شرایط اقتصاد فرانسه و سیستم های مالی آن

شرایط اقتصاد فرانسه و سیستم های مالی آن را می توان یکی از برترین و موفق ترین در جهان دانست که همواره در میان ده کشور برتر و قدرتمند قرار داشته و در حال حاضر در سال 2023 نیز هفتمین اقتصاد قوی و خودکفای جهان شناخته می شود. اقتصاد کشور فرانسه فقط بر شرایط و زندگی مردم کشور خود تاثیر گذار نیست، بلکه بر سایر کشورها و نقاط جهان نیز تاثیرات بسیاری دارد.

در ادامه با کارشناسان آی مهاجرتی همراه شوید تا اقتصاد فرانسه را به شما معرفی کنیم . اقتصاد کشور فرانسه 3.3% از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد و در حال حاضر سومین اقتصاد بزرگ اروپا، پس از آلمان و بریتانیا می باشد. این کشور اقتصاد متنوعی دارد که تحت سلطه بخش خدمات ( 78.8% ) است، در حالی که بخش صنعتی 19.5% از تولید ناخالص داخلی آن و بخش اولیه 1.7% باقی مانده را به خود اختصاص داده‌است.

شرایط اقتصاد فرانسه و سیستم های مالی آن

اقتصاد فرانسه به عنوان یک اقتصاد بسیار توسعه یافته و بازار محور ، تاثیر مستقیم بر نبض اقتصاد داخلی بسیاری از کشورهای جهان دارد.

فهرست مطالب

اقتصاد فرانسه در سال 2022 میلادی بزرگترین دریافت کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اروپا و دومین سرمایه‌گذار اروپا در بخش تحقیق و توسعه بوده است. این آمار نشان از این دارد که آینده اقتصاد فرانسه همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و در میان کشورهای برتر جهان خواهد ماند.

اگر قصد مهاجرت و نقل مکان به این کشور را دارید، حتما مقاله 5 روش قانونی مهاجرت به فرانسه را مطالعه نمایید، تا از قوانین مهاجرتی، مزایا، شرایط و مدارک مهم و اساسی مورد نیاز در سال 2023 میلادی اطلاعات دقیقی را به رایگان به دست آورید.

نمای کلی از اقتصاد فرانسه

اقتصاد فرانسه بر پایه‌ نظام سرمایه داری بنا شده و بعد از اتمام جنگ جهانی دوم مداخله‌ دولت این کشور در امور اقتصادی کشور شدت گرفت؛ اما این موضوع دوام چندانی نداشت و این امر از دهه 80 مورد انتقاد واقع شد. همانطور که گفتیم به طورکلی اقتصاد کشور فرانسه بر بخش خدمات مبتنی است و قدرت اقتصادی آن در رتبه هفتم جهان قرار دارد.

همچنین جالب است بدانید که شعبه های اصلی و مرکزی بیش از 37 شرکت برتر و بزرگ جهان که در زمینه های فعالیتی خود نمونه و شناخته شده هستند ، در این کشور قرار گرفته اند؛ که این یعنی یک بازار کار و شغل بزرگ و مطمئن در فرانسه برای مردم وجود دارد. شرکت هایی نظیر توتال، رنو، پژو، آگریکول کریدت، آکسا و بسیاری شرکت های دیگر.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
شرایط اقتصاد فرانسه و سیستم های مالی آن

همچنین نقش پاریس پایتخت فرانسه نیز در اقتصاد این کشور ستودنی می باشد. پاریس همواره یک شهر جهانی پیشرو می باشد و یکی از بزرگترین تولید ناخالص داخلی شهر در جهان را دارد. این شهر به عنوان اولین شهر در اروپا و سومین شهر در جهان از نظر تعداد شرکت های طبقه بندی شده در Fortune Global 500 قرار گرفته است.

البته لازم به یادآور است که اقتصاد فرانسه مانند بسیاری دیگر از کشورها تحت تأثیر بحران اقتصادی سال 2008 قرار گرفت؛ اما توانست در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی مقاومت بهتری از خود نشان دهد. برای نمونه تولید ناخالص داخلی منطقه‌ یورو دچار کاهش 4% شد اما این کاهش در فرانسه تنها 2.2% بود.

بخش های مختلف اقتصاد کشور فرانسه

اقتصاد فرانسه مانند دیگر کشورها از بخش های مختلفی همچون کشاورزی، صنعت، توریسم، تجارت و غیره تشکیل شده است که هریک از این بخش ها به تنهایی مقداری از این اقتصاد کل را تشکیل می دهند. در ادامه این مطلب برخی از بخش های مختلف اقتصاد کشور فرانسه که نقش مهمی را در این بین ایفا می کنند به شما معرفی خواهیم کرد.

بخش های مختلف اقتصاد کشور فرانسه

نقش صنعت در اقتصاد فرانسه

فرانسه یکی از قدرت های اصلی صنعت در جهان است. با وجود وابستگی اقتصاد کشور فرانسه به بخش خدمات، در سال 2006 شرکت های صنعتی 71.4% تولید ناخالص داخلی و 79% صادرات را به خود اختصاص دادند. فرانسه در صنایع مدرن و امروزی نظیر خودرو، هوافضا، کشاورزی، الکترونیک، انرژی هسته‌ای، داروسازی، آرایشی، یکی از پیشگامان جهان می باشد.

البته نباید فراموش کنیم که صنایع سنتی و موارد اولیه نظیر معادن، نساجی، چوب، کفش، سازه های دریایی، ذوب آهن نیز همواره از رونق بالایی در این کشور برخوردار بوده اند، اما سرمایه گذاران طی سال های گذشته بیش تر میل به روی آورد به صنایع مدرن را نشان داده اند که باعث کم تر شدن این صنایع و نیروی کار متخصص در آن نیز شده است.

اما با اینکه بسیاری از کشورها روز به روز در حال پیشرفت و تولید محصولات جدید هستند و صنایع آنان در حال رشد قابل توجهی می باشد؛ اما برخی از صنایع مانند : هواپیماسازی، لوازم آرایش، لاستیک سازی و لبنیات هنوز هم متعلق به فرانسه بوده و این کشور حرف اول را در آن ها در جهان می زند.

حمل و نقل در نظام اقتصادی فرانسه

شاید در وهله اول به نظر بیاید که حمل و نقل چگونه در اقتصاد کشور فرانسه می تواند تاثیر گذار باشد، در اینجا باید بگوییم که همین صنعت برای فرانسه یک صنعت میلیارد دلاری است که درآمد قابل توجهی را سالانه برای کشور به ارمغان می آورد.

فرانسه به تنهایی دارای 30 هزار کیلومتر شبکه ریلی می باشد که شهرها و روستاهای مختلف را به هم متصل می کند و در ادامه به کشورهای همسایه می رود.

علاوه بر این جاده های این کشور محل عبور اتومبیل های خارجی و داخلی بسیاری است که نیاز به سوخت و خدمات بسیاری در طی مسیر خود دارند. فراموش نکنیم که فرانسه از جمله کشورهای دارای بیش ترین تعداد فرودگاه در جهان است؛ به طوری که فرودگاه شارل دوگل با آمار 60 میلیون مسافر در سال پنجمین فرودگاه پر تردد جهان است.

حال در اینجا یقینا افراد بسیاری با استفاده از این وسائل نقلیه از داخل به خارج و یا بلعکس سفر می کنند؛ البته سود اصلی را کسانی همراه خود می آورند که در حین جابه جایی های خود از مبدا تا مقصدشان باید از این کشور عبور کرده و هزینه هایی را بپردازند.

کشاورزی در فرانسه

کشاورزی همواره یکی از ارکان اصلی اقتصاد فرانسه بوده است و در تامین زنجیره غذایی کشور نقش بسیاری را ایفا کرده است. اما در این کشور به مانند دیگر نقاط جهان طی سال های گذشته مهاجرت از روستاها به شهر افزایش یافته است و این باعث کاهش قدرت کشاورزی این کشور شده است؛ اما باید بگوییم که در مقابل کشورهایی همچون آلمان و بریتانیا هنوز فرانسه از کشاورزی قوی تری بهره مند است.

خوشبختانه از سال 2000 کشاورزی فرانسه بسیار مکانیزه و مدرن شده است و زحمات کشاورزان را بسیار کاهش داده است. جالب اینکه فرانسه همواره در میان تولید کنندگان محصولات کشاورزی در اروپا جز برترین ها بوده است، به طور مثال در تولید غلات، شکر، محصولات لبنی و گوشت گاو این کشور معمولا جزء اولین های اروپا است.

فرانسه همواره یکی از بهترین مقاصد جهان برای سرمایه گذاری و کارآفرینی می باشد و دولت از سرمایه گذاران خارجی نیز استقبال نموده و نهایت حمایت از آنان را خواهد کرد. مقاله سرمایه گذاری در فرانسه شما را از تمامی جهات با این هدف آشنا کرده و تمامی شرایط و قوانین لازم در این زمینه را به شما ارائه می نماید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

صنعت توریسم بالاترین درآمد برای فرانسه

باید بگوییم که هیچ صنعتی در اقتصاد کشور فرانسه نمی تواند بهتر، ساده تر، کم هزینه تر و سودآورتر از صنعت توریسم و جذب توریست عمل کند. فرانسه محبوب ترین و پربازدیدترین کشور جهان در میان توریست های خارجی است و باید بگوییم به سختی جایگاه اول خود را به کشوری های دیگر می دهد و همواره در میان 3 کشور برتر قرار دارد.

اما این کشور از لحاظ کسب درآمد از صنعت گردشگری سومین کشور جهان شناخته می شود؛ که دلیل آن حضور کوتاه تر گردشگران در این کشور است. اما با همه این تفاسیر فرانسه سالانه 70 تا 80 میلیارد دلار ناقابل را از طریق گردشگران به اقتصاد خود تزریق می کند که چیزی در حدود 8% از GDP فرانسه را شامل می شود.

 این موضوع باعث شده که سرمایه گذاری های کلان خارجی و داخلی بسیاری در این حوزه در فرانسه صورت گیرد.

فرانسه از همه نظر یک بهشت گردشگری شناخته می شود که می تواند هر فرد با هر سلیقه و هدفی را به طور کامل تامین نماید و بسیاری گزینه های مختلف دیگر را نیز برای دفعات دیگر پیش پای آنان قرار دهد؛ به همین خاطر اکثر افراد گردشگر این کشور را بیش از 1 بار و حتی 2 بار سفر کرده و از نزدیک دیده اند.

پس اگر بگوییم که فرانسه از اوضاع شغلی مناسبی برخوردار است؛ اغراق نکرده ایم، مقاله شرایط کاریابی و کار در فرانسه را مطالعه نمایید تا کاملا این موضوع و شرایط و قوانین برای دستیابی به آن را بشناسید.

آماری از تجارت فرانسه

اقتصاد فرانسه بازیگر اصلی تجارت جهانی است، به طوری که این کشور نهمین صادرکننده و هفتمین واردکننده کالا در جهان است (WTO، 2022) و تجارت 58 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد. پس از سقوط در سال 2020 به دلیل همه‌گیری کووید-19، حجم تجارت در سال 2021 و 2022 بهبود یافت.

طبق داده های صندوق بین المللی پول، حجم صادرات کالا و خدمات نسبت به سال 2020 7.5 درصد و حجم واردات 8 درصد افزایش یافته است. صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که حجم صادرات در سال های 2023 (+4.5 درصد) و 2024 (3.5+ درصد) با سرعت کمی سریع تر از واردات که پیش بینی می شود در سال 2023 (3%) و در سال 2024 (6%) افزایش یابد، ادامه پیدا کند.

با اینکه همه گیری ویروس کرونا باعث مشکلات اقتصادی فرانسه و افزایش نرخ بیکاری گشت و بسیاری از صنایع و شرکت ها را به سمت تعطیلی کشاند و بسیاری را تعطیل کرد؛ اما بازهم فرانسه از بسیاری از کشورهای جهان سریع تر و مقتدران تر خود را چنگال این بیماری شوم و اثرات آن بیرون آورد و هم اکنون در حال بهبود شرایط با سرعت مناسبی است و پیش بینی می شود تا مدت زمان کوتاهی بتواند شرایط را به حالتی مناسب درآورد . اما در این بین و شناخت اقتصاد کشور فرانسه، اطلاع از شرکای اقتصادی و روابط آنان با فرانسه بسیار اهمیت خواهد داشت که در ادامه با آن ها اشنا می شویم.

برترین کشورهای صادرکننده به فرانسه

بر اساس داده های سازمان تجارت جهانی، در سال 2021 فرانسه کالاهایی به ارزش 714 میلیارد دلار را به کشور وارد کرده است. جالب است بدانید که در این میان فرانسه بزرگترین واردکننده ماهی تازه بدون فیله (2.02 میلیارد دلار)، غدد و سایر اندام ها (923 میلیون دلار)، راکتورهای هسته ای (603 میلیون دلار)، سایر اتصال دهنده های فلزی (299 میلیون دلار) و چوب پنبه آگلومره شده در جهان بوده است . اما در میان تمامی مبداها در جهان، برترین کشورهای صادرکننده به فرانسه بدین شرح هستند:

برترین کشورهای واردکننده از فرانسه

همچنین بر اساس داده های سازمان تجارت جهانی، در سال 2021 فرانسه کالاهایی به ارزش 585 میلیارد دلار را به خارج از خاک خود صادر کرده است که در این بین فرانسه به عنوان بزرگترین صادرکننده هواپیما، هلیکوپتر و فضاپیما (25.2 میلیارد دلار)، شراب (10.1 میلیارد دلار)، محصولات زیبایی (9.02 میلیارد دلار)، عطر (4.49 میلیارد دلار) و گاو (1.61 میلیارد دلار) در جهان شناخته شده است . در نموارد زیر برترین کشورهای واردکننده از فرانسه را در میان شرکای تجاری این کشور مشاهده می کنید:

برترین صادرات و واردات کشور فرانسه

در ادامه بررسی وضعیت اقتصادی فرانسه باید بگوییم که همانطور که در بالا گفتیم و متوجه شدید، شرکای اصلی کشور فرانسه شامل اقتصادهای برتر و اصلی جهان هستند که چه در خرید کالا از این کشور و چه در تامین نیازهای آن بیش ترین سهم مبادلات را به خود اختصاص می دهند.

اما در ادامه این بخش شما عزیزان خواهید فهمید که چه کالاها و موادی بیش ترین مقدار واردات و صادرات از فرانسه را در سال 2021 میلادی داشته اند و به چه میزان ارزشی این مبادلات صورت گرفته است:

برترین کالاهای صادراتی از فرانسه مبلغ صادرات برترین کالاهایی وارداتی به فرانسه مبلغ واردات
داروهای بسته بندی شده 27.9 میلیارد دلار خودرو 35.5 میلیارد دلار
هواپیما، هلی کوپتر، فضاپیما 25.2 میلیارد دلار داروهای بسته بندی شده 18.5 میلیارد دلار
اتومبیل 18.9 میلیارد دلار نفت تصفیه شده 14.7 میلیارد دلار
وسائل نقلیه موتوری و قطعات جانبی 12.4 میلیارد دلار وسایل نقلیه موتوری. قطعات جانبی 12.7 میلیارد دلار
توربین های گاز 11.5 میلیارد دلار نفت خام 10.5 میلیارد دلار

کارشناسان آی مهاجرتی تلاش نموده تا در این مطلب وضعیت اقتصادی فرانسه را به بهترین نحو به شما عزیزان توضیح داده شما را با شرایط اقتصاد فرانسه و سیستم های مالی آن آشنا سازند. همچنین مقاله هزینه زندگی در فرانسه و مهاجرت به آن نیز به صورت رایگان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مخارج این کشور در سایت قرار گرفته است. در صورت بروز هرگونه ابهام یا سوال با مشاورین ما در دفاتر مرکزی و غرب در تهران یا دفتر شیراز تماس حاصل فرمایید.

سوالات پر تکرار شرایط اقتصاد فرانسه و سیستم های مالی آن

در بخش دیدگاه کارشناسان ما آماده اند تا به روزترین اطلاعات را در حوزه اقتصاد فرانسه و سیستم های مالی آن در اختیار شما عزیزان قرار دهند. هرگونه سوالی دارید آن را با ما در این بخش در میان بگذارید.

در حال حاضر و در سال 2023 اقتصاد کشور فرانسه به عنوان هفتمین اقتصاد برتر جهان شناخته می شود.

برترین صادرات های فرانسه شامل دارو، هواپیما و هلی کوپتر و فضاپیما، اتومبیل، وسائل نقلیه موتوری و قطعات جانبی و توربین های گازی می باشد.

اقتصاد کشور فرانسه پس از کشورهای آلمان و بریتانیا به عنوان سومین اقتصاد برتر اروپا معرفی می شود.

برترین شرکای اقتصادی فرانسه را کشورهای آلمان، اسپانیا و ایتالیا تشکیل می دهند که بیشترین واردات و صادرات یا به طور کلی روادید تجاری را با فرانسه انجام می دهند.

بیش ترین بخش اقتصاد کشور فرانسه را بخش خدمات در بر می گیرد که شامل 78.8% از کل اقتصاد این کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه