بورسیه تحصیلی اراسموس چیست؟ شرایط، هزینه و مدارک

بورسیه تحصیلی اراسموس پلاس (Erasmus+) یک برنامه اتحادیه اروپا برای حمایت از آموزش، پرورش و تمرین جوانان و ورزش در اروپا است و بودجه تخمینی آن 26.2 میلیارد یورو در نظر گرفته شده است که این بودجه چیزی در حدود دو برابر برنامه قبلی خود طی بازه (2014-2020) می‌باشد.

اما برنامه حال‌حاضر 2021-2027 تمرکز زیادی بر شمول اجتماعی، انتقال سبز و دیجیتالی و ترویج مشارکت جوانان در زندگی دموکراتیک دارد.

بورسیه تحصیلی اراسموس چیست؟ شرایط، هزینه و مدارک

بورسیه اراسموس به عنوان یک برنامه انتقال دانشجو، فرصت بهره‌مندی از فاندهای مختلف و حمایت‌های مالی را برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا فراهم می‌سازد.

فهرست مطالب

این برنامه از اولویت‌ها و فعالیت‌های تعیین شده در منطقه آموزش اروپا، برنامه اقدام آموزش دیجیتال و دستور کار مهارت‌های اروپایی نیز پشتیبانی می‌کند.
برنامه اراسموس پلاس (Erasmus+) همچنین:

  • از قوانین اروپایی حقوق اجتماعی حمایت می‌کند.
  • استراتژی جوانان اتحادیه اروپا 2019-2027 را اجرا می‌کند.
  • زمینه‌های ورزشی اروپا را توسعه می‌دهد.

اما آن‌چه باید بدانید این‌که برنامه اراسموس پلاس یک برنامه همکاری و انتقال دانشجو در حوزه تحصیلات عالیه از سوی اتحادیه اروپا است که با اهدافی چون ایجاد تعامل میان مردم و فرهنگ‌های گوناگون در جهان از طریق همکاری میان کشورهای اروپایی و غیر اروپایی در حال فعالیت است.

این برنامه در اصل یک برنامه همکاری مشترک انتقال دانشجو در حوزه تحصیلات عالیه با پشتوانه مالی اتحادیه اروپا است که به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت ارائه می‌شود. در ادامه تیم کارشناسان آی مهاجرتی شرایط استفاده از این بورسیه و همچنین افراد واجد شرایط و میزان کمک‌های آن را به شما معرفی خواهند کرد.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
بورسیه تحصیلی اراسموس چیست؟ شرایط، هزینه و مدارک

تفاوت اراسموس موندس و اراسموس پلاس چیست؟

برنامه اراسموس پلاس به مانند برنامه اراسموس موندس فرصت تحصیل برای دانشجویان را در برخی از دانشگاه‌های اتحادیه اروپا و دیگر دانشگاه‌های جهان فراهم می‌آورد، اما منبع تعیین هزینه‌ها و نوع برنامه‌های ارائه شده در آن با یکدیگر تفاوت دارد.

باید بگوییم که برنامه اراسموس موندس فقط مربوط به تحصیل در دانشگاه‌های اتحادیه اروپا خواهد بود، اما برنامه اراسموس پلاس برنامه‌ای برای تبادل دانشجو میان دو دانشگاه در چارچوب‌های خاص این برنامه در برخی کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای غیر اروپایی است.

شرایط دستیابی به برنامه اراسموس پلاس

در کشورهای اتحادیه اروپا، کمیسیون بیشتر مدیریت Erasmus+ را به آژانس‌های ملی واگذار می‌کند، اما در خارج از اتحادیه اروپا و به طور خاص در زمینه آموزش عالی، این نقش توسط دفاتر ملی Erasmus+ انجام می‌شود. کمیسیون به آژانس‌های ملی کمک مالی می‌کند که از این بودجه برای مدیریت فعالیت‌های “غیرمتمرکز” برنامه استفاده می‌کنند.

باید توجه داشته باشید که افراد و سازمان‌های مختلفی می‌توانند برای استفاده از این برنامه اقدام کنند که یکی از عوامل مهم و تعیین کننده جهت بهره‌مند شدن از این برنامه کشور مبداء افراد یا سازمان‌ها می‌باشد. طبق شرایط بورسیه اراسموس دو دسته کشورها می‌توانند از خدمات اراسموس بهره‌مند شوند:

  • کشورهای عضو برنامه که خواهند توانست از تمامی برنامه‌های موجود بهره‌مند شوند.
  • کشورهای شریک که فقط از برخی برنامه‌ها و طبق شرایطی خاص قادر به بهره‌مندی خواهند بود.

اما این کشورها کدام هستند؟! در ادامه اسامی برخ از مهم‌ترین کشورهای هرکدام از این دسته‌ها را مشاهده خواهید کرد:

کشورهای عضور برنامهکشورهای شریک
سوئد، فنلاند، اتریش، صربستان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، یونان، بلژیک، هلند، مالت، لیتوانی، لتونی، نروژ، ترکیه، ایسلند و غیرهایران، عراق، یمن، موناکو، چین، مالزی، پاکستان، اندونزی، هند، بنگلادش، فیلیپین، واتیکان، میانمار، سان مارینو، کره جنوبی

در خارج از اتحادیه اروپا، در کشورهای شریک شرکت کننده در Erasmus در حوزه آموزش عالی نظیر ایران، بیشتر کار آژانس‌های ملی توسط دفاتر ملی Erasmus انجام می‌شود. این دفاتر نقطه کانونی برای هرکسی است که قصد شرکت در اراسموس را دارد و مسئول آن هستند. این دفاتر همچنین وظایف زیر را نیز بر عهده دارند:

  • ارائه اطلاعات در مورد برنامه و این‌که چه کسی می‌تواند در آن شرکت کند.
  • مشاوره و کمک به متقاضیان بالقوه
  • نظارت بر پروژه‌های Erasmus+
  • حمایت از گفتگوها، مطالعات و رویدادهای مربوط به سیاست
  • حفظ ارتباط با کارشناسان و مقامات محلی
  • نظارت بر تحولات سیاسی

مدت زمان بهره‌مندی از برنامه اراسموس چقدر است؟

برنامه اراسموس بیش از 3 دهه است که توسط اتحادیه اروپا طراحی و اجرایی شده است و این فرصت را برای تمامی دانشجویان جهان به وجود می‌آورد که بتوانند در دیگر کشورها و دانشگاه‌های خارج از کشور خود تحصیل نمایند. باید توجه داشته باشید که مدت زمان تحصیل در خارج از کشور توسط این برنامه از 3 ماه تا حداکثر 12 ماه است.

البته یک دانشجو و کارآموز می‌تواند چندین بار از خدمات برنامه اراسموس بهره‌مند شود، اما کل دوره زمانی تحصیل در خارج از کشور وی از طریق این برنامه نباید بیش از 12 ماه شود. ضمن این‌که این برنامه برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در دسترس است. اما برای رشته‌های پزشکی شخص می‌تواند برای مدت 24 ماه از طریق برنامه اراسموس در خارج از کشور به تحصیل مشغول شود.

افراد واجد شرایط دریافت بورسیه اراسموس

افراد واجد شرایط دریافت بورسیه اراسموس

برنامه اراسموس قبلاً محدود به متقاضیانی بود که حداقل یک سال تحصیل در سطح عالی را گذرانده بودند، اما اکنون برای دانش‌آموزان دبیرستانی نیز در دسترس است. دانشجویانی که به برنامه اراسموس می‌پیوندند حداقل سه ماه تحصیل می‌کنند یا یک دوره کارآموزی را برای مدت حداقل 2 ماه تا یک سال تحصیلی در یک کشور اروپایی دیگر انجام می‌دهند.

مورد اول تحرک دانشجویی برای تحصیل یا پیامک نامیده می‌شود، در حالی که مورد دوم تحرک دانشجویی محل قرارگیری یا SMP نامیده می‌شود. البته برنامه اراسموس تضمین می‌کند که مدت زمانی که شخص در خارج از کشور سپری کرده‌ است توسط دانشگاه آنان مجاز شمرده و جز تحصیلات‌شان تلقی می‌شود، البته در صورتی که به شرایط توافق شده شخص پایبند بوده باشد.

اما به طورکل برنامه Erasmus+ افراد و سازمان های مختلفی را در بر می‌گیرد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنان شامل موارد زیر می‌شود:

  • دانش‌آموزان
  • کارآموزان
  • زبان‌آموزان بزرگسال
  • دانشجویان
  • مدرسین و کارکنان

بخشی از ویزاهای موفق آی مهاجرتی

دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مختلف کشور آلمان و سپس کسب ویزا، یکی از تخصصی‌ترین حوزه‌های فعالیت ما در آی مهاجرتی است که با درنظر گرفتن شرایط هر فرد بهترین گزینه را امکان‌پذیر می‌سازیم.

در این ویدیو تنها بخشی از ویزاهای اخذ شده کشور آلمان را در دانشگاه و کالج‌های مختلف تماشا خواهید نمود و از طریق مشاوره با کارشناسان ما در چشم برهم زدنی شما نیز در این فهرست خواهید بود.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

چگونه می‌توان از برنامه اراسموس پلاس بهره‌مند شد؟

برای این‌که دانشجویان بتوانند از برنامه اراسموس پلاس بهره‌مند شوند، باید از طریق دفتر بین‌المللی اراسموس پلاس در کشور خود و یا از طریق موسسه آموزش عالی خود اقدام نمایند. البته بسیار مهم است که متقاضی به طور واضح و شفاف و همچنین منصفانه از سوی مرکز آموزش عالی خود برای بهره‌مندی از این برنامه برگزیده شده باشد.

ضمنا باید بگوییم که در ابتدای امر باید یک توافق‌نامه آموزشی میان موسسات آموزش عالی مبداء و مقصد امضا شده باشد که و برای تبادل دانشجو اعلام آمادگی  شود که تمامی فعالیت‌های موفقیت‌آمیز در خارج از کشور در کشور مبداء را به رسمیت بشمرد.

علاوه بر این موارد برای این که از برنامه Erasmus+ بهره‌مند شوید باید در یک موسسه آموزش عالی ثبت‌نام کرده باشید و تحصیلات شما در نهایت منجربه دریافت یک مدرک معتبر شود. نکته مهم این‌که برای استفاده از برنامه اراسموس در دوره کارشناسی شخص باید حتما سال اول تحصیلی خود را اتمام و در سال دوم تحصیلی باشد.

توصیه می کنیم تا علاوه بر بورسیه اراسموس به صورت کلی از شرایط بورسیه تحصیلی آلمان مطلع شوید تا بتوانید با بهترین شرایط و حداقل هزینه ممکن در این کشور به تحصیل مشغول شوید.

سطح پوشش مالی بورسیه اراسموس پلاس

بسیاری این سوال را دارند که برنامه بورسیه اراسموس پلاس چه هزینه‌هایی را پوشش می‌دهد و چه مبلغی کمک مالی به دریافت‌کنندگان اعطا می‌نماید؟! این موضوع باتوجه به شرایط مختلف متفاوت است. مبلغ کمک می‌تواند باتوجه به کشور مبداء و کشور مقصد، مقطع تحصیلی و شرایط شخصی دانشجوی متفاوت باشد.

همچنین این برنامه هزینه‌های دانشجویی، هزینه‌های مشارکت، کمک هزینه ماهانه برای هزینه‌های زندگی، کمک هزینه‌های سفر، هزینه ثبت‌نام، هزینه امتحانات و غیره را پوشش می‌دهد. هر دریافت کننده کمک هزینه می‌تواند مبلغی در حدود 400 تا 1000 یورو نیز ماهانه به عنوان کمک هزینه در طی مدت بهره‌مندی از برنامه دریافت نماید.

مدارک موردنیاز برای درخواست بورسیه اراسموس پلاس

دریافت بورسیه Erasmus+ نیاز به ارائه مدارکی دارد تا توسط دفاتر این برنامه بررسی شده و صلاحیت شما جهت دریافت این کمک هزینه تحصیلی مورد سنجش و تایید قرار بگیرد. این مدارک قطعا شامل مواردی است که برای تمامی متقاضیان موردنیاز است که به شرح زیر خواهد بود:

  • گواهی اثبات ملیت نظیر پاسپورت معتبر
  • مدرک دیپلم دبیرستان به همراه ریز نمرات دوره دبیرستان
  • مدرک تحصیلی دانشگاهی نظیر لیسانس یا فوق دیپلم
  • هرگونه سوابق‌کاری و تجربه‌های مرتبط
  • ارائه حداقل دو سال تجربه حرفه‌ای در زمینه حقوق‌بشر
  • مدرک زبان معتبر نظیر تافل 80، آیلتس 6.5 و غیره
  • انگیزه‌نامه قوی
  • 2 توصیه‌نامه از اساتید یا مرکز آموزشی پیشین
  • رزومه CV
  • هرگونه افتخارات، مقالات و پژوهش‌های بین‌المللی
مدارک موردنیاز برای درخواست بورسیه اراسموس پلاس

اما دقت نمایید که باتوجه به شرایط شخصی و کشور مقصد ممکن است که مدارکی مازاد نیز از متقاضیان درخواست شود. به نوعی ممکن است که هر متقاضی نیازمند به ارائه برخی مدارک متفاوت نیز باشد که این امر نیاز به بررسی دقیق توسط کارشناسان آی مهاجرتی دارد.

علاوه‌ بر این باید تمامی مدارک جمع‌آوری شده کاملا به طور رسمی به زبان انگلیسی ترجمه شده و ارسال شوند. فراموش نکنید که از تمامی مدارک اصلی و ترجمه 2 کپی در ابعاد A4 تهیه و نزد خود نگه دارید.

تمامی جنبه های تحصیل در آلمان را از ما بخواهید تا تمامی جزئیات مهم را مانند مقالات زیر در اختیارتان قرار دهیم:

زمان ارسال درخواست برای دریافت بورسیه

برای ارسال درخواست بورسیه باید حتما با دفاتر بین‌المللی اراسموس هماهنگ کرده یا از طریق موسسه آموزش عالی خود از زمان و مهلت ارسال درخواست مطلع شوید. چون ممکن است که در هر سال تغییراتی در زمان‌های اعلامی صورت پذیرد، اما معمولا زمان‌های اعلام شده در حدود زمان‌های زیر خواهد بود:

  • دور درخواست باز می شود: 16 اکتبر
  • مهلت درخواست: 1 دسامبر
  • مهلت اسناد پشتیبانی: 15 دسامبر
  • نتایج پذیرش منتشر شده: 18 مارس سال بعد
  • دور پذیرش دیرهنگام بین: 16 دسامبر تا 31 ژانویه سال جدید باز است.
  •  

مزایای دریافت بورسیه اراسموس پلاس چیست؟

همان‌طورکه می‌دانید جهت تحصیل در دانشگاه‌های اروپا بورسیه‌ها و فاندهای مختلف و متنوعی در هریک از کشورهای این قاره وجود دارد که متقاضیان می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند. یکی از این بورسیه‌ها نیز برنامه اراسموس می‌باشد که در میان کشورهای اتحادیه اروپا مشترک می‌باشد. حال باید باتوجه به شرایط متقاضی بررسی کرد که هر شخصی واجد شرایط دریافت چه کمک هزینه‌ای بوده و کدام می‌تواند برای وی مناسب باشد.

پیشنهاد می‌کنیم در این‌باره با تیم آی مهاجرتی مشاوره نموده و بسیار واضح و دقیق با ارائه شرایط خود به نتیجه مناسب برسید. اما در رابطه با برنامه اراسموس باید بگوییم که دریافت این برنامه و کمک هزینه تحصیلی می‌تواند مزایای زیر را برای افراد در پی داشته باشد:

  • بورسیه اراسموس می‌تواند هزینه‌های ثبت‌نام، شهریه دانشگاه، هزینه‌های کتابخانه، هزینه‌های زندگی، هزینه سفر و غیره را پوشش دهد.
  • ماهانه باتوجه به شرایط فرد مبلغی به عنوان کمک هزینه اقامتی اعطا می‌نماید.
  • دانشجویان با شرایط جسمی یا روحی خاص می‌توانند برای دریافت کمک هزینه بیش‌تر اقدام کنند.
  • این بورسیه امکان دسترسی به آموزش‌های زبان آنلاین را به افراد خواهد داد.
  • اکثر دوره‌های ارائه شونده از طریق این بورسیه به زبان انگلیسی هستند.
  • برنامه اراسموس هیچ محدودیت سنی ندارد، اما باید به قوانین سفارت هر کشور پایبند بود.
  • امکان بهره‌مندی از این برنامه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.
  • کشورهای بسیاری در جهان جز این برنامه قرار دارند.
  • در برخی از شرایط دانشجویان دوره کارشناسی ارشد می‌توانند در طول دو سال تحصیل خود از برنامه اراسموس موندس بهره‌مند شوند.
  • امکان ترکیب دوره تحصیلی در خارج از کشور با یک دوره کارآموزی وجود دارد که باعث بالا رفتن تجربه و مهارت شخص شده و برای یافتن شغل در بازار کار بسیار حائز اهمیت است.
  • برنامه اراسموس دانشجویان را متعهد به هیچ قرار کاری یا مالی در حین تحصیل یا پس از آن نمی‌کند.

برنامه بورسیه اراسوس یکی از بورسیه‌های تحصیلی است که دانشجویان دریافت کننده آن می‌توانند از مزایای بسیار مناسبی بهره‌مند شوند، اگر نیاز به شناخت بیش‌تر این برنامه دارید یا می‌خواهید از اعطای این برنامه به خودتان مطلع شوید، حتما با کارشناسان آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل کرده و اطلاعات موردنیازتان را دریافت کنید.

سوالات بورسیه تحصیلی اراسموس چیست؟

سوالات پرتکرار می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار داده و از طریق بخش دیدگان نیز می‌توانید اطلاعات به روز را در رابطه با کلیه سوالات خود به دست آورید.

بله کشور ایران نیز یکی از کشورهایی است که می‌تواند از خدمات برنامه اراسموس بهره‌مند شود، اما قطعا هر کشور شرایط متفاوتی دارد.

بورسیه تحصیلی اراسموس به افراد و سازمان‌های مختلفی اعطا می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • دانش‌آموزان
  • کارآموزان
  • زبان‌آموزان بزرگسال
  • دانشجویان
  • مدرسین و کارکنان

باید بدانید که دانشجویان دوره کارشناسی از سال دوم تحصیل خود و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در ترم سوم یا چهارم خود می‌توانند از بورسیه اراسموس پلاس بهره‌مند شوند.

مبلغی که در این برنامه ماهانه به دانشجویان کمک خواهد شد از 400 تا 1000 یورو متفاوت است.

بله دانشجویان علاقمند به دریافت بورسیه اراسموس باید مدرک زبان انگلیسی معتبری نظیر آیلتس 6.5 یا تافل 80 را ارائه کنند.

بله در برنامه اراسموس امکان کارآموزی به صورت جداگانه و یا حتی هم‌زمان با تحصیل برای دانشجویان وجود دارد.2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه