نظام بهداشت و درمان در اسپانیا

نظام بهداشت و درمان در اسپانیا برای تمامی شهروندان و مهاجرین این کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که بدون دسترسی به این سیستم قادر نخواهید بود هزینه های درمان خود را پرداخت کنید.

در این مطلب که با تلاش کارشناسان آی مهاجرتی تهیه شده است ، مروری بر نظام بهداشت و درمان اسپانیا خواهیم داشت تا بتوانید در صورت مهاجرت به این کشور کاملا آگاهانه اقدام نمایید.

سیستم سلامت و درمان اسپانیا به دلیل دستاوردهای چشمگیر در دهه های گذشته از سیستم های متمایز در اروپا به شمار می رود.

نظام بهداشت و درمان در اسپانیا

سرانه هزینه های نظام بهداشت و درمان در اسپانیا بیش از 15 درصد کمتر از میانگین اتحادیه اروپا می باشد و با داشتن بیمه می توانید از بهترین خدمات درمانی بهره مند شوید.

فهرست مطالب

در حال حاضر این کشور در سراسر کشورهای OECD  از نظر امید به زندگی در بدو تولد پس از ژاپن ،  در رتبه دوم قرار گرفته ، با این حال ، عواملی مانند سهم بالای از هزینه‌ ها یا سطح نسبتاً پایین متخصصان سلامت همچنان چالش هایی را برای عملکرد این سیستم ایجاد نموده است.

از مزیت های سیستم نظام بهداشت و درمان در اسپانیا پایین بودن نابرابری اجتماعی در سلامت نسبت به اغلب کشورهای اروپایی است و البته باید این نکته را مد نظر داشت که با وجود آنکه بیشتر هزینه‌های بهداشتی از طریق بودجه عمومی تامین می‌شود ، هزینه ‌های مستقیم پرداختی توسط خانوارها سهم بیشتری از میانگین اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می دهد.

مراقبت های بهداشتی در اسپانیا

نظام بهداشت و درمان در اسپانیا در مراحل اولیه در شعاع 15 دقیقه از هر محل سکونت در دسترس است . تسهیلات اصلی مراکز مراقبت ‌های بهداشتی توسط پزشکان عمومی ، پزشکان اطفال ، پرستاران و کارکنان اداری و همچنین در برخی موارد مددکاران اجتماعی ، ماماها و فیزیوتراپیست ‌ها تشکیل شده‌اند.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیو نظام بهداشت و درمان اسپانیا + پادکست

اطلاع از نظام بهداشت و درمان کشور اسپانیا به شما در مدیریت هزینه ها به شدت کمک خواهد نمود که در این ویدیو روناک به آنها پرداخته است.

جهت هرگونه سوال با ما در آی مهاجرتی در ارتباط باشید.

نمایش ویدیو درباره نظام بهداشت و درمان در اسپانیا
نظام بهداشت و درمان در اسپانیا

مراقبت های تخصصی سیستم سلامت اسپانیا نیز در بیمارستان ها به صورت سرپایی و بستری ارائه و بیمارانی که درمان‌های تخصصی دریافت کرده‌اند ، به پزشک مراقبت ‌های بهداشتی اولیه خود ارجاع داده می‌شوند که مسئولیت هرگونه درمان بعدی لازم را صرف نظر از محل سکونت و شرایط فردی بیمار به عهده می گیرند.

مراقبت های بهداشتی در اسپانیا به سه دسته کلی تقسیم می شود:

  •  سیستم بهداشتی مرکزی که مسئول صدور پیشنهادات ، برنامه ریزی و اجرای دستورالعمل های بهداشتی و هماهنگی فعالیت ها با هدف کاهش مصرف داروهای غیرقانونی را داراست.
  • سیستم بهداشتی جامعه خود مختار که در هر یک از 17 منطقه به صورت جداگانه در رابطه با مراکز و خدمات تصمیم گرفته می شود.
  • سیستم بهداشتی محلی یا مناطق سالود که مسئول مدیریت خدمات بهداشتی در سطح جامعه خود مختار هستند و با در نظر گرفتن عوامل جمعیت شناسی ، جغرافیا ، آب و هوا ، اقتصاد اجتماعی ، اشتغال و فرهنگ تعریف می شوند . برای افزایش کارایی این مناطق به واحدهای کوچکتر به نام ” zonas basicas de salud” تقسیم می شوند.
پوشش بیمه درمانی در اسپانیا

پوشش بیمه درمانی در اسپانیا

اسپانیا در حدود %10 از تولید ناخالصی خود را در سیستم بهداشت و درمان صرف می کند و با وجود رکود اقتصادی در سطح جهانی ، سیستم سلامت در حدود 99.1% جمعیت را پوشش می دهد . سیستم مراقبت های بهداشتی در اسپانیا در بخش دولتی این کشور با نام موسسه بهداشت عمومی شناخته می شود که تمامی کارمندان را با توجه به سطح پرداخت تحت پوشش قرار می دهد.امکان دریافت پوشش بیمه درمانی در اسپانیا از سوی سازمان های خصوصی نیز وجود دارد که البته نیازمند پرداخت هزینه بیشتر است و طبق آمار در سال های اخیر در این کشور از میانگین اتحادیه اروپا نیز بالاتر رفته است . هر کارفرمایی که در اسپانیا نیروی جدیدی را استخدام می کند باید در صندوق نظام بهداشت و درمان در اسپانیا نام او را ثبت کرده و ماهیانه مبلغی را به عنوان حق بیمه برای او پرداخت کند.

هر فرد نیز باید بخشی از درآمد خود را برای تامین هزینه های بیمه اختصاص دهد که با دریافت کارت بیمه می تواند از تمامی خدمات درمان و سلامت این کشور بهره مند گردد . با دریافت بیمه دولتی خدمات برای فرد رایگان و سالمندان ، بیکاران ، افراد با بیماری های خاص و زنان باردار در الویت هستند.

برخی از بیمارستان های اسپانیا خدمات درمانی عمومی ، برخی خصوصی و برخی هر دو را به بیماران ارائه می دهند . البته یکی از ایرادات نظام سلامت کشور اسپانیا اتکا بیش از حد به بخش خصوصی و عدم وجود خدمات دولتی به صورت یکسان در تمام نقاط کشور است.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

دسترسی به مراقبت های بهداشتی در اسپانیا

مراقبت های بهداشتی دولتی برای هر کسی که در اسپانیا زندگی و کار می کند رایگان است اما زمانی که شما به عنوان یک مهاجر به این کشور قدم می گذارید ، می توانید خدمات رایگان دولتی را تحت یکی از شرایط زیر دریافت کنید:

  • مقیم اسپانیا و کار به صورت شغلی یا خود اشتغالی و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی
  • زندگی در اسپانیا و دریافت برخی از مزایای دولتی
  • مقیم اسپانیا و به تازگی طلاق گرفته یا از شریکی که در تامین اجتماعی ثبت شده جدا شده باشید
  • کودک مقیم اسپانیا
  • زن باردار مقیم اسپانیا
  • زیر 26 سال و تحصیل در اسپانیا
  • مستمری بگیر کشوری
  • اقامت موقت در اسپانیا و داشتن کارت EHIC

در سیستم دسترسی به مراقبت های بهداشتی در اسپانیا مانند کلیه کشورهای اتحادیه اروپا اینگونه برنامه ریزی شده که برای تعدادی از افراد میزان مشخصی پزشک وجود دارد.

در نظام بهداشت و درمان عمومی اسپانیا برای هر هزار نفر حدود چهار پزشک و شش پرستار وجود دارد که روند دریافت درمان را برای برخی از بیماران خاص دشوار کرده است.

نظام بهداشت و درمان در اسپانیا به همسر و فرزندان کارگران نیز تعلق می گیرد و برخی از مستمری بگیران نیز حتی در صورتی که طرح بیمه درمانی را پرداخت نکنند ، می توانند از برخی مزایای درمانی استفاده کنند.

همچنین یک طرح مشارکت دولتی تخفیف برای افراد کم درآمد و افراد بیکار وجود دارد که convenio especial نامیده می شود.

Access to health care in Spain

بیمه درمانی خصوصی در اسپانیا

کسانی که واجد دریافت خدمات بیمه دولتی نیستند باید در بیمه درمانی خصوصی اسپانیا ثبت نام کنند و یا کل هزینه درمان را هر بار پرداخت کنند که البته بسیار بالا بوده و کار عاقلانه ای نیست . این نوع بیمه معمولا توسط افرادی انتخاب می شود که سرمایه قابل توجهی را به این کشور ارائه داده اند و یا می خواهند خدمات را سریعتر و بهتر دریافت کنند.

حدود 19 درصد از جمعیت اسپانیا دارای نوعی پوشش خصوصی هستند و در بین مهاجرین نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است . بیمه درمانی خصوصی در اسپانیا معمولا بین 50 تا 200 یورو در ماه بسته به طرح پوشش هزینه دارد . برخی از بزرگترین شرکت های بیمه درمانی خصوصی در اسپانیا عبارتند از:

  • آوریل بین المللی 
  • سیگنال گلوبال
  • آلیانز کر
  • آسیسا
  • آدسلاس
بیمه درمانی خصوصی در اسپانیا

از مزیت های استفاده از این بیمه همچنین می توان به امکان انتخاب ارائه دهندگان خدمات بهداشتی انگلیسی زبان به همراه مراکز درمانی مجهزتر و به روزتر اشاره کرد . خوب است که در هنگام انتخاب بیمه درمانی خصوصی بهتر است تصمیم خود را بر اساس پوشش و بسته ای که هر ارائه دهنده ارائه می دهد ، بگیرید و نه صرفاً بر اساس ارزان ترین طرح . مهاجرین به چند دلیل به بیمه خصوصی در سیستم سلامت اسپانیا نیاز خواهند داشت:

  • درخواست کارت اقامت به عنوان یکی از اعضای خانواده یک شهروند اتحادیه اروپا
  • جمع شدن مجدد یکی از اعضای خانواده
  •  یک شهروند غیر اتحادیه اروپا با ویزای دانشجویی
  •  درخواست برای اقامت غیر سودآور
  • درخواست ویزای توریستی
  • درخواست ویزای طلایی

پزشکان و متخصصان در اسپانیا

پزشکان و متخصصان در اسپانیا در کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی و یا خصوصی کار می کنند و شما با توجه به نوع بیمه درمانی و مرکز انتخابی خود از خدمات آنها استفاده خواهید کرد . البته ویزیت شدن توسط پزشکان متخصص نیاز به معرفی از سوی پزشک خانواده دارد که می تواند زمان انتظار زیادی را شامل شود . چنانچه از بیمه خصوصی استفاده کنید دریافت خدمات درمانی برایتان سریعتر خواهد بود.

این امکان نیز وجود دارد که پزشکان هر دو نوع مراقبت خصوصی و دولتی را انجام دهند ، پس حتما از قبل از دریافت نوع خدمات درمانی خود مطمئن شوید . یکی از معایب نظام بهداشت و درمان در اسپانیا زمان انتظار برای جراحی ها و روش درمان پزشکان متخصص است و همچنین به شما این امکان داده نمی شود تا پزشک متخصص خود را انتخاب کنید.

هم چنین یافتن پزشکی انگلیسی زبان کاری دشوار است و شما حتما باید به زبان اسپانیایی تسلط داشته باشید . علاوه بر این برخی از درمان ها مانند خدمات دندانپزشکی در پوشش دولتی وجود نداشته و همین امر موجب می شود تا به سمت بیمه های خصوصی سوق داده شوید.

این امکان نیز وجود دارد که نوع خدمات مراقبت های بهداشتی ارائه شده ممکن است بین مناطق خودمختار متفاوت باشد ، بنابراین چنانچه از طریق کار و یا تحصیل به این کشور وارد شده اید ، به منطقه محل سکونت خود توجه کنید ، با مراجعه به عنوان صفر تا صد تحصیل در اسپانیا هرآنچه را که از جزئیات تحصیل در این کشور می خواهید ، بیابید.

هزینه های درمان در اسپانیا

اسپانیا سیزدهمین هزینه کننده بزرگ مراقبت های بهداشتی در بین کشورهای اتحادیه اروپا و EFTA است که بیش از 2000 یورو را برای هر فرد هزینه می کند . با این حال ، هزینه های درمان در اسپانیا در سال های اخیر افزایش یافته و اتکای بیشتری بر تامین بخش خصوصی وجود داشته است.

میزان هزینه پرداختی نظام بهداشت و درمان در اسپانیا در بخش های خود مختار می تواند متفاوت باشد اما به طور متوسط در حدود 24% از کل هزینه ها به عهده فرد بیمه شونده است . همچنین هزینه های هر گونه محصولات دارویی و سایر محصولات بهداشتی بر عهده شماست . بسته به سطح درآمد خود ، ممکن است بین 10 تا 60 درصد از قیمت کامل داروها را نیز بپردازید.

افرادی که بیمه درمانی ندارند در مواقع اضطراری تحت درمان قرار می گیرند ، اما ملزم به پرداخت هزینه درمان خواهند شد.

هزینه های درمان در اسپانیا

دولت این کشور یک طرح را برای پرداخت طرح بیمه ارائه می دهد که طبق آن امکان دسترسی به سیستم بهداشت و درمان اسپانیا به صورت عمومی با هزینه ماهانه 60 یورو ( 67 دلار آمریکا ) یا 157 یورو ( 176 دلار ) برای افراد بالای 65 سال فراهم می شود . برای درخواست این نوع طرح مراقبت های بهداشتی ، فرم TA-0040 را پر کرده و به اداره تامین اجتماعی محل سکونت خود تحویل دهید.

با مطالعه عنوان زیر می توانید اطلاعات خود را درباره کشور اسپانیا به طور قابل توجهی افزایش دهید.

مراجعه به دندانپزشک در اسپانیا

در اغلب بیمه های درمانی دولتی نظام سلامت اسپانیا هزینه های دندانپزشکی پوشش داده نمی شود ، مگر اینکه سن شما زیر 15 سال باشد یا نیاز به درمان اضطراری داشته باشید . البته برخی از بیمه های خصوصی هزینه های دندانپزشکی را پرداخت می کنند ، با این حال، دندانپزشکی در اسپانیا به کیفیت بالا شهرت دارد.

برای کودکان 6 تا 15 سال معاینات و خدمات دندانپزشکی به صورت رایگان دو بار در سال انجام می شود که شامل درمان‌های حفاظتی ، کشیدن دندان‌های شیری و پرکردن دندان‌های دائمی است و خدمات ارائه‌شده و سن مجاز می‌تواند بسته به منطقه متفاوت باشد . مراجعه به دندانپزشک در اسپانیا می تواند در بیش از 25000 هزار کلینیک دندانپزشکی این کشور انجام شود که به دلیل زیاد بودن شما را در صف انتظار نخواهند گذاشت.مشاوره اولیه ، معاینه دندان و برخی معاینات پس از مراقبت معمولا رایگان است اما اگر نیاز به یک دوره درمانی دارید باید ابتدا یک پیش پرداخت را انجام دهید .

نظام بهداشت و درمان در اسپانیا در بخش دندان بسته به پزشک و درمان مورد نیاز می‌تواند بسیار متفاوت باشد ، اما میانگین حدودی هزینه ها به شرح زیر است:

  • چک آپ : 20 یورو
  • پروتز : 400 تا 650 یورو
  • پر کردن : 50 - 80 یورو
  •  کشیدن دندان : حدود 30 یورو ( 90 یورو برای دندان عقل )
  • سفید کردن دندان : 80 تا 300 یورو سفید کردن دندان : 80 تا 300 یورو

داروخانه ها و تامین دارو در اسپانیا

در نظام سلامت کشور اسپانیا داروخانه ها با یک علامت صلیب سبز شناخته می شوند و شما می توانید نسخه خود را از هر داروخانه ای تحویل بگیرید . داروخانه های کوچک صرفاً برای دارو و برخی از محصولات بهداشتی ، زیبایی و کودک هستند و به دنبال مجموعه وسیع‌تری از محصولات هستید ، حتماً به سراغ داروخانه ‌های بزرگ ‌تر بروید.

هزینه های دارو با توجه به میزان درآمد شما متفاوت است . بیشتر افرادی که مشغول به کار هستند 40٪ از کل هزینه های دارو و بازنشستگان کمتر از 10٪ هزینه ها را پرداخت می کنند.

برخی از داروهای ضروری مانند داروهای دیابت هزینه کمتری داشته و برخی از اقلام کاملا رایگان هستند . به عنوان مثال ، اگر برای تقویت قوا ، نوشیدنی های مغذی برای شما تجویز شود ، ممکن است اصلاً هزینه ای برای آنها وجود نداشته باشد.

داروخانه ها و تامین دارو در اسپانیا

در سیستم داورخانه ها و تامین دارو اسپانیا می توانید قند و کلسترول خود را آزمایش کنید و برخی نیز آزمایشگاه مخصوص به خود را دارند و داروهای خاصی را تهیه می کنند . در مجموع می توان گفت که افراد شاغل در این کشور با پرداخت حق بیمه در زمان کاری از خدمات خوبی در زمینه درمانی بهره مند شده و در زمان بازنشستگی نیز از بسیاری از هزینه ها معاف می شوند . چنانچه علاقه مند به کار و دریافت اقامت این کشور هستید ، مطالعه عنوان مهاجرت کاری و کار در اسپانیا را که توسط کارشناسان ما تهیه شده است ، از دست ندهید.

مراکز درمانی اسپانیا

بیش از 780 مرکز درمانی در حوزه نظام بهداشت و درمان در اسپانیا وجود دارد که از کوچکترین مراقبت های درمانی تا جراحی هایی پیشرفته علم پزشکی را انجام می دهند . هر یک از این مراکز به صورت خصوصی و یا دولتی به شهروندان خدمات ارائه داده و برخی نسبت به سایرین مشهورتر هستند . برخی از معروف ترین مراکز درمانی اسپانیا به شرح زیر است:

  •  بیمارستان دانشگاه رامون و کاخال مادرید
  • بیمارستان ویرجن دل روسیو در سویا
  • بیمارستان کلینیکو سن کارلوس در مادرید
  • بیمارستان سانتا کرئو ای سنت پائو در بارسلونا
  • بیمارستان لافه در والنسیا

مشاورین آی مهاجرتی با داشتن سابقه درخشان راهنمای شما عزیزان در کلیه امور مرتبط با مهاجرت بوده و شما می توانید به روزترین اطلاعات را در تمامی زمینه ها از کارشناسان موسسه دریافت کنید . 

دفاتر مرکزی و غرب در تهران و شیراز آماده ارائه مشاوره رایگان به شما می باشند . اسپانیا به عنوان یکی از ایده آل ترین مقصدها در قاره اروپا مسیرهای مختلفی را برای ورود مهاجرین فراهم نموده است ، به شما توصیه می کنیم تا حتما به عنوان شرایط و راه های مهاجرت به اسپانیا ما سری بزنید تا از تمامی راه های ممکن مطلع شوید.

سوالات پر تکرار نظام بهداشت و درمان در اسپانیا 

در ادامه می توانید فهرست سوالات پرتکرار نظام بهداشت و درمان در اسپانیا را مطالعه کنید و در صورت هرگونه نیاز ، سوال خود را در قسمت دیدگاه درج نموده و یا با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

بلی ، مهاجرین می توانند با توجه به شرایط مشخص شده از سوی دولتی این کشور از نظام سلامت کشور اسپانیا هم در بخش دولتی و هم خصوصی بهره مند شوند.

این سیستم درمانی در میان 19% از مردم این کشور استفاده می شود که بسیاری از هزینه های درمانی را به شکلی قابل توجه پوشش می دهد.

در این کشور بازنشستگان کمتر از 10% از هزینه های درمانی خود را پرداخت می کنند.

خیر ، در سیستم بهداشت و درمان اسپانیا باید ابتدا به پزشک عمومی خود مراجعه و سپس با معرفی او نزد پزشک متخصص بروید.

از میان شرکت های بیمه خصوصی در اسپانیا می توان به آلیانز کر ، آوریل بین المللی ، سیگنا گلوبال ، آدسلاس و آسیسا اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه