تاریخ نگاری ترکیه از آغاز تا معاصر

تاریخ نگاری ترکیه از آغاز تا معاصر در خور اتفاقات بسیار و حوادث کوچک و بزرگی بوده است که تاریخ کشور ترکیه را می سازند. ترکیه یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان است که حکومت های بزرگی در آن ساکن بوده اند و حوادث تاریخی بسیاری در آن اتفاق افتاده است که در حال حاضر نیز بسیاری از بقایا و آثار آن ها به جا مانده و در دسترس است.

در ادامه این مقاله کارشناسان تیم آی مهاجرتی با تاریخ نگاری ترکیه از آغاز تا معاصر در خدمت شما خواهند بود.

تاریخ نگاری ترکیه از آغاز تا معاصر

کشور ترکیه به عنوان یکی از همسایگان ما دارای تاریخ بزرگ و پر تلاطمی است که بخش های زیادی از آن با کشورمان گره خورده است.

فهرست مطالب

ترکیه سرزمینی است اوراسیایی ( آسیایی و اروپایی) که قسمت بزرگی از آن یعنی آسیای کوچک یا آناتولی در خاورمیانه و بخش جنوب غربی آسیا قرار دارد و تراکیه یک بخش کوچک در منطقه بالکان بوده که در جنوب شرق اروپا قرار دارد. ترکیه که تا پیش از جنگ جهانی اول با نام امپراطوری بزرگ عثمانی شناخته می شد، پس از شکست با هم پیمانانش در این جنگ سقوط کرده و جمهوری ترکیه تاسیس شد.

آشنایی با تاریخ کشور ترکیه از گذشته تا معاصر از این لحاظ نیز که در همسایگی با کشورمان قرار دارد نیز دارای اهمیتی بالایی است، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین آشنایی با 10 شهر جذاب ترکیه نیز می تواند شما را به شناخت کافی تر و جالب تری از ترکیه حال حاضر برساند.

تاریخ باستانی ترک ها

تاریخ باستانی ترک ها بیش از 4 هزار سال را در بر می گیرد و تا حدود 2 هزار سال قبل از میلاد در آسیای مرکزی زندگی می کردند. بعدها عده ای از آنان آسیای مرکزی را ترک کرده و در اطراف پراکنده شدند و امپراتوری های مستقل از یکدیگر در منطقه وسیعی از آسیا و اروپا و بسیاری از ایالت ها را تأسیس کردند.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
تاریخ نگاری ترکیه از آغاز تا معاصر

 این امپراتوری ها شامل امپراتوری بزرگ هون (تاسیس در قرن سوم قبل از میلاد)، امپراتوری گوکتورک ( 552 – 700)، امپراتوری اویغور (741-840)، امپراتوری آوار (قرن 6-9 پس از میلاد) و غیره می شدند . ترک ها در اوایل قرن یازدهم از طریق مهاجرت ها و هجوم های مستمر در آناتولی شروع به سکونت کردند. پیروزی ملازگیرت در سال 1071 در برابر بیزانس به معنای واقعی کلمه دروازه های آناتولی را به روی ترک ها باز کرد.

پس از این تاریخ است که ترک ها تمام آناتولی را به طور کامل فتح کردند و دولت سلجوقیان آناتولی را در آن جا تأسیس کردند (1080-1308). این اولین دولت ترک در آناتولی بود و گاهی به نام پایتخت چندین ساله آن، سلطان نشین قونیه نامیده می شد.

جدای از مبحث تاریخ نگاری ترکیه از آغاز تا معاصر، شما عزیزان می توالنید با مراجعه به مقاله هزینه های زندگی در ترکیه پس از مهاجرت جزئیات کامل و دقیقی ای مخارج و هزینه های افراد و خانوار در نقاط مختلف این کشور کسب کرده و از آن ها استفاده نمایید.

عصر عثمانی در تاریخ ترکیه

عصر عثمانی در تاریخ ترکیه

دولت سلجوقی با حمله مغول به آناتولی که در سال 1243 آغاز شد؛ به سرعت رو به زوال رفت. در دوره انحطاط دولت سلجوقیان آناتولی و پس از ناپدید شدن آن، در اواخر قرن سیزدهم، بسیاری از امپراتوری های ترکمن در آناتولی تأسیس شد. یکی از آن ها بیلیک عثمانی ( شاهزاده عثمانی ) بود که به نام بنیانگذار آن، حاکم ترک به نام عثمان در سال 1299 در اطراف سوغوت در اسکی شهیر در گوشه شمال غربی شبه جزیره نامگذاری شد . بیلیک عثمانی به سرعت در سراسر قرن چهاردهم گسترش یافت و بدین ترتیب امپراتوری و عصر عثمانی 1299-1923 به وجود آمد که بر قلمرو وسیعی در سه قاره حکومت می کرد و تا پایان جنگ جهانی اول به مدت 623 سال ادامه داشت.

عثمانی ها در سال 1453 قسطنطنیه را در زمان سلطنت سلطان مهمت دوم (1451-1481) تصرف کردند و امپراتوری بیزانس سقوط کرد، که همچنین پایان قرون وسطی و آغاز عصر جدید را نشان داد.

در زمان سلطنت سلطان مهمت دوم عصر عثمانی 1299-1923 در تاریخ ترکیه، که عنوان «فاتح» را به خود گرفت، دولت عثمانی وارد عصر توسعه سریع شد که تا پایان قرن شانزدهم ادامه داشت. در دوران اوج خود، عثمانی ها بر یونان، بلغارستان، یوگسلاوی، آلبانی و رومانی امروزی در بالکان، بر تمام جزایر در شرق مدیترانه و بر آنچه امروز خاورمیانه است؛ حکومت می کردند. مرزهای امپراتوری از کریمه در شمال به یمن و سودان در جنوب و از ایران و دریای خزر در شرق تا وین در شمال غربی و اسپانیا در جنوب غربی امتداد داشت.

برترین سلاطین عثمانی

در دوران سلاطین زیر قدرت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی عثمانی در بیش ترین حد ممکن خود بود و این دورا را اوج قدرت دولت عثمانی می دانند؛ برترین سلاطین عثمانی به شرح زیر هستند:

The Best Ottoman Sultans

سلطان دوره حاکمیت
سلطان سلیمان اول ( حکومت 1520 – 1566 )
سلطان سلیم دوم ( حکومت 1566 – 1574 )
سلطان مراد سوم ( حکومت 1574 – 1595 )
 
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

سقوط عثمانی و جنگ جهانی اول 1914-1918

با شروع قرن شانزدهم، امپراتوری عثمانی به طور فزاینده ای برتری اقتصادی و نظامی خود را در مقایسه با اروپا که با رنسانس، با فتح سرزمین های جدید و دسترسی به مواد خام و با انقلاب صنعتی به سرعت توسعه یافته بود؛ از دست داد. امپراتوری عثمانی نتوانست خود را با این تحولات جدید وفق دهد. بنابراین، موازنه قوا به نفع کشورهای اروپایی تغییر کرد.

البته تاریخچه جنگ های عثمانی نیز بی تاثیر بر نزول قدرت آن ها نبود . جنبش های ملی گرایانه ای که در قرن نوزدهم آغاز شد و جنبش های خودمختاری و شورش های ملت های بالکان با حمایت قدرت های اروپایی و روسیه به آرامی امپراتوری عثمانی را به زوال کشاند. تضعیف امپراتوری تا جنگ جهانی اول ادامه داشت. 

امپراتوری عثمانی در سال 1914 در کنار قدرت های متحد وارد جنگ جهانی اول شد و در سال 1918 شکست خورده از جنگ بیرون آمد و در 30 اکتبر 1918 مجبور به امضای آتش بس موندروس شد.

تحت شرایط این آتش بس، سرزمین های امپراتوری عثمانی توسط بریتانیا، فرانسه، روسیه و یونان اشغال شد و این پایان واقعی امپراتوری عثمانی بود. فروپاشی نهایی امپراتوری اتفاق افتاد و به عنوان یکی از قدرت های شکست خورده؛ امپراتوری مجبور شد از سرزمین های باقیمانده غیرترکی خود دست بکشد و قدرت های اصلی پیروز فرانسه و بریتانیا برای مدتی استانبول را اشغال کردند.

The Fall Of The Ottoman Empire And The First World War

مصطفی کمال آتاتورک پدر ترکها

مقاومت ملی و جنبش آزادی بخش به عنوان واکنشی به این اشغال تحت رهبری مصطفی کمال، فرمانده نظامی عثمانی که آناتولی را در تلاش برای تعیین سرنوشت ترکیه و استقلال ملی بسیج کرد؛ پدیدار شد. 

او گروه های مقاومت پراکنده و سازماندهی نشده را در آناتولی متحد کرد و آن ها را در قالب یک ارتش ساختاریافته سازماندهی کرد. تحت رهبری مصطفی کمال، که بعدها نام خانوادگی آتاتورک یا «پدر ترکها» را به خود اختصاص داد، مقاومت منسجم شد و ترکها قادر به مبارزه برای آزادی ملی بودند.

جنگ آزادی بخش ملی ترکیه تلاشی برای ایجاد یک کشور جدید از خرابه های یک امپراتوری بود که عمر خود را تکمیل کرده بود. چهار سال به طول انجامید (1919-1922) که در آن ارتش کوچکی از داوطلبان جنگیدند و در جنگ علیه قدرت های پیشرو آن زمان پیروز شدند. پیروزی آتاتورک نه تنها نظامی، بلکه دیپلماتیک نیز بود.

مصطفی کمال آتاتورک پدر ترکها

پیروزی نظامی ترکیه با امضای پیمان صلح لوزان در 24 ژوئیه 1923 با موفقیت دیپلماتیک به پایان رسید. این معاهده که با بریتانیای کبیر، فرانسه، یونان، ایتالیا و دیگران امضا شد، ایجاد و مرزهای بین المللی یک دولت ترکیه را به رسمیت شناخت و استقلال کامل آن را تضمین کرد.

نقش کمال آتاتورک با نقش عثمانی ها در تاریخ ترکیه برابری می کند، اما یکی برای ویرانی و یکی برای آبادانی. از شما عزیزان می خواهیم که با روش های مهاجرت به ترکیه نیز در مقاله مشخص شده آشنا شوید و مزایای هر روش و چگونگی آن را بشناسید.

برای شناخت بهتر و آشنایی با دیگر ابعاد کشور ترکیه مقالات زیر را مطالعه نمایید.

جمهوری ترکیه

جمهوری ترکیه در 29 اکتبر 1923 اعلام شد. برای اولین بار پس از قرن ها، مردم ترکیه از خودمختاری برخوردار شدند. مصطفی کمال به عنوان اولین رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد و به مدت 15 سال به عنوان رئیس جمهور، تا زمان مرگش در سال 1938، طیف وسیعی از اصلاحات را در حوزه های سیاسی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی ارائه کرد که عملا در هیچ کشور دیگری نظیر نداشت.

اولین مجلس بزرگ ملی به رهبری آتاتورک یک نظام سیاسی و حقوقی جدید را بر اساس اصول دموکراسی پارلمانی، حقوق بشر، حاکمیت ملی و تقسیم قوا، مالکیت خصوصی و سکولاریسم و جدایی دین از امور دولتی ایجاد کرد.

یک سیستم آموزشی جدید و سکولار ایجاد شد، قوانین مدنی و کیفری جدید از مدل های اروپایی اقتباس شدند. زنان ترکیه بر اساس قانون از حقوق مساوی مانند حق رای و انتخاب شدن در مناصب دولتی برخوردار بودند که ترکیه را از نظر حقوق زنان از بسیاری از کشورهای غربی برتری می‌دهد. این انقلابی بود که در زمان خود و حتی امروز بی‌نظیر بود که یک ملت عمدتاً مسلمان را با تمدن غربی و ارزش‌های جهانی همسو کرد.

کارشناسان آی مهاجرتی با تاریخ نگاری ترکیه از آغاز تا معاصر در این مطلب، شما را با پیشینه این کشور آشنا نمودند. برای آشنایی با تحصیل در ترکیه از صفر تا صد 2023 حتما مقاله مربوطه را مطالعه کرده تا شرایط تحصیل و روش اخذ پذیرش در دانشگاه های ترکیه را فرا بگیرید؛ همچنین جهت شناخت بیش تر و کامل تر تاریخ این کشور و انواع روش های مهاجرتی می توانید با مشاورین ما در دفاتر غرب یا مرکزی تهران و یا دفتر معالی آباد شیراز در تماس باشید.

سوالات پر تکرار تاریخ نگاری ترکیه از آغاز تا معاصر

این مطلب جهت معرفی و تاریخ نگاری ترکیه از آغاز تا معاصر توسط تیم مشاورین ما تهیه و در اختیار شما قرار داده شد؛ در ادامه به سوالاتی که در این زمینه بیشتر پرسیده می شود پاسخ می دهیم ، شما نیز می توانید از طریق بخش دیدگاه در پایین هر مقاله با کارشناسان آی مهاجرتی در تماس باشید ، پرسش خود را درج کنید و پاسخ کارشناسان ما را دریافت نمایید. 

 

جمهوری ترکیه پیش از سقوط تحت سلطه امپراطوری عثمانی بود و نام سرزمین یا کشور عثمانی نیز شناخته می شد.

شکست دولت عثمانی و سقوط این امپراطوری و تشکیل جمهوری ترکیه توسط مصطفی آتاتورک بزرگترین اتفاق معاصر ترکیه می باشد.

یک ژنرال ترک به نام مصطفی کمال که بعدها با نام آتاتورک مشهور شد؛ پایه گذار و تشکیل دهنده جمهوری ترکیه پس از سقوط عثمانی بود.

وی اولین رئیس جمهور ترکیه بود که به مدت 15سال رئیس جمهور این کشور بود و با مرگ وی به پایان رسید.

آن ها از ابتدای سال 1299 میلادی تا پایان 1923 و به مدت 623 سال بر سرزمین ترکیه و سایر سرزمین های تحت حکومت خود حکمرانی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه