بررسی کامل هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان بوده و هزینه چندانی برای افراد در پی ندارد، اما برای اقامت و زندگی در این کشور افراد باید  مخارجتان را تامین نمایید.

آلمان به عنوان یکی از مقرون به صرفه‌ترین مقصدهای دانشجویی در اروپا، زندگی دانشجویی با حداقل 700 یورو را به شما ارائه می‌دهد، تا انتهای این مقاله با ما باشید تا از تمامی جزئیات به خوبی مطلع شوید.

بررسی کامل هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان بسیار مقرون به صرفه بوده و با هزینه شخصی از ماهیانه 700 یورو آغاز شده و در برخی موارد با دریافت بورسیه نیز می تواند به صفر برسد.

فهرست مطالب

خوشبختانه کشور آلمان در مقایسه با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای هم تراز خود در اروپا از هزینه‌های زندگی و اقامتی ارزان‌تری برخوردار بوده که این یکی از مزیت‌های بزرگ تحصیل در این کشور است. اما همچنان نمی‌توان آن را در زمره کشورهای بسیار ارزان این قاره قرار داد.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان اصلی‌ترین مبحث مخارج و هزینه‌های پیش روی دانشجویان در این کشور است که البته هزینه‌های زندگی هر دانشجو با دیگر افراد با توجه به سبک زندگی متفاوت خواهد بود . در این مطلب تیم مشاورین آی مهاجرتی تلاش نموده تا با جمع‌آوری اطلاعات شما را از کلیات این مخارج و مبالغ خدمات و کالاها در این کشور مطلع سازد.

البته باید توجه داشته باشید که اگر بتوانید از شرایط بورسیه های تحصیلی آلمان مطلع شده و به یکی از آن‌ها دست پیدا کنید، شاید بخشی از هزینه‌های شما و یا حتی تمامی آن با توجه به نوع بورسیه نیز قادر به پوشش باشد. به همین‌خاطر حتما عنوان مربوطه را مطالعه نموده و شرایط خود را برای رسیدن به این کمک هزینه‌های تحصیلی در این کشور مورد سنجش قرار دهید.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
بررسی کامل هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در آلمان

اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی یکی از مورد تقاضاترین روش‌های اقامتی و انتخاب مسکن میان دانشجویان بین‌المللی است که معمولا به خاطر کاهش هزینه‌ها و ارزان‌تر بودن آن‌ها در مقایسه با سایر روش‌های اقامتی مورد پسند واقع شده است. البته باید توجه کنید که انواع خوابگاه‌های دانشجویی با قیمت‌های مختلفی وجود دارد که در عنوان هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در آلمان کاملا آن‌ها را شرح داده‌ایم.

اما برای آشنایی خلاصه با میزان هزینه‌های خوابگاه‌ها باید بدانید که قیمت خوابگاه‌ها در شهرهای مختلف و همچنین برای دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. همچنین تعداد افراد در یک اتاق نیز بر میزان قیمت‌ها تاثیرگذار است. به طورکلی هزینه ماهانه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی آلمان را می‌توان از 150 یورو تا 400 یورو در نظر گرفت.

البته باید خاطرنشان کرد که فرصت اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی برای تمامی دانشجویان بین‌المللی حداقل در ترم‌های اول وجود نخواهد داشت، به همین‌خاطر بهتر است که حتما از میزان قیمت‌ها برای دیگر روش‌های انتخاب مسکن اطلاع مناسبی کسب کنید.

هزینه‌های محل اقامت برای تحصیل در آلمان با توجه به سبک زندگی

باید گفت که میزان هزینه‌های محل اقامت برای دانشجویان می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر میزان کل مخارج آنان داشته باشد و باتوجه به نوع مسکنی که انتخاب خواهند کرد، این بخش از هزینه‌ها شاید به بیش‌ترین بخش از هزینه‌های زندگی آنان در آلمان مبدل شود.

 

پس بسیار مهم است که بر اساس بودجه خود محل اقامتتان را برگزینید. معمولا خوابگاه‌های دانشجویی ارزان‌ترین گزینه اقامتی دانشجویان است و پس از آن اجاره آپارتمان به صورت مشترک با چند دانشجو مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش است. اما گران‌ترین روش نیز اجاره آپارتمان به صورت شخصی خواهد بود.

البته باید سبک و علاقه خودتان را نیز مد نظر قرار دهید و باتوجه به کلیه پارامترها و عوامل تعیین کننده بهترین گزینه را انتخاب نمایید. به طورکل و به طور متوسط هزینه اقامت در هریک از این گزینه‌ها می‌تواند به صورت زیر باشد:

نوع محل اقامت هزینه ماهانه به طور متوسط
خوابگاه دانشجویی 250 یورو
اجاره آپارتمان مشترک 450 یورو
اجاره آپارتمان 1 خوابه شخصی 800 یورو

البته این موضوع را باید مدنظر قرار دهید که نرخ اجاره ملک در شهرهای مختلف آلمان می‌تواند در برخی موارد بسیار متفاوت باشد. به همین‌خاطر شهر محل تحصیل و اقامت دانشجو می‌تواند بر روی مبلغ اجاره مسکن و در نهایت هزینه‌های زندگی وی تاثیر بالایی داشته باشد.

ضمن این‌که باید بدانید به طور معمول قیمت اجاره در شهرهای بزرگ و مهم و پر جمعیت این کشور از شهرهای کوچک و روستاها گران‌تر است. همچنین گزینه‌های مناسب و مقرون به صرفه برای دانشجویان نیز در این شهرها بسیار سریع از دسترس خارج شده و به اجاره می‌روند. جهت آشنایی بیش‌تر قیمت اجاره آپارتمان در شهرهای دانشجویی و مهم آلمان را مشاهده خواهید کرد:

شهر آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر آپارتمان یک خوابه در حومه شهر
برلین 1,272.53 یورو 907.96 یورو
مونیخ 1,376.53 یورو 1,090.39 یورو
فرانکفورت 1,187.11 یورو 816.82 یورو
درسدن 728.33 یورو 457.78 یورو
آخن 587.50 یورو 481.43 یورو
کلن 907.14 یورو 701.54 یورو

وبینار بررسی تخصصی شرایط تحصیل در آلمان

تحصیل در کشور آلمان با مزایای بی‌شماری همراه است که با تماشای این وبینار می‌توانید به جزئیات دقیق آن پی ببرید.

به خاطر داشته باشید که مشاورین ما در دفاتر آی مهاجرتی پاسخگوی تمامی سوالات شما هستند و تنها کافی است تا با درج شماره تماس خود در باکش مشاوره رایگان شرایط خود را بررسی کنید.

 

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار تحصیل در آلمان
راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

هزینه غذا برای دانشجو

هزینه خوراک و غذا یکی‌دیگر از بخش‌های مهم در هزينه زندگي دانشجويي در المان است که شاید بتواند بعد از هزینه‌های مسکن بیش‌ترین مقدار را به خود اختصاص دهد، البته همانطور که گفتیم برای افراد مختلف ممکن است این شرایط متفاوت باشد. باید گفت که قیمت غذا و خوراک در آلمان گران نیست.

همچنین اگر می‌خواهید که هزینه کمتری بابت خوراک خود در ماه هزینه کنید، بهتر است از سلف سرویس دانشگاه و یا در آشپزخانه خودتان غذای خود را تهیه کرده و مصرف کنید، چون صرف غذا در رستوران و به طورکل خارج از خانه و دانشگاه گران‌تر است. 

علاوه بر این مبالغ خوراکی در شهرهای مختلف نیز با یکدیگر می‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشد.

یک دانشجو برای خوراک خود ماهانه مبلغی در حدود 150 یورو تا 250 یورو را در نظر داشته باشد. 

در جدول قیمت برخی اقلام خوراکی اصلی را مشاهده خواهید کرد:

نوع خوراک قیمت
1 لیتر شیر 1.08 یورو
1 کیلو برنج 2.71 یورو
12 عدد تخم‌مرغ 3.29 یورو
1 کیلو فیله مرغ 15.48 یورو
1 کیلو سیب 2.36 یورو
1 کیلو موز 2.07 یورو
1.5 لیتر آب معدنی 0.69 یورو

قطعا علاوه بر هزینه‌های زندگی دانشجویی، سوالات زیادی دردر رابطه با کشور آلمان دارید که برخی از آنها در عناوین زیر پاسخ داده شده اند:

هزینه حمل ونقل در آلمان برای یک دانشجو

هزینه حمل‌ونقل یکی‌دیگر از موارد مهم در هزینه ماهانه زندگی دانشجویی در آلمان است که باید مورد توجه قرار بگیرد. میزان این هزینه می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، عواملی نظیر: فصله محل اقامت دانشگاه، میزان گشت‌وگذار در شهر، سفر به نقاط مختلف شهر، نوع وسیله نقلیه مورد استفاده و غیره.

اما از این مورد در هر صورت در دنیای امروز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. البته باید بدانید که قیمت وسایل نقلیه عمومی در آلمان ارزان و بسیار با کیفیت است و همواره سرویس‌هایی در دانشگاه برای جابه‌جایی دانشجویان به صورت رایگان یا ارزان وجود دارد. 

همچنین دانشجویان می‌توانند از تخفیف‌های خوبی در استفاده از وسایل نقلیه عمومی برخوردار شوند.

دانشجویان ممکن است ماهانه حداکثر 100 یورو هزینه برای حمل‌ونقل خود داشته باشند. اما هزینه برخی از وسائل نقلیه در آلمان نیز بدین شرح است:

نوع وسیله مبلغ
بلیت یکطرفه مترو 3 یورو
هزینه ماهانه مترو 50 یورو
هزینه شروع تاکسی 4.4 یورو
هزینه هر 1 کیلومتر مسافت با تاکسی 2 یورو

The cost of student clothing in Germany

هزینه پوشاک و لباس برای دانشجو در آلمان

هزینه پوشاک و لباس را می‌توان یکی از موارد در هزینه ی زندگی دانشجویی در آلمان دانست که بسیار به نوع زندگی و علاقه آنان بستگی دارد. 

این که هر شخصی مایل باشد چه میزان و با چه مبالغی برای پوشاک خود هزینه نماید بسیار متفاوت است. اما قیمت پوشاک نیز در آلمان گران نیست.

همچنین انواع کیفیت‌ها، برندها و قیمت‌ها در دنیای پوشاک آلمان می‌توان مشاهده کرد. قیمت برخی از مرسوم‌ترین لباس‌ها در آلمان بدین صورت است:

نوع پوشاک قیمت
شلوار جین 50 تا 100 یورو
لباس تابستانه 20 تا 70 یورو
کفش ورزشی 60 تا 130 یورو
کفش مردانه چرم و رسمی 60 تا 180 یورو

هزینه قبوض و انرژی در آلمان برای دانشجویان

تا به این‌جا برخی از پارامترهای تعیین کننده در هزينه زندگي دانشجويي در آلمان را شناختیم. اما علاوه بر میزان مخارج و هزینه‌ها شما باید از شرایط تحصیل در آلمان و بررسی شرایط این کشور نیز مطلع باشید تا بتوانید در رشته مورد علاقه و دانشگاهی بسیار معتبر موفق به اخذ پذیرش و در نهایت دریافت مدرک شوید، مطالعه مقاله مربوطه را فراموش نکنید.

اما در ادامه بررسی هزینه زندگی دانشجو در المان لازم است بگوییم که هزینه قبوض و انرژی در آلمان برای دانشجویان باتوجه به نوع اقامت آنان متفاوت خواهد بود. برخی از خوابگاه‌ها مبلغ این هزینه را بر روی اجاره دریافت و برخی به صورت جداگانه دریافت می‌کنند.

همچنین اگر به صورت مشترک با دیگر افراد چه در خوابگاه و چه در آپارتمان زندگی کنید، قطعا هزینه این بخش کمتر از زندگی به صورت شخصی و تنها خواهد بود.

اما به طور متوسط باید برای هزینه‌های قبوض و انرژی در آلمان ماهانه 220 یورو را در نظر گرفت. در جدول زیر برخی جزئیات را مشاهده خواهید نمود:

نوع هزینه مبلغ به صورت ماهانه
هزینه آب، برق، گرمایش، سرمایش و زباله 200 یورو تا 467 یورو
هزینه قبض موبایل با اینترنت و مکالمه 10 یورو تا 40 یورو
هزینه اینترنت ADSL 40 یورو تا 50 یورو

هزینه تفریح و سرگرمی در آلمان برای دانشجویان

قطعا در کنار تحصیل و آموزش هر دانشجو نیاز به کمی اوقات فراغت و تفریح برای ریکاوری و آمادگی بیش‌تر خواهد داشت. قطعا هزینه تفریحات و سرگرمی باتوجه به شخصیت هریک از دانشجویان متفاوت است و هرفردی میزان متفاوتی برای این امر هزینه خواهد کرد. ضمن این‌که نوع تفریحات نیز تاثیر زیادی بر قیمت آن‌ها خواهد داشت. ما قیمت برخی از مرسوم‌ترین آن‌ها در آلمان بدین شرح است:

نوع سرگرمی قیمت و مبلغ
بلیت سینما 8 یورو تا 14 یورو
باشگاه بدنسازی بزرگسالان 20 یور تا 50 یورو ماهانه
اجاره زمان تنیس 12 تا 15 یورو در ساعت برای هر نفر

هزینه درمان در آلمان برای دانشجویان

یکی از بخش های بسیار مهم در رابطه با هزینه زندگی دانشجویی آلمان مربوط به هزینه های درمان در این کشور است. باید این موضوع را بدانید که هزینه ها در صورت نداشتن بیمه سلامتی می تواند بسیار گران و کمر شکن باشد. 

با این که هزینه ها در صورت داشتن بیمه سلامتی می تواند حتی رایگان نیز تمام شود.

البته دانشجویان به صورت اجباری باید نسبت به تهیه بیمه درمانی مناسب اقدام کنند. در آلمان، بیمه درمانی طبق قانون برای همه، صرف نظر از وضعیت اقامت یا درآمد، از روز اول ورود شما به کشور اجباری است. بیمه درمان نیز به دو شکل اصلی ارائه می‌شود: 

بیمه درمانی قانونی، معروف به Gesetzliche Krankenversicherung (GKV) و بیمه درمانی خصوصی Krankenversicherung (PKV).

هزینه درمان در آلمان برای دانشجویان

شما این اختیار را دارید که بر اساس نیازهای پوششی و بودجه خود، بین این طرح ها انتخاب کنید. بیمه سلامت عمومی معمولاً حق بیمه کمتری دارد، در حالی که بیمه درمانی خصوصی پوشش گسترده تری را با هزینه بالاتر ارائه می دهد. البته دانشجویان تا سن 30 سالگی قادر به تهیه بیمه دولتی هستند و پس از آن باید بیمه خصوصی تهیه نمایند.

اما به طور متوسط، هزینه بیمه درمانی دانشجویی در آلمان بسته به نوع بیمه ای که واجد شرایط آن هستید (خصوصی یا دولتی) و وضعیت شخصی شما می تواند بین 120 تا 200 یورو در ماه باشد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که دانشجویان نسبت به سایر گروه های مقیم آلمان، حق بیمه ارزان تری را برای بیمه درمانی پرداخت می‌کنند.

در این مطلب با بررسی کامل هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان همراه شما بودیم. برای کسب اطلاعات بیش تر در این باره یا در رابطه با دیگر زمینه ها و موارد مهاجرتی حتما با تیم کارشناسان باتجربه آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز در تماس باشید و سوالات خود را مطرح نمایید.

اطلاع از شرایط کار دانشجویی در آلمان نیز می تواند در تامین مخارج به شما یاری رساند، این طملب را نیز مطالعه فرمایید.

سوالات پرتکرار بررسی کامل هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان

ضمن مطالعه سوالات پرتکراری که برای تمامی شما علاقه‌مندان به این کشور وجود دارد، از طریق بخش دیدگاه با مشاورین ما در ارتباط بوده و تمامی ابهامات خود را برطرف سازید.

هزینه زندگی یک دانشجو در آلمان بدون در نظر گرفتن هزینه مسکن و اجاره به طور متوسط ماهانه 950 یورو خواهد بود.

هزینه حمل‌ونقل برای افراد متفاوت است، اما به طور حداکثر ماهانه 100 یورو خواهد بود.

برای زندگی در کشور آلمان همواره میزان اجاره مسکن بالاترین مقدار از کل هزینه‌های زندگی را شامل می‌شود.

با دریافت بورسیه‌های تحصیلی و یا انجام کار دانشجویی در این کشور خواهید توانست بخش قابل توجه و یا حتی تمامی میزان هزینه‌های اقامتی خود در آلمان را پوشش دهید.

دریافت بیمه درمانی دولتی یا خصوصی برای تمامی دانشجویان خارجی در آلمان اجباری است و این می‌تواند بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان، بستری و دارو را از میان بردارد.

هزینه خوراک و غذا در آلمان برای دانشجویان متفاوت است و هر فردی مبلغ متفاوتی را باید در نظر بگیرد، اما این مقدار ماهانه می‌تواند از 150 تا 250 یورو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه