آشنایی با خوابگاه های دانشجویی در آلمان + هزینه و شرایط درخواست خوابگاه

خوابگاه‌های دانشجویی در آلمان یکی از مهم‌ترین خدماتی است که برخی از دانشگاه‌های این کشور به دانشجویان خارجی ارائه می‌دهند تا برای سکونت و اقامت در مدت زمان تحصیل خود با مشکل مواجه نشده و مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا نباشند. 

خوابگاه دانشگاهی آلمان با توجه به دانشگاه‌ اداره‌کننده آنها تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و هرکدام با توجه به خدمات و امکاناتی که به دانشجویان ارائه می‌دهند؛ هزینه‌های متفاوتی را نیز بابت اقامت و اسکان دریافت می‌کنند.

آشنایی با خوابگاه های دانشجویی در آلمان + هزینه و شرایط درخواست خوابگاه

خوابگاه های دانشجویی در آلمان به دو صورت دولتی و خصوصی به دانشجویان ارائه می‌شوند که هر یک شرایط و هزینه‌های خاص خود را دارند.

فهرست مطالب

بررسی خوابگاه دانشجویی در آلمان و قوانین آلمان

خوابگاه‌های دانشجویی در کشور آلمان با توجه به تعداد محصلین در این کشور بسیار محدود بوده و به جرئت می‌توان گفت که این کشور تمامی دانشجویان را بابت محل سکونت در خوابگاه‌های دانشگاهی تامین نساخته و بسیاری از دانشجویان به دنبال خوابگاه‌های خصوصی و یا منازل شخصی که از بهترین گزینه های اقامت دانشجویی در آلمان هستند، می‌روند.

پس حتما پیش از نقل مکان به این کشور حتما در رابطه با مکان اقامت و اسکان خود کاملا برنامه ریزی نمایید تا پس از رسیدن به این کشور با مشکل مواجه نشوید. کارشناسان آی مهاجرتی همزمان با دریافت پذیرش از دانشگاه مقصد، محل سکونت شما را نیز مشخص ساخته و این امکان را برایتان فراهم می سازند تا به محض ورود به کشور آلمان، در محل از پیش تعیین شده سکونت یابید و تنها دغدغه‌تان درس و دانشگاه باشد.

قوانین خوابگاه در آلمان با توجه به هر مورد متفاوت است، اما به صورت کلی پذیرفتن شرایط زندگی گروهی و پرداخت هزینه‌های لازم از اصلی ترین آن است. قوانین خوابگاه توسط گروه و یا کمیته فعال خوابگاه مشخص می‌شود که راه ارتباطی میان کلیه دانشجویان نیز هستند.

مطالعه عنوان تحصیل در آلمان نیز راهنمای خوبی برای آگاهی از شرایط دانشجویی در این کشور است که کارشناسان ما طبق آخرین قوانین اعلام شده از سوی کشور آلمان برای شما تهیه نموده و با یک کلیک می‌توانید از تمامی جزئیات آن مطلع شوید. 

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیو و پادکست خوابگاه های دانشجویی در آلمان

در این ویدیو خوابگاه های دانشجویی کشور آلمان به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های شما مورد بررسی قرار گرفته است که تماشای آن حاوی اطلاعات مفیدی خواهد بود.

پس از تماشای آن در صورت لزوم با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

نمایش ویدیو درباره خوابگاه های دانشجویی کشور آلمان
آشنایی با خوابگاه های دانشجویی در آلمان + هزینه و شرایط درخواست خوابگاه

بررسی انواع اسکان دانشجویی

مانند دیگر کشورها انواع خوابگاه دانشجویی در آلمان برای دانشجویان متنوع هستند و هر فرد با توجه به شرایط و علاقه خود می‌توانند در آنها سکونت گزینند. نکته ای که باید مد نظر قرار داد این است که خوابگاه‌هایی که از سوی دانشگاه ارائه می‌شوند معمولا ارزان‌ترین گزینه‌ها برای اقامت هستند.

اما به دلیل محدودیت در ظرفیت و بالا بودن تقاضا معمولا دانشجویان خارجی بسیاری امکان دستیابی به آنها را ندارند یا حداقل چند ترم اول خود را مجبور به اقامت در خارج از خوابگاه می‌شوند.

البته باید بگوییم که برخی از دانشجویان خارجی از همان ابتدا قصد اقامت در خوابگاه‌های دولتی را ندارند و به صورت مشترک با سایر دانشجویان و یا به صورت مجزا و شخصی نسبت به اجاره آپارتمان اقدام می‌کنند؛ یا در دیگر گزینه های اقامت دانشجویی در آلمان سکنی می‌گزینند. در ادامه امکانات خوابگاه‌های آلمان را نیز برای شما شرح خواهیم داد.

خوابگاه‌های دانشجویی دولتی

خوابگاه‌های دانشجویی دولتی به خوابگاه‌هایی اطلاق می‌شود که مستقیما زیر نظر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی قرار دارند و توسط آنها مدیریت می‌شوند.

هر دانشگاه خوابگاه متعلق به خود را دارد که دارای شرایط، امکانات، تجهیزات و ظرفیت خاص خود بوده و فقط در اختیار دانشجویان همان دانشگاه نیز قرار می‌گیرد.

این خوابگاه‌ها معمولا به صورت اتاق‌های 2 تا 4 نفره بوده و قیمت اقامت در اتاق‌های با تعداد کمتر، بیشتر است.

آپارتمان های اشتراکی

برخی از دانشجویان یا به صورت اختیاری و یا اجبار نمی‌توانند در خوابگاه های دانشجویی سکنی گزینند. این افراد معمولا با چند تن از دوستان یا هم کلاسی‌های خود یک آپارتمان یا منزل را به صورت مشترک اجاره نموده و در آن اقامت می‌کنند.

هزینه آپارتمان‌های اشتراکی از خوابگاه‌های دولتی و خصوصی گران‌تر است؛ اما شخص دارای یک حریم خصوصی و آسایشی بسیار بیشتر از خوابگاه‌های دانشجویی می‌باشد. در این روش اجاره ملک به صورت مساوی ما بین دانشجویان ساکن در منزل تقسیم می‌شود.

خوابگاه‌های متاهلی در آلمان

همانطور که از نام این خوابگاه‌ها مشخص است؛ این مراکز مخصوص دانشجویان متاهلی است که قصد اقامت و زندگی به همراه همسر خود را در آلمان دارند. خوابگاه‌های متاهلی در آلمان هم به صورت دولتی و هم خصوصی وجود داشته و برخی از دانشگاه‌ها با توجه به بالا بودن تعداد دانشجویان متاهل خود؛ خوابگاه‌هایی را به صورت متاهلی در نظر گرفته‌اند.

اما در شهرهای مختلف آلمان بازهم بخش خصوصی برای این دانشجویان نیز خوابگاه‌هایی را در نظر گرفته که دانشجویان جهت اقامت خود نیاز به پرداخت هزینه مسکن بالا و گران نداشته باشند.

آپارتمان‌های مجردی

آپارتمان‌های مجردی را باید گران‌ترین نوع اقامت دانشجویی در آلمان در نظر بگیریم که یک دانشجو به صورت کامل یه آپارتمان و یا یک منزل را اجاره کرده و به تنهایی در آن اقامت می‌کند. این روش معمولا توسط افراد با توانایی مالی خوب انتخاب می‌شود که داشتن یک فضای زندگی خصوصی و آسایشی شخصی و بالا برایشان اهمیت بسیاری دارد.

توصیه می‌کنیم تا علاوه بر خوابگاه به مورد مهم دیگری همچون بیمه دانشجویی نیز دقت داشته باشید و با مطالعه عنوان بیمه دانشجویی در کشور آلمان اطلاعات خود را به عنوان یک دانشجوی بین المللی تا حد ممکن بالا ببرید.

 

خوابگاه های دانشجویی خصوصی در آلمان

خوابگاه های دانشجویی خصوصی در آلمان

خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی به خوابگاه‌هایی در آلمان گفته می‌شود که زیر نظر یک دانشگاه خاص نبوده و متعلق به هیچ دانشگاهی نیستند و زیر نظر یک هیئت مدیره مجزا و جداگانه مدیریت می‌شوند. البته این نوع خوابگاه تحت بازرسی و نظارت وزارت آموزش آلمان فعالیت می‌کند.این دسته از خوابگاه‌ها معمولا از هزینه اقامتی گران‌تری نسبت به خوابگاه‌های دولتی برخوردار بوده و در آن دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف می‌توانند ساکن شوند. باید بگوییم که معمولا خوابگاه‌های خصوصی دارای امکانات کامل تری و مجهزتری نسبت به مراکز دولتی هستند. البته برخی از این خوابگاه‌ها نیز وجود دارند که بسیار با کیفیت و مجهز بوده و معمولا توسط دانشجویان با توانایی مالی بالا انتخاب می‌شوند.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

شرایط در خواست خوابگاه دانشجویی در آلمان

از مهم‌ترین شرایط درخواست خوابگاه دانشجویی در آلمان مراجعه به سایت دانشگاه و مطالعه تمامی قوانین تعیین شده است. هر دانشگاه دارای ظرفیت مشخصی بوده و معمولا تمامی دانشجویان فاقد مسکن را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. 

زمان درخواست از جمله فاکتورهای مهم در دریافت خوابگاه است و فراموش نکنید که باید حتما با دریافت پذیرش در یک رشته تحصیلی از دانشجویان دانشگاه موردنظر شناخته شوید.

شما با مراجعه به سایت دانشگاه فرم درخواست را تکمیل نموده و در صورت لزوم مبلغی مشخص را پرداخت می‌نمایید. دانشگاه نیز با درنظر گرفتن ظرفیت و شرایط شما نتیجه را اعلام نموده و تاریخی که می‌توانید به آن نقل مکان کنید را اعلام می‌کند.

هزینه خوابگاه دانشجویی در آلمان

همانطور که می‌دانید تحصیل در خارج از کشور و در کشوری همچون آلمان نیازمند پرداخت هزینه‌ها و مخارجی است که دانشجویان در مدت اقامت خود باید پرداخت کنند. یکی از مهم‌ترین این هزینه‌ها مربوط به هزینه خوابگاه دانشجویی در آلمان و هزینه مسکن و محل اقامت است.

حال با توجه به نوع محل اقامت با توجه به انواع مختلفی که در بالا گفتیم؛ هر دانشجو ملزم به پرداخت مبلغی جهت اسکان و اجاره محل اقامت خود می‌باشد. این هزینه با توجه به آخرین آمار و برای سال 2024 به شرح جدول است:

همچنین دقت داشته باشید که معمولا مبلغی به اندازه دو ترم تحصیلی به عنوان بیعانه از دانشجویان دریافت شده و در زمان پایان اقامت در صورت نبود بدهکاری به شما بازگردانده می‌شود.

نوع اقامت هزینه ماهانه
خوابگاه های دولتی 250 تا 300 یورو
خوابگاه های خصوصی 350 تا 450 یورو
خوابگاه های متاهلی 300 تا 500 یورو
آپارتمان اشتراکی 400 تا 600 یورو
آپارتمان مجردی 700 تا 1350 یورو
 

شرایط خوابگاه دانشجویی در آلمان

زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی کشور آلمان شرایط خاص خود را داشته و شما به عنوان یک فرد تازه وارد که با فرهنگ مردم این کشور آشنایی ندارید، خوب است که با مطالعه و دریافت راهنمایی از کارشناسان، تمامی آنها را به خوبی رعایت کنید. در خوابگاه‌های دانشجویی کشور آلمان دوره مشخصی برای پذیرش دانشجویان وجود داشته و شما می توانید چند روز قبل از شروع ترم خود اقامت خود را آغاز کرده و تا پایان ترم نیز بمانید.

در برخی از خوابگاه‌ها اجازه سکونت میان دو ترم برای دانشجویان وجود نداشته و باید برای این مدت بخصوص در فاصله فصل تابستان به تفریح و یا خانه دوستان خود بروید و یا هزینه‌ی بسیار بالاتری را پرداخت کنید. البته تمامی شرایط خوابگاه دانشجویی در آلمان به خوابگاه موردنظرتان بستگی داشته و هر یک قوانین خاص خود را دارند.

هم‌چنین شرایط برای دانشجویان متاهل متفاوت بوده و به آنها سوئیت‌های کوچکی تعلق می‌گیرد که امکان سکونت برای تمامی سال و تا پایان دوره تحصیل فراهم است. دقت داشته باشید که برخی از خوابگاه ها تنها یک سال نخست که دانشجویان مهاجر با شرایط زندگی در این کشور آشنا نیستند، خدمات ارائه می‌دهند و پس از آن باید به دنبال سایر گزینه‌های اقامتی باشید.

همچنین اگر قصد اجاره آپارتمانی را به صورت فردی یا اشتراکی در این کشور دارید؛ مبلغ هزینه اجاره ماهانه آپارتمان در مرکز شهرهای مهم آلمان بدین شرح می باشد:

دقت کنید که مبلغ اجاره در حومه های شهر و دورتر از مراکز شهر می تواند از 10% تا 50% ارزان تر و مقرون به صرفه تر باشد. ضمنا مقاله هزینه زندگی و مهاجرت به آلمان اطلاعات جامعی از سایر مخارج این کشور در اختیار شما خواهد گذاشت.

شهر محل تحصیل آپارتمان 1 خواب آپارتمان 3 خواب
هامبورگ 1,056.92 یورو 2,023.81 یورو
مونیخ 1,347.80 یورو 2,484.74 یورو
فرانکفورت 1,155.71 یورو 2,158.48 یورو
درسدن 544.33 یورو 1,045.83 یورو

نحوه پیدا کردن خوابگاه در آلمان

در این بخش به روش های یافتن خوابگاه دانشگاهی در آلمان می پردازیم. در اولین قدم که بهترین و مناسب ترین روش می باشد، شما باید به معاونت دانشجویی یا خدمات خوابگاه ها در دانشگاه خود مراجعه نمایید و درخواست خود را برای اخذ خوابگاه ثبت کنید. همچنین توصیه می کنیم که در همان ابتدای پذیرش و ارسال مدارک خود جهت ثبت نام در دانشگاه؛ درخواست خود را برای دریافت خوابگاه نیز به ثبت برسانید.

همچنین بسیاری از خوابگاه های خصوصی و یا منازل مناسب اجاره دانشجویان نیز اطلاعات خود را به معاونت دانشجویی دانشگاه ها می دهند و دانشجویان می توانند به آن ها مراجعه کنند. البته در صورت که از این طریق نتوانستید به گزینه ای مناسب برسید، حتما مشاورین املاک و بنگاه های املاک را نیز در شهرهای مختلف بررسی کنید؛ آن ها نیز گزینه های مناسبی برای اقامت دانشجویان در اختیار دارند.

البته یکی از پر متقاضی ترین روش های امروز جهت یافتن مکان مناسب برای اقامت دانشجویی در آلمان بررسی سایت های اجاره خوابگاه و ملک در آلمان است که نحوه پیدا کردن خوابگاه در آلمان را بسیار ساده، راحت، سریع و مقرون به صرفه می کند. برترین سایت های حال حاضر آلمان برای این امر موارد زیر هستند:

  •  Immowelt
  •  Housing Anywhere
  •  Immo Scout24
  •  WG Company
  • WG-GESUCHT
  • Flat Trust
  • Immobilio
  • Home Company

تفاوت زندگی در خوابگاه با خانه در آلمان

به طور قطع تفاوت زندگی در خوابگاه با خانه در آلمان تنها مربوط به تفاوت در هزینه‌ها نمی‌شود گرچه میزان اجاره بها یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب مقصد سکونت می‌باشد. علاوه بر میزان اجاره که در خانه‌های شخصی بسیار بالاتر است، هزینه‌های مربوط به استفاده از خدمات شهرداری و انرژی نیز در خانه‌های شخصی بسیار بیش تر و گرانتر از خوابگاه‌های دانشجویی می باشد که مجموع مخارج را افزایش می‌دهد.

همچنین برای یافتن یک خانه مناسب با قیمت، مکان و شرایط ایده آل باید وقت زیادی را صرف نماید و بستن قرارداد آن نیز نیاز به داشتن اطلاعات کافی از قوانین یا بهره‌گیری از یک فرد با تجربه و متخصص دارد که هیچ یک از این موارد برای دستیابی به خوابگاه وجود ندارد.

تفاوت زندگی در خوابگاه با خانه در آلمان

البته در قبال آن شما دارای یک حریم بسیار خصوصی و آرامشی بسیار بیشتر نسبت به خوابگاه‌های دانشجویی هستید. با اینکه زندگی در خوابگاه این مزیت را دارد که زبان خارجه شما را بسیار سریع و تاثیر گذار تقویت می‌نماید و شما با فرهنگ‌های متفاوت بسیاری آشنا شده و از زندگی گروهی نیز لذت می‌برید. البته مقدار امکانات خوابگاه‌های آلمان در کیفیت زندگی در خوابگاه بسیار تاثیر گذار است.

قطعا با تحصیل در آلمان علاوه بر خوابگاه دغدغه های مهم دیگری نیز دارید که در مقالات زیر برای شما جمع آوری شده اند:

شرایط زندگی با خانواده آلمانی

شاید تا به حال دیده یا شنیده باشید که برخی از دانشجویان خارجی برای اقامت خود به همراه خانواده‌های میزبان در آلمان اقدام می‌کنند. بله شما می‌توانید یک اتاق از منزل یک خانواده آلمانی را اجاره کرده و در آن اقامت داشته باشید؛ ضمن اینکه برخی از خانواده‌ها در برابر اضافه مبلغی دریافتی غذای دانشجویان را نیز تهیه کرده و در اختیار آن ها قرار می‌دهند.

برخی از خانواده‌های آلمانی که معمولا شامل سالمندانی می‌شود که فرزندان آنها زندگی جدای را تشکیل داده‌اند؛ نسبت به اجاره اتاقی از ملک خود به دانشجویان اقدام می‌نمایند که دلایل خود را داشته و معمولا مهمترین آن در آمدن از تنهایی است البته دقت داشته باشید که برای این کار باید بالای 18 سال سن داشته باشید تا خانواده‌ای بتواند اتاقی از ملک خود را به شما اجاره دهد.

هزینه اجاره‌ای که معمولا از افراد در این شرایط دریافت می‌شود، بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ عواملی همچون مکان خانه، اندازه اتاق، امکانت مانند حمام، توالت در اتاق و غیره. اما معمولا هزینه آن از اجاره خانه شخصی کمتر بوده و در حدود اجاره مشترک آپارتمان با سایر دانشجویان است. البته برخی مواقع مشاهده شده که صاحب خانه‌ها بسیار ارزان ملک خود را بدین صورت اجاره داده‌اند.

خوابگاه‌های دانشجویی در هانوفر

شهر هانوفر یکی از شهرهای مورد علاقه دانشجویان خارجی است که لایل مختلفی باعث این اتفاق شده است؛ اما مهم‌ترین آنها وجود دانشگاه‌های معتبر، هزینه مناسب و زندگی آرام و با کیفیت در این شهر است. اگر بخواهیم در رابطه با خوابگاه‌های دانشجویی در هانوفر صحبت کنیم؛ باید بگوییم که اکثر خوابگاه‌های دانشگاهی در نزدیک پردیس‌های آنان یا در محیط دانشگاه واقع شده‌اند.

اما مناطقی همچون Altstadt که بسیار آرام و نزدیک به دانشگاه‌های اصلی شهر است و Nordstadt که در نزدیکی پردیس اصلی دانشگاه لایبنیتس هانوفر قرار دارد؛ از بهترین محله‌های این شهر برای اجاره خانه و یا خوابگاه‌های خصوصی است. در جدول زیر مناطقی که با توجه به دانشگاه‌های این شهر مناسب اقامت هستند را مشاهده می‌کنید:

دانشگاه محل تحصیل محله مناسب و نزدیک جهت اقامت
دانشگاه لایبنیتس هانوفر (LUH) محله های Nordstadt، Oststadt و Mitte
دانشگاه علوم کاربردی و هنر (Hochschule Hannover) محله های Calenberger Neustadt و Linden-Süd
دانشگاه پزشکی هانوفر محله های Groß  ،  Buchholz و  Heideviertel
 

جهت اطلاع بیشتر و کسب جزئیات در رابطه با گزینه‌های اقامت دانشجویی در آلمان با کارشناسان آی مهاجرتی تماس حاصل نمایید. همچنین مطالعه مقاله بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل می‌تواند شما را با توجه به هدف و شرایط تان به بهترین و مناسب‌ترین مقاصد جهت تحصیل و اخذ مدرک در المان برساند؛ این مقاله را از دست ندهید.

خوابگاه های دانشجویی در برلین

برلین به عنوان پایتخت آلمان یکی از شهرهای بسیار مورد توجه دانشجویان می‌باشد که جهت تحصیل در دانشگاه‌های مطرح و با کیفیت آن به این جا مهاجرت می‌نمایند. خوشبختانه خوابگاه ‌های دانشجویی در برلین اکثرا در پردیس‌های دانشگاه‌ها واقع شده و یا خوابگاه‌های خصوصی نیز در نزدیکی دانشگاه‌ها قرار گرفته اند که هزینه حمل و نقل دانشجویان را بسیار کاهش می‌دهند.

اما اگر قصد اجاره خانه در این شهر را دارید؛ در وهله اول باید سقف بودجه خود را در نظر بگیرید. اما اگر بخواهیم مناطقی که دانشجویان بسیاری در آنها اقامت دارند و همچنین از بازه قیمتی مناسبی برای دانشجویان برخوردار هستند را نام ببریم باید به محله‌های Neukölln ، Friedrichshain – Kreuzberg ، Hansaviertel، Mitte، Moabit اشاره کنیم . ضمنا این محله‌ها در فاصله های مناسب و نزدیکی به اکثر دانشگاه‌های شهر قرار گرفته‌اند که دسترسی سریع را برای شما امکان‌پذیر می‌نماید.

کارشناسان آی مهاجرتی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتوانند در این مطلب خوابگاه های دانشجویی در آلمان را به بهترین حالت به شما ارائه کنند. اگر سوال یا ابهامی در این زمینه دارید؛ حتما با مشاورین ما در دفاتر مرکزی و غرب در تهران و شیراز تماس حاصل کرده و از اطلاعات آنان استفاده نمایید.

سوالات پر تکرار خوابگاه های دانشجویی در آلمان

در صورتی که در رابطه با خوابگاه‌های دانشجویی در آلمان سوالی ذهن شما را به خود مشغول نموده ، آن را در باکس زیر درج کنید تا به بهترین پاسخ ممکن برسید.

در حال حاضر اقامت در خوابگاه‌های دولتی و پس از آن اقامت در خوابگاه‌های دولتی ارزان‌ترین روش اقامت در این کشور است.

هزینه اجاره آپارتمان به صورت فردی در المان با توجه به عوامل مختلف تفاوت دارد؛ اما می‌تواند از 700 تا 1400 یورو را شامل شود.

برخورداری از اینترنت رایگان، تقویت زبان آلمانی با صحبت با دیگر دانشجویان، آشنایی با فرهنگ و زبان و آداب و رسوم دیگر کشورها و استفاده رایگان از وسایل دانشجویان سال‌های بالاتر.

اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های آلمان رقابتی است و ممکن است چند ترم در لیست انتظار بمانید.

بله شرایط اسکان دانشجویان متاهل همراه با خانواده در خوابگاه‌های آلمان وجود دارد.

آی مهاجرتی را از زبان کلاینت های ما در اخذ ویزای کشور آلمان بشناسید:

نمایش ویدیو درباره کاور حنا حسین زاده
نمایش ویدیو درباره کاور امیرحسین علامه
نمایش ویدیو درباره کاور سارا کیایی
نمایش ویدیو درباره کاور زهرا شعاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه