کار دانشجویی در ترکیه برای دانشجویان خارجی

کار دانشجویی در ترکیه برای دانشجویان خارجی همواره یه موضوع مهم و اساسی محسوب می شود؛ چون بسیاری از آن ها به درآمدهای حاصله از این مشاغل نیاز دارند و بخش قابل توجهی از مخارج و هزینه های خود در این کشور را تحت پوشش قرار می دهند.

پس اگر شما هم از علاقمندان به تحصیل در این کشور هستید؛ در ادامه با مشاورین آی مهاجرتی همراه شوید تا با کار دانشجویی ضمن تحصیل در کشور ترکیه آشنا شوید.

کار دانشجویی در ترکیه برای دانشجویان خارجی

دانشجویان خارجی در کشور ترکیه حداکثر 30 ساعت در هفته مجاز به کار بوده و بر اساس قانون نیز مجاز به کار در ادارات دولتی ترکیه نمی باشند.

فهرست مطالب

دانشجویان خارجی در کشور ترکیه در مقاطع مختلف می توانند در حین تحصیل در مشاغل نیمه وقت یا همان پاره وقت مشغول به کار و درآمد کسب کنند؛ که البته درآمدهای حاصله از مشاغل دانشجویی بسیار اندک هستند؛ اما بازهم می توانند کمکی به مخارج آنان شوند. 

لازم به ذکر است که دریافت ویزای تحصیلی به منزله داشتن اجازه کار حین تحصیل در ترکیه نیست و شما باید جداگانه جهت دریافت مجوز کار از دولت نیز اقدام کنید.

دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از همان ابتدای تحصیل می توانند مجوز کار دانشجویی در ترکیه را اخذ کنند؛ اما دانشجویان دوره کارشناسی پس از یک سال تحصیل قادر به اخذ مجوز کار از سوی دولت هستند.

به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله تحصیل در ترکیه از صفر تا صد 2023 را مطالعه نمایید و با شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه و رشته های در دسترس آن ها و دیگر قوانین آموزشی این کشور تمام و کمال آشنا شوید.

 

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
کار دانشجویی در ترکیه برای دانشجویان خارجی

شرایط کار دانشجویی در ترکیه

اطلاع از شرایط کار دانشجویی در ترکیه می تواند ذهن شما را نسبت به این موضوع کاملا روشن نماید , در ابتدا باید یادآوری کنیم که دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند با داشتن مجوز کار به کار دانشجویی در ترکیه بپردازند و دانشجویان مقاطع فوق دیپلم و کارشناسی پس پایان سال نخست می توانند با دریافت مجوز کار به کار دانشجویی در ترکیه مشغول شوند.

همچنین دانشجویان خارجی تنها 30 ساعت در هفته مجاز به کار کردن بوده و بر اساس قانون ، مجاز به کار در ادارات دولتی این کشور نیز نمی باشند. همچنین داشتن تسلط به زبان ترکی تاثیر بسیار بالایی بر یافتن کار دارد؛ به طوری که تقریبا بدون داشتن تسلط به زبان ترکی احتمال یافتن شغل صفر است.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند بدون محدودیت در زمان، شغل یا حوزه کاری در موسسات و دانشگاه هایی که در حال تحصیل می باشند؛ مشغول به کار نیز شوند. ضمنا دقت داشته باشید که دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه در مقاطع فوق دیپلم و کارشناسی می شوند؛ نه تنها در حین تحصیل بلکه پس از اتمام تحصیل نیز نمی توانند مجوز کار دریافت نمایند.

اما در این گوشه از مقاله به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم که حتما عنوان روش های مهاجرت به ترکیه را خوانده و با دیگر روش های قانونی مهاجرت و نقل مکان به ترکیه آشنا شوید؛ مزایا و ویژگی های آنان را بشناسید و از مدارک و شرایط موردنیاز آنان مطلع گردید؛ شاید روشی دیگر نیز مناسب شما باشد.

درآمد کار دانشجویی در ترکیه

درآمد کار دانشجویی در ترکیه

معمولا دانشجویان در مقابل کار دانشجویی ترکیه مزد و حقوق دریافت می کنند و یقینا هر شغلی درآمدی متفاوت دارد؛ اما به طورکل میزان درآمد کار دانشجویی ترکیه بسیار کم و اندک است. بازهم همین مزد کم و اندک برای یک دانشجو می تواند کمک قابل توجهی شناخته شود و از بار فشار مالی آن ها بکاهد . حقوق کارهای دانشجویی ترکیه معمولا دارای حد یا مبلغ مشخصی نیستند و همواره به صورت قراردادی با توجه به سختی کار، تخصص مورد نیاز و غیره تعیین می شوند. اما در سال 2023 نسبت به سال های پیش کمی میزان نرخ دستمزدها افزایش داشته و حقوق کار دانشجویی در ترکیه در برخی موارد تا 350 دلار در ماه نیز می رسد.

به طور معمول به دانشجویان بابت مشاغل ساده مبلغی از 100 تا 300 دلار ماهانه دستمزد داده می شود که البته این میزان با درآمد دانشجویان در کشورهای اروپایی قابل مقایسه نبوده و درآمدی کمتر است؛ اما هزینه ها نیز باز در ترکیه کمتر و ارزان تر بوده و مالیاتی نیز شامل حال این دستمزد دانشجویان نمی شود.

در رابطه با کار دانشجویی در ترکیه و مهاجرت به این کشور، بهتر است که حتما با هزینه های زندگی در ترکیه پس از مهاجرت آشنا شوید و از میزان مخارج و مبالغ اجناس و کالاها مطلع گردید تا بتوانید ضمن داشتن برنامه ای دقیق ، بودجه خود را سنجیده و در حین اقامت با مشکل مالی مواجه نشوید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

انواع کارهای دانشجویی در ترکیه

شما با اخذ اجازه کار دانشجویی در ترکیه قادر هستید تا به صورت پاره وقت در زمینه های مختلفی مشغول به کار شوید که هم درآمدی کسب کرده و هم در صورت فعالیت در زمینه تحصیلی خود، تجربه و سابقه کاری مفید را برای خود به دست آورید. 

در ترکیه برخی از مشاغل بیش تر سایر حرفه ها مورد توجه دانشجویان می باشد و از جهات مختلفی برای دانشجویان مناسب تر هستند.

مشاغلی که نیاز به تخصصی خاص دارند، یقینا از مزد بهتری هم برخوردار هستند، پس سعی کنید که یک تخصص مناسب را کسب کرده تا بتوانید از طریق آن شغلی در این کشور بیابید.

جهت اطلاع از انواع کارهای دانشجویی در ترکیه و همچنین میزان دستمزدهای آنان با مشاورین ما در آی مهاجرتی تماس گرفته و اطلاعات مورد نیازتان را از آنان بخواهید؛ اما برخی از برترین شغل های مناسب و ایده آل برای دانشجویان در ترکیه به شرح زیر می باشند:

Types Of Students' Job In Turkiye

ردیفشغل
1تدریس زبان های خارجی انگلیسی، فرانسوی و غیره
2دستیار تحقیق و پژوهش در دانشگاه
3دستیار اداری
4دستیار پزشکی
5صندوقداری و کار در فروشگاه های غذایی
6فروشندگی در فروشگاه های مختلف
7مدیریت رسانه های اجتماعی مختلف
8وبلاگ نویسی و خبرنگاری
9دستیار کتابخانه
10تور گاید

پیدا کردن کار دانشجویی در ترکیه

شما به محض اینکه اجازه کار پاره وقت دانشجویی در ترکیه را به دست آورید باید برای پیدا کردن کار دانشجویی در ترکیه اقدام کنید تا شغلی مناسب و مورد پسند را بیابید. روش های مختلفی برای جستجوی کار پاره وقت وجود دارد؛ که مناسب ترین آن ها مراجعه به امور دانشجویی دانشگاه و تابلوهای اعلانات در محیط دانشگاه است که تمام کارفرمایانی که نیازمند دانشجو برای مشاغل خود هستند؛ آگهی های خود را آن جا قرار می دهند.

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که می توانند در محیط دانشگاه نیز به عنوان دستیار پژوهش و تحقیقات و یا دستیار آموزش نیز مشغول به کار شده و حقوقی نیز کسب نمایند؛ یا در موسسات تحقیقاتی خارج از دانشگاه یا در ارتباط با دانشگاه و در زمینه تحصیلات خود مشغول به کار شوند. اما دانشجویان کارشناسی معمولا باید به فعالیت و کار در خارج از دانشگاه فکر کنند.

معمولا مشاغل درون دانشگاه بسیار مناسب تر هستند؛ مانند دستیار پژوهش RA که در آن دانشجو باید در کمک به استاد در کارها و پروژه های تحقیقاتی وی همراهی نماید و یا دستیار آموزش TA که در آن دانشجو باید در وظایف آموزشی مانند تصحیح برگه، برگزاری آزمون، برگزاری جلسات حل تمرین، سازماندهی رویدادهای آموزشی و غیره کمک نماید و در مقابل آن حقوقی دریافت می نماید.

اگر علاقمند به تحصیل در کشور ترکیه هستید، مطالب زیر اطلاعاتی که یه دانشجو در این کشور نیاز خواهد داشت را به شما خواهند داد.

جستجوی آنلاین کار دانشجویی در ترکیه

یکی از روش های مناسبی که امروزه مورد علاقه هم کافرمایان و هم کاریابان قرار گرفته است، جستجوی آنلاین و اینترنتی کار می باشد. به همین خاطر جستجوی آنلاین کار دانشجویی در ترکیه نیز از بازده بسیار بالایی برخوردار است و دیگر اکثر کارفرمایان فرصت های شغلی خود را در سایت های کاریابی ثبت کرده و دانشجویان نیز در همین سایت ها به جستجو مشغول می شوند.

برخی از برترین و معتبرترین سایت های آنلاین جستجوی کار دانشجویی در ترکیه به شرح زیر است:

  • isbul.net
  • kariyer.net
  • grabjobs.co/turkey
  • yenibiris.com
  • glassdoor.com
  • eleman.net
  • tr.indeed.com
جستجوی آنلاین کار دانشجویی در ترکیه

در این مطلب به طور خلاصه با کار دانشجویی در ترکیه برای دانشجویان خارجی آشنا شدید، اگر سوال یا ابهامی داشته و یا نیاز به مشاوره و اخذ مشورت دارید؛ تیم آی مهاجرتی در دفتر غرب ودفتر مرکزی تهران و همچنین دفتر شیراز آماده ارائه بهترین مشاوره ها به شما عزیزان هستند. مشاوره ابتدایی و اولیه را کاملا رایگان از مشاورین ما بخواهید.

سوالات پر تکرار کار دانشجویی در ترکیه برای دانشجویان خارجی

در این مطلب با کار دانشجویی در ترکیه برای دانشجویان خارجی شما را آشنا کردیم؛ در ادامه به برخی از سوالات پر تکرار در این زمینه نیز پاسخ دادیم، اما اگر ابهامی دارید، می توانید از طریق بخش دیدگاه در پایین هر مقاله با کارشناسان آی مهاجرتی در تماس باشید، پرسش خود را درج کنید و پاسخ کارشناسان ما را دریافت نمایید.

این موضوع بستگی به قرارداد میان کارفرما و کارگر دارد و می تواند از ماهانه 100 دلار تا حداکثر 350 دلار نیز برسد.

بله، داشتن تسلط کافی به زبان ترکی تاثیر بسیار زیادی بر پذیرش و استخدام دانشجویان دارد.

بله، دانشجویان مقاطع تکمیلی با داشتن مجوز کار می توانند به کاره پاره وقت مشغول شوند و دانشجویان فوق دیپلم و کارشناسی نیز پس از پایان سال اول تحصیلی خود می توانند به این اقدام دست بزنند.

خیر، داشتن ویزای تحصیلی به تنهایی برای این کار کافی نیست و باید حتما مجوز کار را نیز از دولت دریافت کنید.

بله، در ترکیه امکان کار دانشجویی در شرکت ها و ادارات دولتی وجود ندارد.

با مشاهده ویدئوهای زیر می توانید تجربه دریافت ویزا و تجربه همکاری با آی مهاجرتی را از زبان کلاینت های ما بشنوید:

پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه