خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش

خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش و آشنایی با بخش های مختلف زبان گفتاری و نوشتاری، یکی از مهم ترین گام ها برای آشنایی بیشتر با مردم و فرهنگ این کشور است و برای هر متقاضی مهاجرت به این کشور ضروری می باشد.

به صورت کلی اتریش طی سالیان زیاد دستخوش تغییرات جغرافیایی زیادی شده و از همین رو امروزه میزبان ترکیبی منحصر به فرد از زبان های مختلف می باشد. در اولین قدم باید این موضوع را خاطر نشان کنیم که در حال حاضر هیچ زبانی به نام اتریشی وجود ندارد و زبان رسمی موجود در این کشور، آلمانی می باشد.

خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش

زبان آلمانی به عنوان زبان رسمی مردم اتریش بهترین راه برای برقراری ارتباط و یا اقدام به کار و تحصیل در شهرهای مختلف این کشور است.

فهرست مطالب

امروزه بیش از 98% از مردم این کشور به این زبان صحبت می کنند و همچنین در کنار آلمانی، زبان های دیگری مانند باواریایی، انگلیسی، ترکی، کرواتی، مجارستانی و… نیز رواج دارند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با خط و زبان مردم اتریش از طریق راه های ارتباطی با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید.

به صورت کلی افراد باید در موقعیت های رسمی، اداره ها، مدارس و دانشگاه ها از زبان آلمانی استفاده کنند. تحت عنوان این زبان می توانید با طیف وسیعی از افراد در جامعه اتریش ارتباط برقرار کنید و بدون داشتن نگرانی در مورد موانع زبانی به تحصیل یا کار در این کشور بپردازید.

چنانچه قصد مهاجرت به کشور زیبای اتریش را دارید اما از الزامات زبانی برای مهاجرت یا جزئیات روند مهاجرتی اطلاعات زیادی ندارید، توصیه می کنیم در کنار این مقاله عنوان شرایط اقامت و مهاجرت به اتریش را مطالعه فرمایید.

تاریخچه خط و زبان مردم اتریش

در طول تاریخ مرزهای کشور اتریش تغییرات زیادی داشته و طی سال ها شاهد امپراتوری های مختلفی بوده است. طبق اطلاعات به دست آمده تاریخ زبانی اتریش با تاریخ سیاسی آن گره خورده و در طول زمان تحت تاثیر هم قرار گرفته اند. 

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش

مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی اتریش تا سال 1806 بخشی از امپراتوری روم مقدس بود و سپس بخشی از کنفدراسیون آلمان شد. در نهایت پس از پایان جنگ جهانی اول، زمانی که سلطنت از هم پاشید، به جمهوری آلمان پیوست.

جالب است بدانید حدود یک قرن پیش این کشور جزوی از امپراتوری اتریش مجارستان بود و از همین رو مشاهده زبان های متنوع در بخش های مختلف این کشور امری بسیار عادی می باشد. علاوه بر مسائل سیاسی و تاریخی، یکی دیگر از عوامل بسیار مهم که بر تاریخچه خط و زبان مردم اتریش تاثیر بسزایی داشته، مهاجرت افراد و قومیت های مختلف به این کشور می باشد.

به صورت کلی در دهه 1960 و 1970 طیف وسیعی از کارگران از کشورهای یوگسلاوی و ترکیه اتریش را برای مهاجرت انتخاب کردند. طبق خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش در این مهاجرت افراد مختلف بخش زیادی از فرهنگ و زبان خود را به اتریش آوردند و لذا تا به امروز نیز آلمانی که در اتریش رواج دارد.

خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش شامل کلمات و اصطلاحات متعددی است که از زبان های چک، مجارستان، ایتالیایی یا اسلاوی جنوبی وام گرفته و اقتباس شده است. علاوه بر این قسمت های مختلف این کشور میزبان اقلیت های زبانی متنوعی از سراسر جهان می باشد.

زبان آلمانی در اتریش

زبان آلمانی در اتریش

زبان آلمانی در اتریش به عنوان زبان رسمی در نظر گرفته شده و اکثر مردم این کشور به غیر از سالمندان (عموما روستایی) می توانند به آن صحبت کنند. بیش از 93% مردم اتریش، آلمانی را زبان مادری خود دانسته و از بدو تولد این زبان را استفاده می کنند. این در حالیست که دیگر مهاجرین این کشور نیز برای راحتی آلمانی را فرا می گیرند.

هر چند آلمانی به عنوان زبان رسمی در این کشور در نظر گرفته شده اما زبان آلمانی رایج در اتریش با زبان آلمانی رایج در آلمان دارای تفاوت های بسیار زیادی می باشد و این دو زبان از نظر بخش های نوشتاری، گفتاری، واژگان و از نظر دستور زبان با یکدیگر متفاوت هستند. خط و زبان اتریشی ها عموما تحت تاثیر زبان اتریشی-باواریایی قرار گرفته و دچار تغییرات زیادی شده است.

با این حال این دو زبان (آلمانی-اتریشی و آلمانی استاندارد) به صورت متقابل قابل درک هستند و مادامی که افراد به یکی از این زبان ها تسلط داشته باشند می توانند تا حد زیادی در هر دو کشور به تعامل با مردم بپردازند. 

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

زبان اتریش – باواریایی در اتریش

زبان اتریش-باواریایی در اتریش یکی دیگر از زبان های بسیار مهم است که در اتریش بیش از هفت میلیون سخنور دارد. به صورت کلی این زبان علاوه بر اتریش در کشورهای دیگری نظیر ایالت بایرن آلمان، سوئیس، ایتالیا و مجارستان نیز رواج دارد.

طبق خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش زبان باواریایی، از یک قبیله ژرمنی سرچشمه گرفته و با گذشت زمان، باواری ها و زبان آنها به پایین دانوب و تا کوه های آلپ رسیدند، به همین دلیل است که اتریش-باواریایی امروزه در کشور اتریش به صورت گسترده استفاده می شود.

جالب است بدانید برخلاف اهمیتی که این زبان در اتریش دارد، باواریایی هیچ گونه املای نوشتاری ندارد و تنها به صورت گفتاری توسط مردم استفاده می شود. هر چند در طول تاریخ بسیاری از افراد سعی کرده اند که در الفبای آلمانی – اتریشی با اضافه کردن برخی از صداها این زبان را به تصویر بکشند، اما امروزه برای آن به صورت رسمی هیچ گونه خط نوشتاری در نظر گرفته نشده است.

به صورت کلی زبان اتریش – باواریایی با آلمانی استاندارد بسیار متفاوت است و از همین رو درک این زبان برای آلمانی زبانان عموما مشکل می باشد.

Austrian language - Bavarian in Austria

سایر زبان ها در اتریش

اصولا علاوه بر زبان آلمانی مناطق جداگانه اتریش، زبان ‌های مختلفی را به رسمیت می شناسند. بدون شک دولت این کشور در پی غنی سازی زبان مردم اتریش است و بدین ترتیب بر حفظ تنوع زبانی و فرهنگی اصرار دارد.

طبق خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش در برخی از مناطق، گروه‌ های قومی حق دارند از آموزش زبان مادری و ارتباط رسمی با مقامات استفاده کنند و این اقلیت های زبانی مورد حمایت قانون عموما شامل کروات ها، مجارستانی، اسلوونی، اسلواکی و چک می شود.

جالب است بدانید سایر زبان ها در اتریش عموما به اقلیت های زبانی و زبان های خارجی پر طرفدار مانند آلمانی استاندارد، انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی تقسیم شده است.

زبانتعداد سخنوران در اتریشزبانتعداد سخنوران در اتریش
آلمانی7,115,780بوسنیایی155,050
باواریایی7,000,000کرواتی143,000
انگلیسی8,415,000اسلوونیایی50,0000
ترکی200,000مجارستانی40,000
صربی197,000چک17,700

زبان انگلیسی در اتریش

زبان انگلیسی یکی از پر مخاطب ترین زبان های جهان است و در کشور اتریش نیز انگلیسی رایج ترین و متداول ترین زبان خارجی می باشد. امروزه بیش از 73% از جمعیت این کشور به زبان انگلیسی تسلط دارند و به راحتی می توانند به این زبان صحبت کنند.

یکی از مهم ترین دلایل رواج زبان انگلیسی در اتریش آمار بالای تجارت بین المللی در این کشور می باشد. بسیاری از شرکت های اتریشی با کشورهای انگلیسی زبان به تجارت پرداخته و از همین رو بر اساس خط و زبان اتریشی ها اکثریت کارمندان اتریشی باید به خوبی زبان انگلیسی را فرا بگیرند تا بتوانند با افراد از سراسر جهان ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این اتریش یکی از کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری می باشد و لذا افراد مشغول به کار در زمینه گردشگری باید بتوانند به زبان انگلیسی با گردشگران ارتباط برقرار کنند. در نهایت آخرین دلیل رواج زبان انگلیسی در این کشور آموزش انگلیسی در مدارس این کشور می باشد.

با توجه به این که در مدارس و دانشگاه های این کشور، انگلیسی یکی از مهم ترین زبان های تدریس شده است، مردم از کودکی با این زبان آشنا شده و به آن مسلط می شوند. افراد با انتخاب یکی از دانشگاه های این کشور نیازی به نگرانی در مورد موانع زبانی را نخواهند داشت. 

چنانچه قصد ورود به مدارس یا دانشگاه های اتریش را دارید اما با الزامات زبانی و شرایط ورود آشنا نیستند مطالعه مقاله تحصیل در اتریش و دانشگاه های رایگان را از دست ندهید.

زبان ترکی در اتریش

زبان ترکی با بیش از 200000 سخنور یکی از رایج ترین زبان های اقلیت در این کشور به شمار می رود. جالب است بدانید زبان ترکی در اتریش و در ایالت فورالبرگ این کشور به عنوان زبان رسمی و در دیگر ایالت های این کشور به عنوان زبان اقلیت در نظر گرفته می شود.

تاریخچه این زبان به دهه 1960 بازگشته و امروزه نیز مهاجران ترک پس از آلمانی ها دومین گروه مهاجر بزرگ در اتریش را تشکیل می دهند. اکثر این مهاجرین شهر وین را برای زندگی انتخاب کرده و در حال حاضر گویش ترکی وین معروف ترین گویش ترکی در این کشور می باشد و بر لهجه های دیگر نیز تاثیر گذاشته است.

لازم به ذکر است که جوامع ترکی بزرگ در شهرهای دیگر اتریش مانند گراتس و لینز نیز زندگی می کنند.

خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش

طبق اطلاعات به دست آمده از خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش دولت اقدامات متعددی را برای حمایت از ترک زبانان این کشور انجام داده است و علاوه بر این که زبان ترکی را به عنوان یکی از مهم ترین زبان های اقلیت رسمیت شناخته، بودجه ای برای دوره های زبان ترکی و رسانه های ترکی زبان نیز در نظر گرفته است.

امروزه شهر وین اتریش دارای یک ایستگاه رادیویی و یک روزنامه به زبان ترکی می باشد. ترکی پس از انگلیسی و فرانسوی سومین زبان خارجی محبوب در مدارس این کشور برای یادگیری می باشد و به عنوان یک گزینه برای یادگیری در مدارس ابتدایی و متوسطه به دانش آموزان ارائه می شود.

برای شناخت بهتر و کامل تر کشور اتریش حتما مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید:

زبان صربی در اتریش

پس از ترکی زبان صربی در اتریش دومین زبان مهم در اقلیت های زبانی می باشد و بیش از 2.2 درصد از جمعیت این کشور به این زبان صحبت می کنند. طبق اطلاعات به دست آمده صرب ها نیز مانند ترک ها در دهه 1960 و به عنوان کارگر به کشور اتریش مهاجرت کردند و از آن زمان تا به حال بیش از 122000 صرب در این کشور زندگی می کنند.

امروزه نیز افراد زیادی از سراسر جهان به منظور کار و اشتغال این کشور را برای زندگی انتخاب می کنند. شما می توانید با مطالعه عنوان مهاجرت کاری و کار در اتریش تا حد زیادی با شرایط کاریابی و قوانین اشتغال در این کشور آشنا شوید‌.

یکی از مهم ترین زمینه های مورد استفاده از خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش، بخش آموزش می باشد. در حال حاضر زبان صربی یکی از زبان های آموزشی در دانشگاه وین است و همچنین در چندین مدرسه ابتدایی و متوسطه استفاده می شود. لذا افراد صرب زبان می توانند به راحتی به آموزش با زبان مادریشان دسترسی داشته باشند.

طبق خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش چندین کسب و کار بزرگ متعلق به صربستان در اتریش وجود داشته و از همین رو افراد مشغول به کار در این بخش باید به این زبان نیز تسلط داشته باشند.

به صورت کلی زبان صربی در اتریش در چندین منطقه پراکنده است و یکی از مهم ترین منطقه افراد صرب زبان وین می باشد. جوامع صربی زبان قابل توجهی در مناطق سالزبورگ و گراتس یافت می شوند.

زبان کرواتی در اتریش

یکی دیگر از زبان های متداول در بین خط و زبان مردم اتریش زبان کرواتی می باشد. در حال حاضر این زبان توسط حدود 1٪ از جمعیت، عمدتا در منطقه جنوبی کشور صحبت شده و این مورد از خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش توسط دولت نیز به رسمیت شناخته می شود.

به صورت کلی زبان کرواتی در اتریش دارای اهمیت بسیار زیادی است. برای مثال این زبان بخشی جدایی ناپذیر از میراث این کشور است. اتریش دارای سابقه طولانی ای در مهاجرت می باشد و زبان کراوتی نیز یکی از زبان هاییست که توسط مهاجرین به این کشور آورده شده است. علاوه بر این کرواتی یکی از زبان های رسمی اتحادیه اروپاست و از همین رو برای ارتباطات بین المللی ضروری می باشد.

همچنین کرواتی بخشی جدا ناپذیر از فرهنگ و زبان مردم اتریش است و در بسیاری از جنبه های مختلف ادبیات، موسیقی و فیلم استفاده شده و بدین ترتیب این زبان در برخی از مدارس اتریش بخشی جدایی ناپذیر از سیستم آموزشی در نظر گرفته می شود.

زبان کرواتی در اتریش

در نهایت باید گفت که کرواتی تاثیری عمیق بر اقتصاد این کشور گذاشته و از گذشته های دور در مشاغل مختلف جمله گردشگری، بانکداری و بیمه ریشه دوانده است. از همین رو زبان کرواتی در برخی از سازمان های دولتی این کشور استفاده می شود.

زبان اسلوونیایی در اتریش

در نهایت به سراغ زبان اسلوونیایی در اتریش می رویم که امروزه توسط 2% از جمعیت این کشور عمدتا در منطقه جنوب شرقی صحبت می شود. جالب است بدانید در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق اسلوونی زبانان در اتریش در کارینتیا زندگی می کنند.

زبان اسلوونیایی یکی از 24 زبان رسمی اتحادیه اروپا است و به همین دلیل تحت منشور اروپا برای زبان های منطقه ای یا اقلیت محافظت می شود. در کشور اتریش نیز زبان اسلوونیایی در آموزش، رسانه ها و در برخی از موسسات عمومی استفاده می شود.

در حال حاضر طبق خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش حدود سه گویش اصلی از اسلوونیایی در کشور زیبای اتریش وجود دارد که شامل کارینتی، لیتورال و کارنیولای بالایی می شود.

در این کشور گویش کارنتی و پس از آن لهجه لیتورال رایج ترین گویش است و در نهایت گویش کارنیولای بالایی توسط تعداد کمتری از مردم صحبت می شود و عمدتاً در استان کارینتیا یافت می شود.

اطلاعات مهم از زبان مردم اتریش
زبان رسمیآلمانی (آلمانی اتریشی)
زبان غیر رسمی مهماتریش-باواریایی
زبان های منطقه ایکرواتی، اسلوونیایی، مجارستانی، چکی، اسلواکی، رومی
زبان اقلیتترکی
زبان خارجی اصلیانگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی
زبان اشارهزبان اشاره اتریشی

 

گویش های زبان مردم اتریش

مانند دیگر قسمت های جهان، در اتریش نیز گویش ها نسبت به هر منطقه دارای تفاوت های زیادی می باشد و همچنین برخی از مناطق از نظر گویش زبانی به یکدیگر نزدیک تر می باشند. به صورت کلی گویش های زبان مردم اتریش به دو بخش اصلی تقسیم می شود.

  • گویش های آلمانیش: عمدتاً در فورارلبرگ و در بخش هایی از تیرول
  • گویش های بایرنی: در بقیه اتریش

جالب است بدانید که اشکال مختلف از لهجه های آلمانیش برای آلمانی زبانان شمالی قابل درک نیستند، این در حالیست که گویش بایرنی در سراسر کشور اتریش قابلیت درک بیشتری دارد. علاوه بر این واژگان غیر مستقیم در گویش های مختلف مشابه می باشد اما تلفظ این واژگان در گویش های مختلف متفاوت می باشد.

همچنین جالب است بدانید سخنوران مختلف از ایالت های مختلف این کشور می توانند به راحتی از لهجه خود شناخته شوند. لهجه های کارینتیا، اشتایریا، وین و تیرول دارای تفاوت های زبانی آشکاری هستند و سخنوران آن مناطق، حتی آنهایی که به زبان آلمانی استاندارد صحبت می کنند، معمولاً می توانند به راحتی با لهجه شان شناسایی شوند.

امروزه در شهرهای بزرگ تر مانند لینز یا گراتس استفاده از گویش ها در زبان مردم اتریش کم تر رواج دارد و بیشتر این گویش ها توسط جوامع روستایی استفاده می شود. این افراد در روستاها گویش های خود را گرامی داشته و بیشتر از آن ها در تعاملات روزمره استفاده می کنند، زیرا استفاده از این گویش ها مشکلات کمتری در ارتباط برای افراد به ارمغان می آورد.

زبان نوشتاری رسمی در اتریش

زبان نوشتاری رسمی در اتریش

برای سال های متوالی اتریش دارای شکل خاصی از زبان اسناد رسمی دولتی بود که عموما به “زبان صدارت اتریش” معروف است. این خط نوشتاری مردم اتریش عموما احتمالاً از اسناد و مدارک قرون وسطی گرفته شده و دارای ساختار و واژگان بسیار پیچیده ای می باشد . برای بسیاری از گویشوران (حتی گویشوران بومی)، درک این شکل از زبان به طور کلی دشوار است، زیرا این مورد از خط و زبان مردم اتریش شامل بسیاری از اصطلاحات تخصصی برای مسائل دیپلماتیک، داخلی، رسمی و نظامی است.

از همین رو در سال های اخیر اصلاحات اداری مختلفی انجام شده و در نتیجه این خط نوشتاری به مرور زمان جایگاه خود را از دست داد . در حال حاضر آلمانی استاندارد به عنوان زبان نوشتاری رسمی در اتریش استفاده می شود و عموما مردم از این زبان برای ارتباطات رسمی بهره می برند. بدین ترتیب زبان اصلی اسناد در اتریش آلمانی است که اغلب به خط گوتیک نوشته می شود. 

جهت شناخت دقیق تر و کامل تر خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش توصیه می کنیم از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید. این افراد آماده ارائه خدمات مشاوره تخصصی در مورد جنبه های مختلف مهاجرتی به کشور اتریش می باشند. همچنین چنانچه در مورد هزینه های مهاجرت و زندگی در این کشور اطلاعات زیادی ندارید توصیه می کنیم همین حالا به مقاله راهنمای کامل هزینه مهاجرت و زندگی در اتریش، که توسط بهترین مشاورین همین مجموعه تدوین شده مراجعه فرمایید.

سوالات پر تکرار خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش

چنانچه تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش دارید ، سوال خود را از طریق بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید تا به دقیق ترین اطلاعات دست یابید.

در حال حاضر زبان رسمی موجود در این کشور، آلمانی می باشد و توسط بیش از 98% درصد مردم استفاده می شود.

امروزه بیش از 73% از جمعیت این کشور به زبان انگلیسی تسلط دارند و به راحتی می توانند به این زبان صحبت کنند.

امروزه در زبان مردم این کشور 2 گویش اصلی آلمانیش و بایری مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر خط نوشتاری و زبان رسمی اتریش به زبان آلمانی است که اغلب به خط گوتیک نوشته می شود.

به صورت کلی طبق اطلاعات به دست آمده از خط و زبان اتریشی ها ترکی با بیش از 200000 سخنور یکی از رایج ترین زبان های اقلیت در این کشور به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه