گام به گام راهنمایی موثر برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان

کشور آلمان یکی از مقاصد بسیار مهاجرپذیر در جهان می‌باشد که طی چندین سال گذشته درخواست مهاجرت به آنجا و دریافت اقامت دائم این کشور 3 تا 4 برابر شده است. یکی از دلایل این مقدار رشد زیاد، شرایط زندگی و کاری بسیاری مناسب و ایده‌آلی است که در این کشور برای ساکنین و شهروندان وجود دارد. 

البته نباید از عوامل خارجی که باعث افزایش میزان مهاجرت از برخی کشورها نظیر کشورمان شده است، نیز چشم‌پوشی کرد.

گام به گام راهنمایی موثر برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان

اخذ تابعیت کشور آلمان به شما این فرصت را می دهد که همانند یک شهروند بومی از تمامی خدمات و حقوق مساوی با سایرین بهره مند شوید.

فهرست مطالب

نکته مهمی که باید در رابطه‌ با مهاجرت و اقامت در آلمان این کشور مدنظر داشته باشید، این است که اخذ ویزا با اخذ اقامت و اخذ تابعیت و شهروندی این کشور سه مقوله متفاوت هستند که هرکدام شرایط و ویژگی‌های خود را داشته و به مدارک و شرایطی خاص نیز نیازمند می‌باشند.

عنوان معرفی بهترین راه های مهاجرت به آلمان + اخذ اقامت راهنمای خوبی برای شما علاقه مندان به رفتن به این مکشور می باشد که توصیه می کنیم با مطالعه آن به اطلاعات خوبی برسید.

در اینجا قصد داریم تا گام به گام راهنمایی موثر برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان را با کمک مشاورین آی مهاجرتی برای شما عزیزان شرح دهیم.

در میان کشورهای اروپایی کشور آلمان به‌عنوان پرمتقاضی‌ترین مقصد در میان ایرانیان شناخته می‌شود، به همین خاطر داشتن اطلاعات در این زمینه بسیار مهم می‌باشد.

به‌ طور کلی مدنظر قرار دهید که دریافت رسیدن به تابعیت و شهروندی کشور آلمان نیازمند ابتدا اخذ ویزای حضور در این کشور از طریق یکی روش‌های قانونی داشته و پس از آن باید اقامت دائم آلمان را به دست آورید تا در نهایت قادر به درخواست شهروندی آلمان شوید.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیو اخذ تابعیت و شهروندی آلمان + پادکست

گام به گام راهنمایی موثر برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان را در این ویدیو از زبان مونا بشنوید و در صورتی که تمایل به اقدام از طریق یکی از شیوه های قانونی ورود به آلمان دارید، با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

نمایش ویدیو درباره کاور ویدیو گام به گام راهنمایی موثر برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان
گام به گام راهنمایی موثر برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان

راهی موثر برای تابعیت: شرایط گرفتن تابعیت آلمان

شرایط گرفتن تابعیت آلمان با توجه‌ به روشی که شما برای مهاجرت به این کشور برگزیده‌اید، ممکن با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد. اما دریافت تابعیت این کشور از طریق دریافت شهروندی آن یعنی این که شما توانسته‌اید پس از مدت‌زمان معلومی که دولت آلمان در نظر گرفته است، اقامت دائم خود را به تابعیت مبدل سازید.

همچنین این بدان معنی است که شما کاملاً توانسته‌اید خواسته‌ها و شرایط دولت این کشور را برای تبدیل‌شدن به یک شهروند آلمان به جا آورید. ولی همان‌طور که گفتیم شما در ابتدا نیاز به دریافت اقامت دائم این کشور دارید که آن هم از طریق روش‌های مختلف مهاجرتی به دست خواهد آمد که هرکدام قوانین و ضوابط خود را دارد و ما کاملاً در مقالات آلمان و ویزای آلمان آن را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم.

پس باید بگوییم که رسیدن به تابعیت کشور آلمان به این معنا است که فرد الزامات خاصی را که دولت آلمان تعیین کرده است، را رعایت کرده‌‌اند و توانسته‌اند اقامت موقت خود را به دائم تبدیل کنند. پس از آن نیز مدت‌زمان خاصی که موردنیاز بوده را پشت سر گذاشته و شرایط لازم را فراهم آورده تا به این هدف رسیده‌اند. پس از این به بعد باید آلمان را مانند خاک مادری خود دانسته و برای رشد آن تلاش کرده و به قوانین آن کاملاً باشند.

راه‌های کارآمد برای اخذ تابعیت در آلمان

همان‌طور که اشاره کردیم راه‌های گرفتن تابعیت در آلمان متفاوت و گوناگون هستند که شما باید با توجه‌ به اهداف خود و همچنین برخی دیگر از شرایط شخصی نظیر سن، تحصیلات، تجربه کاری، بودجه مالی و غیره مناسب‌ترین روش ممکن را برگزیده و برای دستیابی به آن مدارک لازم را تهیه نموده و اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که هریک از راه‌هایی که در ادامه نام خواهیم برد در ابتدای امر برای شما اجازه اقامت موقت آلمان را به مدت‌زمان محدود و مشخصی به ارمغان خواهند آورد که البته قابل‌تمدید خواهند بود. اما هرکدام از این راه‌ها در نهایت می‌توانند شما را به اقامت دائم آلمان برسانند و هرکدام قوانین و مدارک مختص خود را دارند که می‌توانید از طریق کارشناسان آی مهاجرتی از جزئیات آن‌ها مطلع شوید. در حال حاضر از طریق روش‌های زیر امکان اخذ تابعیت آلمان وجود دارد: 

  • اخذ تابعیت از طریق شرایط کار در آلمان
  • اخذ تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری در آلمان
  • اخذ تابعیت از طریق مهاجرت تحصیلی به آلمان
  • اخذ تابعیت از طریق ثبت شرکت در آلمان
  • اخذ تابعیت و مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان
  • اخذ تابعیت از طریق پناهندگی در آلمان
  • اخذ تابعیت و اقامت آلمان از طریق ازدواج
گام به گام: مدارک ضروری برای اخذ تابعیت آلمان

گام به گام: مدارک ضروری برای اخذ تابعیت آلمان

قطعاً برای رسیدن به تابعیت و شهروندی کشور آلمان باید مدارک و شرایطی که دولت این کشور از متقاضیان درخواست می‌نماید را فراهم آورید تا این ماکان برایتان فراهم آید. بسیار مهم است دقت داشته باشید که باتوجه‌به شرایط هریک از متقاضیان ممکن است که مدارکی مازاد یا خاص از افراد درخواست شود یا بهتر باشد که آن‌ها را نیز به مراجع مربوطه ارائه نمایید . به همین خاطر همواره با مشاورین آی مهاجرتی و یا افرادی که موفق به دریافت تابعیت این کشور شده‌اند، مشورت کرده و از تجارب آنان استفاده نمایید تا احتمال اشتباهات خود را از میان برداشته و با موفقیت به تابعیت آلمان برسید. اما همواره مدارک لازم برای اخذ تابعیت آلمانی دارای مواردی است که برای تمامی متقاضیان الزامی بوده و باید حتماً آن‌ها را تهیه و ارائه نمایند.

در حال حاضر عمده مدارک شامل موارد زیر می‌گردد:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی و هویتی معتبر با ترجمه کامل
  • در صورت متأهل بودن ارائه سند و گواهی ازدواج
  • داشتن مهارت زبان آلمانی کافی از طریق ارائه مدارک زبانی معتبر
  • اثبات تمکن مالی لازم جهت زندگی در آلمان برای خود خانواده‌تان
  • قبولی در آزمون تابعیت آلمان Einbürgerungstest
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

زمانبندی دقیق: مدت زمان لازم برای اخذ شهروندی آلمان

بسیاری از متقاضیان اخذ تابعیت و شهروندی کشور آلمان با این سؤال مواجه هستند که رسیدن به این امر چه مدت‌زمان به طول خواهد انجامید؟! قطعاً مدت زمانی که شما مجاز به دریافت شهروندی این کشور خواهید شد، بستگی فراوانی به نوع روش مهاجرتتان خواهد داشت، چون هریک از این روش‌ها مدت‌زمان خاصی را برای رسیدن به اقامت دائم و پس از آن تابعیت مدنظر قرار داده‌اند.

البته نباید از شرایط متفاوت متقاضیان نیز چشم‌پوشی کرد، چون هر فرد می‌تواند با توجه‌ به مدارک و شرایطی که نیازمند ارائه آن‌ها می‌باشد زمان خاصی را صرف نماید. اما به‌ طور کلی هریک از روش‌های قانونی مهاجرت به کشور آلمان، حداقل زمانی را برای دریافت اقامت دائم و تابعیت در نظر گرفته‌اند. در ادامه با مدت‌ زمان اخذ شهروندی آلمان از طریق روش‌های متفاوت آشنا خواهید شد:

روش مهاجرتی مدت‌زمان موردنیاز برای دریافت اقامت دائم و تابعیت
مهاجرت تحصیلی امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت به طور مستقیم از طریق تحصیل در آلمان وجود ندارد و متقاضی باید ویزای خود را به ویزای کار یا سرمایه‌گذاری مبدل ساخته یا با شهروند آلمانی ازدواج کند و از طریق این روش‌ها به اقامت دائم و تابعیت برسد.
مهاجرت کاری پس از اخذ ویرای کار اگر 4 سال در آلمان کار و زندگی کند اقامت دائم گرفته و 3 سال پس از اقامت دائم قادر به دریافت تابعیت خواهید بود. از طریق داشتن بلوکارت اروپا می‌توان از 21 ماه تا 33 ماه اقامت در آلمان نیز برای اقامت دائم اقدام کرد.
مهاجرت سرمایه‌گذاری (ثبت شرکت، تأسیس شعبه، دفتر نمایندگی) پس از 3 سال سرمایه گذاری در این کشور و ارائه فعالیت تجاری مثبت و مفید برای اقتصاد آلمان، فرد متقاضی و خانواده وی واجد شرایط دریافت اقامت دائم و پاسپورت آلمان خواهند بود.
مهاجرت از طریق ازدواج پس از حداقل 2 سال ازدواج با یک شهروند یا مقیم قانونی آلمان و همچنین حداقل 3 سال زندگی مشترک در این کشور قادر به اخذ اقامت دائم و تابعیت آلمان خواهید بود.

آزمون اخذ شهروندی آلمان: فرصتی برای موفقیت

شرکت در آزمون اخذ شهروندی آلمان و قبولی در آن به معنای آگاهی از نظم قانونی و اجتماعی آلمان و شرایط زندگی این کشور می‌باشد که برای تمامی متقاضیان اخذ تابعیت و شهروندی کشور الزامی است. آزمون تابعیت آلمان یک آزمون متشکل از 33 سوال بوده و این سوال ها به طور تصادفی از یک بانک سوالات شامل 310 سوال بالقوه (300 سوال برای آلمان به طور کلی اعمال می شود و 10 سوال مخصوص «سرزمین» است که فرد در آن آزمون می دهد) انتخاب می شوند.

30 سوال از این آزمون شامل حوزه های موضوعی «زندگی در دموکراسی»، «تاریخ و مسئولیت» و «مردم و جامعه» خواهد بود و 3 سوال دیگر مربوط به ایالت فدرالی است که در آن به عنوان اولین محل اقامت خود ثبت نام کرده اید. همچنین لازم به ذکر است که یک کاتالوگ عمومی از سوالات این آزمون و چارچوب درسی تابعیت برای متقاضیان ارائه شده است که از طریق مشاورین آی مهاجرتی می توانید از آن مطلع شوید.

این آزمون به صورت آزمونی چندگزینه ای برگزار می شود و مدت زمان در نظر گرفته شده برای آن 60 دقیقه خواهد بود. برای قبولی در این آزمون باید حداقل به 17 سوال از 33 سوال موجود جواب صحیح دهید و در صورت عدم قبولی بازهم می توانید در آن شرکت کنید. ضمن اینکه شرکت در آزمون دارای محدودیت تعداد دفعات نیست و می توانید تا اخذ قبولی هرچندبار در آن شرکت کنید.

این آزمون هرساله و به تعداد دفعات مختلفی برگزار می شود و باید در مراکز مشخصی که در هر ایالت در نظر گرفته می شود، در آن شرکت کنید. همانطور که گفتیم تمامی متقاضیان اخذ شهروندی و تابعیت آلمان باید در این آزمون شرکت کنند، مگر این که در یکی از دسته های زیر جای بگیرند و نیازی به شرکت در این آزمون نخواهند داشت:

  • کمتر از 16 سال سن داشته باشید.
  • به دلیل بیماری یا ناتوانی جسمی، فکری یا روانی قادر به انجام الزامات دانش مدنی نباشید.
  • دارای یک گواهی پایان دوره متوسطه از یکی از مدارس آلمانی یا مراکز مشابه باشید.
  • در یکی از موسسات آموزش عالی کشور آلمان در رشته های در رشته حقوق یا علوم اجتماعی، علوم سیاسی یا اداری موفق به فارغ التحصیلی شده باشید.

هزینه آزمون تابعیت آلمان

برای شرکت در آزمون تابعت آلمان باید هزینه ای را پرداخت کنید، که برای افرادی که دارای شرایط مالی مناسبی نیستند قابل کاهش می باشد. همچنین می توان آن را به صورت اقساطی نیز پرداخت کرد، اما این تحت شرایط خاصی می باشد. همچنین هزینه آزمون تابعیت آلمان در صورت عدم قبولی غیر قابل برگشت است.

همچنین هزینه اخذ تابعیت آلمان برای هر نفر جداگانه دریافت می شود و هزینه فرزندان خردسالی که با والدین خود درخواست تابعیت می کنند نیز برای هر فرزند جداگانه محاسبه می شود. این هزینه ها به شرح زیر می باشند:

هزینه مربوطه

مبلغ

هزینه آزمون تابعیت آلمان 25 یورو
هزینه اخذ تابعیت برای هر نفر پس از قبولی در آزمون 255 یورو
هزینه فرزندان خردسال 51 یورو

قانون دوگانگی: راهنمای قوانین تابعیت دوگانه در آلمان

برخی از متقاضیان این سؤال را مطرح می‌کنند که قوانین تابعیت دوگانه در آلمان به چه صورت بوده و آیا می توان با تابعیت این کشور تابعیت کشوری دیگر را هم در اختیار داشت یا خیر؟! در جواب این سؤال باید بگوییم که کشور آلمان تابعیت دوگانه را قبول ندارد و باید افراد تنها تابع و شهروند قانونی این کشور باشند.

البته برخی استثنائاتی از سوی دولت آلمان در نظر گرفته شده که برای افرادی خاص تحت شرایطی خاص امکان‌داشتن تابعیتی اضافه‌تر از تابعیت آلمان پذیرفته خواهد بود. این استثنائات بدین شرح هستند:

  • اگر فرد متقاضی تبعه یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا کشور سوئیس باشد.
  • فرد متقاضی وابسته به نژاد آلمانی باشد.
  • متقاضی اخذ تابعیت آلمان از کشوری باشد که اجازه سلب تابعیت به وی داده نشود، نظیر: ایران، افغانستان، لبنان، کوبا، تونس، الجزایر، سوریه و اریتره.
  • فرد متقاضی قادر باشد مقامات آلمانی را قانع به داشتن دو تابعیت کند.

بررسی اعتبار و ارزش پاسپورت آلمانی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای دریافت تابعیت و شهروندی کشور آلمان، امکان دستیابی به پاسپورت این کشور می‌باشد که دسترسی به کشورهای بسیاری را بدون نیاز به داشتن ویزا ممکن می‌سازد. 

مطابق با داده‌های مؤسسه رتبه‌بندی هنلی، پاسپورت آلمان به همراه پاسپورت کره جنوبی معتبرترین پاسپورت در جهان به شمار می‌روند.

شهروندان آلمانی که دارای پاسپورت این کشور هستند، می‌تواند بدون داشتن ویزا به 159 کشور جهان و یا با داشتن ویزای فرودگاهی به 189 کشور جهان سفر کنند.

این امر کاملا نشان دهنده قدرت و اعتبار پاسپورت آلمانی است که سفر به چنین تعداد بالایی از کشورهای جهان را بدون نیاز به صدور روادید برای افراد امکان پذیر می‌سازد.

بررسی اعتبار و ارزش پاسپورت آلمانی

همچنین لازم است بدانید که اعتبار پاسپورت بیومتریک آلمان برای متقاضیان زیر 24 سال در این کشور 6 سال و برای افراد بالای 24 سال برابر با 10 سال می‌باشد. توجه داشته باشید که پاسپورت‌های بیومتریک آلمانی قابل تمدید نیستند و پس از پایان اعتبار، باید برای پاسپورت جدید اقدام کنید.

 

با هر هدفی که به دنبال مهاجرت به آلمان هستید، مقالات زیر در شناخت بیشتر این کشور به شما کمک می کنند:

راهنمایی هزینه‌های زندگی در کشور آلمان

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید تمامی متقاضیان سفر و مهاجرت به کشور آلمان آن را بررسی نموده و از میزان آن طبق شرایط خود مطلع شوند، هزینه زندگی و مهاجرت به آلمان است که کارشناسان آی مهاجرتی طبق آخرین قیمت‌ها و نرخ‌های جاری در این کشور تمام جزئیات لازم را در مقاله مربوطه برای شما شرح داده‌اند.

اما آن‌چه مهم است بدانید این‌که هزینه‌های زندگی در کشور آلمان برای هر فرد یا خانواده می‌تواند متفاوت باشد که قطعا بستگی به روش مهاجرتی و همچنین سبک و اصول زندگی آنان بستگی خواهد داشت. اما طبق تجارب و آماری که از سایر مهاجرین و ساکنین کشور آلمان به دست آورده‌ایم هزینه‌های ماهانه زندگی در این کشور برای یک فرد مجرد می‌تواند 850 یورو تا 1500 یورو را در بر بگیرد.

از این مقدار باید چیزی در حدود 300 تا 700 یورو را برای اجاره مسکن در نظر گرفته و 150 تا 200 یورو را نیز برای هزینه‌های خوراک ماهانه مدنظر قرار دهید. البته بسیار مهم است بدانید که مخارج در شهرها و مناطق مختلف این کشور می‌تواند بایکدیگر متفاوت باشد. به خصوص هزینه‌ها در کلان شهرها و شهرهای مهم و اصلی کشور گران‌تر و بیش‌تر خواهند بود.

حتما عناوین بهترین شهرهای آلمان برای کار و بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل را مطالعه نمایید، تا بتوانید مقصد خود را باتوجه به هدف خود از مهاجرت به این کشور بهتر بیابید. شناخت ویژگی‌ها و شرایط بهترین شهرهای این کشور می‌تواند کمک شایانی به انتخاب یک مقصد ایده‌آل باتوجه به اهدافتان نماید.

انتخاب هوشمند: راهنمایی برای انتخاب وکیل اخذ تابعیت آلمان

یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در رسیدن به موفقیت در امر مهاجرت به کشور آلمان و در نهایت اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور، داشتن یک مشاور و راهنمای متخصص و باتجربه در این زمینه است تا بتواند شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و همچنین کم‌ترین مخارج به این اهداف برساند.

شاید در اولین نگاه به نظر آید که استفاده از یک وکیل اخذ تابعیت آلمان برای شما هزینه بر باشد، اما اگر از دیگر افراد مهاجر سوال نمایید، خواهید فهمید که هزینه‌ای که بابت بهره‌گیری از این افراد خواهید پرداخت بسیار کمتر از مقداری است که استفاده از تخصص آن‌ها می‌تواند از هزینه‌های مهاجرتی شما بکاهد.

علاوه بر‌ این استفاده از مشاورین و وکلای مهاجرتی قطعا از میزان خطا و اشتباهات شما در حین انجام امور مهاجرتی می‌کاهد و شما می‌توانید به راحتی به هدف خود دست پیدا کنید.

انتخاب هوشمند: راهنمایی برای انتخاب وکیل اخذ تابعیت آلمان

با این‌که اگر تجربه‌ای در این راه نداشته و برای اولین بار اقدام می‌کنید، قطعا از بسیاری از جزئیات و جوانب کار مطلع نخواهید بود و به صور سهوی اشتباهاتی را صورت خواهید داد که سفارت آن‌ها را نمی‌پذیرد و این باعث رد شدن درخواست صدور ویزایتان در همان ابتدای کار خواهد شد.

در همین راستا اگر در رابطه با شرایط و قوانین دریافت تابعیت و شهروندی آلمان نیاز به مشاوره یا کسب اطلاعات خاصی دارید، کارشناسان آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی در تهران و همچنین دفتر شیراز آماده راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات پر تکرار گام به گام راهنمایی موثر برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان

با مطالعه سوالات پرتکرار می توانید اطلاعات مفید این مقاله را نیز بیابید و یا برای سوالی که در ذهنتان وجود دارد، پاسخ مناسب بیابید. در صورت هرگونه سوال نیز با مشاورین ما تماس بگیرید.

بله، شهروندان ایرانی نیز اگر شرایط و مدارک موردنیاز جهت اخذ تابعیت و شهروندی کشور آلمان را فراهم آورند، به راحتی می‌توانند به این هدف برسند.

انواع اقامت در کشور آلمان به دو نوع اقامت موقت و اقامت دائم دسته‌بندی می‌شود.

برای دریافت اقامت دائم آلمان باید حتما از طریق روش‌هایی که در طول مقاله گفتیم ابتدا اقامت موقت این کشور را به دست آورده و سپس طبق قوانین موجود برای هر روش به اقامت دائم این کشور برسید.

برای اخذ تابعیت آلمان داشتن اقامت دائم اجباری می‌باشد که مسیر آن از اخذ اقامت موقت آلمان از طریق روش‌های قانونی مهاجرت به این کشور می‌گذرد.

برای شرکت در آزمون تابعیت آلمان باید 25 یورو بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه