نرخ بیکاری در ترکیه

نرخ بیکاری در ترکیه یکی از مهم ترین و رایج ترین شاخص ها برای درک بهتر بازار کار بوده که برای بررسی شرایط اشتغال در این کشور استفاده می شود. به صورت کلی نرخ بیکاری عامل بسیار مهمی بوده که بررسی آن موجب شده تا بخش های مختلف اقتصادی این کشور را بررسی کنیم و بدانیم که در کدام بخش ها احتمال یافتن شغل بیشتر می شود.

امروزه نرخ بیکاری در کنار نرخ اشتغال، وضعیت اشتغال این کشور را در صنایع مختلف و در سال های متفاوت بررسی می کند. این نرخ عموما به سن، تحصیلات و مهارت های افراد، عملکرد دولت و… بستگی داشته و هر چه میزان نرخ بیکاری کم تر باشد، وضعیت اشتغال در یک کشور بهتر می باشد.

نرخ بیکاری در ترکیه

گرچه نرخ بیکاری در ترکیه در حد بالایی است اما در برخی از صنایع می توان مشاغل مناسبی با درامدهای خوب یافت.

فهرست مطالب

جهت کسب اطلاعات کامل تر در مورد شرایط اقتصادی و همچنین شغلی در کشور ترکیه، از طریق راه های ارتباطی با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید . در حال حاضر داشتن اطلاعات زیاد حین مهاجرت برگ برنده ای برای افراد بوده و باعث شده تا با دیدی باز تر کشور مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از آن نیز به آن ها کمک کرده که در کشور جدید زندگی ای بهتر برای خودشان بسازند. 

از همین رو خواشمندیم پیش از انتخاب روند مهاجرتی خود حتما به مقاله روش های مهاجرتی به ترکیه سری زده تا با انواع روش ها و شرایط هر کدام آشنا شوید.

نرخ بیکاری در صنایع مختلف ترکیه

به صورت کلی نرخ بیکاری در ترکیه به درصدی از نیروی کار گفته شده که بیکار بوده اما به دنبال کار می گردند. یکی از عواملی که تاثیر بسیاری زیادی بر میزان بیکاری افراد گذاشته صنعتی بوده که قصد کار در آن را دارید، از همین رو می توانید با بررسی نرخ اشتغال یا نرخ بیکاری در صنایع مختلف به دید وسیع تری از وضعیت شغلی در هر صنعت، برسید.

 

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
نرخ بیکاری در ترکیه

طبق آمار بیکاری در ترکیه در حال حاضر 55.3 درصد اشتغال در بخش خدمات بوده و نیروی کار در این صنعت مشغول به کار هستند. پس از آن 17.2 درصد از شاغلان در بخش کشاورزی، 21.3 درصد در صنعت، 6.2 درصد در ساختمان مشغول به کار بوده و میزان نرخ بیکاری در صنایع مختلف ترکیه در این صنایع عموما پایین می باشد.

لازم به ذکر است که در سال گذشته سهم شاغلان صنعت 0.8 واحد درصد افزایش و سهم ساخت و ساز 0.4 واحد درصد افزایش، سهم کشاورزی با 0.5 واحد درصد کاهش و خدمات با 0.6 واحد کاهش برآورد شد؛ از همین رو میزان نرخ بیکاری در ترکیه، در صنایع خدمات و کشاورزی رو به افزایش است.

آمار بیکاری در بین جوانان ترکی

آمار بیکاری در بین جوانان ترک

امروزه نرخ بیکاری در ترکیه عموما توسط دفتر آمار ملی اندازه گیری شده و سپس به مردم اعلام می شود. در حال حاضر برای نرخ بیکاری جوانان برای افراد 15 تا 24 سال محاسبه شده و تمامی افراد در این سن را مورد بررسی قرار می دهد. طبق آمار بیکاری در بین جوانان ترک نرخ بیکاری جوانان حدود 20.20% برآورده شده و همچنین نرخ بیکاری در این گروه سنی برای مردان 19.4 درصد و برای زنان 28.7 درصد برآورد شده است . به صورت کلی هر چند بیکاری یک معضل جهانی است، اما میزان نرخ بیکاری بین جوانان ترکی نسبتا بالا می باشد. از همین رو بیشتر جوانان در این کشور هنگام ورود به بازار کار با مشکل یافتن شغل رو به رو شده و لذا باید پیش از ورود به بازار کار با کسب مهارت های مختلف توانایی های خود را گسترش دهند . 

در این راه یکی از روش های بسیار عالی برای آشنایی با شرایط کاری، دستمزد ها و قراردادهای کاری در این کشور، مطالعه مقاله به روز و کامل شرایط کار و مهاجرت کاری به ترکیه می باشد. ما مطالعه این مقاله را که توسط مشاورین مجرب همین مجموعه تدوین شده را به تمامی افراد جویای کار در این کشور توصیه می کنیم.

ما در آی مهاجرتی همواره در تلاشیم تا بتوانیم به آسان ترین شکل ممکن شما را به خواسته هایتان برسانیم و در این ویدیو نیز گوشه هایی از پذیرش در کشورهای مختلف جهان را برای شما به نمایش گذاشته ایم.

در صورتی که تمایل به مهاجرت به کشور ترکیه دارید و یا تمایل دارید تا در زمانی کوتاه به بهترین مقصد برای مهاجرت دست یابید ، حتما با مشاورین ما تماس بگیرید.

نمایش ویدیو درباره پذیرش کشورهای مختلف
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

افراد بیکار در ترکیه چه کسانی هستند؟

برای پاسخ به سوال افراد بیکار در ترکیه چه کسانی هستند؟ باید ابتدا به تعریف بیکاری بپردازیم. بیکاری زمانی اتفاق افتاده که فرد مایل به کار بوده اما به دلایل مختلف نمی تواند شغل مورد نظر خود را پیدا کند؛ به صورت کلی افراد در اقتصاد به موارد زیر تقسیم می شوند.

  • شاغل: افرادی که دارای شغل با حقوق هستند.
  • بیکار: افرادی که در حال حاضر شغلی نداشته اما فعالانه به دنبال کار هستند.
  • خارج از نیروی کار: افرادی که دارای شغل حقوقی نیستند و به دنبال کار نیز نیستند.

دولت در سال های گذشته تلاش های بسیار زیادی کرده تا شاهد کاهش نرخ بیکاری در ترکیه باشیم، خوشبختانه برنامه های دولت جواب داده و نرخ بیکاری رو به کاهش است. تعداد افراد بیکار در ترکیه در ژانویه سال 2023 از 3590 هزار نفر در دسامبر 2022 به 3424 هزار نفر کاهش یافته و پیش بینی می شود این میزان در سال های آینده نیز به مقادیر کم تری برسد.

منظور از نرخ بیکاری بلند مدت در ترکیه

منظور از نرخ بیکاری بلند مدت در ترکیه در واقع سهم نیروی کاری بوده که بیش از شش ماه بیکار هستند. به صورت کلی بیکاری طولانی مدت امروزه یکی از بحران های بسیار مهم بین کارگران در این کشور بوده و در هر گروه، شغل، سن، صنعت و با هر میزان تحصیلاتی بالا است.

هر چند کارگران با سطوح تحصیلات بالاتر (مدرک تحصیلی 4 ساله یا بالاتر) با نرخ بیکاری طولانی مدت به میزان قابل توجهی کمتری روبرو هستند، اما این افراد نیز گاها در یافتن شغل مناسب خود دچار مشکل می شوند .

در مورد عوامل و ریشه های بیکاری طولانی مدت و نرخ بیکاری در ترکیه شبهه و شک های زیادی وجود داشته، اما مهم ترین دلیل تداوم ضعف تقاضای بود کاهش اعتماد به نفس در طولانی مدت می باشد.

منظور از نرخ بیکاری بلند مدت در ترکیه

به زبانی دیگر هر چقدر میزان ناتوانی یک فرد در یافتن شغل بالاتر رود، شانس او برای یافتن شغل کم تر می شود؛ زیرا در این راه میزان مهارت های وی به مرور زمان از رده خارج شده و اعتماد به نفس نیز به مرور زمان کاهش می یابد.

لذا مهم است که افراد به دام چرخه بیکاری طولانی مدت نشده و در اولین فرصت ممکن در جایی مشغول به کار شوند. طبق آمار بیکاری در ترکیه در حال حاضر نرخ بیکاری طولانی مدت در این کشور حدود 10% بوده که نسبت به کشورهای هم تراز خود، نسبت خوبی می باشد.

علاوه بر نرخ بیکاری ، توصیه می کنیم تا با مطالعه عناوین زیر اطلاعات خود را در رابطه با سایر جنبه های زندگی در ترکیه افزایش دهید:

نرخ مشارکت نیروی کار در ترکیه

در کنار نرخ بیکاری در این کشور عامل دیگری نیز که بسیار مهم بوده و مورد توجه افراد جویای کار قرار می گیرد، نرخ مشارکت نیروی کار می باشد. در حال حاضر نیروی کار با افزایش یک میلیون و 981 هزار نفری به نیروی کار، نرخ مشارکت نیروی کار در ترکیه با 3/2% واحد افزایش، به 4/51 درصد رسید.

طبق آمار به دست آمده از نرخ بیکاری در ترکیه، این نرخ یک معیار مهم بازار کار بوده زیرا تمامی افراد بالای 16 سال را که در حال حاضر مشغول به کار بوده یا به دنبال کار هستند، را به عنوان سهمی از جمعیت در سن کار اندازه گیری می کند. 

به عبارتی دیگر نرخ مشارکت نیروی کار به عنوان درصدی از جمعیتی که در نیروی کار هستند تعریف شده و عموما تحت تاثیر عواملی همچون روندهای جمعیتی و اقتصادی قرار دارد.

داده های بیکاری در ترکیه سال 2023
نرخ بیکاری9.70
تعداد افراد بیکار3424.00
تعداد افراد شاغل31837.00
نرخ مشارکت نیروی کار54.10
نرخ بیکاری جوا
نان
20.20
نرخ اشتغال48.90

مقایسه نرخ بیکاری در ترکیه با سایر کشورها

بدون شک یکی دیگر از مواردی که به شما کمک کرده تا بتوانید بهتر شرایط نرخ بیکاری در ترکیه را بررسی کنید، مقایسه نرخ بیکاری در این کشور با دیگر کشورهای دنیا می باشد. در حال حاضر هر کشور دنیا دارای نرخ بیکاری متفاوتی بوده که این نرخ حاصل شرایط اقتصادی و اجتماعی در آن کشور می باشند.

هر چند شرایط کار و اشتغال در هر کشور متفاوت بوده اما تمامی کشورها بر اساس برخی از معیار ها میزان شرایط اشتغال در کشورشان را مورد بررسی قرار داده و در نهایت اعدادی را به عنوان نرخ اشتغال یا نرخ بیکاری اعلام می کنند. در این بین مقایسه نرخ بیکاری در ترکیه با سایر کشورها به شرح زیر می باشد:

  • ارمنستان 20.90%
  • لبنان 15.50%
  • عراق 12.00%
  • ایران 11.46%
  • ترکیه 9.70%
  • برزیل 8.4%
  • بلغارستان 5.5%
  • ترکمنستان 3.60%
  • آمریکا 3.9%
  • روسیه 3.5%

با توجه به اطلاعات به دست آمده نرخ بیاری در کشورهایی مانند آمریکا و روسیه نسبتا پایین بوده و افراد برای یافتن شغل در این کشور ها با چالش های کم تری رو به رو هستند و در کشورهای مانند ارمنستان یا لبنان میزان نرخ بیکاری بالاتر بوده و یافتن شغل عموما سخت تر می باشد.

تاثیر کرونا بر میزان بیکاری در ترکیه

تاثیر کرونا بر میزان بیکاری در ترکیه بسیار زیاد بوده و این ویروس افزایش چشم گیر بیکاری در این کشور را به همراه داشت. 

ترکیه که در سال 2018 با بحرانی ارزی ضعیف شده بود، در سال 2020 با شروع کرونا ضعیف تر شد و از 10.89% به حدود 13.67 درصد رسیده و بیکاران در این کشور مرز 4.5 میلیون نفر را رد کردند. این همه ‌گیری امیدها برای احیای اقتصادی در سال 2020 را از بین برد.

سال نرخ بیکاری سال نرخ بیکاری
2023 9.70% 2020 13.11%
2022 10.2% 2019 13.67%
2021 13.39% 2018 10.89%
 

در این بازه زمانی سه عامل اصلی تعطیلی مشاغلی، دستور خانه نشینی افراد بالای 65 سال و زیر 20 سال و تقاضای بی وقفه برای کالاها و خدمات، موجب افزایش نرخ بیکاری در ترکیه شد. اما خوشبختانه پس از آن و با ساز و کار های اتخاذ شده توسط دولت، به مرور زمان مشاغل به حالت اولیه خود بازگشته و امروزه میزان نرخ بیکاری کاهش یافته و در کم ترین حالت خود در چند سال اخیر قرار گرفته است.

بالا بودن نرخ بیکاری در ترکیه بیشتر به بحران ارزی و کرونا ربط داشته و ابعاد مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. جهت کسب اطلاعات کامل تر در مورد شرایط و هزینه های زندگی در این کشور حتما به مقاله هزینه های زندگی در ترکیه پس از مهاجرت مراجعه کرده، یا از طریق دفتر مرکزی و دفتر غرب تهران یا دفتر شیراز، با کارشناسان آی مهاجرتی در تماس باشید.

سوالات پرتکرار نرخ بیکاری در ترکیه

در صورت تمایل به دریافت جزئیات بیشتر در زمینه نرخ بیکاری در ترکیه در حرفه ای خاص از طریق بخش دیدگاه با مشاورین ما در تماس باشید.

در حال حاضر نرخ بیکاری در این کشور حدود 9.70% می باشد.

نرخ بیکاری جوانان حدود 20.20% برآورده شده و همچنین نرخ بیکاری در این گروه سنی برای مردان 19.4 درصد و برای زنان 28.7 درصد برآورد شده است.

بحران ارزی و کرونا مهم ترین عوامل بر آمار بیکاری در ترکیه می باشند.

این تمامی افراد بالای 16 سال را که در حال حاضر مشغول به کار بوده یا به دنبال کار هستند، را به عنوان سهمی از جمعیت در سن کار اندازه گیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه