تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز

تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز یکی از پر فراز و نشیب ترین و البته یکی از تلخ ترین ها در میان داستان های تاریخی است.

کشوری که در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپایی شناخته می شود ، سختی هایی را در تاریخ به خود دیده که برای همه تعجب آور است. 

با مطالعه این مقاله که توسط کارشناسان آی مهاجرتی تهیه شده ، از تمامی فراز و نشیب های تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز آگاهی خواهید یافت و در می یابید که رسیدن به جایگاه امروزی این کشور آسان نبوده است.

 

تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز

ریشه های تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز به دوران باستان باز می گردد ، کشوری که در دورانی ، بزرگ ترین کشور اروپا بود.

فهرست مطالب

جالب است بدانید که لهستان، کشوری که همواره در حال رشد اقتصادی و بالا بردن کیفیت زندگی خود می باشد؛ در طول تاریخ بارها با خیانت ها و حملات زیادی به سمت نابودی کامل رفته است، اما هر بار قوی تر از قبل و با تمام قوا بازگشته است.

شناخت تاریخچه کشور لهستان به شما کمک می کند که اگر برای مسافرت به این کشور سفر می کنید، بناها و موزه های تاریخی زیادی که وجود دارند را به خوبی بشناسید و بیشتر از دیدن آن ها لذت ببرید.

همچنین اگر قصد مهاجرت به کشور زیبای لهستان را دارید، نه تنها این مقاله شما را بیشتر با مقصدتان آشنا می کند بلکه می توانید با مطالعه مقاله بهترین روش مهاجرت به لهستان بهترین روش را برای خود پیدا کرده و اقدام کنید.

اولین خاندان حاکم لهستان

زمانی که لهستان به عنوان یک کشور ایجاد شد، در مدت حکومت خاندان پیاست بود؛ این خاندان که به عنوان اولین خاندان حاکم لهستان شناخته می شود، با به سلطنت رسیدن میشکو اول در سال 963 میلادی آغاز شد. 

 

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز

این پادشاه بعد از ازدواج با همسری مسیحی ، دین خود را به مسیحیت تغییر داد که این اتفاق به غسل تعمید لهستان مشهور است و بعد از آن در تاریخچه پادشاهی لهستان این کشور به جوامع مسیحی غربی پیوست.

با نگاهی به تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز می توان به طور کامل متوجه شد که هدف حکمران های بعدی پس از مسیحی شدن میشکو اول، ترویج مسیحیت شده است؛ به طوری که جانشین این پادشاه، به ساخت کلیساهای کاتولیکی در کشور پرداخت تا مسیحیت را در فرهنگ مردم قرار دهد. این کلیساها و یا بناهای دیگر از این دوران به جاذبه های توریستی تبدیل شده است.

اما این سلسله بعد از چندین جانشینی پس از مرگ کازیمیر سوم که به عنوان یکی از بهترین پادشاهان شناخته شده بود به پایان رسید، به این علت که این پادشاه هیچ پسری را برای وراثت حکومت خود نداشت، پادشاهی به پسر خواهر وی، لوئی و پس از آن به کوچکترین دختر او جاویدگا رسید که زمینه ساز ایجاد سلسله ای جدید برای لهستان شد.

سلسله جاگیلونی در لهستان

با ازدواج جاویدگا با دوک بزرگ جوگایلا لیتوانی، سلسله جاگیلونی در سال 1384 میلادی ایجاد شد. تشکیل این سلسله با اتحاد شخصی میان لهستان و لیتوانی رخ داد و اولین اتحاد رسمی در تاریخ کشور لهستان از گذشته تا معاصر بود. جوگایلا که با این ازدواج پادشاه لهستان شد، به دین کاتولیک پیوست و مردم لیتوانی نیز به پیروی از او به این دین پیوستند که علاوه بر افزایش وسعت سرزمین باعث ایجاد اتحادی بزرگ بین مردم دو سرزمین شد . جاویدگا بعد از مرگ ملکه به مالکیت انحصاری کشور لهستان رسید.

از درگیری های مداوم در دوران این سلسله، حمله شوالیه های توتونی و قدرت های بزرگی مانند آلمان بود و نبردهای بزرگی میان آن ها ایجاد می شد؛ اما قدرت لهستان توانست که در برابر تمامی این حملات ایستادگی کند و حتی کشورهای بیشتری را فتح کند. این سلسله توانست بین قرن 14 تا 16 میلادی در لهستان، لیتوانی و چندین کشور اروپایی حکومت کند.

عصر طلایی تاریخ لهستان از گذشته تا امروز در دوره سلطنت ضعیف و وابسته به دولت دو پادشاه آخر جاگیلونی یعنی زیگیسموند اول و سپس پسرش زیگیسموند دوم رخ داد و اوضاع اقتصادی کشور در دولت سلطنت این دو برخلاف اقتصاد قوی حال حاضر، بسیار ضعیف گشت . این سلسله با مرگ زیگسیموند دوم در سال 1572 به پایان رسید ، زیرا این پادشاه هیچ فرزندی برای جانشینی بعد از او نداشت.

عصر طلایی لهستان

عصر طلایی لهستان

عصر طلایی لهستان یکی از مهم ترین بخش های تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز است ، زیرا در این عصر در دوره دو پادشاه آخر سلسله جاگلونی ظهور کرد و باعث پیشرفت آنی در همه زمینه ها شد. برخی معتفدند که این عصر تا قرن هفدهم و زمانی که کشور مورد تهاجم روسیه و سوئد قرار بگیرد ، طول کشیده است.

پس از اتمام حکومت جاگیلونی؛ لهستان یک سیستم حکومتی بسیار خاص را آغاز کرد که نام آن آزادی طلایی بود. این حکومت به این صورت بود که اشراف زادگان همگی برابر تلقی می شدند و از حقوق و مزایای زیادی برخوردار بودند؛ اما این اشراف زادگان، به خصوص پادشاهان از دانشمندان و هنرمندان بسیار حمایت می کردند و جالب است بدانید که دانشمندان این عصر همگی افراد شهرنشین بودند و نه اشراف زاده.

در این دوران بناهای با ارزشی مانند چاپخانه ها، موسسه های آموزشی، دانشکده های ریاضی، نجوم و جغرافیا احداث شدند و باعث کاهش سطح بیسوادی در مردم شدند. از مهم ترین دانشمندان تاریخچه کشور لهستان که در این دوره فعالیت می کرد، کوپرنیک است که با نظریه خود باعث گسترش تحقیقات علمی شد و همچنین همیشه در زمینه کمک به علم و هنر فعال بود. از افراد سرشناس دیگر عصر طلایی تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز می توان به جوزفوس استرتیوس، برنارد واپوفسکی، آندری فریچ و بسیاری اسم های دیگر نام برد.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

اسامی پادشاهان مشهور تاریخ لهستان

تاریخ لهستان پادشاهان زیادی را به خود دیده است؛ اما ما در این مقاله به مهم ترین ها و آن هایی پرداخته ایم که باعث تغییرات بزرگی در تاریخ کشور لهستان از گذشته تا معاصر شده است.

لیست زیر شامل اسامی پادشاهان مشهور تاریخ لهستان و تاریخ حکومت آن ها می باشد تا بتوانید بهتر تاریخچه پادشاهی لهستان را درک کنید:

  • میشکو اول: 963 تا 992
  • کازیمیر سوم: ۱۳۳۳ تا ۱۳۷۰
  • دوک بزرگ جوگایلا: 1386 تا 1434
  • زیگیسموند اول: 1506 تا 1548
  • زیگیسموند دوم: 1548 تا 1572

تجزیه لهستان و لیتوانی توسط همسایگان

در اواخر قرن هجدهم تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز حمله هایی از سوی کشورهای مختلف به لهستان صورت گرفت که باعث تجزیه لهستان و لیتوانی توسط همسایگان شد و این کشور را به مدت 123 سال از بین برد. طی این حملات لهستان توسط پادشاهی پروس، امپراتوری روسیه و اتریش صورت گرفت و بسیار بر همه جوانب کشور تاثیر گذاشت به گونه ای که شمال غربی کشور، هنوز تقریباً شبیه سرزمین های پروس سابق است.

اولین تقسیم بندی با حمله های روسیه در 5 اوت 1774 آغاز شد و پس از چند ماه، روسیه و پروس و همنطور اتریش توانستند بخش های زیادی از لهستان را اشغال کنند، دولت لهستان نیز مجبور به تسلیم و رضایت دادن به تقسیم بندی کشور خود شد. آخرین کار سیاسی دولت لهستان در سال 1782 برای ارائه توصیه های تغییر قانون اساسی لهستان تقسیم شده بود.

تجزیه لهستان و لیتوانی توسط همسایگان

دومین تقسیم بندی که به علت ایجاد پیمان بین روسیه و پروس بود در سال 1790 رخ داد. تقسیم سوم نیز در سال 1795 انجام شد. اما پس از جنگ جهانی اول یعنی در 1918 کشور و دولت لهستان با نام جمهوری لهستان دوم احیا و تشکیل شد؛ اما مدت زیادی طول نکشید زیرا که جنگ جهانی دوم از راه رسید و دوباره لهستان اشغال شد.

مطالعه تاریخ دیگر کشورهای مطرح اروپایی نیز قطعا برایتان جذاب و آموزنده خواهد بود:

دوک نشین ورشو

دوک نشین ورشو یک ایالت در لهستان بود که توسط ناپلئون اول پس از امضای توافق نامه پیمان تیلیست در سال 1807 تشکیل شد.

فرمانروایی این ایالت به آگوستوس اول داده شد، اما تا سال 1815 این ایالت برجای نماند و توسط هجوم شکست خورده ناپلئون به روسیه، توسط روسی ها و پروسی ها فتح شد و میان آن دو تقسیم گشت.

کنگره لهستان

پس از تجزیه لهستان توسط همسایگانش در قرن هجدهم، کنگره لهستان تشکیل شد که با نام هایی دیگر مانند پادشاهی لهستان و یا لهستان روسیه نیز شناخته می شود. این کنگره که یک موجودیت باقی مانده از لهستان مستقل بود ، در سال 1815 توسط کنگره کشور وین ایجاد شد . کشور ون تا سال 1831 تخت سلطنت تزار روسیه بود.

در جریانات جنگ جهانی اول تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز قدرت های مرکز حکومت لهستان به نایب السطلنگی تبدیل شده و توانست پس از اتمام جنگ مجددا کشور خود را پس گرفته و مستقل شود و جمهوری لهستان را تشکیل دهد.

لهستان در جنگ جهانی دوم

لهستان در جنگ جهانی دوم دوباره مورد حمله همسایگان قرار گرفت و تقسیم شد. این ماجرا از زمانی شروع می شود که با دستور هیتلر، حمله ها از سال 1939 به لهستان صورت و پس از دو هفته پایتخت مورد محاصره نیروهای نازی قرار گرفت و از سوی باقی کشورها اروپا نیز هیچ کمکی به مردم لهستان نشد.

با اشغال کامل کشور، رئیس جمهور و فرمانده ها به رومانی رفتند . اشغال کامل کشور لهستان را می توان مربوط به سال 1941 دانست که دولت لهستان برای دریافت کمک به نزد شوروی رفت تا بتواند کشور خود را از نازی ها نجات دهد، اما شوروی به آن ها خیانت کرد و به نازی ها در اشغال لهستان کمک شتافت.

با توافق بین آلمان و شوروی، این کشور دوباره بین این دو تقسیم بندی شد.

لهستان در جنگ جهانی دوم

در طی این جنگ همه مردم لهستان شامل، زن ها، سربازان، کودکان و حتی مسلمانان لهستان نیز خسارت های بسیاری دیدند؛ گفته می شود که در طی این جنگ 6 میلیون یهودی ساکن لهستان به قتل رسیدند و این ظلم ها حتی پس از شکست نازی ها ادامه داشت. آثار اقامت نازی ها و هیتلر همچنان در شهرها باقی استف با مطالعه مقاله شهرهای کشور لهستان با آن ها آشنا شوید.

جمهوری سوم لهستان

بازگشت دوباره کشور و دولت لهستان به ور مستقل روندی بود که از سال 1989 تا 1991 به طول انجامید، پس از موفقیت این عمل، کشور لهستان با نظامی دموکراتیک با نام جمهوری سوم لهستان بازگشت و تا اکنون همچنان ادامه دارد.

ده سال پس از تشکیل این جمهوری در سال 1999، لهستان به ناتو و در ماه می سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست و اکنون از اعضای بسیار مهم آن است.

این کشور نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر نوآوری و حرکت به سوی یشرفت خود به وسیله دانشگاه و دانشجویان بین المللی نیز یکی از بهترین کشورهای اروپا است؛ با مراجعه به مقاله تحصیل در لهستان با شرایط و راه های این روش مهاجرت آشنا شوید.

جدول زیر خلاصه ای از تاریخچه کشور لهستان که از اول تا آخر این مقاله برای شما بیان شد است:

The Third Republic of Poland

مسیحی شدن 966
پادشاهی لهستان 1025
مشترک المنافع لهستان-لیتوانی 1569
تجزیه لهستان 1795
دوک نشین ورشو 1807
کنگره لهستان 1815
بازسازی لهستان 1918
حمله به لهستان، جنگ جهانی دوم 1939
جمهوری لهستان 1989
 

در این مقاله که توسط کارشناسان با تجربه آی مهاجرتی تهیه شده است به بیان کامل تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز پرداخته شده و در دسترس شما قرار گرفته است. در صورت بروز ابهامات و یا درخواست اطلاعات دقیق تر می توانید با مشاورین ما در دفاتر مرکزی و غرب تهران و دفتر شیراز تماس بگیرید و یا در بخش دیدگاه همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

سوالات متدوال تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز

در پایان می توانید ضمن مطالعه سوالات پرتکرار ، از طریق بخش دیدگاه با مشاورین ما در آی مهاجرتی همراه باشید و در کوتاه ترین زمان ممکن به تمامی اطلاعات موردنیاز خود دست یابید.

این عصر در دوره دو پادشاه آخر سلسله جاگلونی یعنی زیگیسموند اول و پسرش زیگیسموند دوم رخ داد.

تجزیه لهستان و لیتوانی توسط همسایگان و جنگ جهانی دوم تاثیرگذار ترین اتفاق ها هستند.

با ازدواج جاویدگا با دوک بزرگ جوگایلا لیتوانی سلسه جاگیلونی و اتحاد میان لهستان و لیتوانی تشکیل شد.

زمانی که لهستان به عنوان یک کشور ایجاد شد، در مدت حکومت خاندان پیاست بود.

با نگاهی به تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز می توان به طور کامل متوجه شد که هدف حکمران ها تا ظهور عصر طلایی، ترویج مسیحیت بود.

2 دیدگاه در “تاریخ کشور لهستان از گذشته تا امروز

  1. احمد گفت:

    لهستان یکی از کشورهای خوب برای ورود به اروپا است ، کدوم روش رو برای مهاجرت به این کشور پیشنهاد می کنید؟

    1. نازنین ناظمی گفت:

      با سلام و درود
      روش های مختلفی برای مهاجرت به کشور لهستان وجود دارد که اقدام به شیوه تحصیل را می توانیم بهترین و سریع ترین روش ورود به این کشور به شما معرفی کنیم.
      با تشکر از سوال شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه