بررسی مراحل دریافت تابعیت و شهروندی کانادا 2024

تابعیت و شهروندی کانادا به معنای عضویت در ملت این کشور است و افراد دارای تابعیت کانادایی، شهروند کانادا محسوب خواهند شد و از حقوق و مزایای شهروندی این کشور برخوردار می‌شوند.

حتی می‌توان این‌گونه گفت که تابعیت شهروندی کانادا، ارتباط قانونی و سیاسی فرد با دولت کشور کانادا تلقی می‌شود.

بررسی مراحل دریافت تابعیت و شهروندی کانادا 2024

دریافت تابعیت کانادا به معنای شهروند شدن در این کشور است و شما از تمامی حقوق و مزایای زندگی مانند فردی که در کانادا به دنیا آمده، بهره‌مند می‌گردید.

فهرست مطالب

گرفتن تابعیت کانادا نیازمند مهاجرت به این کشور به صورت قانونی و داشت شرایطی لازم و مشخص است که در این مطلب از سوی کارشناسان آی مهاجرتی مورد بررسی و معرفی دقیقی قرار خواهد گرفت. اما پیش از ادامه لازم است خاطر نشان کنیم که اخذ تابعیت کانادا به طورکل از طریق 3 روش قابل دستیابی است:

  • تابعیت کانادا از طریق تولد: هر فردی که در خاک کشور کانادا متولد شود، به صورت اتوماتیک شهروند کانادایی تلقی شده و تابعیت این کشور را اخذ می‌کند، حتی اگر والدین او دارای ملیتی غیر کانادایی باشند.
  • تابعیت کانادا از طریق ازدواج: اگر یک فرد خارجی با یک شهروند کانادایی ازدواج نماید، پس از 3 سال زندگی مشترک قادر به دریافت تابعیت کانادا خواهد بود.
  • تابعیت کانادا از طریق مهاجرت: روش‌های قانونی مهاجرت به کشور کانادا می‌توانند در نهایت با داشتن شرایطی مشخص به تابعیت و سیتیزن شیپی این کشور ختم شوند.

برای دریافت تابعیت کانادایی از طریق روش‌های مهاجرتی لازم است که در ابتدا افراد به اقامت دائم کانادا دست پیدا کرده و پس از آن برای دریافت تابعیت اقدام نمایند. در ادامه با تفاوت‌های این دو مورد و چگونگی دست‌یابی به آن‌ها بیش‌تر خواهیم گفت.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
بررسی مراحل دریافت تابعیت و شهروندی کانادا 2024

تفاوت‌های تابعیت و شهروندی با اقامت دائم کانادا

تابعیت و سیتیزن شیپ کانادا در مقابل اقامت دائم این کشور دو وضعیت قانونی متفاوت هستند که مزایای مختلفی را برای افراد به همراه دارند. تفاوت اصلی بین تابعیت و اقامت دائم کانادا در این است که تابعیت، یک رابطه قانونی و سیاسی دائمی بین یک فرد و دولت کانادا بوده، در حالی که اقامت دائم، یک رابطه قانونی و سیاسی موقت است.

افراد دارای اقامت دائم کانادا، می‌توانند بدون محدودیت در کانادا زندگی، کار و تحصیل کنند، اما از برخی حقوق و مزایای شهروندان کانادایی برخوردار نیستند. به عنوان مثال، افراد دارای اقامت دائم نمی‌توانند در انتخابات کانادا رأی دهند یا به خدمات دولتی خاصی مانند خدمات بهداشتی رایگان دسترسی داشته باشند.

اما در مقابل شهروندان کانادایی از تمام حقوق و مزایای شهروندی در این کشور برخوردار خواهند شد. همچنین لازم به ذکر است که مهاجرین خارجی برای رسیدن به تابعیت این کشور ابتدا باید اقامت دائم را به دست آورده و سپس برای دریافت تابعیت اقدام کنند. به نوعی مسیر دریافت تابعیت و شهروندی کانادا از اخذ اقامت دائم آن می‌گذرد.

همانطور که در بخش‌های بالا گفتیم برای رسیدن به شهروندی کانادا باید اول بتوانید اقامت دائم این کشور را به دست آورده باشید که از طریق روش‌های مختلف مهاجرتی و اخذ ویزای این کشور رسیدن به این هدف دارای شرایط متفاوتی خواهد بود و مشاورین ما با بررسی دقیق شرایط شما بهترین را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنند.

اما پس از رسیدن به اقامت دائم نیز باید برای شهروندی شرایط مشخصی داشته باشید که بدین شرح هستند:

  • حضور و اقامت در کانادا: متقاضیان باید در طی 5 سال گذشته حداقل 3 سال (1095 روز) را در این کشور اقامت و حضور فیزیکی داشته بوده باشد.
  • متقاضی باید مالیات خود را تمام و کمال پرداخ کرده باشد ( در برخی از موارد نیاز است که متقاضی حداقل از 3 سال قبل از درخواست برای شهروندی مالیات‌های خود را پرداخت و ثبت کرده باشد).
  • متقاضی باید به یکی از زبان‌های فرانسوی یا انگلیسی تسلط کافی داشته و مدرک معتبری برای آن ارائه دهد، مدرکی مانند CLB 4.
  • متقاضیان بین 18 تا 54 سال باید در آزمون شهروندی کانادا شرکت کرده و نمره قبولی به دست آورند ( این آزمون شامل 20 سوال از تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، فرهنگ، دولت، جامعه و قوانین کشور کانادا است که باید حداقل به 15 سوال جواب صحیح داد).
  • متقاضی نباید هیچ‌گونه سوءسابقه کیفری در مدت اقامت خود داشته باشد.
  • متقاضیان باید از سلامت کامل روانی برخوردار بوده و هیچ بیماری عفونی داشته باشند.

برای دریافت تابعیت و شهروندی کانادا چه شرایطی لازم است؟

ویژگی‌ها و مزایا دریافت شهروندی و سیتیزن شیپ کانادا

دریافت اقامت دائم کشور کانادا می‌تواند بسیاری از مزایا و امتیازات شهروندی را برای مقیمان به ارمغان آورد، اما بازهم موارد بسیاری وجود دارد که این افراد در مقابل شهروندان کانادایی از بهره‌مندی آنان محروم خواهند بود. باید بگوییم که به طورکلی دریافت شهروندی و سیتیزن شیپ کانادا در مقایسه با اقامت دائم آن می‌تواند ویژگی‌ها و امتیازات زیر را به دنبال داشته باشد:

  • حق رای دادن و نامزد شدن در انتخابات
  • حق برخورداری از خدمات عمومی مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، مسکن و غیره
  • حق آزادی بیان، مذهب و تجمع به صورت تضمین شده
  • حق سفر و کار آزادانه و عدم محدودیت رفت‌وآمد به این کشور
  • امکان بهره‌مندی از پاسپورت کشور کانادا
  • امکان دریافت تابعیت دو یا چندگانه اضاف بر تابعیت کانادا
  • امکان دریافت تابعیت بی قید و شرط برای فرزندان متولد شده از والدین کانادایی
  • عدم نیاز به تمدید کارت‌های اقامت طی 1 تا 5 سال
  • عدم امکان اخراج از کشور تحت انجام جرایم خاص
مدارک لازم برای دریافت سیتیزن شیپ و تابعیت کانادا

مدارک لازم برای دریافت سیتیزن شیپ و تابعیت کانادا

برای ارسال درخواست شهروندی کانادا نیاز به مدارکی خواهد بود که باتوجه به تفاوت در نوع اقامت دائم متقاضیان این مدارک ممکن است با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد. بهتر است در این‌باره حتما اطلاعات خود را کامل کرده و به جدیدترین مدارک مورد درخواست دست پیدا کنید. اما مدارک زیر برای تمامی متقاضیان به طور قطع نیاز خواهد بود:

  • تکمیل فرم درخواست تابعیت که باید از وب سایت اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) دانلود نمایید.
  • مدرک اقامت دائم ( گواهی PR)
  • ارائه مدرک زبان معتبر فرانسوی یا انگلیسی
  • دو مورد از مدارک هویتی نظیر: گواهینامه رانندگی، کارت سلامت و غیره
  • پاسپورت معتبر به همراه کپی صفحات یا ارائه اسناد مسافرتی در طی 5 سال گذشته
  • انجام مراحل انگشت‌نگاری و ارائه عدم سوءسابقه
  • رسید پرداخت هزینه‌های صدور تابعیت
  • 2 قطعه عکس با شرایط لازم
  • ارائه هرگونه سوابق تحصیلی یا سوابق کاری در این کشور
  • کارت بیمه درمانی
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

مراحل دریافت تابعیت و شهروندی کانادا

مراحل دریافت تابعیت و شهروندی کانادا معمولا ممکن است باتوجه به نوع اقامت دائم افراد شامل مراحلی اضافه یا کمتر نسبت به یکدیگر شود، اما کلیات آن برای تمامی مقیمان کانادا یکسان خواهد بود. به همین‌خاطر باید بگوییم که برای دریافت سیتیزن شیپ کانادا باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • شرایط خود برای دریافت تابعیت را بررسی کرده و از مدت زمان اقامت و سایر شرایط لازم مطمئن شوید.
  • تمامی مدارک مورد درخواست را تهیه و جمع‌آوری کنید.
  • فرم درخواست تابعیت را از سایت اداره مهاجرت کانادا دریافت کرده و تکمیل نمایید.
  • در این مرحله باید هزینه‌های لازم برای دریافت تابعیت را پرداخت کرده و تمامی مدارک لازم به همراه درخواست خود را به اداره مهاجرت،پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) ارسال کنید.
  • در این مرحله باید در آزمون شهروندی (امتحان سیتیزین شیپ کانادا) شرکت کرده و نمره قبولی را اخذ نمایید.
  • ممکن است پس از شرکت در آزمون از متقاضی درخواست شود تا در مصاحبه نیز شرکت نماید که باید آن را هم پشت سر بگذارید و در نهایت منتظر اعلام نتیجه باشید
  • در نهایت در صورت تایید درخواست متقاضی از آنان خواسته خواهد شد تا در مراسم سوگند و وفاداری به کشور کانادا شرکت کرده و به عنوان یک شهروند کانادایی شناخته شوند.

مشاورین ما در مقالات زیر بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا را برای شما جمع‌آوری نموده‌اند که توصیه می‌کنیم حتما آنها را مطالعه کنید:

دریافت تابعیت و شهروندی کانادا چه هزینه‌هایی دارد؟

برای دریافت تابعیت شهروندی کانادا نیاز به پرداخت هزینه‌های زیاد یا گزافی نخواهد بود. فقط متقاضیان با توجه به شرایط سنی خود باید مبلغی را برای صدور تابعیتشان پرداخت نمایند که این هزینه بدین شرح خواهد بود:

سن متقاضیان مبلغ هزینه (دلار کانادا)
افراد بزرگسال (بالای 18 سال) 630 دلار
افراد زیر 18 سال 100 دلار

البته لازم به تذکر است که این هزینه فقط مربوط به دریافت تابعیت خواهد بود و مراحل پیشین نظیر اخذ ویزاهای کانادا و یا دریافت اقامت دائم این کشور نیز نیازمند هزینه‌هایی متفاوت و مرتبط به خود خواهند بود که هرکدام در مراحل دریافت آنان به صورت جداگانه و پیش از زمان درخواست برای تابعیت و شهروندی کانادا پرداخت شده‌اند.

با توجه به تغییراتی که همواره در قوانین مهاجرتی کشور کانادا در حال وقوع است، پیشنهاد می‌کنیم در زمان اقدام برای هر امر مهاجرتی به این کشور حتما از طریق ارتباط با مشاورین آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز از قانون جدید کانادا برای ایرانیان مطلع شوید و مراحل دریافت تابعیت خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.

سوالات پرتکرار بررسی مراحل دریافت تابعیت و شهروندی کانادا 2024

سوالات پرتکرار در پایان به صورت کوتاه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد و از طریق بخش دیدگاه نیز می‌توانید هر سوالی که در این زمینه دارید را با مشاورین ما در میان گذاشته و به بهترین جواب برسید.

بله جدای از ملیت و تابعیت والدین، هر کودکی که در خاک کانادا متولد شود تابعیت این کشور را به دست خواهد آورد.

بله در صورتی که با یک شهروند کانادایی ازدواج نمایید، پس از 3 سال زندگی مشترک با یکدیگر می‌توانید برای دریافت تابعیت این کشور اقدام کنید.

هزینه صدور تابعیت بستگی به سن متقاضیان دارد و برای افراد بالای 18 سال 630دلار کانادا و برای افراد زیر 18 سال 100 دلار کانادا در نظر گرفته شده است.

بله برای درخواست صدور تابعیت این کشور باید حتما ابتدا موفق به دریافت اقامت دائم کانادا شده و پس از مدتی معلوم و ارائه شرایطی خاص برای دریافت تابعیت اقدام کرد.

در حال حاضر با دریافت پاسپورت کانادا می‌توان به بیش از 100 کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا سفر نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه