دانستنی های اقتصاد کشور چین

دانستنی های اقتصاد کشور چین یک موضوع بسیار مهم است زیرا اکثر ویژگی های یک کشور برای زندگی، توسط وضعیت اقتصادی آن تعیین می شود . از این رو برای شناخت آن باید زمینه های بسیاری را مورد بررسی قرار داد که کارشناسان آی مهاجرتی به شرح ساده و کامل آن در این مقاله پرداخته اند، پس آن را از دست ندهید.

با ظهور بیماری کووید 19 وضعیت اقتصادی چین دچار تغییری ناگهانی شد و اکنون با به پایان رسیدن آن اجتماع جدیدی از اقتصاددانان، روزنامه نگاران و تحلیل گران دارای نظرات مختلفی برای آینده این کشور هستند . اما کشور چین بسیار زودتر از آنچه تصور می شد توانست با برگشت همچون گذشته ، قدرت از دست رفته خود را در مدت زمان کوتاهی بازیابد.

دانستنی های اقتصاد کشور چین

اقتصاد کشور چین برای افرادی که به دنبال سرمایه گذاری و یا کار در این کشور هستند می تواند از بهترین های جهان و به خصوص قاره آسیا به شمار برود.

فهرست مطالب

البته همچنان با وجود این که چالش های زیادی برای اقتصاد این کشور وجود دارد اما مانعی برای پیشرفت های آن دیده نمی شود . مطالعات دقیق ثابت کرده است که رشد چین در حال حاضر دارای یک صعود شدید بوده که برای چندین سال ادامه خواهد داشت. رشد سال 2023 تا کنون حدود 6% بوده و می توان گفت که مقدار آن ثابت و پایدار نیست.

اطلاع از دانستی های اقتصاد کشور چین برای تمامی افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند ضروری است، به خصوص برای افرادی که قصد خرج سرمایه خود را دارند باید از سود داشتن آن در آینده اطمینان داشته باشند، برای انجام این امر نه تنها مطالعه این مقاله، بلکه مطالعه مقاله سرمایه گذاری در چین نیز ضروری است.

نگاهی به قدرت اقتصاد چین

حدود چهل سال گذشته، پس از یک دوره طولانی از رکورد اقتصادی، چین در بین هشت اقتصاد برتر جهان قرار نداشت. اما با نگاهی به قدرت اقتصاد چین در حال حاضر، می توان با یک تحول بسیار بزرگ اجتماعی و اقتصادی مواجه شد، این تغییرات از سال 1970 تا کنون ادامه داشته و به قدری قدرتمند بوده که پیش بینی می شود در طی چند دهه گذشته این کشور به عنوان اقتصاد شماره یک جهان قرار گرفته و ایالات متحده آمریکا را پشت سر بگذارد.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
دانستنی های اقتصاد کشور چین

از مواردی که احتمالا از دانستنی های اقتصاد چین اطلاع نداشته باشید این است که اکنن رتبه دوم اقتصاد بزرگ جهان را در دست دارد. اما پس از سه دهه متوالی رشد چشمگیر این سرعت این پیشرفت اکنون کندتر شده است که می توان آن را نتیجه تبدیل شدن از یک اقتصاد در حال توسعه به یک اقتصاد بالغ تر دانست.

از زمان معرفی اصلاحات اقتصادی دنگ شیائوپینگ، این کشور دارای چیزی است که اقتصاددانان آن را یک اقتصاد بازار سوسیالیستی می نامند، یعنی اقتصادی که در آن بخش شرکت های دولتی دارای تسلط کامل بر موازات سرمایه داری بازار هستند. از سال 1978 نیز تشویق فعال شرکت های خوصی سبب شد که بیش از نیمی از تولیدات ناخالص داخلی را تشکیل داده و یک بازار کار عالی را برای کشور ایجاد نمایند.

صنایع اصلی کشور چین

از دانستنی های اقتصاد کشور چین این است که دارای صنایع منحصر به فرد زیادی بوده که همه آن ها در اقتصاد کشور نقش بزرگی را ایفا می کنند. از صنایع اصلی کشور چین می توان به ساخت و ساز، رسانه و خودرو اشاره کرد که حدود 44 درصد از تولیدات ناخالصی و حدود 11 درصد از مشاغل کشور را ایجاد کرده است.

رشد در همه زمینه ها عمدتا به دلیل تغییر کنترل دولتی صنعت به بازار بوده و همین امر موجب پیشرفت و تقویت چین شده و مشاغل بیشتری را برای کارگران ایجاد کرده است. در حقیقت در طی ده سال گذشته کنترل دوبتی بر صنعت حدود 25% کاش یافته و طبقه جدیدی را ایجاد کرده است.

برخی از صنایع اصلی کشور چین که دارای درآمد بسیار زیادی برای دولت بوده اند شامل موارد زیر می شود که در ادامه به شرح دقیق آن ها نیز پرداخته ایم:

صنعت درآمد سال 2023
استخراج سنگ معدن مس 13.897.9 میلیارد دلار
ساخت و ساز ساختمان 2.797.4 میلیارد دلار
خرید آنلاین 2.137.9 میلیارد دلار
توسعه و مدیریت املاک و مستغلات 2.086.6 میلیارد دلار
املاک مسکونی 1.623.7 میلیارد دلار
ساخت پل، تونل و مترو 1.412.4 میلیارد دلار
توسعه نرم افزار 1.331.3 میلیارد دلار
نورد فولاد 1.261.0 میلیارد دلار
خدمات اینترنت 1.004.4 میلیارد دلار

صنعت استخراج

می توان گفت که یکی از تضمین کننده های آینده اقتصاد چین صنعت استخراج می باشد، زیرا در حال حاضر حدود 400 میلیارد دلار در سال تولید می کند، این در حالی است که دولت حدود 200 میلیارد دلار برای تامین خدمات معادن هزینه می کند.

چین حدود 1500 عملیات معدنی داشته که 75% آن به صورت زیر زمینی صورت می گیرد و حدود 40 هزار منبع در این کشور شناسایی شده است. ارزش بازار ذغال سنگ که به آن اشاره کردیم می تواند به تریلیون ها RMB برسد، پیش بینی می شود که با ادامه گسترش بخش غیر ذغال سنگ، صنعت معدن سبز در طی 20 سال آینده حدود 30 الی 50 درصد رشد داشته باشد.

اسامی برخی از بزرگترین شرکت های معندی در چین در لیست زیر قرار داده شده اند:

  • شرکت انرژی زغال سنگ چین
  • شرکت مولیبدن چین
  • شرکت معدن طلا شاندونگ
  • شرکت معدن زغال سنگ Yanzhou

از مواردی که احتمالا از دانستنی های اقتصاد کشور چین نمی دانستید این است که اندازه بازار ساخت و ساز آن به انداره 4.74 تریلیون دلار در طی سال گذشته افزایش داشته و پیش بینی می شود که به 7 تریلیون دلار نیز برسد. کشور چین دارای بزرگترین بازار ساختمان در جهان بوده که 20 درصد از کل سرمایه گذاری های ساخت و ساز در جهان را شامل می شود.

به دلیل تاثیر کرونا بر آن سرمایه گذاری های این زمینه کمی کاهش داشت اما به علت حضور دوباره پروژه های توسعه یافته و کسب و کارهای تجاری دوباره روندی صعودی داشته و انتظار می رود که تا سال 2030 نزدیک به 30 تریلیون دلار برای ساخت ساختمان ها هزینه شود.

ساخت و ساز در چین عبارت است از نصب، نگهداری و تعمیر ساختمان ها، ساخت راه ها و تاسیسات خدماتی که اجزای اسای سایر سازه ها را تشکیل می دهند. بازار آن نیز به دو بخش انرژی و تاسیسات تقسیم می شود.

تحلیل بازار ساخت و ساز چین

China construction market analysis

صنعت کشاورزی در کشور چین

صنعت کشاورزی در کشور چین

با وجود این که کشور چین به وسعت بزرگ خود در سراسر دنیا مشهور است اما مقدار زمین های زراعی بسیار کمتر از تصورات می باشند، این در صورتی است که این زمین ها باید بیشترین جمعیت روی زمین را سیر کنند. به همین علت دولت یکی از تمرکزهای اصلی خود را بر کشاورزی گذاشته است . به علت از دست رفتن مقادیر چشمگیر از این زمین ها به علت صنایع شهری، دولت مجبور به واردات مواد غذایی از سایر کشورها می باشد که به عنوان یکی از مشکلات اقتصادی چین به شمار می رود . از بزرگترین دانستنی های اقتصاد کشور چین این است که تولید محصولات غلات به شدت کنترل شده بوده و در یک سطح بسیار بالا قرار اده شده تا بتواند نیازهای تمامی مردمانش را بر طرف کند، اما با این وجود به مرور زمان استانداردهای مردم افزایش داشته و الگوهای مصرف از غلات به سمت مقادیر گوشت و پروتئین تغییر کرده است.

این تعییرات باعق شده که صنعت کشاورزی کشور چین بسیار تحت تاثیر قرار بگیرد و محصولاتی مانند گوشت، لبنیات، میوه جات و آجیل در سال های گذشته با حجم زیاد و رو به رشدی وارد شود. با توجه به محدودیت های کاورزی و تقاضای بیشتر مصرف کننده ها، واردات مواد غذایی احتمالا در آینده اقتصاد چین بخش بزرگی را به خود اختصاص دهد.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

برترین صادرات چین

همان طور که می دانید کشور چین به مقدار انبوه صادرات خود در همه صنایع در جهان مشهور است و به علت بیماری کرونا و قرنطینه های پی در پی مغازه ها و تولیدات به مدت طولانی بسته و تولیدات به مقدار زیادی کاهش داشته اند، اما تحلیلگران می گویند که در پی کاهش تقاضاف مقدار قیمت نیز کاهش یافته است تا بتواند به قدرت پیشین خود بازگردد.

البته طبیعی است که کمی فشار بر دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد . جدول شامل آمار برترین صادرات چین در طی سال گذشته به سایر کشورها می باشد:

یکی از دانستنی های اقتصاد کشور چین این است که اگر بخواهیم تمامی صادرات را در نظر بگیریم با یک رقم بسیار بزرگ مواجه خواهیم شد. این قدرت تولیدات و صادرات آن ها نشان دهنده بهترین زمیه برای سرمایه گذاری و یا راه اندازی شرکت و کسب و کار است، به همین علت است که تعداد شرکت های خصوصی در این کشور بسیار زیادتر از دولتی می باشد.

اگر شما نیز قصد راه اندازی شرکت خود را در این کشور دارید مقاله ثبت شرکت در چین را از دست ندهید.

نام کشور ارزش درصد
ایالات متحده آمریکا 582 میلیارد دلار 17%
هنگ کنگ 297 میلیارد دلار 8.5%
ژاپن 172 میلیارد دلار 4.9%
کره جنوبی 162 میلیارد دلار 4.6%
ویتنام 146 میلیارد دلار 4.2%
هند 118 میلیارد دلار 3.4%
هلند 117 میلیارد دلار 3.4%

برترین واردات چین

از دانستنی های اقتصاد کشور چین است که به همان مقدار که صادرات چین بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تشکیل می دهد، واردات نیز به مقدار زیادی بوده و نقش حیاتی را ایفا می کند. به طوری که ارزش واردات کالا حدود 2. نریلیون دلار از آمریکا بیشتر و تبدیل شده و اکنون رتبه دوم بزرگترین وارد کننده را در جهان دارد.

گروه های که در جدول زیر قرار داده شده اند بالاترین ارزش را در واردات ایفا کرده اند، به طوری که برترین واردات چین نامیده می شوند. همچنین مقدار درصد سهمی که هر کدام بر حسب کل واردات را ایفا می کند قرار داده شده است:

نام کالا ارزش درصد
ماشین آلات، تجهیزات الکتریکی 644.7 میلیارد دلار 23.7%
سوخت های معدنی از جمله نفت 535.3 میلیارد دلار 19.7%
سنگ معدن، سرباره، خاکستر 224.7 ملیارد دلار 8.3%
ماشین آلات از جمله رایانه 202.1 میلیارد دلار 7.4%
جواهرات، فلزات گرانبها 103.7 میلیارد دلار 3.8%

واردات و صادرات یک کشور تاثیر مستقیمی را بر قیمت ها و سطح زندگی مردم خواهد داشت، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم ماله هزینه های زندگی در چین را مطالعه کرده تا با بزرگ و قوی بودن وضعیت اقتصادی چین بیشتر آشنا شوید. طبق آخرین داده های موجود، حدود 60 درصد از کل واردات این کشور توسط کشورهای تایوان (8.8 درصد کل چین)، کره جنوبی (7.4 درصد)، ژاپن (6.8 درصد)، ایالات متحده آمریکا. (6.6%) و غیره صورت می گیرد.

 

نرخ بیکاری کشور چین

احتمالا مهم ترین بخش از دانستنی های اقتصاد چین برای هر کس، نرخ بیکاری کشور چین باشد، زیرا می تواند بیانگر آینده شغلی فرد در این مکان باشد. جدیدترین آمار نشان می دهد که نرخ بیکاری در این کشور طی چند سال گذشته تقریبا ثابت و حدود 4 درصد می باشد.

این آمار ممکن بوده تا حدی این امر را اثبات کند که به دلیل میراث سوسیالیستی، سیاست اشتغال کامل از نظر تاریخی نقش مهمی در ملاحظات اقتصاد دولتی داشته است. در سال 2021 نرخ بیکاری در مناطق شمالی شرقی بیشتر از مناطق جنوبی بوده و مرکز سیاسی و فرهنگی چین، یعنی شهر پکن حدود 3.2% بود. جدول زیر شامل مدار نرخ بیکاری در طی سال های اخیر به همراه پیش بینی های آینده است:

نرخ بیکاری کشور چین

میانگین ساعت کار در این کشور حدد 48 در هفته بوده سراسر کشور بدون تغییر می باشد. دولت قصد دارد تا با توسعه اقتصاد خود حدود 12 میلیون شغل جدید شهری را ایجاد کند. این آمار نشان دهنده بهترین فرصت برای مهاجرت و اشتغال در کشوری با اقتصاد بسیار قوی می باشد، برا اطلاع از این روش مهاجرتی به مقاله شرایط مهاجرت کاری و کار در چین سری زده و آن را مطالعه نمایید.

به شما عزیزان توصیه می کنیم تا با مطالعه مقالات زیر از وضعیت اقتصاد کشورهای خوب اروپایی نیز مطلع شده و به تصمیم بهتری برسید:

تولید ناخالص کشور چین

علاوه بر تمامی موارد گفته شده، تولید ناخالص نیز نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می کند. تولید ناخالصی یک شاخص اقتصادی اولیه است که ارزش همه کالاهای تولید شده در یک اقتصاد را در یک دوره زمانی معین تعیین می کند. با وجود این که اقتصاد چین در گذشته رشد بسیاری کرد اما نرخ تولیدات ناخالص به علت همه گیری کرونا به تدریج کاهش یافت.

اما با افزایش ارزش پول ملی، دولت چین همچنان از تولیدات ناخالص خود سود برده و در حال افزایش آن نیز می باشد.

اکنون ارزش تولیدات ناخالص کشور چین به حدود 40 تریلیون دلار رسیده و پیشبینی رشد سال های آینده در جدول زیر قرار داده شده است که نشان دهنده قدرتمند بودن آینده اقتصاد چین است:

GDP of China

سال درصد رشد پیشبینی شده
2024 4.48%
2025 4.04%
2026 3.96%
2027 3.62%
2028 344%
 

در این مقاله به شرح و تحلیل کامل دانستنی های اقتصاد کشور چین توسط کارشناسان آی مهاجرتی انجام شده و در دستزس شما قرار گرفته است. در صورت نیاز به راهنمایی های دقیق برای نقل مکان به این کشور مقاله مهاجرت به چین را مطالعه کرده و یا با مشاورین ما در دفاتر مرکزی و غرب تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل نمایید.

سوالات پر تکرار دانستنی های اقتصاد کشور چین

مطالعه سوالات پرتکرار نیز می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار شما علاقه مندان قرار دهد و در صورتی که پرسشی در این رابطه دارید با مشاورین ما از طریق بخش دیدگاه در ارتباط باشید.

از دانستنی های اقتصاد کشور چین این است که دومین اقتصاد بزرگ جهان را به خود اختصاص داده و در سال ها آینده نیز به جایگاه اول می رسد.

طی سال های گذشته تا به حال نرخ بیکاری 4% می باشد و پیشبینی می شود که به تعداد کمتری نیز برسد.

بر اساس دانستنی های اقتصاد کشور چین صنایع استخراج، ساخت و ساز ساختمان و تولید از صنایع اصلی آن هستند.

کشورهای ایالات متحده، هنگ کنگ و ژاپن در سه رتبه اول مقصد صارات چین قرار دارند.


بر خلاف تصور عموم زمین های کشاورزی در چین بسیار کم بوده و بخش بزرگی از محصولات طبیعی از طریق واردات تامین می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه