مهاجرت از طریق پناهندگی به آلمان شرایط + خطرات و هزینه ها

یکی از روش‌های مهاجرت به آلمان و دریافت اقامت آن، اقدام از طریق پناهندگی به این کشور است که روشی مناسب و ایده‌آل معرفی نمی‌شود.

مهاجرت از طریق پناهندگی به آلمان مناسب افرادی است که در شرایط سخت و دشوار قرار گرفته و یا مورد تهدید واقع می‌شوند.

همچنین اگر افراد شرایط لازم جهت مهاجرت از طریق روش‌های قانونی و امن به این کشور را نداشته باشند، می‌توانند از روش پناهندگی استفاده نموده و به آلمان پناهنده شوند.

 
مهاجرت از طریق پناهندگی به آلمان

دفتر مهاجرتی معتبر در جنوب کشور

روند پناهندگی در آلمان شامل مراحل: درخواست پناهندگی، رسیدگی و تصمیم‌گیری از سوی اداره فدرال می‌شود.

 

خیر، به‌طورکلی پناهندگی نه‌تنها به آلمان بلکه به هر کجای جهان که باشد، روش مناسبی تلقی نمی‌شود.

بله، پناهجویان به آلمان مبلغی را از سوی دولت به‌عنوان کمک هزینه دریافت می‌کنند که بسیار کم بوده و همین آن‌ها را در دسته زیر خط فقر قرار می‌دهد.

یک زوج متاهل که در کمپ‌های پناهندگان ساکن شده‌اند، ماهانه 147 یورو نفری دریافت می‌کنند.

افرادی که در کشور خود از لحاظ سیاسی، مذهبی، اجتماعی یا جنگی در جامعه خود در امان نیستند، می توانند برای پناهندگی آلمان اقدام کنند.

 

اما آنچه مهم است این‌ که پناهندگی به کشور آلمان شامل حال همه نمی‌شود و افراد متقاضی برای این امر باید حتما دارای شرایط ویژه و خاصی باشند که دولت آلمان را متقاعد نموده که جان این افراد در کشور خود در خطر است و آن‌ها را به عنوان یک پناهنده پذیرش نماید.

کشور آلمان به خاطر شرایط اقتصادی و اجتماعی مناسبی که دارد و همچنین رفتار خوبی که با پناهندگان داشته و از آن‌ها استقبال و حمایت می‌نماید، این روزها مورد توجه پناهندگان بسیاری واقع شده است.

اما شاید در نگاه نخست این روش یک روش بسیار آسان و کم هزینه برای رسیدن به کشوری همچون آلمان باشد، اما باید بدانید که این روش خطرات و دردسرهای بسیاری دارد که برخی شاید جان و مال شما را با تهدید جدی مواجه سازد.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که قصد پناهندگی به آلمان را دارید، حتما تا انتهای این مطلب با کارشناسان آی مهاجرتی همراه شوید تا از جزئیات و تمامی شرایط و مخاطراتی که پیش‌روی شما قرار خواهد گرفت، مطلع شده و در نهایت بتوانید با دید روشنی از این موضوع تصمیم خود را نهایی کنید.

ویدیو مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

انتخاب روش پناهندگی بدترین شیوه ای است که می‌توانید برای رفتن به کشوری همچون آلمان به آن فکر کنید.

ااین ویدیو را تا انتها تماشا نموده و برای اطلاع از بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل نمایید.

نمایش ویدیو درباره مهاجرت از طریق پناهندگی به آلمان

شرایط پناهندگی به آلمان

از مهم‌ترین شرایط رسیدن به پناهندگی در آلمان به صورت کلی این است که شخص متقاضی پناهندگی باید اثبات کند که امکان بازگشت به کشور خود را نداشته و یا مدارکی را دال بر وجود خطرات و تهدیدها در کشور خود را ارائه کند. 

دقت داشته باشید که برای پناهندگی در آلمان، باید حتما وارد خاک این کشور شده و بعد از آن از طریق مراکز مربوطه جهت ثبت درخواست پناهندگی خود اقدام نمایند.

همواره به خاطر داشته باشید که یکی از شرایط اصلی برای پناهندگی آلمان، حضور در این کشور است. اگر بخواهیم از مهم‌ترین شرایط اخذ پناهندگی آلمان نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورود و حضور در خاک آلمان
  • اثبات عدم امکان بازگشت به کشور خود
  • ارائه مدارک معتبر دال بر وجود خطرات و تهدیدهای جانی در کشور خود
  • عدم وجود هرگونه شواهد عینی و معتبر دال بر رد ادعای در خطر بودن متقاضی
شرایط پناهندگی به آلمان

فراموش نکنید که وجود خطرات و تهدیدهای جانی در کشور خود مهم‌ترین عامل جهت دریافت پناهندگی آلمان می‌باشد و هرگونه شواهد یا گواهی موجود بر رد آن می‌تواند احتمال اعطای پناهندگی را بسیار کاهش دهد. به همین خاطر اگر به صورت قانونی و با ویزای قانونی به آلمان وارد شوید، شانس دریافت پناهندگی‌تان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

چون دریافت ویزای قانونی یعنی این‌که شما با خطرات و تهدیدهای جدی مواجه نبوده‌اید که توانسته مدت زمان لازم جهت اخذ ویزا را پشت سر گذاشته و به راحتی از کشور خارج شوید. به همین‌خاطر معمولا باید از طریق غیر قانونی به این کشور نقل مکان کرده که شما را با خطرات بسیار جدی جانی و مالی در حین مسیر مواجه می‌سازد.

صفر تا صد فرآیند پناهندگی به آلمان

طی سال‌های گذشته درخواست برای پناهندگی به کشور آلمان افزایش بسیار زیادی داشته است. طبق شرایط و قوانین آلمان، پناهجویان برای زندگی در این کشور در 16 ایالت آن تقسیم شده و در هریک از آن‌ها در کمپ‌های پناهجویی زندگی می‌کنند.

متقاضیان دریافت پناهندگی در کشور آلمان باید موقع ورود به کشور درخواست پناهندگی خود را در اداره کنترل مرزی و یا اداره پلیس به ثبت برسانند تا پس از ثبت پناهندگی فرد به یکی از کمپ‌های پناهندگی منتقل شده و بعد در مورد آنان تصمیم می‌کنند که به کدام ایالت منتقل شوند.

وقتی پناهندگان به کمپ‌های پناهندگی منتقل شدند، از آن‌ها توسط پلیس عکس و اثر انگشت گرفته می‌شود تا مشخص گردد که این افراد در کشور اروپایی دیگری درخواست پناهندگی نکرده باشند. کمپ‌های پناهندگی در کشور آلمان دارای ساختمان‌های بزرگ، ایستگاه پلیس، پزشک، سالن غذاخوری و سالن‌های خواب با ظرفیت بسیار زیاد می‌باشند.

در کشور آلمان کارکنان اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان از پناهجویان سوالاتی را می‌پرسند که برای چه‌ چیزی کشور خود را ترک کرده و به آلمان آمده‌اند. بعد از این پرسش و پاسخ‌ هایی که از پناهجویان صورت می‌گیرد، تصمیم‌گیری می‌شود که برای فرد پناهنده پرونده پناهندگی صادر شود یا خیر.

صفر تا صد فرآیند پناهندگی به آلمان

در حال‌ حاضر کشور آلمان بیش‌تر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا پناهنده می‌پذیرد. بیشتر پناهندگان از کشورهای ایران، ترکیه، افغانستان، سوریه و عراق می‌باشند. معمولا راه ورود پناهندگان به کشورهای اروپایی از مسیر یونان و ایتالیا است. اداره فدرال مهاجرین کشور آلمان اعلام کرده که انتظار دارد طی سال آتی 300 هزار پناهجوی دیگر وارد کشور آلمان شود. فقط در سال گذشته بیش از یک میلیون پناهنده وارد کشور آلمان شده است.

مراحل اخذ پذیرش توسط قانون پناهندگی برای پناهجویان اداره می‌شود. در کشور آلمان پس از درخواست پناهندگی به پناهجویان یک گواهی نامه اجازه اقامت در جمهوری فدرال آلمان در طول روند پناهندگی داده می‌شود و افرادی که درخواست پناهندگی داده و اجازه اقامت موقت در کشور آلمان را دارند، خواهند توانست از بیمه‌های اجتماعی نیز برخوردار شوند.

دقت داشته باشید که در کشور آلمان افرادی که گواهی‌ نامه اجازه موقت کشور آلمان را دریافت کرده‌اند، ممکن است پس از گذشت چند سال درخواست پناهندگی‌شان رد شده و باید فورا آلمان را ترک و به کشور خود بازگردند.

بررسی هزینه پناهندگی آلمان

برخی از افراد با تصور این‌که مهاجرت از طریق پناهندگی هیچ هزینه‌ای نداشته اقدام به این کار می‌کنند. با این‌که باید بدانید پناهندگی به این کشور نیز دارای هزینه‌هایی است که اجتناب از آن‌ها مقدور نیست و حتی در برخی موارد و شرایط می‌تواند گران‌تر از روش‌های قانونی نیز به پای افراد تمام شود.

اولین مورد هزینه‌هایی است که متقاضی باید متحمل شود تا بتواند خود را به صورت غیرقانونی به این کشور برساند، هزینه‌هایی مربوط به حمل‌ونقل و جابه‌جایی‌های قاچاقی برای عبور از مرز کشورها جهت رسیدن به آلمان که برخلاف تصور این موارد به هیچ‌عنوان ارزان نیستند.

دومین مورد هزینه‌های مربوط به اقامت و زندگی در این کشور نظیر هزینه‌های آب، برق، گاز و غیره است که برای پناهجویان نیز وجود دارد. قوانین دولت آلمان ایجاب می‌کند که پناهجویان، هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کنند. اگر آن‌ها قادر به پرداخت هزینه‌ها نباشند، دولت آلمان از آن‌ها حمایت مالی خواهد کرد.

البته پناهجویان پس از گذشت 3 ماه از زمان تایید درخواست پناهندگی آنان، می‌توانند در این کشور به کار مشغول شوند. البته باید بدانید که این افراد برای استخدام با مشکلات بیش‌تری روبه رو هستند و به همین خاطر بسیار دیده می‌شود که رو به کار سیاه در آلمان می‌آورند که تمام شرایط و معایب این نوع مشاغل را در مقاله مربوطه شرح داده‌ایم.

بررسی هزینه پناهندگی آلمان

موانع کاری و پرداختی‌های کم، باعث شده که درآمد پناهندگان 60 درصد کمتر از میانگین درآمد این کشور باشد و در نتیجه زیر خط فقر قرار بگیرند. 

به طور متوسط ماهانه یک فرد مجرد بدون هزینه مسکن 400 یورو و دو نفر متاهل 550 یورو هزینه دارند، حال باتوجه به اینکه می‌توانید در کمپ‌های پناهجویی ساکن شوید و مبلغ اندکی نیز کمک هزینه دریافت کنید، باید محاسبه کنید آیا قادر به پوشش مابقی مخارج خود هستید؟!

در ادامه مبلغی که به عنوان کمک هزینه به پناهندگان ساکن در کمپ‌های پناهجویان در آلمان پرداخت می‌شود را مشاهده می‌کنید:

به همین‌خاطر حتما عنوان هزینه زندگی در آلمان را پیش از هر اقدامی مطالعه کنید تا با میزان مخارج و هزینه‌ها در این کشور آشنا شده و ببینید که آیا پس از پناهندگی خواهید توانست از پس این مخارج برآیید یا خیر.

افراد مبلغ کمک هزینه ماهانه
یک نفر مجرد 163 یورو
دو نفر متاهل 147 یورو
پناهندگان بزرگسال 137 یورو
کودکان زیر 5 سال 105 یورو
افراد خردسال بین 6 تا 13 سال 109 یورو
افراد نوجوان بین 14 تا 17 سال 111 یورو

چند مورد از خطرات انتخاب پناهندگی به آلمان

شاید این سوال را داشته باشید که مگر امر پناهندگی چه خطراتی داشته و یا این‌که بالاخره شما می‌توانید با این خطرات مقابله کرده و به نتیجه برسید یا خیر؟ باید بگوییم که بسیاری از خطرات پیش‌رو از طریق این روش غیرقابل پیش‌بینی هستند که شما بتوانید برای آن آمادگی داشته یا برنامه‌ریزی کنید.

خطراتی که در بسیاری موارد می‌تواند با مرگ و پایان زندگی انسان‌ها روبه‌رو شود و حتی در صورت موفقیت و رسیدن به این کشور نیز، شما با سختی‌ها و مشکلات اقامتی و زندگی متعددی تا مدت نامعلومی رو به رو خواهید شد.

در ادامه چند مورد از خطرات انتخاب پناهندگی به آلمان را برای شما مثال می‌زنیم:

  • رسیدن به آلمان به صورت قاچاق و احتمال از بین رفتن سرمایه شخص و خطراتی بسیار زیادی که در سفر قاچاقی از طریق زمینی یا دریایی رخ می دهد. (برای نمونه پناهندگانی که در قسمت های جنگی بین ترکیه و یونان گرفتار شده‌اند و جانشان در خطر است.)
  • دسترسی محدود به خدمات اجتماعی، بهداشتی و آموزشی کشور آلمان.
  • امکان رد شدن درخواست پناهندگی و دیپورت به کشور مقصد و این‌که اجازه مهاجرت به صورت قانونی نیز دیگر از فرد گرفته می‌شود.
  • زندگی در کمپ‌های پناهجویی به مدت بلند و نامعلوم که شرایط اصلا مناسبی ندارند.
چند مورد از خطرات انتخاب پناهندگی به آلمان
  • عدم دریافت برخی امتیازات اقامتی نظیر کار و تحصیل تا مدت مشخص
  • مواجه شدن با تبعیض نژادی و خشونت و رفتارهای نامناسب از سوی برخی شهروندان یا مقامات کشور آلمان
  • برخی هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی در مهاجرت غیر قانونی که هزینه‌ها را بالاتر از روش‌های قانونی می‌برد.
  • دوری و دسترسی محدود به دوستان و خانواده به مدت نامعلوم
  • وجود موانع و مشکلات برای دریافت مسکن، شغل و ادغام شدن در اجتماع
  • خطرات بسیار بر ای کودکان و زنان که بسیاری از آنان در حین مهاجرت قاچاقی با خطرات سلامتی، مورد آزار و اذیت‌های جنسی قرار می‌گیرند.
  • بسیاری از خانواده‌ها در حین پروسه پناهندگی، در حال فرار یا در کمپ‌های پناهندگان ازهم جدا می‌شوند.
شرایط حقوق افراد پناهنده در آلمان

شرایط حقوق افراد پناهنده در آلمان

مطابق با کنوانسیون پناهندگان ژنو، پناهنده فردی است که در کشور خود، به دلیل نژاد، مذهب، عقاید سیاسی، تحت آزار و اذیت قرار می‌گیرد و امنیت جانی و زندگی ندارند. همچنین برخی افراد درصورتی‌که به کشور خود بازگردند خطرات زیادی آن‌ها را تهدید می‌کند.

همچنین درباره شرایط حقوق افراد پناهنده در آلمان باید بدانید که حقوق افراد پناهنده در آلمان به استفاده از خدمات آموزشی، اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی محدود شده است.

ضمن این‌که پناهجویان در صورت رعایت قوانین این کشور قادر هستند تا در آن به کار و کسب درآمد نیز مشغول شوند، البته تحصیل و اشتغال این دسته افراد دارای محدودیت‌ها و چالش‌های خاصی می‌باشد.

برخی از مهم‌ترین چالش‌های این امر عبارت است از:

  • فرآیند پذیرش و بررسی درخواست‌های پناهندگی ممکن است طولانی و پیچیده شود.
  • هیچ‌گونه تضمینی جهت حفظ حریم خصوصی و امنیت شخصی برای افراد پناهنده وجود ندارد.
  • مواجهه با تبعیض، نژادپرستی و خشونت از سوی برخی از شهروندان یا گروه‌های مخالف پذیرش پناهندگان.
  • محرومیت از برخی از حقوق شهروندی مانند رأی دادن یا حق انتخاب شدن
  • محدودیت و نبود مجال و فرصت کافی برای گسترش مهارت‌ها و استعداد‌های پناهجویان.
  • البته دولت آلمان برخی از حق و حقوق‌ها را نیز برای پناهجویان در مدت رسیدگی به درخواست آنان در نظر گرفته است. از مهم‌ترین حق و حقوق افراد پناه‌جو در آلمان باید به موارد زیر اشاره کرد:
  • پناهندگان در ابتدای فرآیند پناهندگی باید در کمپ‌های اقامتی ساکن شوند.
  • پناهندگان در این کمپ‌ها حقوقی داشته که توسط دولت آلمان تامین می‌شوند، نیازهایی هم‌چون مواد غذایی، البسه و هزینه‌های شخصی زندگی توسط دولت تامین می‌شوند.
  • پناهجویان حداقل باید 6 ماه در این کمپ ها ساکن بوده، پس از آن به انتخاب خود می‌توانند به یک محل سکونت جمعی و یا آپارتمان‌های شخصی نقل مکان نمایند.
  • پناهجویان در حین رسیدگی به درخواست خود باید از خدمات پزشکی برخوردار شوند، البته آنان فقط می‌توانند برای بیماری‌های شدید و با درد های زیاد مراقبت‌های بهداشتی دریافت کنند.
  • زنان باردار و کودکان برای واکسیناسیون و دریافت مراقبت‌های پزشکی با محدودیتی مواجه نخواهند بود و در اولویت قرار می‌گیرند.
  • پناهجویان باید در دوره‌های آموزش زبان آلمانی شرکت کنند که علاوه بر آموزش زبان، فرهنگ و آداب و رسوم آلمان، سیستم حقوقی، تاریخ و ارزش‌های این کشور و همچنین نظم و قانون برای آشنایی بیش‌تر افراد با کشور آلمان آموزش داده می‌شود.
  • کودکان پناهنده چه در حال طی کردن فرآیند پناهندگی و چه پس از دریافت اقامت، می‌توانند از تحصیل در مدارس به عنوان حقوق پناهندگی در این کشور استفاده کنند.
معرفی انواع پناهندگی به آلمان

معرفی انواع پناهندگی به آلمان

همان‌طور که گفتیم افراد در صورتی می‌توانند پناهنده شوند که به دلایل سیاسی، فرهنگی و غیره در کشور خود مورد آزار و اذیت و ناامنی جانی قرار گرفته باشند. اما اگر ثابت شود که فرد در کشور خود امنیت مالی و جانی دارد و می‌تواند بدون مشکل زندگی کند، به آن‌ها پناهندگی تعلق نخواهد گرفت.

همچنین توجه داشته باشید که افراد برای اخذ پناهندگی نمی‌توانند از کشورهای امن و ثالث به آلمان سفر کرده باشند. طبق قانون تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای سوئیس و نروژ جزو کشورهای ثالث و امن محسوب می‌شوند.

علاوه بر این طبق قانون، افرادی که از طریق راه‌های زمینی وارد آلمان شده باشند، نیز نمی‌توانند پناهندگی آلمان را دریافت نمایند. به همین‌خاطر بر اساس بند 16 الف قانون اساسی کشور آلمان، افراد محدودی می‌توانند به پناهندگی آلمان برسند.

اما در ادامه به معرفی انواع پناهندگی به آلمان به صورت خلاصه به شما خواهیم پرداخت تا متوجه شوید که چگونه می‌توانید به این کشور پناهنده شوید. دقت داشته باشید که هریک از این روش‌ها پیامدها و اثراتی نامناسب را در کشور مبدا برای پناهندگان در پی خواهد داشت. در کشور آلمان سه نوع پناهندگی وجود دارد:

روش پناهندگیشرایط آن
افراد مستحق پناهندگی (حق پناهندگی)طبق قانون اساسی آلمان حق پناهندگی به کسانی داده می‌شود که به خاطر مشکلات سیاسی مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند و یا به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی یا عضویت در یک گروه اجتماعی خاص، زندانی‌شده باشند. در این روش شکنجه‌های سیاسی حتما باید از طرف دولت انجام گرفته و اگر توسط گروه خاصی این شکنجه‌ها انجام شده باشد، حق پناهندگی آلمان داده نمی‌شود. شرط اصلی برای این نوع پناهندگی این است که نباید از کشوری امن سفر کرده باشند.
پناهندگان به رسمیت شناخته شده بر اساس کنوانسیون پناهندگان ژنوپناهجویانی که بر اساس قانون پناهندگان ژنو به رسمیت شناخته شده‌اند، دارای همان حقوقی هستند که افراد گروه بالا دارند. اما وضعیت پناهندگی به افرادی اعطا می‌شود که در کشور خود به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی یا عضویتشان در یک گروه اجتماعی خاص مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.
افرادی که خواهان برخورداری از حمایت‌های بشردوستانه هستندافرادی که حق پناهندگی نداشته و طبق قوانین ژنو پناهنده محسوب نمی‌شوند، می‌توانند تحت حمایت فرعی قرار بگیرند. این حمایت فرعی برای افرادی می باشد که تحت آزار و اذیت قرار نگرفته‌اند، اما در معرض خطر جدی قرار دارند. به‌عنوان‌مثال به دلیل جنگ در معرض خطرند، یا در معرض آسیب جدی درنتیجه نقض حقوق بشر در کشور خود(مانند مجازات اعدام، شکنجه، رفتار غیرانسانی) قرار دارند. این دست افراد باید اثبات نمایند که در با بازگشت به کشور خودشان، مورد آزار و اذیت قرار گرفته و زندگی آن‌ها در خطر قرار می گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیش‌تر درباره مهاجرت از طریق پناهندگی به آلمان به صورت تلفنی یا حضوری می‌توانید از اطلاعات کارشناسان آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی در تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه