تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان – لیست دانشگاه ها + شرایط پذیرش

وجود مزایای بسیاری نظیر تحصیل رایگان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، اعتبار بالای مدرک، آینده شغلی مناسب، هزینه‌های زندگی ارزان و بسیاری موارد دیگر تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان را به یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های دانشجویان ایرانی مبدل ساخته است.

برای رسیدن به تحصیل ارشد در آلمان باید از شرایط و چگونگی پذیرش در دانشگاه‌های این کشور اطلاع دقیقی داشته و مدارک لازم آن را نیز جمع‌آوری و ارسال نمایید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان - لیست دانشگاه ها + شرایط پذیرش

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان می تواند تنها با پرداخت مبلغ اندکی بابت هزینه ثبت نام رایگان تلقی شود.

فهرست مطالب

علاوه بر مطالعه این مقاله از طریق تماس با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز، شرایط تحصیل در مقطه کارشناسی ارشد رشته دلخواهتان را هرچه بیشتر بشناسید و حتما عنوان تحصیل در آلمان 2024  را نیز در سایت ما مطالعه نمایید تا به شناخت کامل ترین از سیستم آموزشی این کشور برسید.

چرا تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا آلمان برای کارشناسی ارشد انتخاب خوبی است. برخی از مزایای برتر تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان عبارتند از:

  • بدون هزینه تحصیل: اکثر دانشگاه‌های دولتی در آلمان شهریه اندکی را دریافت می‌کنند، حتی برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا.
  • مدارک معتبر جهانی: آلمان خانه برخی از دانشگاه‌های برتر کارشناسی ارشد است که مدارک آن‌ها در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است.
صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
  • دوره‌های آموزش زبان انگلیسی: با افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی، دوره‌های تدریس شده به زبان انگلیسی نیز در دانشگاه‌های آلمان برای ادامه برنامه‌های کارشناسی ارشد افزایش یافته است.
  • آموزش با کیفیت بالا: آموزش در دانشگاه‌های آلمان به دلیل ماهیت بین رشته‌ای و تاکید تحقیقاتی شناخته شده است.
  • فرصت‌های جذاب برای آینده: از آن‌جایی که آلمان خانه تعدادی از شرکت‌های بزرگ است، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان در رشته‌های مورد نظر خود شغل پیدا کنند.
  • بورسیه‌های مختلف: دانشجویان می‌توانند از بورسیه تحصیلی برای تحصیل ارشد در آلمان استفاده کنند. تعدادی بورسیه دولتی و غیر دولتی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد.
  • فرصت‌های کار پاره‌وقت: دانشجویان می‌توانند برای کمک به تامین مالی تحصیل و هزینه‌های زندگی خود شغل پاره‌وقت در آلمان پیدا کنند.
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان - لیست دانشگاه ها + شرایط پذیرش

شرایط تحصیل دوره کارشناسی در آلمان

برای ارسال درخواست تحصیل دوره کارشناسی در آلمان می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دانشگاه و یا از طریق پورتال Uni-Assist اقدام کنید که این امر به دانشگاه انتخابی شما وابسته است که از کدام طریق درخواست‌های پذیرش در این دوره تحصیلی را اخذ و بررسی می‌نماید.

اولین و مهم‌ترین شرط لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان داشتن و ارائه مدرک کارشناسی در رشته مرتبط از دانشگاه‌های معتبر است. دانشجویان خارجی نیز می‌توانند مدرک لیسانس خود را ارائه دهند، اما باید مدرک آن معتبر و قابل قبول در کشور آلمان باشد و بتواند تاییدیه ZAB را به دست آورد.

به همین‌خاطر حتما باید پیش از ارسال مدارک از اعتبار آن اطمینان خاطر کسب کنید. داشتن تسلط کافی به زبان آلمانی یا انگلیسی و همچنین ارائه معدل بالای کارشناسی و مقالات و پژوهش‌های بین‌المللی نیز از دیگر شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان است که می‌تواند بر پذیرش و قبولی متقاضی تاثیر بالایی داشته باشد.

ضمنا ممکن است که برخی از دانشگاه‌ها از متقاضیان در آخرین مرحله پذیرش یک مصاحبه به عمل آورند و میزان دانش و قدرت زبان خارجه آنان را بسنجند. حتی برخی از مراکز برای برخی رشته‌های پر متقاضی آزمون ورودی نیز اخذ می‌کنند که این موارد همگی به شرایط رشته و دانشگاه بستگی دارد.

رشته‌های پرطرفدار دوره کارشناسی ارشد در آلمان

انتخاب رشته در دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان وابسته به رشته تحصیلی در دوره کارشناسی خواهد بود و دانشجویان باید در همان شاخه به ادامه تحصیل مشغول شوند. 

به همین‌خاطر رشته‌های پرطرفدار و پر متقاضی دوره ارشد نزدیک و شبیه به دوره کارشناسی هستند. در حال‌حاضر و در سال 2024 رشته‌هایی که برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان بیش‌ترین متقاضی را دارند بدین شرح هستند:

  • کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
  • کارشناسی ارشد مهندسی عمران
  • کارشناسی ارشد مهندسی برق
  • کارشناسی ارشد مدیریت
  • کارشناسی ارشد علوم و مهندسی کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد آی‌تی
  • کارشناسی ارشد مهندسی خودرو
  • کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در آلمان

هیچ دانشجویی نیست که به تحصیلات رایگان در خارج از کشور علاقمند نباشد، به خصوص در کشوری نظیر آلمان که مزایای تحصیل در آن بسیار زیاد است. اگر به دنبال تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در آلمان هستید، باید حتما در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته و ثبت‌نام کنید، چون دانشگاه‌های دولتی از دانشجویان شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند. البته برای هر ترم تحصیلی باید مبلغی بسیار کم را برای ثبت‌نام و هزینه‌های اداری و دفتری بپردازی که چیزی کمتر از 300 یورو خواهد بود. اما دانشگاه‌های خصوصی شهریه خود را کامل اخذ می‌کنند. ضمنا فراموش نکنید که هزینه‌های اقامت و زندگی نیز وجود دارد که در صورت رسیدن به بورسیه‌های تحصیلی شاید بتوانید آن‌ها را نیز پوشش داده و به تحصیلاتی کاملا رایگان در آلمان برسید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی

کشور آلمان طی سالیان گذشته یکی از قطب‌های بزرگ در جذب دانشجویان خارجی بوده است و همین امر باعث شده که به ارائه و آموزش رشته‌های مختلف به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور اهمیت بسیار بیش‌تری داده شود. به همین‌خاطر دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در رشته‌های مختلفی به زبان انگلیسی در آلمان مشغول به تحصیل شوند.

ضمن این‌که دوره‌های انگلیسی زبان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی یعنی دوره‌های ارشد و دکترا بسیار بیش‌تر از دوره کارشناسی است. به همین دلیل می‌توان گفت که اکثر رشته‌های تحصیلی در این دوره را می‌توان به زبان انگلیسی حداقل در یکی از دانشگاه‌های آلمان به تحصیل پرداخت.

البته باید توجه کنید که ارائه مدرک زبان از سوی اکثریت دانشگاه‌ها الزامی بوده و درخواست می‌شود. حتی دانشجویان می‌توانند پیش از درخواست تحصیل در دانشگاه در دوره های زبان در آلمان شرکت کرده و مدرک معتبر و تسلط لازمه را به دست آورند که تمامی جزئیات آن را در مقاله مربوطه شرح داده‌ایم.

دقت کنید که حتما مدرک زبان مورد نیاز را از دانشگاه انتخابی خود استعلام کنید، به طورکل ارائه مدارک زیر برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان مورد قبول اکثر مراکز واقع خواهد شد:

  • IELTS 6
  • TOFFEL 90
  • TestDaF 5
  • DSH 2

هزینه‌ تحصیل کارشناسی در آلمان

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان شامل دو بخش شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی خواهد شد که اگر در دانشگاه‌های دولتی قصد تحصیل داشته باشید، نیازی به پرداخت شهریه وجود ندارد و سالانه مبلغ کمی را فقط بابت هزینه ثبت‌نام باید بپردازید.

البته تحصیل ارشد در دانشگاه‌های خصوصی آلمان متفاوت است و کاملا با پرداخت شهریه همراه خواهد بود که بازهم در مقایسه با دیگر کشورهای باکیفیت اروپا ارزان‌تر است. اما شهریه دانشگاه‌های غیر انتفاعی آلمان برای این مقطع تحصیلی سالانه از 5 هزار یورو تا 40 هزار متغیر است که به دانشگاه، رشته و زبان تحصیل بستگی دارد.

در رابطه با میزان هزینه‌های زندگی نیز باید بدانید که متوسط مخارج یک دانشجو در آلمان ماهانه 850 یورو خواهد بود. البته قابل ذکر است که میزان مخارج و به خصوص میزان اجاره مسکن در شهرهای آلمان متفاوت است و سبک زندگی و نوع اقامت نیز تاثیر بالایی بر میزان مخارج خواهند داشت.

معتبرترین دانشگاه‌های کارشناسی ارشد در آلمان

آلمان در قلب اروپا مامن معتبرترین دانشگاه‌های کارشناسی ارشد است که وجود این مراکز آموزشی باعث افزایش اعتبار و رشد سطح آموزش و پرورش در این کشور شده است. 

یقینا چنین مراکز معتبر و شناخته شده ای از سوی دانشجویان خارجی بسیاری مورد توجه قرار می گیرد و سالانه افراد بسیاری برای تحصیل در آنها راهی این کشور خواهند شد.

یقینا دریافت مدرک از این دانشگاه ها می تواند آینده شغلی شما را تا حد بسیاری تضمین نماید. 

پیشنهاد می کنیم برای انتخاب دانشگاه با تیم مشاورین آی مهاجرتی مشورت نموده تا بر اساس رزومه و سوابق خود بتوانید به بهترین و معتبرترین گزینه ممکن برسید. 

اما جهت آگاهی بیش تر معتبرترین دانشگاه‌های کارشناسی ارشد در آلمان را مشاهده خواهید نمود:

نام دانشگاه رتبه جهانی در QS رتبه جهانی در TIMES
دانشگاه فنی مونیخ 37 30
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ 54 38
دانشگاه هایدلبرگ 87 47
دانشگاه آزاد برلین 98 102
دانشگاه RWTH آخن 106 90
دانشگاه هامبولت برلین 120 87
دانشگاه فنی برلین 154 156
دانشگاه فرایبورگ 192 113
دانشگاه هامبورگ 205 128

کار در حین تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

یکی از مزیت‌های بسیار بزرگ تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان امکان کار و کسب درآمد در حین تحصیل است. با این کار شما می‌توانید بخش عمده‌ای از هزینه‌های اقامتی خود را به دست آورید و بسیاری از فشارهای مالی به خود و خانواده‌تان را از میان بردارید. ضمنا برای کار در حین تحصیل نیاز به دریافت مجوز جداگانه‌ای نیست و ویزای تحصیلی همراه با مجوز لازمه خواهد بود.

البته دانشجویان خارجی در آلمان قادر به کار به صورت تمام وقت نیستند و باید پاره‌وقت کار کنند. 

دولت به شما اجازه 120 روز در طول یک سال را خواهد داد و کار کردن بیش از این مقدار غیرقانونی خواهد بود. 

همچنین میزان مزد پرداختی به دانشجویان معمولا به ازای هر ساعت کار حداقل 9.5 یورو خواهد بود.

توجه نمایید که اگر میزان درآمد دانشجویان ماهانه کمتر از 450 یورو باشد، نیازی به پرداخت مالیات نخواهد بود، اما اگر درآمد شخص بیش از این رقم شود مشمول پرداخت مالیات شده و باید بر اساس قوانین مالیاتی و مقادیر تعریف شده مالیات خود را بپردازد.

 

کار در حین تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

به عنوان یک دانشجوعلاقه مند به دانشگاه‌های آلمان ، اطلاعات موجود در مقالات زیر بسیار راهگشا خواهد بود:

جهت پذیرش کارشناسی ارشد در آلمان چه مدارکی نیاز است؟

برای پذیرش و تحصیل ارشد در آلمان باید مدارک مورد درخواست دانشگاه انتخابی خود را تهیه و جمع‌آوری نموده و به همراه درخواست ثبت‌نام برای آنان ارسال نمایید. توجه داشته باشید که ممکن است این مدارک باتوجه به دانشگاه‌های مختلف و شرایط متفاوت افراد با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند.

به همین‌خاطر حتما پیش از اقدام با ارتباط با دانشگاه از مدارک مورد نیاز اطلاع دقیق و به روزی کسب کنید. اما به طورکل مدارکی که برای تمامی متقاضیان تحصیل در کارشناسی ارشد در آلمان نیاز خواهد بود را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • تکمیل فرم ثبت‌نام و ارسال به صورت آنلاین
  • مدرک تحصیلی کارشناسی معتبر
  • ریز نمرات مقطع کارشناسی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • انگیزه‌نامه جذاب و قوی
  • ارائه مقالات، تحقیق، پژوهش و هرگونه فعالیت و افتخار بین‌المللی
  • پاسپورت معتبر

لازم است توجه داشته باشید که پس از اخذ پذیرش و ثبت‌نام در دانشگاه‌های آلمان باید برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید تا اجازه ورود به خاک این کشور و اقامت و زندگی در آن را به دست آورید. مراحل اخذ ویزا کاملا مجزا و جدای از مراحل پذیرش از دانشگاه است و در ارتباط با سفارت آلمان خواهد بود. عنوان اخذ ویزای دانشجویی آلمان تمام جزئیات و مراحل لازم را برای شما شرح خواهد داد.

وبینار بررسی شرایط تحصیل در کشور آلمان

اطلاع از سیستم آموزشی کشور آلمان به شما کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاهی به هرآنچه که در ذهن دارید، برسید.

این وبینار از کارشناس ارشد مهاجرتی ما را تماشا نموده و جهت هرگونه اطلاعات بیشتر با دفاتر تهران و یا شیراز تماس بگیرید.

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار تحصیل در آلمان

مراحل دریافت ویزای تحصیلی برای کارشناسی ارشد آلمان

همان‌طورکه گفتیم مراحل دریافت ویزای تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان کاملا از مراحل پذیرش و ثبت‌نام جدا می‌باشد. برای دریافت ویزای تحصیلی باید طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  • از دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل دوره کارشناسی ارشد پذیرش بگیرید.
  • درخواست صدور ویزای خود را به صورت آنلاین برای کارگزاری ویزامتریک ارسال کرده و زمان حضور در سفارت و کارگزاری را تعیین کنید.
  • تمامی مدارک مورد درخواست برای صدور ویزا را با دقت کامل جمع‌آوری کنید.
  • در تاریخ مشخص شده در دفتر کارگزاری حاضر شده و مدارک را به آنان تحویل داده و مراحل بیومتریک خود را پشت سر بگذارید.
  • کارگزاری بعد از بررسی مدارک و صحیح بودن آن‌ها خود تمامی مدارک را به سفارت ارسال می‌کند.
  • در تاریخ مقرر در سفارت آلمان حضور یافته هزینه‌های صدور ویزا را پرداخت کنید.
  • مصاحبه خود را انجام داده و در نهایت منتظر اعلام نتیجه از سفارت بمانید.

شرایط اقامت پس از تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

یکی از دلواپسی‌های بزرگ دانشجویان پس از تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان شرایط اقامتی آنان است که به چه نحو می‌باشد. باید بدانید که پس از پایان تحصیلات به دانشجویان خارجی اجازه اقامت اضافه حداکثر به مدت 18 ماه داده خواهد شد تا آنان برای یافتن شغل مناسب اقدام نمایند.

در صورت یافتن شغل و استخدام ویزای شخص از ویزای تحصیلی به ویزای کار تغییر پیدا کرده و شخص می‌تواند در آلمان زندگی و کار کند. حتی پس از مدت 3 تا 5 سال کار و زندگی در این کشور فرصت دریافت اقامت دائم برای وی فراهم می‌آید. ضمنا 3 سال پس از دریافت اقامت دائم در صورت درخواست می‌توان برای پاسپورت و تابعیت آلمان نیز اقدام کرد.

سوالات پرتکرار راهنمای جامع تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

با مطالعه سوالات پرتکرار در پایان می‌توانید برخی از اطلاعات مهم را به صورت خلاصه دریافت نموده و از طریق بحش دیدگاه نیز سوالات خود را با مشاورین ما در میان بگذارید.

باتوجه به رشته‌های مختلف تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان می‌تواند 1 تا 2 سال به طول انجامد.

بله دانشجویان بین‌المللی در حین تحصیل ارشد در آلمان قادر هستند تا به کار پاره‌وقت مشغول شوند و درآمدی به دست آورند.

بله دانشگاه‌های کشور آلمان برای پذیرش در دوره‌های کارشناسی ارشد از دانشجویان درخواست مدرک زبان معتبر دارند.

بله تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان برای تمامی دانشجویان خارجی و داخلی علاقمند به دوره‌های کارشناسی ارشد رایگان است.

بله در صورتی‌که بتوانید در شغلی مناسب و در زمینه تحصیلات خود استخدام و به کار مشغول شوید، قادر به ادامه اقامت و زندگی در آلمان خواهید بود.

کلاینت‌های ما با بیان تجربه خود از آی مهاجرتی، شما را در تصمیم گیری یاری خواهند نمود:

نمایش ویدیو درباره کاور میلاد مهدیان
نمایش ویدیو درباره کاور محمد هومن الوندی
نمایش ویدیو درباره کاور سارا کیایی
نمایش ویدیو درباره کاور فائزه گل محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه