تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه مزایای بسیاری برای علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور دارد که علاوه بر برخوردار شدن از یک مدرک معتبر و پر ارزش، تحصیلی ساده و دلچسب را هم برایشان رقم خواهد زد . 

تحصیل پزشکی در ترکیه بر اساس اصول و متدهای روز دنیا با کامل ترین و به روزترین تجهیزات و آزمایشگاه ها انجام می شود و افراد را از بار علمی بالا و مدرکی معتبر برخوردار می سازد.

در ادامه این مقاله تیم مشاورین آی مهاجرتی شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه را به طور کامل و مطابق با آخرین تغییرات در اختیار شما خواهند گذاشت تا با استفاده از این اطلاعات به انتخاب دقیق و روشن برسید.

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه می تواند به عنوان یک مقصد نزدیک و مقرون به صرفه امکانات و شرایط تحصیلی برابر با کشورهای اروپایی را در اختیارتان قرار دهد.

فهرست مطالب

گفتنی است که سالانه دانشجویان بسیاری کشور ترکیه را به عنوان مقصد تحصیلی خود بر می گزینند و این کشور در سال های اخیر به یکی از پرطرفدارترین مقاصد در کشورمان جهت تحصیل رشته پزشکی مبدل گشته است.

در هنگام انتخاب دانشگاه باید از موضوعات متعددی اطمینان حاصل کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید که این موارد همه و همه در این عنوان و همچنین در مقاله تحصیل در ترکیه از صفر تا صد 2023 برای شما عزیزان جمع آوری و در اختیارتان قرار داده شده است؛ مطالعه آن را به هیچ وجه از دست ندهید.

کالج های پزشکی ترکیه

دوره های پیش پزشکی در ترکیه یکی از مراحلی است که متقاضیان باید پیش از شرکت در آزمون های ورودی و شروع تحصیل پزشکی در ترکیه پشت سر بگذارند تا برای شرکت در آزمون و شروع تحصیل آماده شوند. دوره های آمادگی قبل از دانشگاه های پزشکی در ترکیه از تاثیر بسیار بالایی در بالا بردن آمادگی و سطح دانش متقاضیان برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها دارد.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
تحصیل پزشکی در ترکیه

در حال حاضر مراکز مختلفی همچون کالج یوس در ترکیه و کالج ست SAT در ترکیه در حال فعالیت هستند که هر یک دوره هایی 6 ماهه تا یک سال را برای آمادگی دانشجویان جهت شرکت در آزمون های یوس یا ست برگزار می کنند . در این دوره ها که توسط کالج های معتبر با نظارت دانشگاه های ترکیه برگزار می شود، دروس ریاضی، هندسه، هوش و زبان ترکی یا انگلیسی به دانشجویان تدریس می شود.

البته باید بگوییم که گرچه شرکت در این دوره ها اجباری نیست؛ اما بدون گذراندن آنها پذیرش و قبولی در آزمون های ورودی سخت و مشکل خواهد شد . از این رو ثبت نام در آنها به صورت جدی پیشنهاد می شود . شرکت در پریمدیکال در ترکیه نیازمند پرداخت شهریه می باشد که با توجه به شرایط کلاس ها و همچنین سطح دانشجو و مدت آن متفاوت  است و می تواند حتی تا 5 هزار دلار نیز برسد.

امتحان ورودی پزشکی ترکیه

امتحان ورودی پزشکی ترکیه

جهت پذیرش و تحصیل پزشکی در ترکیه متقاضیان خارجی باید در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه شرکت نموده و بتوانند نمره قابل قبول را به دست آورند . متقاضیان خارجی باید در آزمون های YOS و یا SAT شرکت کرده و نتیجه مناسب را به دست آورند . دقت کنید که برای تحصیل به زبان ترکی باید در آزمون یوس و برای تحصیل به زبان انگلیسی باید در آزمون ست شرکت کنید . آزمون یوس رشته های پزشکی در ترکیه در سال یک بار و آزمون ست SAT در ترکیه در سال 4 بار و هر 3 ماه یکبار برگزار می شود؛ برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی جزئیات هریک از این آزمون ها بر روی آنها کلیک کرده و به دقیق ترین اطلاعات دست یابید.

دقت داشته باشید که آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های پزشکی ترکیه فقط برای دانشجویان خارجی بوده و شهروندان ترک زبان نیازی به شرکت در آزمون ورودی پزشکی ترکیه ندارند . البته لازم به ذکر است که برای تحصیل رشته پزشکی در برخی از دانشگاه ها نیازی به شرکت در آزمون ورودی رشته های پزشکی ترکیه نبوده و این مراکز آزمون ورودی برگزار نمی کنند ، اما شرایط دیگری همچون معدل دیپلم، مدرک زبان و رزومه تحصیلی دانش آموزان را ملاک قرار می دهند . معمولا مراکزی که آزمون ورودی ندارند از شهریه تحصیلی گرانی هم برخوردارند.

وبینار تحصیل در ترکیه

جهت انتخاب هر یک از دانشگاه های و رشته های تحصیلی در کشور ترکیه باید به خوبی از مسیر تحصیل در این کشور آگاه باشید که کارشناس ارشد ما در این وبینار به صورت دقیق به آن پرداخته است .

پیشنهاد می کنیم تا این وبینار را حتما تا انتها تماشا نموده و جهت هرگونه سوال و یا اقدام با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

نمایش ویدیو درباره تحصیل-در-ترکیه
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه بدین صورت می باشد که تحصیل این رشته 6 سال به طول می انجامد و سال اول و دوم دروس تئوری به دانشجویان ارائه می شود؛ اما سال سوم دروس به صورت تئوری و عملی خواهد بود و سال چهارم و پنجم نیز کاملا به صورت عملی ارائه خواهد شد.

اما سال ششم و سال نهایی، دانشجویان مثل پزشک ها در بیمارستان های دانشگاه مشغول به کار و درمان خواهند شد. عملا آن ها در سال آخر به عنوان یک پزشک مشغول به کار و یادگیری می شوند.

باید بگوییم که سال اول و دوم دانشجویان با دروس اصلی و مهمی همچون زیست شناسی، بیوشیمی، آناتومی و فیزیولوژی آشنا می شوند و در سال سوم بیماری ها را شناخته و به صورت عملی به آزمایش آن ها می پردازند.

دو سال آخر آموزش را نیز به صورت عملی در کنار اساتید و پزشکان حاذق و با دانش به صورت عملی به کسب تجربه و آموزش مشغول خواهند شد.

سال آخر دانشجویان به عنوان کارورز شناخته می شوند و حتی شهروندان ترکیه در سال آخر خود حقوقی را نیز دریافت می کنند؛ اما دانشجویان خارجی خیر. دقت داشته باشید با اینکه دندانپزشکی یکی از زیر شاخه های علم پزشکی است.

 اما شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه کاملا متفاوت از شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه می باشد که باید جداگانه مطالعه و مورد بررسی قرار بگیرد؛ که در مقاله تحصیل دندانپزشکی در ترکیه تمامی اطلاعات لازم و جزئیات را برای شما قرار داده ایم.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه

بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه با این سوال مواجه هستند که آیا شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه وجود دارد یا خیر؟ در جواب این سوال باید بگوییم که برخی از مراکز به صورت رسمی حداقل معدلی را اعلام کرده و از متقاضیان خود درخواست می کنند؛ اما برخی از دانشگاه ها نیز هیچ حداقلی را در نظر نگرفته اند.

به طور معمول در اکثر مراکز دانشگاهی ارائه دهنده رشته پزشکی در ترکیه حداقل معدل دیپلم 14 تا 15 از دانشجویان درخواست شده است ، اما نکته مهمی که در اینجا وجود دارد ؛ این است که داشتن حداقل معدل به هیچ عنوان کافی نبوده و متقاضیان باید از معدل بالا و مناسبی برای پذیرش رشته پزشکی در ترکیه برخوردار باشند.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه

طبق تجربه مشاورین ما در طی سالیان گذشته باید بگوییم که برای پذیرش و قبولی در دانشگاه های دولتی نیازمند معدل دیپلم بالای 18 می باشید؛ اما دانشگاه های خصوصی از شرایط بهتر و راحت تری برخوردار هستند به طوری که با معدل 15 به بالا هم می توان در رشته پزشکی آن ها پذیرش گرفته و به تحصیل مشغول شد.

البته این بدین معنا نیست که افراد با معدل کمتر امکان پذیرش را ندارند؛ اما باید از رزومه و سوابق تحصیلی درخشان و نمونه ای برخوردار باشند که این موارد بتواند موضوع معدل را کمرنگ کرده تا دانشگاه های این کشور از شرط معدل برای پذیرش شخص چشم پوشی کنند.

به عنوان یکی از علاقه مندان تحصیل در دانشگاه های ترکیه توصیه می کنیم تا حتما از مطالب جمع آوری شده در عناوین زیر نیز مطلع شوید:

شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در مبحث پذیرش و تحصیل پزشکی در ترکیه مطرح می باشد؛ این است که آیا دانشگاه های این کشور جهت پذیرش متقاضیان شرایط سنی خاصی در نظر گرفته اند یا خیر؟! در اینجا باید بگوییم که شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه مورد تاکید دانشگاه ها و سیستم آموزشی این کشور نمی باشد و هیچ یک از مراکز حداکثر سنی را برای پذیرش این رشته اعلام ننموده اند.

این یکی از مزیت های بسیار خوب و بزرگ تحصیل پزشکی در ترکیه می باشد که مورد استقبال و پسند متقاضیان خارجی قرار گرفته است؛ چون اکثر دانشگاه های اروپایی برای پذیرش دانشجویان در این رشته شرایط سنی خاصی را در نظر می گیرند.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر متقاضیانی با شرایط کاملا یکسان برای پذیرش وجود داشته باشند، در اینجا اولویت با شخصی است که از سن پائین تری برخوردار می باشد. همچنین اگر قصد بهره گیری از تخفیف های شهریه و یا دریافت بورسیه تحصیلی را داشته باشید؛ در اینجا نیز شرایط سنی اهمیت بالایی پیدا می نماید . پس به طور کل بهترین کار این است که هنگام پذیرش سن بالایی نداشته و از گپ تحصیلی بالایی برخوردار نشوید تا تمامی احتمالات برای رد شدن درخواست خود را به صفر برسانید.

تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه

مبحث هزینه ها و شهریه تحصیل در خارج از کشور همواره از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین خاطر دانشجویان اکثرا تلاش می کنند تا بتوانند در کشور و دانشگاهی پذیرش به دست آورند که علاوه بر کیفیت و اعتبار بالا، از هزینه های تحصیل رایگان و یا بسیار ارزان نیز بهره مند شوند.

در اینجا نیز بسیاری از دانشجویان کشورمان به دنبال تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه هستند . در این باره باید بگوییم که تحصیل پزشکی در ترکیه به طور کل به صورت رایگان ارائه نمی شود؛ یعنی تحصیل در دانشگاه های ترکیه و در مقاطع آموزش عالی به طور کل رایگان نبوده و با پرداخت شهریه همراه است.

اما برخی از دانشگاه های دولتی ترکیه از شهریه هایی بسیار ارزان برخوردار هستند؛ به طوری که می توان ادعا کرد حتی تحصیل این رشته را رایگان ارائه می دهند.

تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه

پس دقت داشته باشید که تحصیل پزشکی ترکیه به طور کل با پرداخت شهریه همراه است، که میزان آن می تواند از مبالغی بسیار کم تا گران برسد. ضمنا این را هم بدانید که اگر بتوانید به بورسیه های تحصیلی در این رشته که از سوی دانشگاه ها و موسسات مختلف ارائه می شود؛ دست پیدا کنید؛ می توانید مقداری از شهریه تا حتی کل آن را از طریق بورسیه پوشش دهید؛ که در این صورت نیز تحصیل رایگان امکان پذیر خواهد شد.

همچنین پیشنهاد می کنیم که عنوان روش های مهاجرت به ترکیه را هم مطالعه نموده تا از تمامی روش های قانونی و شرایط آن ها مطلع گردید.

 

تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی

یکی دیگر از مزیت های بسیار بزرگ و مهم تحصیل پزشکی در ترکیه که مورد علاقه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است و سالانه افراد بسیاری را برای تحصیل به کشور ترکیه می کشاند، امکان تحصیل این رشته به زبان انگلیسی علاوه بر زبان ترکی می باشد؛ که البته باید به برخی از شرایط آن نیز توجه داشته باشید.

تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی نیازمند داشتن تسلط کافی به این زبان جهت آموزش و تحصیل رشته پزشکی می باشد. به همین خاطر اکثر مراکز ارائه دهنده از متقاضیان خود مدرک معتبری با سطح و یا نمره معینی را در خواست می نمایند تا از میزان دانش زبانی متقاضیان اطمینان کسب کنند.

به طور معمول مدارک تافل و آیلتس مورد قبول اکثر دانشگاه های ترکیه برای تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی قرار می گیرد، اما ممکن است که هرکدام سطح متفاوتی را درخواست کنند؛ به همین خاطر حتما از مدرک و سطح مورد درخواست دانشگاه مقصد و مدنظرتان اطلاع دقیق و به روزی کسب کنید.

همچنین تحصیل پزشکی ترکیه به زبان انگلیسی اکثر در دانشگاه های خصوصی امکان پذیر بوده که نیازمند پرداخت شهریه گرانی است؛ البته معدود مراکز دولتی نیز این رشته را به زبان انگلیسی ارائه می دهند که از تقاضا و رقابتی بالا میان متقاضیان برخوردار می باشد.

 

تحصیل پزشکی در ترکیه با مدرک دیپلم

همانطور که تا این بخش از مقاله متوجه شدید؛ امکان تحصیل در مقاطع پزشکی عمومی تا دوره تخصص در دانشگاه های کشور ترکیه وجود دارد ؛ یعنی متقاضیان خارجی می توانند جهت تحصیل پزشکی در ترکیه با مدرک دیپلم اقدام نمایند اما در وهله اول باید مدرک دیپلم 12 ساله و یا پیش دانشگاهی را در کشورمان دریافت کرده باشند.

البته باید توجه داشته باشید که معدل دیپلم شما از مقدار حداقلی برخوردار بوده و هرچه معدل بالاتری را ارائه نمایید؛ امتیاز بیشتری دریافت می کنید . از آنجایی که میزان متقاضیان خارجی و داخلی برای ثبت نام و پذیرش این رشته بسیار بالا و رقابت تنگاتنگ است؛ پس هرچه رزومه بهتر و کامل تری ارائه و نمره بالاتری را در آزمون های ورودی اخذ کنید؛ رقبای بیش تری را پشت سر می گذارید.

ضمنا در همان ابتدا از طریق مکاتبه با دانشگاه مد نظر خود از مورد تایید بودن مدرک دیپلم تان اطمینان حاصل نموده و مطمئن شوید که از اعتبار کافی برخوردار است . همچنین توصیه می کنیم تا ضمن مطالعه عنوان شرایط کار و مهاجرت کاری در ترکیه از شرایط کار پس از تحصیل خود نیز مطمئن شوید.

 

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه به عوامل مختلفی چون: مقطع تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و سبک و شرایط زندگی افراد بستگی دارد. تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه فقط به شهریه دانشگاه نیاز ندارد؛ بلکه دانشجویان باید در طول تحصیل خود مبالغی را هم جهت تهیه کتاب ، لوازم، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی پرداخت نمایند که معمولا می تواند تا 2 هزار دلار را در بر بگیرد.

اما باید بدانید که تحصیل پزشکی در ترکیه در دانشگاه های خصوصی بسیار گران تر از دانشگاه های دولتی می باشد و تفاوت بسیاری در شهریه تحصیلی ما بین آن ها وجود دارد. 

به طوری که دانشگاه های دولتی حداکثر سالانه برای تحصیل این رشته 3 هزار دلار شهریه دریافت خواهند کرد، اما در دانشگاه های خصوصی مبلغ شهریه می تواند به 25 هزار دلار در سال نیز برسد.

در ادامه شهریه تحصیل پزشکی در ترکیه را برای برخی از دانشگاه ها مشاهده خواهید کرد:

 

دانشگاهشهریه سالانه
دانشگاه حاجت تپه9,962 دلار
دانشگاه استانبول2,071 دلار
دانشگاه قاضی2,575 دلار
دانشگاه باشکنت3,702 دلار
دانشگاه ارجیس4,077 دلار
دانشگاه مدیترانه شرقی21,198 دلار

بورسیه تحصیلی ترکیه پزشکی

همانطور که گفتیم رشته پزشکی در ترکیه می تواند با بورسیه نیز همراه باشد و دانشجوین خارجی نیز می توانند از آنها بهره مند شوند . موسسات و دانشگاه های مختلفی ارائه دهنده بورسیه تحصیلی ترکیه پزشکی هستند که هریک شرایط و ویژگی های خاص خود را دارند.

مبنای اعطای بورسیه تحصیل پزشکی ترکیه براساس شایستگی افراد می باشد و سوابق تحصیلی و مدارکی که ارائه می کنند نشان دهنده میزان شایستگی آنها در اخذ این بورسیه ها و کمک هزینه ها می باشد . هر دانشگاه شرایط خاص خود را در اعطای بورسیه تحصیلی داشته و مدارک مشخصی را از متقاضیان طلب می کند ، از این رو خوب است که با توجه به دانشگاه مورد درخواست خود به دقت تمامی شرایط را بررسی کنید.

در عنوان دریافت بورسیه های تحصیلی در ترکیه تمامی بورسیه های موجود و شرایط و مدارک مورد درخواست آن ها را به شما عزیزان ارائه می نماید؛ حتما این مقاله را مطالعه فرمایید. در ادامه چندی از مهم ترین بورسیه هایی که برای تحصیل پزشکی در ترکیه در دسترس قرار دارند را مشاهده خواهید کرد:

 

نام بورسیهویژگی و امتیازات
بورسیه های دانشجویان خارجی دانشگاه یدی تپهپوشش 75% شهریه های دانشجویان سال اول، پوشش 50% شهریه های دانشجویان سال دومی و پوشش 25% شهریه های سال سومی
بورسیه علوم پزشکی ابن سیناپوشش اجاره منزل، شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی و دوره زبان ترکی
بورسیه های NEN دانشجویان بین المللیپوشش شهریه دانشگاه

بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه

همانگونه که گفتیم دانشگاه های کشور ترکیه از اعتبار و کیفیت بالایی در ارائه و آموزش رشته های پزشکی برخوردار هستند و تحصیل در آن ها یک موفقیت می باشد .

 با اخذ مدرک در هر یک از بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه شما می توانید برای ادامه تخصص در سایر کشورهای مطرح جهان اقدام کرده و یا به آسانی به بازار کار وارد شوید . 

البته هر یک زا دانشگاه های این کشور رنکینگ مخصوص به خود را داشته و نمی توان آنها را با یکدیگر برابر دانست.

بنابراین هرچه بتوانید در دانشگاهی معتبرتر تحصیل کرده و مدرک کسب کنید؛ راه را برای اشتغال و یا ادامه تحصیل خود چه در این کشور و چه در اروپا مناسب تر خواهید کرد.

در جدول فهرست برخی از دانشگاه های مطرح این کشور را همراه با رتبه شان در ترکیه و جهان برای شما فراهم نموده ایم و علاوه بر این مراجعه به عنوان بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه می توانید جزئیات دقیق و مفصلی را در این رابطه دریافت کنید و به معتبرترین مقصد دست یابید.

 

نام دانشگاهرتبه در آسیارتبه در جهان
دانشگاه حاجت تپه39242
دانشگاه استانبول43260
دانشگاه آنکارا101437
دانشگاه اژه104445
دانشگاه قاضی121494
دانشگاه باسکنت134532
دانشگاه مارمارا147563
دانشگاه دوکوز ایلول154583
دانشگاه آتاتورک176647
دانشگاه ارجیس182667

اگر همچنان پس از مطالعه این عنوان سوال یا ابهامی در رابطه با تحصیل پزشکی در ترکیه دارید ، مشاورین آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی در تهران و همچنین دفتر شیراز آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند. همچنین شما می توانید به صورت حضوری با ارائه مدارک و شرایط خود مشاوره ای تخصصی را دریافت کرده و برای رسیدن به این هدف بزرگ تلاش خود را آغاز نمایید.

تحصیل پزشکی در ترکیه به طور معمول نیازمند 6 سال تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشد.

دانشجویان علاقمند می توانند رشته پزشکی را به زبان های ترکی و انگلیسی در این کشور تحصیل کنند.

خیر، به طور کلی تحصیل پزشکی در ترکیه با پرداخت شهریه همراه است؛ اما شهریه برخی دانشگاه های دولتی به قدری مناسب و ارزان است که می توان آن را رایگان تصور کرد.

باید بگوییم که تمامی دانشگاه های رشته پزشکی در ترکیه معتبر و با کیفیت هستند و در حال حاضر برترین آن ها شامل : دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا، دانشگاه اژه، دانشگاه قاضی و غیره می شود.

خیر، دانشگاه های ترکیه جهت پذیرش و آموزش دانشجویان در رشته های پزشکی هیچ گونه محدودیت سنی را اعلام نکرده اند.

در پایان نیز ویدیو کلاینت های ما که توانسته اند به ویزای کشور دلخواه خود دست یابند را تماشا می کنید:

پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (16 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه