خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه

خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه و آشنایی با زبان های رایج در این کشور برای هر فرد علاقمند به زندگی و تحصیل ضروری می باشد؛ در حال حاضر زبان رسمی ترکیه، زبان ترکی است که توسط 85 تا 90 درصد جمعیت به عنوان زبان مادری استفاده شده و از گذشته های دور راهی طولانی را طی نموده تا به آنچه امروز می شناسیم تبدیل شود.

زبان ترکی که پانزدهمین زبان پر مخاطب جهان است به زبان های آذربایجانی و سایر زبان های ترکی بسیار نزدیک است و علاوه بر ترکیه در حدود 30 کشور دیگر دنیا نیز استفاده می شود.

خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه

زبان ترکی به عنوان یکی از پرمخاطب ترین زبان های دنیا در کشورهای متعددی توسط گروهی از مردم صحبت می شود که می تواند دلیل خوبی برای آشنایی با این زبان باشد.

فهرست مطالب

همچنین این زبان در کشورهایی نظیر عراق، بلغارستان، قبرس، یونان (عمدتاً در تراکیه غربی)، جمهوری مقدونیه، رومانی و صربستان که زمانی جزو امپراتوری عثمانی بودند، رواج دارد، چنانچه قصد داشته تا به ترکیه مهاجرت کنید برای اطلاع از الزامات زبانی، حتما از طریق راه های ارتباطی با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید.

در حال حاضر رسانه آموزش در اکثر مدارس و موسسات این کشور انگلیسی و ترکی بوده و اکثر مدارس با استفاده از این زبان ها دروس خود را تدریس می کنند؛ هر چند در این کشور چندین موسسه آموزش عالی وجود داشته که از زبان های آلمانی و فرانسوی نیز بهره می برند؛ شما می توانید با مطالعه مقاله تحصیل در ترکیه از صفر تا صد 2023 تا حد زیادی از شرایط تحصیلی و همچنین زبان در مدارس و دانشگاه های این کشور مطلع شوید.

زبان های رایج در ترکیه

به صورت کلی خط و زبان ترکی طبق قانون اساسی این کشور تنها زبان رسمی بوده و علاوه بر این طبق ماده 42 قانون اساسی هیچ موسسه آموزشی و دانشگاهی در این کشور نمی توانند زبانی به غیر زبان ترکی را زبان آموزشی خود قرار دهند؛ هر چند هنوز هم کلاس هایی به زبان های دیگر برای اقلیت های زبانی ایجاد می شود.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه

چنانچه قصد تحصیل رایگان در مدارس و دانشگاه های این کشور را دارید، حتما از طریق تلفن های تماس با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید و اولین گام خود را جهت دستیابی به رویاهای خود بردارید . با این وجود ترکیه خانه طیف گسترده ای از زبان های اقلیت، مهاجرین و خارجی ها است که برخی از این زبان ها به عنوان اقلیت در قانون نام برده شده و برخی دیگر از خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه تنها توسط گویشوران و به صورت غیر رسمی استفاده می شود.

لذا در حال حاضر بسیاری از اقلیت های قومی در این کشور قادر نیستند تا به صورت آزاده از زبان مادری خود استفاده کنند؛ به صورت کلی در حال حاضر 66 میلیون نفر در این کشور از خط و زبان ترکی و پس از آن نیز زبان های کردی، عربی و زازاکی استفاده شده و سایر زبان های رایج در ترکیه شامل موارد زیر می شود:

  • زبان ترکی 
  • زبان عربی 
  • زبان زازاکی
  • سایر زبان های ترکی 
  • زبان های بالکان 
  • زبان لاز
  • زبان های چرکسی
  • زبان ارمنی
  • سایر زبان های قفقازی
  • زبان یونانی 
  • زبان های اروپای غربی
  • زبان های یهودی
  • زبان قبطی

 

 

 

 

انواع زبان های رایج در ترکیه

زبان کورمانجی

زبان کورمانجی که به کردی شمالی نیز معروف امروزه توسط هشت میلیون نفر در ترکیه صحبت شده و یکی از موارد بسیار محبوب در ترکیه می باشد؛ این زبان در واقع گویشی از کردی شمالی بوده و نحوه نوشتاری آن به قرن شانزدهم باز می گردد.

هر چند سخت گیری در مورد اعمال خط و زبان ترکی در کشور ترکیه بسیار بالا بوده اما امروزه حدود سه میلیون نفر از ساکنان ترکیه تک زبانه زبان کورمانجی بوده و از زبان رسمی کشور ترکیه پیروی نمی کنند.

زبان زازاکی

زبان زازاکی که با نام‌ های کرمانجی، کردکی، دیملی و زازا نیز شناخته شده امروزه توسط زازاهای شرق ترکیه صحبت می شود؛ این زبان که جزو خانواده زبان های هندواروپایی بوده طی قرن های متمادی تحت تاثیر زبان های دیگر به ویژه کردی قرار گرفته و امروزه بین بسیاری از زبان شناسان به عنوان یک گویش کردی شناخته می شود.

کشور ترکیه خانه بیش از 1.7 میلیون زازاکی زبان بوده که بین زازاکی جنوبی (1.5 میلیون نفر) و زازاکی شمالی (184000 زبان) تقسیم می شوند؛ از سال 2012، دانشگاه های منتخب ترکیه از نظر قانونی مجاز به افتتاح دپارتمان های زبان و ادبیات زازا هستند.

با توجه به اینکه زبان ترکی زبان رسمی دانشگاه ها و مدارس این کشور بوده، گاها افراد برای تحصیل در این کشور باید برخی از دوره های زبان را بگذرانند؛ شما می توانید با مراجعه به مقاله هزینه های زندگی در ترکیه پس از مهاجرت تا حد زیادی از هزینه های دوره های زبان و دیگر هزینه ها اطلاعات کسب کنید.

زبان عربی در کشور ترکیه

یکی دیگر از زبان های رایج در کشور ترکیه زبان عربی بوده که حدود 2.4 میلیون نفر از آن استفاده می کنند؛ هر چند در حال حاضر زبان اکثر عربی زبانان ساکن در ترکیه از خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه بهره می برند، اما عربی که در ترکیه رواج داشته به چهار گویش اصلی تقسیم می شود که در ادامه به بررسی تعداد گویندگان آنها اشاره می کنیم:

گویش تعداد سخنوران
عربی شام شمالی 1130000
عربی استاندارد مدرن 686000
عربی بین النهرین شمالی 520000
سایر عربی بین النهرینی 101000
 

Common languages ​​in Türkiye

تاریخچه زبان مردم ترکیه

تاریخچه زبان مردم ترکیه

هر چند خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه در امپراتوری عثمانی پدیدار شده اما ریشه های این زبان بسیار قدیمی تر بوده و دارای تاریخ عمیق تری می باشد؛ به صورت کلی ریشه های زبان مردم ترکیه از پروتو-ترکی گرفته شده که در واقع جد و پیشگاه تمامی زبان های ترکی می باشد . طبق اطلاعات به دست آمده تاریخچه زبان مردم ترکیه قدمت این زبان آسیایی به 2500 سال پیش بازگشته اما به طور کلی ترکی قدیم اولین شکل تأیید شده ترکی بوده که قدیمی ترین سوابق به دست آمده از این زبان به قرن هفتم میلادی باز می گردد . قدیمی ترین اسناد مکتوب بر روی بناهای سنگی در آسیای مرکزی، در مناطق اورهون، ینی سی و تالاس در محدوده مغولستان کنونی یافت شده، به صورت کلی تاریخچه این زبان به سه گروه اصلی ترکی قدیم (از قرن هفتم تا سیزدهم)، ترکی میانی (از سیزدهم تا بیستم) و ترکی جدید از قرن بیستم به بعد تقسیم می شود.

امپراتوری سلجوقی با پذیرش اسلام در قرن دهم، زبان عربی را نیز قبول کرد؛ همچنین در دوران امپراتوری عثمانی نیز با اینکه زبان ترکی بوده اما به شدت تحت تاثیر زبان های فارسی و عربی قرار داشت؛ در آن زمان زبان ترکی با الفبای ترکی اما با استفاده از خط عربی نوشته می شد؛ همچنین در این زمان ترکی عثمانی فقط زبان نخبگان بوده و مردم عادی به گویش متفاوتی صحبت می کردند.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

زبان ترکی مدرن

خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه که امروزه در این کشور رواج داشته بر اساس اصلاحات زبانی ایجاد شده که توسط مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، در اوایل قرن بیستم ارائه شد؛ به صورت کلی آتاتورک با جایگزینی وام واژه ‌های عربی و فارسی با کلمات جدید مبتنی بر ریشه ترکی اصلاحاتی را در جهت نوسازی و ساده سازی زبان ترکی انجام داد؛ این اقدامات منجر به ایجاد یک نسخه جدید و استاندارد شده از زبان ترکی شده که امروزه به صورت گسترده در شرایط ترکیه و سایز نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

نوسازی زبان ترکی مدرن در واقع مهم ترین رویداد در تاریخ این زبان بوده که در سال 1923 آغاز شده و همچنین بزرگترین بخش این اصلاحات، تغییر در سیستم نوشتاری بود؛ تا به این زمان خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه با استفاده از زبان عربی نوشته شده اما پس از آن ترکی به الفبای لاتین تغییر کرد؛ این اقدامات و اصلاحات موجب استاندارد سازی زبان در بخش اداری شده و پس از آن نرخ باسوادی در کشور به شدت افزایش یافت.

خانواده زبان مردم ترکیه

برخلاف اکثر زبان ها مانند زبان های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، هندی، فارسی، کردی، روسی یا ارمنی، خط و زبان ترکی جزو خانواده زبان های هندو اروپایی نبوده و دارای خانواده ای متفاوت می باشد.

خانواده زبان مردم ترکیه زبان های آلتایی بوده این موضوع باعث شده تا زبان ترکی یکی از اقوام مغولی، کره ای و ژاپنی در نظر گرفته شود، از همین رو این زبان دارای دستور زبان و واژگانی بوده که زبان های هندواروپایی بسیار متفاوت می باشد؛ تا جای که یادگیری خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه برای اکثر ایتالیایی و انگلیسی زبانان بسیار سخت است.

به صورت کلی باید گفت خط و زبان ترکی یکی از منحصر به فرد ترین زبان ها در دنیا بوده و امروزه نیز جزو 10 زبان برتر در دنیا در نظر گرفته می شود؛ همچنین از زبان های نزدیک به آن می توان به زبان های آذربایجانی، ترکمنی و قشقایی اشاره کرد.

با مطالعه عناوین زیر می توانید با خط و زبان سایر کشورهای مطرح جهان نیز آشنا شوید:

گویش های زبان ترکی

امروزه خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه زبان رایج و آنچه در هنگام یادگیری ترکی به عنوان زبان دوم آموزش داده می شود؛ در واقع به عنوان گویش استانبولی شناخته می شود؛ در زمانی که مصطفی کمال آتاتورک جمهوری ترکیه را در قرن بیستم تأسیس کرده و با ایجاد اصلاحات زبانی و الفبای خط نوشتاری مردم ترکیه، گویش استانبولی را برای تبدیل شدن به زبان ملی انتخاب کرد؛ با این وجود بسیاری از گویش های زبان ترکی وجود داشته که به سه دسته شده زیر تقسیم می شوند.

گویش

منطقه

ترکی شرقی آناتولی

شرق فرات

آناتولی غربی

غرب فرات

شمال شرقی آناتولی

امتداد خط ساحلی دریای سیاه

در این گروه های زبان مردم ترکیه بیش از 200 گویش فردی با تنوع در واژگان و تلفظ داشته، همچنین برخی از گویش ها در کشورهای خارج از ترکیه که قبلا بخشی از امپراتوری عثمانی بودند نیز وجود دارد؛ برای مثال ترکی بالکان در بلغارستان، یونان، صربستان، مقدونیه و رومانی، ترکی قبرسی و ترکی سوری صحبت می شود.

این گویش ها منزوی تر بوده و واژه های خارجی بیشتری از زبان هایی مانند یونانی، ایتالیایی، انگلیسی و زبان ‌های دیگر گرفته اند؛ اما با زبان مردم ترکیه به طور متقابل قابل درک هستند؛ چنانچه قصد کار در این کشور را داشته اید اما در مورد موارد زبانی اطلاعات کافی ندارید، حتما با لمس عنوان شرایط کار و مهاجرت کاری به ترکیه با مطالعه این مقاله تمامی شرایط زبانی و دیگر شرایط را بررسی فرمایید.

الفبای زبان مردم ترکیه

زمانی که ترکی عثمانی در قرن پانزدهم تأسیس شده، خط ارخون با الفبای عثمانی جایگزین شد؛ این خط در واقع شکل ترکی خط عربی بوده و حدوداً بیش از 1000 سال مورد استفاده قرار گرفت، از معایب این خط و زبان مردم ترکیه می توان به این اشاره کرد که برخی از صداهای خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه در عربی پیدا نشده و همچنین اختراع ماشین چاپ در قرن نوزدهم سیستم نوشتاری عربی را در نوشتن زبان ترکی سخت تر کرد.

در این بین پس از سال 1928 الفبای عربی به الفبای ترکی لاتین تغییر کرده و این موضوع باعث تسهیل در نوشتار زبان ترکی شد؛ الفبای زبان مردم ترکیه شامل 29 حرف – 8 مصوت و 21 صامت – هفت حرف اضافی می باشد؛ این الفبا کار را برای افرادی که در حال یادگیری ترکی هستند بسیار آسان کرده است.

به صورت کلی «Ç»، «Ş»، «Ğ»، «I»، «İ»، «Ö»، «Ü» در خط نوشتاری مردم ترکیه حروف تغییر یافته ای بوده تا با تلفظ ترکی بهتر مطابقت داشته باشند؛ همچنین Q، X و W بخشی از الفبای ترکی نبوده اما گاها در نام های خارجی و کلمات قرضی استفاده می شوند.

دستور زبان مردم ترکیه

دستور زبان مردم ترکیه نسبتاً ساده، بسیار منظم و کاملاً سازگار بوده و با توجه به اینکه ترکی تقریباً کاملاً آوایی است، خواندن و تلفظ ترکی آسان خواهد بود؛ به صورت کلی قوانین موجود در دستور زبان خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه شامل موارد زیر می شود.

  • معمولاً یک مصوت به دنبال یک صامت آمده و دو مصوت یا دو صامت با هم نادر
  • گروه بندی مصوت های خاص با هم (هارمونی واکه ها)
  • جدا کردن پسوند و اسم با آپستروف
  • حروف بافر ((y n s مانع از آمدن دو مصوت پشت سر هم می شوند.

در دستور زبان مردم ترکیه جنسیت وجود نداشته و بنابراین، مطمئناً یادگیری ترکی بسیار آسان تر می شود؛ اما به صورت کلی با توجه به اینکه ترکی زبانی چسبنده است، هنگام استفاده از اسم های ترکی باید این را در نظر بگیرید که بعد از آنها از چه پسوندی باید استفاده کنید.

خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه در طی سالیان دراز راهی طولانی را گذرانده تا به آنچه امروزه می شناسیم تبدیل شود؛ در این مقاله سعی کرده ایم تا حد امکان شما را با جنبه های مختلف خط و زبان در این کشور آشنا کنیم، چنانچه هر نوع سوال دیگری در مورد الزامات زبان این کشور دارید، از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین آی مهاجرتی در تماس بوده یا می توانید جهت اطلاع از شرایط مهاجرتی و شرایط زبان برای مهاجرت به این کشور به مقاله روش های مهاجرت به ترکیه مراجعه فرمایید.

سوالات پرتکرار خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه

در صورتی که به دنبال دریافت جزئیات بیشتر در رابطه با خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه هستید ، ضمن مطالعه سوالات پرتکرار ، سوال خود را از مشاورین ما در بخش دیدگاه و یا تلفن های تماس دریافت کنید.

استفاده از این زبان در کشورهایی نظیر عراق، بلغارستان، قبرس، یونان (عمدتاً در تراکیه غربی)، جمهوری مقدونیه، رومانی و صربستان که زمانی جزو امپراتوری عثمانی بودند، رواج دارد.

در حال حاضر رسانه آموزش در اکثر مدارس و موسسات این کشور انگلیسی و ترکی بوده و اکثر مدارس با استفاده از این زبان ها دروس خود را تدریس می کنند.

پس از ترکی، زبان های کورمانجی، عربی و زازاکی محبوب ترین و رایج ترین خط نوشتاری و زبان مردم ترکیه می باشند.

در سال 1923 و توسط رئیس جمهور آتاتورک

قدیمی ترین سوابق به دست آمده از این زبان به قرن هفتم میلادی باز می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه