نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان

نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان به شما کمک کرده تا با پایه های اقتصادی این کشور آشنا شده و بتوانید با دیدی بازتر به بازار کار کشور مجارستان وارد شوید. اقتصاد مجارستان یک اقتصاد مختلط با درآمد بالا بوده که بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی، رتبه نهم پیچیده ترین اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این مجارستان یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه با شاخص توسعه انسانی بسیار بالا و نیروی کار ماهر بوده که سیزدهمین نابرابری درآمدی پایین در جهان را دارد؛ از همین رو شما می توانید با یافتن شغل مورد نظرتان در این کشور تا حد زیادی به زندگی رویایی که همیشه آرزویش را داشتید؛ نزدیک شوید.

نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان

به دلیل فعالیت گسترده بخش خصوصی در نظام اقتصادی کشور مجارستان اغلب سرمایه گذاری و بیزینس ها با رشد قابل توجهی همراه هستند.

فهرست مطالب

توصیه می کنیم جهت آشنایی بیشتر با شرایط اقتصادی این کشور، از طریق راه های ارتباطی با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید. در حال حاضر ظرفیت تولید مجارستان بیش از 80 درصد متعلق به خصوصی بوده و از همین رو تعدادی زیادی از سرمایه گذاران و علاقمندان این کشور را برای سرمایه گاری و سودآوری انتخاب می کنند. 

شما نیز می توانید با مطالعه مقاله سرمایه گذاری در مجارستان، تا حد زیادی با شرایط تجارت و سرمایه گذاری در این کشور آشنا شوید.

نمای کلی اقتصادی مجارستان

از نظر تاریخی حدوداً قبل از جنگ جهانی دوم، سیستم اقتصاد کشور مجارستان عمدتا توسط بخش کشاورزی تامین شده و این بخش تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد کشور داشت. پس از آن در حدود سال 1948 دولت این کشور سیاستی مبنی بر صنعتی سازی اجباری در پیش گرفته و بر اساس الگوی شوروی ویژگی های اقتصادی کشور را به کلی تغییر داد.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان

پس از آن اقتصاد برنامه ریزی شده متمرکز معرفی شده و میلیون شغل به سرعت در صنعت و خدمات ایجاد شدند. هر چند مدرنیزاسیون اقتصادی باعث رشد سریع شد اما دارای مشکلاتی نیز بود. در گذشته تمرکز اصلی بر صنایع سنگین آهن، فولاد و مهندسی بوده در حالی که زیرساخت ها، خدمات و ارتباطات مدرن مورد غفلت قرار گرفتند.

همچنین در این بین فن آوری های جدید و صنایع پیشرفته نیز به دلیل محدودیت های سیاسی توسعه نیافتند. طبق نمای کلی اقتصادی مجارستان حدوداً پس از سال 1989 بود که بازار نوپای مجارستان با بدهی های زیادی رو به رو شد.

در این بین اقتصاد مجارستان به بازار جهانی روی آورد و تجارت خارجی خود را بازسازی کرد، اما رقابت در بازار، همراه با گشایش ناگهانی و رادیکال کشور و لغو یارانه‌ های دولتی، منجر به کاهش بیشتر اقتصادی شد.

بر خلاف مشکلات اقتصادی مجارستان دولت این کشور تمامی تلاش خود را کرده تا جایگاه خود را در اقتصاد جهان به دست آورد. یکی از این برنامه ها «جامعه کار» نام داشته و با ایجاد صدها هزار شغل جدید منجر به کاهش نرخ بیکاری در این کشور شد.

نقش کشاورزی در اقتصاد مجارستان

نقش کشاورزی در اقتصاد مجارستان

نقش کشاورزی در اقتصاد مجارستان پس از جنگ جهانی دوم رو به hفول رفت و به طور پیوسته کاهش یافت. با این وجود کشاورزی در این کشور هنوز هم حائز اهمیت زیادی بوده و مجارستان از سمت کشاورزی کاملا خود کفا می باشد . خوشبختانه آب و هوای مجارستان برای کشاورزی کاملا مساعد بوده و نیمی از زمین های این کشور قابلیت کشت را دارد.

حدوداً یک پنجم این مقدار را جنگل ها پوشانده اند و در حال حاضر یک دهم کل مساحت کشور زیر کش دائمی بوده و برای کشاورزی استفاده می شود. طبق نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان پس از سال 1961 بخش خصوصی مدیریت کشاورزی را به عهده گرفته و زمین های خصوصی تقریباً یک هشتم زمین های تعاونی را تشکیل داده و حدود یک سوم تولید کشاورزی کشور را به عهده دارند. 

از مهم ترین محصولات مجارستان می توان به غلات، عمدتاً گندم و ذرت (ذرت) اشاره کرد. سایر محصولات عمده و مهم نیز شامل چغندرقند، سیب زمینی، تخمه آفتابگردان و میوه ها (به ویژه سیب، انگور و آلو) می شوند.در حال حاضر کشت انگور در منطقه کوه های شمالی انجام می شود.

علاوه بر این گاو، گوسفند، خوک و طیور در مجارستان نیز پرورش می باید. در سال های اخیر تعداد زیادی از افراد مجارستان را برای زندگی انتخاب کرده اند، اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به کار در این کشور فکر می کنید، توصیه می کنیم به هیچ عنوان مطالعه مقاله سیر تا پیاز مهاجرت به مجارستان را از دست ندهید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

منابع و انرژی مجارستان

یقینا مهم ترین موهبت طبیعی در اقتصاد مجارستان به خصوص در نواحی غربی و مرکزی آن، آب فراوان و خاک حاصل خیز بوده همچنین دریاچه بالاتون نیز دارایی عمده برای گردشگری به حساب می آید.

امروزه در منابع و انرژی مجارستان، عمدتا منابع سوخت فسیلی کم بوده و تنها زغال سنگ قهوه ای (زغال سنگ قهوه ای) در کوه های شمالی این کشور استخراج می شود. در گذشته زغال سنگ نیمی از انرژی مورد نیاز مجارستان را برآورده می کرده اما در حال حاضر این مقدار به یک پنجم تولید انرژی کاهش پیدا کرده است.

طبق نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان در اواخر دهه 1930 نفت و گاز طبیعی در ترانس دانوبیا و پس از آن در طول پس از جنگ جهانی دوم در چندین محل در آلفولد بزرگ، به ویژه در نزدیکی سگد، کشف شد.

در ابتدا استفاده از این منابع به شدت بالا بود اما در طول دهه 2010 به مرور کاهش پیدا کرد و امروزه نیز مجارستان قادر است تنها بخشی از نیاز نفت خود را با منابع داخلی تامین کند.

در حال حاضر تنها منبع معدنی مهم در اقتصاد کشور مجارستان منگز بوده که در کوه های باکونی یافت شده و همچنین منابع مس و روی توسعه نیافته نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

استخراج سنگ های فلزی مختلف در مجارستان پس از جنگ جهانی به طور قابل توجهی افزایش یافت، اما سنگ آهن دیگر استخراج نمی شود.

دیگر مواد معدنی مهم این کشور شامل جیوه، سرب، اورانیوم، پرلیت، مولیبدن، دیاتومیت، کائولن، بنتونیت، زئولیت و دولومیت می شوند.

بخش تولید در مجارستان

در نتیجه سیاست صنعتی سازی اجباری صنعت تا اواخر دهه 1980 نرخ رشد بسیار بالایی را تجربه کرد. از آن جایی که صنعت و اقتصاد مجارستان به طور کلی در اوایل دهه 1990 تحت بازسازی و نوسازی قرار گرفتند، در برخی صنایع در این اقتصاد راحت تر با شرایط دید سازگار شدند.

از این صنایع می توان به صنایع غذایی، دخانیات و صنایع چوب و کاغذ اشاره کرد. از میان بخش ‌های سنتی صنایع شیمیایی اقتصاد کشور مجارستان بیشترین انعطاف ‌پذیری را از خود نشان داده و پس از تجربه کاهش شدید تولید در اوایل دهه، در اواسط دهه 1990 دوباره رشد را نشان داد.

تا حدودی از طریق سرمایه گذاری خارجی، صنعت ماشین آلات نیز به مرور زمان پیشرفت کرد. اخیرا صنعت و بخش تولید در مجارستان بیش از دو پنجم تولید ناخالص داخلی مجارستان را تشکیل داده و تقریباً یک سوم نیروی کار را به خود اختصاص می‌ دهند.

بخش تولید در مجارستان

صنعت خودرو، مخابرات، فناوری کامپیوتر، فرآوری مواد غذایی، نساجی، مواد شیمیایی، الکترونیک و مصالح ساختمانی به صنایع اصلی کشور تبدیل شده اند . اخیرا بین یک سوم تا دو پنجم انرژی مصرفی از نیروگاه های حرارتی حاصل می شد.

در حال حاضر بخش عمده ای از مصرف انرژی مجارستان توسط منابع وارداتی تامین شده و از همین رو چندین هزار مایل خط لوله نفت و گاز طبیعی در این کشور وجود دارد و خاک آن را طی می کند.

همچنین جالب است بدانید انرژی هسته ای بیش از نیمی از تولید انرژی مجارستان را تشکیل داده و دولت این کشور برنامه های زیادی برای توسعه آن دارند؛ این یکی نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان است.

توصیه می کنیم تا با مطالعه عناوین زیر از روش های مختلف رسیدن به اقامت مجارستان نیزمطلع شوید:

نگاهی بر دارایی و سرمایه گذاری مجارستان

در گذشته طبق نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان تحت سیستم بانکداری تک لایه فعالیت کرده و بانک ملی مسئولیت صادر کردن پول و تامین مالی کل اقتصاد را در انحصار خود داشت. در آغاز سال 1987، این کشور به سمت یک سیستم دو لایه بازار محور حرکت کرده که در آن بانک ملی بانک صادرکننده باقی ماند اما در کنار آن بانک های تجاری نیز تاسیس شدند.

طبق نگاهی بر دارایی و سرمایه گذاری مجارستان در سال های اخیر سرمایه گذار های خارجی نیز مجاز شده و بانک هایی با مالکیت خارجی شروع به کار کردند. همچنین در سال 1990 یک بورس اوراق بهادر به نام بورس بوداپست تشکیل شد که تا به امروز نیز افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند.

این بورس در حال حاضر دارای چهار بخش تجاری عمده بوده که شامل اوراق بهادر، سهام، کالا و مشتقات آن می باشد. در قرن بیست و یکم با افزایش چشمگیر سرمایه گذاری خارجی و همچنین افزایش تعداد بانک های تجاری، سیستم بانکی اقتصاد کشور مجارستان به صورت کامل به سمت خصوصی شدن قدم برداشته است.

حائز اهمیت است که پس از سال 1986 سیستم بیمه دولتی به دو شرکت جداگانه تقسیم شده و به مرور زمان این شرکت ها افزایش چشم گیری داشتند. امروزه افراد زیادی شرکت های مجارستان را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده یا خودشان دست به ثبت شرکت در این کشور می زنند.

شما نیز می توانید با مطالعه مقاله ثبت شرکت در مجارستان، تا حد زیادی با شرایط و الزامات آشنا شوید.

تجارت در اقتصاد مجارستان

در گذشته اقتصاد مجارستان یکی از اعضای منشور شورای کمک های اقتصادی متقابل بوده که تحت حمایت این اعضا تجارت بین کشورهای بلوک شوروی بر اساس تولید تخصصی، قیمت های ثابت و مبادله کالا انجام می شد.

همچنین اتحاد جماهیر شوروی مهم ترین شریک تجاری مجارستان بوده اما به مرور زمان دولت برنامه هایی را در جهت تجارت در بازار جهانی انجام داد‌. اقتصاد مجارستان که برای رقابت با نیروهای بازار جهانی آماده نبود، کسری تجاری زیادی را به تجربه کرد که دولت با وام های خارجی این کسری بودجه را پوشش داد‌.

در این روند کشور به شدت بدهکار شده و عموما از درآمد صادراتی خود برای بازپرداخت مبالغ بدهی استفاده کند؛ در نهایت مجارستان در سال ۲۰۰۴ به عضویت کامل اتحادیه اروپا در آمد. 

تجارت در اقتصاد مجارستان

همچنین آلمان به مهم ترین شریک تجاری این کشور تبدیل شده و سایر شرکای تجاری شامل اتریش، جمهوری چک، لهستان، چین، اسلواکی، ایتالیا، رومانی و هلند می شوند‌. ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل وارد اصلی مجارستان و صادرات اصلی آن را تشکیل می دادند.

از دیگر کالاهای مهم تجارت در اقتصاد مجارستان می توان به تجهیزات مخابراتی، ماشین آلات الکتریکی، ماشین آلات تولید برق، وسایل نقلیه جاده ای و ماشین های اداری و کامپیوتر اشاره کرد. با توجه به این که انرژی و خصوصا نفت و گاز طبیعی جزو واردات مهم این کشور بوده عموما هزینه های مربوط به خدمات شهری بالاتر می باشد.

پیش از ادامه مقاله نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان پیشنهاد می کنیم جزئیات این هزینه ها را در مقاله صفر تا صد هزینه های زندگی و مهاجرت در مجارستان پیدا کنید.

بخش خدمات در اقتصاد مجارستان

در سال های اخیر بخش خدمات در اقتصاد مجارستان افزایش یافته و در این بین گردشگری مهم ترین سهم را در خدمات داشته است. در واقع این کشور در سال های اخیر برنامه های زیادی را برای گسترش بخش گردشگری در آینده اقتصاد مجارستان برنامه ریزی کرده است.

بیشترین گردشگران در این کشور عموما از اتریش، کرواسی، آلمان، مونته نگرو، رومانی، صربستان، اسلواکی و اوکراین می باشند. همچنین گردشگران قابل توجهی از طریق شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت از غرب اروپا و همچنین از ایالات متحده، کانادا و استرالیا به مجارستان وارد می شوند. این ها موارد مهمی درباره نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان هستند.

Services in The Hungarian Economy

نکات مهم از اقتصاد مجارستان
تولید ناخالص ملی185.12 میلیارد دلار
تولید ناخالص داخلی سرانه15798.00 میلیارد دلار
نرخ بیکاری4.1%
متوسط ​​حقوق528,023 فورینت

صنایع مادر

 

معدن، متالورژی، مصالح ساختمانی، فرآوری مواد غذایی، الکترونیک، منسوجات، مواد شیمیایی، داروسازی، وسایل نقلیه موتوری، فناوری اطلاعات

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان را در اختیار شما قرار دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد شرایط اقتصادی این کشور از طریق دفتر مرکزی یا دفتر غرب تهران و دفتر شیراز با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید. همچنین توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد شرایط کاری در این کشور همین حالا به مقاله مهاجرت کاری به مجارستان و اخذ ویزای کار مراجعه فرمایید‌.

سوالات پر تکرار نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان

کارشناسان ارشد ما در بخش سوالت پرتکرار به پرسش های متداولی که در رابطه با نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان وجود دارد ، پرداخته اند و در بخش دیدگاه نیز پاسخگوی تمامی سوالات شما در این باره خواهند بود.

همانطور که در مقاله نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان گفتثم ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل، تجهیزات مخابراتی، ماشین آلات الکتریکی، ماشین آلات تولید برق، وسایل نقلیه جاده ای و ماشین های اداری و کامپیوتر

آلمان، اتریش، جمهوری چک، لهستان، چین، اسلواکی، ایتالیا، رومانی و هلند

همانطور که در مقاله نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان گفتیم در سال ۲۰۰۴ اقتصاد این کشور به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.

در حال حاضر دارای چهار بخش تجاری عمده بوده که شامل اوراق بهادر، سهام، کالا و مشتقات آن می باشد.

طبق نکات مهم از نظام اقتصادی مجارستان از مهم ترین محصولات مجارستان می توان به غلات، عمدتاً گندم و ذرت (ذرت) اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه