راهنمای جامع تحصیل پزشکی در آلمان 2024 + شرایط و هزینه ها

تحصیل پزشکی در آلمان به دلیل وجود مزایای فراوانی که کار و زندگی در این کشور برای شما به همراه دارد، می تواند بهترین انتخاب جهت رسیدن به آینده و زندگی موفق باشد.

 دانشگاه های آلمان از تراز علمی و رفاهی بسیار بالایی در سطح جهان برخوردار هستند و با داشتن مدرک صادره از هر یک از آنها ، بهترین فرصت های شغلی پیش رویتان قرار خواهد گرفت. در ادامه با کارشناسان آی مهاجرتی همراه شوید تا تحصیل پزشکی در آلمان را بهتر بشناسید.

راهنمای جامع تحصیل پزشکی در آلمان 2024 + شرایط و هزینه ها

تحصیل رشته پزشکی در کشور آلمان نیازمند پشت سر گذاشتن دوره های MKURS و قبولی در آزمون های ورودی این رشته است.

فهرست مطالب

از همان ابتدای تحصیل پزشکی در آلمان شما اجازه اقامت در سایر کشورهای منطقه شینگن را خواهید داشت و می‌توانید از فضای امن کاری و اقتصادی این کشورها به خوبی استفاده کنید. یکی از اصلی‌ترین مزایای انتخاب کشور آلمان امکان استفاده از تحصیل رایگان در این کشور است که نه تنها شما را از پرداخت شهریه‌های سنگین معاف می‌سازد، بلکه یکی از معتبرترین مدارک را نیز برایتان به همراه دارد.

رسیدن به تحصیل پزشکی در آلمان نیازمند پشت سر گذاشتن مراحل و شرایط مشخصی است که شما علاقه مندان باید به خوبی از آنها مطلع شده و همراه با یک کارشناس به صورت صحیح این مراحل را پشت سر بگذارید. ضمنا مطالعه عنوان حقوق و درآمد پزشکان در آلمان این انگیزه را به شما می‌دهد که با اطلاع از آینده خود، برای رسیدن به پذیرش در این رشته تمامی توان خود را به کار گیرید.

کالج های پزشکی آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان برای دانشجویان بین المللی نیازمند پشت سر گذاشتن دوره‌های پیش پزشکی در آلمان است که به عنوان M-Kurs شناخته می‌شوند. تمامی دانشگاه‌های این کشور برای پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی یک آزمون ورودی برگزار می‌کنند که با توجه به رشته متفاوت و برای رشته‌های پزشکی M-Kurs نامیده می‌شوند.

این دوره پریمدیکال در آلمان شامل اصلی‌ترین پیش نیازهای رشته‌های پزشکی از جمله دروس شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زبان آلمانی را شامل می‌شود که دانش آموزان پس از پشت سر گذاشتن موفق این دوره یک مدرک جهت شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های دولتی آلمان دریافت می‌کنند.

این دوره پیش پزشکی آلمان که مخفف Medicine است می‌تواند تا دو ترم تحصیلی (38 هفته) را شامل شود و داوطلبان باید سطح B1 / B2 زبان آلمانی را برای ورود به آن داشته باشند. زیرا تمامی دروس این دوره به زبان آلمانی آموزش داده  شده و یکی از اصلی‎‌ترین شروط آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور تسلط به این زبان است.

 

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
راهنمای جامع تحصیل پزشکی در آلمان 2024 + شرایط و هزینه ها

در طول دوره‌های آمادگی قبل از دانشگاه، امتحانات میانی متعددی نیز برگزار شده و تمام دروس اصلی با ارزیابی نهایی پایان می‌یابند. برگزاری این امتحانات میان دوره‌ای ابزار بسیار خوبی برای آشنایی و آمادگی با آزمون اصلی ورود به دانشگاه هستند که شما را به طور بینظیری با نوع سوالات آشنا می‌سازد. در نهایت شما با قبولی در یک آزمون نهایی تاییدیه لازم جهت شرکت در آزمون ورودی دانشگاه را به دست می‌آورید.

M-Kurs Colleges In Germany

شرایط دوره‌های پیش پزشکی آلمان

ثبت نام در دوره‌های کالج ام کورس در آلمان ابتدا نیازمند معادل سازی دیپلم دبیرستان شما با سیستم آموزشی این کشور است که سطح تحصیلی‌تان را مشخص ساخته و طول این دوره با توجه به نمرات و تعداد واحدهای تخصصی که پشت سر گذاشته‌اید، مشخص می‌شود که می‌تواند برای برخی تا چهار ترم یا یک سال تحصیلی نیز طول بکشد.

با مراجعه به سایت دانشگاه موردنظرتان مشخص کنید که آخرین مدرک تحصیلی‌تان مورد تایید می‌باشد یا خیر. به طور معمول هر دانشگاه دقیقاً تعیین می‌کند که چه نوع مدارکی را می‌پذیرد و اگر مدرک شما در فهرست مورد تایید دانشگاه نباشد، باید برای دوره پیش نیاز تحصیل پزشکی در آلمان شرکت کنید.

هر دانشگاه می‌تواند شرایط دوره‌های پیش پزشکی آلمان و دوره مخصوص به خود را برای دانشجویان متقاضی برگزار کند که کارشناسان آی مهاجرتی جزئیات لازم در رابطه با هر یک را پیش رویتان قرار می‌دهند. همچنین جهت آشنایی با شرایط کلی تحصیل و قوانین آموزشی این کشور و شرایط پذیرش مقاله تحصیل در آلمان و بررسی شرایط این کشور را حتما مطالعه فرمایید.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در آلمان

پذیرش و تحصیل در رشته‌های پزشکی در کشور آلمان با پذیرش و تحصیل پزشکی در کشورمان متفاوت است و نیاز به شرکت در آزمون جامع و سخت کشوری مانند کنکور وجود ندارد. اما برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان نیاز است تا در آزمون ورودی هر دانشگاه که مخصوص رشته پزشکی است شرکت کرده و موفق به اخذ نمره تعیین شده از سوی دانشگاه شوید.

همان‌طورکه گفتیم ممکن است بتوان در برخی از دانشگاه‌ها نیز که معمولا شامل دانشگاه‌های خصوصی می‌شود، با ارائه سوابق و نمرات بالا در دوره‌های پیش‌پزشکی نیز پذیرفته شده و وارد دوره‌های پزشکی شوید. اما به طورکلی باید گفت که اگر قصد تحصیل رایگان رشته‌های پزشکی در آلمان را دارید، بهتر است که خود را برای شرکت در آزمون ورودی این رشته در دانشگاه‌های این کشور آماده سازید.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در آلمان
امتحان ورودی پزشکی آلمان

امتحان ورودی پزشکی آلمان

تمامی دانشجویان بین‌المللی به دنبال تحصیل پزشکی در آلمان به صورت رایگان هستند که تنها در دانشگاه‌های دولتی این کشور امکان‌پذیر است و ورود به این دانشگاه‌ها نیز نیازمند قبولی در آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های پزشکی آلمان می‌باشد. هدف اصلی از شرکت در دوره‌های پیش نیاز نیز رسیدن به قبولی در این آزمون تحت عنوان Test für Medizinische Studiengänge (TMS)است که دو بار در سال توسط دانشگاه‌هایی که دوره پیش نیاز را برگزار می‌کنند، گرفته می‌شود. این آزمون شامل چهار درس اصلی فراگرفته شده در دوره پیش نیاز است که سه درس از چهار موضوع به صورت کتبی و درس چهارم به صورت شفاهی برگزار می‌شود. چنانچه در بار اول به قبولی نرسیدید می‌توانید آن را تکرار کنید تا قبول شوید؛ تقریباً 80٪ دانش آموزان در تلاش دوم موفق می‌شوند.

در مقابل نیز برخی از دانشگاه‌ها تنها معدل را ملاک پذیرش قرار می‌دهند و چنانچه قبولی در رشته پزشکی و یا دندانپزشکی در دانشگاه‌های ایران را ارائه دهید نیازی به دوره پیش نیاز نخواهید داشت و مستقیما در آزمون ورودی رشته‌های پزشکی آلمان شرکت خواهید نمود.

دانشگاه‌های دولتی آلمان به دلیل درخواست بالایی که برای تحصیل رشته‌های پزشکی دارند، از طریق آزمون ورودی پزشکی آلمان به صورت متعدد سعی می‌کنند تا بهترین و با استعدادترین دانشجویان را جذب کنند. به عنوان مثال برخی دیگر با نمره FSP (نمره امتحانات پایانی دوره پیش نیاز) دانشجویان را پذیرش می‌نمایند.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

مدت زمان تحصیل پزشکی در آلمان چقدر است؟

طبق آخرین رتبه بندی QS در بیش از 32 دانشگاه آلمان تحصیل در رشته پزشکی امکان پذیر است که به شما فرصت می دهد تا انتخاب متنوعی داشته باشید. تحصیل رشته پزشکی در آلمان 6 سال زمان برده و در نهایت با دریافت مدرک دکترای پزشکی عمومی خاتمه می‌یابد. تحصیل در این رشته کاملا به زبان آلمانی بوده و البته در انتهای تحصیلات دانشجویان باید در آزمون نهایی این دوره (Ärztliche Prüfung) شرکت نموده تا سطح تحصیلات و تجربه به دست آورده شده آنان سنجیده گردد. در نهایت با موفقیت در این آزمون علاوه بر مدرک تحصیلی مجوز طبابت و پزشکی در آلمان را نیز کسب خواهید نمود.

مرحله پیش بالینی پزشکی در آلمان : شامل چهار ترم ( دو سال ) است و شما را با مبانی کلیدی علوم طبیعی و پزشکی آشنا می کند.

مرحله بالینی پزشکی آلمان : مرحله اصلی پزشکی ( شش ترم – سه سال ) است که از اصلی ترین علوم پزشکی را شامل می شود.

مرحله عملی رشته پزشکی در آلمان : مرحله بالینی با یک سال عملی دنبال می شود که در آن شما با جنبه های عملی جراحی ، داخلی و یک موضوع انتخابی آشنا می شوید. این مرحله تجربه در محل کار را فراهم می کند تا شما را برای حرفه آینده خود آماده کند.

آزمون دولتی تحصیل پزشکی آلمان : آخرین مرحله برای تکمیل مدرک پزشکی در آلمان، قبولی در آزمون دولتی است که یک آزمون استاندارد ملی است. پس از انجام و قبولی در معاینه می توانید برای مجوز پزشکی خود درخواست دهید و به عنوان یک پزشک خبره شروع به کار کنید. دوره تخصص این رشته نیز می تواند پنج تا شش سال دیگر طول بکشد.

در نهایت نیز دوره سوم مربوط به دوره کارآموزی بوده که 1 سال آخر تحصیل را شامل می‌شود و دوره عملی است که دانشجو در آن در محیط‌های درمانی و در ارتباط با بیماران بوده و به صورت حضوری نیز آموزش‌ها و تجربیات لازم را کسب می‌کند. در صورت علاقه نیز پس از اتمام این مقطع می‌توان برای تحصیل تخصص‌های پزشکی اقدام کرد.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان همانطور که می دانید نیازمند پیش نیازهای متفاوتی است که یکی از آنها شرط معدل است. 

برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش تحصیل پزشکی در آلمان معدل خاصی را در مقطع دیپلم یا به صورت میانگین پایه سه ساله دوره دبیرستان درخواست می‌کنند و همان را نیز برای پذیرش کافی می داند، اما برخی دیگر در کنار آزمون ورودی شرط معدل را نیز مدنظر قرار می‌دهند.

دقت داشته باشید که حتی اگر دانشگاه شرط معدل را لحاظ نکند؛ بازهم افرادی که معدل بالاتری دارند، شانس بیشتری برای پذیرش خواهند داشت. طبق آخرین تغییرات شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان برای برخی از دانشگاه‌ها معدل 17 و برخی دیگر معدل 18 اعلام شده است که اطلاع دقیق از آن باید توسط متقاضی و برای دانشگاه مدنظر صورت پذیرد.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان

به همین خاطر اگر متقاضی دارای معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی کمتر از میزان درخواست شده باشد، احتمال پذیرش وی بسیار کم می‌شود؛ مگر این که بتواند رزومه‌ای بسیار قوی و پر بار را با سایر مدارک و افتخارات به دانشگاه ارائه نماید که این کمبود معدل لازم را جبران نموده و دانشگاه از این شرط لازمه خود چشم پوشی کند.

دقت داشته باشید که معدلی که به عنوان ملاک از متقاضیان درخواست می‌شود، معمولا میانگین معدل پایه‌های دوره دبیرستان می‌باشد که به عنوان معدل دیپلم لحاظ می‌گردد.

تحصیل پزشکی در آلمان با معدل پایین

همان‌گونه که گفتیم تحصیل رشته پزشکی در آلمان به معدل بالا و مناسبی نیاز دارد، به همین خاطر اگر متقاضی دارای معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی کمتر از این میزان درخواست شده باشد، احتمال پذیرش وی بسیار کم می‌شود؛ مگر این‌که بتواند رزومه‌ای بسیار قوی و پر بار را با سایر مدارک و افتخارات به دانشگاه ارائه نماید که این کمبود معدل لازم را نموده و دانشگاه از این شرط لازمه خود چشم‌پوشی کند.

اما باز هم باید دقت داشته باشید باتوجه به این که میزان تقاضا و رقابت بسیار است، احتمال موفقیت بدین صورت بسیار پائین خواهد بود. زیر معمولا متقاضیان با رزومه‌های قوی و معدل بالا برای پذیرش وجود دارند، به همین‌خاطر بهتر است که معدل شخص تا حد امکان بالا باشد.

دقت داشته باشید که معدلی که به عنوان ملاک از متقاضیان درخواست می‌شود، معمولا میانگین معدل پایه‌های دوره دبیرستان می‌باشد که به عنوان معدل دیپلم لحاظ می‌گردد.

توصیه می کنیم تا با مطالعه عنوان های زیر شرایط کلی تحصیل در آلمان را هرچه بیشتر بشناسید.

نحوه تحصیل و پذیرش پزشکی در آلمان بدون مدرک زبان

برخی از علاقمندان به تحصیل در حوزه‌های پزشکی در آلمان به دنبال پذیرش بدون نیاز به مدرک زبان آلمانی هستند که باید بگوییم دستیابی به این هدف بسیار سخت و حتی شاید غیرممکن است. رشته پزشکی یک رشته بسیار مهم و حساس است که اهمیت بالایی در این کشور داشته و سعی می‌شود برترین دانشجویان به آن وارد شوند.

حال شاید در سایر رشته‌ها این امکان وجود داشته باشد، اما برای رشته‌های پزشکی این امکان بسیار سخت است، مگر این‌که بتوانید به دانشگاه ثابت کنید که در حال گذراندن دوره‌های زبان آلمانی در کالج یا موسسات زبان هستید که آن هم باید در انتها بتوانید تا زمان مشخصی مدرک موردنیاز را به دانشگاه ارائه نمایید.

اما جدای از دانشگاه باید سفارت آلمان را نیز مدنظر قرار دهید که بدون ارائه مدرک زبان، با صدور ویزا موافقت نشده و درخواست شما ریجکت می‌شود. 

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

از دیگر فاکتورهای مهم در پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه‌های آلمان می‌توان به اهمیت سن متقاضی اشاره کرد. با اینکه دانشگاه‌های آلمان شرط سن را چندان سختگیرانه دنبال نمی‌کنند؛ اما معمولا اعلام می‌شود که حداکثر سن متقاضیان این رشته 24 سال بوده و افراد دارای سن بیشتر از شانس بسیار پایینی برای پذیرش برخوردار هستند. شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان همواره از سوی هر دانشگاه اعلام و اگر محدودیتی در نظر گرفته شده باشد، در سایت آن دانشگاه اعلام شده است.

در واقع مناسب‌ترین سن برای اقدام جهت تحصیل پزشکی آلمان سن 18 تا 24 سال است و البته باید دقت کنید که گپ تحصیلی نیز بسیار مهم بوده و افراد دارای سن 24 سال به بالا بهتر است که مدرکی تحصیلی جهت تحصیل در دانشگاه های کشور خود داشته باشند تا گپ تحصیلی از دوره دیپلم برای آنان لحاظ نشود؛ چون فاصله تحصیلی بیش از 3 سال مورد قبول دانشگاه‌های آلمان نیست.

اما جدای از دانشگاه، سفارت آلمان نیز در رابطه با سن و پیک تحصیلی بسیار سخت‌گیری می‌نمایند و به افراد بالای 24 سال به سختی ویزای تحصیلی می‌دهد. همچنین افرادی که در مرز سن 23 تا 24 سال قرار دارند، بهتر است مدرکی دال بر تحصیل در موسسات یا دانشگاه های دیگر ارائه کنند تا سفارت در صدور ویزای آنان مشکلی به وجود نیاورد.

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

یقینا امکان تحصیل به صورت رایگان ان هم رشته مطرحی همچون پزشکی در آلمان یکی از دلایل جذب و استقبال بالای دانشجویان خارجی از این کشور است که در رابطه با آن باید توجه داشته باشید تحصیل رایگان این رشته فقط در دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان صورت می‌پذیرد.

پس اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی را داشته باشید باید شهریه مورد درخواست دانشگاه را نیز پرداخت کنید که هر دانشگاه با توجه به شرایط خود مبلغ متفاوتی را در نظر می‌گیرد.

نکته مهم دیگر این است که به طور کلی تحصیل رایگان پزشکی در آلمان فقط در آموزش به زبان آلمانی ارائه می شود و در صورت انتخاب زبان انگلیسی باید شهریه نسبتا بالایی را پرداخت کنید.

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

به همین خاطر در اینجا نیاز به یادگیری و آموزش زبان آلمانی بسیار ضروری شده و شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات دقیق در رابطه با آموزش زبان آلمانی با کارشناسان ما در آی مهاجرتی تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

اما خوب است دقت داشته باشید که تحصیل رایگان به معنای معاف از پرداخت شهریه بوده و شما باید سالانه مبلغی را به عنوان حق ثبت نام و انجام امور اداری هر ترم در دانشگاه پرداخت کنید که در حدود 700 یورو می‌باشد و هزینه‌های زندگی نیز بر عهده خودتان است که در عنوان هزینه زندگی دانشجویی در آلمان به صورت دقیق به آن پرداخته ایم.

 

تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی

به دلیل اهمیت تحصیل پزشکی در آلمان سیستم آموزشی این کشور تنها زبان آلمانی را برای تدریس ارائه و از تمامی متقاضیان بین المللی درخواست می‌کند تا در هنگام ارائه درخواست خود در حد ابتدایی به این زبان آشنایی داشته باشند.

اما هنگام آغاز تحصیل در دانشگاه باید به تسلط خوبی از این زبان رسیده باشید و چنانچه مهارت‌های زبانی تان به حد موردنظر نرسیده باشد، می‌توانید در دوره زبان آلمانی پیش از شروع دانشگاه ثبت نام کنید تا سطح زبانی خود را به حد مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمان برسانید.

مدرک زبان رشته های پزشکی در آلمان می‌تواند نمرات آزمون‌های TestDaF یا DSH برای اثبات سطح زبان شما باشند که پیش شرط بسیاری از دانشگاه‌های این کشور است. البته ممکن است که برخی محدود از دانشگاه‌های خصوصی نسبت به تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی نیز اقدام کنند که یقینا نیازمند مدرک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل می‌باشد.

البته دقت داشته باشید در دوره‌های پیش پزشکی ، آموزش زبان آلمانی صورت می‌پذیرد و بسیار مناسب و در جهت تحصیل این رشته در نظر گرفته می‌شود، ضمن اینکه اگر بتوانید در دوره پیش نیاز نمره قبولی را در درس زبان آلمانی خود کسب کنید غالبا نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت.

تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم

نوع دیپلم مورد نیاز تحصیل پزشکی در آلمان

به طورکل برای افرادی که قصد تحصیل رشته پزشکی در آلمان را دارند، داشتن مدرک دیپلم الزامی است، حال اگر مدرک ارائه شده در رشته تجربی باشد مناسب‌تر و بهتر است و نزد کالج و دانشگاه قابل قبول‌تر خواهد بود. البته افرادی که دیپلم سایر رشته‌ها را دارا هستند نیز می‌توانند برای پذیرش این رشته در آلمان اقدام کنند؛ اما باید قادر به پشت سر گذاشتن آزمون ورودی کالج باشند. همچنین لازم است بدانید که مدرک دیپلم کشور ایران مورد تایید سیستم آموزشی آلمان نیست و دانشجویان باید یک دوره پری مدیکال را در کالج‌های معتبر این کشور بگذرانند که به نوعی معادل دوره پیش دانشگاهی کشورمان شناخته می‌شود و در این صورت افراد می‌توانند وارد دانشگاه پزشکی شوند.

به همین‌خاطر این متقاضیان که در رشته غیر از تجربی تحصیل کرده اند باید در دروس لازم نظیر زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک تسلط خوبی کسب کرده تا قادر به تحصیل رشته پزشکی و به طورکلی پشت سر گذاشتن مراحل ورودی و گذراندن دروس تخصصی این رشته باشند.

پس باید دقت داشته باشید که جهت تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم نیاز به گذراندن دوره های پیش پزشکی این کشور می باشد تا دانشجویان با زبان، شرایط آموزش و برخی از دروس مرتبط با رشته پزشکی آشنا شوند. اما دقت داشته باشید که اگر شخص یک سال یا چند ترم را در رشته های پزشکی یا مرتبط با پزشکی در دانشگاه های کشورمان گذرانده باشد؛ به احتمال بالایی از گذراندن دوره های پیش پزشکی (ام کورس)کشور آلمان معاف می شود و می تواند با شرط معدل بالا و یا شرکت در آزمون های ورودی وارد رشته پزشکی در آلمان شود.

ضمن اینکه اگر علاقمند به اطلاع از شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان هستید؛ حتما مقاله تحصیل دندانپزشکی در آلمان را در سایت  آی مهاجرتی مطالعه نمایید، تا از شرایط، مدارک، هزینه ها و مزایای تحصیل این رشته به طور کامل مطلع گردید.

 

بورسیه تحصیل پزشکی آلمان

با توجه به اینکه تحصیل پزشکی در آلمان به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی به دانشجویان ارائه می‌شود؛ معمولا اکثر متقاضیان چندان به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی نیستند و فقط قبولی و پذیرش در دانشگاه‌های دولتی این کشور خود یک موفقیت کامل و بزرگ محسوب می‌شود. اما هنوز هم چنانچه شخصی قصد اخذ بورسیه تحصیلی آلمان پزشکی را داشته باشد، می‌تواند برای اخذ آن اقدام و در صورت داشتن شرایط آن را دریافت نماید. نکته ای که باید توجه داشته باشید؛ این است که در آلمان اکثر بورسیه‌های تحصیلی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی و در رشته‌های پزشکی برای مقاطع تخصص و فوق تخصص در نظر گرفته می‌شود و مقطع عمومی چندان بورسیه‌های زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد. ضمن اینکه هر دانشگاه یا موسسه ارائه دهنده بورسیه کاملا دارای شرایط و قوانین مورد نیاز و درخواست خود بوده و هیچگونه ارتباطی با یکدیگر ندارند.

بورسیه تحصیلی آلمان پزشکی

از جمله بورسیه‌های بزرگ و مرتبط با کشور آلمان می‌توان به : بورسیه دانشگاه ژاکوبز برمن، بورسیه تحصیلی گوته، بورسیه تحصیلی CLSA ، بورسیه تحصیلی اراسموس، بورسیه تحصیلی پزشکی آلمان DAAD و غیره اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات و جزئیات دقیق در این رابطه مقاله شرایط بورسیه های تحصیلی آلمان را در سایت آی مهاجرتی مطالعه نمایید و شرایط و مدارک مورد نیاز هر بورسیه به همراه ویژگی ها و خدمات اعطایی آن ها را مطلع گردید.

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

پزشکی در دانشگاه‌های دولتی آلمان به دانشجویان به صورت رایگان ارائه می‌شود و آنان باید فقط سالانه هزینه‌های ثبت نام باید پرداخت کنند.

ولی نکته قابل توجه این است که دیگر از ابتدای سال 2023 برخی از دانشگاه های دولتی نیز نسبت به دریافت شهریه از دانشجویان خارجی خارج از اتحادیه اروپا اقدام خواهند کرد و شاید حداکثر تا 3000 هزار یورو را بابت شهریه از آنان اخذ نمایند . البته این هنوز در تمامی مراکز اجرا نمی شود؛ اما ممکن است در آینده برای کل دانشگاه های دولتی لحاظ گردد.

اما دانشگاه‌های خصوصی یقینا شهریه‌های مد نظر خود را از دانشجویان دریافت می‌کنند که هر دانشگاه شهریه متفاوتی داشته و گران‌تر از دانشگاه‌های دولتی می‌باشد. این شهریه ها با توجه به دانشگاه‌های مختلف از 5 هزار یورو تا 20 هزار یورو به طور سالانه متفاوت است.

برای تحصیل پزشکی در آلمان جدای از شهریه باید به هزینه‌های دیگری همچون روپوش، کتاب‌ها و جزوات، وسائل آزمایشگاهی و غیره نیز توجه داشته باشید که ممکن است هر ترم تا 200 یورو را بابت تهیه این تجهیزات لازم جهت تحصیل و آموزش پرداخت کنید.

دانشگاه‌های پزشکی معتبر آلمان مورد تایید وزارت بهداشت

قطعا مطلع هستید که اگر در دانشگاه‌های خارج از کشورمان به تحصیل رشته پزشکی مشغول شوید و مدرک خود را کسب نمایید، برای این که در ایران قادر به کار و فعالیت به عنوان یک پزشک شوید، باید دانشگاهی که از آن مدرک خود را اخذ کرده‌اید مورد تایید وزارت بهداشت کشورمان بوده باشد. در این صورت قادر به معادل‌سازی مدرکتان و اخذ مجوز طبابت خواهید بود.

لازم به ذکر است که اگر در حین تحصیل دانشگاهتان از لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت خارج شود، مشکلی نیست، زیرا مبنا این است که باید در هنگام شروع به تحصیل شما دانشگاه مورد تایید بوده باشد. در حال‌ حاضر و طبق آخرین اعلام دانشگاه‌های پزشکی معتبر آلمان مورد تایید وزارت بهداشت شامل 45 مورد می‌باشد که معتبرترین آن‌ها به شرح جدول هستند:

 

دانشگاه‌های پزشکی معتبر آلمان مورد تایید وزارت بهداشت

علاوه بر جدول می توان به دانشگاه های آزاد برلین، دانشگاه هومبولت برلین، دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ، دانشگاه صنعتی آخن نیز اشاره نمود. چنانچه قصد کسب اطلاعات جزئی و دقیقی از نحوه آموزش و ویژگی های آموزش و تحصیل در این دانشگاه دارید؛ حتما مقاله بهترین دانشگاه های آلمان بر اساس شهر را در سایت ما مطالعه نمایید و دانشگاه مقصد خود را به درستی برگزینید.

نام دانشگاهرتبه QSرتبه تایمز
دانشگاه هایدلبرگ3565
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ3846
دانشگاه صنعتی مونیخ6230
دانشگاه توبینگن11475
دانشگاه گوتینگن115119
دانشگاه فرایبورگ125121
دانشگاه هامبورگ148131

شرایط و مراحل اپلای پزشکی آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان نیازمند شرایط و مدارک خاصی است که توسط متقاضی باید به دانشگاه ارائه داده شود، شرایط لازم برای پذیرش رشته پزشکی آلمان بدین شرح است:

  • باید مدرک دیپلم دوره دبیرستان با معدل بالایی داشت.
  • باید به زبان آلمانی تسلط داشته و مدرک معتبری تهیه نمود.
  • باید دوره کالج و پیش‌پزشکی آلمان را با موفقیت پشت سر گذاشت ( معمولا دانشجویان ایرانی ملزم به گذراندن این دوره هستند).
  • باید آزمون ورودی دانشگاه را با موفقیت پشت سر بگذارید.

این موارد از مهم‌ترین شرایطی هستند که برای تمامی متقاضیان موردنیاز خواهد بود. همچنین برای پذیرش و اپلای پزشکی آلمان باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • در ابتدا تمامی مدارک مورد درخواست دانشگاه را تهیه و جمع‌آوری نمایید.
  • سپس درخواست خود را به همراه مدارک تهیه شده به دانشگاه انتخابی ارسال نمایید.
  • در دوره‌های پیش‌پزشکی شرکت کرده و آماده آزمون ورودی شوید.
  • در آزمون شرکت کنید و در صورت موفقیت برای دریافت ویزا اقدام نمایید.

بررسی شرایط اعزام دانشجو پزشکی به آلمان

در حال‌حاضر شرایط اعزام دانشجو پزشکی به آلمان یکی از بهترین فرصت‌های تحصیل در اروپا و حتی در جهان است که باتوجه به امکانات و مزایایی که می‌تواند برای دانشجویان ایرانی به همراه داشته باشد، یکی از بهترین فرصت‌های پیش رو در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این آلمان در حوزه درمان و پزشکی با کمبود بالایی نیروی کار حرفه‌ای مواجه است و به پزشکان بسیاری در تمامی تخصص‌ها و حیطه‌ها نیاز دارد. این موضوع می‌تواند خیال شما را از لحاظ بازار کار نیز آسوده سازد. با این که سایر همسایه‌های آلمان نیز بسیار مناسب زندگی و به خصوص کار برای پزشکان هستند.

اما توصیه داریم در این‌باره به جای مراجعه به موسسات اعزام دانشجو با موسسات مهاجرتی مشورت نمایید، چون میزان تخصص، تجربه و کارایی آنان بسیار بیش‌تر از مراکز اعزام دانشجو است. همچنین موسسات مهاجرتی برای پذیرش دارای محدودیتی در دانشگاه، کشور و غیره نیستند و می‌توانند باتوجه به رزومه فرد وی را به بهترین گزینه ممکن برسانند.

شرایط تحصیل فوق تخصص پزشکی در آلمان

دانشجویان بین‌المللی خواهند توانست برای فوق تخصص پزشکی در آلمان اقدام نموده و به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور مشغول شوند، اما دستیابی به این امر نیازمند ارائه شرایط و مدارکی خاص و مشخص دارد. در اولین مرحله متقاضی باید دارای مدرک پزشکی معتبری از دانشگاه‌های آلمان یا دیگر کشورهای معتبر جهان باشد.

دوره‌های تخصص پزشکی در آلمان را می‌توان در مراکز درمانی دانشگاه یا سایر مراکز مجاز به ارائه آموزش‌های تخصصی، پشت سر گذاشت. در ابتدا نیاز است که متقاضی از تسلط بالایی به زبان آلمانی بهره‌مند بوده و بتواند مدارکی در سطوح B2 یا C1 این زبان را ارائه دهد.

در این‌جا نیاز است که پزشکانی که مدارک خود را از خارج از اتحادیه اروپا کسب نموده، نسبت به معادل‌سازی آن اقدام نمایند. برای این امر باید در آزمون تاییدیه مربوطه شرکت کرده و وارد دوره آموزش یا رزیدنتی خود شوند و آن را با موفقیت پشت سر بگذارند تا مجوز پزشکی خود را نیز کسب کنند.

سپس باید بتوانند در یکی از دانشگاه‌های این کشور در تخصص مورد علاقه خود پذیرفته شده و ثبت‌نام شوند. تحصیل در دوره‌های تخصص پزشکی در آلمان می‌تواند 5 تا 6 سال به طول بیانجامد و در طی این دوره نیز شخص می‌تواند به عنوان پزشک عمومی یا دستیار پزشک نیز مشغول به کار شده و درآمد کسب کند.

بررسی حقوق و درآمد پزشکان در آلمان

پزشکان در آلمان همواره جز اقشار پردرآمد و حتی مرفه شناخته می‌شوند و از اکثریت جامعه درآمدی بالاتر به دست می‌آورند. این خود یکی از دلایل اصلی جذب دانشجویان و علاقمندان بسیار به این حوزه است. البته باید توجه داشت که میزان تحصیلات، حوزه تحصیلات و تجربه و سابقه کار نیز تاثیر بسیاری بر میزان درآمد پزشکان خواهد داشت.

این که شما به عنوان یک پزشک نزد چه کارفرمایی کار کنید و در چه شهری نیز مشغول به کار باشید نیز از دیگر عوامل مهم تاثیرگذار بر میزان درآمد این افراد متخصص در آلمان است. به همین‌خاطر نمی‌توان میزان درآمد هیچ‌یک از پزشکان را شبیه یا برابر با هم دانست، اما طبق آمار می‌توان به بازه مناسب و میزان متوسط قابل قبولی رسید.

در جدول زیر میزان درآمد پزشکان در کشور آلمان را در تخصص‌های مختلف مشاهده خواهید نمود:

تخصص پزشکی میزان درآمد ماهانه
پزشکان عمومی 3250 یورو تا 11200 یورو
جراح عمومی 3690 یورو تا 17000 یورو
متخصص قلب 6520 یورو تا 22500 یورو
چشم پزشک 3210 یورو تا 11100 یورو
متخصص مغز و اعصاب 5110 یورو تا 17700 یورو
متخصص داخلی 5180 یورو تا 17900 یورو
جراح پلاستیک 6840 یورو تا 21700 یورو

امیدواریم که با تحصیل پزشکی در آلمان کاملا آشنا شده باشید، جهت کسب اطلاعات و جزئیات بیش تر با مشاورین آی مهاجرتی در دفاتر مرکزی و غرب در تهران و شیراز تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های آنان بهره مند شوید. همچنین مقاله شرایط کار در آلمان نیز برای علاقمندان به مهاجرت و اشتغال در این کشور به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده شده است؛ با مطالعه آن از شرایط و قوانین کار آلمان اطلاعات جامعی به دست آورید.

سوالات پرتکرار راهنمای جامع تحصیل پزشکی در آلمان 2024

ضمن مطالعه سوالاتی که برای تمامی علاقه مندان به تحصیل پزشکی در آلمان وجود دارد، توصیه می کنیم تا از طریق بخش دیدگاه تمامی پرسش های خود را با مشاورین ارشد ما در میان بگذارید و به روزترین اطلاعات را دریافت کنید.

تحصیل پزشکی در آلمان در دوره عمومی 6 سال زمان نیاز دارد و پس از آن دانشجویان می توانند به تحصیل دوره تخسس مشغول شوند.

  • متقاضیان برای پذیرش رشته پزشکی آلمان نباید بیش از 30 سال سن داشته باشند و هرچه که متقاضی سن پایین تری داشته باشد؛ شانی پذیرش بیشتری خواهد داشت.

بهترین و مناسب ترین بازه سنی برای پذیرش و قبولی رشته تحصیلی دانشگاه های آلمان 18 تا 24 سال می باشد.

تحصیل پزشکی در آلمان و در دانشگاه های دولتی آن رایگان بوده و هزینه دانشگاه های خصوصی سالانه از 5 تا 20 هزار یورو متغیر است.

بله اکثر دانشگاه های پزشکی کشور آلمان از متقاضیان خود آزمون ورودی اخذ می کنند که باید در آن موفق به اخذ نمره قبولی شد.

بله طبق آخرین اعلام از سوی وزارت‌خانه 45 دانشگاه این کشور مورد تایید وزارت بهداشت کشورمان هستند.

خیر مهندسی پزشکی جزو مشاغل مورد نیاز و همچنین مشاغل پر درآمد آلمان نیست.

 میزان درآمد پزشکان باتوجه به عوامل مختلف متفاوت است، اما طبق آمار ماهانه از 3250 یورو تا 11200 یورو درآمد برای پزشکان عمومی در آلمان قابل کسب است.

بله برای پذیرش در کالج‌های پیش‌پزشکی و همچنین در دانشگاه‌های این کشور نیاز به مدرک زبان است.

در ادامه نیز می توانید تجربه همکاری با آی مهاجرتی را از زبان برخی از کلاینت های ما بشنوید:

پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه