نکته های مهم از اقتصاد کانادا

نکته های مهم از اقتصاد کانادا و آشنایی با سیستم اقتصادی این کشور برای افرادی که قصد دارند در کانادا سرمایه گذاری کرده و به ایجاد کسب و کار بپردازند، ضروری است؛ در طول قرن بیستم در این کشور، صنایع تولیدی و خدمات اهمیت فزاینده ای پیدا کرده اند.

از مهم ترین بخش های اقتصاد کشور کانادا می توان به تولید، خدمات، کشاورزی، معدن، حمل و نقل، تجارت، امور مالی و سایر فعالیت ها اشاره کرد؛ اقتصاد این کشور جزو برترین ها در جهان قرار گرفته، با این حال در سال های اخیر بیماری همه گیر کرونا تاثیر بسیار منفی ای بر اقتصاد داشته و باعث برخی مشکلات اقتصادی کانادا شده است.

 

نکته های مهم از اقتصاد کانادا

کانادا دارای شانزدهمین اقتصاد برتر جهان است که بخش مهمی از آن را کشاورزی و دامداری تشکیل می دهد.

فهرست مطالب

برای آشنایی با بخش های مختلف اقتصادی این کشور حتما از طریق تلفن های تماس با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید.امروزه اقتصاد کشور کانادا تحت سلطه بخش خصوصی بوده و برخی بخش ها مانند کشاورزی کاملاً خصوصی شده اند.

هر چند هنوز هم برخی از شرکت ها مانند خدمات پستی، خدمات برق و خدمات حمل و نقل در مالکیت عمومی باقی مانده اند؛ با توجه به اینکه بیشتر اقتصاد این کشور تحت سلطه شرکت های خصوصی بوده فرصت بسیار مناسبی برای یافتن شغل ایجاد کرده است؛ برای آشنایی با شرایط کاری و نحوه مهاجرت از طریق شغل، حتما مقاله شرایط مهاجرت کاری و ویزای کار کانادا را مطالعه کنید.

نقش کشاورزی در اقتصاد کانادا

اگرچه کشاورزی کمتر از 4 درصد نیروی کار کانادا را به کار گرفته اما نقش کشاورزی در اقتصاد کانادا بی بدیل بوده و کشاورزی نقشی حیاتی در اقتصاد ملی این کشور دارد؛ این بخش حجم زیادی از مواد غذایی را برای بازارهای داخلی و بازارهای صادراتی تولید می کند.

 

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
نکته های مهم از اقتصاد کانادا

امروزه کمتر از یک دوازدهم مساحت کشور کانادا برای تولید محصولات کشاورزی مناسب بوده و حدود چهار پنجم این زمین ‌های زراعی در استان ‌های پریری قرار دارند؛ به صورت کلی وسیع ترین طیف محصولات و بالاترین محصول در جنوب غربی بریتیش کلمبیا و جنوب انتاریو برداشت می شود.

در سال 1940 بخش عظیمی از کشاورزی در این کشور به صورت مزارع خانوادگی بوده و بیش از یک چهارم کانادایی های در مزارع زندگی می کردند؛ اما به مرور زمان کشاورزی به سمت پیشرفته تر و مزارع مکانیزه رفت؛ در مناطق مختلف کشور انواع متمایزی از محصولات وجود داشته و مهم ترین این موارد شامل  چمنزارها برای غلات، دانه های روغنی و چرای گاو می شوند.

كانادا مركزی و شرقی تنوع بیشتری از محصولات و دام داشته و كشاورزان در این کشور تمایل دارند كه در یك محصول نقدی خاص یا یك نوع دام تخصص داشته باشند؛ طبق نکته های مهم از اقتصاد کانادا، در جنوب غربی انتاریو مقادیر زیادی ذرت دانه ای، سویا و لوبیا سفید تولید می شود؛ همچنین جنوب انتاریو و جنوب غربی بریتیش کلمبیا داراری طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات است.

بخش جنگلداری کانادا

تقریبا نیمی از مساحت کانادا پوشیده از جنگل بوده و بخش های قابل دسترس آن منابع فراوانی را برای چوب، خمیر کاغذ و تولید کاغذ فراهم می کند؛ مهمترین منطقه در بخش جنگلداری کانادا ساحل غربی بوده که با آب و هوای بسیار عالی ای زمینه مناسبی را برای رشد درختان غول پیکر ایجاد می کند.

امروزه محصولات جنگلی بخش بزرگی از اقتصاد کشور کانادا را تشکیل می دهند؛ همچنین این کشور در صادرات خمیر و کاغذ پیشرو بوده و همچنین مقادیر زیادی الوار چوب نرم عمدتاً به ایالات متحده صادر می کند؛ در این کشور بریتیش کلمبیا، انتاریو و کبک استان های پیشرو در تولید محصولات جنگلی هستند.

آمارهای اقتصاد کانادا در سال 2020
تولید ناخالص داخلی کانادا 1.64 تریلیون دلار
بزرگترین مقصد صادراتی کانادا ایالات متحده
بزرگترین مبدأ وارداتی کانادا ایالات متحده
بزرگترین صادرات کالاهای کانادا بر اساس ارزش دلار نفت خام
بزرگترین واردات کالاهای کانادا بر اساس ارزش دلار اتومبیل

بر اساس مشکلات اقتصادی کانادا صنعت جنگلداری در این کشور دارای برخی مشکلات بوده و دائما باید با تهدیداتی مانند آتش ‌سوزی، حشرات و بیماری مبارزه کند؛ دولت این کشور به جهت کنترل حشرات به سم پاشی هوایی اقدام کرده اما متاسفانه طی این حرکت برخی پرندگان حشره خوار و حشرات شکارگر را نیز ریشه کن شده اند؛ جنگل ‌ها در اقتصاد کشور کانادا ارزش قابل توجهی در حفظ تعادل اکولوژیکی در محیط داشته و همچنین فرصت ‌های تفریحی مهمی را فراهم می‌ کنند.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

بخش ماهیگیری در کانادا

بخش ماهیگیری در کانادا نیز بسیار پر رونق بوده و این کشور دارای مناطق ماهیگیری غنی در سواحل اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام می باشد؛ بخش‌ هایی از فلات قاره که کم ‌عمق ‌ترین آب را دارند به عنوان مرکز ماهیگیری شناخته شده و مهم ترین منطقه گراند بنک نیوفاندلند است.

طبق نکته های مهم از اقتصاد کانادا در سواحل اقیانوس آرام، فلات قاره بسیار باریک بوده اما نهرهای کوهستانی متعدد این کشور برای تخم ریزی ماهی آزاد مناسب هستند؛ در قسمت های شمالی دور و در اقیانوس منجمد شمالی ماهی فراوانی وجود داشته که بخش مهمی از منابع غذای مردم محلی را تشکیل می دهند.

به صورت کلی کانادا تنها بخش کمی از ماهی های اقیانوس را صید کرده  اما به دلیل جمعیت نسبتاً کوچک کانادا و مصرف سرانه پایین ماهی، در رتبه اول در صادرات ماهی قرار دارد. از لحاظ تاریخی، در استان‌ های اقیانوس اطلس، صنعت ماهیگیری سهم قابل توجهی در ارزش تمام کالاهای تولید شده در منطقه داشته است.

بخش ماهیگیری در کانادا

مهم ‌ترین گونه‌های صید شده در آب‌ های شرقی این کشور می توان به شاه ماهی، سرخ‌ ماهی، پهن‌ ماهی، سوق‌ ماهی، پولک، دست‌ ماهی، کف پا، ماهی تن، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی تن و خرچنگ اشاره کرد؛ برای کسب اطلاعات کامل در مورد شرایط و وضعیت اقتصادی کانادا از طریق تلفن های تماس با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید.

معادن و مواد خام در اقتصاد کانادا

کانادا از نظر منابع معدنی بسیار غنی بوده و بخش زیادی از این کشور با توده‌ های سنگ‌ های آذرین و دگرگونی، حاوی ذخایر متعددی هستند؛ یکی از مهم ترین معادن و مواد خام در اقتصاد کانادا ذخایر معدنی فلزی و سوخت های فسیلی در سنگ های رسوبی بوده و بیشترین حجم زغال سنگ و نفت تا کنون در دشت های داخلی غرب کانادا یافت شده؛ همچنین استخراج معادن یک عامل کلیدی در توسعه سرزمین های شمالی کانادا بوده است.

طبق وضعیت اقتصادی کانادا این کشور مدت ‌هاست که در تولید اورانیوم، روی، نیکل، پتاس، آزبست، گوگرد، کادمیوم و تیتانیوم در بین کشورهای پیشرو جهان قرار گرفته؛ همچنین این کشور تولید کننده عمده سنگ آهن، زغال سنگ، نفت، طلا، مس، نقره، سرب و تعدادی فروآلیاژ می باشد و استخراج الماس، به ویژه در سرزمین های شمال غربی، نیز تاثیرقابل توجهی بر اقتصاد کشور کانادا گذاشته است.

از آنجایی که استخراج معادن دیگر مانند گذشته نیازمند نیروی کار نیست، اکنون تنها بخش کوچکی از نیروی کار اقتصاد کشور کانادا را به کار میگیرد؛ با این حال، صنایع مرتبط با معدن (به عنوان مثال، آهن و فولاد و حمل و نقل) سهم بیشتری از نیروی کار را به خود اختصاص می دهند؛ از آنجایی که کانادا بخش زیادی از تولیدات معدنی خود را صادر میکند، صنعت معدن به نوسانات قیمت جهانی حساس بوده و قیمت ها با توجه به تقاضا تعیین می شود.

دانستن شرایط اقتصاد یک کشور در کنار دیگر جنبه هیا زندگی در یک کشور برای انتخاب نحوه رسیدن مهاجرت الزامی است:

منابع انرژی در کانادا

منابع انرژی در کانادا

کانادا دارای منابع انرژی آبی بسیار خوبی بوده و حدود یک ششم کل ظرفیت تولید برق آبی نصب شده در جهان را داشته و امروزه سه پنجم نیروی برق کانادا از منابع برق آبی تولید می ‌شود؛ به هر حال این کشور به طور فزاینده ای به انرژی حرارتی با سوخت زغال سنگ روی آورده، به خصوص که تولید برق هسته ای که حدود یک هشتم برق کانادا را تامین می کند، به دلیل برخی نگرانی ها و مشکلات اقتصادی کانادا کاهش یافته است.

منابع انرژی در کانادا متنوع بوده و این کشور دارای ذخایر عظیم زغال سنگ، به ویژه در استان های غربی (به جز مانیتوبا) و در نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا است؛ اقتصاد کشور کانادا می تواند نیازهای نفتی خود را تامین کند و مازاد گاز طبیعی و برق دارد، بزرگترین میادین تولید کننده نفت و گاز این کشور در آلبرتا واقع شده، اما ذخایر بالقوه هم در قطب شمال و هم در سواحل شرقی نهفته است.

کانادا ششمین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی و چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان بوده و در این کشور همچنین ذخایر بزرگ اورانیوم و نفت و زغال سنگ مخلوط در ماسه ها وجود دارد؛ از آنجایی بر اساس وضعیت اقتصادی کانادا منابع طبیعی در این کشور فراوان بوده و زمینه بسیار عالی برای ایجاد شرکت های صنعتی مختلف فراهم کرده اند؛ اگر شما نیز قصد داشته تا کسب و کار خود را در این کشور ایجاد کنید حتما عنوان ثبت شرکت در کانادا را مطالعه فرمایید و چارچوب اقدامات قانونی را بدانید.

بخش تولید کانادا

بخش تولید کانادا حدود یک پنجم تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل داده و یک هفتم نیروی کار اقتصاد کشور کانادا را به کار میگیرد، صنعت آهن و فولاد کانادا کاملا مدرن و کارآمد بوده و محصولات فولادی برای تولید کالاهای بادوام مانند وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات معدن و لوازم خانگی استفاده می شود.

صنعت خودروسازی این کشور پس از مذاکره بر سر یک توافقنامه با ایالت متحده در دهه 1960 شروع به گسترش کرد؛ در دو دهه آخر قرن بیستم، صنعت فناوری پیشرفته و الکترونیک کانادا رشد سریعی را تجربه کردند؛ اگرچه تولید در همه شهرهای بزرگ این کشور وجود داشته، اما بیش از سه چهارم مشاغل تولیدی اقتصاد کشور کانادا در قلب کشور قرار دارد، که از شهر کبک تا ویندزور، انتاریو، در حاشیه مرکز تولید خودرو ایالات متحده، دیترویت، میشیگان امتداد دارد.

خدمات مالی و تجاری کانادا

در سال های اخیر خدمات مالی و تجاری کانادا انعطاف زیادی در پاسخ به نیازهای پولی اقتصاد از خود نشان داده، اکثر وظایف عادی بانک مرکزی توسط بانک این کشور انجام شده که استقلال قابل توجهی در تعیین سیاست پولی دارد؛ واحد پول رسمی در اقتصاد کشور کانادا دلار کانادا بوده که توسط بانک مرکزی کانادا طراحی و توزیع می شود.

بر اساس وضعیت اقتصادی کانادا این کشور دارای بورس اوراق بهادار در مونترال، تورنتو و وینیپگ بوده و صرافی ها در آلبرتا و ونکوور در سال 1999 با هم ادغام شدند و بورس سرمایه گذاری کانادا را تشکیل دادند؛ نفوذ متقابل گسترده ای بین بورس های کانادا و ایالات متحده وجود دارد، در بازار اوراق قرضه نقش استقراض بخش دولتی به طور سنتی غالب بوده است.

خدمات مالی و تجاری کانادا

میزان مالکیت خارجی صنعت کانادا بسیار بالا بوده و به اندازه نیمی از بخش منابع اولیه (به جز کشاورزی) و تولید را تشکیل میدهد، بیشترین سهم سرمایه گذاری خارجی در این کشور از ایالات متحده است؛ امروزه دولت کانادا بر سرمایه گذاری خارجی تاکید بسیار زیادی داشته و مزایای زیادی مانند اقامت قانونی، به سرمایه گذاران ارائه می دهد؛ به عنوان پیشنهاد شما می توانید برای کسب اطلاعات کامل در مورد شرایط سرمایه گذاری و راه ها اخذ اقامت از این طریق، حتما مقاله سرمایه گذاری در کانادا را مطالعه کنید.

مقصد صادرات ارزش مقصد صادرات ارزش
ایالات متحده 380.4 میلیارد دلار هلند 3.8 میلیارد دلار
چین 23 میلیارد دلار فرانسه 3.2 میلیارد دلار
بریتانیا 12.9 میلیارد دلار بلژیک 3.0 میلیارد دلار
ژاپن 11.5 میلیارد دلار هنگ کنگ 2.8 میلیارد دلار
مکزیک 6.5 میلیارد دلار نروژ 2.5 میلیارد دلار
آلمان 5.5 میلیارد دلار سوئیس 1.6 میلیارد دلار
کره جنوبی 4.5 میلیارد دلار هند 2.35 میلیارد دلار

نگاهی بر تجارت کانادا

تجارت همیشه محور اصلی اقتصاد کانادا بوده و توسعه اقتصادی کانادا از نظر تاریخی به صادرات حجم زیادی از مواد خام به ویژه ماهی، خز، غلات و الوار بستگی داشت؛ با این حال، مواد خام به عنوان درصدی از صادرات کانادا کاهش یافته در حالی که کالاهای فرآوری شده، ساخته شده و تولیدی در اقتصاد کشور کانادا افزایش یافته است.

از دهه 1970، صادرات پیشرو کانادا خودروها، قطعات خودرو و سایر انواع ماشین آلات و تجهیزات، به ویژه محصولات با فناوری پیشرفته مانند سیستم های ارتباطی کامپیوتری بوده و فلزات ساخته شده و محصولات جنگلی از جمله خمیر چوب و کاغذ روزنامه از دیگر صادرات مهم این کشور هستند.

با نگاهی بر تجارت کانادا درمی یابیم که خودرو و قطعات خودرو بیشترین واردات را داشته و پس از آن ماشین آلات صنعتی قرار می گیرد؛ سایر واردات قابل توجه محصولات شیمیایی، منسوجات، نفت و مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه و آجیل در فصل زمستان است؛ ایالات متحده شریک تجاری اصلی اقتصاد کشور کانادا بوده که بیش از دو سوم کل تجارت کانادا را تشکیل میدهد؛ صادرات سهم بیشتری در تجارت نسبت به واردات دارد.

بخش خدمات در کانادا

بخش خدمات در کانادا سالانه تعداد بسیار زیادی از نیروی کار را استخدام می کند؛ یکی از مناطق خدماتی که دارای سریعترین رشد بوده گردشگری است؛ کانادا یکی از مقاصد پیشرو در جهان برای مسافران خارجی، به ویژه از ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و آلمان می باشد.

مسافران کانادایی و خارجی هر ساله چندین میلیارد دلار برای حمل و نقل، اقامت، غذا، تفریح و سرگرمی در سفر در این کشور هزینه می کنند؛ اگر قصد مهاجرت و یا مسافرت به کشور زیبای کانادا را دارید برای اطلاع از برآورد هزینه ها حتما با لمس عنوان هزینه های زندگی و مهاجرت به کانادا عنوان مربوطه را مطالعه کنید؛ تا سال 1990 گردشگری برای حدود 5 درصد از کل نیروی کار کانادا اشتغال ایجاد کرده است.

نرخ بیکاری در کانادا

نرخ بیکاری که یکی از مهم ترین عوامل در اقتصاد هر کشور به شمار می آید در واقع نسبت افراد بیکار به افراد شاغل یک جامعه گفته می شود؛ این نرخ در جوامع مختلف هر چه پایین تر باشد به معنای آن است که مقوله اشتغال در این کشور بهتر عمل کرده و افراد کمتر از جامعه بیکار هستند؛ نرخ بیکاری در کانادا در دسامبر سال 2022 به 5 درصد رسید که کمترین میزان از زمان رکورد 4.9 درصدی در ماه های ژوئن و جولای است، جدول زیر درصد نیروی کار در هر استان این کشور را نشان می دهد.

استان در کانادا درصد نیروی کار
آلبرتا 4.9
بریتیش کلمبیا 4.6
مانیتوبا 5.3
نیوبرانزویک 6.1
نوا اسکوشیا 7.0
انتاریو 5.1
جزیره پرنس ادوارد 4.9
کبک 4.3
ساسکاچوان 3.9
کانادا (ملی) 4.9

پیش بینی شده که در آینده اقتصاد کانادا بر اساس مشکلات و سیاست های قاطعانه دولت، نرخ بیکاری به بالای 6 درصد برسد؛ همچنین تورم به کندی کاهش یافته و تا پایان سال ۲۰۲۴ به هدف ۲ درصدی می رسد؛ اکنون که با نکته های مهم از اقتصاد کانادا آشنا شده اید.

اگر سوالی در مورد اقتصاد این کشور دارید حتما از طریق دو شعبه مرکزی و غرب تهران و یا شعبه شیراز با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید؛ همچنین بعنوان آخرین پیشنهاد، برای اطلاع از شرایط کلی و راه های مهاجرت به این کشور عنوان بهترین راه های مهاجرت به کانادا را مطالعه کنید و دیدگاه خود را از ارائه دهید.

سوالات پر تکرار درباره نکته های مهم از اقتصاد کانادا 

در انتهای مقاله نکته های مهم از اقتصاد کانادا سوالاتی را برای شما پاسخ داده ایم که اکثر مشتریانمان پرسیده اند و نکات بسیار خوبی در آنها وجود دارد. سوالات را بخوانید و اگر شما هم پرسشی داشتید، از طریق بخش دیدگاه ها از ما بپرسید.

از مهم ترین بخش های اقتصاد کشور کانادا می توان به تولید، خدمات، کشاورزی، معدن، حمل و نقل، تجارت، مالی و سایر فعالیت ها اشاره کرد.

مهم ترین محصولات کشاورزی این کشور شامل ذرت دانه ای، سویا و لوبیا سفید همچنین انواع میوه و سبزیجات می شود.

مهم ترین شریک تجاری کشور کانادا، ایالت متحده است.

طبق نکته های مهم از اقتصاد کانادا این کشور چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است.

واردات این کشور شامل خودرو و قطعات خودرو، ماشین آلات صنعتی، محصولات شیمیایی، منسوجات، نفت و مواد غذایی مانند سبزیجات در فصل زمستان و میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری و آجیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه