هزینه‌های تحصیل در آلمان چقدر است؟

هزینه اقامت و تحصیل در کشور آلمان از بسیاری کشورهای اروپایی و به خصوص کشورهای همسایه و هم‌تراز خود ارزان‌تر است که این موضوع برای دانشجویان خارجی به خصوص دانشجویان آسیایی دارای اهمیتی فراوان می باشد. 

همه‌ساله دانشجویان زیادی از کشورمان برای تحصیل در رشته‌های مختلف به آلمان مهاجرت می‌کنند که علاوه بر کیفیت و اعتبار بالای آموزشی در دانشگاه‌ها، هزینه‌ و مخارج مقرون به صرفه نیز یکی‌دیگر از دلایل مهم و تاثیرگذار بر انتخاب این دسته افراد بوده است.

هزینه‌های تحصیل در آلمان چقدر است؟

هزینه تحصیل در آلمان با دریافت بورسیه تنها محدود به پرداخت شهریه ثبت نام به میزان اندکی بوده و در واقع رایگان تلقی می‌شود.

فهرست مطالب

بررسی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی

مطلع هستید که دانشجویان قادر هستند تا در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در آلمان به تحصیل رشته‌های مورد علاقه خود مشغول شوند که یکی از عمده‌ترین تفاوت این دو دسته دانشگاه‌ها در میزان شهریه‌های تحصیلی آنان است. طبق قوانین تحصیلی کشور آلمان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور برای تمامی دانشجویان خارجی و داخلی رایگان است.

این بدین معنا بوده که از دانشجویان هیچ هزینه‌ای بابت شهریه تحصیلی اخذ نمی‌شود، اما این به معنای پرداخت هیچ هزینه و رایگانی کامل و بی قید و شرط نیست. زیرا در هر ترم تحصیلی مبلغی از دانشجویان بابت هزینه ثبت نام، هزینه‌های خدمات دانشجویی و دیگر مخارج دریافت می‌گردد که البته بسیار مبلغ اندکی است.

هر دانشگاه باتوجه به رشته و شرایط قانونی خود در هر ترم تحصیلی مبلغی از 60 تا 350 یورو را بابت این مخارج از دانشجویان دریافت می‌کند، اما دیگر شهریه‌ای بابت تحصیل و آموزش از آنان اخذ نشده و هزینه آن توسط دولت پوشش داده می‌شود.

البته مبلغی که به آن اشاره کردیم برای تمامی دانشگاه‌های دولتی آلمان به غیر دانشگاه‌های ایالت بادن – وورتمبرگ است که در در دانشگاه‌های دولتی این ایالت به ازای هر ترم مبلغ 1500 یورو بابت مخارجی که گفتیم از دانشجویان دریافت می‎‌‌شود.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
هزینه‌های تحصیل در آلمان چقدر است؟

معرفی دانشگاه‌های رایگان برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان

آیا می‌دانید که کدام دانشگاه‌های آلمان تحصیلاتی رایگان را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کنند؟ تمامی دانشگاه‌های دولتی آلمان دارای رتبه‌های بسیار بالا و خوبی در جهان هستند و پذیرش در آن‌ها بسیار رقابتی می‌باشد. عنوان بهترین دانشگاه های آلمان شما را هرچه بهتر با مقاصد موجود در این کشور آشنا می سازد. در ادامه اسامی برخی از معتبرترین دانشگاه‌های رایگان این کشور را مشاهده خواهید کرد:

نام دانشگاه رتبه جهانی از TIMES
دانشگاه فنی مونیخ 30
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ 33
دانشگاه شاریته برلین 73
دانشگاه هومبولت برلین 86
دانشگاه ابرهارد کارلس توبینگن 86

Tuition fees at top ranked universities in Germany

هزینه های تحصیل در دانشگاه های با رتبه برتر در آلمان

با این که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است، اما باید مبلغی اندک را برای هر ترم تحصیلی به دانشگاه پرداخت کنید. پیش از ادامه لازم به ذکر است که امکان دستیابی به بورسیه‌های تحصیلی نیز در آلمان وجود دارد و این بورسیه‌ها می‌تواند شما را از پرداخت این مبلغ هزینه معاف نموده و حتی در مواردی کامل تر هزینه‌های اقامت و زندگی دانشجویان را نیز پوشش دهد.

حتما عنوان شرایط بورسیه های تحصیلی آلمان را در سایت ما مطالعه نموده تا با انواع بورسیه‌های موجود و شرایط و مدارک موردنیاز هریک از آنان آشنا شوید. اما در ادامه مبلغ هزینه ای که باید برای ثبت نام و تحصیل در برترین و معتبرترین دانشگاه های آلمان بر اساس لیست موسسه QS پرداخت نمایید را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

نام دانشگاه شهریه تحصیلی برای هر ترم رتبه در QS
دانشگاه فنی مونیخ 72 – 85 – 102 یورو 37
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ 85 یورو ترم تابستان 2024 54
دانشگاه هایدلبرگ 1500 یورو 87
دانشگاه آزاد برلین 312.89 یورو 98
دانشگاه RTWH آخن 318.66 یورو 106
موسسه فناوری کارلسروهه 1500 یورو 119
دانشگاه هومبولت برلین 315.64 یورو 120
دانشگاه فنی برلین 113.09 یورو 154
دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ 1500 یورو 192
دانشگاه هامبورگ 340 یورو 205
دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن 1500 یورو 213
دانشگاه ارلانگن نورنبرگ 67 یورو ترم زمستان 2024 229

بررسی هزینه‌ها در دانشگاه‌های خصوصی

علاوه بر دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های خصوصی مختلفی نیز در شهرهای آلمان در حال فعالیت و تدریس به دانشجویان داخلی و خارجی هستند که هیچ‌گونه حمایت مالی از سوی دولت آلمان دریافت نمی‌کنند و باید تمام هزینه‌ها و مخارج خود را از طریق دریافت شهریه تحصیلی از دانشجویان پوشش دهند.

به همین خاطر این مراکز شهریه تحصیلی خود را به طور کامل از دانشجویان دریافت می‌کنند که مبلغ آن گران در برخی موارد بسیار گران است. البته وجود همین شهریه‌های تحصیلی باعث شده که میزان تقاضا برای تحصیل در این مراکز در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی بسیار کم‌تر بوده و رقابت پائین‌تری را شاهد باشیم.

ولی با تمامی این تفاسیر همچنان شهریه تحصیل در این دانشگاه‌های خصوصی در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی دیگر در اروپا، آمریکا، استرالیا و غیره ارزان‌تر و مناسب‌تر هستند. برای تحصیل در این دانشگاه‌های سالانه شهریه‌ای متفاوت را باتوجه به رشته و مقطع تحصیلی باید پرداخت کنید که می‌تواند از 3500 یورو تا 30 هزار یورو را شامل شود.

بررسی کامل هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان

بررسی کامل هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان

اگر قصد تحصیل در آلمان یکی از برترین مقاصد تحصیلی حال‌حاضر جهان را دارید، باید بگوییم که گرچه می‌توانید هزینه‌های تحصیلی خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید، اما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی باید هزینه‌ها و مخارج زندگی و اقامت خود را نیز بررسی نموده و در مدت زمان تحصیل خود آن را تامین کنید. بسیار مهم است بدانید که این هزینه‌ها از شهری به شهر دیگر و از نقطه‌ای به نقطه دیگر در این کشور متفاوت خواهد بود و بازه‌ای گوناگون را در بر می‌گیرد.

ما به بررسی کامل هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان به طور دقیق و با آخرین قیمت‌ها و جزئیات در شهرهای مختلف آلمان برای شما در مقاله مربوطه پرداخته‌ایم که به صورت رایگان می‌توانید به مطالب آن دسترسی داشته باشید. اما در این‌جا لازم به تذکر است که هزینه‌ها و مخارج افراد بایکدیگر متفاوت خواهند بود و همه افراد را یکسان و شبیه به هم در نظر نگیرید.

در ادامه برخی از هزینه‌های اصلی زندگی دانشجویی در کشور آلمان را به صورت بازه‌ای کلی برای شما شرح خواهیم داد که شامل حداقل تا حداکثر هزینه مربوطه در این کشور می‌شود:

  • هزینه خوابگاه دانشجویی از 150 یورو تا 350 یورو
  • هزینه اجاره آپارتمان 1 خواب در مراکز‌شهر 600 یورو تا 1600 یورو
  • هزینه اجاره آپارتمان 1 خواب در حومه‌شهر 450 یورو تا 1200 یورو
  • هزینه خوراک یک نفر 80 یورو تا 200 یورو
  • هزینه حمل‌ونقل 50 یورو تا 170 یورو
  • هزینه پوشاک 25 یورو تا 65 یورو
  • اوقات فراغت و تفریح 35 یورو تا 85 یورو
  • تلفن، اینترنت، تلویزیون 25 یورو تا 50 یورو
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

هزینه ویزای دانشجویی آلمان چقدر است؟

برای تحصیل در دانشگاه های آلمان علاوه بر اخذ پذیرش و ثبت نام در این مراکز آموزشی باید نسبت به دریافت ویزای تحصیلی و مجوز اقامت در این کشور نیز اقدام نمایید که این امر کاملا مجزای مراحل ثبت نام در دانشگاه بوده و در ارتباط با سفارت و دولت کشور آلمان است. دریافت ویزای دانشجویی نیاز به پرداخت هزینه هایی دارد.

برای دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان باید 200 یورو هزینه پرداخت نمایید. البته این هزینه مستقیم درخواست ویزا است، ولی دیگر هزینه هایی نیز برای اخذ این مجوز نیاز است. شما باید حتما نسبت به تهیه بیمه سلامت و بیمه مسافرتی نیز اقدام کنید که باتوجه به خواسته افراد می تواند مبالغی متفاوتی را در بر بگیرد.

همچنین باید مدارک مورد درخواست سفارت را به زبان آلمانی و یا انگلیسی ترجمه کنید که این مورد نیز باتوجه به تفاوت در مدارک افراد هزینه های مختلفی را در بر خواهد گرفت. علاوه بر این نباید هزینه دریافت مجوز اقامت پس از ورود به این کشور را نیز فراموش کنید که مبلغ آن 110 یورو خواهد بود.

تمکن‌مالی لازم برای صدور ویزای تحصیلی آلمان

یکی‌دیگر از مخارجی که برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید آن را به سفارت این کشور ارائه و به نحوی اثبات کنید، داشتن مبلغ کافی جهت پوشش هزینه‌های زندگی در این کشور برای مدت یک سال است. این مورد را تمکن‌مالی می‌نامند که هرساله معمولا مبلغ آن افزایش پیدا می‌کند و در حال‌حاضر مبلغ 12324 یورو در سال و یا 1027 یورو در ماه است.

این مبلغ را باید در یک حساب بانکی بلوکه شده در آلمان و یا از طریق بورسیه‌های تحصیلی اثبات کنید. البته روش‌های دیگری نیز برای اثبات تمکن‌مالی لازم وجود دارد، همچنین این مبلغ می‌تواند در ادامه سال 2024 تغییر نماید، به همین‌خاطر با کارشناسان آی مهاجرتی تماس حاصل کرده و این اطلاعات را به طور دقیق کسب کنید.

پول و حساب‌های بانکی جهت پرداخت هزینه تحصیل در آلمان 2024

شما به عنوان یک دانشجوی خارجی در کشور آلمان نیازمند افتتاح یک حساب بانکی در یکی از بانک‌های این کشور خواهید بود که امری اجتناب‌ناپذیر است. از آن‌جایی که همراه داشتن و نگهداری مبلغ چندین هزار یورو و حتی مبالغی کمتر از آن خطرناک بوده قطعا شما باید یک حساب بانکی در این کشور داشته باشید.

همچنین با این‌که دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان هستند، اما همان‌طورکه گفتیم هر ترم باید مبلغی را به عنوان هزینه ثبت‌نام خود پرداخت کنید که این امر را باید از طریق برداشت از حساب بانکی خود و واریز به حساب بانکی دانشگاه به انجام برسانید. حال اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی را داشته باشید که باید هر ترم مبالغ بسیار بالاتری را نیز جابه‌جا کنید.

پول و حساب‌های بانکی جهت پرداخت هزینه تحصیل در آلمان 2024

شما پس از ورود به کشور آلمان و انجام امور مجوز اقامت خود و دریافت مجوز مربوطه می‌توانید به همراه نامه دریافت شده و مدارک شناسایی و پاسپورت به بانک مناسب در شهر خود مراجعه کرده و یک حساب بانکی (Girokonto) عادی در آن افتتاح نمایید و وجه نقدی که دارید به آن واریز نمایید.

همچنین در صورتی‌که در شغلی پاره‌وقت نیز مشغول به کار شوید، خواهید توانست مزد دریافتی خود را به این حساب واریز نموده و یا از کارفرمایتان بخواهید حقوق شما را به آن واریز کند. بابت این حساب به شما کارت عابر بانکی نیز اعطا می‌شود که می‌توانید با آن به صورت حضوری و آنلاین خرید نموده و از دستگاه خودپرداز نیز وجه نقد اخذ نمایید.

از بانک‌های مناسب و مورد علاقه دانشجویان در آلمان می‌توانیم به بانک‌های Sparkasse، Postbank، Volksbank اشاره کنیم که خدمات مناسبی را نیز به مشتریان خود ارائه می‌نمایند.

مقالات زیر را بخوانید تا مهاجرتی هرچند آسانتر از طریق تحصیل را به کشور آلمان برای خود رقم بزنید:

هزینه تحصیل در آلمان به تومان

دریافتید که هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان در مقایسه با کشورهای بسیاری در جهان مناسب و ارزان هستند، اما برخی از عزیزان با این سوال مواجه هستند که هزینه تحصیل در آلمان به تومان چقدر می‌تواند باشد؟

یقینا میزان این مخارج به تومان بستگی بسیاری به قیمت ارز، به خصوص واحد پول یورو اروپا دارد و هرگونه افزایش و کاهشی در آن تاثیر قابل توجهی بر میزان شهریه و مخارج خواهند گذاشت. اما اگر بخواهیم به طور مثال مبالغی را برای این مخارج در نظر بگیریم باید آن‌ها را به شرح زیر اعلام کنیم:

نوع هزینه مبلغ هزینه به تومان
شهریه دانشگاه‌های دولتی 3348000 تا 19530000 تومان در هر ترم دانشگاه‌های ایالت بادن – وورتمبرگ 83700000 تومان هر ترم
شهریه دانشگاه‌های خصوصی 195300000 تا 1674000000 تومان در سال
هزینه زندگی ماهانه یک دانشجو 48546000 تومان در ماه به طور متوسط
هزینه خوابگاه دانشجویی 8370000 تا 19530000 تومان در ماه
هزینه خوراک 4464000 یورو تا 11160000 تومان در ماه

وبینار بررسی شرایط تحصیل در آلمان

تحصیل در کشور آلمان یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید در میان کشورهای اروپایی با حداقل هزینه ممکن داشته باشید.

این وبینار از کارشناس ارشد مهاجرتی ما را تا انتها تماشا نمایید تا از اصلی ترین شرایط این مسیر مطلع شده و به جهت بررسی شرایط خود با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار تحصیل در آلمان

دقت کنید که این مبالغ دقیق نیستند و با کوچک‌ترین تغییر در نرخ ارز مقدار آن‌ها نیز تغییر می‌نماید. اما این نرخ‌ها به صورت تقریبی و با نرخ هر یورو 55800 تومان محاسبه و برآورد شده‌اند. توصیه می‌کنیم شما با تماس با مشاورین آی مهاجرتی به صورت دقیق از میزان مخارج خودتان مطلع شوید.

توجه داشته باشید در صورتی‌که شما بخواهید تمامی مخارج خود را از داخل کشور و توسط خانواده پوشش دهید باید بر روی این مبالغ به صورت دقیق حساب بکنید، با این‌که با انجام کار دانشجویی در این کشور خواهید توانست بخش قابل توجهی از این مخارج را خودتان در حین تحصیل‌تان پوشش دهید.

در این مطلب خلاصه‌ای از میزان هزینه‌های تحصیل در کشور آلمان را کارشناسان آی مهاجرتی برای شما تهیه و به شما عزیزان ارائه نمودند. چنان‌چه نیاز به شناخت جزئیات بیش‌تری دارید، حتما با مشاورین ما حاضر در دفاتر غرب و مرکزی تهران و دفتر شیراز تماس برقرار کرده و سوالات خودتان را مطرح کنید.

سوالات پر تکرار هزینه‌های تحصیل در آلمان چقدر است؟

سوالات متداولی که می تواند در این زمینه برای شما علاقه مندان وجود داشته باشد را در انتها گردآوری نموده و از طریق بخش دیدگاه پاسخگوی شما هستیم.

باتوجه به رشته تحصیلی، مقطع و دانشگاه شهریه تحصیلی متفاوت است، اما می‌تواند سالانه مبلغی از 3500 تا 30 هزار یورو را شامل شود.

بله، برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان باید هر ترم تحصیلی مبلغی از 60 یورو تا 350 یورو را بابت مخارج تحصیلی پرداخت نمود.

میزان هزینه صدور ویزای تحصیلی نیز می‌تواند تغییر نماید، اما طبق آخرین تغییرات 75 یورو اعلام شده است.

قطعا هزینه‌های زندگی افراد با یکدیگر متفاوت است، اما می‌توان آن را در سال 2024 برای هر نفر 48546000 تومان در ماه به طور متوسط در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه