تحصیل در بهترین دبیرستان‌های آلمان (2024) + شرایط و هزینه‌ها

از لحاظ مدیریتی تمامی دبیرستان‌های کشور آلمان به مراکز خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند که علاوه بر میزان شهریه متفاوت هر یک، در برخی از خدمات و ویژگی‌ها نیز بایکدیگر متفاوت هستند.

دبیرستان‌های دولتی از سوی دولت آلمان پشتیبانی می‌شوند، اما مراکز خصوصی حمایتی دریافت نمی‌کنند و خود مسئول تامین هزینه‌ها و مخارجشان می باشند. طبق آمار رسمی که در سال 2020 ارائه شده است، 8967 مدرسه متوسطه دولتی در آلمان وجود دارد که آموزش متوسطه اول را ارائه می‌دهند.

تحصیل در بهترین دبیرستان‌های آلمان (2024) + شرایط و هزینه‌ها

تحصیل در دبیرستان‌ های کشور آلمان با داشتن قیم قانونی در این کشور، در مراکز دولتی به صورت رایگان امکان پذیر است و با انتخاب مراکز خصوصی باید شهریه بپردازید.

فهرست مطالب

دبیرستان‌های آلمان دارای انواع متفاوتی بوده و دانش‌آموزان علاوه بر تحصیل با کیفیت‌تر و پر بارتر نسبت به سایر کشورها، راحت‌تر و ساده‌تر خواهند توانست وارد دانشگاه‌ها شده و در این مراکز بسیار معتبر به تحصیل مشغول شوند.

 پذیرش و تحصیل در هر یک از مراکز تحصیلی کشور آلمان نیازمند شرایطی مشخص است که در این مطلب توسط مشاورین آی مهاجرتی به شما عزیزان شرح داده خواهد شد. ضمنا برای شناخت بهتر دانشگاه‌های آلمان و پذیرش در آن‌ها حتما عنوان شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان را مطالعه کنید تا به شناختی هرچه کاملتر از روند پذیرش برسید.

معرفی انواع دبیرستان‌های آلمان

تحصیل در دبیرستان‌های آلمان دانش‌آموزان را برای پذیرش در بهترین دانشگاه‌های آلمان و جهان آماده ساخته و آنان را از بار علمی بسیار خوبی بهره‌مند می‌سازد. تحصیل در دبیرستان‌های آلمان یکی از فرصت‌های بسیار ایده‌آلی است که همه ساله دانش آموزان مختلفی از سراسر جهان از آن استقبال نموده و برای دستیابی به آن به این کشور مهاجرت می‌کنند.

در کشور آلمان نیز مانند سایر کشورهای جهان دبیرستان‌ها انواع متفاوتی دارند که هرکدام مناسب قشر خاصی از جامعه است. 

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
تحصیل در بهترین دبیرستان‌های آلمان (2024) + شرایط و هزینه‌ها

مدارس دولتی را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • Gymnasium: این مدارس همان دبیرستان‌های معمولی یا نظری آلمان هستند که برای دانش‌آموزان با بالاترین سطح تحصیلی در نظر گرفته شده و تا سن 18 سالگی افراد در آن به تحصیل مشغول هستند. در نهایت باید در آزمون نهایی Abitur شرکت کرده و با موفقیت در آن قادر به ورود به دانشگاه می‌شوند. این نوع دبیرستان 3141 مدرسه در سطح کشور را شامل می‌شود.
  • Realschule : این دسته مدارس به نوعی دبیرستان‌های کار و دانش در آلمان هستند که 5 سال تحصیلی را در بر گرفته و دانش‌آموزان پس از پایان آن قادر به ورود به مدارس Gymnasium بوده و یا می‌توانند دیپلم حرفه‌ای خود را دریافت و وارد بازار کار شوند. تعداد مدارس Realschule شامل 1781 مدرسه در آلمان خواهد شد.
  • Hauptschule : این دسته دبیرستان‌ها تا سن 15 سالگی ادامه خواهند داشت و معمولا متقاضیان پائینی دارند. این مدارس مناسب افرادی است که قصد ورود به برخی مشاغل خاص یا صنعتی را دارند و کارآموزی در این مدارس وجود خواهد داشت. 1915 مدرسه Hauptschule در سطح آلمان فعال هستند.
  • Gesamtschule: مدرسه جامع یکپارچه ترکیب Realschule و Hauptschule هستند. این مدارس در سیستم آموزشی امروز آلمان رایج‌تر هستند و در برخی ایالت‌ها ممکن است آن‌ها را Mittelschule، Regelschule یا Regionalschule نیز بنامند. 2130 مدرسه بدین صورت در آلمان فعال هستند.

علاوه بر این مدارس بخش خصوصی آلمان نیز شامل موارد زیر می‌شود:

مدارس بین‌المللی: این مدارس مانند مدارس دولتی آلمان فعالیت نموده و دانش‌آموزان با تحصیل در آن‌ها آماده ورود به دانشگاه‌های این کشور می‌شوند. اما معمولا این مدارس دارای کییفیت آموزشی بالاتر، معلمانان مطرح و خبره‌تر، دوره‌های آموزشی اضافه، کلاس‌های تقویتی، دو زبانه و ویژگی‌های دیگری هستند که می‌تواند مورد توجه والدین قرار بگیرد.

مدارس شبانه‌روزی: این مدارس از لحاظ فعالیتی دقیقا مانند مدارس بین‌المللی هستند، با این تفاوت که دانش‌آموزان در این مراکز علاوه بر تحصیل و حضور در کلاس، اقامت و زندگی نیز خواهند کرد و به صورت 24 ساعته در آن‌جا حضور خواهند داشت و تمامی خدمات نظیر: خوراک، خوابگاه و غیره را نیز دریافت می‌کنند.

شرایط تحصیل در دبیرستان‌های آلمان به چه صورت است؟

شرایط تحصیل در دبیرستان‌های آلمان به چه صورت است؟

برای تحصیل در دبیرستان‌های آلمان داشتن مدرک دوره ابتدایی نیاز است و دانش‌آموزان از سنین 9 تا 10 سالگی می‌توانند وارد دبیرستان‌ها و دوره متوسطه اول و سپس متوسطه دوم شوند. تحصیل در دبیرستان‌های آلمان می‌تواند با توجه به انواعی که در بالا شناختیم 5 تا 9 سال به طول انجامد. دبیرستان‌های بین‌المللی معمولا دو زبانه یا چند زبانه هستند و دانش‌آموزان خارجی می‌توانند به زبان انگلیسی و یا حتی به زبان مادری خود به تحصیل در آن‌ها مشغول شوند، ولی دبیرستان‌های دولتی به زبان رسمی یعنی آلمانی تدریس می‌کنند و دو زبان خارجه را نیز به دانش‌آموزان می‌آموزند.

دبیرستان‌های بین‌المللی آلمان از برترین دبیرستان‌های این کشور و حتی اروپا هستند که دارای کیفیت آموزشی بسیار بالایی هستند و بیش از 9 درصد از دانش‌آموزان این کشور را در خود جای داده‌اند. همچنین برخی از این مدارس برای دانش‌آموزان خارجی به صورت شبانه‌روزی خواهد بود و مدرسه حضانت آنان را قبول خواهد کرد و آنان به راحتی خواهند توانست در آن‌جا تحصیل کرده و اقامت داشته باشند.

باید توجه داشته باشید چون که امکان دریافت ویزای همراه برای دانش‌آموزان خارجی در آلمان وجود ندارد، برای این که آنان قادر به دریافت ویزای تحصیلی شوند یا باید در مدارس شبانه‌روزی آلمان ثبت‌نام کرده و یا یکی از بستگان حضانت و مسئولیت وی را در مدت تحصیل بر عهده بگیرد.

پس اگر قصد تحصیل در مدارس رایگان و دولتی آلمان را دارید، باید والدین شما دارای یکی از انواع اقامت در آلمان باشند که بتوانند در آن‌جا در کنار شما حضور داشته باشند، ضمن این‌که باید حتما به زبان آلمانی نیز تسلط داشته باشید تا قادر به تحصیل در مدارس دولتی شوید. البته اگر والدین دانش‌آموز اقامت دائم آلمان را دارند، فرزند آنان در هر صورت قادر به تحصیل در مدارس این کشور می‌باشد.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

بهترین دبیرستان‌های آلمان کدامند؟

آلمان به دلایل واضح و روشنی به عنوان بهشت آموزش عالی شناخته می‌شود که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به ارائه آموزش رایگان اشاره نمود.

از دوره‌های بی‌شماری و مدارس نخبه گرفته تا دانشگاه‌های دارای رتبه‌بندی جهانی، این کشور وعده اشتغال‌پذیری بالا و هزینه‌های زندگی مقرون‌به‌صرفه را می‌دهد که آن را به مقصدی مطلوب برای بسیاری تبدیل کرده است.

حتی افرادی که از این منطقه دیدن کرده‌اند، در مورد تجربه فرهنگی پر جنب و جوش و منحصربه‌فردی که این مکان ارائه می‌کند، صحبت می‌کنند. در زیر نام برخی از دبیرستان‌های برتر در آلمان را مشاهده خواهید کرد که به عنوان سنگ بنای عالی برای پیشبرد حرفه و دانش شما عمل می‌کنند:

  • مدرسه بین‌المللی فرانکفورت
  • مدرسه بین‌المللی BBIS برلین براندنبورگ
  • مدرسه بین‌المللی هانوفر
  • مدرسه خصوصی Schloss Neubeuern
  • مدرسه بین‌المللی هایدلبرگ
  • مدرسه خصوصی لایب نیتس
  • مدرسه بین‌المللی برمن
  • مدرسه بین‌المللی مونیخ
  • مدرسه شبانه روزی هرمان لیتز
  • مدرسه بین‌المللی باواریا
  • مدرسه بین‌المللی دوسلدورف
  • مدرسه خصوصی Birkloff

هزینه‌های تحصیل در دبیرستان‌های آلمان

میزان هزینه‌ها و مخارج همواره تاثیر بسیاری بر انتخاب دانش‌آموزان داشته است و هر فرد باتوجه به بودجه خود دبیرستان محل تحصیل خود را انتخاب خواهد کرد. همان‌طور که اشاره‌ای کردیم برای تحصیل در دبیرستان‌های دولتی آلمان نیازی به پرداخت شهریه نیست و این مدارس برای دانش‌آموزان رایگان هستند.

اما باتوجه به شرایط ویزایی که در بخش‌های قبل شرح دادیم و این‌که معمولا دانش‌آموزان خارجی باید در مدارس بین‌المللی و شبانه‌روزی این کشور به تحصیل مشغول شوند، پس میزان شهریه تاثیر زیادی بر مقصد تحصیلی آنان خواهد داشت.

البته شهریه تنها عامل تاثیرگذار نیست، اما بسیار مهم است.

به طورکلی تحصیل در دبیرستان‌ها و در مقاطع متوسطه اول و دوم در مدارس خصوصی آلمان می‌تواند شهریه‌ای 15 هزار یورویی تا 50 هزار یورویی را سالانه در بر داشته باشد. 

در ادامه برخی از شهریه‌های بهترین دبیرستان‌های آلمان را مشاهده خواهید کرد:

نام دبیرستان شهریه تحصیلی سالانه
مدرسه بین‌المللی مونیخ 19094 تا 25164 یورو
مدرسه بین‌المللی برمن 13700 تا 17800 یورو
مدرسه بین‌المللی هانوفر 15890 تا 19230 یورو
مدرسه بین‌المللی دوسلدورف 20260 تا 26250 یورو
مدرسه بین‌المللی هایدلبرگ 19900 تا 21900 یورو
مدرسه بین‌المللی فرانکفورت 27710 تا 29210 یورو

البته لازم به ذکر است که مبالغ بالا فقط شهریه تحصیل در این مراکز هستند و هریک از این مدارس برای ثبت‌نام، اخذ امتحان، دوره‌های آموزشی، خوابگاه، خوراک و هرنوع خدمات اضافه‌ای مبلغ جداگانه‌ای را در نظر بگیرند که با یکدیگر تفاوت دارند و شما باید حتما آن‌ها را مورد پرسش و بررسی دقیقی قرار دهید.

علاوه بر این با این‌که برخی از هزینه‌های اقامتی و خوراک بر روی شهریه مدرسه پرداخت می‌شود، اما بازهم دانش‌آموزان برای هزینه‌ها و مایحتاج خود در این کشور نیاز به پرداخت هزینه‌هایی خواهند داشت. مثلا هزینه‌های خوراک اضافه، هزینه پوشاک، هزینه‌های تفریحی و غیره که این موارد برای هر فرد می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد.

بهتر است برای شناخت میزان مخارج و اطلاع از آخرین مبالغ کالاها و خدمات در کشور آلمان مطلب هزینه زندگی و مهاجرت به آلمان را که توسط مشاورین آی مهاجرتی تهیه شده است را مطالعه نموده و در صورت نیاز با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

پس از اتمام دوره تحصیل خود در کشور آلمان می‌توانید یکی از رشته‌های زیر را به عنوان برترین‌ها برگزینید:

مدارک لازم برای تحصیل در دبیرستان‌های آلمان

پذیرش و تحصیل در دبیرستان‌های کشور آلمان نیازمند ارائه مدارک و شرایطی است تا صلاحیت متقاضی را جهت ادامه تحصیل در مدرسه مربوطه اثبات نماید. شما باید باتوجه به شرایط خود مدارک لازمه را جمع‌آوری نموده و به همراه درخواست پذیرش برای مدرسه ارسال کنید و منتظر جواب بمانید.

در نهایت در صورت پذیرش باید گواهی ثبت‌نام را اخذ نموده و به همراه مدارک موردنیاز سفارت این کشور برای دریافت ویزا و مجوز تحصیل در این کشور اقدام نمایید. دقت داشته باشید که این دو مراحل کاملا جداگانه بوده و هرکدام نیازمند مدارک مختص به خود خواهد بود. همچنین همواره پیش از ارسال مدارک لازم برای هر کدام یک از این مراکز و مراجع از آخرین مدارک موردنیاز اطلاع دقیقی کسب نمایید. اما مدارکی که به طور معمول برای ثبت‌نام در دبیرستان‌های آلمان مورد نیاز خواهند بود به شرح زیر هستند:

  • درخواست ثبت‌نام و پذیرش
  • کارنامه و ریز نمرات مقاطع قبل به همراه آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده
  • گواهی هویتی و پاسپورت
  • مدرک زبان معتبر (در صورت نیاز و یا وجود)
  • گواهی پرداخت شهریه تحصیلی مدرسه
  • گواهی سلامت
  • مدرک بیمه‌نامه معتبر و لازم
  • گواهی رضایت‌نامه والدین به طور رسمی و قانونی
  • گواهی تمکن‌مالی لازم (برای سفارت)
  • گواهی عدم سوءسابقه (برای سفارت)

دقت داشته باشید تمامی مدارک را باید به ترجمه رسمی و معتبر رسانده و همراه اصل آنان در اختیار داشته و ارائه کنید. همچین مدارس در صورتی که گواهی و مدرک تحصیلی دانش‌آموزان قابل معادل‌سازی دقیقی با سیستم آموزش آلمان نباشد، از آنان یک مصاحبه و یا آزمونی جهت تعیین سطح و مقطع تحصیل آنان به صورت آنلاین یا حضوری اخذ خواهند نمود.

مزیت‌های تحصیل در بهترین دبیرستان‌های آلمان

قطعا مطلع شدید که تحصیل در دبیرستان‌های کشور آلمان یک فرصت بسیار مناسب و عالی برای پیشرفت و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های مطرح این کشور وجهان شناخته می‌شود. اما در ادامه برخی از مزیت‌های تحصیل در بهترین دبیرستان‌های آلمان را برای شما خواهیم گفت تا این موضوع را بهتر بشناسید:

  • جذب راحت‌تر و سریع‌تر به دانشگاه‌های آلمان و اروپا
  • عدم نیاز به شرکت در دوره‌های پیش نیاز برای دانجویان خارجی در آلمان
  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان و پیشرفت و تسلط بالا به زبان خارجه موردنظرتان
  • تحصیل در برترین و معتبرترین دبیرستان‌های آلمان و حتی اروپا
مزیت‌های تحصیل در بهترین دبیرستان‌های آلمان
  • کسب دانش و تجربه بسیار خوب و مناسب در این مراکز
  • شرکت در دوره‌های فوق برنامه و سمینارها و مراسم‌های مناسب و پربازده
  • امکان تحصیل به صورت دوزبانه انگلیسی و یا حتی در مدارس ایرانی
  • آشنایی با سایر فرهنگ‌ها و دانش‌آموزان در دیگر کشورها در مدارس بین‌المللی
  • تعداد مناسب و پائین افراد در کلاس‌های درس و امکان افزایش راندامان و نتیجه بهتر از معلمان

وبینار بررسی شرایط تحصیل در کشور آلمان

برای بسیاری از علاقه مندان به دانشگاه‌های قاره اروپا تحصیل برابر با نام کشور آلمان می‌باشد. از این رو کارشناسی ارشد مهاجرتی با برگزاری این وبینار به صورت تخصصی هر آنچه را که باید از تحصیل در این کشور بدانید برای شما شرح  داده و در دفاتر تهران و شیراز نیز پاسخگوی تمامی سوالات شما هستند.

کشور آلمان حوزه تخصصی ما در امر مهاجرت بوده و هرگونه ناممکن با راهنمایی مشاورین ما در چشم برهم زدنی دست یافتنی می‌گردد.

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار تحصیل در آلمان

How to get a high school scholarship

نحوه گرفتن بورسیه تحصیلی مقطع دبیرستان

همان‌طورکه تا اینجا متوجه شدیم شهریه تحصیل در مدارس بین‌المللی برای دانش‌آموزان خارجی کمی گران خواهد بود و حتی در برخی از مدارس مبالغ بسیار زیادی را به خود اختصاص خواهند داد. همچنین از آن‌جایی که مدارس دولتی نیز به صورت رایگان هستند و به نوعی تمامی دانش‌آموزان از بورسیه دولتی در این مدارس بهره‌مند می‌شوند، فرصت‌های بورسیه برای دبیرستان بسیار کم و نادر است.

دانش‌آموزان به نحوی باید موفق به دریافت بورسیه از سوی مدارس خصوصی شوند که آن هم به‌طور واقع بینانه خارج از دسترس بوده و همواره دانش‌آموزانی که مایل به پرداخت شهریه باشند وجود خواهند داشت و یا مدارس اولویت را برای دانش‌آموزان آلمانی در نظر می‌گیرند. حتی در صورتی‌که بورسیه‌ای نیز به شخص اعطا شود، معمولا کمک هزینه‌های قابل توجه نخواهند بود و با آن‌ها نمی‌توان چندان هزینه‌ها را پوشش داد.

 

چنان‌چه در رابطه با شناخت و تحصیل در بهترین دبیرستان‌های آلمان نیاز به اخذ مشاوره و راهنمایی دارید، تیم باتجربه آی مهاجرتی همواره در دفاتر غرب و مرکزی تهران و همچنین دفتر شیراز آماده ارائه بهترین مشاوره‌ها و اطلاعات به شما عزیزان هستند. ضمن این‌که مطلبی تحت عنوان بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل در سایت ما می‌تواند در شناخت بهتر آلمان به شما عزیزان کمک بسیاری نماید.

سوالات پرتکرار تحصیل در بهترین دبیرستان‌های آلمان (2024) + شرایط و هزینه‌ها

سوالاتی که در پایان این عنوان قرار گرفته‌اند، نیز پاسخ برخی از ابهامات شما بوده و می‌توانید با درج پرسش‌تان در بخش دیدگاه مستقیم با مشاورین ما در ارتباط بوده و صحیح‌ترین اطلاعات را به دست آورید.

بله دانش‌آموزان ایرانی نیز به مانند دیگر دانش‌اموزان خارجی قادر به تحصیل در دبیرستان‌های آلمان خواهند بود.

زبان رسمی در دبیرستان‌های آلمان زبان آلمانی است، اما در مدارس بین‌المللی می‌توان به صورت دو زبانه یا چندزبانه نیز به تحصیل مشغول شد.

خیر برای تحصیل در دبیرستان‌های آلمان رسیدن به بورسیه تحصیلی بسیار دور از دسترس است.

باید بدانید که دریافت ویزای همراه جهت همراهی دانش‌آموزان به آلمان برای تحصیل در دبیرستان‌ها ممکن نیست و والدین باید از طریق روش‌های جداگانه و ممکن ویزای خود را تهیه نمایند.

میزان شهریه تحصیل در دبیرستان‌های خصوصی و بین‌المللی آلمان باتوجه به مدرسه، پایه تحصیلی، ملیت و دیگر عوامل متفاوت خواهد بود اما سالانه می‌تواند مبلغی از 15 هزار یورو تا 50 هزار یورو را بر بگیرد.

تجربه دریافت ویزای کشور آلمان در آی مهاجرتی را از زبان کلاینت‌های ما بشنوید:

نمایش ویدیو درباره کاور زهرا شعاعی
نمایش ویدیو درباره کاور هانیه بهزاد فر
نمایش ویدیو درباره کاور حنا حسین زاده
نمایش ویدیو درباره کاور سارا کیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه