تحصیل پزشکی در هلند

تحصیل پزشکی در هلند می تواند شما را از یکی از معتبرترین مدارک پزشکی در جهان برخوردار سازد که در سطوح اول اروپا و جهان قرار می گیرد و در تمامی کشورهای جهان قابل قبول و طبابت است. هلند یک کشور پیشرو و بسیار مترقی در علوم پزشکی می باشد که دانشگاه های پزشکی آن همگی از کیفیت و اعتباری بسیار خوب و بالایی برخوردار هستند و پذیرش در هریک از آن ها به تنهایی موفقیتی بزرگ است.

قطعا برای پذیرش و ورود به پزشکی هلند شما باید با جوانب و شرایط پذیرش این رشته در این کشور آشنا شوید و بررسی نمایید که هر دانشگاه چه شرایط و چه مدارکی را برای پذیرش دانشجویان خارجی دارد.

تحصیل پزشکی در هلند

جهت تحصیل پزشکی در هلند باید دارای مدرک دیپلم با معدل بالا بوده و در آزمون ورودی نیز به قبولی برسید.

فهرست مطالب

کارشناسان تیم آی مهاجرتی در ادامه این مقاله شما را با چگونگی اخذ پذیرش و تحصیل در رشته های پزشکی در هلند آشنا خواهند کرد . باید بدانید که عوامل مختلف همچون هزینه مقرون به صرفه تحصیل، چند فرهنگی بودن کشور هلند، اعتبار بالای آموزش و غیره باعث درخواست بالای متقاضیان خارجی برای تحصیل در رشته پزشکی در هلند شده و این امر را رقابتی و کمی مشکل کرده است.

پیشنهاد می کنیم که علاوه بر این مقال، حتما مطلب تحصیل در هلند 2023 را نیز مطالعه نمایید تا به طور کل و دقیق شرایط تحصیل در دانشگاه های کشور هلند و چگونگی اخذ پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی این کشور را بشناسید.

کالج های پزشکی هلند

پذیرش و تحصیل پزشکی هلند در دانشگاه های این کشور معمولا در ماه های سپتامبر یا اکتبر برای سال بعد باز می شود و دانشجویانی که به دنبال تحصیل در این رشته هستند باید از سال قبل جهت سپری نمودن دوره های پیش پزشکی در هلند ثبت نام نمایند. لازم به ذکر است که دوره پریمدیکال در هلند برای هر دانشگاه جداگانه و مختص همان مرکز است و برای آن شهریه نیز دریافت می شود.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
تحصیل پزشکی در هلند

دروسی که در این دوره تدریس می شود شامل: ریاضیات، شیمی، فیزیک و زیست شناسی می باشد و همچنین بر روی برخی از بیماری ها و مبانی مرتبط با علوم پزشکی در دانشگاه نیز آموزش هایی به متقاضیان داده خواهد شد. شرکت در کالج های پزشکی هلند و این دوره های پیش پزشکی شما را کاملا آماده شرکت در آزمون ورودی و تحصیل در این رشته می نماید.

لازم به ذکر است که در برخی از این دوره های آمادگی قبل از دانشگاه علاوه بر دروس پایه آموزش زبان خارجه نیز برای دانشجویان در نظر گرفته می شود؛ تا با زبان تخصصی پزشکی نیز پیش از تحصیل آشنایی پیدا شود.

در رابطه با پیش پزشکی هلند لازم به هشدار است که کالج های هر دانشگاه ظرفیت محدودی در پذیرش دانشجویان داشته و به هیچ عنوان تحصیل به صورت رایگان را به دانشجویان بین المللی ارائه نمی دهند و تمامی افراد از کشورهای مختلف به خصوص خارج از اتحادیه اروپا باید هزینه ای را بابت تحصیل خود پرداخت نمایند.

امتحان ورودی پزشکی هلند

امتحان ورودی پزشکی هلند

شهروندان هلندی و افرادی که موفق به اخذ مدرک دیپلم خود از کشور هلند شده اند؛ برای تحصیل پزشکی در هلند نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارند و همان نمرات و معدل دیپلم آنان تعیین می کند که ایا قادر به گذراندن دروس این رشته و اخذ مدرک در آن هسنتند یا خیر. اما افرادی خارج از اتحادیه اروپا باید در آزمون ورودی رشته های پزشکی هلند شرکت کرده و موفق به قبولی در آن شوند . امتحان ورودی پزشکی هلند از دروس پایه متشکل از زیست شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی می باشد و هر دانشگاه آزمونی مختص به خود را برگزار می کند که متقاضیان باید حتما پیش از شرکت در آن در دوره های پری مدیکال مربوطه در کالج مربوطه شرکت کرده و آمادگی لازم را برای موفقیت در آن به دست آورند.

آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های پزشکی هلند دارای ظرفیت های محدودی هستند به همین دلیل پذیرش در دانشگاه ها نسبتا دشوار می باشد. این آزمون به دو زبان انگلیسی و هلندی برگزار می شود و هر فرد بسته به توانایی زبانی خود زبان مورد نظر برای این آزمون را انتخاب می کند، به همین خاطر تسلط به یک زبان خارجی جهت شرکت در این آزمون ضروری است.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

آزمون ورودی پزشکی هلند

باید خاطر نشان کنیم که آزمون ورودی پزشکی هلند توانایی شما را در استفاده از دانش علمی و ریاضی و همچنین حل مسئله، تفکر انتقادی و مهارت های ارتباطی مکتوب که برای مطالعه در سطح دانشگاه ضروری است؛ آزمایش می کند. ضمنا لازم به ذکر است که این آزمون در طول 2 ساعت و 10 دقیقه در سه بخش مبتنی بر رایانه صورت می پذیرد.

باید توجه داشته باشید که آزمون به دو صورت چند گزینه ای و تشریحی بوده که طبق آن بخش اول و دوم را چند گزینه ای طرح کرده و بخش سوم به صورت تشریحی وکتبی می باشد. طبق این آزمون بخش اول 32 سوال چن گزینه ای درباره مهارت های عمومی در حل مسئله بوده که زمان آن 60 دقیقه می باشد.

بخش دوم از 27 سوال چند گزینه ای تشکیل می شود که در زمینه توانایی استفاده از دانش علمی به طور معمول در علوم و ریاضیات مدرسه تا پایان دیپلم را شامل می شود و مدت آن 40 دقیقه است. بخش سوم نیز از بین 3 موضوع متفاوت باید یکی را انتخاب و در مدت 30 دقیقه آن را پاسخ دهید.

شرایط تحصیل پزشکی در هلند

تحصیل پزشکی در هلند در دانشگاه های مطرح و در سطح بسیار بالایی به دانشجویان داخلی و بین المللی تدریس می شود. همچنین تحصیل پزشکی هلند به زبان های هلندی و انگلیسی صورت می پذیرد که در ادامه در رابطه با این موضوع مدرک زبان مورد نیاز توضیحات کامل را ارائه خواهیم کرد. اما لازم است بدانید که تحصیل و اخذ مدرک در این رشته در 3 مرحله صورت می پذیرد.

شرایط تحصیل پزشکی در هلند بدین صورت می باشد که دانشجویان ابتدا یک دوره 3 ساله را می گذرانند که دوره کارشناسی پزشکی است و پس از آن بازهم یک دوره 3 ساله دیگر را پشت سر خواهند گذاشت که این دوره معادل با کارسناسی ارشد پزشکی بوده و در آخر یک دوره 1 ساله عملی را پشت سر می گذارند.

به نوعی باید بگوییم که 3 سال اول آموزش غیر بالینی، 3 ساله دوم آموزش های بالینی و 1 سال آخر هم دوره طرح کار برای دانشجو می باشد . به نوعی مدرک کارشناسی ارشدی که در انتها از دانشگاه های هلند دریافت می کنید؛ همان معادل مدرک پزشکی عمومی در کشورمان است و پس از آن می توانید برای کسب تخصص پزشکی ادامه تحصیل دهید.

در اینجا لازم به تذکر است که شرایط تحصیل دندانپزشکی در هلند کاملا متفاوت و جدای از تحصیل پزشکی در هلند می باشد که کارشناسان آی مهاجرتی به طور کامل و دقیق در مقاله تحصیل دندانپزشکی در هلند در اختیار شما قرار داده اند.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در هلند

معمولا برای اکثر متقاضیان علاقمند به تحصیل پزشکی در هلند این سوال وجود دارد که آیا شرط معدل برای تحصیل پزشکی در هلند وجود دارد یا خیر؟! در جواب باید بگوییم که متقاضیان رشته پزشکی در هلند باید به معدل دیپلم خود اهمیت بالایی دهند، چون این مورد تاثیر زیادی در قوی کردن رزومه شخص دارد و نباید به هیچ عنوان کمتر از 15 باشد.

اما چیزی که اهمیت بالایی دارد اینکه باید برای پذیرش و تحصیل در رشته پزشکی در هلند شما دارای یک رزومه قوی و ممتاز باشید، پس داشتن حداقل نمره معدل را باید تا حد زیادی کم دانست و داشتن معدل بالا قطعا شما را در پذیرش این رشته یاری بیش تری خواهد نمود. 

البته آزمون ورودی بیش ترین تاثیر را در پذیرش دارد، اما ما بین دو متقاضی با شرایط یکسان شانس با فرد دارای معدل بالاتر است.

شرط معدل برای تحصیل دندانپزشکی در هلند

پس اگر بخواهیم حداقل معدلی را به عنوان یک معدل ایده آل برای پذیرش پزشکی این کشور مشخص کنیم داشتن معدل 18 به صورت حداقل بهترین معدل می باشد و حال هر مقدار بالاتر از این یک امتیاز بیش تر برای شما می باشد. البته همانطور که گفتیم فقط معدل شرط پذیرش نیست و دیگر شرایط نیز تاثیر زیادی دارند، پس اگر معدل درخشانی ندارید نیز باز ناامید نشده و به دیگر شرایط خود توجه نمایید.

تحصیل پزشکی در کشورهای زیر نیز می تواند ایده آل ترین انتخاب ممکن باشد ، پس مطالعه آنها را از دست ندهید:

شرایط سنی تحصیل پزشکی در هلند

همانطور که مستحضر هستید متقاضیان تحصیل پزشکی در هلند بسیار بیش تر ازتعداد ظرفیت دانشگاه های این کشور می باشند که این موضوع باعث شده دانشگاه ها تمام تلاش خود را به کار گیرند و فیلترهای مختلفی را سر راه متقاضیان قرار دهند که مناسب ترین و بهترین آنان جذب این رشته شوند. یکی از این موارد تاثیر گذار شرایط سنی متقاضیان است.

البته با اینکه شرایط سنی تحصیل پزشکی در هلند محدودیتی را در نظر نگرفته و اعلام نکرده است؛ اما سن متقاضیان قطعا در رقابت آنان با یکدیگر برای پذیرش از تاثیر بسیار بالایی برخوردار است و همواره در شرایط یکسان شانس متقاضی که سن پائین تر و گپ تحصیلی کمتری دارد؛ بیش تر خواهد بود. توجه داشته باشید که علاوه بر پذیرش دانشگاه، سن در صدور ویزا نیز تاثیر زیادی دارد و اگر سن متقاضی بالا باشد؛ احتمل اینکه ویزا صادر نشود بسیار است.

برای پذیرش و تحصیل در رشته پزشکی در هلند بهترین بازه سنی 18 تا 21 سال می باشد و هرچه سن شما از این مقدار بالاتر و گپ تحصیلی بیشتری داشته باشید؛ شانس پذیرشتان کاهش خواهد یافت. همچنین در صورتی که سن متقاضی بیش از 30 سال باشد؛ شانس پذیرش وی در رشته پزشکی و همچنین صدور ویزای تحصیلی او تقریبا از بین می رود.

Free medical education in the Netherlands

تحصیل رایگان پزشکی در هلند

یکی از مهم ترین خواسته های دانشجویان خارجی همواره این است که آیا امکان تحصیل رایگان در کشور مقصد وجود دارد ؟! باید بگوییم که تحصیل رایگان پزشکی در هلند فقط در صورت شرایطی خاص و آن هم دریافت بورسیه تحصیلی امکان پذیر است. به طور کل تحصیل در دانشگاه در سیستم آموزشی هلند رایگان نبوده و همراه با پرداخت شهریه می باشد، با اینکه در این جا میان شهروندان و دانشجویان خارجی تفاوت هزینه وجود دارد.

پس به طور کلی اگر قصد تحصیل پزشکی در هلند را دارید، باید به پرداخت شهریه آن دقت داشته باشید. البته لازم است این مزیت تحصیل پزشکی در هلند را هم یادآوری کنیم؛ که شهریه دانشگاه های این کشور برای تحصیل این رشته در مقابل کشورهای هم تراز و هم رده بسیار مناسب و مقرون به صرفه تر می باشد و دانشجویان نیاز به پرداخت شهریه های گزاف و گران را ندارند.

تحصیل رایگان پزشکی در هلند

ضمن اینکه دولت به دانشجویان خارجی رشته پزشکی اجازه کار در مدت زمان تحصیل خود در این کشور را صادر کرده است و دانشجویان می توانند به صورت پاره وقت کار کرده و مقداری از مخارج و شهریه خود را پوشش دهند تا از فشار مالی آنان کاسته شود.

در رابطه با کار در حین تحصیل و همچنین یافتن کار پس از پایان تحصیلات، پیشنهاد می کنیم که عنوان شرایط مهاجرت کاری و کار در هلند را که توسط کارشناسان تیم آی مهاجرتی تهیه و ارائه شده است را به دقت مطالعه فرمایید.

تحصیل پزشکی در هلند به زبان انگلیسی

زبان تدریس و آموزش در کشور هلند در تمامی مقاطع به طور رسمی زبان هلندی می باشد و تحصیل پزشکی در هلند نیز به زبان هلندی برگزار می گردد. اما سوالی که اینجا برای برخی وجود دارد این است که آیا تحصیل پزشکی در هلند به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است؟! در جواب باید بگوییم بله، تعداد معدودی از دانشگاه های این کشور وجود دارند که این رشته را تماما به زبان انگلیسی ارائه می کنند.

اما مسئله مهمی که وجود دارد، اینکه شما حتی در صورت تحصیل به زبان انگلیسی نیز باید در حد بالا و قابل قبولی به زبان هلندی هم تسلط داشته باشید؛ چون در این صورت 3 سال ابتدایی که مربوط به آموزش های تئوری بوده به زبان انگلیسی ارائه می شود و مابقی یعنی دور های بالینی و دوره طرح یا همان کاراموزی به زبان هلندی می باشد.

به نوعی شما باید به هردوی این زبان های تسلط داشته باشید که قادر به تحصیل پزشکی در هلند شوید. به همین خاطر اکثر دانشگاه های از دانشجویان مدرک زبان معتبر انگلیسی همچون آیلتس 6 به بالا و یا تافل 70 به بالا را درخواست می کنند. ضمن اینکه اگر به زبان هلندی نیز تسلط ندارید، باید در طی این 3 سال ابتدایی آن را فرا گرفته و در شروع آموزش های بالینی از تسلط کافی برخوردار باشید. شما می توانید در این بازه در دوره های آموزش زبان هلندی در این کشور شرکت نمایید.

تحصیل پزشکی در هلند با مدرک دیپلم

یکی از شروط اصلی برای ورود به دوره های پزشکی در هلند پشت سر گذاشت 12 سال تحصیلی مدرسه و اخذ مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی می باشد. پس می توانیم بگوییم که امکان تحصیل پزشکی در هلند با مدرک دیپلم برای دانش آموزان ایرانی وجود دارد؛ اما باید حتما همانطور که در بالا گفتیم مراحل دوره های پیش پزشکی و آزمون ورودی را نیز پشت سر گذاشت.

موردی که باید در رابطه با تحصیل پزشکی در هلند به آن دقت داشته باشید؛ این است که حتما پیش از انجام هر اقدامی از طریق مکاتبه با دانشگاه مقصد و یا ارتباط با مشاورین آی مهاجرتی از مورد قبول بودن مدرک دیپلم خود در این کشور و برای تحصیل در رشته پزشکی در هلند اطمینان خاطر کسب کنید. چون ممکن است برخی از مراکز تحصیلی نسبت به درخواست برخی مدارک تکمیلی از دانش آموزان متقاضی اقدام کنند.

همانطور که در بالا گفتیم، معدل دیپلم شما نیز می تواند در پذیرش تاثیر بالایی بگذارد به خصوص اگر معدل بالا و ممتازی باشد. در اینجا لازم به تذکر است که اگر مدرک دیپلم خود را اخذ کرده اید؛ به هیچ وجه وقت را هدر ندهید و برای تحصیل پزشکی در هلند اقدام کنید؛ چون در حال حاضر در بهترین بازه سنی و پیک تحصیلی هستید. ضمنا به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم مقاله مهاجرت به هلند با روش های کاملاً قانونی را نیز مطالعه کرده و امر مهاجرت و نقل مکان به این کشور را آنطور که باید بشناسید.

هزینه تحصیل پزشکی در هلند

قطعا مبحث هزینه تحصیل پزشکی در هلند یکی از مهم ترین مباحثی است که باید پیش از اقدام به انجام مراحل پذیرش و اخذ ویزا آن را بررسی نمود تا با تمام جوانب و زوایای آن به طور کامل آشنا شد. همانطور که گفتیم شهریه تحصیل پزشکی در هلند در مقایسه با کشورهای هم تراز مقرون به صرفه تر است؛ اما باید بدانید که این رشته گران ترین در هلند می باشد.

رشته پزشکی در هلند در دانشگاه های برتر و درجه اولی تدریس می شود که هرکدام باتوجه به ضوابط، کیفیت آموزش، تجهیزات و اعتباری که دارند؛ مقدار مشخصی شهریه را در نظر گرفته اند که یقینا با یکدیگر تفاوت هایی خواهد داشت.

نکته مهم دیگر اینکه دانشجویان اتحادیه اروپا شهریه ای معادل با 2 هزار تا 2400 یورو برای تحصیل پزشکی در هلند خواهند پرداخت؛ اما دانشجویان خارج از اتحادیه باید مقداری متفاوت و بسیار بیش تر شهریه بپردازند.

در جدول زیر شهریه چندی از دانشگاه های معتبر هلند را برای تحصیل رشته پزشکی مشاهده خواهید نمود:

ردیفنام دانشگاهشهریه تحصیلی
1دانشگاه لیدن

کارشناسی 19600 یورو

کارشناسی ارشد 15400 یورو

2دانشگاه آمستردام

کارشناسی 23340 یورو

کارشناسی ارشد 25740 یورو

3دانشگاه ماستریخت

کارشناسی 17500 یورو

کارشناسی ارشد 14250 یورو

4دانشگاه گرونینگن32000 یورو

بورسیه تحصیلی هلند پزشکی

با اینکه شاید برخی دانشجویان ممتاز پس از 1 یا 2 سال تحصیل در دانشگاه و داشتن شرایط بسیار ممتاز و درخشان بتوانند به بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه هایی دست پیدا کنند که مقداری از هزینه های اقامتی آن ها را پوشش داده و کمک مالی به آن ها شود. اما معمولا از همان ابتدا دسترسی به بورسیه تحصیلی هلند پزشکی در دانشگاه های دولتی امکان پذیر نمی باشد.

بهطور کلی باید بگوییم که برای دوره های پزشکی آن چنان بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته نشده است و دولت سعی کرده تا حداکثر کمک های مالی خود را معطوف به شهروندان و یا دانشجویان اتحادیه اروپا نماید. البته این به معنای امکان صفر درصد نیست، اما شاید بهتر باشد که در وهله اول پرداخت شهریه را مد نظر قرار دهید و در صورتی که موفق به اخذ بورسیه شدید یک موفقیت را به دست آورده اید.

البته همانطور که گفتیم احتمال اخذ بورسیه برای تحصیل پزشکی در هلند وجود دارد؛ آن هم در صورتی که یک رزومه و نمراتی بسیار ممتاز و درخشان داشته باشید و دارای فعالیت های خاص و تاپ باشید. اما بازهم خالی از لطف نیست و در کنار پذیرش دانشگاه قطعا شانس بورسیه خود را نیز امتحان کنید. برای اطلاع دقیق تر از انواع بورسیه ها و چگونگی اخذ آن ها مقاله بورسیه های تحصیلی هلند را حما مطالعه نمایید.

بهترین دانشگاه پزشکی هلند

همانگونه که گفتیم تحصیل پزشکی هلند دارای اعتبار بسیاری بوده و تمامی دانشگاه های ارائه دهنده از جایگاه بسیار بالایی در جهان بهره می برند. 

اما برای پذیرش بازهم باید این دانشگاه ها، شرایط آنان، شهریه آنان بسیاری از جوانب هر دانشگاه را بررسی کنید و بهترین را با توجه به شرایط خود برگزینید.

کارشناسان آی مهاجرتی مقاله بهترین دانشگاه های پزشکی هلند را به همین خاطر تهیه و برای شما در سایت قرار داده اند؛ حتما آن را مطالعه نمایید.

با شناخت بهترین دانشگاه پزشکی هلند طبق شرایط خود قطعا پذیرش بسیار راحت تر و تحصیلی دلچسب تر و موفقیت آمیز تر را تجربه خواهید نمود. در جدول دانشگاه های برتر پزشکی هلند را مشاهده می نمایید:

ردیفنام دانشگاهرتبه جهانی در رشته پزشکی
1دانشگاه آمستردام30
2دانشگاه روتردام39
3دانشگاه اوترخت59
4دانشگاه لیدن65
5دانشگاه ماستریخت74
6دانشگاه خرونینگن87
7دانشگاه وریج آمستردام87
8دانشگاه رادبود119
9دانشگاه صنعتی دلفت251 300

امیدواریم که با چگونگی پذیرش و تحصیل پزشکی در هلند آشنا شده باشید. برای کسب مشاوره و یا طرح سوالات خود با مشاورین خبره آی مهاجرتی در دفاتر مرکزی و غرب تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل فرمایید.

سوالات پر تکرار تحصیل پزشکی در هلند

قطعا ورود به تحصیل رشته پزشکی در هلند با سوالات زیادی همراه است که در پایان به برخی از متداول ترین آنها پرداخته ایم و از طریق دیدگاه نیز با شما در ارتباط بوده و همواره پاسخگوی تمامی سوالات شما می باشیم.

بله، متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل پزشکی در هلند باید در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور شرکت کرده و موفق به اخذ پذیرش شوند.

تحصیل پزشکی در هلند به طور معمول 7 سال به طول می انجامد.

زبان تدریس و تحصیل پزشکی در هلند زبان رسمی کشور یعنی همان زبان هلندی است، اما علاوه بر آن در این رشته به زبان انگلیسی نیز تدریس می شود و شما باید از تسلط خوب و بالایی به این زبان نیز بهره مند باشید.

دانشگاه های یبلسل در حال حاضر برترین و معتبرترین دانشگاه های پزشکی کشور هلند می باشند.

خیر، برای تحصیل پزشکی در هلند باید شهریه بپردازید مگر اینکه بتوانید به نحوی بورسیه دریافت کرده که شهریه شما را پوشش دهد.

در پایان کلاینت های ما به شما خواهند گفت که دریافت ویزای تحصیلی در آی مهاجرتی چقدر آسان است:

پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه