نظام مالی و اقتصادی ترکیه

نظام مالی و اقتصادی ترکیه طی دو دهه گذشته با رشد و پیشرفت بسیار خوبی همراه بوده و این کشور را به یکی از کشورهای در حال رشد در جهان تبدیل کرده است. بسیاری از اقتصاددانان ترکیه را در میان 10 اقتصاد برتر اروپا نیز معرفی می کنند که البته شاید کمی اغراق آمیز باشد؛ اما با این سرعت رشد در آینده ای نه چندان دور به این جایگاه خواهد رسید. با کارشناسان آی مهاجرتی همراه شوید تا اقتصاد کشور ترکیه را آنطور که باید بشناسید.

اقتصاد ترکیه غلب توسط اقتصاددانان و دانشمندان علوم سیاسی به عنوان یک کشور تازه صنعتی طبقه بندی می شود و یکی از 7 کشور نو ظهور در اقتصادهای برتر جهان معرفی می شود.

نظام مالی و اقتصادی ترکیه

نظام مالی و اقتصادی ترکیه را می توان یکی از توسعه یافته ترین ها در چند سال اخیر تلقی کرد که فرصت های زیادی را در اغلب حوزه ها در خود جای داده است.

فهرست مطالب

بانک جهانی ترکیه را به عنوان کشوری با درآمد متوسط بالا از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور طبقه بندی می کند و کتاب حقایق جهانی سیا، وضعیت اقتصادی ترکیه را به دلیل وضعیت این کشور به عنوان یکی از اعضای موسس OECD به فهرست کشورهای توسعه یافته خود اضافه می کند.

ترکیه با جمعیتی بالغ بر 85.3 میلیون نفر تا سال 2022 در میان تولیدکنندگان پیشرو در محصولات کشاورزی، منسوجات، وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات حمل و نقل، مصالح ساختمانی، لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی در جهان قرار دارد. مقاله سرمایه گذاری در ترکیه شما را با مزایا، منفع و زمینه های اده آل جهت سرمایه گذاری در این کشور آشنا می کند.

خلاصه ای از تاریخ اقتصاد در ترکیه

مهم ترین تحولات اقتصاد کشور ترکیه در قرن بیستم میلادی به وقوع پیوست و شامل سه دوره متفاوت می شود:

دوره اول: دوره ی نفوذ احزاب چپ نام دارد و حزب جمهوری خواه خلق با روی کار آمدن آتاتورک در سال 1916 به وجود آمد. آتاتورک پایه گذار جامعه ی سکولار بود که این نوع جامعه نگرش چپ اقتصادی داشتند.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
نظام مالی و اقتصادی ترکیه

دوره دوم: دوره ی نفوذ احزاب راست گرایان نامیده شد که در سال 1983 میلادی به وسیله تورگوت اوزال بنیان نهاده شد. این دوره در عین حالی که اعتقادات سکولاریزم را دنبال می کردند، ولی موجب فاصله گرفتن اقتصاد ترکیه از نگرش های چپ گرایانه شده و خود را هم سو و هم راستا با اقتصاد جهانی گشت . بر اساس این نگرش ها اقتصاد پایه ی کشور ترکیه بنا نهاده شد و تحولات شگرف و محسوس در ترکیه ایجاد گردید.

دوره سوم: این دوره تاریخی در کشور ترکیه رویکرد اسلامی شکل رسمی پیدا کرد و احزاب قدرتمند و متفاوتی از جمله فضیلت، رفاه، عدالت و توسعه اداره کشور ترکیه را تا سال 2002 در دست گرفتند که این موضوع یعنی اینکه اداره کشور و آینده اقتصاد ترکیه در دست اسلام گرایان قرار گرفت. این امر باعث شد که نظام متفاوت با ترکیبی از سکولاریزم، حفظ رویکرد های اسلامی و آزادی اقتصادی شکل بگیرد و نتیجه این رویکرد و تغییرات جدید اقتصاد ترکیه امروزی است که می بینیم.

مطلب ثبت شرکت در ترکیه را پیش از هر کارآفرینی، تاسیس شعبه و یا راه اندازی شرکت؛ حتما در سایت ما مطالعه فرمایید.

آینده اقتصاد ترکیه

آینده اقتصاد کشور ترکیه

اگر نگاهی به آمار و ارقام بانک جهانی و جهت سرمایه گذاری ها و میزان ورود سرمایه گذاران به این کشور داشته باشیم؛ یقینا در سال های آینده این میزان رکودی که بر آن نیز حاکم است؛ رو به کاهش بسیار مناسبی نهاده و در سال 2022 رشدی نزدیک به 3 درصد و در سال 2023 حتی تا 4 درصد هم برای این کشور پیش بینی می شود . با رشد منفی که اقتصاد ترکیه در سال 2019 تجربه کرد؛ بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه از آینده اقتصاد کشور ترکیه کمی ترسیده و نگران شدند. اما باز با کنترل نسبی که دولت بر روی قیمت ارز انجام داد و رو به ثبات رفتن دوباره رقم های ارز این نگرانی ها کاهش پپدا کرد . اما از سوی دیگری نیز بسیاری از اقتصاددانان درگیری های ترکیه با کشور سوریه و کردهای عراق را بی تاثیر بر این موضوع نمی دانند و حتی تصور می کنند که اگر شرایط و سیاست های جهانی به نفع ترکیه پیش نرود و دولت های بزرگ در جهت مخالف این کشور قرار گیرند؛ شاید اقتصاد کشور ترکیه یک سقوط بی مانند را تجربه نمایند.

اما مهم ترین مقاله در سایت آی مهاجرتی در رابطه با کشور ترکیه را باید مقاله روش های مهاجرت به ترکیه معرفی کرد که شما را با تمامی راه های قانونی نقل مکان و مهاجرت به آن آشنا کرده تا شما بتوانید بر اساس شرایط، سرمایه و هدف خود بهترین گزینه را برگزیده و اقدام کنید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

نگاهی کلی بر تجارت ترکیه

ترکیه یکی از اقتصاد های قوی غرب آسیا و شرق اروپا می باشد که سال های زیادی است برای رشد آن تلاش می کند و واقعا موفق به کسب نتایج قابل قبولی شده است. این کشور به تنهایی با تبلیغات و سرمایه گذاریی هایی که در بخش گردشگری انجام داد؛ سالانه جز کشورهای برتر از نظر تعداد بازدید کننده قرار می گیرد.

صادرات ترکیه در سال 2022 به 243 میلیارد دلار و سهم آن ها از صادرات جهانی به 1.05% افزایش یافته است و سرمایه گذاری ترکیه در 20 سال گذشته به 3.5 تریلیون دلار در آموزش، بهداشت، صنعت، گردشگری و حمایت اجتماعی رسیده است.

تولید ناخالص داخلی به قیمت های جاری در سه ماهه اول سال جاری 2.496 میلیارد و 328 میلیون لیر ترکیه برآورد شده است. اقتصاد ترکیه در سه ماهه اول سال 2022 چیزی برابر با 7.3% رشد کرد.

نرخ افزایش ارزش کل تولید در سه ماهه اول سال جاری 79.5% بود و تولید در بخش های مختلف که در نتیجه حجم صادرات افزایش و واردات کاهش یافته است.

با نگاهی کلی بر تجارت ترکیه نوسان لیر ترکیه و تورم بالا در سال جاری، اقتصاد ترکیه به دلیل تقاضای شدید برای محصولات ترکیه و افزایش تولید و صادرات حتی با توجه به پیامدهای بحران ارزی، به رشد خود ادامه دهد. بر اساس اداره آمار ترکیه، رشد اقتصادی ترکیه در سه ماهه اول 2022، 7.3% بوده که اندکی بیشتر از رقم مورد انتظار اقتصاددانان یعنی 7.2% بوده است.

کشورهای برتر وارد و صادر کننده از ترکیه

در این بخش کشورهای برتر وارد کننده و صادر کننده از ترکیه را خواهیم شناخت که طبق آن همانطور که گفتیم واردات ترکیه در سال 2022 به 219 میلیارد دلار تخمین زده شده است که این کشور را به 26مین وارده کننده کالا در جهان تبدیل کرده است.

آمار تجارت ترکیه همچنین نشان می دهد که شرکای اصلی واردات ترکیه چین، آلمان، روسیه، ایالات متحده، ایتالیا، عراق، سوئیس و فرانسه هستند. در نمودار زیر کشورهای اصلی تامین کننده ترکیه برای ارسال اجناس و کالا و سهم هریک از آنان را از بازار ترکیه مشاهده خواهید کرد:

شرکای اصلی صادرکننده کالا به ترکیه

اما طبق آمار در سال 2022 ترکیه به عنوان سی امین کشور بزرگ صادر کننده در جهان شناخته می شود، طبق اعلام اتاق بازرگانی این کشور در سال 2022 ترکیه توانسته اجناس و کالاهایی به مبلغ 243 میلیارد دلار را به دنیا ارسال کند.

همچنین بر اساس داده های گمرک ترکیه شرکای اصلی صادرات ترکیه آلمان، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، عراق، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هستند. در نمودار زیر کشورهای اصلی وارد کننده کالا از ترکیه و سهم هریک از آنان را مشاهده خواهید کرد:

شرکای اصلی وارد کننده کالا از ترکیه

با مطالعه عناوین زیر به شناخت کامل تری از کشور ترکیه خواهید رسید ، مطالعه آنها را از دست ندهید:

برترین اجناس وارداتی کشور ترکیه

طبق آماری که از گمرک و سایر سازمان مربوطه کشور ترکیه در سال 2022 اعلام شده است، برترین اجناس وارداتی کشور ترکیه به شرح جدول هستند:

اما بر اساس داده های تجاری ترکیه 10 کالای وارداتی برتر این کشور 70.4 درصد از ارزش کل محموله ها را در سال 2022 تشکیل می‌دهند.

اما جدای از این مبحث اگر شما بتوانید با تحقیق در رابطه با اقتصاد ترکیه از نقاط ضعف و قوت آن و همچنین مشکلات اقتصادی ترکیه به صورت تیز بینانه ای مطلع شوید؛ خواهید توانست از طریق آن ها یک سرمایه گذاری موفق با درآمدی هنگفت را کسب کنید.

مشاورین آی مهاجرتی می توانند در این رابطه به شما پیشنهاداتی را ارائه نمایند.

کالای وارداتی درصد از کل واردات کشور
سوخت معدنی و روغن 13.1 درصد
مروارید و سنگ های قیمتی 12.1 درصد
ماشین آلات 11.5 درصد
ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی 7.8 درصد
وسایل نقلیه 6.9 درصد
آهن و فولاد 6.8 درصد
پلاستیک 5.3 درصد
مواد شیمیایی آلی 2.6 درصد
محصولات دارویی 2.2 درصد
تجهیزات پزشکی 2.1 درصد

برترین اجناس صادراتی کشور ترکیه

همچنین در جدول زیر برترین اجناس صادراتی کشور ترکیه را طبق آخرین آمار و برای سال 2022 میلادی به دست آورده ایم؛ که به صورت درون جدول می باشد:

همچنین بر اساس داده های گمرک ترکیه، 10 کالای صادراتی برتر ترکیه در سال 2022، 56.7 درصد از ارزش کل محموله ها را به خود اختصاص داده است. 

بر اساس آمار تجارت ترکیه، میوه ها و آجیل ها بیش ترین رشد را در میان 10 دسته صادراتی برتر داشتند که نسبت به سال 2021، 15.6 درصد افزایش داشت.

 بیشترین کاهش در بین 10 دسته صادراتی برتر ترکیه، خودروهایی بود که -15.6 درصد کاهش یافت.

در این قسمت به شما عزیزان پیشنها داریم تا مطلب شرایط کار و مهاجرت کاری به ترکیه را در سایت آی مهاجرتی مطالعه نموده تا این موضوع و مبحث را بشناسید و با شرایط و قوانین کشور ترکیه در این زمینه آشنا شوید.

 

کالای صادراتی درصد از کل صادرات کشور
وسایل نقلیه 13 درصد
ماشین آلات 9.9 درصد
ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی 5.4 درصد
آهن و فولاد 5.2 درصد
پوشاک و البسه بافتنی 4.9 درصد
پلاستیک 4.1 درصد
مروارید و سنگ های قیمتی 3.9 درصد
پوشاک و لباس غیر بافتنی یا قلاب بافی 3.8 درصد
محصولات آهن و فولاد 3.7 درصد
میوه ها و آجیل خوراکی 2.8 درصد

گردشگری و تاثیر آن بر اقتصاد کشور ترکیه

اگر بخواهیم از گردشگری و تاثیر آن بر اقتصاد کشور ترکیه بگوییم؛ نمی توان تاثیرات مثبت آن را شمرد یا اندازه گرفت . گردشگری که بخش مهمی از اقتصاد ترکیه است، 11% از تولید ناخالص داخلی قبل از همه گیری کرونا را به خود اختصاص می داد و طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، نزدیک به 2.3 میلیون شغل در این کشور را در اختیار داشت.

اما همه گیری کرونا ضربه سنگینی به این صنعت وارد کرد ولی در تابستان 2022، گردشگران به ترکیه بازگشتند و با توجه به افت لیر ترکیه، برای آنان جذابتر هم شد. 

ما در اینجا قصد داریم بگوییم که علاوه بر درآمدی که صنعت گردشگری از طریق گردشگران و توریست ها سالانه به ترکیه می آورد؛ این کشور را نیز به طور بسیار وسیعی به جهانیان معرفی نمود.

گردشگری و تاثیر آن بر اقتصاد ترکیه

این اتفاق باعث جذب دانشجو، سرمایه گذاران در صنعت ، نیروی کار، سرمایه گذاران وسیع در املاک و غیره نیز شد. پس اثر گردشگری در اقتصاد کشور ترکیه بسیار بیش تر از آن است که تصور کنیم. به همین خاطر روز به روز بر تبلیغات و تلاش دولت برای جذب گردشگران به این کشور اضافه می شود.

یقینا شناخت حرفه ای نظام مالی و اقتصادی ترکیه نیاز به مشورت با تیم آی مهاجرتی به صورت حضوری در دفاتر مرکزی و غرب تهران و یا دفتر شیراز دارد . مشاورین ما همه روزه آماده ارائه بهترین ها به شما عزیزان هستند. مطالعه مقاله هزینه های زندگی در ترکیه پس از مهاجرت نیز اطلاعات خوبی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

سوالات پر تکرار نظام مالی و اقتصادی ترکیه

ضمن مطالعه سوالات پرتکرار در انتهای مقاله ، مشاورین ما پاسخگوی تمامی سوالات شما در رابطه با نظام مالی و اقتصادی ترکیه هستند.

صنعت توریسم بیش از آنچه تصور شود باعث رشد اقتصاد کشور ترکیه به طور مستقیم و غیر مستقیم شده است که این رشد همچنان نیز ادامه دارد.

این صنعت جدید در دنیای امروز در ترکیه نزدیک به 11% از تولید ناخالص داخلی قبل از همه گیری کرونا را به خود اختصاص می داده است.

برترین اجناس و کالاهای صادراتی ترکیه شامل : ماشین آلات، ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی، وسائل نقلیه، آهن و فولاد، پوشاک و البسه بافتنی، پلاستیک، مروارید و سنگ های قیمتی و غیره می باشند.

واردات ترکیه در سال 2022 به 219 میلیارد دلار تخمین زده شده است؛ که این کشور را به 26مین وارده کننده کالا در جهان تبدیل کرده است.

طبق آمار و پیش بینی ها شاید نزدیک به 4% رشد اقتصادی را کشور ترکیه در سال 2023 تجربه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه