شرایط کار دانشجویی در آلمان

شرایط کار دانشجویی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و به خصوص کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساده تر و پذیرش دانشجویان خارجی برای مشاغل پاره وقت بسیار رایج تر می باشد. برای آشنایی کامل با قوانین و شرایط کار دانشجویی در آلمان در ادامه با کارشناسان آی مهاجرتی همراه شوید.

کشور آلمان یکی از پیشرفته ترین کشورها در جهان است که علاوه بر دانشگاه های بسیار معتبر ، یک اقتصاد پر رونق را نیز میزبانی می کند و همین امر باعث کاهش نرخ بیکاری در این کشور شده و فرصت های شغلی گوناگونی و فراوانی را برای انواع تخصص ها ایجاد نموده است . به همین خاطر دانشجویان می توانند به راحتی در حین تحصیل به یک کار موقت مشغول شده و درآمدی هرچند کم را به عنوان کمک مخارج خود به دست آورده و استرس های مالی خود بکاهند.

شرایط کار دانشجویی در آلمان

شرایط کار دانشجویی در آلمان باید با شرایط تحصیلی تان هم خوانی کامل داشته و هیچ گونه لطمه و یا تداخلی را با کلاس های درسی تان ایجاد نکند.

فهرست مطالب

خوب است که از همان ابتدای دانشجویی در این کشور از شرایط کار دانشجویی در آلمان به خوبی مطلع شده و بدانید که با همین ساعات کاری اندک تا چه میزان می توانید آینده شغلی خود را رقم بزنید . 

چون معمولا دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا با شرایط کاری این کشور آشنایی نداشته و قوانین و عرف بازار در آلمان با کشورشان تفاوت بسیاری دارد. پس داشتن اطلاعات کافی و دقیق پیش از اقدام به این کار بسیار مفید و کارآمد خواهد بود.

شرایط کار حین تحصیل در آلمان

یکی از اصلی ترین شرایط کار دانشجویی در آلمان مدت زمان محدود و معلوم آن است؛ که طبق آن دانشجویان شهروند خارج از اتحادیه اروپا می توانند به مدت 120 روز به صورت تمام وقت یعنی 8 ساعت کار در روز و یا به مدت 240 روز به صورت نیمه وقت در طول سال در این کشور به کار مشغول شوند. 

دقت داشته باشید که حتی کارآموزی بدون دریافت حقوق نیز از مدت زمان مجاز 120 روز کاری شما کسر می شود؛ البته نه کارآموزی های اجباری و مرتبط با تحصیل.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیو شرایط کار دانشجویی در آلمان + پادکست

کار دانشجویی در آلمان می تواند ضمن داشتن درآمدی اندک ، فرصت تقویت زبان و رابط اجتماعی را نیز برای شما فراهم سازد.

تا پایان این ویدیو با مونا همراه باشید و با مشاورین آی مهاجرتی جهت دریافت هرگونه اطلاعات موردنیازتان در این باره به خاطر داشته باشید.

نمایش ویدیو درباره کاور ویدیو شرایط کار دانشجویی در آلمان
شرایط کار دانشجویی در آلمان

نکته دیگر این که دانشجویان خارجی نمی توانند در آلمان خود اشتغال یا به کار آزاد مشغول شوند و تعطیلات رسمی در این کشور مانند تعطیلات سال نو میلادی و یا آخر هفته ها جز روزهای مجاز کار و محدودیت کاری حساب نمی شوند. به عبارت دیگر شما اگر آخر هفته ها و سایر روزهای تعطیل را کار کنید، جز 120 روز به حساب نمی آید که یک مزیت برای کسب درآمد اضافه است.

بسیار مهم است که به زبان آلمانی تسلط لازم را داشته باشید، چون کارفرمایان افرادی را استخدام می کنند که بتوانند به زبان آلمانی صحبت و با دیگران ارتباط برقرار کنند. همچنین دقت کنید که اگر شغلی به عنوان دستیار دانشجو یا دستیار پژوهشی در دانشگاه خود انتخاب کنید، معمولا جزو شغل حساب نشده و باید به اداره ثبت مهاجرین نیز اطلاع دهید. برای اینگونه مشاغل باید به آژانس اشتغال فدرال و دفتر امور خارجه درخواست داده و مجوز قانونی دریافت کنید.

حقوق کارهای دانشجویی در آلمان

بسیاری از متقاضیان یا دانشجویان در آلمان با این سوال مواجه هستند که حقوق کارهای دانشجویی در آلمان چقدر است؟ باید بگوییم که حداقل مزد قانونی برای کارهای دانشجویی 9.82 یورو به ازای هر ساعت فعالیت می باشد؛ اما بسیاری از کارفرمایان بیش از این مقدار و برای هر ساعت کار 11 تا 12 یورو مزد می پردازند. ضمن اینکه برای مشاغل سخت و یا حرفه ای تا ساعتی 20 یورو نیز می توان مزد دریافت نمود.

حقوق کارهای دانشجویی در آلمان

یکی دیگر از موضوعات مهم در رابطه با شرایط کار دانشجویی در آلمان مربوط به میزان درآمد ماهانه معاف از مالیات می باشد که طبق قوانین دولتی دانشجویان اگر ماهانه تا 460 یورو درآمد کسب کنند ، معاف از پرداخت مالیات شناخته می شوند؛ اما بیش از این آنان را ملزم به پرداخت مالیات می کند. البته باید بگوییم که مالیاتی که از دانشجویان اخذ می شود بالا نیست و حتی می توانند در پایان سال با ارائه شرایطی خاص آن را باز پس بگیرند.

می توان گفت که با انجام کار دانشجویی در حد نه چندان سخت و زیاد می توان هزینه های اقامتی خود را پوشش داد که این یک مزیت بسیار ایده آل شناخته می شود. بهتر است که ابتدا مقاله شرایط کار در آلمان را در سایت آی مهاجرتی مطالعه کنید تا قوانین و شرایط حاکم بر بازار کار آلمان را شناخته و بتوانید بهتر شغل مناسب خود را در این کشور بیابید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

انواع کارهای پاره وقت در بازار کار آلمان

همانطور که گفتیم اقتصاد آلمان بسیار بزرگ و پر رونق است و این باعث وجود فرصت های شغلی بسیاری در این کشور شده است. به همین خاطر انواع کارهای پاره وقت در بازار کار آلمان در دسترس دانشجویان قرار دارد که می توانند با توجه به علاقه خود مناسب ترین آن را برگزینند.

بهتر است دقت داشته باشید که شرایط کار دانشجویی در آلمان که مد نظر قرار می دهید؛ با شرایط تحصیلیتان هم خوانی کامل داشته باشد و هیچ گونه لطمه و یا تداخلی با آن نداشته باشد. چون علاوه بر آسیب های جبران ناپذیر از سوی دانشگاه نیز غیر قابل قبول بوده و اجازه فعالیت در آن را به شما نخواهد داد.

 سعی کنید شغلی را برگزینید که از لحاظ موقعیت مکانی، حقوق و جایگاه آن مطلوبتان باشد.

در حال حاضر و در سال 2023 بهترین و مناسب ترین مشاغل دانشجویی آلمان را می توان مشاغل زیر دانست:

  1. کار در رستوران ها و کافه ها
  2. دستیار آموزشی
  3. مشاغل آنلاین
  4. دستیار تولید
  5. خرده فروشی
  6. کارشناس مرکز تماس
  7. دستیاری اداره
  8. مشاغل برنامه نویسی و آی تی
  9. رانندگی
برندهای کاری محبوب دانشجویان در آلمان

برندهای کاری محبوب دانشجویان در آلمان

همانگونه که اشاره کردیم کارفرمایان در آلمان وقت استفاده می کنند؛ در کل دانشجو نیروی کار ارزان و بسیار به صرفه ای برای کارفرمایان است و حقوق یک دانشجو از یک غیر دانشجو کمتر است. علاوه بر این کارفرمایان نیازی به پرداخت هزینه های بیمه برای دانشجویان ندارد؛ به همین دلیل تمامی آنان علاقمند به استخدام دانشجویان هستند.

اما در این بین برخی از برندها و کمپانی ها در این کشور وجود دارند که با توجه به زمینه و حیطه فعالیت خود و فرصت های شغلی که در دسترس دارند از فرصت های بسیار بیش تری برای دانشجویان برخوردار هستند. همچنین فعالیت در آن ها یک رزومه و سابقه مناسب برای دانشجویان به حساب آمده و برخی نیز دستمزدهای خوب و بالایی را نسبت به بقیه به آنان پرداخت می کنند.

دقت داشته باشید که شرایط کار دانشجویی در آلمان در برخی از مشاغل بالا نیاز به داشتن تخصص هایی دارد که با توجه به میزان تخصص دانشجو می تواند میزان دستمزد وی مشخص شود. این مشاغل معمولا می تواند پس از اتمام تحصیلات نیز ادامه یافته و به شغل دائمی شخص مبدل شود. 

در حال حاضر از برندهای کاری محبوب دانشجویان در آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Infineon Technologies
  • Airbus
  • TU Munich
  • Faurecia
  • Siemens
  • DLR
  • Telefónica
  • Aptiv
  • Emerson
  • Amadeus
  • Intel Corporation

 

چگونگی پیدا کردن کار دانشجویی

چگونگی پیدا کردن کار دانشجویی بستگی به علاقه خود شما خواهد داشت؛ اما روش های مختلفی برای این کار در دسترس شما قرار دارد. اولین و مناسب ترین روش مراجعه به مراکز کاریابی فعال در دانشگاه است که می تواند مشاغل بسیار متفاوتی را در پیش روی شما قرار دهد. این مراکز در تمامی دانشگاه ها فعال هستند و فقط مشاغل دانشجویی را در اختیار دارند.

البته مراجعه به تابلوهای اعلانات در دانشگاه خود و سایر دانشگاه ها را نیز فراموش نکنید؛ بسیاری از کارفرمایان که به دنبال دانشجو برای فرصت های شغلی در کار خود هستند؛ آگهی استخدام خود را بر روی تابلوهای اعلانات  دانشگاه ها قرار می دهند. اما دیگر گزینه مهم و بسیار پر بازده و پر طرفدار مراجعه به سایت های آنلاین کاریابی در این کشور می باشد که گزینه های بسیاری را پیش رویتان قرار خواهد داد.

اما فراموش نکنید که خودتان نیز می توانید رزومه و یا درخواست استخدام خود را به صورت پاره وقت و یا به صورت کارآموزی به کارفرمایان مدنظرتان ارسال نمایید و منتظر نتیجه اعلامی از سوی آنان باشید. اما فراموش نکنید که مقاله تحصیل درآلمان و بررسی شرایط را نیز مطالعه کرده تا با روش اخذ پذیرش و دریافت ویزای این کشور آشنا شوید.

قطعا دانشجویی در آلمان جنبه های مهم دیگری را نیز شامل می شود که در عناوین زیر به ان پرداخته ایم:

شهرهای مناسب کار دانشجویی در آلمان

کشور آلمان دارای دانشگاه های معتبر و سرشناس بسیاری است که در شهرهای مختلف آن واقع شده اند. شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که شهرهای مناسب کار دانشجویی در آلمان کدام شهرها هستند؟! باید بگوییم که در وهله اول مهم تر انتخاب شهر مناسب برای تحصیل می باشد و پس از آن برای کار و کسب درآمد در حین تحصیل.

اما نکته ای که وجود دارد اینکه اکثر شهرهای مناسب تحصیل که دانشگاه های معتبر و سرشناسی را در خود جای داده اند، از جمله شهرهای مهم و اصلی آلمان می باشند که محل صنایع، کارخانجات، شرکت ها و برندهای بزرگ و معتبر بسیاری هستند که فرصت های شغلی بسیاری را در خود جای داده اند. همچنین آلمان آنقدر از فرصت های شغلی زیادی برخوردار است که شما در هرکجای آن که تحصیل کنید؛ خواهید توانست شغلی پاره وقت را با درآمد مناسب برای حین تحصیل خود بیابید.

شما می توانید با تماس با مشاورین آی مهاجرتی از شرایط کار دانشجویی در آلمان و در شهرهای مختلف آن مطلع شوید، همچنین می توانید با مطالعه مقاله مهاجرت به آلمان و دریافت اقامت از شرایط و قوانین کلی مهاجرت و نقل مکان به این کشور اطلاعات دقیقی را به دست آورید. اما به طور کلی شهرهای زیر مناسب ترین مقاصد برای کار دانشجویی در آلمان می باشند:

شهردرصد بیکاری در آن
برلین8.6%
مونیخ4.5%
فرانکفورت5.5%
لیون7.9%
هامبورگ6.8%

مزیت های انجام کار دانشجویی

باید بگوییم که همان گونه که در این مطلب شرایط کار دانشجویی در آلمان را برای شما عزیزان گفتیم؛ به طور خلاصه برخی از مزیت های انجام کار دانشجویی نیز گفته شد. می توان به جرات گفت که انجام کار دانشجویی در این کشور مزایای بسیاری دارد و یافتن ایراد و یا عیبی در رابطه با آن سخت است.

در ادامه برخی از مهم ترین مزیت های انجام کار دانشجویی در آلمان را مشاهده می کنید:

مزیت های انجام کار دانشجویی
  1. کسب تجربه در هر زمینه و شغلی که کار کنید
  2. کسب منفعت مالی و درآمد در حین تحصیل
  3. پوشش بخشی و یا تمام هزینه ها و مخارج اقامت از طریق کار دانشجویی
  4. کسب رزومه مثبت و سابقه در صورت کار در زمینه مرتبط با تحصیلاتتان
  5. شرایط کاری آسان نسبت به دیگر کشورها اروپایی
  6. درآمد مناسب و قابل قبول برا اینگونه مشاغل
  7. تقویت و یادگیری بهتر و بیش تر زبان آلمانی
  8. آشنایی هرچه بیش تر با فرهنگ و آداب مردم آلمان
  9. تقویت روابط اجتماعی در این کشور
  10. آشنایی با بازار کار المان برای استخدام پس ار فارغ التحصیلی

معایب

البته شاید بتوان برخی معایب را نیز به کار دانشجویی در آلمان وارد کرد، که یکی از مهم ترین آنان نیاز به داشتن تسلط بالا به زبان آلمانی است. همچنین در انجام کارهای دانشجویی هیچ گونه بیمه ای به دانشجویان تعلق نخواهد گرفت؛ ضمن اینکه اگر بخواهید درآمدی بالاتر از حد مصوب را به دست آورید باید مالیات آن را به دولت بپردازید.

 

در این مطلب تلاش نمودیم شرایط کار دانشجویی در آلمان را به طور خلاصه به شما عزیزان ارائه دهیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی یا کسب مشاوره در این زمینه دارید؛ کارشناسان آی مهاجرتی در دفاتر تهران واقع در دفتر واحد غرب و دفتر مرکزی واقع در بلوار میرداماد و همچنین در دفتر شیراز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند . با مطالعه عنوان مشاغل موردنیاز آلمان می توانید از حوزه های کاری در این کشور به خوبی مطلع شده و از همان ابتدا با ورود به زمینه ای مشخص برای آینده خود نیز برنامه ریزی کنید.

سوالات پر تکرار شرایط کار دانشجویی در آلمان

بررسی های لازم در مورد شرایط کار دانشجویی در آلمان را در این مقاله مطالعه کردیم و پرتکرارترین سوالات مطرح شده را نیز در ادامه پاسخ میدهیم. اگر سوالی دارید میتوانید از طریق فرم انتهایی همین صفحه از ما بپرسید.

دانشجویان می توانند در حین تحصیل خود در کشور آلمان به طور محدود و مشخص به انجام کار و کسب درآمد بپردازند و مقداری از هزینه های خود را پوشش دهند.

 به طور حداقل به ازای کار در مشاغل دانشجویی هر ساعت 9.82 یورو باید پرداختش بود؛ اما بسیاری از کارفرمایان بیش از این مقدار و در حدود 11 تا 12 یورو را می پردازند.

 دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا می توانند حداکثر سالانه به مدت 120 ساعت به صورت تمام وقت و یا به مدت 240 ساعت به صورت نیمه وقت را در حین تحصیل خود به کار مشغول شوند.

یقینا باید از حداقل تسلط لازم برای ارتباط و صحبت با مردم این کشور جهت استخدام برخوردار باشید و میزان تسلط شما به این زبان از تاثیر بسیاری در استخدامتان برخوردار می باشد.

این موضوع بستگی به میزان درآمد شما خواهد داشت؛ در صورتی که ماهانه کمتر از 460 یورو درآمد کسب کنید معاف از پرداخت مالیات هستید؛ اما کسب درآمد ماهانه بیش از این مقدار شما را ملزم به پرداخت مالیات می کند.

مفتخریم که تجربه دریافت ویزای آلمان در آی مهاجرتی را نیز از زبان کلاینت های ما نیز بشنوید:

پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه