قانون کار در آلمان 2024 + انواع قراردادهای کاری

کشور آلمان یکی از بهترین مقاصد جهان برای اشتغال است که علاوه بر نیروی بومی خود نیازمند جذب نیروی کار فراوانی از دیگر نقاط جهان است که این امر به خاطر رشد اقتصادی چشمگیر و سریع این کشور طی دهه‌های پیشین به وجود آمده است . این نیروی کار فرصت دارد تا در صنایع، شرکت‌ها و کارخانجات کوچک و بزرگ بسیاری به کار مشغول شود.

مدیریت چنین بازار کاری بزرگی نیاز به نظم و قانونی منحصربفرد دارد که آلمان در این زمینه بسیار عالی اقدام نموده است.

قانون کار در آلمان 2024 + انواع قراردادهای کاری

طبق قانون کار در کشور آلمان شما مجاز به 8 ساعت کار در هفته هستید و در صورت کار با ساعات بیشتر باید طبق قانون اضافه کاری دریافت کنید.

فهرست مطالب

وزارت کار آلمان همواره قوانین کاری خود را باتوجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور درنظر گرفته و همواره آن را مطابق با نیازهای خود به روزرسانی می‌کند.

به همین خاطر هر شخصی که خواهان مهاجرت به آلمان برای کار است، باید ابتدا تمامی قوانین کاری ریز و درشت آن را بشناسد تا بتواند ضمن رسیدن به ویزا، از تمامی حق و حقوق قانونی خود نیز بهره‌مند شود.

پیشنهاد می‌کنیم حتما عنوان روش‌های مختلف مهاجرت به آلمان را در سایت آی مهاجرتی مطالعه نمایید تا بدانید که علاوه بر کار در این کشور می توانید به روش های متنوع دیگری نیز به ویزا رسیده و در چشم برهم زدنی مقیم آلمان شوید.

شرایط و اوضاع بازار کار در آلمان چطور است؟

کشور آلمان یکی از بهترین و بزرگ‌ترین بازارهای کاری در آلمان دارد که معمولا یکی از پائین‌ترین نرخ‌های بیکاری را به خود اختصاص می‌دهد. در ابتدای سال 2024 نرخ بیکاری کشور آلمان برابر یا 9/5 درصد اعلام شده که از میانگین اتحادیه اروپا 0/6 درصد کمتر می‌باشد.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
قانون کار در آلمان 2024 + انواع قراردادهای کاری

البته باید بدانید که نرخ بیکاری در تمامی مناطق آلمان یکسان نیست و در نواحی جنوبی کشور مثل ایالات بایرن این نرخ کمتر نیز می‌شود. البته نرخ بیکاری در سال های 2019 تا 2021 با همه‌گیری بیماری کرونا افزایش چشم‌گیری پیدا کرد و بسیاری از مشاغل و صنایع را به تعطیلی کشاند.

اما اقتصاد آلمان بسیار قوی‌تر از آن است که با این اتفاقات صدمه ببیند و بلافاصله و پس از پایان همه‌گیری شروع به رشد دوباره نمود. پیش‌بینی می‌شود که نرخ بیکاری در سال‌های آینده با شیب ملایمی کاهش پیدا کند اما نه چندان چشم‌گیر و بسیار، مگر اینکه اتفاقی خارج از تصور رخ دهد.

با وجود شرکت‌های بزرگی نظیر: آلیانز، دایملر، فولکس واگن، زیمنس، بوش، آئودی، بی او و، کانتیننتال، مرک و غیره که هر روزه با رشد و افزایش تولیدات همراه هستند و همچنین شکل‌گیری و شروع به کار شرکت‌های مختلف کوچک بسیار دیگر، پیش‌بینی می‌شود که هر ساله در این کشور نیاز به نیروی کار بیشتر می‌شود و دولت برای جبران آن جذب نیروی خارجی را افزایش دهد.

حداقل مزد و حقوق در کشور آلمان

حداقل مزد و حقوق در کشور آلمان

آلمان قرار است بر اساس قوانین جدید خود، حداقل دستمزد را از اول ژانویه 2024 به 12.41 یورو (13.51 دلار) در ساعت افزایش دهد که این میزان در سال 2023 برابر با 12 یورو در ساعت بود. همچنین یک سال بعد، در 1 ژانویه 2025، طبق توصیه‌هایی که تقریبا همیشه توسط دولت آلمان اعمال می‌شود، حداقل دستمزد دوباره به 12.82 یورو افزایش می‌یابد.

این کمیسیون که متشکل از نمایندگان شرکت‌ها، اتحادیه‌های صنفی و علوم است، هر دو سال یک بار توصیه‌ای درباره سطح حداقل دستمزد در آینده صادر می‌کند. با این حال، نمایندگان کارگری در کمیسیون با افزایش حداقل دستمزد مخالفت کردند و آن را برای کارگران آسیب دیده از تورم بالا ناکافی دانستند.

همچنین گفتنی است که آلمان برای اولین بار در سال 2015 حداقل دستمزد قانونی را معرفی کرد که در ابتدا 8.50 یورو در ساعت بود که از آن زمان به طور مکرر افزایش یافته است. این مقدار دستمزد با مخالفت‌های بسیاری مواجه بوده و بسیاری از نمایندگان در حال تلاش برای تصویب رقم 13.50 یورو برای هر ساعت کار هستند.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

قوانین کاری جاری در کشور آلمان

کشور آلمان یکی از بهترین و تنظیم شده‌ترین قوانین بازار کاری را دارد که همه‌جوره در تلاش است تا از حق کارگر دفاع کرده و آنان بتوانند به بهترین دستمزدها و خدمات شغلی و رفاهی دست پیدا کنند.

طبق این قوانین اداره کار تلاش می‌کند تا تمامی کارگران بتوانند از حقوق اساسی خود مثل: مزد کافی، تعطیلات، ساعت کاری قانونی، مرخصی قانونی، مرخصی زایمان، حق بازنشستگی، خدمات درمانی و غیره برخوردار گردند.

البته باید این موضوع را توجه داشته باشید که قوانین استخدام در کشور آلمان به دو دسته قانون استخدام فردی و قانون استخدام جمعی تقسیم می‌شود که معمولا افراد باید از قوانین استخدام فردی اطلاع داشته باشند که مرتبط با قراردادهای بین کارفرمایان با کارگران و کارمندان است. 

اما قانون استخدام جمعی همواره از سوی نمایندگان و یا جمعی از سازمان‌های مرتبط با کارگران و کارمندان تنظیم و پیگیری می‌شود.

شرایط ساعت کاری در آلمان

طبق قوانین کاری کشور آلمان تعداد ساعات کار در هفته به طور متوسط 40 ساعت در نظر گرفته می‌شود که حداکثر تا 48 ساعت در هفته نیز مجاز بوده و منعی ندارد. البته اگر در یک دوره 6 ماهه میانگین ساعات کار در روز بیش از 8 ساعت نشود، شخص قادر به 10 ساعت کار در برخی روزها نیز خواهد بود.

همچنین کار در ایام تعطیل رسمی و همچنین یکشنبه‌ها ممنوع است، مگر تحت شرایط خاصی و همراه با پرداخت اضافه کار، وگرنه نباید جز ایام کاری شناخته شود. همچنین الزام است که به ازای هر 6 ساعت کاری که کارمند یا کارگر انجام می‌دهد، حداقل نیم ساعت به وی اجازه استراحت داده شود.

شرایط ساعت کاری در آلمان

به این موضوع دقت کنید که تعطیلات قانونی سالانه در آلمان 20 روز است. ضمنا حتما اگر قصد اشتغال در آلمان را دارید، چه به صورت تمام‌وقت و چه به صورت نیمه‌وقت حتما قرارداد کاری با کارفرما تنظیم کنید. تمامی مفاد قرارداد را مطالعه و بررسی کنید، تا مبادا کارفرما چیزی را به نفع خود نوشته و شما به حقتان نرسید.

وبینار بررسی شرایط مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان ضمن داشتن شرایطی آسان نیازمند اقدام صحیح و درنظر گرفتن تمامی جوانب است که در این وبینار کارشناس ارشد مهاجرتی ما تمامی جزئیات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد.

پس از تماشای آن تا انتها با مشاورین ما در آی مهاجرتی تماس گرفته و شرایط خود را به صورت تخصصی بررسی کنید.

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار مهاجرت کاری به آلمان

Amount of statutory leave in Germany

مقدار مرخصی قانونی در آلمان

طبق قوانین کاری مصوب در کشور آلمان برای افراد شاغل تمام‌وقت که در هفته 5 روز به کار مشغول هستند، حداقل باید 20 روز در سال مرخصی با حقوق تعلق بگیرد. البته این مقدار باتوجه به شغل و سابقه کار افراد معمولا در آلمان به 25 تا 30 روز نیز می‌رسد.

یکی‌دیگر از مهم‌ترین مرخصی‌های لحاظ شده، مرخصی زایمان است که طبق آن به کارمند زن باید حداقل 6 هفته پیش از زمان زایمان و تا 8 هفته پس از زایمان مرخصی با حقوق تعلق بگیرد. ضمن این‌که طبق قانون مرخصی به ازای هر فرزند، حداکثر سه سال مرخصی والدین به کارمندان زن و به مردان عموما مرخصی بدون حقوق تعلق می‌گیرد.

همچنین کارفرما نمی‌تواند فرصت شغلی کارمند یا کارگر خود را پر کند و پس از اتمام مدت مرخصی مربوطه باید حتما وی را دوباره برای کار به خدمت بگیرد. این یکی از قوانین بسیار مهمی است که والدین در صورت رفتن به مرخصی زایمان بیکار نشوند.

به دنبال کار در کشور آلمان هستید، هر یک از مقالات زیر در زمینه ای راهنمای خوبی برای شما خواهند بود:

بیمه درمانی برای کارگران در آلمان

کشور آلمان دارای یکی از بهترین بیمه‌ها و خدمات درمانی در اروپا و جهان است و آن را برای تمامی ساکنین خود الزامی می‌داند. به همین‌خاطر برای اشتغال در این کشور به بیمه درمانی نیاز خواهید داشت. همچنین دولت نیز در این‌باره بسیار سخت‌گیر و دقیق خواهد بود.

بیمه درمانی برای تمامی مهاجرین اجباری خواهد بود و ربطی به مدت زمان اقامت و حضور شخص در این کشور نیز نخواهد داشت. خوشبختانه کارگران خارجی در آلمان می‌توانند از خدمات بیمه درمانی عمومی بهره‌مند شوند و چنان‌چه درآمد آن‌ها چیزی بیش از 66 هزار یورو در سال برود خواهند توانست از خدمات بیمه خصوصی نیز استفاده کنند.

بیمه درمانی برای کارگران در آلمان

البته لازم به تذکر است که در ابتدا جهت اخذ ویزا باید نسبت به خرید بیمه درمانی خصوصی اقدام کنید و پس از مهاجرت به آلمان و ساکن شدن در این کشور خواهید توانست با ارائه آدرس سکونت خود در این کشور برای دریافت بیمه درمانی عمومی اقدام نمایید. بیمه درمانی عمومی خدماتی نظیر: بستری شدن در بیمارستان، مراقبت‌های پزشکی یا متخصص پزشکی، داروهای تجویز شده، مراقبت از بارداری، مراقبت از دندان را در بر می‌گیرد.

قوانین فسخ قرارداد کار در آلمان چگونه است؟

طبق قانون اداره کار کشور آلمان افرادی که بیش از 6 ماه در شغل خود شاغل بوده باشند، تحت حمایت قانون فسخ قرارداد آلمان قرار می‌گیرند، البته این قانون شرکت‌ها و صنایعی را در بر می‌گیرد که تعدادی بیش از 5 کارگر و کارمند را به استخدام داشته باشند. البته افراد معلول و زنان باردار طبق قانون نباید به خاطر شرایط جسمی خود با فسخ قرارداد مواجه شوند.

در رابطه با فرجه اعلامی جهت فسخ قرارداد نیز، باید حداقل 2 هفته پیش از زمان مقرر از سوی کارفرما یا کارگر این موضوع اطلاع رسانی شود.

البته معمولا 1 ماه پیش از فسخ قرارداد به کارگران و کارمندان این موضوع را در آلمان اعلام می‌کنند، به خصوص اگر آن‌ها طولانی مدت در حال کار در مکان مربوطه باشند. گاها در برخی موارد برای افرادی که بیش از 20 سال سابقه کار دارند، زمان اعلامی تا هفت ماه نیز قبل از فسخ اطلاع رسانی می‌شود.

قرارداد کار چگونه منعقد می شود؟

قرارداد کاری یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر کارگر و کارمندی باید به آن توجه کند، چون در صورت نیاز به رسیدگی‌های قانونی تنها ملاک قرار می‌گیرد. قرارداد کاری یک توافق‌نامه رسمی بین کارگر و کارفرما است که جزئیات مرتبط به شغل مربوطه و همچنین تعهدات و وظایف طرفین در آن شرح داده شده و ثبت می‌شود.

قرارداد کاری کارفرما را ملزم به ارائه هرآن‌چه که در آن ذکر شده باشد خواهد نمود و از کارگران محافظت می‌کند. حتما باید پیش از شروع به کار قرارداد کاری میان کارگر و کارفرما منعقد شود و باید حتما دقیق مطالعه شود تا کارگر وظایف و تعهدات خود را دقیقا شناخته و صورت موافقت با آن قرارداد را امضا نماید. 

قرارداد کاری باعث جلوگیر از تخطی هم کارفرما و هم کارگر خواهد شد و به نوعی طرفین را ملزم به انجام تعهدات خود می‌کند.

 

پارامترهای اصلی یک قرارداد کاری در آلمان

پارامترهای اصلی یک قرارداد کاری در آلمان

برای این‌که یک قراردا کاری دارای رسمیت بوده و همچنین کامل و بدون نقص باشد باید حتما برخی از پارامترها را در خود جای دهد، این پارامترها بدین شرح هستند:

  • وظایف و مسئولیت‌ها: در این‌جا مسئولیت‌های و وظایف جدید کارگر یا کارمند شرح داده می‌شود.
  • مزایا: تمامی فوائد و مزایایی که با اشتغال در این کار به کارگر یا کارمند تعلق خواهد گرفت نظیر: مرخصی، تعطیلات، انواع بیمه، پاداش‌ها و غیره آورده می‌شود.
  • مدت قرارداد: مدت زمان استخدام در این‌جا آورده می‌‌شود که می‌تواند از 1 ماه و بیش‌تر و به صورت نامحدود باشد.
  • عدم افشا: در این‌جا کارگر و کارمند متعهد می‌شود که هرگونه اسراری نظیر اسرار تجاری، روش‌های طبقه‌بندی شده، لیست‌های مشتری و غیره را افشا نکند.
  • دلایل فسخ قرارداد: این بند مربوط به مواردی است که توسط کارفرما و کارگر تعیین می‌شود و در صورت عدم رعایت یا انجام از سوی طرفین باعث لغو قرارداد می‌شود. این بند معمولا شامل قوانین و قواعد حیاتی و اصلی کار می شود.
  • عدم رقابت: این بند نیز به نفع کارفرما بوده و به نوعی در کنار عدم افشا کارگر یا کارمند را از لغو قرارداد و کار کردن به صورت مستقیم برای دیگر رقیبان فعال در زمینه و حوزه مربوطه باز می‌دارد.
  • حل اختلاف: در این‌جا معمولا مواردی آورده می‌شود که باعث حل ختلاف مابین کارگر با کارفرما و یا یکی‌دیگر از کارگران و کارمندان می‌شود.

منعقد کردن قرار داد کاری در آلمان

اگر کارفرمایی در آلمان شما را استخدام کند، قطعا قراردادکاری مربوطه را به شما ارائه خواهد کرد که در بر گیرنده جزئیات و شرایط شغل و کار ما است. توجه داشته باشید که نیازی به عجله نبوده و شما حتما ملزم به امضای فوری آن نیستید، بلکه خواهید توانست آن را نزد خود حفظ کرده و با مطالعه بیش‌تر و مشورت آن را در صورت تایید امضا کنید.

در صورت عدم پسند یک شرط و یا نامفهوم بودن بندی از قرارداد حتما آن را به کارفرما اعلام کرده و آن را حل و فصل کنید و ساده از آن نگذرید. اگر برای اولین‌بار قصد اشتغال در آلمان را دارید، ابتدا مقاله شرایط کار در آلمان را مطالعه کنید و حتما از یک مشاور یا وکیل هنگام عقد قرارداد مشورت بگیرید.

قراردا شما باید حتما شامل مفادی که در بخش قبل از آن‌ها یاد کردیم، بشود و توصیه می‌کنیم که حتما خودتان چندین و چند مورد از قراردادهای کاری که در آلمان به ثبت رسیده‌اند را بیابید و آن‌ها را مطالعه کنید. شاید این قراردادها با یکدیگر متفاوت باشند، اما همگی دارای الگوی یکسانی خواهند بود.

شرایط بازنشستگی در کشور آلمان

کشور آلمان باتوجه به افزایش سن و پیری جمعیتی که در پیش دارد و همچنین کمبود نیروی کاری که از آن رنج می‌برد، تصمیم به افزایش سن بازنشستگی با شیبی بسیار ملایم کرده است. در حال‌حاضر در ابتدای سال 2024 سن بازنشستگی در آلمان 66 سال است و هر سال 2 ماه به آن افزوده خواهد شد به طوری‌که در سال 2029 به سن 67 سالگی می‌رسد.

البته افرادی که توانسته باشند 45 سال حق بیمه بازنشستگی خود را پرداخت کنند، می‌توانند در سن 63 سالگی بازنشسته شوند. به شرطی که حداقل 35 سال مشارکت داشته باشید، می‌توانید در آلمان زودتر بازنشسته شوید.

توجه داشته باشید که اگر بازنشستگی پیش از موعد را برگزینید، تعداد ماه‌های باقی مانده تا رسیدن به سن بازنشستگی از حق بازنشستگی شما کسر خواهد گردید، این همان فاکتور سن است و منجر به کاهش 6/3 درصدی حق بازنشستگی شما برای هر سال از دست رفته خواهد شد. 

در انتها پیشنهاد می‌کنیم عنوان بهترین شهرهای آلمان برای کار را مطالعه کنید تا مقصد مناسب خود را در آلمان بهتر و دقیق‌تر بیابید.

در این مطلب خلاصه‌ای از آن‌چه به عنوان قوانین کار در کشور آلمان به تصویب رسیده است را برای شما شرح دادیم. اگر نیاز به کسب اطلاعاتی بیش‌تر یا تخصصی‌تر درباره بازار کار یا قوانین کاری آلمان دارید، مشاورین آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز آماده پاسخگویی به شما هستند.

سوالات پر تکرار قانون کار در آلمان 2024 + انواع قراردادهای کاری

سوالاتی که در پایان وجود دارند، می تواند سوال شما عزیزان نیز باشد و در صورتی که همچنان پرسشی در ذهن تان وجود دارد، با درج آن در بخش دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

 

طبق قانون کار در کشور آلمان متوسط ساعت کار در هفته 40 ساعت بوده که حداکثر می‌تواند تا 48 ساعت نیز برسد.

طبق آخرین اعلام در سال 2023 سن بازنشستگی در کشور آلمان 66 سال اعلام شده است که به صورت تصاعدی و تا سال 2029 به 67 سال خواهد رسید.

هر فردی که در هفته به صورت کامل زمان کاری خود را به صورت فول‌تایم پر می‌کند حداقل باید 20 روز در سال مرخصی دریافت کند که باتوجه به انواع مشاغل می‌تواند به 25 تا 30 روز نیز برسد.

بله، تمامی کارفرمایان باید نسبت به پرداخت بیمه تامین اجتماعی کارگر خود اقدام کنند که بخشی از آن بیمه درمانی است.

طبق آخرین اعلام در ابتدای سال 2024 نرخ بیکاری آلمان 5.9 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه