تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر

تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر اتفاقات و حوادث کوچک و بزرگ بسیاری را در خود جای داده است که در برخی موارد و برهه ای از زمان علاوه بر خود کشور آلمان بر کل جهان نیز تاثیر گذاشته و حتی برخی از عوارض آن ها تا سال های بسیار آینده نیز وجود خواهد داشت. از همین رو در این عنوان تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر توسط کارشناسان آی مهاجرتی در این مطلب برای شما بررسی شده است.

نام آلمان (Deutschland) در طول تاریخ این کشور در سه معنای مختلف به کار رفته است: این نام در ابتدا به تمام نواحی گفته می شد که در اروپای مرکزی خود را آلمان می‌نامیدند، بعد از آن به ایالت متحد آلمان که در سال 1871 تاسیس شد و تا سال 1945 پابرجا بود و در نهایت و معنای سوم آن آلمان متحد است که از تاریخ تاسیس جمهوری دموکرات آلمان (آلمان شرقی) و جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) به این کشورها اطلاق می‌شده است. 

تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر

چنانچه به تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر نگاهی داشته باشید در می باید که هر برهه تاریخی آن به نوعی ب کل اروپا و جهان تاثیر گذاشته است.

فهرست مطالب

قدمت سرزمین آلمان به دوران ما قبل از تاریخ و انسان های نخستین باز می گردد و مردم این کشور یکی دیگر از نژادهای آریایی هستند که به مردم کشورمان بسیار نزدیک هستند. همین قدمت بالا باعث تغییر و تحولات بسیاری در این کشور شده که به آن می پردازیم. همچنین اگر علاقمند به این کشور هستید مقاله شهرهای کشور آلمان را نیز در سایت ما مطالعه نموده و بیشتر آلمان را بشناسید.

دوران باستان آلمان

در دوران باستان آلمان مردم این سرزمین آمیزه ناهمگونی از قبایل بودند که اروپا را در محدوده میان رودخانه های راین، ویستولا، میان رود دانوب، دریای شمال و دریای بالتیک اشغال می‌کردند. با تصرف سرزمین گل (۵۱ قبل از میلاد) در غرب اروپا توسط ژولیوس سزار امپراتور وقت روم، جنگ های میان ژرمن ها و رومیان در کرانه های رود راین برای اولین بار به وقوع پیوست.

این جنگ ها در آغاز با پیروزی نیروهای رومی همراه بود ولی نیروهای رومی هرگز درصدد اشغال دایمی مناطق آنسوی رود راین برنیامدند و این رودخانه همواره از سوی رومیان به عنوان مرز ایدئال امپراتوری روم و ژرمن ها شناخته می شد.

 

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر

درگیری های خونین قبایل ژرمن و رومیان در سال 378 میلادی و با وقوع جنگ ادرنه به صورت برگشت ناپذیری به نفع اقوام ژرمن رقم خورد. این جنگ به عنوان یکی از تعیین کننده ترین جنگ های تاریخ شناخته می‌شود که در آن لژیون های پیاده رومی به دست سواره نظام گوتی (از قبایل ژرمن) شکست خوردند.

از آنجا که رومیان سواره نظام ناچیزی داشتند در دوران پس از این جنگ عمدتاً از مزدوران ژرمن یا هون به عنوان سواره نظام استفاده می‌کردند. در نهایت در سال 406 میلادی ائتلافی از قبایل ژرمن که عمدتاً از مارکومان ها، کوادها، وندال های بالا رونده و وندال های پایین رونده تشکیل می‌شدند؛ از راین گذشتند و با اشغال فرانسه موجبات تجزیه امپراتوری روم را فراهم کردند.

آلمان در سد ‌های میانه

تاخت آوردن ژرمنان به روم باختری و فروپاشیدن این امپراتوری چندان مهم است که نزد تاریخ نگاران آغاز سده های میانه به شمار می رود. فرانک ها دیگر ژرمن هایی بودند که از گرمانیا به سوی غرب روانه شدند. فرانک ها با شکاندن رومیان، در سرزمین گل، حکومتشان را پایه نهادند، به مسیحیت گرویدند و آلمان در سد ‌های میانه را پایگاه تاخت و تازهای پسینشان به سرزمین های خاوری و دل امپراتوری روم کردند.

آن ها در شمال نیز دیگر قبایل ژرمن را فرمانبردار خود کردند و رفته رفته امپراتوری بزرگی را به هم آوردند که مهار همه اروپای باختری مگر شبه جزیره ایبری را در دست داشت. اوج اقتدار امپراتوری فرانک در روزگار شارلمانی بود.

او توانست شمال ایتالیا، از جمله رم را به قلمرویش بیفزاید و پس از ورودش به رم، پاپ او را امپراتور روم لقب داد. پس از شارلمان بنا بر سنت ژرمنان، قلمرویش میان پسرانش بخش شد و سرانجام با تجزیه شدن امپراتوری شارلمانی، در نواحی شرقی قلمرو آن، امپراتوری قرون وسطایی آلمان شکل گرفت.

در خلالی کوچک در مقاله تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم که مقاله مهاجرت به آلمان و دریافت اقامت آن را نیز در سایت آی مهاجرتی مطالعه نمایید؛ تا شرایط، قوانین و هرآنچه که برای مهاجرت و زندگی در این کشور نیاز می باشد را کامل بشناسید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

سرزمینی با نام پروس

در ادامه معرفی تاریخ کشور آلمان از گذشته تا معاصر به سراغ سرزمینی با نام پروس می رویم. پروس در سال های اولیه به وجود آمدنش محل سکونت قبیله ای با نام بالتی غربی بود که خود را پروس ها نام می نهادند. در سال 1701 پادشاهی پروس توسط فردریک اول شکل گرفت و در قرن هجدهم گستردگی این پادشاهی به آلمان شمالی نیز رسید و نزدیک به دو سوم امپراطوری آلمان را شامل شد.

پادشاه ویلهلم اول در سال 1858 به تخت پادشاهی پروس نشست و بر سر اصلاحات ارتش با شورای کشور پروس به اختلاف بزرگی برخورد کرد. او برای رهایی از این اختلافات اتوفون بیسمارک را به عنوان نخست وزیر خود انتخاب کرد که سه جنگ بزرگ و پی در پی را برای وی به ارمغان آورد؛ اما نتیجه آن پادشاه شدن ویلهلم به کل امپراطوری آلمان بود . در آن زمان پروس اصلی ترین و مهم ترین ایالت امپراطوری آلمان به شمار می آمد.

در این دوران آلمان‌ها قدرت بسیار بزرگی در اروپا بودند و مشکلات زسادی با پاپ داشتند که نتیجه آن قطع ارتباط با پاپ بود. همزمان در این دوران مارتین لوتر در این کشور مذهب پروتستان را پدید آورد و در سال 1608 اتحادیه پروتستان‌ها را تشکیل داد. اما این اختلافات موجب بروز جنگ های مختلفی شد که باعث تشکیل دو دولت نیرومند اتریش و پروس در آلمان گردید؛ اما در نهایت پس از جنگ جهانی دوم و تقسیم آلمان بین نیروهای متفقین، نام پروس از جغرافیای آلمان و جهان حذف گردید.

Germany History

بیسمارک

در ادامه بررسی و توضیح تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر به قرن 18 می رویم، در سال 1861 قیصر ویلهلم اول، اتوفون بیسمارک را به عنوان نخست وزیر و وزیر امور خارجه پروس انتخاب می‌کند؛ همچنین در این زمان اختلافاتی بین پادشاه دانمارک و ایالات آلمان وجود داشت که بیسمارک از اتریش برای حل اختلافات کمک می‌خواهد.

اما دانمارک پیشنهاد توافقنامه را قبول نکرد و در نتیجه پروس با کمک اتریش به دانمارک حمله کرد که شکست دانمارک را رقم زد.

بیسمارک بعد از جنگ با دانمارک، علیه اتریش نیز وارد جنگ می‌شود و در نتیجه این مبارزه پروس تبدیل به یک مملکت مستقل می گردد.

در ادامه بیسمارک با مناطق شمالی اتحادیه ای تشکیل داد و ممالک یکپارچه آلمان شمالی در سال 1867 تاسیس شدند. بیسمارک بعد از این موضوع وارد جنگ با فرانسه شد که این جنگ تا شش ماه ادامه داشت و در پایان فرانسه شکست خورد و امپراطوری آلمان در سال 1871 تاسیس گردید و ویلهلم اول پادشاه پروس امپراطور آلمان شد.

تاریخچه پادشاهی آلمان بسیار مدیون به بیسمارک است و باید گفت او به نوعی در بنیان گذاری یک پادشاهی آلمانی قدرتمند پس از قرن ها نقش بسیاری داشت.

اگر شما هم از علاقمندان مهاجرت به کشور آلمان هستید؛ حتما قبل از اقدام مقاله هزینه زندگی و مهاجرت به آلمان را دقیقا مطالعه نمایید؛ تا با هزینه های که برای انجام امور مهاجرت و همچنین پس از آن و شروع اقامت در این کشور مواجه هستید، کاملا آَشنا شوید.

امپراطوری آلمان

امپراطوری آلمان

اما بعد از پیروزی بر فرانسه، ویلهلم اولین قیصر آلمان و بیسمارک اولین صدراعظم تاریخ کشور آلمان شدند. جالب است بدانید که به این دوران در تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر، یعنی بعد از امپراطوری روم ها و قبل از به قدرت رسیدن نازی ها (رایش سوم) در آلمان، دوران رایش دوم گفته می‌شود.

امپراطوری آلمان تا انقلاب نوامبر 1918 و تشکیل جمهوری وایمار در سرزمین ژرمن ها ادامه داشت و هسته اصلی این امپراطوری کنفدراسیون آلمان شمالی بود. کنفدراسیون آلمان شمالی یک امپراطوری فدرالی همراه با مجلس بود و کابینه توسط صدراعظم (بیسمارک) اداره می گردید.

شناخت بهتر کشور آلمان نیازمند مطالعه همه جانبه درباره این کشور است که ما مطالب زیر را به شما پیشنهاد میکنیم:

جنگ جهانی اول

در تاریخ کشور آلمان از گذشته تا معاصر جنگ های جهانی از بیش ترین تاثیر بر این کشور برخوردار بوده اند. ترور ولیعهد امپراتوری اتریش – مجارستان در صربستان باعث شروع جنگی میان این دو کشور شد؛ که روسیه در حمایت از صربستان و آلمان در حمایت از اتریش وارد این جنگ شدند.

در نتیجه آلمان به بلژیک حمله کرد و این اقدام موجب دخالت انگلیس در جنگ گردید. جنگ جهانی اول که چهار سال طول کشید (1914-1918) باعث سقوط امپراطوری های اتریش – مجارستان، آلمان، عثمانی و روسیه شد و در نهایت در سال 1918 با امضای پیمان نامه صلح جنگ جهانی اول به پایان خود رسید.

شکست آلمان در این جنگ ضرر مالی و جانی زیادی به این کشور وارد کرد و کار به جایی رسید که با یک دلار آمریکا می شد 4 تریلیون و 200 میلیارد مارک آلمان را خریداری کرد. به نوعی اقتصاد آلمان به کل ویران گردید. این اتفاقات باعث بروز انقلابی با نام انقلاب نوامبر در آلمان شد و طی این انقلاب، امپراطوری قیصر سرنگون گردید و جمهوری وایمار تشکیل شد.

First World War

جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم را باید مهم ترین اتفاق در تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر و جهان نامید که از سال های 1939 تا 1945 میان کشورهای متفقین و متحدین صورت گرفت. شروع این جنگ با حمله آلمان ها به لهستان آغاز شد و باعث ورود کشورهای هم پیمان لهستان یعنی آمریکا و انگلیس نیز به این جنگ گردید.

در طول جنگ آلمانی ها با کشورهای ایتالیا و ژاپن اتحاد نظامی تشکیل داده و توانستند در سال های ابتدایی جنگ بخش عمده ای از اروپا را به تصرف خود درآورند. با اینکه آلمان ها با شوروی به توافق رسیده بودند که کشورهای بلوک شرقی را بین خود تقسیم کنند، اما آن ها به شوروی نیز حمله کردند و بعد از تلفات بسیار زیاد و جنگی فرسایشی و بسیار سخت آلمان و متحدین شکست سختی را متقبل شدند.

در نهایت این جنگ در سال 1945 با سقوط برلین و نازی های آلمانی توسط ارتش سرخ روسیه و تسلیم این کشور و ژاپن با حمله دو بمب اتمی پایان پذیرفت، اما جالب است بدانید که بعد از جنگ کشورهای آمریکا و اروپا در بازسازی آلمان بسیار کمک کردند.

متحدینمتفقین
آلمانجماهیر شوروی
ژاپنانگلستان
ایتالیاایالات متحده آمریکا
مجارستانفرانسه

 

آلمان غربی و شرقی

بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، متفقین آلمان را به چند قسمت تقسیم کردند که در پر آن شوروی پایتخت و بخش شرقی آلمان را اشغال نمود و آمریکا، انگلیس و فرانسه بخش های غربی آلمان را تحت سلطه خود گرفتند. اما در سال 1949، بین این دو بلوک جنگ سرد درگرفت و جمهوری آلمان شرقی و آلمان غربی تاسیس شدند. این شروع آلمان غربی و شرقی و نزول یکی و پیشرفت یکی دیگر بود.

ابتدا برلین به دست شوروی افتاد، اما به دلیل اهمیت زیاد آن قرار شد با وجود اینکه این شهر در آلمان شرقی قرار داشت میان متفقین نیز تقسیم شود. برلین به دو قسمت تقسیم شد که بخش شرقی برلین پایتخت آلمان شرقی و تحت کنترل روس ها باقی ماند و بخش غربی مانند منطقه‌ای مستقل در شرق به آلمان غربی تعلق گرفت و مشترکا توسط دولت های آمریکا، انگلیس و فرانسه اداره می شد.

آلمان غربی به سرعت شروع به پیشرفت و صنعتی شدن کرد و به منظور جلوگیری از فرار آلمانی های شرقی به آلمان غربی دیوار برلین ساخته شد. این دیوار اصلی‌ترین نماد جنگ سرد شناخته می شود و لقب پرده آهنین به آن داده شده است.

اتحاد دو آلمان غربی و شرقی

در سال 1989، وقتی حکومت شوروی سرنگون شودگردید رهبر آلمان شرقی اریش هونکر، استعفا داد و ایگون کرنس جانشین وی شد و در نتیجه آن به ساکنین آلمان شرقی اجازه داده شد برای رفتن به آلمان غربی تقاضای ویزا نمایند. جمعیت زیادی در مرزها جمع شدند و چون دولت آمادگی مقابله با چنین جمعیتی را نداشت مرزها باز شدند و روز 9 نوامبر 1989 روز فروپاشی دیوار برلین لقب گرفت.

این موضوع نقطه عطفی در تاریخ آلمان و پایان دهنده جنگ سرد بود. هلموت کوهل صدراعظم آلمان غربی نیز با اتحاد دو آلمان موافقت کرد و اتحاد د و اتحاد دو آلمان غربی و شرقی شکل گرفت. در نهایت در سال 1990 جمهوری فدرال آلمان به طور رسمی تشکیل شد.

اتحاد دو آلمان غربی و شرقی

آلمان مدرن امروزی

اصلی ترین و مهم ترین دغدغه آلمان مدرن امروزی در دوره حاضر پیشرقت اقتصادی بوده است و امروزه آلمان یکی از قدرتمندترین اقتصادهای اتحادیه اروپا و جهان شناخته می شود. این پیشرفت به حدی بوده که در حال حاضر زندگی و اقامت در این کشور به آرزوی انسان های بسیاری در جهان تبدیل شده است.

این کشور امروزه تحصیل در تمامی مقاطع را به رایگان به شهروندان خود ارائه می کند و یکی از بهترین بازارهای کار و پایین ترین نرخ بیکاری را در جهان به خود اختصاص داده است. آزادی ادیان در این کشور یکی از بهترین های جهان است، به طوری که مسلمانان آلمان به راحتی می توانند در کشوری مسیحی با جمعیتی اکثر مسیحی زندگی کرده و اعتقادات خود را بیان نمایند.

در این مطلب به طور خلاصه تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر را برای شما عزیزان شرح دادیم، جهت کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با کشور آلمان و یا هرگونه سوال مهاجرتی با مشاورین آی مهاجرتی در تهران دفاتر مرکزی و غرب و دفتر شیراز ارتباط برقرار نموده و سوالات خود را مطرح نمایید.

سوالات پر تکرار تاریخ آلمان از گذشته تا معاصر

در انتهای این مطلب سوالات پر تکرار مربوط به مقاله تاریخ آلمان را مطالعه کنید و اگر اطلاعات دیگری درباره این کشور و شرایط مهاجرت و اقامت آن نیاز داشتید، با ما در تماس باشید.

این جنگ از سال 1914 تا 1918 به طول انجامید و 4 سال کشورهای جهان را درگیر خود کرد

اتحاد اول متنفقین، شامل اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا، انگلستان و سایر ملل و دیگری یعنی متحدین بر محور آلمان، ژاپن، ایتالیا و غیره اتفاق افتاد.

امپراطوری آلمان در سال 1918 با انقلاب مردم پایان پذیرفت.

جنگ های جهانی اول و دوم را مهم ترین اتفاقات تاریخ کشور آلمان می دانند.

در این روز دیوار برلین فرو ریخت و دو کشور آلمان غربی و شرقی به اتحاد یکدیگر دولت فدرال آلمان را تشکیل دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه