همه چیز درباره تحصیل در ایتالیا

همه چیز درباره تحصیل در ایتالیا را در این مقاله مورد بررسی و معرفی قرار خواهیم داد تا شما بتوانید برای رسیدن به این هدف با اطلاعاتی کامل گام بردارید. 

کشور ایتالیا در حال حاضر یکی از بهترین مقاصدی است که هموطنانمان می توانند برای تحصیل در خارج از کشور به آن جا مهاجرت کرده و مدرک خود را از دانشگاه های معتبر آن اخذ نمایند. تیم مشاورین آی مهاجرتی هر روز هفته آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان در دفاتر تهران و شیراز هستند.

تحصیل در ایتالیا طی سالیان گذشته بسیار مورد توجه متقاضیان ایرانی قرار گرفته است که دلیل آن وجود مزایای خوب و مناسبی است که تحصیل در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی برای دانشجویان به ارمغان می آورد.

همه چیز درباره تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا در تمامی مقاطع و دوره های آموزشی امکان پذیر است و شما می توانید در برخی از رشته ها و مقاطع به تحصیل رایگان نیز دست یابید.

فهرست مطالب

یکی از اصلی ترین دلایل وجود هزینه های اقامت و شهریه دانشگاهی ارزان و مقرون به صرفه در این کشور است که در کنار امکان تحصیل به زبان انگلیسی نظر هر متقاضی را به خود جلب می کند.

البته دقت داشته باشید که پیش از اقدام حتما شرایط خود را با مشورت با کارشناسان آی مهاجرتی مورد بررسی دقیق قرار داده و سپس برای مهاجرت اقدام نمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم که مقاله راحت ترین راه های مهاجرت به ایتالیا را نیز در سایت ما مطالعه نموده تا از شرایط انواع روش ها مطلع شده و مناسب ترین رابتوجه به شرایط خود برگزینید.

شرایط تحصیل در ایتالیا

شرایط تحصیل در ایتالیا در مقایسه با کشورهای هم تراز و درجه اول اروپا کمی ساده تر و آسان تر می باشد، که این میزان توجه از سوی متقاضیان را افزایش داده است. همچنین باید توجه داشته باشید که پذیرش تحصیلی از ایتالیا برای مقاطع مختلف و رشته های مختلف متفاوت است و حتما باید از طریق ارتباط با دانشگاه یا مشاورین آی مهاجرتی مورد استعلام دقیق و به روز قرار بگیرد.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
همه چیز درباره تحصیل در ایتالیا

شرایط ورود به دانشگاه های ایتالیا برای دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا مهیا است؛ که دوره لیسانس در ابتدا نیاز به مدرک دیپلم پایان دوره دبیرستان دارد و تحصیل در آن باتوجه به رشته 3 تا 4 سال به طول می انجامد. ضمناً برخی از دانشگاه های ایتالیا برای ورود به مقطع کارشناسی آزمون ورودی یا مصاحبه برگزار می کنند.

همچنین دوره فوق لیسانس 2 سال و دوره دکترا 3 تا 4 سال به طول می انجامد و برای تمامی مقاطع با توجه به زبان انتخابی باید مدرک معتبری تهیه و ارائه نمایید که به آن خواهیم پرداخت. توجه کنید که برای تحصیل در ایتالیا ممکن است دانشگاه مورد نظر شما، مدارکی اضافه‌ بر موارد ذکر شده درخواست نماید. لذا پیش از ارسال مدارک، سایت دانشگاه مورد‌ نظر را بررسی کنید تا پذیرش شما به دلیل کمبود مدارک با تأخیر مواجه نشود.

Language certificate to study in Italy

مدرک زبان برای تحصیل در ایتالیا

در ادامه راهنمای تحصیل در ایتالیا باید به شما عزیزان این مطلب را یادآوری کنیم که برای تحصیل در ایتالیا متقاضیان باید مدرک زبان معتبری که دانشگاه مدنظر آنان درخواست دارد را حتما تهیه و ارائه کنند. تحصیل در ایتالیا به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان پذیر است که برای تحصیل به زبان انگلیسی معمولا یکی از مدارک آیلتس یا تافل از دانشجویان طلب می شود.

مدرک زبان ایتالیای برای پذیرش دانشگاه را باید حتما از مرکز مورد درخواستتان استعلام کنید، اما معمولا مدرکی در سطح B2 زبان ایتالیای از دانشجویان درخواست می شود. 

نکته مهم در رابطه با مدرک زبان برای تحصیل در ایتالیا این است که دانشگاه ها ممکن است در نوع مدرک و یا حداقل نمره مورد درخواست با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

همچنین باید بدانید که مقطع کارشناسی اکثر موارد به زبان ایتالیایی در اکثر رشته ها ارائه می شود و مقاطع تحصیلات تکمیلی گزینه های انگلیسی زبان افزایش می یابند. به خصوص در مقطع دکترا که به خاطر بین المللی شدن اکثر رشته ها به زبان انگلیسی هستند. 

در جدول زیر به طور کلی حداقل نمره و نوع مدرک در مقاطع مختلف در دانشگاه های ایتالیا را مشاهده می نمایید:

مقطع

مدرک زبان

کارشناسی

آیلتس 6 – تافل 80 ایتالیایی B2
کارشناسی ارشد

آیلتس 6.5 – تافل 90

ایتالیایی B2

دکترا

آیلتس 7 – تافل 100

ایتالیایی C1 یا C2

مدرک زبان مورد تایید سفارت ایتالیا

اگر می خواهید همه چیز درباره تحصیل در ایتالیا را بدانید، باید دقت داشته باشید که علاوه بر پذیرش دانشگاه شما باید مراحلی جداگانه را برای اخذ ویزای تحصیلی از سفارت این کشور پشت سر بگذارید که در این باره داشتن مدرک زبان برای اخذ ویزای تحصیلی الزامی است و بدون مدرک زبان به هیچ وجه ویزای تحصیلی دانشگاه های ایتالیا برای شما صادر نخواهد شد.

متقاضیان تحصیل در ایتالیا که می خواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند می توانند مدارک زبان زیر را برای ارائه به سفارت ایتالیا برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور ارائه دهند. لازم به ذکر است نمرات درج شده حداقل نمره می باشد:

اما دقت داشته باشید که امکان تغییر این موارد وجود دارد، به همین خاطر حتما پیش از ارسال مدارک از اطلاعات به روز مطلع باشید.

ضمنا دانشجویانی که متقاضی تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی هستند، باید مدارکی معتبر در سطح B2 را به سفارت ارائه دهند. در حال حاضر مدارک از جمله CELI، CILS، ROMA TRE ( IT) و (PLIDA) DANTE ALIGHIERI مورد قبول سفارت هستند.

مدرک

حداقل نمره

تافل

78

آیلتس

6

اف سی ای

169

تولیمو

600

 

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

یکی از پر درخواست ترین و مورد توجه ترین مقاطع تحصیل در ایتالیا که دانشجویان خارجی مورد استقبال قرار داده اند، تحصیل در دوره کارشناسی یا همان تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم می باشد؛ که طی سالیان گذشته ایرانیان بسیاری نیز موفق به دستیابی به آن شده اند. ادامه تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم نیازمند داشتن مدرک دیپلم، مدرک زبان معتبر و رزومه تحصیلی مناسب و قابل قبول است.

باید بگوییم که ورود به دانشگاه های ایتالیا با مدرک دیپلم از کشورهای دیگر چون فرانسه، آلمان و اتریش ساده تر است. اما همانطور که گفتیم اکثر رشته ها در این دوره به زبان ایتالیایی ارائه می شوند و باید شما تسلط لازم و کافی به این زبان را برای پذیرش و تحصیل در دانشگاه داشته باشید. البته برخی از مراکز برخی رشته های پر طرفدار را به زبان انگلیسی نیز ارائه می کنند که تعداد آن ها محدود است.

ضمن اینکه شیوه پذیرش در دانشگاه های ایتالیا به رشته تحصیلی انتخابی تان بستگی بسیاری داشته و ممکن است در برخی از موسسات نیاز به پشت سر گذاشتن آزمون ورودی نیز برایتان وجود داشته باشد. معمولا رشته های پر تقاضا مانند رشته های پزشکی و برخی از رشته های مهندسی در دانشگاه های مطرح نیاز به شرکت در آزمون ورودی دارند که حتما توسط دانشگاه اعلام خواهند شد.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

حداقل معدل برای تحصیل در ایتالیا

در ادامه بررسی صفر تا صد تحصیل در ایتالیا این سوال نیز به وجود می آید که ایا شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا وجود دارد یا خیر؟! باید بگوییم که این موضوع بستگی به رشته و دانشگاه انتخابی شما دارد، زیرا در برخی دانشگاه ها که میزانپذیرش بالا بوده و اکثر متقاضیان پذیرفته می شود، معدل چندان اهمیتی ندارد، اما در دانشگاه هایی که پذیرش پائینی دارند قطعا داشتن سطح علمی و معدل بالا بسیار مهم می باشد.

البته توصیه ما به شما این است که در هر صورت داشتن معدل بالا می تواند در پذیرش تاثیر زیادی داشته باشد و شما را از امتیاز بیش تری برخوردار نماید. 

ضمن اینکه اصل پذیرش به رزومه تحصیل شما است و معدل نیز بخشی از رزومه و نشان دهنده سطح عملی متقاضی می باشد، به همین خاطر نمی توان از تاثیر آن چشم پوسی کرد.

البته معمولا حداقل معدل برای تحصیل در ایتالیا از سوی دانشگاه ها اعلام نمی شود ولی داشتن معدل بالای 14 برای مقطع کارشناسی و حداقل معدل 15 برای مقاطع تکمیلی برای تحصیل در ایتالیا لازم است. حتی برخی رشته های پزشکی در دانشگاه های برتر به معدل 18 به بالا نیاز دارند.

البته این بدین معنی نبوده که تحصیل در ایتالیا با معدل پایین امکان پذیر نیست، ولی اگر معدل پائینی دارید باید با دیگر سوابق رزومه خود را بسیار قوی و پربار کنید که اثر معدلتان به حداقل برسد و دانشگاه از آن چشم پوشی کند.

Minimum grade point average to study in Italy

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

در ادامه بررسی همه چیز درباره تحصیل در ایتالیا، شاید شما هم با این ابهام رو به رو شده باشید که آیا شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا برای دانشجویان خارجی وجود دارد یا خیر؟ 

باید بگوییم که تحصیل در ایتالیا رایگان تحت شرایط خاصی امکان پذیر است و آموزش در دانشگاه در این کشور مانند برخی از کشورهای اروپایی به صورت رایگان برای همه ارائه نمی شود.

برای رسیدن به تحصیل رایگان در ایتالیا باید بتوانید بورسیه تحصیلی به دست آورید که شهریه دانشگاه شما را پوشش دهد که این موضوع بستگی به شرایط خاص خود دارد و برای همگان در دسترس نیست. ضمنا تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان ایتالیایی فقط امکان پذیر است و برای تحصیل به زبان انگلیسی حتما باد شهریه دانشگاه را پرداخت کنید و بورسیه ای برای آن ارائه نمی شود.

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

البته دانشگاه های دولتی این کشور ارزان هستند و در صورتی که به یک کار دانشجویی به طور نیمه وقت در این کشور مشغول شوید می توانید تحصیلی بسیار راحت را تجربه کنید و فشار مالی چندانی را نیز بر دوش نکشید. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله روش های مهاجرت کاری و کار در ایتالیا را مطالعه کرده تا علاوه بر این با چگونه یافتن شغل پس از اتمام تحصیلات در این کشور نیز کاملا آشنا شوید.

خوب است که ضمن ضمن اطلاع از شرایط تحصیل در ایتالیا ، شرایط برخی از کشورهای مطرح جهان را نیز بدانید:

بورسیه های تحصیلی ایتالیا

یکی از عوامل مهمی که باعث جذب دانشجویان خارجی جهت تحصیل در ایتالیا می شود، ارائه بورسیه های تحصیلی به آنان است. البته تعداد این فرصت های بورسیه محدود بوده و اکثریت با پرداخت شهریه مواجه می شود، اما وجود بورسیه باعث جذب نوابغ و نخبه های سایر کشورها برای تحصیل رایگان در ایتالیا می شود.

دانشگاه ها و موسسات مختلفی در این کشور بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی را به دانشجویان ارائه می دهند که هرکدام شرایط و ضوابط خاص خود را برای اعطای بورسیه دارا هستند و هرکدام نیز مقداری از هزینه ها را پوشش می دهند که باز با یکدیگر متفاوت می باشند. در عنوان بورسیه های تحصیلی کشور ایتالیا تمامی انواع بورسیه های موجود و شرایط و مدارک مورد نیاز آنان را به شما عزیزان ارائه نموده ایم؛ مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

ضمنا توجه داشته باشید که بورسیه های تحصیلی به دانشجویان ممتاز و دارای رزومه درخشان تعلق می گیرد. همچنین اکثر فرصت های بورسیه ای برای مقاطع تکمیلی به خصوص دوره دکترا در نظر گرفته شده و اعطا می شوند و اخذ بورسیه در دوره کارشناسی بسیار محدود و سخت است.

وبینار آشنایی با شرایط تحصیل و بورسیه در ایتالیا

برای مهاجرت به اسپانیا از طریق کار، آشنایی با زبان اسپانیایی از واجبات است زیرا برای ورود به بازار کار این کشور، لازم است به زبان اسپانیایی مسلط باشید، گرچه آشنایی با زبان انگلیسی نیز امتیاز محسوب می شود اما اکثر مشاغل احتیاج به تسلط بر زبان اسپانیایی دارند.

حتما برای یافتن پاسخ سوالات خود ویدیو را مشاهده و ادامه مطلب را از دست ندهید!

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار تحصیل و بورسیه در ایتالیا

Italian universities

دانشگاه های کشور ایتالیا

در ادامه راهنمای تحصیل در ایتالیا مطلبی که دانستن آن مهم و الزامی است، شناخت دانشگاه ها، مراکز آموزشی و سیستم اموزشی این کشور است که در انتخاب مقصد بسیار تاثیر گذار خواهد بود. 

درست است که دانشگاه های این کشور همگی مطرح هستند و از معتبر می باشند، اما بازهم این مراکز با یکدیگر در جوانب و عوامل مختلفی دارای تفاوت و اختلاف هستند.

قطعا شما هرچه در دانشگاه معتبر تری تحصیل کرده و مدرک به دست آورید، در آینده از فرصت های شغلی مناسب تری پیش روی خود برخوردار خواهید شد. 

برای شناخت این مراکز و همچنین بررسی دانشکده ها و ویژگی های دانشگاه های این کشور کارشناسان تیم آی مهاجرتی مقاله بهترین دانشگاه های ایتالیا بر اساس شهر را طبق آخرین اطلاعات و تغییرات روز تهیه نموده و در اختیار شما قرار داده اند.

در ادامه بررسی و معرفی تحصیل در ایتالیا در جدول زیر اسامی و رتبه های دانشگاه های برتر این کشور را مشاهده خواهید نمود:

نام دانشگاه رتبه از موسسه QS رتبه از موسسه Times
دانشگاه پلی تکنیک میلان 123 350 – 301
دانشگاه ساپینزای رم 134 250 – 201
دانشگاه بولونیا 154 161
دانشگاه پادووا 219 250 – 201
دانشگاه پلی تکنیک تورین 252 800 – 601
دانشگاه میلان 276 350 – 301
دانشگاه فدریکو دوم ناپل 335 400 – 351
دانشگاه پیزا 349 500 – 401
دانشگاه فلورانس 358 500 – 401
دانشگاه تورین 364 500 – 401

هزینه های تحصیل در ایتالیا

یکی از مهم ترین پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب ایتالیا به عنوان مقصدی برای تحصیل، هزینه ها و مخارج مقرون به صرفه در این کشور است. شما با تحصیل در ایتالیا علاوه بر اینکه در قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های اروپا قادر به تحصیل و اخذ مدرک هستید، می توانید از شهریه های تحصیلی مقرون به صرفه آن نیز بهره مند شوید.

ایتالیا یکی از کشورهای ارزان اروپا می باشد که دانشگاه های آن در مقابل اعتبار و جایگاه علمی که دارند، شهریه های بسیار مناسب و ارزانی را از دانشجویان دریافت می کنند. البته باید توجه داشته باشید که هزینه های تحصیل در ایتالیا فقط به همین شهریه محدود نمی شود و شما باید هزینه های اقامت و زندگی را نیز مد نظر قرا دهید که در ادامه به آن می پردازیم.

دقت داشته باشید که هزینه تحصیل به زبان انگلیسی از زبان ایتالیایی گران تر است و شهریه دانشگاه های ایتالیا باتوجه به رشته با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی شهریه تحصیل در دانشگاه های دولتی می تواند از هزار یا 5 هزار یورو متغیر باشد، با اینکه شهریه دانشگاه های خصوصی از 6 هزار یورو تا 25 هزار یورو در سال نیز می رسد.

همچنین باید توجه داشته باشید که اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی را دارید، باید به دانشگاه های خصوصی بروید چون در دانشگاه های دولتی دوره کارشناسی به زبان ایتالیایی ارائه می شود؛ که این نشان دهنده گران تر بودن تحصیل به زبان انگلیسی است.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

در ادامه بررسی همه چیز درباره تحصیل در ایتالیا باید مد نظر قرار دهید که پیش از هرگونه اقدامی برای ثبت نام و مهاجرت، حتما از تمامی جوانب و زوایا هزینه های تحصیل و اقامت خود را بررسی نموده و مقادیر آن ها را مد نظر قرار دهید تا پس از نقل مکان با مشکلات مالی مواجه نشوید و تحصیل در این کشور با خاطرات خوشی برای شما همراه شود.

همانطور که گفتیم دانشجویان خارجی علاوه بر شهریه دانشگاه باید هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را نیز مد نظر قرار دهند. هزینه های زندگی و اقامتی باتوجه به شهر محل تحصیل و اسکان متفاوت خواهد بود و همچنین برای هر شخصی با شخص دیگر نیز تفاوت خواهد داشت که به سبک زندگی هریک بستگی دارد. 

شما باید هزینه های خوراک، پوشاک، اجاره خانه یا خوابگاه، کتاب و لوازم تحریر، حمل و نقل، قبوض و غیره را محاسبه و مد نظر قرار دهید.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

ویزای تحصیل در ایتالیا

با انجام پذیرش دانشگاه و ثبت نام در یکی از دانشگاه های ایتالیا شما موفق شده اید تا نیمی از راه رسیدن به تحصیل در ایتالیا را با موفقیت پشت سر بگذارید. نیم دیگر راه ارسال مدارک مورد نیاز به سفارت این کشور و اخذ ویزا و مجوز تحصیل در این کشور است که کاملا جدا از دانشگاه بوده و مراحل خاص خود را دارا می باشد.

جهت راهنمای تحصیل در ایتالیا باید بدانید که داشتن مدرک معتبر زبان ایتالیایی تاثیر بسیاری بر سفارت و صدور ویزا دارد، حتی اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را داشته باشید. شما با دریافت ویزای تحصیل در ایتالیا می توانید به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز دسترسی داشته و به آن ها نیز در حین تحصیل خود سفر کنید. مقاله ویزای تحصیلی کشور ایتالیا تمامی شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزا را در اختیارتان می گذارد.

در این مقاله با تلاش مشاورین آی مهاجرتی تلاش کردیم تا همه چیز درباره تحصیل در ایتالیا را به شما ارائه دهیم. برای کسب اطلاعات بیش تر و هرگونه مشاوره مهاجرتی می توانید با کارشناسان ما در دفاتر غرب و مرکزی در تهران و یا دفتر شیراز در تماس باشید.

بله، متقاضیان و دانشجویان ایرانی نیز می توانند در رشته های مختلف و دانشگاه های مختلف کشور ایتالیا به تحصیل مشغول شوند.

 خیر، تحصیل در ایتالیا به طور کلی رایگان نبوده و با پرداخت شهریه همراه است ام با اخذ بورسیه می توان به تحصیلی رایگان در این کشور رسید.

این موضوع با توجه به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی دارای تفاوت با یکدیگر می باشند اما به طور کل شهریه تحصیل در دانشگاه های دولتی حداکثر 5 هزار یورو و شهریه تحصیل در دانشگاه های خصوصی تا 25 هزار یورو می باشد.

بله، باتوجه به زبان انتخابی باید مدارک معتبری جهت اثبات تسلط به زبان های انگلیسی یا ایتالیایی به دانشگاه ارائه کنید.

شما باید ابتدا برای پذیرش از دانشگاه اقدام کنید و بعد از آن باید برای درخواست وقت سفارت به شرکت معرفی شده از سوی سفارت ایتالیا در ایران ایمیل بزنید و یا مراجعه نمائید.

رسیدن به ویزای کشورهای مختلف جهان در آی مهاجرتی را از زبان کلاینت های ما بشنوید:

پخش ویدیو
نمایش ویدیو درباره دنیا گودرزی
نمایش ویدیو درباره حسین مشهدی زاده
پخش ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه