راهنمای جامع مراحل و شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که خواهان تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور آلمان می‌باشید، قطعا با این سوال مواجه شده‌اید که برای رسیدن به این هدف باید چه مراحلی را پشت ‌سر گذاشت و چه شرایط و مدارکی را فراهم آورد؟!

در ادامه این مطلب با تیم خبره آی مهاجرتی همراه شوید تا خلاصه‌ای از مراحل و شرایط موردنیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان را به شما شرح دهیم.

راهنمای جامع مراحل و شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان

شرایط پذیرش در دانشگاه های کشور آلمان دشوار نبوده و با فراهم نمودن مدارک می توان در آزمون ورودی شرکت کرده و یا به پذیرش رسید.

فهرست مطالب

آلمان یکی از مقاصد بسیار مهاجرپذیر دنیای امروز است و یکی از روش‌های بسیار پر طرفداری که از سوی ایرانیان با استقبال بالایی نیز مواجه شده است، مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌باشد که در مقاله مربوطه تمامی جزئیات شرایط آن را شرح داده‌ایم. وجود رفاه زیاد، دانشگاه‌های معتبر، هزینه‌های ارزان، امکانات مدرن و کامل و غیره همگی باعث شده که روزبه‌روز نیز به تعداد علاقمندان به این امر افزوده شود.

در این مسیر شما باید پارامترهای مختلفی را بشناسید و بررسی کنید تا به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید. پارامترهایی نظیر: هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های مهاجرت، انواع دانشگاه‌های آلمان، رشته‌های پر متقاضی، بازار کار رشته‌های مختلف، مراحل اخذ پذیرش، مراحل دریافت ویزا و مواردی دیگر که هرکدام به نوبه خود اهمیت و تاثیر بسیاری در به ثمر رسیدن تلاش‌هایتان خواهند داشت.

شرایط کامل اعزام دانشجو به آلمان در سال 2024

تحصیل در کشور آلمان یکی از بهترین روش‌های ممکن برای مهاجرت به این کشور شناخته می‌شود که در مقابل سایر روش‌های موجود از شرایط راحت‌تری برخوردار می‌باشد و بودجه مالی چندان بالایی را نیز نیاز نخواهد داشت. به‌طور مثال روش سرمایه گذاری در آلمان نیاز به بودجه مالی بسیار زیادی دارد که از عهده هر‌کسی خارج می‌باشد.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیو بررسی شرایط پذیرش در دانشگاه های آلمان + پادکست

مونا از اصلی‌ترین شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان باری شما عزیزان می گوید و چنانچه تمایل به بررسی جزئیات درباره ورود به هر یک دارید، حتما با مشاورین ما تماس گرفته و مشاوره‌های رایگان ما بهره مند شوید.

نمایش ویدیو درباره راهنمای جامع مراحل و شرایط پذیرش در دانشگاه_های آلمان
راهنمای جامع مراحل و شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان

سیستم آموزشی آلمان پیرو معاهده بولونیا است که این امر به معنای برخوردار بودن از نوین‌ترین و معتبرترین متدهای آموزشی و همچنین تجهیزات و امکانات جهت تدریس و آموزش است. همین امر باعث شده که مدارک دریافتی از دانشگاه‌های آن بسیار معتبر و شناخته شده باشند و دانشگاه‌های آلمان به رتبه‌های بسیار خوبی در جهان برسند.

جهت موفقیت در اعزام دانشجو به این کشور نیاز است که تمامی پارامترهای مناسب با شرایط متقاضیان بررسی شده و انتخاب شوند و براساس آن مدارک لازم را جمع‌آوری نموده و ابتدا جهت پذیرش در دانشگاه و پس از آن جهت اخذ ویزای تحصیلی از سفارت این کشور جمع‌آوری نموده و به مراکز مربوطه ارسال نمایید. شرایط اعزام دانشجو به آلمان را در مقاله مربوطه با آخرین اطلاعات و کامل‌ترین جزئیات شرح داده‌ایم.

بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

طی یک دهه گذشته تعداد دانشجویان ایرانی‌تبار محصل در آلمان هر ساله افزایش قابل‌توجهی داشته است و پیش بینی می‌شود که این مقدار بیش از پیش نیز افزایش پیدا کند. اما برای این که شما به‌عنوان یک متقاضی علاقمند به تحصیل در آلمان بتوانید به این هدف برسید، باید حتما شرایط تحصیل در دانشگاه‌های آلمان و رشته مورد انتخاب خود را بررسی کنید. به‌ طور کلی تحصیل در دانشگاه‌های این کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان‌پذیر است و برای ورود به دانشگاه و تحصیل مقطع لیسانس باید حتما مدرک دیپلم دوره دبیرستان را به همراه ریزنمرات این دوره به دانشگاه مدنظرتان ارائه نمایید. به‌طورکل پذیرش در هر مقطع نیازمند ارائه مدرک تحصیلی معتبری از دوره تحصیلی پیشین می‌باشد.

البته فراموش نکنید که پذیرش در دانشگاه‌های آلمان با آزمون ورودی همراه است و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا مانند ایران باید پیش از اقدام جهت شرکت در آزمون و شروع تحصیل در دانشگاه، حتما دوره‌های کالج این کشور را پشت سر بگذارند تا مدرک دیپلم آن‌ها به نوعی معادل‌سازی شده و این امکان فراهم آید.

فراموش نکنید که داشتن تسلط کافی و بالا به زبان آلمانی نیز یکی‌دیگر از پیش نیازهای ورود و تحصیل در دانشگاه‌های آلمان است، با اینکه مقاطع تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند و دانشجویان می‌توانند دوره‌های فوق لیساس و دکترا را به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند.

وبینار تحصیل در آلمان

قطعا انتخاب کشور آلمان به عنوان مقصد تحصیلی دارای جنبه های مختلفی است که کارشناس ارشد مهاجرتی ما در این وبینار به آن پرداخته است.

این وبینار را تا انتها تماشا نموده و جهت هرگونه پرسش و یا جزئیات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار تحصیل در آلمان
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان چقدر است؟

یکی از اولین سوالاتی که برای هر دانشجوی علاقمند به تحصیل در آلمان پیش می‌آید این است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان چقدر است؟ در ابتدای باید توجه داشته باشید که شما به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان و اقامت در این کشور با دو بخش شهریه دانشگاه‌ها و هزینه‌های اقامت و زندگی مواجه هستید.

خوشبختانه هزینه‌های زندگی در کشور آلمان گران نیست و طبق آخرین آمار برای زندگی در این کشور در سال 2024 یک دانشجو ماهانه از 1 یورو تا 2 یورو هزینه خواهد داشت. البته میزان این هزینه‌ها با توجه‌ به شهر محل اقامت و سبک و روش هر فرد متغیر بوده و با یک‌دیگر تفاوت دارد. در عنوان هزینه زندگی و مهاجرت به آلمان تمام جزیئات و مبالغی که برای زندگی در شهرهای مختلف آلمان باید هزینه کنید، را شرح داده‌ایم.

اما در رابطه با شهریه‌های دانشگاهی باید این مژده را بدهیم که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان برای دانشجویان خارجی و داخلی کاملا رایگان بوده و فقط باید سالانه مبلغی کمتر از 600 یورو را بابت هزینه‌های ثبت نام پرداخت نمایید. البته شرایط شهریه برای دانشگاه‌های خصوصی متفاوت بوده و رایگان نیست و هر دانشگاه خود تعیین کننده شهریه تحصیلی خود است.

البته لازم به تذکر است که شهریه تمامی دانشگاه‌ها دولتی در آلمان رایگان است، به جز ایالت بادن-وورتمبرگ که باید برای هر ترم تحصیل در دانشگاه آن 1500 یورو شهریه بپردازید. 

شهریه دانشگاه‌های خصوصی نیز در بیشترین مقدار 35 هزار یورو خواهد بود که هنوز هم ارزان‌تر از دیگر کشورهای برتر در اروپا است. در ادامه شهریه دانشگاه‌های خصوصی را به طورکل مشاهده می‌کنید:

مقطع تحصیلی شهریه سالانه
کارشناسی 5 هزار تا 30 هزار یورو
کارشناسی ارشد 3500 تا 35 هزار یورو
دکترا حداکثر 13 هزار یورو

انواع موسسات آموزش عالی در مراحل گرفتن پذیرش از دانشگاه آلمان

همانطور که می دانید پس از اتمام دوره متوسط و دبیرستان دانش آموزان خارجی نظیر کشورمان می توانند جهت ثبت نام و اخذ پذیرش از موسسات آموزش عالی کشور آلمان اقدام نمایند. حال شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که به طور کلی انواع موسسات آموزش عالی به چه مواردی دسته بندی می شوند.

به طور کلی تمامی موسسات آموزش عالی کشور آلمان در یکی از دسته های زیر قرار خواهند گرفت:

  • دانشگاه‌ها یاUniversität : تمرکز اصلی این مراکز بر روی تحقیقات بوده و عموما دامنه گسترده‌ای از رشته‌های مختلف را نیز به دانشجویان تدریس می‌کنند و اجازه اعطای مدرک دکترا را دارند.
  • دانشگاه‌های علوم کاربردی یاFachhochschule : تمرکز اصلی این دانشگاه‌ها بر دروس عملی و بر کاربرد تخصصی آن‌ها است. دامنه رشته‌های این مراکز آموزشی دربردارنده زمینه‌های خاص مانند تکنولوژی، اقتصاد و غیره است که بیش‌تر بر دروس عملی و بازار کار دانشجویان متمرکز می‌شود.
  • کالج‌های هنر، فیلم و موسیقی: این دانشگاه‌ها برای افرادی مناسب است که علاقمند به رشته های هنری هستند. جهت پذیرش از این نوع دانشگاه‌ها معمولا دانشجو باید نمونه کارهای خود را برای دانشگاه بفرستد و پس از قبولی اولیه، در یک مصاحبه حضوری نیز شرکت نماید.

فهرست تمام دانشگاه‌های آلمان با زبان آلمانی و انگلیسی

قطعا یکی از مهم‌ترین مراحل برای تحصیل در کشوری نظیر آلمان شناخت دانشگاه‌های این کشور و ویژگی‌ها، امکانات، شرایط و به‌طورکل هر جزئیاتی از آن‌ها می‌باشد. در این صورت شما خواهید توانست باتوجه‌به رزومه و شرایط در کنار اهدافی که دارید، بهترین و ممکن‌ترین دانشگاه را برگزیده و جهت ثبت نام در آن اقدام کنید.

البته توجه داشته باشید که برخی از اطلاعات و یا مزایا و معایب هریک از این دانشگاه‌ها را فقط می‌توانید بر اساس تجربه به دست آورده و بشناسید. در این‌جا استفاده از تجارب دیگر دانشجویان ایرانی در این دانشگاه‌ها و یا متخصصین و مشاورین مهاجرتی که نسبت به اخذ پذیرش از این مراکز اقدام نموده و قطعا دارای تجربه و ارتباط بیش‌تری با این مراکز بوده‌اند، می‌تواند کمک‌های بسیار خوبی به شما بکند.

جهت شناخت بهتر و باجزئیات مناسب و بیش‌تر دانشگاه‌های آلمان، توصیه می‌کنیم که حتما عنوان بهترین دانشگاه های آلمان بر اساس شهر را در سایت آی مهاجرتی مطالعه نموده و اطلاعات خود را درباره این مراکز بالاتر ببرید. در ادامه اسامی برخی از برترین دانشگاه‌های آلمان و رتبه جهانی آنان را مشاهده خواهید کرد:

نام فارسی دانشگاه نام رسمی دانشگاه رتبه جهانی در QS
دانشگاه فنی مونیخ Technical University of Munich 37
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ Ludwig-Maximilians-Universität München 54
دانشگاه هایدلبرگ Universität Heidelberg 87
دانشگاه آزاد برلین Freie Universitaet Berlin 98
دانشگاه فنی آخن RWTH Aachen University 106
موسسه فناوری کارلسروهه KIT, Karlsruhe Institute of Technology 119
دانشگاه هومبولت برلین Humboldt-Universität zu Berlin 120
دانشگاه فنی برلین Technische Universität Berlin (TU Berlin) 154
دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ Albert-Ludwigs-Universitaet Freiburg 192
دانشگاه هامبورگ Universität Hamburg 205
دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن Eberhard Karls Universität Tübingen 213
دانشگاه ارلانگن نورنبرگ Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg 229
دانشگاه گوتینگن University of Göttingen 232
دانشگاه بن Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn 239
دانشگاه فنی دارمشتات Technical University of Darmstadt 246

زمان پذیرش دانشگاه‌های آلمان چه موقع است؟

بسیاری از دانشجویان خارجی درباره زمان اقدام جهت پذیرش و ثبت‌نام و به‌طورکلی اقدام برای امر مهاجرت تحصیلی خود با ابهام مواجه هستند .در این‌جا شما باید بدانید که تمامی دانشگاه‌های فعال در کشور آلمان دارای دو ترم زمستان و تابستان هستند.

همچنین هریک از این دانشگاه‌ها برای هر ترم تحصیلی خود زمان ددلاین خاصی را در نظر گرفته که بر روی وب سایت دانشگاه نسبت به اعلام آن‌ها اقدام می‌کنند.

معمولا ترم اصلی پذیرش در دانشگاه‌ها را ترم فرد یا همان ترم زمستان می‌دانند که از ماه سپتامبر و یا اکتبر آغاز شده و در ماه‌های فوریه و یا مارس خاتمه می‌یابند.

البته برخی از دانشگاه نیز برای ترم تابستان نیز امکان ارسال درخواست و پذیرش را دارا هستند که باید از آن مطلع شوید که در صورتی که برای ترم زمستان موفق به ارسال مدارک نشدید، برای ترم تابستان مدارک خود را ارسال نمایید.

زمان پذیرش دانشگاه‌های آلمان چه موقع است؟

دقت داشته باشید که ددلاین پذیرش برای هر دانشگاه و هر رشته را باید دقیقا و مختص به همان دانشگاه و رشته اطلاعات به‌دست آورید. اما به طور معمول برای ترم‌های تابستان تا پایان پانزدهم ژانویه و برای ترم‌های زمستان تا پایان پانزدهم جولای زمان مناسبی برای ثبت‌نام در نظر گرفته می‌شود.

توجه داشته باشید که بهترین زمان جهت اقدام برای پذیرش و ثبت‌نام همان زمان اعلامی توسط دانشگاه‌ها می‌باشد، پس حتما این موضوع را بررسی نموده و سپس اقدام نمایید. ضمن این‌که شما باید زمانی را نیز برای دریافت ویزا و مجوز حضور در کشور آلمان در نظر بگیرید که با توجه‌ به درخواست‌های بسیار و شلوغی سفارت آلمان در کشورمان، حتما با مشاورین آی مهاجرتی در این‌ باره مشورت نموده و راهنمایی‌های لازم را اخذ کنید.

هر یک از عناوین زیر می تواند راهنمای خوبی برای شناخت یک جنبه از تحصیل در کشور آلمان باشد:

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه های آلمان

یکی از مهم‌ترین مواردی که بیش از آنچه تصور می‌شود، دارای اهمیت و تاثیر در پذیرش و قبولی دانشجویان جهت تحصیل در دانشگاه های آلمان می‌باشد، مدارک لازم و مورد درخواست دانشگاه‌های این کشور است.باید توجه داشته باشید که دانشگاه‌های آلمان از میزان تقاضای بسیاری برای پذیرش و ثبت نام از سراسر جهان روبه رو هستند.

همین امر آن‌ها را وا داشته تا در بررسی مدارک ارسالی و همچنین بررسی شرایط متقاضیان دقت و حساسیت بالایی را به خرج دهند. در اینجا ممکن است که هرگونه ایراد، یا خطایی در ارسال مدارک حتی اگر سهوا و غیر عمدی اتفاق افتد نیز از سوی دانشگاه مورد قبول واقع نشده و در خواست شما رد شود.

معمولا آلمانی‌ها انسان‌های بسیار منظم و قانون‌مداری هستند و در جذب دانشجویان نیز به دنبال همین افراد می‌باشند. به همین خاطر حضور یک شخص باتجربه برای ارسال مدارک بسیار حائز اهمیت بوده و از خطاهای شما کاسته و احتمال پذیرش شما را به بیش ترین حد ممکن می‌رساند.

ضمنا دقت داشته باشید که هر دانشگاه، باتوجه به شرایط و قوانین خود و همچنین شرایط و کشور مبدا متقاضی ممکن است که مدارکی خاص یا مازاد را از متقاضی درخواست کند، به همین خاطر باید حتما آخرین مدارک موردنیاز را از دانشگاه انتخابی خود استعلام نمایید. در ادامه مدارکی که قطعا در تمامی دانشگاه‌های این کشور از متقاضیان درخواست خواهد شد را نام خواهیم برد:

  • ارائه فرم درخواست ثبت نام و پذیرش در دانشگاه
  • گواهی قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های آلمان
  • ارائه مدرک دیپلم و ریز نمرات با ترجمه کامل
  • ارائه مدرک پیش دانشگاهی با ریز نمرات (دوره های کالج آلمان)
  • ارائه انگیزنامه قوی و مختصری از شرح حال و اهداف خود
  • ارائه کپی پاسپورت
  • ارائه توصیه نامه از مرکز تحصیلی پیشین
  • ارائه مدرک معتبر زبان آلمانی یا انگلیسی

آشنایی با مراحل کامل دریافت ویزای دانشجویی آلمان

بسیاری از متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان این تصور را دارند که دریافت پذیرش و ثبت‌نام در دانشگاه‌های این کشور به معنای اتمام مراحل و پایان مراحل مهاجرت تحصیلی به این کشور خواهد بود. 

باید توجه کنید که تحصیل در دانشگاه‌های آلمان علاوه‌ بر پذیرش و ثبت نام دارای یک مرحله کاملا جداگانه با نام اخذ ویزای تحصیلی این کشور نیز می‌باشد.

دریافت ویزا تحصیلی کاملا مجزا از ثبت نام و پذیرش بوده و هر‌گونه ارتباطی با دانشگاه ندارد. بلکه در این‌جا مرجع مقابل شما دولت و سفارت آلمان است. شما باید تمامی مدارک مورد نیاز سفارت را تهیه و جمع‌آوری نموده و به این مرکز ارائه دهید تا در رابطه با صدور ویزا و مجوز حضور در این کشور برای شما تصمیم‌گیری شود.

آشنایی با مراحل کامل دریافت ویزای دانشجویی آلمان

لازم به ذکر است که سفارت آلمان یکی از شلوغ‌ترین سفارت‌ها در کشورمان بوده و سالانه به تقاضاهای بسیاری رسیدگی می‌کند. همچنین این سفارت هر ساله دارای تعداد محدود و مشخصی ظرفیت جهت صدور ویزا می‌باشد، پس زمان ارسال مدارک برای سفارت و درخواست ویزا نیز دارای اهمیت است.

همچنین شما جهت رسیدگی سریع‌تر باید به کارگزاری مورد تایید این سفارت یعنی کارگزاری ویزامتریک مراجعه کرده و بخشی از مراحل درخواست ویزا را توسط آنان به انجام برسانید. این‌ها برخی از نکات مهم و اساسی است که برای رسیدن به ویزای تحصیلی باید مدنظر قرار دهید. دقت داشته باشید که دریافت ویزا اهمیت یا ارزشی کمتر نسبت به اخذ پذیرش و ثبت‌نام در دانشگاه‌های آلمان ندارد.

حتی می‌توان گفت که سفارت این کشور در رسیدگی به صدور درخواست‌های ویزا از دانشگاه‌های این کشور نیز حساسیت و دقت بیش‌تری انجام می‌دهد. حتما عنوان آشنایی با مراحل کامل دریافت ویزای دانشجویی آلمان را مطالعه کنید، تا با جزئیات دقیق و کامل این امر مهم آشنایی پیدا کنید.

چنا‌نچه برای مهاجرت تحصیلی و یا شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان دارای ابهام و سوالی هستید، تیم مشاورین آی مهاجرتی همه‌روزه در دفاتر غرب و مرکزی در تهران و همچنین دفتر شیراز آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان هستند. 

سوالات پرتکرار راهنمای جامع مراحل و شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان

کارشناسان ما همواره پاسخگوی تمامی سوالات شما در رابطه با شرایط پذیرش در دانشگاه های آلمان هستند و برخی از متداول ترین آنها را در پایان برای شما گردآوری نموده اند.

بله، دانشگاه‌های این کشور از متقاضیان خارجی مدارک زبان معتبر آلمانی یا انگلیسی را درخواست می‌کنند.

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در دانشگاه‌های آلمان به زبان‌های آلمانی و انگلیسی به تحصیل مشغول شوند.

بله، دانشگاه‌های دولتی آلمان از دانشجویان داخلی و خارجی شهریه تحصیل دریافت نمی‌کنند.

دانشگاه فنی مونیخ برای سال 2024 به عنوان برترین و معتبرترین دانشگاه آلمان شناخته می‌شود.

برای دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان باید به کارگزاری ویزامتریک مراجعه کنید.

چند مورد از ویزاهای اخیر کشور آلمان در آی مهاجرتی را از زبان کلاینت‌هایمان بشنوید:

نمایش ویدیو درباره کاور زهرا شعاعی
نمایش ویدیو درباره علیرضا عبدالهی
نمایش ویدیو درباره کاور هانیه بهزاد فر
نمایش ویدیو درباره کاور میلاد مهدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه