راهنمای جامع بورسیه تحصیلی فرانسه

راهنمای جامع بورسیه های تحصیلی فرانسه می تواند شما را در انتخاب و شناخت بهترین بورسیه های موجود در این کشور کمک شایان توجهی نماید تا با بررسی شرایط و مدارک و مشورت با متخصصین این حوزه پی ببرید که آیا می توانید با بورسیه به تحصیل مشغول شوید یا خیر . تیم آی مهاجرتی در ادامه این مقاله شما را با بورسیه های تحصیلی فرانسه آشنا خواهد ساخت.

بورسیه دانشگاه های فرانسه با یکدیگر تفاوت دارند و هرکدام باتوجه به قوانین، محدودیت ها و میزان بودجه خود انواع مختلفی بورسیه را به دانشجویان اعطا می کنند. وجود بورسیه های تحصیلی فرانسه ، امکانات آموزشی مناسب ، اعتبار و جایگاه آموزشی بسیار بالا و مزایای دیگر باعث شده که این کشور به عنوان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی شناخته شود.

راهنمای جامع بورسیه تحصیلی فرانسه

با اطلاع از راهنمای جامع بورسیه تحصیلی فرانسه می توان در اغلب رشته ها و مقاطع دانشگاهی این کشور با کمک هزینه و یا به صورت رایگان به تحصیل پرداخت.

فهرست مطالب

دانشجویان می توانند در مقاطع مختلف از لیسانس تا دکترا و در رشته های مختلف بورسیه های تحصیلی را به دست آورند که البته تفاوت هایی در هریک از مقاطع و رشته ها وجود دارد. بهترین پیشنهاد ممکن این است که مطلب مهاجرت تحصیلی به فرانسه را پیش از شروع مطالعه مقاله کنونی بخوانید تا با اطلاعاتی کامل تر و ذهنی آماده تر وارد این مبحث شوید.

بورسیه تحصیلی رایگان فرانسه

در اینجا بسیار مهم است بدانید که تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه رایگان است و شهریه ای از دانشجویان بابت تحصیل در رشته های مختلف اخذ نمی شود و این بستگی به داشتن بورسیه ندارد و تمامی دانشجویان پذیرفته شده در این مراکز مشمول تحصیل رایگان می شوند.

اما بورسیه تحصیلی رایگان فرانسه می تواند در مراکز خصوصی که نیاز به پرداخت شهریه تحصیلی دارد به کار آمده و دانشجو را از پرداخت شهریه معاف سازد و یا بخشی از شهریه تحصیلی وی را پوشش داده و هزینه های وی را کاهش دهد. باید دقت داشته باشید که بورسیه های تحصیلی فرانسه دارای شرایط و انواع خاصی هستند و می توانند مزایای متفاوتی را برای دانشجویان به همراه بیاورند.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیو راهنمای جامع بورسیه تحصیلی فرانسه + پادکست

چنانچه به دنبال آشنایی هر چه بیشتر با بهترین شهرهای مجارستان برای تحصیل هستید ، این ویدیو از کارشناس ما را تماشا نموده و برای اطلاعات دقیق در رابطه با شهر دلخواه خود با مشاورین ما تماس بگیرید.

کارشناسان آی مهاجرتی در زمانی کوتاه شما را به پذیرش در رشته و شهر دلخواهتان می رسانند.

نمایش ویدیو درباره بورسیه تحصیلی فرانسه
راهنمای جامع بورسیه تحصیلی فرانسه

حتی برخی از بورسیه های تحصیلی فرانسه به صورت فول فاند بوده و علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی و مخارج دانشجویان را نیز در مدت زمان زندگی و اقامت در این کشور پوشش می دهند. معمولا دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی که تحصیل رایگان دارند؛ سعی در رسیدن به این بورسیه داشته تا بتوانند هزینه های زندگی خود را نیز تا حد امکان کاهش دهند.

عنوان شرایط تحصیل در فرانسه 2023 می تواند اطلاعات مناسبی در رابطه با شرایط و هزینه های تحصیل در مقاطع مختلف و رشته های گوناگون در دانشگاه های مختلف به شما ارائه نماید، حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

شرایط بورسیه تحصیلی فرانسه

شرایط بورسیه تحصیلی فرانسه مانند اکثر کشورهای اروپایی سخت و رقابتی می باشد و متقاضیان باید بتوانند یک رزومه تحصیلی بسیار با کیفیت و ممتاز را به دانشگاه یا موسسه ارائه دهنده بورسیه ارسال کنند تا سزاوار دریافت بورسیه شناخته شوند. 

اما نکته ای که قابل توجهاست اینکه به دلیل وجود تحصیل رایگان در این کشور اکثر دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی به دنبال دریافت بورسیه نیستند.

اما افرادی که دارای رزومه و شرایطی بسیار ایده آل بوده به طوری که می توانند به بورسیه دست پیدا کرده و هزینه های اقامت و زندگی خود را هم دریافت کنند؛ معمولا شانس خود را محک می زنند. 

ضمن اینکه باید بدانید فرصت بورسیه های تحصیلی فرانسه برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس بسیار محدود و سخت بوده و اکثر فرصت های بورسیه به دانشجویان دکترا تعلق می گیرد.

اما به طور کل و جدای از مقطع و دانشگاه شما برای دریافت بورسیه های تحصیلی فرانسه باید شرایط زیر را فراهم آورید:

  • نمرات و معدل بالا در آخرین مقطع
  • مقالات و پژوهش های علمی بین المللی
  • جوائز و افتخارات داخلی و بین المللی
  • داشتن توصیه نامه از اساتید و دانشگاه های پیشین
  • مدرک زبان معتبر با نمره یا سطح بالا

البته در اکثر مراکز امکان دریافت بورسیه در حین تحصیل برای دانشجویان ممتاز وجود دارد، در ادامه مطلب خواهیم فهمید که چگونه بورسیه تحصیلی فرانسه بگیریم؟!

چگونه بورسیه تحصیلی فرانسه بگیریم؟

اخذ بورسیه های تحصیلی فرانسه به عوامل مختلفی چون دانشگاه، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و تابعیت دانشجوی متقاضی بستگی دارد، به طوری که شرایط دریافت آن برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و شهروندان ایرانی کمی سخت و مشکل است و به دلیل همین اکثر متقاضیان دستیابی به قبولی و پذیرش در دانشگاه های این کشور را کافی می دانند.

به طور کلی شما باید رزومه تحصیلی بسیار ممتاز و درخشانی داشته باشید و به همراه مدارک تحصیلی برای دریافت بورسیه به دانشگاه ارسال نمایید تا مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به شما اعلام گردد. همچنین دقت کنید که فرصت های بورسی از سوی موسسات و دانشگاه ها اکثرا برای مقاطع دکترا ارائه می شوند.

به همین خاطر بهتر است که ابتدا در دانشگاه های این کشور در مقطع لیسانس پذیرفت شده و سپس در حین تحصیل و پس از 1 سال تحصیل با معدلی بالا و یک رزومه خوب در حین تحصیل برای بورسیه اقدام کنید.

چگونه بورسیه تحصیلی فرانسه بگیریم؟

اکثر دانشجویان خارجی از این روش برای دریافت بورسیه اقدام می کنند؛ چون شانس و احتمال دستیابی به آن بسیار بالا تر است تا اقدام از همان ابتدا و همراه با پذیرش در دانشگاه با کارشناسان آی مهاجرتی در تماس باشید و با ارائه مدارک خود، بورسیه های تحصیلی فرانسه را مورد بررسی قرار دهید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی فرانسه

توجه داشته باشید که مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی فرانسه شامل برخی از مدارک عمومی می شود که شما برای هر نوع کمک هزینه، بورسیه و یا فاند تحصیلی که اقدام نمایید؛ باید آن ها را قطعا به دانشگاه یا موسسه اعطا کننده بورسیه ارائه کنید که شامل موارد زیر می شوند:

  • پاسپورت معتبر با ترجمه کامل
  • فرم درخواست بورسیه
  • مدرک تحصیلی آخرین مقطع با ترجمه کامل
  • ریزنمرات آخرین مقطع با ترجمه
  • مدرک زبان معتبر فرانسوی یا انگلیسی
  • انگیزه نامه قوی و پر محتوا
  • توصیه نامه از اساتید و دانشگاه محل تحصیل پیشین
  • رزومه تحصیلی ( مقالات، پژوهش ها و هرگونه افتخارات بین المللی )

بورسیه تحصیلی فرانسه و ویژگی هرکدام

همانطور که گفتیم بورسیه های تحصیلی فرانسه که توسط موسسات مختلف اعطا می شوند از شرایط خاص خود بهره می برند، برخی از مراکز و بورسیه های برتر کشور فرانسه بهشرح زیر هستند:

بورسیه تحصیلیشرایط و ویژگی ها
بورسیه امیل بوتمیدر مقطع کارشناسی ارشد 5 تا 16 هزار یورو کمک هزینه تحصلی می پردازد.
بورسیه اراسموسفقط برای تحصیلات تکمیلی است و از خوابگاه، کمک هزینه تحصیل و کمک هزینه اقامت برخوردار است.
بورسیه موسسه گرنوبلبه ازای هر ترم در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 5 هزار یورو به دانشجویان می پردازد.
بورسیه تحصیلی ایفلبه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا مبالغ مختلفی را کمک می کند که  به شرایط آنان بستگی دارد و حداقل 1300 یورو می باشد

بورسیه تحصیلی با مدرک دیپلم در فرانسه

در این قسمت بهتر است پیش از اینکه به بورسیه تحصیلی با مدرک دیپلم در فرانسه بپردازیم به شما عزیزان یادآوری کنیم که پیش از اقدام به مهاجرت و نقل مکان به کشور فرانسه از هر طریق و روشی، عاقلانه ترین کار این است که تمامی روش های موجود و قانونی این اقدام را بشناسید و بررسی نمایید و در نهایت مناسب ترین را برگزینید. مقاله 5 روش قانونی مهاجرت به فرانسه تمامی اطلاعاتی که در این زمینه مورد نیازتان خواهد شد را به شما ارائه می کند.

اما شرایط گرفتن بورسیه از دانشگاه های فرانسه با مدرک دیپلم همانطور که گفتیم بسیار سخت و مشکل بوده چون هم متقاضیان بالا هستند و هم تعداد بورسیه ها بسیار اندک و محدود می باشند. به همین خاطر پیشنهاد می شود که فقط برای اخذ قبولی و پذیرش در دانشگاه های دولتی این کشور تلاش کرده تا در وهله اول تحصیل رایگان را به دست آورید.

سپس در حین تحصیل پس از 2 ترم اگر بتوانید نمرات ممتاز و برتر دانشگاه را کسب کرده و یک سوابق عالی در حین تحصیل خود به دست آورید خیلی راحت تر امکان کسب کمک هزینه ها و بورسیه ها برای ادامه تحصیلاتتان وجود دارد. پس بهترین روش جهت دریافت بورسیه های تحصیلی فرانسه با مدرک دیپلم اقدام پس از پذیرش و شروع تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشد.

 

کارشناسان ما کوشیده اند تا با جمع آوری مطالب زیر دغدغه های دیگر دانشجویان علاقه مند به فرانسه را نیز پاسخگو باشند:

بورسیه تحصیلی فرانسه در مقطع دبیرستان

در اینجا برای دانش آموزان عزیز کشورمان نیز اشاره ای به بورسیه های تحصیلی فرانسه در مقاطع پیش از دانشگاه بکنیم که آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه در مقطع دبیرستان برای دانش آموزان خارجی وجود دارد یا خیر؟ در ابتدای امر یادآوری کنیم که تحصیل در مدارس فرانسه نیز از ابتدا تا پایان دوره دبیرستان در مراکز دولتی رایگان می باشد.

اما مدارس غیر انتفاعی و خصوصی مانند دانشگاه های خصوصی از دانش آموزان شهریه تحصیل را دریافت می کنند و معمولا چیزی تحت عنوان بورسیه در مدارس این کشور وجود ندارد و نه مراکز دولتی و نه مراکز خصوص چنین امتیاز یا برنامه ای را در نظر نمی گیرند. به طور بورسیه های تحصیلی فرانسه مانند اکثر دیگر کشورهای اروپایی مربوط به مقاطع تحصیلات عالی و دانشگاهی است.

فول فاند ارشد فرانسه

دانشجویان خارجی که تمایل دارند فول فاند فرانسه را در مقاطع مختلف تحصیلی دریافت نمایند، باید این نکته را مد نظر قرار دهند که فول فاند این کشور به دانشجویان خاص و ممتاز تعلق می گیرد. یعنی افرادی قادر خواهند بود تا از امتیاز فول فاند بهره مند شوند که از نظر تحصیلی ممتاز بوده، در مقاطع قبلی معدل بالایی اخذ کرده، مدرک زبان معتبر با نمره و یا سطح بالا داشته باشند و دارای مقالات علمی معتبر در نشریه های معتبر جهانی باشند.

در این صورت دانشجویان می توانند برای اخذ فول فاند فرانسه تقاضا داده و در تقاضای خود دلایلی که خود را لایق اخذ این امتیاز می دانند را ارائه نموده و پس از مکاتبه و اخذ تاییدات لازم برای اخذ فول فاند فرانسه اقدام نمایند. خوشبختانه باید بگوییم که فول فاند ارشد فرانسه نسبت به فول فاند لیسانس بسیار محتمل تر و فرصت ها و موسسات اعطای کننده آن نیز بیش تر می باشند.

توصیه می کنیم که در رابطه با دریافت بورسیه و فول فاندهای ارشد فرانسه حتما از شرایط هر موسسه اعطا کننده اطلاعات جامعی کسب کنید. اما معتبرترین مراکزی که فول فاند ارشد فرانسه را ارائه می کنند به شرح زیر هستند:

  • Eiffel Excellence Scholarship Programme
  • AUF bursaries
  • Entente Cordiale scholarships
  • Regional scholarships
  • Funding from French universities

 

بورسیه تحصیلی فرانسه دکترا

بورسیه تحصیلی فرانسه دکترا

تحصیل مقطع دکترا در کشور فرانسه یک فرصت استثنایی برای هر دانشجویی از هرکجای جهان است؛ چون متقاضیانی که به هر نحوی موفق به اخذ پذیرش در گروه های آموزشی پژوهشی، مؤسسات تحقیقاتی و دانشکده های تحصیلات تکمیلی در رشته های مختلف می شوند؛ معمولا به عنوان همکار یا دستیار پژوهشی نیز مشغول به کار می شوند و این وضوع حقوق ماهیانه ای را به آنان تعلق می دهد . البته در غیر این صورت نیز آنان می توانند در زمینه های تخصص و حوزه های فعالیت خود به کار پاره وقت پرداخته و درآمد کسب کنند. اما به طور کل طبق قوانین بورسیه های تحصیلی فرانسه به طور اکثر دوره های دکترا این کشور به صورت فول فاند ارائه می گردند و شهریه و هزینه دغدغه ای برای متقاضیان و دانشجویان نیست؛ مهم فقط اخذ پذیرش و موفقیت در قبولی می باشد.

همچنین لازم به ذکر است که بورسیه و فاندهای تحصیلی در فرانسه در مقطع دکترا از سایر مقاطع بیش تر است و دانشجویان در این مقطع از شانس بالاتری برای دریافت آن برخوردار هستند. در حال حاضر معتبرترین بورسیه تحصیلی فرانسه دکترا را می توان موارد زیر اعلام کرد:

  • بورسیه عالی ایفل
  •  بورسیه بنیاد گرنوبل
  • بورسیه امیل بوتمی
  • بورسیه گزینشی بین المللی ENS

بورسیه تحصیلی فرانسه برای دانشجویان افغانی

شاید برای بسیاری از شهروندان افغان ساکن در کشورمان یا ساکن در افغانستان این سوال وجود داشته باشد که آیا مکان دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه برای دانشجویان افغانی وجود دارد یا خیر؟ یقینا دانشجویان افغان نیز می توانند مانند سایر کشورهای جهان در صورت داشتن شرایط مناسب از بورسیه های تحصیلی فرانسه در دانشگاه ها و رشته های مختلف بهره مند شوند و برای تحصیل خود به این کشور مهاجرت نمایند.

حتی به طور معمول هر سال دولت فرانسه برای برخی از دانشجویان افغانی که از شرایط تحصیلی خوبی برخوردار هستند اما امکان دسترسی به تحصیلات در این کشور را ندارند، به صورت جداگانه بورسیه هایی را در نظر می گیرد که باید برای اطلاع از شرایط آن با سفارت این کشور تماس حاصل نمایید یا با کارشناسان آی مهاجرتی در ارتباط باشید.

در این مطلب به طور خلاصه بورسیه دانشگاه های فرانسه را شناختید؛ اما اگر نیاز به اطلاعات بیشتری درباره بورسیه های تحصیلی فرانسه دارید؛ حتما با مشاوران آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و دفتر شیراز تماس حاصل فرمایید. ضمنا مقاله شرایط خوابگاه های دانشجویی فرانسه اطلاعات لازم درباره دستیابی به خوابگاه های مناسب در این کشور و هزینه های آنان را به رایگان در اختیار شما خواهد گذاشت.

سوالات پر تکرار راهنمای جامع بورسیه تحصیلی در فرانسه

در این عنوان تلاش نموده ایم تا مهم ترین مطالب در زمینه راهنمای جامع بورسیه تحصیلی در فرانسه را در اختیار شما قرار دهیم و در بخش دیدگاه نیز پاسخگوی تمامی سوالات شما در این رابطه خواهیم بود. 

بورسیه عالی ایفل
بورسیه بنیاد گرنوبل
بورسیه امیل بوتمی
بورسیه گزینشی بین المللی ENS
AUF bursaries
Entente Cordiale scholarships
Regional scholarships
Funding from French universities

باید بدانید که بورسیه تحصیلی برای دوره لیسانس بسیار محدود و اندک می باشد و شاید بتوانید پس از شروع تحصیل و در حین تحصیل و 1 سال پس از آن با داشتن ییک سوابق تحصیلی ایده آل در دانشگاه برای دریافت آن اقدام کنید.

این نوع بورسیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و به خصوص دوره دکترا در سترس است.

بله دانشجویان پذیرفته شده اکثرا به عنوان دستیار و یا همکار در دانشگاه به کار گرفته شده و حقوقی را ماهیانه دریافت می کنند.

خیر، به دلیل رایگان بودن تحصیل در مدارس این کشور به طور کل بورسیه تحصیلی برای این دوره در نظر گرفته نشده است.

در پایان نیز برخی از کلاینت های ما که موفق به دریافت ویزای فرانسه در آی مهاجرتی شده اند را تماشا کنید:

نمایش ویدیو درباره کاور مبینا شقاقی
نمایش ویدیو درباره کاور آیدا دلپسند
نمایش ویدیو درباره کاور مبینا شقاقی
نمایش ویدیو درباره کاور میلاد ایمان پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه