کار

نرخ بیکاری در اسپانیا

نرخ بیکاری در اسپانیا

نرخ بیکاری در اسپانیا یکی از شناخته شده ترین معیارهای بازار کار در این کشور است که در کشورهای پیشرفته یه یکی از اصلی ترین عوامل توسعه اقتصادی و رفاه اجماعی مبدل شده است ، نرخ بیکاری به عنوان یک شاخص نشان می دهد که وضعیت نیروی کار کشوری مانند اسپانیا چگونه است و اقتصاد چقدر توانسته از افراد توانمند در حوزه های مختلف استفاده کند.

اطلاع از نرخ بیکاری در اسپانیا می تواند بسیار به علاقه مندان به مهاجرت و زندگی در این کشور کمک نماید تا بدانند که کدام یک از مشاغل در این کشور بازار کار بهتری داشته و کمتر با بیکاری مواجه است ، این نرخ با بیان تعداد افراد بیکار به عنوان درصدی از تعداد کل افراد در نیروی کار محاسبه و می تواند تمامی سنین و مناطق مختلف را شامل شود.

بیکاری در اسپانیا نیز مانند هر کشور دیگر اروپایی با وجود داشتن اقتصادی پویا امری عادی بوده و می توان دلایل متعددی را برای آن نام برد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت ، این کشور تلاش می کند با کاهش موانع این آمار را کاهش داده و تا حد امکان از نیروهای متخصص در تمامی زمینه ها استفاده کند.

در این مقاله کارشناسان آی مهاجرتی با بررسی نرخ بیکاری در اسپانیا شما را در یافتن شغل مناسب در این کشور راهنمایی خواهند کرد و شما می توانید مطلب مرتبط اقتصاد کشور اسپانیا را مطالعه کنید.

مقایسه نرخ بیکاری در اسپانیا با سایر کشورهای اروپایی

همانگونه که می دانید اسپانیا یکی از قوی ترین کشورهای اروپا در حوزه اقتصاد ، کار ، تحصیل و فرهنگ است و به دلایل مختلف مهاجرت به اسپانیا از سراسر دنیا به این کشور زیاد می باشد که یکی از دلایل اصلی آن فرصت های شغلی مختلف در بازار کار اسپانیا است . اسپانیا نسبت به برخی از کشورهای اروپایی آمار بیکاری بالاتری داشته و در مقابل برخی دیگر از وضعیت بهتری در زمینه کار بهره مند است.

مقایسه نرخ بیکاری در اسپانیا با سایر کشورهای اروپایی

هم اکنون نرخ بیکاری در اسپانیا طبق آخرین آمار از 15.3 درصد به 14.6 درصد کاهش یافته که به دلیل تسریع روند واکسیناسیون و کاهش محدودیت ها می باشد ، مقایسه نرخ بیکاری در اسپانیا با سایر کشورهای اروپایی نشان می دهد که این میزان بالاتر از سایرین بوده و اسپانیا را با چالش های خاصی مواجه ساخته است.

به عنوان مثال کشور چک با داشتن پایین ترین نرخ بیکاری ( 2.2 درصد ) از کشورهای موفق در حوزه اقتصاد است و یا مقایسه نرخ بیکاری اسپانیا با سایر کشورهای اروپایی در خواهید یافت که نیروی بیکار در اسپانیا قابل توجه است:

  • آلمان 3.2 درصد
  • فرانسه 7.5 درصد
  • سوئد 8.4 درصد
  • اتریش 5.3 درصد
  • هلند 2.7 درصد
  • دانمارک 5 درصد
  • ایتالیا 9.2 درصد

دقت داشته باشید که بیکاری می تواند دسته های مختلفی داشته باشد و افراد پاره وقت و یا به صورت کلی فاقد شغل را در برگیرد و این آمار شامل افرادی می شود که هیچ گونه شغلی نداشته و به دلایل مختلف نمی توانند به بازار کار وارد شوند.

دلایل تاثیر گذار بر ایجاد بیکاری در اسپانیا

دلایل تاثیر گذار بر ایجاد بیکاری در اسپانیا متعدد است که طبق نظریه کارشناسان تا زمانی که اصلی ترین عوامل ساختاری توسط دولت اصلاح نشود نمی توان به کاهش چشمگیر آن امیدوار بود . اصلی ترین دلایل این آمار شامل موارد زیر است:

دلایل تاثیر گذار بر ایجاد بیکاری در اسپانیا

مهارت ها و تحصیلات

اقتصاد دانان می گویند یکی از دلایل کلیدی عملکرد ضعیف دائمی شغلی اسپانیا تعداد نسبتاً زیاد کارگران با سطح مهارت ها و تحصیلات پایین و قابل اشتغال محدود است . برای این کارگران رونق املاک یک موهبت الهی بود ، زیرا تقاضای زیادی برای نیروی کار معمولی در سایت ‌های ساختمانی ایجاد کرد . وقتی ساخت و ساز متوقف شد ، میلیون ها شغل کم مهارت ناپدید شدند که شاید دیگر هرگز باز نگردند.

از این رو این کشور تلاش می کند تا با تشویق دانش آموزان به تحصیل مهارت ها را در آنها افزایش داده و دانشجویان بین المللی را نیز با فراهم کردن امکانات بیشتر به تحصیل در اسپانیا تشویق کند.

بیکاری یک فرصت

یکی دیگر از دلایل کلیدی مشکل بیکاری در اسپانیا این است که کارگران بیکار معمولاً برای مدت طولانی تری نسبت به سایر کشورها در خانه می مانند ، به ویژه به این دلیل که فشار کمی برای جستجوی مشاغل جدید وجود دارد و از نظر فرهنگی دریافت کمک هزینه بیکاری در اسپانیا نسبت به کشورهایی همچون انگلستان قابل قبول تر است.

یافتن شغل ثابت

در اسپانیا آرزوی اغلب افراد یافتن شغل ثابت در یک مکان است ، در واقع بسیاری از مردم به دنبال مشاغل مادام العمر هستند که همین امر کارگران را از طریق صفوف یک سازمان محدود می کند و همچنین ظرفیت نوآوری و تغییرات سازمانی را کاهش می دهد . این امر به ویژه تأثیر شدیدی بر بیکاری جوانان دارد.

سطح پایین تولید

اقتصاد اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی تمایل کمتری نسبت به تولید دارد و تولید عمدتاً در باسک و کاتالونیا دو بخش شمال کشور متمرکز است.

گردشگری فصلی

مشاغل فصلی در صنعت گردشگری اسپانیا موجب می شود تا افراد تنها در بخش خاصی از سال شغل داشته باشند.

قراردادهای موقت

کارفرمایان اسپانیایی به شدت به کارگران موقت متکی هستند که اغلب در انتظار یک قرارداد جدید بیکار می شوند ، این درجه بالای نوسان در بازار کار به میانگین بالاتر نرخ بیکاری در اسپانیا تبدیل می شود.

تاثیر کرونا بر بیکاری در اسپانیا

اسپانیا از جمله کشورهایی است که در سال 2020 ضربه زیادی را از کرونا در بخش های مختلف اقتصادی خود تجربه کرد که از اصلی ترین دلایل آن قرنطینه های طولانی و شدیدتر نسبت به بسیاری از کشورها بود.

تاثیر کرونا بر بیکاری در اسپانیا

اسپانیا با بیش از 87000 مرگ ( نزدیک به 1900 مرگ و میر ناشی از کووید 19 به ازای هر میلیون نفر در مقایسه با میانگین جهانی حدود 650 نفر ) یکی از کشورهایی است که خانواده ها در آن تاثیر زیادی پذیرفتند.

مطالعه ای که توسط مرکز تحقیقات جامعه شناسی ( CIS) در ژانویه 2020 انجام شد ، نشان داد که اکثریت شهروندان اسپانیایی بیکاری و مشکلات اقتصادی را بحرانی ترین مسائل کشور خود می دانند.

نرخ بیکاری در اسپانیا معمولاً بالاست اما تاثیر کرونا بر بیکاری در اسپانیا بر بسیاری از مشاغل در عرض چند ماه باعث بدتر شدن نرخ آن شد که با واکسن در حال کاهش است.

تولید ناخالص داخلی اسپانیا در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 به دلیل تأثیر منفی کووید 10.8درصد کاهش یافت که بسیار شدیدتر از اکثر کشورهای اروپایی بود.

اما از آن زمان رشد تولید ناخالص داخلی راکد بود تا اینکه اخیرا شروع به احیای روند پیش از همه گیری کرده است، آخرین پیش‌بینی‌ ها انتظار دارند که بهبود اقتصادی در بقیه سال‌ 2022 با نرخ رشد سالانه حدود 6 درصد تثبیت شود که تاکنون نتوانسته به بیش از 5 درصد برسد.

مشاغلی که بیشترین بیکاری را دارند

چنانچه نگاه دقیقی به نرخ بیکاری در اسپانیا داشته باشید درخواهید یافت که نرخ بیکاری در اسپانیا در برخی مشاغل نسبت به سایر حرفه ها بیشتر است و شما عزیزان در صورتی که تمایل دارید به کار در اسپانیا مشغول شوید باید آمار بیکاری را در حرفه خود به دقت بررسی کنید ، کرونا موجب شده تا بسیاری از مشاغل تحت تاثیر قرار گرفته و افراد بدون توجه به مهارت و یا جایگاه شغلی شان بیکار شوند.

طبق آخرین آمار در میان مشاغلی که بیشترین بیکاری را دارند رشته ‌های معماری و ساخت و ساز بیشترین بیکاری ( 24.9 درصد ) و پس از آن مشاغل مرتبط با کشاورزی ، دامداری و ماهیگیری ( 23.78 درصد ) قرار گرفته اند . رشته های مرتبط با هنر ( 22.39 ٪ ) و روزنامه نگاری و ارتباطات ( 20.83٪ ) نیز رتبه های بعدی را از آن خود کرده اند.

میزان بیکاری متخصصان علوم کامپیوتر نیز 19.57 درصد است که البته از گروه‌ هایی است که یکی از بالاترین نرخ‌ های اشتغال ( 73 درصد ) را دارد . چطور ممکن است این حرفه همزمان هم در بین بیشترین بیکاری و هم بیشترین میزان اشتغال قرار گیرد ؟ به دلیل نرخ فعالیت.

متخصصان فناوری اطلاعات مقیم اسپانیا یا مشغول به کار یا با شانس بسیار بالا برای یافتن آن به دنبال کار هستند . علاوه بر این فارغ التحصیلانی مانند ریاضیدانان و آماردانان حرفه ای هستند که کمترین نرخ بیکاری 8٪ را پس از زیست شناسان و پزشکان قرار دارند.

نرخ بیکاری در شهرهای اسپانیا

آخرین داده های منتشر شده در رابطه با نرخ بیکاری در شهرهای اسپانیا توسط INE نشان می دهد که سانتا کروز با 25.6٪ و کادیز با %24.3 و شهر خودمختار سئوتا 24.2% دارای بیشترین نرخ بیکاری در اسپانیا هستند.

نرخ بیکاری در شهرهای اسپانیا

از سوی دیگر در شمال کشور استان‌هایی هستند که بیکاری در آن‌ها میزان کمتری دارد و هوئسکا با ارزش 6.8 درصد کمترین نرخ بیکاری را در اسپانیا نشان می‌دهد.

علاوه بر این ، چهار استان دیگر اسپانیا در سال جاری نرخ بیکاری زیر 10 درصد داشتند : گیپوزکوآ ، تروئل ، پالنسیا و لوگو.

نرخ بیکاری در اسپانیا تا پایان سال 2021 در مناطق جنوبی بالاترین میزان بود و در دوره بررسی شهر خودمختار سئوتا با تقریباً 27.1 درصد بالاترین نرخ بیکاری اسپانیا را به ثبت رساند و اکسترمادورا ، یک منطقه جنوبی محصور در خشکی در مرز پرتغال با 17.92 درصد در رتبه پنجم قرار گرفت . از سوی دیگر مناطق شمالی مانند کشور باسک یا آراگون دارای نرخ بیکاری بسیار پایین تری با میانگین تقریباً نه درصد بودند.

بیمه بیکاری در اسپانیا چگونه است؟

بیمه بیکاری در اسپانیا چگونه است؟ درآمد موقتی است که کارگر در صورت از دست دادن غیر ارادی شغل خود و دارا بودن شرایط خاصی که توسط قانون تنظیم شده دریافت می کند تا بتواند هزینه های زندگی در اسپانیا را پرداخت کند.

برای دریافت کمک هزینه بیکاری در اسپانیا باید حداقل یک سال ( 360 روز ) به تامین اجتماعی هزینه لازم را پرداخت کرده باشید ، این دوره کمکی به شما این حق را می دهد که به مدت 120 روز ( 4 ماه ) مزایا دریافت کنید.

همچنین باید ثابت کنید که فعالانه به دنبال کار هستید که این کار را می‌توان با مراجعه به SEPE( خدمات استخدامی دولتی اسپانیا یک نهاد مستقل که در حال حاضر به وزارت کار و تأمین اجتماعی گزارش می‌دهد ) درخواست کرد.

مبلغ دریافتی به عنوان مقرری بیکاری با توجه به میانگین حقوقی که برای آن سهم پرداخت کرده اید ( بدون احتساب اضافه کاری ) در طول 6 ماه قبل از بیکاری تعیین می شود ، در طول 180 روز اول بیکاری ، 70٪ از آن میانگین و سپس 50٪ دریافت خواهید کرد.

دلایل از دست دادن حقوق بیکاری در اسپانیا

دلایل از دست دادن حقوق بیکاری در اسپانیا بسیار متعدد است:

  • کار برای شخص دیگری یا خوداشتغالی در حین دریافت یارانه بیکاری.
  • عدم تمدید درخواست استخدام در سرویس استخدام دولتی اسپانیا در تاریخ تعیین شده.
  • رد کردن شغل
  • عدم شرکت در کار همکاری اجتماعی ، طرح های اشتغال یا ارتقاء حرفه ای، آموزش یا بازآموزی.
  • عدم مراجعه به موسسات کاریابی همکار و یا ارائه گواهی مراجعه به آنها.
دلایل از دست دادن حقوق بیکاری در اسپانیا

این امکان برای متقاضیان وجود دارد که بتوانند پس از بیکاری به عنوان یک فرد خود اشتغال به کار مشغول شده و طبق قانون تا 9 ماه اول بیمه بیکاری دریافت کنند.

علاوه بر این، خوداشتغال‌ها می‌توانند بیکاری را که طی دو سال پس از توقف فعالیت اعلام کرده‌اند، جبران کنند و افراد خوداشتغال زیر 30 سال دارای مدت 5 سال می باشند.

سوالات پر تکرار نرخ بیکاری در اسپانیا

در ادامه ، سوالات پر تکرار در خصوص نرخ بیکاری در اسپانیا را می خوانید و سپس می توانید در بخش دیدگاه سوالات خود را ثبت کنید ، همچنین با درج شماره تماس خود ، منتظر ارتباط با کارشناسان ما باشید.

قانون بیمه بیکاری در اسپانیا شامل چه مدت پرداخت بیمه است؟

این امکان برای متقاضیان وجود دارد که بتوانند پس از بیکاری به عنوان یک فرد خود اشتغال به کار مشغول شده و طبق قانون تا 9 ماه اول بیمه بیکاری دریافت کنند.

برای دریافت بیمه بیکاری در اسپانیا چه شرایطی نیاز است؟

برای دریافت کمک هزینه بیکاری در اسپانیا باید حداقل یک سال ( 360 روز ) به تامین اجتماعی هزینه لازم را پرداخت کرده باشید ، این دوره کمکی به شما این حق را می دهد که به مدت 120 روز ( 4 ماه ) مزایا دریافت کنید.
همچنین باید ثابت کنید که فعالانه به دنبال کار هستید که این کار را می‌توان با مراجعه به SEPE( خدمات استخدامی دولتی اسپانیا یک نهاد مستقل که در حال حاضر به وزارت کار و تأمین اجتماعی گزارش می‌دهد ) درخواست کرد.

بیشترین نرخ بیکاری در اسپانیا در چه شهر هایی است؟

آخرین داده های منتشر شده در رابطه با نرخ بیکاری در شهرهای اسپانیا توسط INE نشان می دهد که سانتا کروز با 25.6٪ و کادیز با %24.3 و شهر خودمختار سئوتا 24.2% دارای بیشترین نرخ بیکاری در اسپانیا هستند.

در اسپانیا بیشترین بیکاری مربوط به چه مشاغلی است؟

طبق آخرین آمار در میان مشاغلی که بیشترین بیکاری را دارند رشته ‌های معماری و ساخت و ساز بیشترین بیکاری ( 24.9 درصد ) و پس از آن مشاغل مرتبط با کشاورزی ، دامداری و ماهیگیری ( 23.78 درصد ) قرار گرفته اند . رشته های مرتبط با هنر ( 22.39 ٪ ) و روزنامه نگاری و ارتباطات ( 20.83٪ ) نیز رتبه های بعدی را از آن خود کرده اند.

هم اکنون نرخ بیکاری در اسپانیا چقدر است؟

هم اکنون نرخ بیکاری در اسپانیا طبق آخرین آمار از 15.3 درصد به 14.6 درصد کاهش یافته است.

بالا بودن نرخ بیکاری در اسپانیا را می توان تا حد زیادی به کرونا وابسته دانست که البته با از بین رفتن آن این آمار رو به کاهش است ، اما خوب است که در رابطه با مهاجرت کاری به یکی از شهرهای اسپانیا ابتدا با کارشناسان آی مهاجرتی در دفاتر تهران یا شیراز تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را دریافت نمایید تا بتوانید با توجه به حرفه و مهارت خود به راحتی وارد یکی از 10 شرکت و بانک مهم در اسپانیا شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *