تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر

تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر دستخوش حوادث، اتفاقات و فراز و نشیب های بسیار متفاوت و گوناگونی بوده است که تا به امروز مردم این کشور با آن ها دست و پنجه نرم کرده اند. این حوادث و اتفاقات لحظات تلخ و شیرین بسیاری را در خودش جای داده است که به طور کلی تاریخ این کشور را می سازند. 

برای آشنایی با بخش های مهم و تاثیر گذار تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر با کارشناسان آی مهاجرتی در ادامه این مطلب همراه شوید . اولین سوابق مکتوب برای تاریخچه کشور فرانسه در عصر آهن ظاهر شد و آنچه اکنون فرانسه نامیده می شود بخش عمده ای از منطقه ای را تشکیل می دهد که رومی ها به نام گال می شناسند. 

تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر

تاریخ کشور فرانسه از گذشته تا معاصر شکست ها ، پیروزی ها و وقایع مختلفی را دربر می گیرد که هر یک مسیر خاص خود را داشته اند.

فهرست مطالب

نویسندگان یونان باستان به حضور سه گروه اصلی قومی – زبانی در این منطقه اشاره کرده اند: گول ها، آکیتانی ها و بلگی ها که گول ها، بزرگترین و بهترین گروه مردم سلتی بودند که به زبان گالی صحبت می کردند . تاریخ کشور فرانسه از گذشته تا معاصر تاثیرات بسیاری در معماری، فرهنگ، رسوم و حتی سیاست حال حاضر مردم این کشور داشته است و کاملا می توان رد آن را مشاهده نمود.

اما به عنوان یک پشنهاد اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، حتما مطلب 5 روش قانونی مهاجرت به فرانسه را در سایت ما مطالعه کنید تا با جزئیات، شرایط، مدارک و قوانینی که در هریک از روش های مهاجرت به این کشور وجود دارد آشنا شوید.

دوران باستان فرانسه

فرانسه در ابتدا گال یا گالیا نام داشته است. در سال 100 پیش از میلاد، سربازان رومی به فرمانروایی ژولیوس سزار یک پیروزی قطعی بر قبایل سلتیک به دست آوردند و امپراتوری روم اولین استان روم (در ناحیه ناربون) را تشکیل داد و مارسی به مرکز مهمی برای تجارت و بازرگانی تبدیل شد. 

 

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر

پس از لشکرکشی های ترومفال و جنگ های معروف گالیک، ژولیوس سزار شهر لوتتیا (پاریس آینده) را در سال 52 قبل از میلاد ساخت . همچنین رومیان در قرن دوم دین مسیحیت را به گول آوردند و از قرن سوم، بربرها از شرق مانند فرانک ها، وندال ها و ویزیگوت ها شروع به هجوم به این قلمرو کردند. بنابراین گول ها گرد هم آمدند و با اربابان محلی اتحاد تشکیل دادند تا از آن ها حمایت کنند که اولین نشانه های سیستم فئودال ظاهر شد.

فرانک ها در واقع قومی ژرمنی بودند که تصمیم گرفتند قلمرو گالی را از شرق فتح کنند و رهبر آن ها کلوویس، به سرعت اولین پادشاه فرانک شد و «کشور فرانک ها» نام لاتین خود را Francia – France به فرانسوی مدرن دریافت کرد. هنگامی که کلوویس، که سلسله مرووینگ را آغاز کرد، در اواخر قرن چهارم در کلیسای جامع ریمز غسل تعمید یافت، مسیحیت قطعاً مشهور و پذیرفته شد.

افسانه های فرانسوی نشان می دهند که گرویدن کلوویس به دلیل عشقی که به کلوتیلدا، شاهزاده خانم بورگوندی کاتولیک داشت، به این دین روی آورد. داستان عشق این دو در دوران باستان فرانسه شهریت بسیار زیادی داشته است.

فرزندان کلوویس

جالب این است که پس از فوت کلوویس فرزندان او کشور را ما بین خود تقسیم کردند که طبق آن فرانسه یا همان فرانکیا مابین 4 پسر او تقسیم شد؛ اما این پایان کار نبود چون فرزندان کلوویس هریک به سرزمین های برادران دیگر چشم طمع داشت و این باعث شروع جنگ میان آنان شد. این جنگ های داخلی فرانسه را تضعیف کرد و بخش اعظم حکومت به شهرداران کاخ یا کاپیتانان گارد واگذار شد.

اما در نهایت این چارلز مرتل بود که در صده هفتم میلادی توانست مسلمانان را شکست داده، مسلمانان فرانسه را به کنترل خود درآورد و از حملات دائمی مسلمان ها به اروپا جلوگیری کند. او توانست در نهایت با حمایت های پاپ و اشراف زادگان منطقه فرزند خود با نام پین را به عنوان پادشاه فرانکیا معرفی نموده و بر تخت پادشاهی بنشاند و حکومت کارولینژیان را تاسیس نماید.

در زمان پادشاهی پسر پین یا همان نوه چارلز که با نام شارلمانی یا چارلز کبیر در تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر شناخته می شد، حکومت کارولینژیان به اوج قدرت رسید و توانست کل فرانسه، بخشی از اسپانیا، اکثریت آلمان و شمال ایتالیا را به تصرف خود درآورد. اما این شکوه و جلال دوام چندانی نداشت و با اینکه فرزند شارلمانی، لویی توانست کل قلمرو را حفظ کند اما فرزندان لویی و نوه های شارلمانی قلمرو را تقسیم و در نهایت پادشاهی را از دست دادند.

حملات وایکینگ ها به فرانسه و جنگ صدساله​

حملات وایکینگ ها به فرانسه و جنگ صدساله

پس از انجام معاهده وردون و تقسیم سرزمین فرانسه ما بین 3 پسر شارلمانی، زوال و ضعف کرولینژیان آغاز شد و این فرصتی مناسب برای حمله وایکینگ های دانمارکی و نروژی به فرانسه بود. در این سال ها وایکینگ ها به فرانسه حملات متعددی داشتند و غرات های بسیاری را انجام دادند تا هیوکاپت سرانجام در سال 987 بر تخت سلطنت نشست و سلسله کاپتیان را در فرانسه آغاز کرد . درگیری های جانشینی و تاج و تخت تا اواسط سال های 1060 ادامه داشت تا اینکه ویلیام فاتح رسما پادشاه فرانسه شد. پس از آن تا قرن سیزدهم فرانسه در زمینه های آموزش و معماری رشد بسیاری کرده بود و دانشگاه سوربن را راه اندازی و زیمن های علم و دانش در این کشور بسیار فراهم شده بود تا اینکه در سال 1337 پادشاه ادوارد سوم از انگلستان آتش جنگ صدساله فرانسه را روشن کرد؛ او مدعی بود که باید پادشاهی فرانسه نیز به او برسد و برای این ادعای خود نیز دلایل و تفکراتی داشت.

تا اینکه بالاخره در سال 1453 چازلر هفتم توانست جنگ را از انگلیسی ها برده و آن را خاتمه دهد. در قرن های 14 تا 17 پادشاهان فرانسوی درگیر جنگ های بسیاری شدند و رنسانس اتفاق افتاد و همچنین لویی پانزدهم نیز کانادا را از دست داد؛ اما او در نهایت در سال 1774 درگذشت و زمینه انقلاب فرانسه رقم خورد که در سال 1789 به پیروزی رسید و لویی شانزدهم سقوط کرد و همراه با همسرش لویی ماری اعدام شدند.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

دوران رنسانس در فرانسه

هنگامی که فرانسوا اول در سال 1515 بر تخت سلطنت نشست، او رنسانس ایتالیا را به فرانسه آورد و از هنرمندان بزرگی مانند لئوناردو داوینچی دعوت کرد که تا حد زیادی بر فرهنگ، هنر و معماری فرانسه تأثیر گذاشتند و این شروع دوران رنسانس در فرانسه بود. در این میان، افزایش تعداد پروتستان ها به دنبال اصلاحات کالوین و آمدن به فرانسه به جنگ های مذهبی جدی و طولانی منجر شد.

این درگیری های خشونت آمیز بین کاتولیک ها و پروتستان ها با قتل عام وحشتناک روز سنت بارتولومئو به دستور کاترین دو مدیسیس آغاز شد. اولین پادشاه بوربون فرانسه، هانری چهارم، که در اصل معترض بود، به کاتولیسم گروید و به جنگ های مذهبی پایان داد و فرمان نانت را در سال 1598 امضا کرد که به هوگنوت ها (پروتستان ها) حقوق مدنی و حمایت کامل داد.

کاردینال ریشلیو در واقع جرأت کرد تا سیستم فئودالی فرانسه را به یک سلطنت مطلقه تبدیل کند. از آن روز به بعد، فرانسه در صحنه اروپا اهمیت بیشتری پیدا کرده است. پادشاه لوئی چهاردهم بیشترین بهره را از آن برد و با متمرکز کردن زندگی پیچیده درباری در کاخ خود در ورسای قدرت خود را تقویت کرد. لویی چهاردهم برای نشان دادن نفوذ خود شاهزادگان و اربابان محلی را مجبور کرد که در برابر او پاسخگو باشند و فرمان نانت را لغو کرد.

همچنین توصیه می کنیم تا با مراجعه با عنوان آشنایی با 10شهر کشور فرانسه ، شهرهای این کشور را به خوبی بشناسید و دریابید که تحولات تاریخی موجب رونق و پا گرفتن چه شهرهایی در فرانسه امروزی شده است.

انقلاب فرانسه

انقلاب فرانسه دوره ای از تغییرات رادیکال سیاسی و اجتماعی در فرانسه بود که در سال 1789 آغاز و و با تشکیل کنسولگری فرانسه در نوامبر 1799 پایان یافت. دلایل اصلی این انقلاب معمولاً ترکیبی از عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بود که ثابت شد رژیم باستانی قادر به مدیریت آن ها نیست و در نتیجه آن منجر به یک سری اقدامات رادیکال گردید.

در آن دوران اتریش، بریتانیا، پروس و دیگر قدرت‌های خارجی به دنبال بازگرداندن رژیم باستانی با زور بودند، در حالی که بسیاری از سیاستمداران فرانسوی جنگ را بهترین راه برای متحد کردن ملت و حفظ انقلاب با صدور آن به کشورهای دیگر می‌دانستند. تمامی این اتفاقات باعث لغو سلطنت و اعلام جمهوری اول فرانسه در سپتامبر 1792 و به دنبال آن اعدام لوئی شانزدهم در ژانویه 1793 شد.

دربار لویی شانزدهم و ملکه اتریش ماری آنتوانت که اغلب قدرتمند بودند، بیهوده و فاسد تلقی شده و مبارزه فرانسه بین طبقات ممتاز و پادشاه به یک بحران سیاسی واقعی تبدیل شد . جمهوری علاوه بر دشمنان خارجی، با مخالفت داخلی هم از طرف سلطنت گرایان و هم از طرف ژاکوبن ها مواجه شد و برای مقابله با این تهدیدها، دایرکتوری فرانسه در نوامبر 1795 قدرت را به دست گرفت. علیرغم یک سری پیروزی های نظامی که بسیاری از آن ها توسط ناپلئون بناپارت به دست آمد، اختلافات سیاسی و رکود اقتصادی منجر به جایگزینی دایرکتوری توسط کنسولگری در نوامبر 1799 شد.

علاوه بر مطالعه تاریخ فرانسه ، خوب است که اطلاعات خود را در رابطه با سایر جنبه های این کشور افزایش دهید:

فرانسه در قرن بیستم

در ادامه بررسی تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر باید بگوییم که پس از شکست انقلاب 1871، جمهوری سوم متولد شد. در فرانسه در قرن بیستم حقوق بسیار مهمی مانند آزادی اجتماعات که منجر به ایجاد احزاب سیاسی فرانسه شد و آزادی مطبوعات (1881)، حق اتحادیه (1884) رای داده شده است.

در سال 1905 قانون جدایی کلیسا از دولت اجرا شد و از جمله مدرسه اجباری، غیر مذهبی و رایگان شد. فرانسه در آن زمان نماینده یک امپراتوری استعماری بزرگ بود که به دلایل اقتصادی به گسترش قلمروهای خود ادامه داد و مستعمرات جدیدی را در آسیا و به ویژه در آفریقا در کشورهایی مانند سنگال، گابن، کنگو و موریتانی فتح کرد.

یکی دیگر از ویژگی های جمهوری سوم این بود که بخش عمده ای از مردم روستا را ترک می کردند تا به شهر بروند. تخلیه روستایی از اواسط قرن نوزدهم آغاز شد و در واقع منجر به شهرنشینی فرانسویان شد؛ مانند سایر کشورهای در حال توسعه آن زمان. قرن بیستم به طرز غم انگیزی با دو جنگ جهانی اول و دوم جهانی همراه بود و با وجود اینکه فرانسه بخشی از نیروهای پیروز بود متحمل خسارات سنگین شد، اما به لطف کمک های آمریکا به سرعت بهبود یافت.

لازم به ذکر است که ژنرال شارل دوگل مهمترین رئیس جمهور قرن بیستم فرانسه بوده است. او از سال 1946 تا 1958 (جمهوری چهارم) در راس کشور بود و جمهوری پنجم را در سال 1958 آغاز کرد؛ دوگل یکی از تاثیرگذاران جگ جهانی دوم شناخته می شود.

جنگ های جهانی در فرانسه

جنگ جهانی اول از سال 1914 تا 1918 و جنگ جهانی دوم از سال 1939 تا 1945 انجام شد که فرانسه در هر دو درگیر بود. آن ها بزرگترین درگیری های نظامی در تاریخ بشر هستند و هر دو جنگ شامل اتحاد نظامی بین گروه های مختلف کشورها بود. 

جنگ جهانی اول در اروپا متمرکز بود و کشورهای متخاصم جهان به دو گروه «قدرت‌های مرکزی» و «قدرت‌های متفق» تقسیم شدند. فرانسه در جنگ جهانی اول با اینکه موفق به پیروزی بر آلمان با متحدین خود شد اما خسارات بسیاری را بر دوش کشید.

جنگ جهانی دوم نیز باعث حمله نازی در سال 1940 به فرانسه و اشغال این کشور شد، اما در نهایت نیروهای متفقین این کشور را آزاد و نیروهای آلمانی را شکست دادند و مناطق تصرف شده را آزاد ساختند که پس از آن یک دولت موقت با رهبری ژنرال دوگل را بر آن حاکم کردند.

جنگ های جهانی در فرانسه

پس از آن با استعفای ژنرال دوگل یک دولت پارلمانی بر فرانسه حاکم شد و فرانسه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیوست.جنگ جهانی دوم به ویژه به دلیل نسل کشی یهودیان توسط نازی ها بسیار شنیع بود. اما به طور کلی جنگ های جهانی در فرانسه خسارت های بسیار جبران ناپذیری را وارد آوردند که تا سال ها اثرات و رد آن ها کاملا مشهود بود. حتی هنوز هم در برخی زمینه ها و مناطق آثار و عواقب جنگ های جهانی در فرانسه هنوز پدیدار می شود و این جنگ ها بخش بسیار مهمی از تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر هستند.

فرانسه حال حاضر

پس از جنگ جهانی دوم طی جنگ خونین استعماری الجزایر بالاخره در سال 1962 این کشور استقلا خود را به دست آورد و از استعمار فرانسه درآمد. طی این 40 سال تا شروع قرن 21 فرانسه حوادث مختلفی همچون خطر کودتا و جنگ داخلی و همچنین چندین و چند مبارزات حزبی و ریاست جمهوری را پشت سر گذاشت. شروع قرن 21 همزمان با ریاست جمهوری ژاک شیراک، تغییر واحد پول کشور و از سرگیری آزمایش های هسته ای فرانسه همراه بود.

پس از او نیکولا سارکوزی، فرانسوا اولاند و رئیس جمهور وقت امانوئل ماکرون موفق به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری شدند. با اینکه از سال 2000، فرانسه حال حاضر 4 رئیس جمهور متفاوت را به خود دیده، اما شرایط اقتصادی و سیاسی این کشور رو پیشرفت و ثبات قابل توجهی رفته است. باید ببینیم که در آینده چه برای فرانسه و مردم این کشور رقم خواهد خورد.

همانطور که خواندید تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر با اتفاقات بسیاری مواجه بوده است، اما اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این باره یا دیگر زمینه ها درباره کشور فرانسه هستید با کارشناسان آی مهاجرتی در دفاتر غرب مرکزی تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل فرمایید. همچنین مقاله هزینه های زندگی در فرانسه و مهاجرت به آن تمام اطلاعات لازم در رابطه با هزینه ها و مخارج لازم برای مهاجرت و زندگی در این کشور را به شما منتقل می کند.

سوالات پر تکرار تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر

ضمن گردآوری مطالب مهم در سوالات پرتکرار ، در بخش دیدگاه نیز پاسخگوی سوالات شما در این رابطه خواهیم بود.

بله، این کشور یکی از قدیمی ترین اقنلاب های جهان را تجربه کرده است که به انقلاب کبیر فرانسه شهرت دارد و سمبل بسیاری از دیگر انقلاب های جهان بوده است.

انقلاب فرانسه در سال 1789 آغاز شد و تا سال 1794 ادامه یافت و در پایان باعث انهدام حکومت پادشاهی و اعدام لویی شانزدهم پادشاه وقت فرانسه شد.

به طور کلی جنگ های جهانی اول و دوم مهم ترین اتفاقات تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر شناخته می شوند.

این اتفاق پس از پایان جن جهانی دوم و در سال 1962 و در هنگام نخست وزیری ژنرال دوگل حادث شد.

پادشاه چازلر هفتم توانست در نهایت با غلبه بر انگلیسی ها و برد جنگ این جنگ صد ساله از تاریخ فرانسه از آغاز تا معاصر را خاتمه ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه