شرایط دریافت آوسبیلدونگ معلمی در آلمان 2024

آوسبیلدونگ یک سیستم آموزشی دوگانه در آلمان است که به شما امکان می‌دهد مهارتهای لازم برای یک حرفه خاص را در حین کار و تحصیل به دست آورید و آوسبیلدونگ معلمی نیز در آلمان به شما این فرصت را می‌دهد که در مقاطع مختلف تحصیلی مانند ابتدایی، متوسطه و یا حرفه ای به عنوان معلم مشغول به کار شوید.

در واقع دوره های آوسبیلدونگ یک نوع کارآموزی حرفه‌ای تلقی می شود که افراد قادر هستند آموزش های خود را بسیار ملموس تر و عملی تر و در قلب خود شغل فرا بگیرند.

شرایط دریافت آوسبیلدونگ معلمی در آلمان 2024

با انتخاب دوره‌های آوسبیلدونگ معلمی در آلمان می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به یک آموزگار یا دبیر موفق مبدل شده و به سیستم آموزشی قدم بگذارید.

فهرست مطالب

به همین خاطر این افراد شاید نسبت به کسانی که در دانشگاه ها تحصیل کرده اند بار علمی پائین تری داشته باشند، اما تجربه عملی بالاتری دارند و بسیار سریع تر می توانند بر روی شغل خود مسلط شده و به بازده مناسب برسند.
در حال حاضر پذیرش در دوره های آوسبیلدونگ در آلمان برای شهروندان خارجی و به خصوص ایرانیان کمی سخت شده است، چون دوره های آوسبیلدونگ به نوعی فرصت آموزش همراه با تضمین بازار کار را برای فرد به وجود می آورند که ترجیح داده می شود به شهروندان آلمانی یا اتحادیه اروپا تعلق پذیرد.

اما نمی توان گفت که هیچ‌گونه شانسی نیز وجود ندارد، پیشنهاد می کنیم عنوان آوسبیلدونگ در آلمان را نیز در سایت آی مهاجرتی مطالعه نمایید، تا بهتر و کامل تر این فرصت ایده‌آل را بشناسید. در ادامه نیز شرایط آوسبیلدونگ معلمی در آلمان را به شما عزیزان شرح خواهیم داد.

حوزه‌های مختلف آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

باتوجه به مقاطع تحصیلی مختلفی که مدارس کشور آلمان وجود دارد و این‌که در هر پایه و مقطع تحصیلی دروس با موضوعات متفاوتی تدریس می‌شود، حوزه‌های آوسبیلدونگ معلمی در آلمان نیز باتوجه به این مقاطع متفاوت بوده و به دو دسته کلی تقسیم می‌شود.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
شرایط دریافت آوسبیلدونگ معلمی در آلمان 2024

دو حوزه اصلی آوسبیلدونگ معلی آلمان عبارتند از:

1. آوسبیلدونگ برای معلمان مدارس ابتدایی:

معلم پایه: این نوع آوسبیلدونگ برای تدریس در پایه‌های اول تا چهارم دبستان است.

معلم تخصصی: این نوع آوسبیلدونگ برای تدریس یک یا دو درس تخصصی در پایه‌های اول تا چهارم دبستان است، مانند درس موسیقی، ورزش یا زبان انگلیسی.

2 .آوسبیلدونگ برای معلمان مدارس متوسطه:

  • معلم دوره اول متوسطه: این نوع آوسبیلدونگ برای تدریس در پایه‌های پنجم تا دهم است.
  • معلم دوره دوم متوسطه: این نوع آوسبیلدونگ برای تدریس در پایه‌های یازدهم و دوازدهم است.
  • معلم تخصصی: این نوع آوسبیلدونگ برای تدریس یک درس تخصصی در پایه‌های پنجم تا دوازدهم است، مانند درس ریاضی، فیزیک یا تاریخ.

علاوه بر این، آوسبیلدونگ‌های تخصصی دیگری نیز در زمینه آموزش وجود دارد، مانند:

  • آوسبیلدونگ برای معلمان مدارس معلولان: این نوع آوسبیلدونگ برای تدریس به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.
  • آوسبیلدونگ برای مربیان مهدکودک: این نوع آوسبیلدونگ برای تربیت مربیان مهدکودک و مراکز پیش‌دبستانی است.
  • آوسبیلدونگ برای معلمان فنی و حرفه‌ای: این نوع آوسبیلدونگ برای تدریس در مدارس فنی و حرفه‌ای است.

انتخاب نوع آوسبیلدونگ به علاقه‌مندی‌ها، مهارت‌ها و مدارک تحصیلی شما بستگی دارد. اگر به تدریس در پایه‌های ابتدایی علاقه دارید، می‌توانید آوسبیلدونگ معلم پایه یا معلم تخصصی را انتخاب کنید. اگر به تدریس در یک درس تخصصی علاقه دارید، می‌توانید آوسبیلدونگ معلم دوره اول یا دوم متوسطه را انتخاب کنید.

شرایط پذیرش آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

شرایط پذیرش آوسبیلدونگ معلمی در آلمان شبیه به شرایط دیگر رشته های قابل دسترس در این دوره ها است، اما چون این حوزه مربوط به آموزش و پرورش دانش آموزان در مدارس است، مسئولان بسیار بر روی انتخاب افراد حساس می باشند و شرایط شخصیتی و خانوادگی متقاضیان را نیز حتی ممکن است بررسی نمایند.

همچنین با این‌که در اکثر دوره های آوسبیلدونگ می توان با مدرک دیپلم وارد شده و پذیرش شد، اما در این جا معمولا نیاز به مدارک تحصیلی بالاتری است تا شخص از دانش و علم لازم برای آموزش به دانش آموزان برخوردار باشد. به همین خاطر حداکثر سن متقاضیان نیز برای این برنامه افزایش پیدا کرده است.

توصیه می کنیم که پیش از اقدام حتما از موسسه یا دانشگاهی که قصد برگزاری این دوره ها را داشته و می خواهید در آن پذیرفته شوید، استعلام دقیق و کاملی به دست آورید. اما شرایط زیر می تواند برای تمامی متقاضیان مورد درخواست قرار بگیرد:

  • دیپلم یا لیسانس در رشته مرتبط با آموزش برای آوسبیلدونگ معلمی در مقطع ابتدایی
  • لیسانس یا فوق لیسانس در رشته مرتبط با درس مورد نظر برای آوسبیلدونگ معلمی در مقطع متوسطه
  • تسلط به زبان آلمانی در سطح B2 یا C1
  • سن متقاضی باید بین 18 تا 40 سال باشد که کمتر از 30 سال توصیه می شود.
  • علاقمندی شخص به آموزش و تدریس به کودکان و نوجوانان

مدارک لازم جهت پذیرش آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

با توجه به تفاوتی که هریک از مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها یا موسسات ارائه دهنده در قوانین و شرایط آموزش و پذیرش خود دارا هستند، ممکن است که از متقاضیان نیاز مدارکی متفاوت یا مازاد نیز طلب نمایند. ضمنا باتوجه به تفاوت در شرایط هریک از متقاضیان نیز در مدارک موردنیاز آنان نیز تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. اما به طورکلی مدارک زیر برای تمامی علاقمندان نیاز خواهد بود:

  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی مورد نیاز
  • ارائه مدرک معتبر زبان آلمانی در سطح B2 یا C1
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست پذیرش
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • انگیزنامه از شرکت در این دوره
  • رزومه و CV
  • بیمه‌نامه درمانی یا سلامت
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

مراحل اخذ پذیرش آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

مراحل اخذ پذیرش آوسبیلدونگ معلمی در آلمان در مقایسه با پذیرش در دانشگاه‌های می‌تواند ساده‌تر باشد، اما مراکز آموزشی ارائه کننده این دوره‌ها حساسیت بالایی به خرج می‌دهند و پذیرش در آن‌ها چندان راحت نخواهد بود. اما اگر شما قصد دستیابی به این امر را دارید، باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • در مرحله اول باید نوع دوره مربوطه و حوزه فعالیت مورد علاقه خود را انتخاب نمایید.
  • در مرحله دوم باید از طریق وب‌سایت‌های رسمی ایالت‌های آلمان یا سایت‌های کاریابی و حتی برخی موسسات آموزشی به دنبال فرصت مناسب بوده و مرکزی که دوره مربوطه را ارائه می نماید را بیابید.
  • در مرحله سوم باید از مرکز موردنظر ارتباط برقرار کرده و از شرایط و مدارک موردنیاز استعلام نمایید.
  • در مرحله چهارم باید درخواست پذیرش خود را به همراه مدارک جمع آوری به مرکز مربوطه ارسال کرده و منتظر نتیجه بمانید.
  • در صورت قبولی یک گواهی پذیرش یا دعوت‌نامه از سوی مرکز آموزشی مورد نظر برای شما صادر خواهد شد تا بتوانید برای دریافت ویزای آلمان اقدام کنید.

The level of income in the Ausbildung teacher training course

میزان درآمد در دوره آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

شاید مطلع باید که دوره های آوسبیلدونگ معلمی در آلمان به صورت رایگان به کارآموزان و محصلان این دوره ارائه می شود و هیچ شهریه تحصیلی بابت آن از شخصی دریافت نمی شود. اما نکته مهم و بسیار مناسب این دوره در مقایسه با تحصیل در دانشگاه های این است که در طول این دوره ها به افراد مزد و کمک هزینه نیز پرداخت می شود.

البته میزان این کمک هزینه می تواند باتوجه به مراکز یا کارفرماهای مختلف با یکدیگر متفاوت باشد، اما مقدار بالایی را نیز به طورکل شامل نمی گردد. ولی بازهم می تواند یک کمک خرج برای پوشش هزینه های افراد در حین تحصیل در این دوره ها باشد. ضمنا معمولا میزان پرداختی به افراد در سال سوم بیش از سال دوم و سال دوم بیش از سال اول می باشد.

با توجه به سوابق و آماری که از افراد شرکت در این دوره ها به دست آوردیم معمولا ماهانه مبلغی در حدود 600 تا 1200 یورو به افراد پرداخت می شود که باتوجه به شرایط مختلف ممقدار آن در نظر گرفته می شود. اما باتوجه میزان مخارج ماهانه در آلمان این مبلغ در اکثر نواحی برای زندگی ناکافی است و شخص باید مابقی مخارج خود را تامین نماید.

با مطالعه مقالات زیر روش های کاریابی در کشور آلمان را هرچه بهتر بشناسید:

بازار کار و درآمد پس اتمام دوره آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

اشتغال و کار پس از اتمام دوره آوسبیلدونگ معلمی در آلمان یکی از دغدغه‌های اصلی افراد متقاضی است که باید بگوییم در این‌باره هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت. چون در حال‌حاضر اقتصاد کشور آلمان بسیار بزرگ و پر رونق است و برای اکثر مشاغل فرصت‌های کاری وجود خواهد داشت.

علاوه بر این در حوزه آموزش و تدریس در مدارس کشور آلمان نیازمند نیروی کار خواهد بود، شاید به شدت و بسیاری رشته‌هایی نظیر پزشکی نباشد اما بازهم این نیاز وجود دارد که می‌تواند تضمینی بر آینده کاری افراد باشد. همچنین معمولا ایالات مختلف آلمان باتوجه به نیروی کاری که نیاز دارند این دوره‌ها را برگزار می‌کنند.

این یعنی این که اگر دوره‌ای با هر تعداد ظرفیت برای آوسبیلدونگ معلمی در هر نطقه‌ای برگزار شود، یعنی حداقل به این تعداد نیروی کار نیاز قطعی خواهد بود. اما در رابطه با درآمد نیز باید بگوییم که تدریس در آلمان جز مشاغل پر درآمد قرار نمی‌گیرد، اما میزان حقوق و مزد دریافتی در آن مناسب و کافی به نظر می‌رسد.

طبق آخرین آمار در کشور آلمان معلمان از طریق تدریس در مدارس در سال 2024 می‌توانند به درآمدهایی در مقادیر زیر دست پیدا کنند:

حداقل درآمد1300 یورو
متوسط درآمد2900 یورو
حداکثر درآمد4500 یورو

اقامت دائم با دوره آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

در صورتی که بتوانید در یک دوره آوسبیلدونگ معلمی در آلمان پذیرفته شده و ثبت‌نام نمایید، قادر به دریافت ویزا و مجوز حضور در این کشور جهت گذراندن این دوره خواهید بود. 

البته اعطای ویزای دوره‌های آوسبیلدونگ بسیار سخت و مشکل است. ضمنا نکته دیگر این‌که این ویزا به معنای اقامت موقت و دارای اعتباری مشخص است و نمی‌تواند به هیچ عنوان اقامت دائم شود.

اما در صورتی‌که شما پس از اتمام دوره خود بتوانید در یک شغل مرتبط با تخصص خود در آلمان استخدام شده و مشغول به کار شوید، خواهید توانست ویزای خود را به ویزای کار تغییر داده و به ادامه اقامت در آلمان بپردازید. 

در این صورت اگر بتوانید 5 سال در این کشور ساکن بوده کار کنید و مالیات بپردازید، امکان دریافت اقامت دائم نیز برای شما فراهم می‌آید.

اقامت دائم با دوره آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

همچنین اگر مایل باشید، پس از 3 سال از زمان دریافت اقامت دائم خود با فراهم آوردن شرایطی لازم و قبولی در آزمون شهروندی آلمان خواهید توانست به تابعیت و پاسپورت این کشور نیز دست پیدا کنید. البته باید دقت داشته باشید که آلمان دو تابعیت هم زمان را قبول ندارد و شخص باید از تابعیت دیگر خود صرف‌نظر کند.

مزایای شرکت در دوره آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

برای این‌که بتوانید دوره آوسبیلدونگ معلمی در آلمان را بهتر و کامل‌تر بشناسید، باید به مزیت‌های و ویژگی‌هایی که این امر می‌تواند برای افراد به ارمغان آورد مراجعه کنید. 

این موارد می‌توانند برای شما این مسیر را روشن‌تر نمایند. از جمله مهم‌ترین مزایای شرکت در دوره آوسبیلدونگ معلمی در آلمان باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آموزش تئوری در کنار آموزش‌های عملی و تجربی
  • عدم نیاز به پرداخت شهریه و رایگان بودن این دوره
  • پرداخت کمک هزینه و مزد به افراد مشغول در این دوره
  • آشنایی و شناخت موسسات و کارفرمایان مختلف آلمانی
  • دسترسی به اقامت دائم آلمان تحت شرایطی مشخص
  • ورود سریع و مستقیم به بازار کار در کشور آلمان
  • یافتن سریع شغل پس از اخذ مدرک و پایان دوره

 

اگر برای ورود به این دوره‌ها و یا اطلاع از شرایط دریافت آوسبیلدونگ معلمی در آلمان 2024 نیاز به راهنمایی دارید، تیم مشاورین آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و همچنین دفتر شیراز آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان هستند. ضمنا توصیه داریم با تحصیل در آلمان و بررسی شرایط آن نیز آشنا شوید تا شرایط ورود و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را نیز بشناسید.

سوالات پرتکرار شرایط دریافت آوسبیلدونگ معلمی در آلمان 2024

با مطالعه سوالات پرتکرار می‌توانید پاسخ برخی از پرسش‌های خود را دریافت نموده و از طریق تماس با مشاورین ما شرایط خود را به صورت دقیق بررسی نموده و به بهترین شیوه در مدت زمانی کوتاه به پذیرش برسید.

آموزش در تمامی دوره‌های آوسبیلدونگ معلمی در آلمان به زبان آلمانی می‌باشد.

برنامه آوسبیلدونگ معلمی در آلمان معمولا نیازمند 3 سال آموزش عملی و تئوری خواهد بود.

بله اکثر مراکز ارائه کننده دوره‌های آوسبیلدونگ معلمی در آلمان از متقاضیان مدرک زبان آلمانی معتبری در سطوح B2 یا حتی C1 درخواست می‌کنند.

با توجه به شرایط مختلف میزان درآمد معلمان در آلمان ماهانه می‌تواند از 1300 یورو تا 4500 یورو متفاوت باشد.

برای شرکت در این دوره‌ها سن متقاضی باید بین 18 تا 40 سال باشد که کمتر از 30 سال توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه