همه چیز در رابطه با تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

تحصیل دکترا در آلمان را می‌توانید به صورت رایگان و حتی با دریافت هزینه‌های زندگی خود سپری کنید و به یکی از معتبرترین مدارک تحصیلی در جهان برسید.

علاوه بر این، آینده شغلی شما تضمین شده و از همان دوره تحصیل خود می‌توانید با داشتن شغل پاره‌وقت فرصت‌های کاری بی‌نظیری را به دست آورید. ارائه زبان انگلیسی به عنوان زبان تحصیل نیز از دیگر مزایای انتخاب این کشور بی نظیر می‌باشد که شما به صورت بین المللی آموزش می‌دهد.

همه چیز در رابطه با تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

مقطع دکتری در آلمان برای تمام دانشجویان رایگان و همراه با بورسیه جهت تامین هزینه‌های دیگر است که خود یکی از ویژگی های منحصربفرد سیستم آموزشی آلمان است.

فهرست مطالب

تحصیل دکترا در آلمان و اروپا نسبت به آمریکای شمالی کمی متفاوت است، یکی از این تفاوت ها مربوط به مدت زمان تحصیل در این مقطع است که در ادامه به آن می پردازیم.

تفاوت دیگر در این است که دانشجویان مقطع دکتری در آلمان در حین مراحل درخواست پذیرش دکتری، موضع پایان نامه و استاد خود را انتخاب می کنند اما در آمریکا، دانشجویان دکتری بعد از سال دوم و سوم به موضوع پایان نامه خود فکر و در مورد آن تصمیم گیری می‌کند.

قبل از وارد شدن به بحث دکترا ما در مجموعه آی مهاجرتی، شما را به خواندن مقاله بسیار کاربردی تحصیل در آلمان و بررسی شرایط که توسط این مجموعه تهیه شده است دعوت می‌کنیم؛ تا با مطالعه آن بتوانید از شرایط و قوانین تحصیل در این کشور به صورت کلی مطلع شوید.

شرایط تحصیل مقطع دکترا آلمان

هر چه اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط و نحوه پذیرش در دانشگاه‌های آلمان داشته باشید، می‌توانید با اقدامی آسانتر، در برترین مراکز آموزشی این کشور به پذیرش برسید.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیو و پادکست تحصیل دکترا در آلمان

روناک تمامی جزئیات مهم در رابطه با تحصیل دکترا در آلمان را در این ویدیو به صورت خلاصه در اختیار شما عزیزان قرار داده است و می توانید برای اطلاع از هر یک به صورت دقیق با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز تماس بگیرید.

نمایش ویدیو درباره تحصیل دکترا در آلمان
همه چیز در رابطه با تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

در آلمان و آسیا دانشجویان برای ورود به مقطع دکتری، لازم است ابتدا دوره کارشناسی ارشد را گذرانده و با دریافت مدرک آن وارد مقطع دکترا شوند، در حالی که در ایالات متحده آمریکا، دانشجویان می‌توانند بعد از مقطع کارشناسی، مستقیم وارد مقطع دکتری شوند و به ادامه تحصیل بپردازند.

به همین دلیل برای تحصیل این مقطع در آلمان دانشجویان باید حتما مدرک کارشناسی ارشد ارائه دهند، علاوه بر این احتیاج به ارائه مدارکی مانند رزومه، انگیزه نامه، توصیه نامه، سوابق پژوهشی و مقالات علمی، مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی است، از نظر سنی برای ادامه تحصیل دکتری در آلمان لازم است افراد کمتر از 45 سال داشته باشند.

لازم به ذکر است که تحصیل در آلمان در مقطع دکترا، به مدت 3 سال برای دانشجویان رایگان است . اگر دانشجو مدت زمان تحصیلش بیش تر از 3 سال شود، موظف به پرداخت شهریه است، در چنین مواقعی شهریه با توجه به رشته تحصیلی، دانشگاه و بخش مربوطه و همچنین موضوع پایان نامه متفاوت خواهد بود، باید بدانید که پذیرش در این مقطع احتیاج به مصاحبه حضوری یا آنلاین دارد.

انواع مختلف دکتری در آلمان

برنامه دکترا در دانشگاه‌های آلمان به دو صورت در دسترس دانشجویان خواهد بود که هر فرد بر اساس علاقه خود می‌تواند طبق یکی از این برنامه‌ها به گذراندن دوره دکترای خود بپردازد:

  • دکترای انفرادی یا سنتی: این نوع دکترا که قدیمی‌ترین و اولین برنامه دکترا در جهان و مورد انتخاب اکثر دانشجویان است، به آنها کمک می‌کند تا با کمک یک استاد راهنما پروژه تحقیقاتی خود را به انجام رسانده و در نهایت از آن دفاع نمایند. این برنامه معمولا 3 تا 5 سال باتوجه به رشته به طول می‌انجامد و دانشجو در این روش دارای آزادی عمل بیش‌تری بوده و می‌تواند تحقیقات خود را در دانشگاه یا یک سازمان غیر دانشگاهی یا یک شرکت آلمانی انجام دهد.
  • دکترا ساختار یافته: این دوره به صورت بین المللی بوده و معمولا 3 سال به طول می‌انجامد که در آن تیمی از چند دانشجو توسط چند استاد راهنما هدایت و نظارت می‌شوند. زبان انگلیسی، زبان آموزش بوده و پروپوزال تحقیقی دانشجویان باید به صورت یک طرح منسجم ارائه و میان آنان تناسب و ارتباطی کامل و دقیق وجود داشته باشد. هم چنین در این دوره دانشجویان می‌توانند در کنار انجام پایان نامه به آموزش‌های دیگر نیز پرداخته و با موسسات خارج از دانشگاه نیز همکاری داشته باشند.

طول دوره دکتری در آلمان

افرادی که قصد تحصیل دکترا در آلمان دارند باید بدانند که طول دوره دکتری در آلمان نسبت به برخی کشورها متفاوت است، به طور کلی مدت زمان لازم برای مقطع دکتری در کشورهای اروپایی کمتر از آمریکا هست، به طوری که تقریبا می شود گفت طول دوره دکتری در کشورهای اروپایی 4-3 سال و در ایالات متحده آمریکا 6 سال است.

مقطع دکتری در کشور آلمان شامل دو ترم است و شروع آن بستگی به دانشگاه دارد، اما به طور کلی زمان شروع ترم تحصیلی دکترا آلمان در جدول آمده است:

ترم تحصیلی طول ترم
ترم زمستان 1 اکتبر-31 مارس
ترم تابستان 1 آپریل- 30 سپتامبر

با توجه به اختلاف معناداری که در مدت زمان تحصیل دوره دکتری در کشورهای مختلف وجود دارد، لازم است قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی حتما به آن توجه داشت و با توجه به شرایط نسبت به آن اقدام کرد، تحصیل دکترا در آلمان معمولا 3 ساله است و دانشجویان در طی این مدت زمان دارند تا به کارهای پژوهشی مرتبط با پایان نامه خود بپردازند و در زمان تعیین شده پایان نامه را ارائه دهند.

شروع ترم تحصیلی دکترا آلمان مورد مهم دیگری است که برای اپلای کردن لازم است حتما آن را مد نظر داشت زمان اپلای قبل از شروع ترم تحصیلی است و دانشجو باید تا ددلاین تعیین شده، درخواست خود را ثبت کند، در غیر اینصورت نمی تواند وارد این مقطع شود و باید مجدد برای ترم بعد مراحل اپلای را طی کند.

مراحل دریافت پذیرش دکتری در آلمان

مراحل دریافت پذیرش دکتری در آلمان باتوجه به شرایط شخصی و دانشگاه‌های مختلف می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد. اما روند کلی آن به شرح زیر خواهد بود:

  • مدارک تحصیلی خود را ترجمه و تایید کنید و انگیزه نامه (SOP) و پروپوزال تحقیقاتی خود را بنویسید.
  • از دو یا سه استاد دانشگاه که در رشته مورد نظر شما تخصص دارند، توصیه نامه دریافت کنید و سایر مدارک مورد نیاز را مانند CV، گواهی سابقه کار و غیره را آماده کنید.
  • جستجو کرده و در دانشگاه‌های مختلف اساتیدی که آمادگی همکاری و استاد راهنمایی در رشته شما دارند را بیابید و درخواست و مدارکتان را برای آنان ارسال نمایید.
  • در صورت موافقت هریک از اساتید باید مدارک لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه را جمع‌آوری کرده و به همراه نامه قبولی از سوی استاد به دانشگاه ارسال کنید.
  • پس از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت‌نام یک نامه قبولی و گواهی از سوی دانشگاه به شما داده خواهد شد.
اپلای دکترا آلمان

اپلای دکترا آلمان

برای تحصیل دکترا در آلمان لازم است که اپلای کنید، منظور از اپلای کردن مجموعه مراحلی است که لازم است فرد برای گرفتن پذیرش در کشور مقصد طی کند، مراحل اپلای برای دکترا در آلمان به این صورت است که دانشجو در ابتدا باید کورس مد نظر خود در مقطع دکتری آلمان را جستجو کند، پس از پیدا کردن کورس مورد نظر و انتخاب استاد راهنما مرتبط با آن، مدارک مورد نیاز و شرایط لازم برای اپلای را بررسی و شناسایی کند.بعد از ارائه مدارک لازم، باید درخواست اپلای خود را ثبت کند، پس از این مرحله، در برخی از کشورها و دانشگاه ها مراحل تایید درخواست اپلای باید توسط دانشگاه صورت گیرد و در برخی دیگر توسط استاد مربوطه انجام می شود، در هر صورت زمانی که دانشگاه یا استاد مربوطه با درخواست او موافقت کردند موفق به دریافت ویزای تحصیلی و مجوز اقامت در آلمان می‌شود و می‌تواند به تحصیل دکترا در آلمان بپردازد.

کارشناسان ما در مجموعه آی مهاجرتی شما را به خواندن مقاله جذاب مهاجرت به آلمان و دریافت اقامت دعوت می کنند، این مقاله توسط همین مجموعه تدوین شده است و در آن به هر آنچه شما برای مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت احتیاج دارید بدانید، پرداخته شده است، بنابراین این مقاله کاربردی را از دست ندهید و حتما برای مطالعه آن زمانی را اختصاص دهید.

بررسی نحوه پیگیری از استاد راهنما برای اپلای دکتری

معمولا اساتید راهنما از متقاضیان درخواست می‌کنند که رزومه و درخواست‌تان را برای آنان از طریق ایمیل ارسال نمایید. پس از ارسال مدارک لازمه اساتید راهنما آنان را بررسی نموده و به درخواست شما پاسخ خواهند داد. حتی ممکن است که از شما درخواست شود که به صورت آنلاین با وی مصاحبه نموده و صبحت نمایید.

اما اگر مدتی از ارسال مدارک و درخواست شما گذشت و جوابی دریافت نکردید، بهتر است که دوباره ایمیلی با متن درخواست پاسخ به استاد مربوطه ارسال کنید. معمولا اساتید حتی در صورت عدم پذیرش دانشجو نیز به آنان پاسخ خواهند داد و آنان را بلاتکلیف نخواهند گذاشت. اما اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد می‌توانید دوباره به استاد مربوطه پیامی ارسال کرده و یادآوری نمایید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

بررسی شرایط سنی برای تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

شرکت در دوره‌های دکترا در آلمان دارای شرایطی مشخص است، اما در رابطه با سن متقاضیان محدودیتی برای آن در نظر گرفته نشده است. دانشجویان با هر سنی اگر شرایط لازم آن را داشته باشند قادر به شرکت در برنامه دکترا هستند. اما معمولا افراد با سن کمتر از 40 سال شانس بیش‌تری برای پذیرش خواهند داشت.

همچنین در رابطه با دریافت ویزا نیز افراد دارای سن کمتر از 40 سال شانس بیش‌تری برای دریافت ویزا دارند. اگر متقاضی سنی بیش از 40 سال دارد باید تلاش کند تا افسر مربوط به صدور ویزا را قانع نموده و نشان دهد که از انگیزه لازم برای تحصیل در این دوره برخوردار است.

معدل مورد نیاز برای تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

با توجه به این‌که برنامه‌های دوره دکترا در آلمان پژوهش محور هستند، معدل و نمره برای پذیرش و ورود به آن‌ها اهمیت زیادی ندارد، اما بی تاثیر هم نیست. معمولا پیشنهاد می‌شود که معدل کارشناسی ارشد بالای 16 را برای پذیرش دوره دکترای آلمان ارائه دهید. البته در دانشگاه‌های برتر و یا رشته‌هایی خاص شاید معدل 18 به بالا نیاز باشد.

با این‌که در برخی از دانشگاه‌ها نیز با معدل 14 تا 15 هم می‌توان به پذیرش رسید. اما در صورتی‌که دارای رزومه قوی باشید که این ضعف معدل شما را از میان بردارد. مثلا با ارائه یک مدرک زبان با سطح بالا و ارائه مقالات و پژوهش‌های بین‌المللی و یا تحقیقات و فعالیت‌های دانشگاهی ممتاز رزومه خود را قوی کرده تا معدلتان چندان اثر منفی خود را نمایش ندهد.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان

خوب همانطور که بیان شد پس از اپلای و موافقت با درخواست دانشجو، می‌توان برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کرد، بنابراین لازم است برخی مدارک را تهیه کنید و به سفارت آلمان ارائه دهید.

 مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان شامل این موارد است که البته در هر دانشگاه می تواند مدارک بیشتری نیز درخواست شود:

  •  ارائه پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
  • عکس رنگی مناسب پاسپورت
  • ارائه رزومه تحصیلی
  • گواهی ترجمه شده پایان دوره کارشناسی ارشد
  • بیمه دانشجویی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
  • مدرک زبان انگلیسی

پیدا کردن استاد راهنما برای دکتری آلمان

یکی دیگر از شرایط مهم برای تحصیل در این مقطع، این است که دانشجو باید موافقت یک استاد راهنما برای رساله دکتری انتخابی خود را جلب کند تا بتواند وارد این مقطع شود، بنابراین گام مهم برای برای تحصیل دکترا در آلمان، پیدا کردن استاد راهنما برای دکتری آلمان است.

پیداکردن استاد راهنما دکترا در آلمان

برای پیدا کردن سوپروایزر دکتری در آلمان می توانید از پلتفرم های زیر استفاده کنید:

  • Academics.de
  •  Phd Germany
  • DAAD
  • Hochschulkompass.de

در مقطع دکتری دانشجویان به کمک استاد راهنما به تحقیق و پژوهش در زمینه موضوع پایان نامه خود می پردازند و با بهره گیری از دانش و علم استاد راهنما، کار تحقیقاتی خود را پیش می برند، معمولا برای تحصیل دکترا در آلمان دانشجو به یک استاد راهنما نیاز دارد که در زمان اپلای، او را بر اساس موضوع پایان نامه انتخاب می کند، استاد راهنما برای دکترا آلمان نقش مهمی در روند گزینش، ادامه تحصیل و پژوهش شما دارد.

ویزای همراه دانشجو در مقطع دکترا

سوال عده زیادی از افرادی که قصد تحصیل دکترا در آلمان را دارند این است که آیا می توانند برای تحصیل دکتری در این کشور، همراه با خود ببرند؟ خبر خوب اینکه دانشجویان دکتری می‌توانند خانواده خود شامل همسر یا فرزندشان را در طول تحصیل خود در آلمان، به این کشور ببرند، برای این منظور لازم است ویزای همراه دریافت کنند و لازم است حداقل یکسال از زمان تحصیل دانشجو در آلمان سپری شده باشد.

نکته قابل توجه برای ویزای همراه دانشجو در مقطع دکترا این است که فرد تنها می‌تواند فرزندان زیر 18 سال خود را از طریق ویزای همراه به آلمان ببرد و  باید تمکن مالی برای همراهان خود را به دولت آلمان اثبات کند.

ضمن اینکه ویزای همراه به پدر و مادر دانشجو تعلق نمی گیرد و آن ها نمی توانند در طول مدت تحصیل دکتری در آلمان، از طریق این ویزا در کنار او زندگی کنند، مدارک لازم اخذ ویزای همراه دانشجو در مقطع دکترا به شرح زیر است:

  •  اثبات مدارک هویتی
  •  اثبات تمکن مالی
  • تسلط کافی بر زبان
  • ارائه مدرک اثبات روابط نسبی و سببی

بورسیه دکترا آلمان

در ادامه خوب است اشاره‌ای به مبحث بسیار پرطرفدار بورسیه دکترا آلمان داشته باشیم، در این کشور با توجه به اینکه امکان تحصیل رایگان وجود دارد، بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود ندارد اما امکان بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری وجود داشته و فرصت بسیار مناسبی برای دانشجویان این مقطع فراهم است، شایان ذکر است که برای بهره مند شدن از بورسیه دکترا آلمان، فرد نباید بیش از 31 سال داشته باشد.

بورسیه تحصیلی آلمان دکترا به صورت حقوق ماهیانه از طرف دانشگاه به دانشجو پرداخت می‌شود و به همین دلیل دانشجویان این مقطع با گرفتن بورسیه تحصیلی می‌توانند شرایط مناسب تری برای زندگی و ادامه تحصیل در این کشور داشته باشند و دغدغه مسائل مالی آن ها کمتر می‌شود . انواع بورسیه دکترا آلمان عبارت است از:

بورسیه تحصیلی آلمان دکترا
  • بورسیه DRD
  • بورسیه DAAD
  • بورسیه انجمن هلمهولتز
  • بورسیه هاینریش
  • بورسیه کنراد آدناور

مقاله ای تحت عنوان شرایط بورسیه تحصیلی آلمان توسط همین مجموعه تهیه شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست و به شما کمک می کند در جریان صفر تا صد شرایط دریافت بورسیه در این کشور قرار بگیرید و بتوانید برای آن اقدام نمایید.

بررسی هزینه‌های تحصیل دکتری در کشور آلمان

برای تحصیل دکتری در کشور آلمان در دانشگاه‌های دولتی نیازی به پرداخت شهریه نخواهد بود و تحصیل برای تمامی دانشجویان رایگان است. البته با این‌که شهریه‌ای از شما دریافت نمی‌شود، اما باید هر ترم مبلغی را برای ثبت‌نام پرداخت کنید که معمولا کمتر از 400 یورو می‌باشد.

البته این موضوع مربوط به دانشگاه‌های دولتی است و برای تحصیل دکترا در دانشگاه‌های خصوصی آلمان باید شهریه دانشگاه را پرداخت کنید و این مراکز رایگان نیستند. البته باید بگوییم که همچنان در مقایسه با کشورهای هم تراز در اروپا و جهان هنوز هم دانشگاه‌های خصوصی آلمان ارزان‌تر و مناسب‌تر هستند. شهریه سالانه دوره دکترا در دانشگاه‌های خصوصی 10 هزار تا 20 هزار یورو خواهد بود.

البته نباید هزینه‌های زندگی و اقامت خود در این کشور را نیز فراموش کنید. میزان مخارج درمناطق و شهرهای مختلف آلمان بایکدیگر تفاوت دارد، اما برای دانشجویان ماهانه می‌تواند از 600 یورو تا 1300 یورو متفاوت باشد. میزان مخارج افراد بستگی به خودشان و نحوه زندگی هر فرد خواهد داشت.

به هنگام انتخاب تحصیل دکترا در آلمان مقالات زیر نیز می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهد:

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی

دانشجویانی که قصد دارند از فرصت بورسیه تحصیلی استفاده کنند، لازم است مدارکی را تهیه و ارائه دهند، مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان نیاز است عبارتند از:

  • ریز نمرات 
  • رزومه دانشجویی
  • مقالات بین المللی 
  • توصیه نامه از سوی استاد
  • تکمیل فرم درخواست 
  • مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد
  • تاییدیه استاد راهنما در مقطع دکتری

وضعیت کار بعد از تحصیل دوره دکتری در آلمان چگونه است؟

کشور آلمان یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان و در حال حاضر برترین اقتصاد اروپا شناخته می‌شود که هرساله مهاجرین بسیاری را برای کار به خاک خود جذب می‌نماید. بله کشور آلمان دارای بازار کار بسیار مناسب و فرصت‌های شغلی متنوعی است که در بسیاری از حوزه‌ها حتی با کمبود نیروی کار نیز مواجه شده است.

یقینا رشته‌های تحصیلی مختلف دارای بازار کاری متفاوت خواهند بود، اما با دریافت مدرک دکترا شما به راحتی می‌توانید در آلمان به بازار کار وارد شوید و جای نگرانی وجود نخواهد داشت. همچنین میزان درآمد مناسبی نیز برای شما وجود خواهد داشت که البته میزان آن به رشته و زمینه تحصیل و فعالیت‌تان بستگی خواهد داشت.

در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل دکترا در آلمان پرداختیم و علاوه بر این، مقاله هزینه زندگی و مهاجرت به آلمان توسط آی مهاجرتی برای شما عزیزان تدوین شده است و در آن اطلاعات بسیار مفید و کاربردی ارائه شده است که می تواند به خوبی شما را در این مسیر هدایت کند، شما را به خواندن آن دعوت می کنیم، چنانچه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید مشاوران و کارشناسان ما در دفاتر مرکزی و غرب تهران و شیراز آماده پاسخگویی به شما هستند و می توانید با آن ها تماس بگیرید.

سوالات پر تکرار تحصیل دکترا در آلمان

تا به اینجای عنوان با تحصیل دکترا در آلمان آشنا شدیم و در زیر هم به سوالاتی که در این زمینه بیشتر پرسیده می شود پاسخ می دهیم ، شما نیز می توانید از طریق بخش دیدگاه در پایین هر مقاله با کارشناسان شرکت آی مهاجرتی در تماس باشید ، پرسش خود را درج کنید و پاسخ کارشناسان ما را دریافت نمایید.

اگر قصد تحصیل در مقطع دکتری آلمان را دارید نیاز است مدارکی مانند مدرک کارشناسی ارشد معتبر، توصیه نامه، انگیزه نامه، مدرک زبان و ریز نمرات مقطع کارشناسی ارشد را ارائه دهید.

در آلمان برای مقطه دکتری 5 نوع بورسیه وجود دارد: بورسیه DRD، بورسیه هاینریش، بورسیه DAAD، بورسیه کنراد آدناور و بورسیه انجمن هلمهولتز

در کشور آلمان برای بهره مند شدن از بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا، فرد نباید بیش از 31 سال سن داشته باشد.

تحصیل دکترا در آلمان رایگان است.

تحصیل دکتری در آلمان، 3 سال زمان می برد.

در پایان نیز از شما دعوت می‌کنیم تا با تماشای ویدیو کلاینت‌های ما آی مهاجرتی را هرچه بیشتر بشناسید:

نمایش ویدیو درباره کاور فائزه گل محمدی
نمایش ویدیو درباره کاور هانیه بهزاد فر
نمایش ویدیو درباره کاور زهرا شعاعی
نمایش ویدیو درباره کاور سعید همایون پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه