شرایط اقتصاد کشور روسیه

شرایط اقتصاد کشور روسیه یکی از مهم ترین مواردی است که اگر قصد نقل مکان و یا کار و تحصیل در این کشور را دارید، باید از آن مطلع شوید. اقتصاد کشور روسیه با توجه به تغییرات و اتفاقات سیاسی که طی سال ها و حتی دهه های گذشته تجربه کرده همراه در تغییرات گسترده ای بوده است و هیچ گاه برای یک مدت بلند دارای یک هدف مشخص و یک روند ثابت نبوده است، اما همواره یکی از کشورهای مهم در اقتصاد جهانی شناخته شده و خواهد شد.

وضعیت اقتصادی روسیه به تدریج از یک اقتصاد برنامه ریزی شده به یک اقتصاد مختلط بازار محور تبدیل شده است. این کشور دارای منابع طبیعی عظیم به ویژه نفت و گاز طبیعی است و یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی و ششمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید (PPP) شناخته می شود.

شرایط اقتصاد کشور روسیه

اقتصاد کشور روسیه همواره در حال تحول و توسعه است و پهناوری آن نقش مهمی در گردش بخش های متعدد اقتصادی آن دارد.

فهرست مطالب

به دلیل نوسانات نرخ ارز، تولید ناخالص داخلی روسیه بر حسب دلار همواره به شدت در نوسان است.

عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی در سال 2011 پذیرفته شد. جغرافیای وسیع روسیه عامل مهمی در فعالیت اقتصادی آن است و این کشور سهم بزرگی از منابع طبیعی جهان را در اختیار دارد، به طوری که به عنوان یک ابرقدرت انرژی توصیف شده است. 

زیرا دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان، دومین ذخایر زغال سنگ، هشتمین ذخایر بزرگ نفت و بزرگترین ذخایر نفت شیل در اروپا است. ضمنا مقاله سرمایه گذاری در روسیه را نیز در سایت آی مهاجرتی حتما مطالعه فرمایید.

پیشینه اقتصاد روسیه

شرایط اقتصاد کشور روسیه بی ثبات است. از سال 1989 محیط نهادی آن از یک اقتصاد فرماندهی سوسیالیستی به یک سیستم بازار سرمایه داری تبدیل شد و ساختار صنعتی آن به طور چشمگیری از سرمایه گذاری سنگین در تولید و کشاورزی به سمت خدمات بازار، نفت، گاز و معدن تغییر مکان داد.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
شرایط اقتصاد کشور روسیه

ریچارد کانلی استدلال می‌کند که در چهار قرن گذشته، چهار ویژگی اصلی آینده اقتصاد روسیه وجود دارد که نظام را شکل داده و علیرغم تحولات سیاسی پابرجا بوده است. اولا ضعف نظام حقوقی به این معناست که دادگاه های به ‌طرف حکم نمی کنند و قراردادها مشکل دارند.

دوم توسعه نیافتگی فعالیت های اقتصادی مدرن است که کشاورزی بسیار ابتدایی دهقانی در دهه 1930 غالب بود. سوم توسعه نیافتگی تکنولوژیک است که با وام گرفتن از غرب در دهه 1920 تا حدودی کاهش یافت و چهارم استانداردهای زندگی در مقایسه با غرب اروپا و آمریکای شمالی پائین تر است.

البته پیشینه اقتصاد روسیه فقط به این مربوط نیست و همواره آثاری از دوران شوروی و کمونیستی این کشور وجود دارد. حتی در حال حاضر نیز برخی از اتفاقات و جریانات اقتصادی در گرو تاثیر پذیری از آن دوران و یا افراد باقی مانده از آن دوره است که البته روز به روز از تاثیر آن ها کاسته می شود. مقاله ای با عنوان مهم ترین روش های مهاجرت به روسیه را در سایت قرار دادیم تا روش های مختلف رسیدن به این کشور و شرایط و مدارک لازم آن را بشناسید.

فساد مالی در اقتصاد روسیه

فساد مالی در اقتصاد روسیه

انتظار میرفت روسیه در سال 2016 کسری بودجه 21 میلیارد دلاری داشته باشد، اما کسری بودجه از 2.8% در سال 2016 به 0.6% تولید ناخالص داخلی در سال 2017 کاهش یافت. روسیه یکی از کمترین بدهی های خارجی را در میان اقتصادهای بزرگ دارد؛ اما باز هم فساد مالی در اقتصاد روسیه به وفور دیده می شود.

روسیه در سال 2020 کمترین رتبه را در شاخص ادراک فساد سازمان شفافیت بین الملل کشورهای اروپایی داشت. رتبه 129 از 180 کشور فساد به عنوان یک مشکل مهم در روسیه تلقی می شود که بر جنبه های مختلف زندگی از جمله تجارت اقتصادی، مدیریت دولتی، اجرای قانون، مراقبت های بهداشتی و آموزش تاثیر می گذارد.

پدیده فساد به شدت در مدل تاریخی حاکمیت عمومی در روسیه تثبیت شده است و به ضعف عمومی حاکمیت قانون در روسیه نسبت داده می شود. از سال 2020، درصد صاحبان مشاغل که به سازمان های مجری قانون بی اعتماد هستند به 70٪ افزایش یافته است (از 45٪ در سال 2017).

75% به بی طرفی دادگاه ها اعتقادی ندارند و 79% معتقد نیستند که نهادهای قانونی از آن ها در برابر سوء استفاده از قانون مانند تجاوز یا دستگیری به دلایل مشکوک محافظت می کنند. این خود به نوعی باعث شده که برخی سرمایه گذاران و سرمایه های کلان از این کشور دور بمانند و این بر شرایط اقتصاد کشور روسیه بی تاثیر نیست. اما بازهم ثبت شرکت در روسیه یک روش بسیار مناسب مهاجرت است که در مقاله مربوطه کاملا شرایط آن شرح داده شده است.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

بخش های اصلی اقتصاد کشور روسیه

همانطور که می دانید اقتصاد کشورها همواره بر یک یا چند بخش اساسی استوار است که درآمد کشور و همچنین عمده صادرات آن ها را تشکیل می دهد. شرایط اقتصاد کشور روسیه و رشد و آینده آن نیز بر دوش چند بخش مهم و اصلی قرار دارد که ضعف یا رکود و کاهش صادرات در هرکدام از آن ها می تواند نقش بزرگی در مشکلات اقتصادی روسیه داشته باشد.

پیش از ادامه بررسی وضعیت اقتصادی روسیه به شما عزیزان توصیه داریم که حتما عنوان هزینه های زندگی در کشور روسیه را نیز در سایت ما مطالعه نمایید؛ این مقاله کاملا مخارج و مبالغی که یک شخص باید برای رسیدن به این کشور و همچنین در ادامه زندگی در آن هزینه نماید را به شما ارائه می نماید. در ادامه با کارشناسان خبره آی مهاجرتی همراه باشید تا بخش های اصلی اقتصاد کشور روسیه را بشناسید.

تاثیر انرژی در اقتصاد روسیه

کوه های اورال مملو ازهر نوع انرژی مواد معدنی، سوخت های فسیلی وسیع (نفت، گاز، زغال سنگ) و ذخایر الوار سیبری و خاور دور روسیه، این کشور را از نظر منابع طبیعی غنی کرده است که در شرایط اقتصاد کشور روسیه نیز دارای اهمیت بسیار است. به ویژه صادرات نفت و گاز همچنان منبع اصلی ارز است.

این کشور بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان، دومین تولیدکننده گاز طبیعی و دومین صادرکننده و تولیدکننده بزرگ نفت است. سوخت های فسیلی باعث انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای توسط روسیه می شود. 

این کشور چهارمین تولیدکننده بزرگ برق در جهان و نهمین تولیدکننده بزرگ انرژی تجدیدپذیر در سال 2021 است.

تاثیر انرژی در اقتصاد روسیه

روسیه همچنین اولین کشور جهان بود که انرژی هسته ای غیرنظامی را توسعه داد و اولین نیروگاه هسته ای جهان را ساخت. در سال 2020، این کشور چهارمین تولید کننده بزرگ انرژی هسته ای در جهان بود. در اواسط دهه 2000، سهم بخش نفت و گاز در تولید ناخالص داخلی حدود 20% و در سال 2013 بین 20 تا 21%از تولید ناخالص داخلی بود.

حداکثر سهم کل بخش نفت و گاز در تولید ناخالص داخلی روسیه شامل استخراج، پالایش، فروش نفت و گاز، کلیه کالاها و خدمات استفاده شده و کلیه فعالیت های حمایتی، 16.9% در سال 2018، 21.1% در سال 2019، 19.2% در سال 2020 و 15.2% در سال 2021 است. این بیشتر از سهم تولید ناخالص داخلی در آمریکا (8٪) و کانادا (کمتر از 10٪) است. این با تولید ناخالص داخلی در نروژ (14٪) و قزاقستان (13.3٪) قابل مقایسه است.

شناخت حوزه تحصیلی روسیه می تواند راهنمای خوبی برای رسیدن آینده ای موفق در این کشور باشد:

وجود معادن و اثر آن در اقتصاد

روسیه همچنین تولید کننده و صادر کننده مواد معدنی و طلا پیشرو است. روسیه بزرگترین کشور تولید کننده الماس در جهان است که تخمین زده می شود بیش از 33 میلیون قیراط در سال 2017 یا 25 درصد از تولید جهانی به ارزش بیش از 3.4 میلیارد دلار تولید کرده و شرکت دولتی آلروسا تقریباً 95 درصد از کل تولید روسیه را به خود اختصاص داده است.

در سال 2020، این کشور سومین تولیدکننده طلا در جهان بود. دومین تولید کننده پلاتین، چهارمین تولید کننده نقره، نهمین تولیدکننده بزرگ مس ، سومین تولید کننده نیکل، ششمین تولیدکننده سرب، نهمین تولیدکننده بوکسیت، دهمین تولیدکننده بزرگ روی، دومین تولید کننده وانادیوم، دومین تولیدکننده بزرگ کبالت، پنجمین تولیدکننده سنگ آهن، هفتمین تولیدکننده بزرگ بور، نهمین تولیدکننده بزرگ مولیبدن، سیزدهمین تولیدکننده قلع، سومین تولیدکننده بزرگ گوگرد، چهارمین تولیدکننده بزرگ فسفات، هشتمین تولیدکننده بزرگ گچ و علاوه بر این ها دهمین تولید کننده بزرگ نمک در جهان بوده است.

ضمنا فراموش نکنیم که این کشور ششمین تولیدکننده بزرگ اورانیوم در جهان در سال 2019 نیز بوده است و تمامی این ها به تنهایی نشان می دهد که معادن در شرایط اقتصاد کشور روسیه چقدر تاثیر گذار بوده و روسیه چه نقش بزرگی در تامین منابع معدنی در جهان دارد.

بخش کشاورزی در اقتصاد روسیه

بخش کشاورزی روسیه حدود 5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد، اگرچه این بخش حدود یک هشتم کل نیروی کار را به کار می گیرد. این کشور دارای سومین سطح زیر کشت بزرگ جهان با 1,265,267 کیلومتر مربع (488,522 مایل مربع) است.

با این حال به دلیل سختی محیط زیست، حدود 13.1% از زمین های آن قابل کشاورزی است. محصول اصلی کشاورزی روسیه همیشه غلات بوده است که به طور قابل توجهی بیش از نیمی از زمین های زراعی را اشغال می کند. 

روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و بزرگترین تولید کننده جو، گندم سیاه، جو دوسر و چاودار و دومین تولیدکننده بزرگ تخمه آفتابگردان است.

وجود معادن و اثر آن در اقتصاد

تحلیلگران مختلف سازگاری با تغییرات اقلیمی فرصت های زیادی را برای کشاورزی روسیه در طول بقیه قرن بیست و یکم پیش بینی می کنند که تاثیر زیادی بر آینده اقتصاد روسیه خواهد داشت. زیرا قابلیت زراعی در سیبری افزایش می یابد که منجر به مهاجرت داخلی و خارجی به منطقه می‌شود. بیش از یک سوم سطح زیر کشت به محصولات علوفه ای و بقیه زمین های کشاورزی به محصولات صنعتی، سبزیجات و میوه جات اختصاص دارد.

روسیه با توجه به خط ساحلی بزرگ خود در امتداد سه اقیانوس، یکی از بزرگترین ناوگان ماهیگیری جهان را نیز حفظ می کند، که رتبه ششم را در تناژ ماهی صید شده در جهان دارد. صید 4,773,413 تن ماهی در سال 2019. ضمن اینکه بهترین خاویار جهان (بلوگا) را در خود جای داده است.

 

صنایع مهم در کشور روسیه

مورد بعدی که نقش بسیار مهمی در شرایط اقتصاد کشور روسیه دارد، صنایع این کشور است. یکی از مهم ترین صنایع مربوط به صنایع تسلیحاتی است که یک بخش مهم استراتژیک و یک کارفرمای بزرگ در این کشور است. روسیه دارای یک صنعت تسلیحاتی بزرگ و پیشرفته است و دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان، تنها پس از ایالات متحده.

صنایع مهم بعدی، صنعت هوا و فضای این کشور است که ساخت هواپیما یک بخش صنعتی مهم آن بوده و حدود 355300 نفر در آن مشغول به کار هستند. در این صنایع تولید و ارزش شاخه هواپیماهای نظامی بسیار بیشتر از سایر بخش های صنایع دفاعی است و محصولات هواپیما بیش از نیمی از صادرات تسلیحات کشور را تشکیل می دهد.

صنایع اتومبیل سازی را نیز نباید فراموش کنیم، تولید خودرو یک صنعت قابل توجه در روسیه است که به طور مستقیم حدود 600 هزار نفر یا 1٪ از کل نیروی کار این کشور را استخدام می کند. البته پس از تحریم های 2022 و خروج تولیدکنندگان غربی، تولید به 450000 خودروی سواری در این سال کاهش یافت که پایین ترین میزان از زمان انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 است.

البته طبق پیش بینی ها آینده اقتصاد روسیه بر مقدار زیادی به تولید میکروچیپ ها و تولید صنایع الکترونیک در کنار صناییع خودروسازی خواهد بود. این کشور از سال 2022 و با احیای JCS Mikron تولید میکرو چیپ ها را از سر گرفت.

سایر بخش های اقتصادی روسیه

همانطور که مطالعه نمودید 4 بخش انرژی، معادن، کشاورزی و بخشی از صنایع این کشور نقش بسیار عظیمی در تعیین شرایط اقتصاد کشور روسیه دارند. اما این ها تمامی بخش های تشکیل دهنده اقتصاد کشور روسیه نیستند و برخی بخش های دیگر نیز تاثیر و نقش مهمی در آن دارند.

به خصوص که برخی از آن ها در آینده ای نه چندان دور از اهمیت و تاثیر بسیار بیش تری نسبت به الان برخوردار خواهند شد. در ادامه سایر بخش های اقتصادی روسیه را مشاهده می کنید:

  • حمل و نقل
  • ساخت و ساز
  • بیمه
  • فناوری اطلاعات
  • مخابرات و ارتباطات
  • گردشگری

شرکای اصلی اقتصاد کشور روسیه

تا این بخش با شرایط اقتصاد کشور روسیه خلاصه و بسیار کارامد آشنا شدیم. اما بهتر است برای تکمیل اطلاعات خود و شناخت سایر جنبه های مهاجرتی این کشور مقاله قوانین مهاجرت از طریق کار در روسیه را نیز مطالعه کنید، تا هر چیزی که برای اشتغال در روسیه نیاز دارید را به دست آورید.

اما در ادامه این بخش ما شرکای اصلی اقتصاد کشور روسیه را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. تا بدانید که این کشور بیش ترین مبادلات خود را با چه کشورهایی به انجام رسانده است. دقت داشته باشید که این آمار مربوط به پیش از شروع جنگ اوکراین بوده و هنوز اطلاعاتی موثق از بعد از شروع جنگ اعلام نشده است.

برترین واردکنندگان از روسیه

طبق آمار وضعیت اقتصادی روسیه در سال 2021 این کشور 484 میلیارد دلار کالا و مواد خام به خارج از این کشور صادر کرده است. 

همانطور که می دانید برترین صادرات این کشور مربوط به گاز، نفت و مواد معدنی بوده است. در ادامه در نمودار زیر برترین واردکنندگان از روسیه را به همراه مبلغ واردات آنان مشاهده می نمایید:

میلیارد دلار صادرات روسیه در 2021

برترین صادر کنندگان به روسیه

در این قسمت برای شناخت کامل شرایط اقتصاد کشور روسیه میزان واردات این کشور را خواهیم گفت. در سال 2021 روسیه 271 میلیارد دلار کالا و مواد از کشورهای جهان وارد خاک خود کرده است که بیش ترین آن مربوط به خودرو، قطعات یدکی خودرو و صنایع، دارو و رایانه بوده است. در ادامه برترین صادر کنندگان به روسیه را نیز خواهید شناخت.

میلیارد دلار واردات روسیه در 2021

تیم مشاورین آی مهاجرتی در این مقاله تلاش نموده تا خلاصه و مفید شرایط اقتصاد کشور روسیه را در اختیار شما بگذارند. شناخت بیش تر این کشور و چگونگی مهاجرت از آن را می توانید از طریق کارشناسان ما در دفاتر غربی و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز مطلع شوید.

سوالات پرتکرار شرایط اقتصاد کشور روسیه

در پایان نیز برخی از اطلاعات مفید در این زمینه را در قالب سوالات پرتکرار برای شما بیان نمودیم و مشاورین ما همواره از طریق بخش دیدگاه نیز با شما در ارتباط هستند.

شرایط اقتصاد کشور روسیه بدین صورت است که این کشور یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی و ششمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید (PPP) شناخته می شود.

برترین کالاهای وارداتی روسیه شامل خودرو، دارو، رایانه و قطعات یدک خودرو وصنایع است.

باید بدانید که بخش های اصلی تشکیل دهنده اقتصاد کشور روسیه شامل بخش انرژی ( نفت و گاز)، معادن، کشاورزی و صنایع می شود.

برترین کشورهای واردکننده از روسیه پیش از شروع جنگ اوکراین و شروع تحریم ها شامل چین، هلند، آمریکا، انگلستان و ایتالیا بوده اند.

صنایع تسلیحاتی، اتومبیل سازی، هوا و فضا، فناوری اطلاعات و مخابرات از اصلی ترین و مهم ترین صنایع روسیه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه