صفر تا صد اقتصاد اسپانیا

صفر تا صد اقتصاد اسپانیا موضوع این مطلب ماست که در ابتدا باید بدانید که اقتصاد این کشور یکی از بزرگترین اقتصاد های جهان بوده و در حال حاضر در رتبه چهاردهمین اقتصاد برتر دنیا از لحاظ درآمد ناخالص داخلی قرار گرفته است و همچنین یکی از بزرگترین اقتصاد های جهان از لحاظ قدرت خرید مردم می باشد که سطح زندگی مردم را بالا و رفاه مناسبی را فراهم آورده است.

در ادامه این مطلب به کمک کارشناسان آی مهاجرتی با وضعیت اقتصادی اسپانیا بیش تر آشنا خواهیم شد و مهم ترین منابع درآمد و زمینه های اقتصادی این کشور بیشتر خواهیم شناخت. 

صفر تا صد اقتصاد اسپانیا

جالب است بدانید محصولات کشاورزی اسپانیا 40 تا 45 درصد ارزش خالص کل محصولات و 50 درصد از حجم کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهند.

فهرست مطالب

اسپانیا دارای اقتصاد مختلط سرمایه داری است و پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا پس از آلمان ، بریتانیا ، فرانسه و ایتالیا و همچنین چهارمین اقتصاد بزرگ در منطقه یورو بر اساس آمار تولید ناخالص داخلی می باشد ، در سال 2019 این کشور پانزدهمین صادرکننده و چهاردهمین واردکننده بزرگ جهان بوده است.

همانطور که میدانید صفر تا صد اقتصاد اسپانیا پس از انقلاب صنعتی با رشدی که داشته توانسته این کشور را بین کشورهای دارای اقتصاد مناسب و در نتیجه نرخ بیکاری و تورم پایین قرار دهد . به استثنای مواقعی که بحران و یا جنگی در کشور وجود داشته است که یکی از همین موارد بحرانی اقتصادی بوده که سال 2008 گریبان کشورهای فراوانی در جهان را گرفت و هنوز هم آثار آن پا برجاست . البته اسپانیا همواره به سرعت در حال جبران است که در ادامه به طور جامع تر به آن و تاثیرش بر اقتصاد کشور اسپانیا خواهیم پرداخت.

بحران اقتصادی سال 2008

در اواسط سال 2008 بود که حباب مسکن در اسپانیا ترکید و بازار مسکن با دگرگونی بسیاری مواجه شد و قیمت ها با تغییرات عجیب و غریبی رو به رو شدند . این اتفاق باعث به وجود آمدن بحران مالی در این کشور شد که تا سال 2013 نیز ادامه داشت و صفر تا صد اقتصاد اسپانیا را متزلزل کرد . در این 5 سال تولید ناخالص اسپانیا 9 درصد کاهش یافت و افزایش بدهی های دولت تا پایان سال 2014 در داخل و خارج از کشور رخ داد.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیو و پادکست صفر تا صد اقتصاد اسپانیا

بررسی های کارشناسان ما در رابطه با صفر تا صد اقتصاد اسپانیا را در این پادکست و ویدیو می شنوید و می بینید، آنچه مهم است شناخت کامل این کشور برای افراد متقاضی سرمایه گذاری و کار در این کشور است.

اگر پس از مطالعه مطلب، سوالی برای شما ایجاد شد، با ما در ارتباط باشید.

نمایش ویدیو درباره کاور صفر تا صد اقتصاد اسپانیا
صفر تا صد اقتصاد اسپانیا

حالا که سخنن مسکن به میان آمد، پیشنهاد ما این است که حتما مقاله خرید ملک در اسپانیا را مطالعه کنید و از شرایط خوب این روش مهاجرتی با خبر شوید.

با شروع این سقوط اقتصادی بود که در سال های 2010 و بیش تر 2011 سرمایه ها و شرکت های خارجی شروع به خروج از این کشور و خارج کردن اموال خود از اسپانیا کردند که باعث مشکلات اقتصادی اسپانیا، افزایش بیکاری و افت شدید فعالیت های تولیدی گردید ، به طوری که در زمینه ساخت و ساز رکودی عظیم به وجود آمد ، توان مالی بانک ها بسیار کاهش یافت و شاخص بورس نیز سقوط شدیدی را تجربه کرد.

همین موارد باعث تعدیل نیرو در بخش های خصوصی و عمومی شد و دستمزدها را تا حد ممکن رو به کاهش برد ، در نتیجه روز به روز قدرت خرید مردم بسیار کم تر شد و بیکاری به نرخ 26 درصد رسید که تا کنون در اقتصاد اسپانیا تجربه نشده بود . در آن سال‌ها همه‌چیز برای از هم پاشیدن اقتصاد این کشور آماده و فراهم شده بود اما این اتفاق نیفتاد.

نجات از بحران

زمانی که بحران مالی در اقتصاد اسپانیا اوج گرفت اتحادیه اروپا 100 میلیارد یورو کمک مالی به این کشور را به تصویب کرد . با استفاده از این کمک مالی و شروع اصلاحات بانکی وضعیت اقتصاد اسپانیا از اواسط 2013 بهتر شد و میزان نقدینگی بانک‌های این کشور تحت کنترل قرار گرفت.

با ادامه روند اصلاحات ، شفافیت و سلامت به‌نظام بانکی اسپانیا بازگشت و کم کم نجات از بحران حاصل شد . اتحادیه اروپا هم رسما اعلام کرد که این کشور دیگر نیازی به بسته‌های نجات ندارد و نهایتا اسپانیا توانست با مصرف 41 میلیارد یورو از بسته نجات خود ، سیستم بانکی‌ خود را سازمان‌دهی کرده و به مرحله بعدی برود.

بسیاری از ناتوانی‌هایی که اسپانیا با آن‌ها مواجه بود به دلیل ساختار اقتصادی بد و نهادهای موجود در آن شکل‌گرفته بودند . تا پیش از اصلاحات بازار کار این کشور مملو از قوانین دست و پاگیر ، غیرقابل انعطاف و کهنه بود . به‌طوری‌که در سال 2008 و 2009 دو میلیون شغل از دست رفت و به دلیل زیان ده شدن بنگاه ها بسیاری از کارکنان اخراج شدند.

با اجرای برنامه های اصلاحی میزان رشد اسپانیا در سال 2014 به 3.2 درصد رسید و حجم تولید ناخالص داخلی آن 1080 میلیارد یورو را نیز رد کرد و دوباره به آینده اقتصاد اسپانیا امیدها تازه شد و شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی به سمت این کشور روانه شدند. در ادامه با چندی از مهم ترین بخش های اقتصاد اسپانیا آشنا خواهیم شد.

 
کشاورزی و دامپروری در اسپانیا

کشاورزی و دامپروری در اسپانیا

در راستای ارتقاء صنعت کشاورزی و دامپروری در اسپانیا، این کشور تبدیل به یکی از تولیدکنندگان اصلی و بزرگ محصولات کشاورزی در غرب اروپا به شده است و گندم و جو مهم ترین محصولات غله ای اسپانیا هستند که از نظر میزان حجم تولیدی و سطح زمین زیر کشت بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده اند . 

با وجود تلاش و تشویق و حمایت های دولت برای کاشت ذرت و دانه های روغنی باز این هدف محقق نشده و میزان وسیعی از نیاز به این محصولات از طریق واردات تامین می گردد.

محصولات کشاورزی اسپانیا 40 تا 45 درصد ارزش خالص کل محصولات و 50 درصد از حجم کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهند و انگور ، پنبه ، چغندر قند ، سیب‌زمینی ، حبوبات ، زیتون ، انبه ، توت‌فرنگی ، گوجه‌فرنگی و علوفه دام از محصولات بخش کشاورزی در کشور اسپانیا هستند.

بررسی صفر تا صد اقتصاد اسپانیا نشان می دهد که پرورش گوسفند و گاو نیز در اسپانیا از اهمیت بالایی برخوردار است و این کشور یکی از بزرگترین پرورش دهندگان گوسفند و بز در اروپا می باشد که از فراورده های لبنی و گوشتی آن در داخل کشور استفاده می شود و پوست این حیوانات نیز برای ریسندگی و صنعت لباس به کشورهای دیگر صادر می شود.

اسپانیا جزو کشورهای بزرگ در کشاورزی گلخانه‌ای ، کشت اکولوژیک و محصولات کشاورزی ارگانیک در اروپا است و از سال 2016 اقدامات فراوانی برای مدرنیزه کردن کشاورزی و آبیاری در این کشور صورت گرفته است که باعث صرفه جویی در آب و کاهش مخارج و افزایش بهره وری در این بخش شده است.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

وضعیت صنایع در اقتصاد اسپانیا

صنایع حال حاضر اسپانیا شامل ماشین‌آلات ، فلزات ، مواد شیمیایی ، دارویی ، کشتی‌سازی ، خودرو ، گردشگری ، منسوجات و پوشاک ، مواد غذایی و نوشیدنی می باشد . بخش صنایع در اسپانیا به دلیل داشتن زیرساخت‌های قوی و متنوع پتانسیل بالایی در افزایش سهم خود از تولید ناخالص داخلی را دارد که بر اساس آمار وضعیت صنایع در اقتصاد اسپانیا سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی کشور برابر با 27 درصد است.

در سال‌های اخیر بیشترین صادرات اسپانیا را صنایع خودروسازی ، غذایی و دخانیات تشکیل داده اند . جالب است بدانید که بعد از طی کردن بحران در سال 2013 صنعت خودروسازی و غذایی اسپانیا به ترتیب 5.5 و 5.7 درصد نسبت به سال 2012 رشد کرده‌ و این رشد تا کنون ادامه داشته و پیش بینی می شود که در سال های آتی این صنایع بتوانند در بازارهای جهانی نیز نام و اعتباری برای خود دست و پا نمایند و صفر تا صد اقتصاد اسپانیا دستخوش تغییرات چشمگیر کند.

نکته جالب‌توجه دیگر این است که اسپانیا توانسته خودروهای تولیدی خود را به 120 کشور صادر کند و این‌یک گام رو جلوی بزرگ در این زمینه است . خریدار خودروهای اسپانیایی کشورهای انگلیس ، آمریکا ، آلمان و ایتالیا هستند و در صنعت غذایی نیز عمده صادرات اسپانیا به مقصد پرتغال ، ایتالیا ، آمریکا و فرانسه انجام می‌شود.

70 درصد از صنایع اسپانیا در ایالت های کاتالونیا ، مادرید ، والنسیا ، باسک ، آندالوسیا و گالیسیا واقع شده اند که کاتالونیا به تنهایی میزبان 25 درصد از صنایع این کشور است.

صنعت گردشگری در اسپانیا

جاذبه‌های تاریخی صنعت گردشگری در اسپانیا سالانه افراد زیادی را برای سیاحت به این کشور می‌کشاند که باعث شده این کشور جز 5 مقصد اصلی توریست های جهان قرار بگیرد و سالانه درآمد کلانی را به کشور وارد کرده و باعث به وجود آمدن شغل های دائمی و فصلی فراوانی شود . اسپانیا توانسته است با حفظ سرمایه‌های نمادین خود و ایجاد سرمایه‌های نمادین جدید ، صنعت توریسم خود را به میزان بالایی رشد و توسعه دهد.

گردشگری توانسته رشد صفر تا صد اقتصاد اسپانیا را به میزان بالایی یاری دهد و درآمد قابل‌قبولی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد . به‌جز درآمد حاصل از جذب گردشگر بین سال‌های 2013 تا 2019 بیش از 400 هزار شغل در بخش گردشگری در اقتصاد اسپانیا ایجاد شده است . جالب است بدانید که اسپانیا سومین کشور با بیشترین توریست در جهان بعد از ایالت متحده و فرانسه است.

صنعت گردشگری در اسپانیا

صنعت گردشگری برای صفر تا صد اقتصاد اسپانیا مانند یک الهه نجات بعد از دوران بحران عمل کرده و باعث شده که میزان بیکاری در کشور کاهش و فرصت های شغلی فراوانی ایجاد شود ، مشاغلی که نیازی به سرمایه گذاری و هزینه زیادی نداشته و درآمد بالایی را هم کسب می کند . به همین خاطر دولت حمایت های زیادی از سرمایه گذاران جدید در این بخش می نماید.

پس اگر شما هم قصد سرمایه گذاری در اسپانیا را دارید بخش گردشگری یکی از مناسب ترین زمینه های ممکن در این کشور است.

وابستگی اقتصاد انرژی در اسپانیا

بر اساس برنامه چشم انداز صفر تا صد اقتصاد اسپانیا، این کشور یکی از کشورهای پیشرو در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان است . این کشور در سال 2009 با افتتاح یک نیروگاه بزرگ خورشیدی به نام لا فلوریدا در منطقه آلوارادو با پیش افتادن از ایالات متحده به بزرگترین تولیدکننده انرژی برق از خورشید تبدیل شد.

همچنین اسپانیا در میان کشورهای اروپایی بیشترین مقدار برق را از انرژی بادی تولید می‌کند و همین مسئله وابستگی اقتصاد انرژی در اسپانیا به معیشت جامعه را پر رنگ تر کرده است.

اسپانیا به‌خوبی دریافته است که عصر انرژی های تجدیدناپذیر به پایان رسیده است و آینده را انرژی های تجدیدپذیر می سازند.

به همین دلیل در این زمینه سرمایه گذاری کرده است و از کشورهای پیشرو در تولید انرژی های تجدیدپذیر به حساب می‌آید و پیش بینی می شود که تا دو ده دیگر بتواند به طور کامل تمام انرژی مورد نیاز خود در تمامی بخش ها را با انرژی های تجدیدپذیر تامین کرده و میزان آسیب رساندن به محیط زیست را به حداقل ممکن برساند.

Catalonia & Economy

بخش کاتالونیا در اقتصاد

بله کاتالونیا به مهمی صنعت ، کشاورزی و گردشگری یکی از عوامل مهم در اقتصاد اسپانیا است ، زیرا از نظر وسعت و جمعیت کاتالونیا با چندین کشور اروپایی مانند سوئیس قابل مقایسه بوده و اگرچه 16 درصد از جمعیت اسپانیا را دارد ، اما 19 درصد از تولید ناخالص داخلی اسپانیا و 25 درصد از صادرات آن را تولید می کند.

تولید ناخالص داخلی آن برای هر نفر در حال حاضر 14 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است ، در حالی که بقیه اسپانیا دارای تولید ناخالص داخلی برای هر نفر حدود 10 تا 15 درصد کمتر از میانگین اتحادیه اروپا هستند . همچنین نرخ بیکاری در کاتالونیا کمتر از بقیه اسپانیا و مشابه منطقه مادرید است.

بله ، پس جدایی این ایالت جدایی طلب از اسپانیا علی الخصوص بخش کاتالونیا در اقتصاد می تواند تاثیر بسیار فراوانی در اقتصاد این کشور داشته باشد ، موضوعی که سال ها است بین رهبران ایالت و دولت اسپانیا بر سر آن بحث و درگیری وجود دارد.

زیرا رهبران ایالتی معتقد هستند که در قبال منافع و سودی که برای دولت و کشور دارا هستند خدمات و سرمایه گذاری دریافت نمی کنند . همین موضوع باعث شده که سال ها آتش اختلاف و سودای جدایی در میان مردم و دولت حاکم داغ باشد.

البته چیزی که مسلم است اینکه در صورت جدایی هم اسپانیا و هم کاتالونیا آسیب خواهند دید ، اما میزان خسارت و آسیب به زیرساخت و صفر تا صد اقتصاد اسپانیا بسیار بیش تر خواهد بود و با این عمل مقدار فراوانی از اقتصاد ، صنعت و درآمد ناخالص کشور از دست خواهد رفت.

نقش معادن در گردش مالی اسپانیا

اسپانیا به دلیل قلمرو وسیع و تنوع آب و هوا و خاکی که دارد از وجود معادن مختلفی بهره می برد . این معادن از فلزهای مختلف ، سنگ های گوناگون ، مواد رادیو اکتیو ، زغال سنگ و غیره تشکیل می شوند که در سال های اخیر توجه بسیاری به این بخش شده است و دولت میزان استخراج و کسب درآمد از این معادن را تا 30 درصد افزایش داده است.

در حال حاضر اسپانیا دومین تولید کننده مس و اولین تولید کننده گچ و تنها تولید کننده سپیولیت در اتحادیه اروپا در سال های اخیر بوده است و همچنین قدم های بزرگی در مسیر استخراج از سنگ های زینتی در این کشور برداشته شده و معادنی که استخراج از آنان متوقف شده بود نه تنها دوباره راه اندازی شده بلکه میزان استخراج از آنان افزایش نیز یافته است نشان دهنده نقش معادن در گردش مالی اسپانیا است.

نقش معادن در گردش مالی اسپانیا

شاید در حال حاضر تاثیر معادن در اقتصاد اسپانیا چشمگیر نباشد اما با توجه به رشد استخراج از آنان ، در سال های آینده معادن اسپانیا می توانند تاثیر بیش تر و مهمتری در ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای مردم این کشور داشته باشند.

جدای این مطلب پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله شرایط و راه های مهاجرت به اسپانیارا در سایت آی مهاجرتی مطالعه نموده و اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با انواع روش های مهاجرت به این کشور و سیستم اقتصادی و بازار کار آن کسب نمایید.

این مقالات که زیر به قلم کارشناسان آی مهاجرتی برای شناخت بهتر کشور اسپانیا است، نکات مهمی را شامل می شوند:

برخی از شاخصه های مهم در اقتصاد اسپانیا

تا این قسمت از مقاله با برخی از شاخصه های مهم در اقتصاد اسپانیا آشنا شدیم و در ادامه قصد داریم شما را با برخی از شاخصه های مهم که می توانند قدرت و شکوفایی یک اقتصاد را به طور واضح و ساده به ما نشان دهند را در اقتصاد کشور اسپانیا برای شما شرح دهیم.

نرخ بیکاری

همانطور که گفتیم اسپانیا هنوز هم در حال پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی است و با این که موفق به خارج شدن از سقوط شده اما آسیب های زیادی را نیز متحمل شده است.

در حال حاضر نرخ بیکاری در این کشور 14 درصد است که در مقایسه با کشورهای قدرتمند و برتر جهان مقداری بسیار بالا است اما نباید فراموش کنیم که ای مقدار در سال 2012 نزدیک به 26 درصد بوده است.

برخی از شاخصه های مهم در اقتصاد اسپانیا

با توجه به برنامه ریزی ها و آینده نگری هایی که شده می توان امید داشت که این مقدار در 5 سال آینده به زیر 10 درصد کاهش یافته و برای کسانی که جویای کار در این کشور هستند فرصت های شغلی افزایش یابد. برای کسب اطلاعات دقیق تر و با جزئیات بیشتر مقاله مهاجرت کاری و کار در اسپانیا را در سایت ما مطالعه نموده و در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان آی مهاجرتی تماس حاصل نمایید.

تورم

اسپانیا پس از آن بحران اقتصادی شوم تغییرات بسیاری را نوع سیستم بانکداری و کشورداری خود انجام داد و هم اکنون در حال دیدن ثمره آن است به طوری که تورم از سال 2013 در حال کاهش بوده و در حال حاضر و در سال 2021 به 1.7 درصد رسیده است.

با این که در سال 2020 تورم این کشور به منفی 0.3 درصد نیز رسید ، اما همه گیری کرونا باعث اختلالاتی در این کشور و افزایش تورم شد ، اما هنوز هم این مقدار در یکی از کمترین مقادیر ممکن در میان کشورهای دنیا قرار دارد.

برترین شرکای اقتصادی اسپانیا

در این قسمت قصد داریم تا برترین شرکای اقتصادی اسپانیا را با میزانی که از بازار واردات و صادرات این کشور را به خود اختصاص می دهند را به شما معرفی کنیم. البته این شرکای اقتصادی همواره در حال تغییر هستند و با توجه به سیاست های اقتصادی و میزان واردات و صادرات تعیین می شوند. در حال حاضر در ابتدای سال 2023 این شرکا به شرح زیر هستند:

برترین صادر کننده به اسپانیا حجم معاملات
آلمان 41.2 میلیارد دلار
فرانسه 33.9 میلیارد دلار
چین 30.3 میلیارد دلار
ایتالیا 22 میلیارد دلار
هلند 15.5 میلیارد دلار
برترین واردکنندگان از اسپانیا حجم معاملات
فرانسه 47.6 میلیارد دلار
آلمان 34 میلیارد دلار
پرتغال 23.8 میلیارد دلار
ایتالیا 22.8 میلیارد دلار
انگلستان 18.9 میلیارد دلار

از این که تا انتهای این مطلب ما را همراهی نمودید نهایت سپاس را از شما عزیزان داریم. کارشناسان ما در شرکت آی مهاجرتی همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با صفر تا صد اقتصاد اسپانیا و یا هرگونه امور دیگری مرتبط با این کشور می باشند. ضمنا مطالعه مقاله ثبت شرکت در اسپانیا را نیز از دست ندهید که اطلاعات بسیار دقیق و به روزی را در رابطه با مخارج و هزینه های راه اندازی کسب و کار در این کشور به شما ارائه خواهد کرد.

سوالات پرتکرار صفر تا صد اقتصاد اسپانیا

بررسی های انجام شده برای پرونده های مختلف مهاجرتی به کشور اسپانیا، ما را به تعدادی از پرتکرارترین سوالات در این حوزه رسانده است که در ادامه در اختیار شما گذاشته ایم.

سوالات خود می توانید را نیز فارغ از این مطلب از کارشناسان آی مهاجرتی بپرسید.

برترین کشورهای وارد کننده کالا و مواد از اسپانیا به ترتیب کشورهای فرانسه، آلمان، پرتغال،ایتالیا و انگلستان هستند.

بحران اقتصادی اروپا که اسپانیا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد از سال 2008 آغاز شد و در سال 2014 به طور کامل پایان پذیرفت

باید بگوییم که ایالت کاتالونیا تاثیری بسیاری در اقتصاد این کشور دارد و به تنهایی 25% از صنایع اسپانیا را در خود جای داده است.

در حال حاضر بیشترین صنایع و کمپانی ها در ایالات کاتالونیا ، مادرید ، والنسیا ، باسک ، آندالوسیا و گالیسیا قرار گرفته اند و این ایلات تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد این کشور دارند.

در حال حاضر بیشترین صادرات اسپانیا مربوط به محصولات کشاورزی می باشد که بیش از 50% از کل صادرات را به خود اختصاص می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه