وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا

وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا طی سال های اخیر دست خوش تغییرات زیادی شده و هم اکنون یک بازار بسیار توسعه یافته می باشد. از آن جایی که این کشور سومین سرمایه گذار خالص در بودجه اتحادیه اروپا است، وضعیت آن بر اقتصاد کشورهای دیگر نیز تاثیر گذار بوده و دارای اهمیت بسیاری می باشد.

این کشور در اقتصاد ملی اروپا دارای رتبه سوم است که به معنی داشتن کیفیت زندگی بالا می باشد، داشتن مقام هشتمین کشور از نظر استاندارد زندگی این موضوع را اثبات می کند. وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا که یکی از ضعیف ترین اقتصادهای جهان بوده، پس از جنگ جهانی دوم به یکی از قدرتمندترین اقتصادهای تبدیل شده است.

وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا

وضعیت اقتصادی ایتالیا تا حد زیادی به ورود توریست و گردشگر به این کشور بستگی دارد و گردش قابل توجهی را برای این حوزه ایجاد می کند.

فهرست مطالب

در این مقاله با کارشناسان آی مهاجرتی همراه باشید تا با وضعیت اقتصادی ایتالیا به طور کامل آشنا شوید.

اقتصاد در کشور ایتالیا مختلط بوده و تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت زندگی و بازار کار دارد، به طوری که در طی این سال هایی که اقتصاد پیشرفت کرده ، فرصت های شغلی بسیار زیاد شده و نرخ بیکاری کاش یافته است. 

برای افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در این کشور هستند، علاوه بر این مقاله، مطالعه مقاله سرمایه گذاری درایتالیا نیز پیشنهاد می شود تا تمامی اطلاعات مهم را برای این کار به دست آورید و با اطمینان اقدام نمایید.

صنایع مهم کشور ایتالیا

بعد از آلمان و فرانسه، وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا شامل صنایعی توسعه یافته و متنوع است که اکثر آن ها تحت کنترل شرکت های خصوصی می باشند و همچنان رو به پیشرفت و افزایش ناخالصی های خود هستند.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا

Important industries of Italy

پیشرفت صنعت این کشور تحت تاثیر عواملی مانند ظهور بازار مشترک اروپا در سال 1957 صورت گرفت. با این حال در دهه 1970 دوره ای از ناآرامی اقتصادی و سیاسی صورت گرفت و نرخ بیکاری به حداکثر خود رسید.

اما در دهه 1980 اصلاحاتی صورت گرفت که رشد اقتصادی را بسیار تسهیل کرد، از برخی از آن ها می توان به تولید جواهرات، ماشین آلات، لباس غیره اشاره کرد که تا زمان حال همچنان بر پای مانده و دارای ارزش بیشتری نیز می باشند. به این وسیله اقتصاد ایتالیا به وسیه قابل توجهی خود را بازسازی کرد.

در حال حاضر نیز ایتالیا دارای صنایع متنوع و قدرتمندی است که شامل کشاورزی، گردشگری، خدمات و تولید می شوند که در ادامه به طور دقیق به آن ها پرداخته ایم. جدول شامل آمار توزیع نیروی کار در صنایع مهم کشور ایتالیا می باشد:

سال کشاورزی خدمات تولید
2021 4.05% 69.31% 26.64%
2020 3.9% 69.65% 26.37%
2019 3.89% 70.24% 25.87%
2018 3.76% 70.14% 26.1%
2017 3.7% 70.21% 26%

صنعت کشاورزی در ایتالیا

در دوره پس از جنگ جهانی دوم، مشکلات اقتصادی ایتالیا با تحولی بزرگ بر طرف شد که از یک اقتصاد وابسته به کشاورزی، تبدیل به یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان شد، اما به این معنا نیست که این صنعت اهمیت خود را از دست داده و تا کنون، کشاورزی همچنان یک بخش مهم از وضعیت اقتصادی ایتالیا را تشکیل می دهد.

به طور کلی 63 درصد از مزارع در جنوب کشور قرار گرفته اند و عمدتا مرکبات و گندم را تولید می کنند، در صورتی که در منطقه شمالی محصولات لبنی و میوه های تولید می شوند. همچنین این کشور بزرگ ترین تولید کننده شراب و دارای بخش های ماهیگیری و دامپروری نیز می باشد.

به علت وسعت بزرگ کشاوری در ایتالیا، مقدار واردات آن بسیار کم بوده و از طریق تاجران متخصص انجام می شود که معمولا شرکت های کوچک تا متوسط هستند، نه شرکت های بزرگ و غالب. این شرکت ها در مقیاس کوچکتر طیف وسیع تری از محصولات را نسبت به همتایان بزرگتر خود وارد می کنند.

شرایط بخش تولید ایتالیا

شرایط بخش تولید ایتالیا

تولید در کشور ایتالیا مجموعه ای از شرکت های چند ملیتی جهانی می باشد که در محصولات با کیفیت بالا تخصص دارد، شرایط حال این صنعت باعث شده که در برای آینده اقتصاد ایتالیا در برابر رقابت ها مقاومت کند. رکورد تولید در دهه 1970 تا 1990 شروع به افرایش کرد. بزرگترین بخش تولید کارخانه های خودرسازی می باشد و هم اکنون ایتالیا دارای بیشرین تعداد خودرو سرانه می باشد.

چهل کارخانه بزرگ آهن و فولاد نیز در ایتالیا قرار دارند که از 1990 تاکنون خصوصی شده اند. منطقه شمال غربی در ایتالیا به عنوان مثلث صنعتی شناخته می شود ، به این علت که سه شهر میلانف تورین و جنوا را به هم متصل کرده و بر تولید نیرویی دریایی، ماشین آلات و هوافضا متمرکز شده اند.

تولید محصولات دیگری مانند کاشی، لوازم خانگی، پوشاک و قطعات یدکی نیز در ایتالیا بسیا رونق داشته و به مقدار زیادی صادر می شوند و باعث بر طرف کردن بخشی از مشکلات اقتصادی ایتالیا شده اند.

ویدیو بررسی روش های مهاجرتی و چالش های پیش رو

با بررسی روش های مهاجرتی و چالش های پیش رویتان می توانید به خوبی به بهترین مقصد برای مهاجرت خود رسیده و از هر آنچه که پیش رویتان قرار می گیرد به خوبی مطلع شوید.

پیشنهاد می کنیم تا انتها آن را تماشا نموده و در صورتی که هرگونه سوال برایتان وجود دارد با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز تماس بگیرید.

 

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار روش های مهاجرتی و چالش های پیش رو
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

ارائه خدمات در کشور ایتالیا

در حاضر حدود 68 درصد از ایتالیایی ها در بخش خدمات کار می کنند. حدود 74 درصد از تولیدات ناخالص کشور را تشکیل داد و همچنان در حال پیشرفت است. بخش بانکداری نیز بخش اصلی خدمات و اقتصاد کشور ایتالیا می باشد و شبکه بزرگی از بانک ها و سایر شرکت ها اعتباری به شهروندان ایتالیا خدمات ارائه می دهند.

برخی از بانک ها نیز در میان بانک های برتر اروپا قرار دارد همچنین علاوه بر سیستم حمل و نقل کارآمد بخش مخابرات ایتالیا از نظر تعداد مشترکین و سرعت و نفوذ اینترنت بسیار چشمگیر است. 

برای اطلاع دقیق از مقدار قیمت و حساب ها در این کشور به مقاله هزینه های مهاجرتی و زندگی در ایتالیا مراجعه کرده و آن را مطالعه نمایید.

صنعت گردشگری کشور ایتالیا

همان طور که اطلاع دارید کشور ایتالیا به زیبایی های خود معروف بوده و یکی از محبوب ترین مقصدهای گردشگری در جهان است. 

میراث های تاریخی و هنری در شهرهایی مانند رم، ونیز، میلان و فلورانس پراکنده بوده و فقط این موزه ها محرک اصلی گردشگری نیستند، بلکه جذابیت های ذاتی کشور مانند سواحل و جنگل ها نیز باعث جذب مسافران به سمت خود می شوند.

گردشگری در سال 2021 بیش از 160 میلیارد یور به تولیدات ناخالص در کشور ایتالیا کمک کرد که نشانه رشد 60 درصدی نسبت به سال 2020 است. همچنین با ایجاد حدود 2.64 میلیون شغل به بازار کار نیز کمک فراوانی کرده و پیش بینی ها نشان می دهد که مقدار بازدهی و سود این زمینه در سال های آینده نیز بسیار افزایش یابد.

 

صادرات در کشور ایتالیا

بازار صادرات در کشور ایتالیا بسیار داغ بوده به طوری هشتمین صادر کننده بزرگ در جهان می باشد و به سرعت در حال رشد می باشد و بر بخش صادرات صنعت های مهم تمرکز دارد. در این زمان بیش از یک چهارم تولیدات ناخالص داخلی ایتالیا توسط صادرات تولید می شود و در سال 2020 این بخش به اندازه 496 میلیارد دلار ارزش داشت و مقدار آن درحال افزایش است.

شرکای اصلی صادرات ایتالیا عبارت اند از:

  • آلمان 12%
  • فرانسه 10%
  • ایالات متحده 9%
  • اسپانیا، بریتانیا و سوئیس هر کدام 5%
  • بلژیک، چین و لهستان هر کدام 3%

همان طور که مشاهده می کنید بخش عمده این صادرات به کشورهای اروپایی می رود، این مورد به این دلیل نزیکی جغرافیایی بوده زیرا که باعث می شود هزینه حمل و نقل نسبت به ارسال به کشورهای دیگر بسیار کمتر شود. 

وجود قوانین تجاری بین کشورهای اتحادیه اروپا نیز تجارت ایتالیا را با سایر کشورهای اروپایی آسان تر می کند.

تداوم قوانین تجاری بین کشورهای مختلف در اتحادیه اروپا (EU) همچنین تجارت بین ایتالیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا را آسان می کند. 

از آنجایی که قوانین تجاری سازگار برای صادرات ضروری است، انجام تجارت در اتحادیه اروپا مسیر عاقلانه ای است.

جدول زیر شامل مقدار صادرات ایتالیا در طی سال های اخیر می باشد:

Export in Italy

نام مقدار صادرات
ماشین آلات 18%
حمل و نقل 11%
محصولات فلزی 11%
پوشاک 11%
غذا 8%
مواد شیمیایی 7%
محصولات معدنی غیر فلزی 6%
دارو 6%

واردات در کشور ایتالیا

واردات در کشور ایتالیا در سال 2022 به ارزش 689 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال های گذشته رشد زیادی داشته است. بر اساس نرخ میانگین مبادله در همین سال واحد پول رسمی ایتالیا که یورو می باشد در برابر دلار آمریکا کاهش یافت که این مورد باعث شد که واردات ایتالیا افرایش یابد و باعث ایجاد برخی از مشکلات اقتصادی ایتالیا شود.

پنج محصول اصلی وارداتی ایتالیا از نظر ارزش شامل گازهای نفتی، نفت خام، خودروها، انرژی الکتریکی و محصولات دارویی می شوند. در مجموع این محصولات یک چهام هزینه های وارداتی در کشور ایتالیا را به خود اختصاص داده اند ولی پر اهمیت ترین آن ها می باشند.

کشورهای عمده تامین کننده محصولات وارداتی ایتالیا به شرح زیر است:

  • آلمان 13%
  • چین 8%
  • فرانسه 7%
  • هلند 5%
  • اسپانیا 4%
  • روسیه، بلژیک، یایلات متحده آمریکا و غیره

اگر بخواهیم این مقدار ها را با قاره ها بسنجیم، دو سوم واردات یعنی 61.5% از کشورها اروپایی بوده که بیشترین مقدار در مقایسه با آسیا 24.6% و آفریقا 7.3% و آمریکا 4.3% می باشد. این مورد باعث شده است که موقعیت های شغلی بین المللی زیادی برای خریداری این محصولات در ایتالیا ایجاد شود، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که مقاله روش های مهاجرت کاری و کار در ایتالیا را مطالعه کرده تا با این روش مهاجرتی به طور کامل آشنا شوید.

چنانچه به دنبال ورود به حوزه اقتصادی اروپا هستید ، پیشنهاد می کنیم با مطالعه مقالات زیر سایر کشورهای مطرح این قاره را نیز بشناسید:

تولید خالص و ناخالص در ایتالیا

تولید خالص و ناخالص در ایتالیا به قدری زیاد می باشد که از نظر تولید ناخالص جهانی رتبه هشتم و تولید خالص رتبه دوازهم را در جهان به دست آورده است. از نظر ثروت ناخالصی نیز بعد از هنگ کنگ قرار گرفته و در رتبه دوم قرار دارد که نشانه عالی وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا می باشد.

متوسط تولید ناخالص در ایتالیا به طور قابل توجهی بیشتر از میانگین اتحادیه اروپا می باشد، حتی با کاهشی که در یم سال دوم 2022 رخ داد اما در سه ماه اول 2023 دوباره افرایش یافت و پیشبینی می شود که تا پایان 2024 افزایش بیشتری نیز داشته باشد.

در حال حاضر مقدار تولیدات ناخالص 28 میلیارد دلار گزارش شده است، این مقدار در هر سه ماه به روز رسانی می شود و بسیار مهم بوده که شما از آخرین داده ها اطلاع داشته باشید، برای راهنمایی دقیق با مشاورین آی مهاجرتی که در این زمینه تجربه دارند تماس بگیرید.

دانشگاه RWTH آخن

تولید خالص نیز نسبت به سال گذشته 0.8% افزایش داشته است، این آمارها نشان دهده این است که سود شرکت و صنعت ها در ایتالیا بسیار بوده و برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت خود یکی از بهترین کشورهای اروپا است، برای انجام این کار مقاله ثبت شرکت در ایتالیا را مطالعه نمایید و به درستی و با خیال آسوده اقدام نمایید.

بزرگترین شرکای ایتالیا

کمی قبل تر اشاره کردیم که بزرگترین شرکای ایتالیا در صادرات و واردات کشورهای اروپایی می باشند، زیرا که از نظر جغرافیایی و سیاسی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. بزرگترین شرکای تجاری با ایتالیا به ترتیب در لیست زیر آورده شده است:

 

  • آلمان
  • فرانسه
  • ایالات متحده
  • اسپانیا
  • بریتانیا
  • سوئیس

این کشورها حدود 50 درصد از صادرات و واردات ایتالیا را شامل می شوند. کشورهای دیگری مانند چین، بلژیک و غیره نیز هستند اما مقدار شراکت ایتالیا با آن ها بسیار اندک می باشد و به همین دلیل در لیست قرار نگرفته اند. اگر تا اکنون تصمیم به مهاجرت به این کشور را گرفته اید اما راه مناسب خود را پیدا نکرده اید مقاله راحت ترین راه های مهاجرت به ایتالیا برای شما قرار داده شده تا با مطالعه آن بهترین روش را برای خود بیابید و اقدام نمایید.

در این مقاله کارشناسان آی مهاجرتی به بررسی و شرح دقیق وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا پرداخته و آن را در دسترس شما قرار داده اند. در صورت داشتن سوالات و ابهامات با مشاورین ما در دفاتر مرکزی و غرب تهران و یا دفتر شیراز تماس بگیرید تا از راهنمایی کامل برخوردار شوید، همچنین می توانید در بخش دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

سوالات پر تکرار وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا

در پایان می توانید برخی از سوالات پرتکرار در رابطه وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا را مطالعه کنید و در صورتی که سوالی برایتان وجود دارد از طریق بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

گردشگری، کشاورزی، تولید و خدمات مهم ترین صنعت های ایتالیا هستند.

در حال حاضر بخش خدمات با داشتن نیرویکار 64 درصدی از جمعیت بزرگترین بخش در وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا می باشد.

در این زمان ایتالیا حدود 28 میلیارد دلار تولیدات ناخالص داشته و همچنان در حال افزایش آن است.

کشورهای المان، ایالات متحده، فرانسه و اسپانیا برخی از شرکای اصلی این کشور می باشند.

گردشگری یکی از صنعت های اصلی تاثیر گذار بر وضعیت اقتصادی ایتالیا می باشد که حدود 2.64 میلیون موقعیت شغلی ایجاد کرده و باعث افزایش ناخالصی های کشور شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه