تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون

تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون دریچه ای به روی رویدادها و اتفاقا تلخ و شیرین است که مردم این کشور طی سالیان دراز، با آن ها دست و پنجه نرم کرده اند و تا ابد در تاریخ این سرزمین باقی مانده و همواره از آن یاد خواهد شد.

بدون شک آشنایی با تاریخ و فرهنگ یک کشور گامی بزرگ جهت درک و آشنایی بیشتر مردم بوده و از همین رو ما مطالعه تاریخچه کشور مجارستان را برای هر متقاضی مهاجرت ضروری می دانیم.

 

 

تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون

مجارستان در قرن بیست و یکم رو به پیشرفت و رونق است و مجارستان پس از پیوستن به ناتو در سال 1999، در سال 2004 به همراه 9 کشور دیگر به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. 

فهرست مطالب

تاریخ کشور مجارستان از گذشته تا معاصر دوره های متنوعی مانند امپراتوری آرپاد، حمله مغول، حمله عثمانی و غیره را از سر گذرانده و مردم طی سالیان متمادی برای حق و حقوق خود ایستادگی کرده و با قیام های مختلف در نهایت به استقلال دست پیدا کردند.

امروزه نیز مجارستان به عنوان کشوری رو به رشد تعداد زیادی مهاجر را به خود جذب می کند، چنانچه در مورد شرایط کنونی این کشور سوالی دارید توصیه می کنیم از طریق راه های ارتباطی با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید.

مردم مجارستان از سمت رشته کوه های اورال به سمت حوزه کارپات حرکت کرده و با رسیدن به این منطقه در آن ساکن شدند. حدوداً صد سال بعد اولین پادشاه مجاری، به نام استفان اول، دولت مجارستان را تاسیس کرد.

از آن زمان تا به حال تاریخ مجارستان وقایع زیادی را از سر گذرانده و امروزه نیز تاریخ این کشور در تمامی بناهای تاریخی بجا مانده، آشکار است. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با شهرهای مختلف این کشور به مقاله لیست 10 شهر جذاب مجارستان مراجعه فرمایید.

تاریخ اولیه مجارستان

مجارها در واقع از قوم فینگو اوگریک هستند و با فنلاندی ها و استونیایی ها دارای اجداد مشترکی می باشند. آنها در ابتدا در روسیه فعلی زندگی کرده و سپس حدود 1000 سال پیش تعدادی از این افراد از هم جدا شده و به سمت غرب و جنوب حرکت کردند.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون

طبق تاریخ اولیه مجارستان اجداد مجاری ها در اواخر قرن نهم، به بخش شرقی امپراتوری فرانک حمله کرده و در سال 896 به رهبری آرپاد، شرق مجارستان و سپس در سال 900 قسمت غربی این منطقه را فتح کردند. این قوم برای چندین دهه به حملات خود به سایر نقاط اروپای مرکزی ادامه داده اما در اوایل قرن 10، متحمل شکست سنگینی شدند.

در سال 955 آلمانی ها به فرماندهی اتو اول مجارها را در نبرد آگسبورگ شکست دادند و پس از آن مجارها به تدریج در منطقه ساکن و متمدن شدند. طبق تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون مردم این کشور در ابتدا بت پرست بودند تا این که در اواخر قرن 10، شاهزاده گزا از مبلغان آلمانی دعوت کرد که به مجارستان آمده و مسیحیت را برای مردم تبلیغ کنند.

هر چند گزا جزو اولین نفراتی در مجارستان بود که مسیحیت را پذیرفت و غسل تعمید داده شد، اما در واقع هیچگاه پرسش بت ها را کنار نگذاشت. طبق اطلاعات به دست آمده از تاریخچه کشور مجارستان شاهزاده گزا تمام مجاری ها را در یک قوم واحد و متحد تحت کنترل درآورد و خود را به یک حاکم قدرتمند تبدیل کرد.

مجارستان در قرن دوازدهم

مجارستان در قرن دوازدهم

پس از گزا پسرش راه حاکمیت وی را ادامه داده و گام های بسیار مهمی را در جهت ایجاد دولت مجارستان انجام داد. استفان اول بسیاری از زمین های مجارستان را مصادره کرد و شبکه ای از قلعه ها را در سراسر مجارستان ساخت. وی به عنوان اولین فرمانروای مسیحی مجارستان شناخته شده و در حین پادشاهی خود چندین صومعه در این کشور تاسیس کرد. طبق تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون پس از مرگ استفان، یک سری بحران های جانشینی رخ داده که در نهایت لازلو اول نظم را به کشور مجارستان بازگردانند.

در قرون 11 و 12 مجارستان بخشی از تمدن غرب و بلا سوم با الگو برداری از امپراتوری بیزانس نحوه اداره امور کشور را اصلاح کرد. مجارستان در قرن دوازدهم رو به رشد و پیشرفت بود و تجارت به مرور زمان رونق گرفت و شهرهای جدید در این کشور ایجاد شد. شما می توانید با مطالعه مقاله سیر تا پیاز مهاجرت به مجارستان تا حد زیادی با شرایط ورود به این کشور آشنا شوید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

حمله مغول ها به مجارستان

در اوایل قرن سیزدهم، مجارستان توسط آندریاس دوم اداره می شد اما وی پادشاهی ناتوان و بی لیاقت بود از همین رو مردم دست به شورش زدند. در نهایت دولت منشوری موسوم به گاو طلایی را امضا کرد که طبق آن اختیارات پادشاه کاهش داده شد و حقوق زمین داران و اشرافیان را به رسمیت شناخت و در نهایت عدالت و برابری را برای مردم به ارمغان آورد.

در نهایت در سال 1241 حمله مغول ها به مجارستان آغاز شد و ارتش این کشور در سال 1241 شکست خورد. هر چند مغول ها تنها یک سال به کشور مجارستان حکمرانی کردند اما در این مدت زمان محصولات را سوزاندند، شهرک های مجارستانی را غارت کردند و از همین رو قحطی این کشور را در بر گرفت و جمعیت به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

آخرین پادشاه سلسله آرپاد در مجارستان آندریاس سوم بود که بدون داشتن وارثی در گذشت. پس از آن چارلز رابرت از آنژو به عنوان پادشاه مجارستان تاج گذاری شد و در دوران سلطنت او، مجارستان روند بازسازی را آغاز کرده و رونق یافت. در دهه 1320 طلا در مجارستان کشف شد و به زودی مقادیر زیادی طلا و نقره صادر شد که کمک بزرگی به دولت کرد.

حدوداً در سال 1348 بیماری مرگ سیاه در دنیا همه گیر شد اما کشور مجارستان توانست از این بیماری جان سالم به در برد زیرا میزان جمعیت کم بوده و شیوع بیماری همه گیر نشد. پس از آن در اواخر قرن 14 جمعیت این کشور افزایش یافت.

پادشاهی ماتیاس در مجارستان

پادشاهی ماتیاس در مجارستان

لویی اول پادشاه بعدی مجارستان بود که در سال 1345 به ایتالیا لشکرکشی کرده و ناپل را تصرف کرد. اما به دلایل مختلف مانند شیوع بیماری مرگ سیاه وی مجبور به عقب نشینی شد و پس از آن نیز، دیگر مجارها نتوانستند ناپل را دوباره به دست آوند.

در سال 1370 پادشاه لهستان در گذشت و برای مدت زمان کوتاهی کشورهای مجارستان و لهستان تحت حکومت لویی متحد شدند. در نهایت لویی در سال 1382 بدون وارث در گذشت و لهستان در سال 1386 به یک قلمرو جداگانه تبدیل شد.

بر اساس تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون در سال 1453، هنگامی که ترک ها قسطنطنیه را تصرف کرده و به امپراتوری بیزانس پایان دادند، موقعیت تمامی اروپا متزلزل شد. در سال 1458 دوره پادشاهی ماتیاس در مجارستان آغاز شد که یکی از باشکوه ترین دوران این کشور را رقم زد.

به صورت کلی طبق تاریخ کشور مجارستان از گذشته تا معاصر ماتیاس به دلیل انصاف و عدالت خود به ماتیاس عادل شهرت داشته و اقدامات زیادی را در جهت پیشرفت مجارستان انجام داد. وی که فردی حامی هنر و دانش بود مجارستان را به یکی از مهم ترین کشورهای اروپای مرکزی تبدیل کرد. همچنین ماتیاس یک ارتش مزدور به نام ارتش سیاه را تشکیل داد و با کمک این ارتش قدرت خود را تثبیت کرد.

برای شناخت بیش تر و دقیق تر تاریخ دیگر سرزمین ها و کشورهای مطرح جهان در مقالات زیر با ما همراه شوید.

امپراتوری عثمانی در مجارستان

بر اساس تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون هنگامی که ماتیاس در سال 1490 درگذشت، مجارستان سقوط کرده و پس آن یک همه پرسی ایجاد شد. اشرافیان در این زمان قصد داشتند کسی به سلطنت برسد که از قدرت زیادی برخوردار نباشد تا بتوانند کنترلش کنند. در این زمان اولاسلو دوم به حاکمیت منصوب شد که حین حکومت او کشور ضعیف تر و در نهایت ارتش سیاه در سال 1492 منحل شد.

طبق تاریخچه جنگ های عثمانی در سال 1526 حاکم ترک، سلیمان اعظم ارتشی را به سمت شمال و کشور مجارستان رهبری کرد. مجارها و ترک ها در 29 اوت 1526 و در نبرد موهاچ در مقابل هم قرار گرفتند که در این نبرد مجارها شکست خوردند و پادشاه آنها کشته شد.

در سپتامبر ترک ها شهر بودا را سوزاندند و سپس اکثر ترک ها با غارت خود عقب نشینی کردند. با این حال امپراتوری عثمانی در مجارستان سربازانی را به جای گذاشتند تا قلعه های کلیدی این شهر را مدیریت کنند. در این زمان دو مدعی اصلی برای تاج و تخت مجارستان وجود داشته که شامل اتریش و ترک ها می شدند، در نهایت کشور به سه سمت قسمت تقسیم شد که اتریش در بخش های غربی و شمالی و ترک ها در منطقه مرکزی حکمرانی می کردند.

سلطنت اتریش-مجارستان

در پایان قرن هفدهم، نقش عثمانی ها در تاریخ مجارستان رو به افول بود و اتریش و متحدانش در اوت 1687 ترک ها را در نبرد کوه هرسانی شکست دادند. در سال 1699 هابسبورگ ها (حکام اتریش) تقریباً تمام مجارستان را به دست آوردند. با این حال، مجارستانی ها از سلطنت اتریش-مجارستان راضی نبودند و دست به شورش زدند.

در این بین طبق تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون نیروهای اتریش برنده میدان شدند و مجارها در نبرد ترنسن در 3 اوت 1708 شکست خوردند. سپس امپراتور اتریش موافقت کرد که به حقوق ملت مجارستان احترام بگذارد.

در طول قرن هیجدهم و در حین سلطنت اتریش به این کشور، مجارستان به یک کشور عمدتاً کشاورزی تبدیل شده و صنعت بخش کمی از اقتصاد را تشکیل می داد، همچنین در سرشماری سال 1787 مجارستان 8.7 میلیون نفر جمعیت داشت.

سلطنت اتریش-مجارستان

استقلال کشور مجارستان

از پایان قرن هجدهم به بعد ناسیونالیسم در مجارستان به طور پیوسته رشد کرد و علاقه به مجارستان، زبان، فرهنگ و تاریخ نیز گسترش یافت. در همین حال 1825 تا 1845 دوره اصلاحات مالی و اقتصادی بود و صنعت در مجارستان شروع به توسعه کرد.

در نهایت طبق تاریخ کشور مجارستان از گذشته تا معاصر دولت این کشور فهرستی از خواسته های مردم را در ماه مارس تهیه کرده و در آوریل این فهرست به امپراتور اتریش تسلیم شد، در نهایت طبق این فهرست به 31 قانون تبدیل شده که امروزه به قوانین آوریل معروف است. در طی این قوانین مجارستان قرار بود یک پادشاهی مشروطه زیر نظر پادشاهی اتریش باشد.

متاسفانه پس از آن مشکلاتی بر سر اقلیت های بزرگ در مجارستان ایجاد شده و گروهی از مردم خواستار خودمختاری از مجارها بودند. در همین حال اتریشی ها دوباره کنترل بخش های امپراتوری خود را به دست گرفتند و پس از آن امپراتور مصمم شد نظم قدیمی را در مجارستان بازگرداند. در نهایت امپراتور اتریش در آگوست 1848 قوانین آوریل را باطل اعلام کرد و ارتشی را برای تثبیت قدرت به مجارستان فرستاد.

این ارتش از مردم شکست خورد و در آوریل 1849 مجارها به رهبری لایوس کوشوت استقلال مجارستان را اعلام کردند. متاسفانه در این زمان اتریشی ها از روس ها کمک خواسته و تزار ارتشی فرستاد و روس ها مجارها را در تمسوار در 9 اوت 1849 شکست داده و ارتش مجارستان در 13 اوت 1849 تسلیم شد.

مجارستان در جنگ جهانی اول

مجارستان در جنگ جهانی اول به عنوان بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان و در کنار آلمان ها جنگید. در پاییز 1918، ارتش اتریش-مجارستان متحمل خسارت های زیادی شد و در جنگ شکست خوردند. در اکتبر میهالی کارولی جنبشی را رهبری کرد که خواستار استقلال مجارستان بود و امروزه به عنوان انقلاب ستاره ای شناخته می شود. در نهایت طبق تاریخ کشور مجارستان از گذشته تا معاصر، مردم نیز کارولی را به عنوان نخست وزیر انتخاب کردند.

بر اساس تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون پس از پایان جنگ جهانی اول اسلواک ها و رومانیایی ها در مجارستان از هم جدا شدند و به هموطنان خود پیوستند، در نتیجه مجارستان بیش از نیمی از خاک خود را از دست داد. در 4 ژوئیه 1920 مجارستان مجبور به امضای معاهده تریانون با قدرت های پیروز جنگ جهانی اول شد.

مجارستان در جنگ جهانی اول

مجارستان در جنگ جهانی دوم

در نوامبر 1940، مجارستان به پیمان سه جانبه پیوست و هنگامی که آلمان ها در آوریل 1941 به یوگسلاوی حمله کردند، مجارستان قلمروهای بیشتری را پس گرفت. پس از شکست آلمان در سال 1943 دولت مجارستان به دنبال خروج از جنگ بود اما این برنامه عملی نشد و طی عملیات مارگارت ارتش آلمان در 19 مارس 1944 وارد مجارستان شد، در این بین یهودیان مجارستانی تبعید شدند و بیشتر آنها در اردوگاه های کار اجباری جان باختند.

از آوریل 1944 متفقین شروع به بمباران بوداپست و سایر شهرهای کشور کردند و مجارستان در جنگ جهانی دوم دچار خسارت های زیادی شد. روس ها بوداپست را در 13 فوریه 1945 تصرف کردند و نبرد در مجارستان در 12 آوریل 1945 پایان یافت.

بر اساس تاریخچه کشور مجارستان قبل از پایان جنگ جهانی دوم دولت موقتی در این کشور تشکیل شده و در مارس 1945 قانون اصلاحات ارضی را تصویب شد که طی آن مالکان ثروتمند بیشتر املاک خود را از دست دادند و زمین ها دوباره توزیع شد. طبق تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون در نوامبر 1945 انتخاباتی برگزار شده و زولتان تیلدی به عنوان رئیس جمهور جدید و فرنس ناگی به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.

قیام 1956مجارستان

در ژوئیه 1956 راکوی قدرت خود را در دولت از دست داد و دوره ناآرامی دوباره در مجارستان جان گرفت. به زودی نارضایتی عمومی آغاز شد و طی جلساتی که در دانشگاه ها ایجاد شد مردم خواستار استقلال از مسکو و برگزاری انتخابات آزاد شدند.

طبق تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون در 23 اکتبر تظاهراتی در بوداپست برگزار شد که امروزه به قیام 1956مجارستان معروف است. طی این تظاهرات پلیس مخفی به مردم شلیک می کرد که این موضوع ناآرامی های بیشتری را برانگیخت. ارنو گرو، رهبر کمونیست، از شوروی کمک خواست و از همین رو جنگ خونین بین تانک های شوروی و مردم عادی مسلح به کوکتل مولوتف و هر سلاحی که می توانستند پیدا کنند روی داد.

در 4 نوامبر، روس ها به بوداپست و شهرهای دیگر حمله کردند اما مردم مجارستان شجاعانه جنگیدند اما نتوانستند در مقابل ارتش قوی روس ها تاب بیاورند و شکست خوردند. با این حال، کارگران به مقاومت ادامه دادند و اعتصابات تا ژانویه 1957 ادامه داشت، همچنین حدود 200000 مجارستانی به غرب گریختند.

سپس کمونیست ها سرکوب شدیدی را آغاز کردند و صدها نفر اعدام و هزاران نفر زندانی شدند، به مرور زمان اوضاع بدتر شد و تورم بالا به همراه دستمزد های ثابت موجب نارضایتی بیشتر مردم شد. اما در نهایت امروزه مجارستان کشوری مرفه و آزاد است، شما می توانید برای آشنایی بیشتر با شرایط زندگی در این کشور به مقاله صفر تا صد هزینه مهاجرت و زندگی در مجارستان مراجعه فرمایید.

کار در اسپانیا بدون مدرک تحصیلی

مجارستان در قرن بیست و یکم رو به پیشرفت و رونق است و مجارستان پس از پیوستن به ناتو در سال 1999، در سال 2004 به همراه 9 کشور دیگر به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. همچنین در نیمه اول سال 2011 مجارستان برای اولین بار ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت.

هر چند این کشور در طول رکود سال 2009 آسیب دید اما به زودی بهبود یافت و امروز اقتصاد آن به طور پیوسته در حال رشد است. در سال 2019 جمعیت مجارستان 9.6 میلیون نفر برآورد شد. همچنین جالب است بدانید در سال 2022 کاتالین نواک اولین رئیس جمهور زن مجارستان شد.

 

رویدادهای مهم از تاریخ کشور مجارستان
1521ظهور اولیه پروتستانیسم1920از دست دادن 71 درصد از قلمرو
1867ایجاد سلطنت دوگانه اتریش-مجارستان1944اشغال مجارستان توسط نیروهای آلمانی
1919سرنگونی دولت توسط کمونیست ها1948 تا 1956اعدام و زندانی بیش از 350000 مقام و روشنفکر

در این مقاله تمامی سعی خود را کردیم تا شما را با تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون آشنا کنیم، چنانچه هر گونه سوالی در مورد این کشور ذهنتان را درگیر کرده، از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید.

همچنین جالب است بدانید یکی از بهترین راه ها برای آشنایی بیشتر با تاریخ مجارستان زندگی و تحصیل در این کشور می باشد. در این راه مطالعه مقاله کامل تحصیل در مجارستان گامی کوچک جهت آشنایی با شرایط تحصیلی در این کشور می باشد.

سوالات پر تکرار تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تاکنون

این مقاله تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا امروز را در اختیار شما عزیزان قرار داده است، در ادامه برخی از سوالاتی که برای افراد پیش آمده است را پاسخگو بوده ایم؛ شما نیز می توانید از طریق بخش دیدگاه در آخراین مقاله با مشاورین آی مهاجرتی در تماس بوده و سوالات خود را مطرح نمایید؛ تا بهترین و دقیق ترین پاسخ ها را در اسع زمان دریافت نمایید.

طبق تاریخ کشور مجارستان از گذشته تا معاصر مجارها در واقع از قوم فینگو اوگریک هستند و با فنلاندی ها و استونیایی ها دارای اجداد مشترکی می باشند.

استفان اول به عنوان اولین فرمانروای مسیحی مجارستان شناخته می شود.

طبق تاریخ نگاری مجارستان از گذشته تا کنون به عنوان بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان و در کنار آلمان ها جنگیدند.

بر اساس تاریخچه کشور مجارستان این کشور در آوریل 1849 به رهبری لایوس کوشوت استقلال خود را اعلام کرد.

اولین رئیس جمهور زن کشور مجارستان کاتالین نواک نام دارد.

ویدیوهای زیر تجارب کلاینت های ما را در اخذ ویزای کشور مجارستان با همراهی آی مهاجرتی نشان خواهند داد.

پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه