میزان مالیات در کشور آلمان 2024 + قوانین و انواع مالیات

از آنجا که مالیات در کشور آلمان تامین کننده بخش مهمی از هزینه های دولت این کشور است، به دقت طبق قوانین برنامه‌ریزی شده و از شهروندان، مقیمان و مهاجرین دریافت می‌شود.

این قوانین در رابطه با مهاجرین نیز وجود داشته و هر فرد تازه واردی باید نسبت به دریافت کد مالیاتی خود به محض ورود به این کشور اقدام نماید تا هویت وی نیز مورد تایید قرار گیرد.

 

میزان مالیات در کشور آلمان 2024 + قوانین و انواع مالیات

مالیات در کشور آلمان به چند دسته تقسیم می شود که در هر بخش و فدرال درصدی های خاصی را شامل می شود.

فهرست مطالب

شما در آلمان هر موقع که خریدی انجام می‌دهید و زمانی که حقوق خود را گرفته یا تراکنشی مالی انجام می‌دهید باید مالیات آن را نیز طبق قوانین پرداخت کنید. خوب است بدانید که گرچه مالیات در کشور آلمان به صورت دقیق و شاید در مقایسه با برخی از کشورها درصد بالاتری دریافت می شود، اما تمام برای رفاه و ارائه خدمات به خود شهروندان هزینه شده و امتیازات خوبی را در اختیارشان قرار می‌دهد.

از جمله زمینه‌های صرف این مالیات می‌توان به هزینه‌های مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، راه‌سازی و جاده‌سازی، حقوق معلمان، پلیس‌ها، کارمندان دولت، هزینه‌های آب و برق مراکز عمومی و غیره اشاره کرد.

باید توجه داشته باشید که انواع مالیات‌ها در آلمان به چند دسته که توسط دولت فدرال (Bundesregierung)، ایالت‌ها (Bundesländer) و شهرداری‌ها (Gemeinden) اخذ می‌شود، تقسیم می‌گردد.

در ادامه این مطلب کارشناسان آی مهاجرتی شما را با انواع این مالیات‌ها آشنا خواهند ساخت. ضمنا عنوان صفر تا صد اقتصاد آلمان همچون مبحث مالیات می‌تواند در رابطه با کار و فعالیت اقتصادی اطلاعات خوبی را به شما ارائه دهد.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیو میزان مالیات در آلمان 2024+ پادکست

پرداخت مالیات در کشور آلمان برای تمامی افراد دارای درآمد در این کشور وجود داشته و هرگونه سرپیچی از آن با جریمه های سنگین همراه است.

در این ویدیو مونا به برخی از جزئیات لازم در این باره اشاره کرده و کارشناسان ما راهنمای خوبی برای شما علاقه مندان به کار در کشور آلمان هستند که توصیه می کنیم حتما با مشاورین ما جهت هرگونه اقدام در ارتباط باشید.

نمایش ویدیو درباره میزان مالیات در کشور آلمان
میزان مالیات در کشور آلمان 2024 + قوانین و انواع مالیات

مالیات بر درآمد در آلمان

هر شهروند آلمانی یا فرد ساکن در این کشور که درآمدی در آلمان به دست می‌آورد، باید حتما نسبت به پرداخت مالیات آن نیز اقدام نماید. سیستم مالیاتی کشور آلمان یک برنامه مالیاتی تصاعدی را در نظر گرفته که طبق آن هرچه فرد درآمد بالاتری داشته باشد، باید مالیات بیش‌تری را نیز پرداخت نمایند.

هدف از این امر نخست جلوگیری از به وجود آمدن تفاوت طبقاتی زیاد میان اقشار مردم است و هم اینکه کسانی که درآمد بالاتری دارند، باید سهم بیشتری در ارائه خدمات عمومی به جامعه داشته باشند. البته اکثر آلمانی‌ها مالیات بر درآمد خود را از طریق کسر حقوق و دستمزد توسط کارفرمای‌شان پرداخت می‌کنند.

اما چنان‌چه شخصی دارای چند حرفه بوده و یا کسب‌وکار خود را به صورت جداگانه و شغلی آزاد اداره می‌کند،باید سالانه یک اظهارنامه مالیاتی برای محاسبه مالیات بر درآمد خود را به اداره مالیات این کشور ارائه دهد. در حال حاضر و طبق آخرین تغییرات نرخ مالیات بر درآمد در آلمان در سال 2024 به شرح زیر است:

محدوده مالیات بر درآمد افراد مجرد محدوده مالیات بر درآمد افراد متاهل
نرخ مالیات درآمد از درآمد تا درآمد از درآمد تا
0 % 0 € 10,908 € 0  € 21,816 €
14 تا 42 % 10,908 € 62,809 € 21,816 € 125,618 €
42 % 62,809 € 277,825 € 125,618 € 555,650 €
45 % 277,825 € به بالا 555,650 € به بالا

دقت داشته باشید که این نوع از مالیات درآمد اصلی دولت آلمان را تشکیل می‌دهد و فقط مشمول درآمدهای عایدی از یک شغل نخواهد شد، بلکه حتی درآمدهای حاصل از برخی منابع دیگر نظیر سرمایه‌گذاری‌ها نیز ممکن است شامل این نوع مالیات شود. در حال‌حاضر دسته مشاغل زیر قطعا مشمول پرداخت مالیات بر درآمد می‌شوند:

 

  • تجارت
  • کشاورزی و جنگل‌داری
  • مشاغل مستقل
  • رهن و اجاره ملک
  • درآمد حاصل از سرمایه‌‌گذاری
  • استخدامی و کار برای یک کارفرما
  • دیگر منابع درآمدی ذکر شده در قانون مالیات بر درآمد نظیر حقوق بازنشستگی و غیره

Types of taxes in Germany

انواع مالیات در آلمان

باید دقت داشته باشید که علاوه‌ بر مالیات بر درآمدی که هنگام کسب درآمد و دریافت حقوق طبق مقادیر گفته شده در قسمت قبل باید پرداخت کنید، همه افراد در زمان خرید اجناس مورد‌نیاز خود نیز باید مالیات بر فروش (Umsatzsteuer) را نیز هنگام خرید کالای خود پرداخت نمایند که مبلغ آن بر روی کالای مربوطه محاسبه شده است.

کارمندان نیز باید مالیات بر حقوق بپردازند و دیگر نیازی به پرداخت مالیات بر درآمد ندارند که در 6 دسته مالیاتی تقسیم می شود. صاحبان شرکت‌های بزرگ و کوچک نیز در آلمان موظف به پرداخت مالیات بر درآمد شرکتی (Körperschaftssteuer) هستند و علاوه بر این موارد مالیات‌های دیگری نیز باید افراد باتوجه به شرایط، دارایی ها و یا امورات مالی خود پرداخت نماید که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مالیات بر املاک در آلمان

این نوع از مالیات توسط شهرداری‌ها بر املاک در آلمان وضع شده و میزان مالیات قابل پرداخت بر روی ارزش ملک و نرخ مالیات محلی (از0.26% تا 1%) محاسبه می‌شود که تمامی داردگان املاک در آلمان باید آن را پرداخت کنند.

مالیات بر فروش املاک در آلمان

در هنگام فروش ملکی در آلمان باید حتما مالیات آن را پرداخت نمایید. این امر موقعی اجباری می‌شود که مالکیت یک ملک از مالکی به مالک دیگر تغییر نموده و شامل املاکی خواهد شد که ارزشی بیش از 2500 یورو دارند. نرخ مالیات وارد بر این نقل و انتقال باتوجه به ایالات مختلف از 3.5% تا 6.5% از قیمت ملک را در بر خواهد گرفت.

مالیات بر وسائل نقلیه موتوری و خودرو در آلمان

مالیات بر وسائل نقلیه موتوری و خودرو در آلمان

اگر در آلمان اتومبیل داشته باشید، مشمول پرداخت این مالیات خواهید شد که ماشین‌هایی که از ابتدای جولای سال 2009 در اداره ثبت آلمان ثبت‌نام کرده‌اند، بر اساس میزان انتشار دی‌اکسید کربن مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. میزان درآمد حاصل از این مالیات صرف ساخت و ساز و تعمیر جاده‌های کشور می شود. نرخ مالیات این خودروها به صورت زیر است:

  • به میزان انتشار هر گرم گاز کربن‌دی‌اکسید بر کیلومتر مبلغ 2 یورو برای تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی
  • برای خودروهای بنزینی به ازای هر 100 سانتی‌متر مکعب حجم موتور مبلغ 2 یورو
  • برای خودروهای دیزلی به ازای هر 100 سانتی‌متر مکعب حجم موتور مبلغ 9.5 یورو

ضمن این‌که از تاریخ ژانویه 2021، مالکان وسایل نقلیه با انتشار CO2 بالاتر، باید مالیات سنگین تری تا 4 یورو به ازای هر گرم در هر کیلومتر را پرداخت نمایند. اما در مقابل دارندگان خودروهای سازگار با محیط زیست و بدون آلودگی، هر ساله 30 یورو پاداش مالیاتی دریافت خواهند کرد.

مالیات بر ارث و هدیه در آلمان

یکی از انواع مالیات که به نوبه خود جالب است، مالیات بر ارث و هدیه در آلمان است که طبق این نوع از مالیات اگر شما در این کشور ارث یا هدیه‌ای دریافت کنید به ازای هر دارایی که به شما می‌رسد باید بر اساس ارزش آن از 7% تا 50% را مالیات پرداخت کنید.

مالیات بر تجارت در آلمان

مالیات بر تجارت در آلمان نوع دیگری از مالیات است که افراد با ثبت یک تجارت در این کشور موظف به پرداخت آن هستند. تنها مشاغل آزاد از جمله وکلا، پزشکان، روزنامه نگاران، هنرمندان و طراحان گرافیک از پرداخت این مالیات معاف هستند و ضمنا مالیات بر تجارت، مهم‌ترین درآمد برای شهرداری‌ها آلمان تلقی می‌شود.

مالیات بر سگ در آلمان

یکی‌دیگر از انواع جالب مالیات در آلمان، مالیات بر سگ است که دارندگان سگ باید آن را پرداخت نموده و حتما آن را در اداره مالیات محلی خود ثبت نمایند. طبق این قانون برای داشتن یک سگ باید مبلغی حدود 120 یورو در سال را پرداخت کنید که به ازای هر سگ بیش‌تر باید مبلغ 180 یورو در سال را پرداخت نمایید.

مالیات کلیسا در آلمان

مالیات کلیسا در آلمان نوعی از مالیات است که به وسیله آن هزینه‌های جوامع دینی تامین می‌شود. طبق این قانون در هنگام دریافت کد مالیاتی خود اگر دینتان را یهودی، پروتستان و یا کاتولیک معرفی نمایید باید حتما این مالیات را بپردازید، اما اگر دین اعلام شده‌ای نداشته باشید نیازی به پرداخت این مالیات نخواهید داشت.

ضمنا نرخ این مالیات در ایالات باواریا و بادن-وورتمبرگ برابر با 8% و در سایر ایالات برابر با 9% اعلام شده است.

مالیات بر سرمایه و عایدی سرمایه در آلمان

این نوع از مالیات همان‌طور که از نامش مشخص است، به سرمایه گذاری در کشور آلمان تعلق خواهد گرفت.

این نوع مالیات بر درآمدهای عایدی از سود سهام، درآمد حاصل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا سود سرمایه خصوصی نظیر فروش سهام یا سهام در شرکت‌ها تعلق می‌گیرد. در حال‌حاضر نرخ مالیات بر سرمایه و عایدی سرمایه در آلمان برابر با 25% در نظر گرفته شده است.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

مالیات بر شرکت‌ها در آلمان

مالیات بر شرکت‌ها در آلمان یا مالیات بر کسب‌وکار نوعی از مالیات است که اداره مالیات مرکزی فدرال بر درآمد شرکت‌ها در نظر گرفته است.

باید توجه داشته باشید که صاحبان و دارندگان این کسب‌وکارها و یا شرکت‌ها دیگر نیازی به پرداخت مالیات بر درآمد ندارند، یعنی مالیات شرکت‌ها برای اشخاص حقوقی، همان مالیات بر درآمد آنان تلقی می‌شود.

مبلغی که برای این نوع مالیات پرداخت خواهد شد به ‌اندازه کسب‌وکار و گردش مالی سالانه شخص بستگی دارد.

به همین‌خاطر، توصیه می‌کنیم که اگر شما هم جز افرادی هستید که قصد راه‌اندازی یک شرکت در آلمان را دارید، حتما یک حسابدار یا مشاور مالی خوب برای اطمینان از پرداخت صحیح مالیات خود استخدام نمایید.

مالیات بر شرکت‌ها در آلمان

هزینه مجوز تلویزیون و رادیو در آلمان

مهاجرین به محض اسکان و ثبت آدرس خود نامه‌ای از خدمات مشارکت (Beitragsservice) جهت پرداخت هزینه مجوز تلویزیون و رادیو در آلمان دریافت می‌کنند. پرداخت این هزینه از سال 2013 برای تمامی خانوارها الزامی بوده و این‌که شما تلویزیون یا رادیویی نیز دارید یا خیر، تاثیری بر پرداخت آن نخواهد داشت و باید حتما آن را بپردازید.
نرخ این نوع مالیات ماهانه 18.36 یورو بوده و تعداد افراد در خانه نیز تاثیری بر قیمت آن ندارد. ضمنا افراد ناتوان مالی و دانشجویان نیز ممکن است بتوانند از تخفیف یا شرایط معافیت برخوردار شوند.

ضمن اطلاع از قوانین مالیاتی آلمان ، با مطالعه عناوین زیر این کشور را هرچه بیشتر بشناسید:

طبقات مالیاتی در آلمان چیست؟

شاید تا به حال عنوان طبقات مالیاتی یا کلاس مالیاتی را در آلمان شنیده باشید، اما به طورکلی طبقات مالیاتی در آلمان چیست؟ باید بگوییم که تمامی کارمندانی که در آلمان شاغل و دارای میزان مشخصی درآمد و حقوق می‌باشند، باید بر اساس کلاس مالیاتی خود مالیات بردرآمد بپردازند.

این طبقه مالیاتی به کارفرمایان کمک می‌کند تا بتوانند در تعیین میزان حقوق و مالیاتی که باید کارمندانشان پرداخت کنند دقیق‌تر عمل کنند. به طورکلی 6 طبقه یا کلاس مالیاتی در آلمان وجود دارد که با توجه به شرایط افراد هر شخص در یکی از این دسته‌ها جای می‌گیرد:

کلاس مالیاتی شرایط مشمولان
کلاس 1 افراد، مجرد، مطلقه یا بیوه که زندگی مستقلی دارند ( به جز افراد کلاس 2، 3 و 4)
کلاس 2 والدین مجردی که با فرزندان خود زندگی نموده و کمک هزینه (Kinderfreibetrag یا Kindergeld) دریافت می‌نمایند.
کلاس 3 افراد متاهلی که درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند، اما یکی از آنان حقوق بگیر است و یا زوج دیگر نیز که حقوق می‌گیرد انتخاب کند که در کلاس 5 قرار بگیرد.
کلاس 4 مختص به زوج‌های متاهل که درآمد تقریبا مشابهه دارند، همچنین برای افراد متاهلی که با یکدیگر زندگی می‌کنند و کلاس مالیاتی 3 یا 5 را برای یکی از آن‌ها انتخاب نشده است.
کلاس 5 افرادی که همسرشان در کلاس 3 مالیاتی قرار می‌گیرد.
کلاس 6 برای افرادی که از مشاغل جانبی کسب درآمد می‌کنند و یا افرادی که بیش از یک شغل داشته و از بیش از یک کارفرما حقوق دریافت می‌نمایند.

توجه داشته باشید که این جدول مختص کارمندان است، حال اگر شخصی کار مستقل یا آزاد دارد باید نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد اقدام نماید و این 6 کلاس مالیات بر حقوق به وی تعلق نخواهد گرفت. همچنین دقت کنید که اگر شخصی دارای شغل آزاد بوده اما همسر وی کارمند باشد، شاید در یکی از کلاس‌های مالیاتی قرار بگیرد.

 

اظهارنامه مالیاتی سالانه آلمان

اظهارنامه مالیاتی سالانه آلمان چیست؟ سال مالی اداره مالیات آلمان از ماه ژانویه تا دسامبر در نظر گرفته می‌شود و حال اگر می‌خواهید از صحت مالیات پرداختی خود در سال مالی قبل مطمئن شوید، می‌توانید یک اظهارنامه مالیاتی (Steuererklärung) به اداره مالیات مرکزی فدرال آلمان ارسال نموده و مطمئن شوید که آیا مبلغ درستی مالیات پرداخته‌اید یا خیر؟!

اداره مالیات آلمان با بررسی اعداد و ارقام ارسالی از سوی شما و کارفرمایتان و همچنین بررسی میزان کسورات و میزان مالیات بر درآمدی که در سال قبل پرداخته نموده‌اید، محاسبه می‌کند که آیا شما مستحق باز پس‌گیری مبلغ اضافه و یا پرداخت مبلغ بیش‌تری خواهید بود.

بسیاری از کارمندان به دلیل بهره‌مندی از کسر مالیات، حتی اگر ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی نیز نباشد، در آخر سال این کار را می‌کنند تا از صحت مالیات پرداختی خود مطمئن گردند. به دلیل این‌که سیستم مالیاتی آلمان امکان کسر نسبتا گسترده‌ای را فراهم می‌کند که می‌تواند بدهی مالیاتی افراد را کاهش دهد.

Penalties for non-payment of taxes in Germany

جریمه عدم پرداخت مالیات در آلمان

پرداخت مالیات در کشورهای اروپایی به خصوص در آلمان دارای اهمیت بسیار بالایی بوده و دولت سخت‌گیری‌های بسیاری را برای آن درنظر گرفته است. حال چنانچه شما در این کشور مالیات خود را نپردازید و یا آن را با تاخیر پرداخت کنید و یا این‌که اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت ننموده یا درآمد خود را اعلام نکنید، جریمه‌های سنگینی حتی تا سقف 50 هزار یورو برای شما در نظر گرفته می‌شود.

همچنین باتوجه به نوع و میزان تخلف افراد و عدم پرداخت مالیات می‌تواند جریمه‌های حبس و زندان نیز برای خاطیان در نظر گرفته شود. به همین‌خاطر افراد در این کشور همواره مالیات پرداختی خود را دقیق مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

در این مطلب میزان مالیات در کشور آلمان 2024 + قوانین و انواع مالیات را شناختیم. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با کارشناسان آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی در تهران و یا همچنین دفتر شیراز در تماس بوده و از اطلاعات آنان بهره‌مند شوید.

سوالات پرتکرار میزان مالیات در کشور آلمان 2024 + قوانین و انواع مالیات

سوالات متداولی که در رابطه با مالیات در کشور آلمان وجود دارد، در پایان برای شما جمع آوری شده است ، برای هرگونه جزئیات بیشتر با ما تماس بگیرید.

خیر، افرادی که سالانه کمتر از 9984 یورو درآمد دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

بله، باتوجه به میزان و نوع تخلف مالیاتی می‌تواند جریمه‌ای تا سقف 50 هزار یورو و همچنین مجازات حبس را نیز برای افراد خاطی در پی داشته باشد.

بله، مالیات می‌تواند به دانشجویان نیز تعلق بگیرد، اما تخفیف‌های مالیاتی خوبی نیز برای آنان لحاظ شده است.

کارمندانی که دارای درآمد ثابت و مشخصی هستند باید مالیات بر حقوق پرداخت نموده و در یکی از 6 کلاس‌های مالیاتی جای می‌گیرند.

نرخ مالیات در کشور آلمان طبق درآمد افراد متفاوت خواهد بود و می‌تواند از 14 تا 45 درصد درآمد افراد را شامل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه