آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان 2024 + شرایط پذیرش، هزینه و درآمد

دوره‌های آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان که نوعی دوره کارآموزی تلقی شده و ترکیبی از آموزش‌های عملی و تئوری هستند که شما را به شخص حرفه‌ای در این زمینه مبدل خواهند ساخت.

این دوره آموزشی به کارآموزان رانندگی با انواع وسائل نقلیه سنگین نظیر کامیون‌های مختلف و اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها را آموزش می‌دهد و افراد می‌توانند به عنوان یک راننده ماهر در جابه جایی کالاها و یا مسافرین بین شهر فعالیت داشته و مشغول به کار شوند. یکی از مزیت‌های بسیار خوب این دوره آموزشی این است که نیاز به ارائه مدرک یا تخصص خاصی نیست.

آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان 2024 + شرایط پذیرش، هزینه و درآمد

در دوره‌های آوسبیلدونگ رانندگی کشور آلمان، کارآموزان از طریق آموزش‌های عملی در حوزه باربری و مسافری به یک راننده حرفه‌ای مبدل می‌شوند.

فهرست مطالب

اگر در حوزه رانندگی دارای تخصص یا تجربه‌ای هستید و یا این‌که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستید، دوره آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان می‌تواند زمینه مناسبی برای مهاجرتتان به این کشور شناخته شود.

ضمنا پیشنهاد می‌کنیم حتما عنوان لیست کامل بهترین رشته‌های آوسبیلدونگ آلمان در 2024 را در سایت آی مهاجرتی مطالعه نمایید تا با سایر دوره‌ها و رشته‌های مختلف در برنامه آوسبیلدونگ آشنایی پیدا کنید.

شرایط دوره آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان

دوره آموزش حرفه‌ای رانندگی (Ausbildung) برای تبدیل شدن به یک راننده حرفه‌ای معمولاً 3 سال طول می‌کشد؛ در حالی‌که آموزش‌های تئوری در آموزشگاه حرفه‌ای و جلسات و آموزش‌های عملی در شرکت‌های باربری یا مسافربری برگزار می‌شود.

در طول این 3 سال، شما یاد خواهید گرفت که چگونه با جاده‌ها آشنا شوید و چگونه کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، لودرها و یا حتی تانکرها را در اندازه‌های مختلف رانندگی کنید و چگونه این وسایل نقلیه بارگیری یا تخلیه می‌شوند.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان 2024 + شرایط پذیرش، هزینه و درآمد

در این برنامه آموزشی همچنین دستورالعمل‌های ایمنی، یک چک لیست قبل از شروع سفر، برنامه‌ای برای سفر، تهیه اسناد سفر و غیره را در برنامه آموزشی خود دارید. اطلاع از ترافیک جاده‌ها، شرایط جاده، شرایط آب و هوایی، تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه، ارتباط با مشتری، انجام اقدامات در هنگام تصادف و غیره نیز در برنامه آموزشی 3 ساله گنجانده شده است.

اما پذیرش و شرکت در این دوره آموزشی نیاز به ارائه شرایط و الزامات مشخصی دارد که این موارد بدین شرح خواهند بود:

  • داشتن گواهینامه رانندگی معتبر
  • مدرک دیپلم پایان دوره دبیرستان
  • سابقه رانندگی پاک، عاری از تخلفات جدی ترافیکی
  • حداقل سن 18 سال و حداکثر 30 سال
  • تسلط به زبان آلمانی و ارائه مدرک معتبر آن
  • تکمیل معاینه پزشکی برای اطمینان از آمادگی برای رانندگی
  • عدم کوررنگی یا سایر اختلالات بینایی که ممکن است مانع از توانایی‌های رانندگی شود.
  • آشنایی کامل با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی
  • مهارت‌های ارتباطی قوی و توانایی تعامل با مسافران
  • تمایل به گذراندن آموزش‌های فشرده و تعهد به برنامه

کلیات آموزش‌ها در دوره آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان

آموزش‌هایی که در این برنامه به کارآموزان داده خواهد شد را می‌توان در چند دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد که هرکدام به نوعی باعث رشد تخصص‌های تئوری و فنی رانندگان می‌شوند. به طورکلی این آموزش‌ها بدین شرح هستند:

  • آموزش تئوری: شرکت کنندگان در جلسات کلاس درس شرکت می‌کنند که در آن قوانین راهنمایی و رانندگی، علائم جاده و مقررات را یاد می‌گیرند. آن‌ها همچنین تعمیر و نگهداری خودرو، سیستم‌های ناوبری و پروتکل‌های ایمنی را مطالعه و مشارکت فعال در بحث‌ها و کارگاه‌ها باعث افزایش درک آن‌ها از مفاهیم نظری می‌شود.
  • آموزش عملی رانندگی: شرکت کنندگان تجربه عملی پشت فرمان را تحت راهنمایی مربیان مجرب کسب می‌کنند. آن‌ها فرا می‌گیرند که با انواع مختلف وسایل نقلیه از جمله ماشین، کامیون و اتوبوس کار نموده و از طریق جلسات تمرینی تحت نظارت، مهارت‌های خود را در زمینه‌هایی مانند مانور، پارکینگ و رانندگی در مسافت‌های طولانی بهبود می‌بخشند. این آموزش عملی بر سازگاری و آگاهی از موقعیت در جاده تاکید دارد.
  • تکنیک‌های رانندگی دفاعی: شرکت‌کنندگان یاد می‌گیرند که چگونه خطرات احتمالی در جاده را پیش‌بینی کنند و به آن‌ها واکنش نشان دهند. آن‌ها مهارت‌هایی را برای جلوگیری از تصادفات و کاهش خطرات از طریق استراتژی های رانندگی دفاعی به دست می‌آورند. این آموزش بر حفظ فواصل ایمن، شناسایی خطرات احتمالی و واکنش مناسب در سناریوهای مختلف رانندگی تمرکز دارد.
  • آموزش خدمات مسافری: شرکت کنندگان در زمینه ارائه خدمات عالی به مشتریان به مسافران آموزش می‌بینند. آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه به طور موثر تعامل داشته باشند، نیازهای مسافران را برطرف کنند و تجربه‌ای راحت را تضمین کنند. این آموزش بر حرفه‌ای بودن، مهارت‌های ارتباطی و توانایی مدیریت موقعیت‌های مختلف با خونسردی تاکید دارد.
  • رویه‌های اضطراری: شرکت کنندگان در مورد نحوه رسیدگی به شرایط اضطراری یا حوادثی که ممکن است در جاده اتفاق بیفتد آموزش می‌بینند. آن‌ها تکنیک‌های کمک‌های اولیه، پروتکل‌های ارتباطی و روش‌های تخلیه را فرا می‌گیرند. این آموزش آن‌ها را برای واکنش موثر در مواقع اضطراری و در عین حال اولویت دادن به ایمنی مسافران و خود مجهز می‌کند.

در دوره آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان چه تخصصی‌هایی فرا می گیرد؟

در دوره های تخصصی آموزش رانندگی در آلمان شما فقط با نحوه رانندگی وسائل نقلیه آشنا نمی شوید، بلکه تخصص های دیگری نیز در رابطه با اتومبیل ها به دست خواهید آورد. این تخصص های اضافه شامل موارد زیر می شوند:

  • با خودرو، موتور، شاسی، بدنه و عملکردهای مکانیکی و الکتریکی آن آشنا شوید.
  • آموزش می بینید که با مصرف سوخت کمتر، خودرو را ایمن رانندگی کنید.
  • می توانید ترکیبی از وسایل نقلیه و وسایل نقلیه مفصلی کلاس CE با حداقل طول 16 متر یا وسایل نقلیه کلاس D با حداقل طول 11.80 متر را اداره کنید.
  • هنگام بارگیری و تخلیه کامیون با رعایت قوانین، محصولات را ایمن می کنید.
  • فرا خواهید گرفت که عیوب و آسیب های خودروی شرکت خود را شناخته و آن‌ها را رفع کنید.
  • می توانید عملکرد موتور، شاسی و سیستم های مکانیکی و الکتریکی خودروی خود را شرح دهید.
مدارک مورد نیاز برای اپلای آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان

مدارک مورد نیاز برای اپلای آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان

حال این سوال وجود دارد که برای اخذ پذیرش در این دوره‌های آموزشی باید چه مدارکی را تهیه کنیم؟! خوشبختانه همان‌طورکه گفتم شرکت در این دوره‌ نیازی به مدرک تحصیلی یا تخصصی خاصی نیست که بسیار مناسب افرادی است که در دانشگاه تحصیل نکرده و علاقه‌ای به انجام آن نیز ندارند. شما باید مدارک زیر را برای کارفرما یا شرکت مدنظر خود ارسال کنید:

  • تکمیل فرم پذیرش و شرکت در دوره آموزشی مربوطه
  • ارائه مدرک دیپلم دوره دبیرستان
  • ارائه گواهی‌نامه رانندگی پایه دوم
  • ارائه مدرک معتبر زبان آلمانی سطح B1 یا B2
  • انگیزه‌نامه از شرکت در این دوره

اما علاوه بر پذیرش در این دوره شما باید برای اخذ ویزا و مجوز حضور در کشور آلمان نیز اقدام کنید که این مرحله در ارتباط با سفارت و دولت این کشور است. برای درخواست صدور ویزا شما باید مدارکی را گردآوری کنید که علاوه بر مدارکی که در بالا از آن‌ها نام بردیم شامل مدارک زیر می‌شوند:

  • فرم درخواست صدور ویزای مربوطه
  • گواهی پذیرش یا قرارداد با کارفرما و شرکت مربوطه
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی نظیر شناسنامه و کارت ملی
  • 2 قطعه عکس
  • گواهی اثبات تمکن مالی لازم
  • اثبات محل اقامت نظیر اجاره نامه
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • رسید پرداخت هزینه صدور ویزا
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

هزینه‌های دوره آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان و درآمد از آن

یکی از ابهامات برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان این است که میزان هزینه و شهریه لازم برای شرکت در این دوره چقدر است؟! 

باید بدانید که شرکت در این دوره نیازی به پرداخت شهری و یا هزینه‌ای ندارد و حضور در آن به صورت رایگان است. این یکی از مزیت‌های بسیار بزرگ دوره‌های آوسبیلدونگ شناخته می‌شود.

اما هزینه‌های زندگی و اقامتتان در این کشور همچنان به قوت خود باقی است و شما باید بتوانید آن را تامین نمایید. 

البته میزان مخارج زندگی در آلمان باتوجه به شرایط و سبک زندگی افراد و همچنین شهر محل اقامت تفاوت خواهد داشت که گاها تفاوت‌ها می‌تواند کاملا محسوس باشند.

طبق آخرین اعلام متوسط مخارج و هزینه‌های زندگی یک شخص مجرد در آلمان ماهانه از 800 یورو تا 1500 یورو را در بر می‌گیرد.

البته باید خاطر نشان کنیم که در طول این 3 سال دوره آموزشی حقوق و مزدی نیز به کارآموزان پرداخت خواهد شد که میزان آن باتوجه به عوامل مختلف متغیر خواهد بود اما بازه‌ای مشخص را در بر می‌گیرد. این مبلغ حقوق بدین شرح است:

سال اول آموزش 600 یورو تا 100 یورو ماهانه
سال دوم آموزش 800 یورو تا 1200 یورو ماهانه
سال سوم آموزش 900 یورو تا 1300 یورو ماهانه2

فرصت‌های کاری و اشتغال پس از اتمام دوره آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان

کشور آلمان یک اقتصاد بسیار بزرگ و پر رونق دارد و صنایع و کارخانجات بسیار متعددی در آن در حال فعالیت هستند که نیاز به ارسال کالاهای خود به نقاط مختلف کشور و یا دیگر کشورهای اروپا دارند. این نقل و انتقالات معمولا به صورت زمینی و توسط کامیون‌های مختلف صورت می‌پذیرد که باعث وجود بازار کار خوبی در این کشور شده است.

علاوه بر این وسائل نقلیه عمومی شهری و بین شهری نیز در آلمان بسیار رایج است که هریک نیازمند راننده‌ای باتجربه و مطمئن هستند. حتی در طی سالیان گذشته مشاهده شد که شغل رانندگی در این کشور نیاز به نیروی کار نیز داشته است و این توسط دولت این کشور به عنوان مشاغل نیازمند نیروی کار اعلام شد.

در کنار این موارد، آلمان در قلب اروپا واقع شده که یک گذرگاه بین‌المللی بزرگ را به وجود آورده و سایر کشورها نیز برای نقل و انتقال کالاهای خود باید از این کشور گذر کنند که خود باعث رونق بالای حمل و نقل این کشور شده است. علاوه بر این معمولا شرکت‌ها و کارفرمایانی که این دوره‌ها را برگزار می‌کنند، خود نسبت به استخدام نیروی آموزش داده اقدام می‌کنند.

از لحاظ درآمد نیز باید گفت که این حرفه نمی‌تواند جز مشاغل پر درآمد آلمان قرار بگیرد، اما در مقایسه با مشاغلی که نیاز به تحصیلات و تخصص بالایی دارند، درآمد مناسبی به دست می‌آورد. 

طبق آمار درآمدی که برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین در آلمان در سال 2024 می‌توان متصور شد بدین شرح خواهد بود:

حداقل درآمد سالانه 40 هزار یورو
متوسط درآمد سالانه 52 هزار یورو
حداکثر درآمد سالانه 60 هزار یورو

با مطالعه مقالات زیر مسیرهای مختلفی را برای کار در کشور آلمان خواهید شناخت:

شرایط ویزا و اقامت دائم با دوره آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان

برای شرکت در این دوره آموزشی و حضور در خاک آلمان قطعا نیاز به دریافت ویزای این کشور خواهد بود که ویزای صادر شده برای دوره‌های آوسبیلدونگ یک ویزای اقامت موقت خواهد بود و هیچ‌گونه امکان مبدل ساختن آن به اقامت دائم به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست. اما می‌توان به طور غیر مستقیم فرصت دستیابی به اقامت دائم را برای خود فراهم آورد.

مدت اعتبار ویزای صادر شده برای این دوره 3 سال برابر با مدت زمان موردنیاز برای پشت سر گذاشتن این دوره آموزشی بوده و قابل تمدید نیز نمی‌باشد. اما اگر شخص بتواند شغلی در این حوزه یافته و پس از پایان دوره خود در آن استخدام شود، حال توسط هر کارفرمای معتبری که باشد، ویزای وی به ویزای کار تغییر پیدا خواهد کرد و امکان اقامت و زندگی برای وی میسر خواهد شد.

شرایط ویزا و اقامت دائم با دوره آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان

در نهایت چنان‌چه شخص پس از اخذ ویزای کاری خود بتواند حداقل 2 تا 3 سال در آلمان زندگی کرده و مالیات خود را پرداخت نماید، امکان درخواست برای اخذ اقامت دائم آلمان را به دست می‌آورد. حتی 3 سال پس از دریافت اقامت دائم خود می‌تواند برای دریافت تابعیت اقدام کند.

Ausbildung benefits of driving

شرکت در دوره آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان چه مزایایی دارد؟

اما به طور کل شرکت در این برنامه آموزشی چه مزایایی برای افراد دارد؟! این سوالی است که شاید بسیاری از متقاضیان شرکت در این برنامه با آن روبه‌رو خواهند بود. شناخت مزایای این دوره می‌تواند در تصمیم‌گیری به افراد کمک بسیاری کند که در ادامه چندی از مهم‌ترین آن‌ها را خواهیم گفت:

  • عدم نیاز به پرداخت شهریه و هزینه دوره
  • دریافت مزد و حقوق در طول دوره آموزش
  • دسترسی سریع به بازار کار
  • تنوع زیاد فرصت‌های شغلی در تمام نقاط کشور
  • زندگی در آلمان و استفاده از امکانات و خدمات کشور
  • درآمد مناسب و کافی رانندگان پس از شروع به کار

 

اگر در رابطه با این دوره آموزشی یا به طورکل دوره های آوسبیلدونگ آلمان 2024 و لیست بهترین دوره های کارآموزی سوال یا ابهامی دارید، مقاله مربوطه را مطالعه نموده و یا با کارشناسان آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل فرمایید.

سوالات پرتکرار آوسبیلدونگ رانندگی در آلمان 2024 + شرایط پذیرش، هزینه و درآمد

سوالات متداول را در پایان بخوانید و در صورتی که پرسشی برایتان وجود دارد، با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز تماس بگیرید تا با توجه به شرایط شخصی خود به بهترین نتیجه ممکن برسید.

شرکت در این برنامه آموزشی نیازمند 3 سال زمان است.

این برنامه کارآموزی به زبان آلمانی بوده و ارائه مدرک زبان برای افراد خارجی مورد نیاز خواهد بود.

بله برای شرکت در این دوره نیاز به پرداخت شهریه نیست و رایگان می‌باشد.

میزان حقوق پرداختی باتوجه به کارفرما و شهر محل اقامت متفاوت است، اما ماهانه از 600 یورو تا 1300 یورو را در بر خواهد گرفت.

بله احتمال این‌که پس از پایان دوره کارآموزی توسط شرکت برگزار کننده این دوره استخدام شوید بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه