راهنمای تحصیل در روسیه

راهنمای تحصیل در روسیه می تواند شما را به یک اطلاعات جامع و مناسب برای دستیابی به نتایجی مناسب در زمینه تحصیل در روسیه برساند. روسیه کشوری است که در حال حاضر دارای یکی از بهترین شرایط برای دانشجویان ایرانی که علاقمند به تحصیل در خارج از کشور و مهاجرت هستند ، می باشد.

روسیه سالیان بسیاری است که یکی از کشورهای اصلی و مقاصد مهم در دنیای تحصیل شمرده می شود و تعداد دانشجویان بسیاری را نیز فارغ التحصیل کرده است.

برای دستیابی به این هدف به نحوی مناسب و نزدیک به ایده آل، باید اطلاعاتی درخور و کارآمد را از صفر تا صد تحصیل در روسیه به دست آورید و از تجارب سایر دانشجویان و همچنین مشاورین و متخصصین این حوزه نهایت استفاده را ببرید.

راهنمای تحصیل در روسیه

با انتخاب تحصیل در روسیه می توانید بدون گذراندن آزمون های سخت به سیستم آموزشی معتبر قدم بگذارید.

فهرست مطالب

تیم مشاورین آی مهاجرتی یکی از برترین کارشناسان فعال در حوزه تحصیل در روسیه هستند که در ادامه این مطلب اطلاعات لازم در ابن باره را به شما منتقل خواهند نمود.

فراموش نکنید که روسیه دو ویژگی بسیار مهم و مورد علاقه دانشجویان را در خود دارد، تحصیل ارزان و مدارک بسیار معتبر. داشتن این دو در کنار هم می تواند تحصیل خارج از ایران را مورد علاقه هر کسی و بسیار در دسترس گرداند.

روسیه دانشگاه های معتبر جهانی را خود جای داده است که رشته های دانشگاهی متفاوتی را ارائه می دهند و اخذ پذیرش و قبولی در آن ها بسیار ساده تر و راحت تر از اکثر کشورهای اروپایی می باشد. در ادامه با راهنمای تحصیل در روسیه با شما خواهیم بود.

شرایط تحصیل در روسیه

شرایط تحصیل در روسیه باتوجه به هر دانشگاه، رشته و مقطع با یکدیگر دارای تفاوت است و باید به صورت کامل و دقیق شرایط لازم را برای هرکدام از دانشگاه استعلام نمایید. اولین و یکی از مهم ترین مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی از روسیه داشتن مدرک دیپلم برای مقطع کارشناسی و سایر مدارک برای پذیرش در مقاطع بالاتر است.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
راهنمای تحصیل در روسیه

در ادامه راهنمای تحصیل در روسیه باید بدانید که دانشگاه های این کشور مقاطع کارشناسی (4 سال)، کارشناسی ارشد ( 2 سال) و دکترا ( 3 تا 4 سال) در رشته های مختلف در دانشگاه های خود ارائه می دهند که برای پذیرش در هرکدام باید مدارک لازم را به دانشگاه ارائه نمایید.

باید بگوییم خوشبختانه شرایط ورود به دانشگاه های روسیه از دیگر دانشگاه های اروپا راحت تر و ارزان تر می باشد و این کشور از بهترین گزینه ها برای انتخاب از میان کشور های این قاره است. امکان پذیرش تحصیلی از روسیه و تحصیل در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های این کشور از طریق مهاجرت تحصیلی در این کشور وجود دارد و متقاضیان بسیاری دارد.

البته باید بگوییم که ورود به دانشگاه های روسیه نیاز به شرکت در دوره های آمادگی پیش از دانشگاه با نام دوره پادفک دارد، که 1 سال به طول می انجامد و در آن دروس پایه مورد نیاز در هر رشته و زبان انتخابی جهت تحصیل ارائه و آموزش داده می شود. این دوره اجباری بوده و با پرداخت شهریه و هزینه همراه است.

مدرک زبان برای تحصیل در روسیه

مدرک زبان برای تحصیل در روسیه

یکی از موانعی که جهت تحصیل در خارج از کشور پیش روی دانشجویان قرار دارد، یادگیری و تسلط به زبان خارجی جهت تحصیل است. باید بدانید که دانشگاه های روسیه به دلیل آموزش بین المللی به دو زبان روسی و انگلیسی رشته های خود را ارائه می دهند. اما اکثر رشته های کارشناسی به زبان روسی بوده و زبان انگلیسی اکثر در دوره های تحصیلات تکمیلی مشاهده می شود، به خصوص دوره دکترا.

اما آنچه در رابطه با مدرک زبان برای تحصیل در روسیه وجود دارد، اینکه برای تحصیل در دوره کارشناسی نیازی به ارائه مدرک زبان نمی باشد، چون متقاضیان دوره های پادفک را می گذرانند و در آن زبان لازمه را نیز آموزش می بینند. اما قطعا داشتن مدرک زبان امتیاز برای پذیرش محسوب می شود و هم اینکه شرایط و تحصیل را برای خود فرد ساده تر و راحت تر می نماید.

اما ممکن است مدرک زبان روسیه برای پذیرش دانشگاه در دوره های تحصیلات تکمیلی از دانشجویان درخواست شود. معمولا برای دوره کارشناسی ارشد حداقل آیلتس 6 و دوره دکترا آیلتس 6.5 زبان انگلیسی درخواست می شود. اما این ممکن است در هر دانشگاه متفاوت باشد؛ پس حتما استعلام دقیقی به عمل آورید.

در ادامه راهنمای تحصیل در روسیه باید بدانید که زبان رسمی آموزش در روسیه زبان روسی می باشد و تحصیل به این زبان می تواند پذیرشی راحت تر، سریع تر، تحصیلی ارزان تر و شاید هم همراه با بورسیه را به همراه داشته باشد.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

مدرک زبان مورد تایید سفارت روسیه

در رابطه با راهنمای تحصیل در روسیه لازم به ذکر است که مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه با مراحل اخذ ویزای تحصیل از سفارت این کشور کاملا دو بخش مجزا بوده و نیاز به ارائه مدارک جداگانه و همچنین ارائه مدارکی مجزا را دارد. معمولا مدارک مورد نیاز جهت ارائه به دانشگاه و سفارت دارای اشتراکات بسیاری هستند، که یکی از این آن ها مدرک زبان می باشد.

به همین خاطر ممکن است این سوال وجود داشته باشد که مدرک زبان مورد تایید سفارت روسیه جهت صدور ویزای تحصیل چه مدرکی می باشد.

در این جا باید بگوییم که سفارت روسیه بر خلاف اکثر سفارات دیگر کشورهای اروپایی، چندان سخت گیری جهت دریافت و ارائه مدرک زبان نمی کند، چون هم می داند دانگشاه ها بدون مدرک پذیرش می نمایند و هم دانشجویان در دوره های پادفک شرکت می کنند.

اما بازهم لازم به ذکر است که داشتن و ارائه آن می تواند از احتمال رد شدن درخواست ویزا بکاهد و امتیاز مناسبی تلقی شود. البته ممکن است که گاها در تحصیل رشته های انگلیسی زبان، سفارت در این موضوع سخت گیری کند که دانشگاه ها معمولا آن را گوشزد می کنند و برای اخذ ویزا از طریق دانشگاه آنان نیاز به ارائه مدرک وجود دارد.

تحصیل در روسیه با مدرک دیپلم

ورود به دانشگاه های روسیه با مدرک دیپلم شما را به سمت تحصیل در دوره کارشناسی هدایت می کند. خوشبختانه دانشجویان بین المللی من جمله دانشجویان ایرانی می توانند برای ادامه تحصیل در روسیه با مدرک دیپلم اقدام نموده و در دانشگاه های این کشور در رشته های مهندسی، پزشکی، داروسازی، حقوق، دندانپزشکی و بسیاری دیگر از رشته ها و شاخه ها اقدام کنند.

باید بگوییم که پذیرش در دوره های کارشناسی و تحصیل در روسیه با مدرک دیپلم پر متقاضی ترین دوره تحصیلی دانشگاهی در این کشور است که دانشجویان خارجی بسیاری برای آن اقدام می کنند. 

اولین و مهم ترین مدرک برای پذیرش دوره کارشناسی در دانشگاه های این کشور داشتن و ارائه مدرک دیپلم پایان دوره دبیرستان و ریز نمرات تمامی سال های این دوره است.

تحصیل در روسیه با مدرک دیپلم

طبق راهنمای تحصیل در روسیه از جمله مزیت های تحصیل در این کشور عدم نیاز به ارائه مدرک دیپلم مرتبط با رشته درخواستی است و چنانچه دوره پادفک را بگذرانید واجد شرایط ورود به دانشگاه در هر رشته ای خواهید بود. 

تحصیل در دانشگاه با دوره کارشناسی آغاز می شود که چهار سال به طول می انجامد و دانشجویان تمامی مهارت های لازم از جمله زبان انتخابی را با گذراندن دوره پیش نیاز به دست می آورند.

برخی از دانشگاه ها دانشجویان خود را از طریق آزمون ورودی و یا انجام مصاحبه انتخاب می کنند و برخی فقط طبق سوابق و نمرات دوره پادفک که شرایط آن در سایت دانشگاه به راحتی قابل دسترسی است.

برای مقایسه شرایط کار و کاریابی در سایر کشورها، حتماً مقالات زیر را بخوانید

حداقل معدل برای تحصیل در روسیه

یکی دیگر از سوالاتی که در رابطه با تحصیل در روسیه وجود دارد، اینکه آیا شرط حداقل معدل برای تحصیل در روسیه وجود دارد یا خیر؟ در این باره باید بدانید که در دانشگاه های روسیه چیزی تحت عنوان شرط معدل در نظر گرفته نشده است، اما این بدین معنا نیست که معدل تاثیری در پذیرش متقاضیان ندارد.

قطعا دانشگاه هایی که طبق سوابق و رزومه دانشجو می پذیرند، معدل را به عنوان یکی از بخش های مهم رزومه در نظر می گیرند. اما دانشگاه هایی که طبق آزمون پذیرش می کنند، چندان توجهی به معدل نخواهند داشت و نتیجه آزمون عامل اصلی و تعیین کننده است. پس باید بگوییم که شرط معدل برای تحصیل در روسیه بستگی به دانشگاه مقصد دارد.

ضمنا باید بدانید که در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا، رزومه و سوابق مانند مقالات علمی و پژوهش های بین المللی تاثیر بیش تری نسبت به معدل دارند و معدل اکثرا برای پذیرش دوره کارشناسی دارای اهمیت بالایی است. پس برای اینکه شانس و امتیاز خود جهت پذیرش را بالا ببرید، هرچه معدل آخرین مدرک تحصیلیتان بالاتر باشد، شانس بیش تری خواهید داشت.

البته این بدین معنا نیست که تحصیل در روسیه با معدل پایین امکان ندارد، اما براساس راهنمای تحصیل در روسیه بهتر است که ریسک نکرده و سعی کنید تا بهترین معدل را به همراه سایر مدارک خود به دانشگاه ارائه نمایید؛ تا با خیالی آسوده تر و به طور یقین شانس بالاتری برای پذیرش روبه رو باشید؛ چون روسیه کشور بسیار پر درخواستی می باشد.

شرایط تحصیل رایگان در روسیه

همواره دانشجویان بین المللی در پی این هستند که آیا شرایط تحصیل رایگان در روسیه برای آنان وجود دارد یا خیر؟! در ابتدای این بخش لازم به دانستن است که تحصیل در دانشگاه های روسیه مانند برخی از کشورهای جهان رایگان نیست و همواره باید شهریه تحصیلی آن ها پرداخت شود.

اما یکی از ویژگی های مطرح و بزرگ تحصیل در روسیه این است که تحصیل در این کشور بسیار ارزان و مقرون به صرفه است و شرایط را برای ورود همه دانشجویان فراهم می آورد. حتی بسیاری از افراد شهریه تحصیلی آن را در مقایسه با برخی از کشورهای جهان رایگان در نظر می گیرند.

البته بهتر است بدانید که تحصیل رایگان در روسیه به زبان روسی بسیار محتمل تر از زبان انگلیسی است، چون تحصیل به زبان انگلیسی شهریه های گران تری را دریافت می کنند. فقط در صورتی می توان به تحصیل در روسیه رایگان رسید که بتوانید از بورسیه های تحصیلی که توسط دانشگاه ها، موسسات و سازمان های مختلف در این کشور اعطا می شود بهره مند شوید.

شرایط تحصیل رایگان در روسیه

البته بورسیه موردنظر باید تمامی موارد هزینه و شهریه دانشگاه شما را کاملا پوشش دهد که این مورد نیز نیاز به داشتن شرایطی خاص و ممتاز دارد. پس بهتر است بگوییم که اگر قادر به اخذ بورسیه و یا هرگونه کمک هزینه تحصیلی در این کشور نیستید؛ باید خود را برای تحصیل در روسیه با پرداخت شهریه آماده نمایید.

نگاهی به شرایط تحصیل بدون مدرک زبان

با انتخاب تحصیل در دانشگاه های خارجی قطعا ارائه مدرک زبان یک چالش جدی به شمار می رود که در این وبینار کارشناس ارشد ما به آن پرداخته است.

پیشنهاد می کنیم تا انتها آن را تماشا نموده و در صورتی که سوالی برایتان وجود دارد با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز تماس بگرید

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار تحصیل بدون مدرک زبان

بورسیه های تحصیلی روسیه

همانطور که متوجه شدید در صورتی که دانشجویان بتوانند از بورسیه های تحصیلی روسیه برخوردار شوند، امکان دریافت تخفیف و یا پرداخت کامل شهریه و رایگان شدن تحصیل در این کشور برای آن ها امکان دارد. از آن جایی که دریافت بورسیه باعث برداشته شدن بار هزینه دانشگاه و حتی زندگی در طول تحصیل در روسیه برای دانشجو می گردد؛ این امر را بسیار رقابتی نموده است.

اما باید توجه داشت که موسسات و دانشگاه های دولتی و خصوصی بسیاری در این کشور جهت اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان اقدام می کنند که هرکدام شرایط و قوانین مختص به خود را دارا هستند.

همچنین هریک از این دانشگاه ها و موسسات باتوجه به همین قوانین مدارکی مختص به خود را از دانشجویان و متقاضیان درخواست می کنند که می تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

به همین خاطر باید حتما پیش از هر اقدامی جهت اخذ بورسیه و ارسال درخواست، حتما تمامی شرایط و مدارک مورد نیاز را از مرز مورد نظر به طور دقیق استعلام نمایید و سپس مدارک را طبق آن ارسال کنید. 

ما در مقاله شرایط بورسیه های تحصیلی روسیه تمامی بورسیه های موجود را به شما عزیزان معرفی کرده و شرایط و مدارک لازم برای دستیابی به آن ها را برایتان شرح داده ایم؛ حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

دانشگاه های کشور روسیه

ادعای دروغی نیست که بگوییم روسیه برخی از برترین دانشگاه های جهان را در زمینه آموزش و ارائه چندی از رشته های دانشگاهی جهان دارد و به نحوی ارزش و اعتبار آن ها بسیار بالاتر و بیش تر از چیزی است که در حال حاضر به آنان نسبت داده می شود.

به طور مثال دانشگاه های کشور روسیه جز برترین مراکز آموزش رشته های هوا و فضا هستند.

یا رشته های پزشکی و مهندسی نیز در این دانشگاه های با کیفیتی بسیار بالا آموزش داده می شود. به همین خاطر تحصیل در آن ها می تواند شما را از میزان و سطح دانش و علم بسیار خوبی بهره مند سازد.

اما بازهم این مراکز بایکدیگر دارای تفاوت هایی هستند که یکدیگر را نسبت به هم ارجحیت می بخشند.

دانشجویان نیز همواره علاقه به مرکز معتبرتر دارند. در ادامه راهنمای تحصیل در روسیه جدول زیر را مشاهده نمایید تا اسامی برترین دانشگاه های کشور روسیه را بشناسید.

همچنین مقاله بهترین دانشگاه های روسیه تمامی جزئیات و اطلاعات لازم و چگونگی پذیرش در هرکدام را در اختیار شما خواهد گذاشت، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

دانشگاه رتبه جهانی از QS
دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو 87
دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ 315
دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو 319
دانشگاه RUDN 342
دانشگاه فدرال کازان (منطقه ولگا). 396
دانشگاه HSE 399
موسسه فیزیک و فناوری مسکو (MIPT / فیزیک مسکو) 415
دانشگاه دولتی تومسک 418
دانشگاه دولتی نووسیبیرسک 421
دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای MEPhI (موسسه فیزیک مهندسی مسکو) 461

هزینه های تحصیل در روسیه

قطعا تا این بخش از راهنمای تحصیل در روسیه متوجه شدید، که هزینه های تحصیل در روسیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ارزان و مناسب است. اما نکته ای که باید توجه کنید این که شهریه تحصیلی در هر دانشگاه متفاوت است و این به عوامل مختلفی چون مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، کیفیت آموزش، امکانات، تجهیزات آموزش، اساتید مورد استفاده و غیره بستگی دارد.

اما مهم است بدانید که شهریه بالا حتما به معنای کیفیت و اعتبار بیش تری نیست، بلکه دانشگاه های دولتی و مطرح از دانشگاه های خصوصی شهریه پائین تری دارند، اما کیفیت و رتبه آموزشی آنان بیش تر و بهتر است. 

ضمن اینکه معمولا شهریه دانشگاه های روسیه برای تحصیل به زبان انگلیسی بیش تر از زبان روسی می باشد.

به طور کل بدانید که شهریه دوره کارشناسی از 250 هزار روبل تا 650 هزار روبل و دوره کارشناسی ارشد از 150 هزار روبل تا 610 هزار روبل در سال می باشد. 

برای مثال در جدول زیر شهریه برخی از دانشگاه های روسیه را با شما درمیان خواهیم گذاشت:

دانشگاه شهریه سالانه
دانشگاه لومونسوف مسکو 350 هزار تا 450 هزار روبل کارشناسی 185 هزار تا 485 هزار روبل کارشناسی ارشد
دانشگاه سن پترزبورگ 265 هزار تا 632 هزار روبل کارشناسی 246 هزار تا 610 هزار روبل کارشناسی ارشد
دانشگاه ایالت تومسک 174 هزار تا 392 هزار روبل کارشناسی 214 هزار تا 425 هزار روبل کارشناسی ارشد
دانشگاه نوسیبیرسک 410 هزار روبل کارشناسی 326 هزار تا 589 هزار روبل کارشناسی ارشد

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

در ادامه معرفی و ارائه راهنمای تحصیل در روسیه بهتر است بدانید که فقط هزینه و شهریه تحصیل در دانشگاه های این کشور ارزان نیست، حتی شما در این کشور در مقایسه با اکثر اروپا از مخارج و هزینه های ارزان تری برای زندگی و اقامت در این کشور نیز بهره مند می شوید.

به طور کلی مخارج دانشجویان در روسیه ارزان است و این می تواند باتوجه به گرانی و مشکل ارز در کشورمان، برای دانشجویان ایرانی بسیار مناسب و ایده آل باشد. البته نباید فراموش کنید که میزان مخارج زندگی هر فرد بستگی

بسیاری به شیوه زندگی او دارد، اما قطعا وقتی اجناس گران و هزینه ها بالا باشد، در هر صورت مخارج ماهانه گران خواهد شد.

ولی بازهم می توان متوسطی از میزان مخارج جامعه داشت و آن را به عنوان مناسب ترین مبنا قرار داد. در سال 2023 طبق آخرین آمار و به طور متوسط هزینه زندگی یک دانشجو در روسیه ماهانه 102,926 روبل می باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

همچنین هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در حومه های شهرهای بزرگ 21,187.46 روبل و در مراکز کلان شهرها31,807.11 روبل درنظر گرفته می شود.

اگر مایل به اطلاع از جزئیات بسیار بیش تری همچون مقدار هزینه قبوض، حمل و نقل، پوشاک، خوراک، اجاره و غیره در شهرهای مختلف روسیه هستید، مقاله هزینه های زندگی در کشور روسیه دقیقا هرآن چیزی که به آن نیاز دارید را در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد.

ویزای تحصیل در روسیه

یکی دیگر از جوانبی که در رابطه با تحصیل در روسیه باید مدنظر قرار داده به آن توجه داشته باشید، ویزای تحصیل در روسیه می باشد که کاملا جدای از مراحل اخذ پذیرش و ثبت نام در دانشگاه های این کشور بوده و اهمیت بسیار بالایی دارد، حتی گاها بیش تر از پذیرش خود دانشگاه.

برای دریافت اجازه اقامت و تحصیل در کشور روسیه باید بتوانید ویزای تحصیلی خود را از دولت و سفارت این کشور اخذ کنید که نیاز به مراحل و مدارک خاصی دارد و در مقاله شرایط ویزای تحصیلی روسیه به طور کامل و با جزئیات به روز برای شما عزیزان شرح داده شده است.

جهت اخذ ویزا تحصیلی باید قبل از اقدام برای اول از همه از سوی دانشگاه پذیرفته شوید. اما ویزای تحصیل در روسیه 90 روز اعتبار دارد؛ یعنی ویزای دانشجویی روسیه ابتدا به مدت سه ماه صادر می شود. اما می تواند به یک سال تمدید شود و پس از آن برای مدت زمان تحصیل تمدید گردد که این ویزا برای تحصیل در هر کالج یا دانشگاه روسیه یا دوره های کوتاه مدت معتبر می باشد.

در این مقاله مشاورین آی مهاجرتی خلاصه ای از آنچه جهت راهنمای تحصیل در روسیه نیاز است را به شما ارائه کردند، برای بررسی تخصص این موضوع با کارشناسان حاذق ما در دفاتر غربی و یا مرکزی در تهران یا همچنین دفتر شیراز تماس حاصل کرده و وقت مشاوره خود را دریافت کنید.

سوالات پر تکرار راهنمای تحصیل در روسیه

مطالعه سوالات پرتکرار در ادامه می تواند برخی از اطلاعات مفید در این زمینه را در اختیارتان قرار دهد و مشاورین ما از طریق بخش دیدگاه نیز پاسخگوی شما هستند.

باید بدانید که هزینه زندگی در روسیه ارزان است و هزینه زندگی یک دانشجو در این کشور به طور متوسط ماهانه 102,926 روبل را در بر خواهد گرفت.

جالب است بدانید که زبان تحصیل در دانشگاه های کشور روسیه زبان انگلیسی و روسی می باشد و در دوره کارشناسی ارشد رشته های بیش تری به زبان انگلیسی در مقابل دوره کارشناسی ارائه می شوند.

باید بگوییم که تحصیل در روسیه در دوره کارشناسی 4 سال، دوره کارشناسی ارشد 2 سال و دوره دکترا 3 تا 4 سال به طول می انجامد.

طبق آنچه در راهنمای تحصیل در روسیه گفته شده سات، برای تحصیل در دانشگاه های آن باید حتما شهریه تحصیلی پرداخت شود و کلا تحصیل در این کشور رایگان نیست.

شهریه تحصیل در روسیه برای دوره کارشناسی از 250 هزار روبل تا 650 هزار روبل و دوره کارشناسی ارشد از 150 هزار روبل تا 610 هزار روبل در سال می باشد.

دریافت ویزای تحصیلی کشورهای مختلف جهان نشان از افتخار ما در آی مهاجرتی دارد :

نمایش ویدیو درباره حسین مشهدی زاده
نمایش ویدیو درباره حدیث فرحزاد
نمایش ویدیو درباره آیدا و آیلین هاشمی
نمایش ویدیو درباره امیر محمد تنها ، مریم همدانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه