بورسیه فول فاند آلمان چیست و چه شرایطی دارد؟

در این نوع بورسیه معمولا دانشجو از پرداخت هزینه ثبت‌نام و شهریه دانشگاه معاف می‌شود و مبلغی نیز به صورت ماهانه جهت هزینه‌های زندگی و اقامتی به وی پرداخت می‌شود.

بورسیه‌های فول فاند دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام دارای شرایط مختص به خود بوده و به افراد خاصی ارائه می‌گردند و مبالغ اعطایی آنان نیز با یکدیگر متفاوت است.

بورسیه فول فاند آلمان چیست و چه شرایطی دارد؟

بورسیه فول فاند آلمان بدین معنی است که می‌توانید تمامی مخارج زندگی دانشجویی خود را در این کشور پوشش داده و تحصیلی رایگان را برای خود رقم بزنید.

فهرست مطالب

کشور آلمان علاوه بر این‌که تحصیلات در دانشگاه‌های دولتی خود را به صورت رایگان به دانشجویان ارائه می‌کند، انواع بورسیه‌ها را نیز برای افراد واجد شرایط در نظر گرفته است تا بتوانند از مزایا و امتیازات آنان بهره‌مند شوند. البته لازم به ذکر است که تحصیل در مراکز دولتی آلمان نیاز به پرداخت مبلغی بسیار اندکی جهت هزینه‌های ثبت‌نام دارد، اما شهریه‌ای جهت تحصیل از دانشجویان دریافت نمی‌شود.

اما دانشگاه‌های خصوصی شهریه تحصیلی را کاملا از دانشجویان دریافت می‌نمایند، چون حمایت مالی از سوی دولت دریافت نمی‌نمایند. حال بورسیه‌های تحصیلی نیز دارای انواع مختلفی هستند که می‌توانند به طرق مختلف هزینه‌ها و مخارج دانشجو را پوشش داده و کمک هزینه‌هایی را به آنان اعطا نمایند. در این بین بورسیه‌هایی که علاوه بر شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه، هزینه‌های اقامت و زندگی دانشجو را نیز پوشش می‌دهند را بورسیه فول فاند می‌نامند.

با کارشناسان آی مهاجرتی همراه شوید تا برخی از بهترین و مهم‌ترین بورسیه‌های فول فاند آلمان را به شما معرفی نماییم. البته شرایط بورسیه های تحصیلی آلمان را نیز به طورکلی در مقاله مشخص شده برای شما عزیزان شرح داده‌ایم.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
بورسیه فول فاند آلمان چیست و چه شرایطی دارد؟

معرفی انواع بورسیه فول فاند آلمان

در این بخش بورسیه‌های فول فاندی را به شما معرفی خواهیم کرد که از سوی مراکز و موسسات مختلف در آلمان به دانشجویان ارائه می‌شوند. هریک از این بورسیه‌های تحصیلی دارای شرایط مشخصی بوده و حتی می‌توانند برای دسته‌ای خاص از دانشجویان در نظر گرفته شده باشند.

اما برخی موارد و شرایط وجود دارند که تمامی بورسیه‌های تحصیلی چه فول فاند و چه غیر آن از دانشجویان آنان را درخواست می‌کنند، مثلا داشتن نمرات تحصیلی و معدل بالا در آخرین مقطع تحصیلی، مدرک زبان آلمانی با سطح بالا، گپ تحصیلی کم و معمولا کمتر از 5 سال و غیره. در ادامه به معرفی انواع بورسیه فول فاند آلمان خواهیم پرداخت.

توجه کنید که علاوه بر دریافت بورسیه، انجام کار دانشجویی در آلمان نیز می‌تواند در پوشش هزینه‌های شما نقش پررنگ و تاثیرگذاری داشته باشد، به همین‌خاطر بهتر است که از جزئیات شرایط کار دانشجویی در آلمان در مقاله مشخصه مطلع شده و هرآن‌چیزی که نیاز دارید را در این مقاله به دست آورید.

بورسیه تحصیلی دانشگاه جاکوبز آلمان (Jacobs University Scholarships)

بورسیه تحصیلی دانشگاه جاکوبز آلمان

بورسیه‌های دانشگاه جاکوبز به دانشجویان تا سقف 12000 یورو در سال کمک می‌کند. این کمک هزینه مبتنی بر شایستگی به متقاضیانی ارائه می‌شود که مدرک کارشناسی ارشد را در مهندسی داده، علم داده برای جامعه و تجارت یا مدیریت زنجیره تامین دنبال می‌کنند . دانشگاه جاکوبز برمن یکی از معتبرترین دانشگاه‌های بین‌المللی آلمان است که از بیش از 110 کشور دانشجو دارد. این دانشگاه همواره در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها رتبه بالایی دارد و فارغ‌التحصیلان خود را با فرصت‌های جهانی مجهز می‌کند. دانشگاه جاکوبز برمن به دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد بورسیه ارائه می‌دهد. این بورسیه کل هزینه تحصیل و ثبت نام را پوشش می‌دهد. 

همه متقاضیان موفق به برنامه‌های درجه دانشگاه جیکوبز برای انتخاب در نظر گرفته می‌شوند. تمامی دانشجویان پذیرفته شده به طور خودکار برای بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی بر اساس معدل مقطع کارشناسی (GPA) در نظر گرفته می‌شوند. مبالغ این بورسیه به شرح زیر است:

  • حداقل کمک هزینه تحصیلی 4000 یورو (تضمین شده برای دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا و EFTA)
  • بورسیه تحصیلی 6000 یورویی
  • حداکثر کمک هزینه تحصیلی 8000 یورو (برای دانشجویان از هر ملیتی بر اساس بالاترین معدل در دسترس است)
  • برنامه بورسیه پیشرفت تحصیلی محدودیتی در تعداد بورسیه های اعطا شده ندارد. دانشجویان واجد شرایط نیازی به ارائه درخواست کمک هزینه تحصیلی جداگانه ندارند، زیرا مبلغ بورس تحصیلی همراه با تصمیم پذیرش اعلام خواهد شد. انتخاب صرفاً مبتنی بر شایستگی با توجه به عملکرد تحصیلی قبلی دانش‌آموز است.

شرایط زیر برای دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه جاکوبز نیاز است:

  • عدم نیاز به ملیت خاص
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • داشتن مدرک لیسانس
  • ارائه رزومه‌ای با اطلاعات آکادمیک ، حرفه‌ای و فعالیت‌های فوق برنامه و داوطلبانه 
  • ارائه ریز نمرات مقطع لیسانس
  • گواهی مهارت زبان انگلیسی با حداقل نمره 90 برای تافل، 6.5 برای آیلتس، یا 110 برای Duolingo
  • دو توصیه‌نامه که برتری تحصیلی و تجربه فوق برنامه متقاضیان را نشان می‌دهد.

این بورسیه بیشتر بر اساس دستاوردهای علمی برجسته است. علاوه بر این، خلاقیت فکری، فعالیت‌های فوق‌برنامه، رویکردی باز و تمایل شدید برای تأثیرگذاری در جهان مورد توجه قرار می‌گیرد.

بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه جاکوبز برمن را می‌توان مستقیما از طریق وب‌سایت دانشگاه درخواست کرد. باید با یک حساب کاربری در وب سایت دانشگاه ثبت‌نام کنید. فرم درخواست را پر کنید و تمام مدارک موردنیاز را پیوست کنید. مدارک شامل مقاله، CV، ریز نمرات لیسانس، گواهی مدرک لیسانس، آزمون صلاحیت زبان انگلیسی و دو توصیه‌نامه خواهد بود. درخواست خود را ارسال کنید و منتظر اطلاعات بیشتر باشید.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

Friedrich Ebert Germany Scholarship

بورسیه تحصیلی فردریش ایبرت آلمان

بورسیه تحصیلی فردریش ایبرت به متقاضیان کشورهای جنوب جهانی (آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین)، کشورهای پس از شوروی و همچنین کشورهای اروپای شرقی و جنوب شرقی (EU) تعلق می‌گیرد. 

دانش‌آموزان در هر رشته‌ای واجد شرایط درخواست هستند، اگر شایستگی تحصیلی یا تحصیلی عالی را نشان دهند، مایل به تحصیل در آلمان باشند، به ارزش‌های سوسیال دموکراسی متعهد باشند و بر اساس آن‌ها زندگی کنند.

بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان با عملکرد بالا اعطا می‌شود و شامل یک برنامه سمینار جامع برای کمک به ارتقای صلاحیت‌های اجتماعی و مهارت‌های تحصیلی نامزدها می‌شود.

هر سال به 40 دانش آموز کمک مالی FES تعلق می‌گیرد و به آن‌ها مبلغ ماهانه 830 یورو (برای دانشجویان در برنامه‌های کارشناسی / دیپلم / کارشناسی‌ارشد / آزمون دولتی)، 850 یورو (برای دانشجویان در برنامه‌های کارشناسی ارشد) و 1200 یورو (برای دانشجویان دوره دکترا) پرداخت و هزینه‌های بیمه درمانی نیز تامین می‌شود.

دانشجویان دارای فرزند 276 یورو کمک هزینه خانواده دریافت می‌کنند، ضمن این‌که نیازی به بازپرداخت بورسیه نیست. توجه کنید داشتن شرایط زیر برای دریافت این بورسیه الزامی است:

  • ثبت‌نام در یک موسسه آموزش عالی دولتی یا ایالتی در آلمان
  • عملکرد تحصیلی و علمی بالاتر از حد متوسط و گواهینامه‌های درجه اول پیشرفت تحصیلی در مقطع قبلی
  • مدرک زبان آلمانی ( سطح 2 DSH، سطح 4 Test Daf، Zertifikat C 1 از گوته، Telc C1 Hochschule)
  • تعهد به ارزش‌های سوسیال دموکراسی

بورسیه بنیاد هانریش بول

بورسیه بنیاد هانریش بول برای دانشجویان با استعداد خاص از آلمان و خارج از کشور است. متقاضیان هر رشته و مؤسسه آموزش عالی واجد شرایط دریافت بودجه هستند، دانشجویان با استعدادی که نوید عالی برای مشاغل آکادمیک و حرفه‌ای آینده دارند. علاوه بر این، متقاضیان مشارکت در راستای ارزش‌های سیاست سبز را نشان می‌دهند.

این بورسیه در مقطع کارشناسی به دانشجویان آلمانی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به تمامی دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود. شرایط لازم برای دریافت و مبالغ اعطایی این بورسیه بدین شرح است:

مقطع تحصیلیمدرک زبان مورد نیازمبلغ بورسیه برای آلمانی ‌ها و اتباع اتحادیه اروپامبلغ بورسیه برای اتباع غیر از اتحادیه اروپا
کارشناسی و کارشناسی ارشدزبان آلمانی B2 یا DSH2812 + 300 یورو934 یورو
دکترازبان آلمانی B2 یا DSH21350 + 100 یورو1200 + 100 یورو

 

بنیاد هانریش بول هر سال به حدود 1650 دانشجو بورسیه می‌دهد و فقط به درخواست‌هایی رسیدگی می‌شود که به صورت آنلاین در سایت stipendium.boell.de به همراه مدارک لازم ارسال و ثبت شده باشند. دقت داشته باشید که آخرین زمان ارسال درخواست برای این بورسیه 1 مارس و 1 سپتامبر هر سال خواهد بود و پرتال از 6 هفته پیش از زمان اعلامی برای ارسال درخواست باز می‌شوند.

بورسیه تحصیلی داد هلموت اشمیت

با بورسیه تحصیلی داد هلموت اشمیت، رهبران آینده در سیاست، قانون، تجارت و مدیریت مدارک آکادمیک بیش‌تری بر اساس اصول حکم‌رانی خوب دریافت می‌کنند و آن‌ها را برای فعالیت‌های حرفه‌ای آینده خود به شیوه‌ای عمل محور آماده می‌کنند. هدف از این برنامه تربیت مدیران آینده از کشورهای در حال توسعه و نوظهور است که به طور فعال در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورهای خود کمک کنند.

این بورسیه تحصیلی توسط وزارت امورخارجه آلمان به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود و یکی از برترین بورسیه‌های تحصیلی این کشور شناخته می‌شود. دانشجویان کشورهای در حال توسعه نظیر ایران و افغانستان قادر به دریافت این بورسیه خواهند بود و هر دانشجو به طور هم‌زمان می‌تواند حداکثر برای 2 دانشگاه و 2 رشته درخواست دریافت این بورسیه را نماید.

همچنین این بورسیه برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم‌اجتماعی، علوم‌سیاسی، حقوق، اقتصاد و مدیریت عمومی ارایه شده است و متقاضیان باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از این رشته‌ها بوده و پیک تحصیلی آنان کمتر از 6 سال باشد. ضمنا توجه کنید که این بورسیه مختص دوره کارشناسی ارشد است. مدنظر قرار دهید که بورسیه تحصیلی داد هلموت اشمیت کمک هزینه‌های مالی زیر را انجام می‌دهد:

 

  • مبلغ 934 یورو کمک هزینه ماهانه
  • کمک‌ هزینه سفر رفت و برگشت دانشجو
  • کمک‌ هزینه خدمات و بیمه درمانی
  • کمک هزینه اجاره ماهانه تحت شرایط خاص
  • کمک هزینه همسر و فرزندان تحت شرایط خاص

بورسیه تحصیلی IU Germanys Largest Scholarships

دانشگاه بین‌المللی علوم کاربردی (IU) بزرگ‌ترین دانشگاه بورسیه آلمان است. IU دانشجویان خود را در سراسر جهان با فرصت‌هایی برای مطالعه در هر زمان و هر مکان تسهیل می‌کند. IU هم برنامه های یادگیری آنلاین و هم برنامه های یادگیری در محوطه دانشگاه را برای دانش آموزان فراهم می کند. اکثر برنامه ها به صورت آنلاین با گزینه های تحصیل پاره وقت و بورسیه های متعدد در دسترس هستند.

این بورسیه برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. IU در درجه اول سعی می‌کند از افراد دارای معلولیت، زنان در فن‌آوری، والدین مجرد یا افراد مبتدی که می‌خواهند در مطالعات خود عملکرد خوبی داشته باشند، حمایت کند.

دادن فرصتی برای تقریباً همه افراد در منطقه، صرف نظر از پیشینه، برای ادامه تحصیل، هدف اصلی بورسیه‌های IU در آلمان است. دانشجویان این فرصت را خواهند داشت تا در سال 2024 تا 75 درصد در شهریه آنلاین یا تا 50 درصد در شهریه دانشگاهی خود را تخفیف دریافت کنند.

از مهم‌ترین شرایط لازم برای دریافت این بورسیه باید به مدرک زبان انگلیسی معتبر نظیر آیلتس 6، تافل 80 و گواهینامه کمبریج سطح B اشاره کرد. ارائه دو توصیه‌نامه و یک انگیزه‌نامه قوی نیز تاثیر زیادی در دریافت بورسیه دارد. 

این بورسیه دارای ضرب الاجل نبوده و دانشجویان می‌توانند هر موقع در حین تحصیل درخواست خود را ارسال کنند.

DAAD Germany Government Scholarship Programs

بورسیه تحصیلی DAAD دولت آلمان

نهاد DAAD یکی انجمن رسمی در کشور آلمان است که اعضای آن موسسه‌های آموزش عالی و نهادهای دانشجویی هستند که بودجه آن معمولا توسط وزارت‌خانه‌های اتحادیه اروپا و برخی از شرکت‌ها، سازمان‌ها و دولت‌های تامین می‌شود. 

توجه داشته باشید که کمک‌های این نهاد برای دوره‌های کارشناسی ارش، دکترا و فوق دکترا در نظر گرفته شده است.

مدت زمان اعطای این کمک هزینه تحصیلی حداکثر 24 ماه خواهد بود، اما برای دوره‌های بیش از 1 سال و جهت تمدید برای سال دوم باید حتما صلاحیت و موفقیت‌های تحصیلی سال اول را نشان داد. به طوررکل شرایط زیر برای دریافت این بورسیه تحصیلی الزامی است:

بورسیه تحصیلی DAAD دولت آلمان
  • رزومه قوی و جذاب
  • ارائه مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس
  • حداقل دو سال سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6 یا آلمانی DSH 2 یا Test Daf2

همچنین دریافت این بورسیه می‌تواند کمک‌های مالی زیر را برای دانشجویان به ‌همراه داشته باشد:

  • پرداخت هزینه بیمه سلامت و بیمه حوادث دانشجو
  • کمک هزینه اجاره خانه و کمک هزینه مخارج اعضای خانواده ( تحت شرایط خاص)
  • ماهانه 861 یورو کمک هزینه به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد
  • ماهانه 1200 یورو کمک هزینه به دانشجویان دوره دکترا و فوق دکترا
  • ماهانه 2000 یورو کمک هزینه به اساتید دانشگاه، استادیار و دانش‌یار
  • ماهانه 2150 یورو کمک هزینه به اساتیدی که به درجه استاد تمامی رسیده‌اند (پرفسور)

دوره زبان در آلمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین گام های ورود به دانشگاه‌های این کشور شرایط مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

بورسیه تحصیلی KAAD آلمان

بورسیه تحصیلی KAAD آلمان یکی از بورسیه های فول فاند در این کشور است که برای دانشجویان خارجی و از کشورهای در حال توسعه از سوی سرویس تبادل آکادمیک کاتولیک (KAAD) در نظر گرفته شده است. این کمک هزینه تحصیلی برای افرادی در نظر گرفته شده است که خواهان ایجاد تاثیرات و تغییرات مثبت در کشور خود هستند.

این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات دوره تکمیلی در نظر گرفته شده و دارای کمک‌های مالی بسیار کاملی است که جنبه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد.

نکته مهمی که در رابطه با این بورسیه وجود دارد، این‌که این بورسیه 3 برنامه ارائه کمک هزینه دارد که هرکدام شرایط متفاوتی را شامل می‌شود. دانشجویان با دریافت این بورسیه تحصیلی می‌توانند مزایای زیر را به دست آورند:

  • پوشش شهریه و هزینه‌های تحصیلی دانشگاه
  • پوشش بخشی از مخارج زندگی ماهانه
  • کمک هزینه سفر رفت و برگشت به آلمان
  • پوشش هزینه بیمه سلامت و خدمات درمانی
  • ارائه رویدادهای علمی و پژوهشd

اما مهم‌ترین موضوعی که متقاضیان کشورمان باید به آن توجه داشته باشند، این است که متقاضیان از خاورمیانه باید از دین مسیحیت و کاتولیک باشند و اگر دارای دین دیگری هستند، در صورتی‌ که یکی از سوی شرکای کاتولیک پیشنهاد شوند و تمایل به شرکت در گفتگوی بین مذهبی داشته باشند، ممکن است مورد حمایت و بررسی قرار بگیرند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی هامبورگ

دانشگاه فنی هامبورگ با برنامه بورس تحصیلی شایستگی خود، از دانشجویان برجسته بین‌المللی و محققین دکترا در همه موضوعات و در تمام سطوح تحصیلی که از نظر اجتماعی متعهد بوده و فعالانه در زمینه بین‌المللی مشارکت داشته‌اند، حمایت می‌کند. 

اعطای بورسیه شایستگی به دریافت کنندگان این امکان را می‌دهد که به طور کامل روی تحصیلات خود تمرکز کنند و به آن‌ها فرصتی برای توسعه مهارت‌های خود می‌دهد.

در صورتی شما مستحق دریافت این بورسیه هستید که:

 

بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی هامبورگ
  • حداقل 2 ترم در رشته تحصیلی خود در دانشگاه هامبورگ ثبت‌نام و رشته تحصیلی‌تان را دنبال کنید (دانشجویان در برنامه‌های کارشناسی ارشد 2 ساله و محققین دکترا می‌توانند پس از 1 ترم تکمیل شده درخواست دهند).
  • تابعیت آلمان را نداشته باشند.
  • برای طرح وام دانشجویی فدرال واجد شرایط نباشید.

حداکثر مبلغ بودجه ماهیانه 850 یورو است و بسته به در دسترس بودن بودجه، ممکن است به پژوهشگران دکترای فردی بورسیه شایستگی به مبلغ 1000 یورو در ماه اعطا شود (تقریباً 2 تا 3 بورسیه شایستگی در هر دور اعطا می‌شود).

بورسیه‌های شایستگی به مدت 2 ترم (در مجموع 12 ماه) اعطا می‌شود و شما می‌توانید مجددا برای بورسیه اقدام کنید. در موارد استثنایی مستدل، حداکثر مدت اعتبار 3 سال است. کسانی که حق دریافت بودجه ندارند به شرح زیر است:

  • دانشجویان بین‌المللی که الزامات بخش 8 قانون کمک آموزشی فدرال آلمان را برآورده می‌کنند (Bundesgesetz über individuelle Förderung der Ausbildung, BAföG)

همچنین مهلت درخواست این بورسیه به شرح زیر است:

  • 15 آوریل (دوره تأمین مالی: 1 اکتبر تا 30 سپتامبر همان سال)
  • 15 اکتبر (دوره تامین مالی: 1 آوریل – 31 مارس سال بعد)

SBW Berlin Scholarship

بورسیه تحصیلی SBW برلین

برنامه بورسیه تحصیلی SBW برلین از تعهد اجتماعی از طریق توسعه پروژه‌های اجتماعی در طول تحصیل دریافت کنندگان بورسیه حمایت می‌کند و شامل انواع مختلف بورسیه می‌باشد. بورسیه‌ها فقط برای یک دوره محدود، معمولا برای ترم آینده، اعطا می‌شوند.

این بورسیه تحصیلی در قاره اروپا برای برنامه‌های لیسانس و کارشناسی‌ارشد در برلین و پوتسدام بر اساس مدارک تحصیلی استعدادهای شخصی و نیازهای اجتماعی دانشجو اعطا می‌شود. 

به طور کلی تمامی رشته‌های علمی و هنری قابل تامین مالی هستند. در موارد خاص، برنامه بورس تحصیلی همچنین به آموزش حرفه‌ای در برلین یا پوتسدام کمک می‌کند. تأمین مالی تحصیل در کشور شما یا سایر ایالت‌های فدرال آلمان مستثنی است.

SBW برلین مقرر می‌کند که اقامت دانش‌آموزان محدود به مدت برنامه بورسیه تحصیلی آن‌ها باشد. 

همچنین این کمک مالی به صورت وام اعطا می‌شود و باید پس از پایان دوره تحصیلی بازپرداخت شود، اما در صورتی‌که دانشجو پس از پایان تحصیلات به کشور خود بازگردد، تعهدی در رابطه با بازپرداخت آن وجود ندارد. در حال حاضر کمک‌های این بورسیه به دانشجویان بدین شرح است:

  • یک اتاق مبله در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی به شخص داده می‎‌شود.
  • ماهانه مبلغ 480 یورو کمک هزینه مالی به دانشجو خواهد شد.
  • شهریه و هزینه ثبت نام پوشش داده می‌شود.
  • کمک هزینه سفر به برلین برای اولین بار و کمک هزینه سفر برای برگشت به خانه پس از اتمام تحصیلات

البته باید شرایط لازم جهت دریافت این کمک هزینه تحصیلی را نیز چنین مواردی در نظر بدانید:

  • سن متقاضی بین 18 تا 30 باشد.
  • معدل متقاضی طبق سیستم آلمانی حداقل 2 باشد ( نمرات بالاتر از 80% باشند).
  • قبل از شروع تحصیل در دانشگاه درخواست خود را ثبت و حداکثر تا قبل از ترم دوم ثبت‌نام را کامل کنید.
  • نباید حداقل از 18 ماه پیش از ارسال درخواست در آلمان حضور داشته بوده باشند.
  • هیچ کدام از بستگان درجه اول متقاضی نباید در آلمان ساکن باشد.
  • نشان دهد تا حداقل 18 ماه پس از اتمام تحصیلات، قصد اسکان و کار در آلمان دارد تا بازپرداخت وام کامل شود.
  • تجربه حرفه‌ای یا داوطلبانه در بخش خصوصی و قادر به اثبات درآمد خالص نسبتا پایین.
  • اتباع خارجی که به نظر می‌رسد کشورهای زادگاهشان نیاز خاصی به کمک‌های توسعه‌ای دارند. این امر به ویژه در مورد بسیاری از کشورهای اروپای شرقی، آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی به دلیل وضعیت اقتصادی و یا اجتماعی فعلی آن‌ها صدق می‌کند.
بورسیه تحصیلی موزه جرمنی

بورسیه تحصیلی موزه جرمنی

برنامه دانشگاه Deutsches Museum Scholar in Residence 2024-2025 یک بورسیه تحصیلی با بودجه کامل برای دانشجویان بین‌المللی است. این بورسیه برای تحقیقات پسا دکترا یا پیش دکترا ارائه می‌شود. این بورسیه تحصیلی 30 هزار یورو در سال کمک هزینه می‌دهد.

بورسیه تحصیلی موزه جرمنی از دانشجویان بین‌المللی که قصد دارند 6 تا 12 ماه در پروژه‌های علم و فناوری در موزه آلمان کار کنند، دعوت به همکاری می‌کند. برنامه بورسیه از نظر دامنه بین رشته‌ای است. دارندگان بورسیه محل کار خود را با رایانه رومیزی و تلفن و فرصت اقامت موقت در آپارتمان‌های مجموعه موزه یارانه‌ای خواهند داشت.

البته توجه داشته باشید که برنامه بورسیه تحصیلی موزه جرمنی مزایای زیر را در اختیار گیرنده قرار می‌دهد:

  • کمک هزینه پیش از دکترا: 15000 یورو (1 سال تمام).
  • کمک هزینه تحصیلی پس از دکترا: 30000 یورو (1 سال کامل)

برای واجد شرایط بودن برای برنامه دانش پژوه موزه آلمان، متقاضی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • زبان مورد نیاز: آلمانی / انگلیسی
  • کشورهای واجد شرایط: همه کشورهای جهان.
  • متقاضی باید حداقل یک مدرک دانشگاهی (کارشناسی ارشد یا دکترا) داشته باشد.
  • متقاضی باید توانایی خواندن آلمانی را به عنوان پیش نیاز داشته باشد.
  • از متقاضیان تقاضا می‌شود که شرایط خود را برای بیمه درمانی فراهم کنند.
  • همچنین برای بورسیه دکترا دانشکده تحقیقات بین‌المللی ماکس پلانک اقدام کنند.

بورسیه تحصیلی رزا لوکزامبورگ

دپارتمان بورسیه Rosa-Luxemburg-Stiftung به دانشجویان فوق لیسانس و دکترا از آلمان و خارج از کشور که سطوح بالایی از مشارکت اجتماعی و سیاسی را نشان می‌دهند کمک‌های مالی اعطا می‌کند. در اعطای بورس تحصیلی، بنیاد به دنبال مقابله با تبعیض‌های اجتماعی، سیاسی و جنسیتی رایج در جامعه است.

بنابراین به درخواست‌های زنان، دانشجویان با زمینه‌های غیر آکادمیک و مهاجر، نیازمندان اجتماعی و افراد دارای معلولیت که دستاوردها و تعهد قابل مقایسه‌ای از خود نشان می‌دهند، اولویت می‌دهد. دستاوردها و تعهد درخواست از دانشجویان مقطع کارشناسی و دکترا از رشته‌های علمی و فنی و همچنین از فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های فنی به طور فعال تشویق می‌شود.

این بورسیه توسط وزارت خارجه فدرال تأمین می‌شود و در ابتدا برای یک سال تعلق خواهد گرفت که در صورت احراز صلاحیت و پیش نیازهای لازم می‌تواند تا پایان دوره تحصیلی تمدید شود. این بورسیه به دانشجویان تمامی کشورها تعلق خواهد گرفت و داشتن تسلط به زبان آلمانی در سطح B2 نیز یکی از نیازهای آن است.

عملکرد تحصیلی خوب و قوی در کنار مشارکت اجتماعی با توجه به ارزش‌های سیاسی اهداف بنیاد روزا لوکزامبورگ از جمله معیارهای اصلی برای انتخاب افراد واجد شرایط است. ضمنا توجه داشته باشید که این بورسیه تحصیلی به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی در هیچ دانشگاه آلمان نیز تعلق نخواهد گرفت.

علاوه بر این مهلت‌های درخواست این کمک هزینه به شرح زیر است:

  • 1 آوریل برای کمک‌های مالی که در ترم زمستان (1 اکتبر) همان سال شروع می‌شود.
  • 1 اکتبر برای کمک‌های مالی که از ترم تابستان (1 آوریل) سال آینده شروع می‌شود.
  • ضمن این‌که پورتال ثبت‌نام نیز معمولا 6 هفته پیش از آخرین مهلت ثبت‌نام باز می‌شود.

باید خاطر نشان کنیم که کمک‌های مالی این بورسیه تحصیلی نیز به صورت زیر به دانشجویان ارائه می‌شود:

  • دوره کارشناسی ارشد ماهانه 881 یورو + حداکثر مبلغ 109 یورو بابت هزینه بیمه درمانی و مراقبت‌های طولانی مدت
  • دوره دکترا ماهانه 1350 یورو + مبلغ 100 یورو بابت پوشش هزینه‌های تحقیقاتی و مراقبت‌های بهداشتی

بورسیه تحصیلی IMB International PhD Program

برنامه دکترای بین‌المللی IMB 2024-2025 یک بورسیه تحصیلی با بودجه کامل برای دانشجویان بین‌المللی است که هزینه‌های اقامت و سفر را پوشش می‌دهد. بورسیه تحصیلی IMB International PhD Program برای دانشجویان بین‌المللی باز است تا مدرک دکترای خود را در ماینتس، آلمان دنبال کنند.

برنامه بین‌المللی PhD (IPP) فرصتی را برای زبان‌آموزان با استعداد و پرشور فراهم می‌کند تا تحصیلات دکترا را در لبه برش زیست‌شناسی معاصر دنبال کنند. پروژه‌های برنامه به موضوعات مهم مرتبط با مقررات ژن، اپی ژنتیک و ثبات ژنوم می‌پردازند. سازمان‌های ما طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را در بیوشیمی، ژنتیک، زیست‌شناسی سلول‌ها و توسعه، بیوانفورماتیک، زیست‌شناسی سیستم‌ها و فیزیک کاربردی پوشش می‌دهند.

این برنامه توسط موسسه زیست‌شناسی مولکولی، یک مرکز عالی در علوم زیستی که اخیرا تأسیس شده است، هماهنگ می‌شود. سازمان‌های ارائه دهنده این برنامه شامل مراکز زیر می‌شوند:

  • موسسه زیست شناسی مولکولی (IMB)
  • دانشگاه یوهانس گوتنبرگ (JGU)
  • مرکز پزشکی دانشگاه (UMC)

برنامه دکتری بین‌المللی IMB هزینه‌های اقامت و سفر را پوشش می‌دهد. همچنین برای واجد شرایط بودن برنامه دکتری بین المللی IMB، داوطلبان باید تمام شرایط زیر را داشته باشند:

  • زبان مورد نیاز: انگلیسی
  • کشورهای واجد شرایط: همه کشورهای جهان
  • جزئیات مدارک تحصیلی شما (لیسانس، کارشناسی ارشد)
  • جزئیات سایر مدارک تحصیلات تکمیلی، جوایز، افتخارات یا تمایزات (توضیحات با حداکثر 250 کلمه)
  • جزئیات در مورد اقامت تحقیقاتی در خارج از کشور در طول تحصیل (در صورت وجود)
  • جزئیات تجربیات تحقیقاتی گذشته
  • فهرستی از انتشارات شما (حداکثر 300 کلمه) و مشارکت شما در کنفرانس (عنوان ارائه، تاریخ و مکان کنفرانس)
  • بیانیه انگیزشی که علاقه شما به IPP و گروه‌های انتخابی شما و همچنین اهداف علمی شما را توصیف می‌کند (حداکثر 300 کلمه)
  • رزومه (حداکثر حجم 3 مگابایت)
  • گواهی آزمون زبان انگلیسی (اجباری نیست، فقط در صورت موجود بودن)
  • گواهی دبیرستان (در صورت وجود)

بررسی شرایط مختلف بورسیه فول فاند آلمان

دانشجویان بین‌المللی همه ساله برای تحصیل در مقاطع مختلفی در آلمان اقدام می‌کنند و قطعا برخی از آنان نیز به دنبال اخذ بورسیه به خصوص بورسیه فول فاند هستند. اما آن‌چه جالب توجه می‌باشد، این‌که شرایط اعطای بورسیه فول‌فاند در مقاطع تحصیلی مختلف با یکدیگر تفاوت خواهد داشت که در ادامه این بخش مختصری به آن خواهیم پرداخت.

شرایط دریافت بورسیه فول فاند در مقطع کارشناسی چیست؟

دوره کارشناسی یکی از دوره‌های بسیار پر متقاضی در آلمان است که بیش‌ترین تعداد دانشجو را نیز به خود اختصاص می‌دهد، اما تعداد بورسیه‌های اختصاص داده شده به آن در مقایسه با مقاطع تحصیلات تکمیلی و نسبت به تعداد دانشجویان کمتر است. معمولا در آلمان اکثر بودجه‌های مالی را برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی در نظر می‌گیرند.

علاوه بر این چون تحصیلات در آلمان رایگان است، معمولا دانشجویان در ابتدای امر چندان به فکر اخذ بورسیه فول فاند نیستند و اخذ پذیرش و قبولی دارای اهمیت بسیار بالاتری است. اما در دوره کارشناسی معمولا دانشجویان مستعد دریافت بورسیه، در حین تحصیل با ارائه نمرات بالا و فعالیت‌های قوی درسی برای دریافت بورسیه اقدام می‌کنند.

 

شرایط دریافت بورسیه فول فاند در مقطع کارشناسی چیست؟

باید بگوییم که اقدام از این روش برای دریافت بورسیه فول فاند در دوره کارشناسی در آلمان بسیار محتمل‌تر و با شانس بیش‌تری همراه خواهد بود تا اقدام به صورت هم‌زمان و از ابتدای پذیرش و شروع تحصیل در دانشگاه‌های این کشور. البته به نوعی همه چیز به شرایط دانشجویان بستگی دارد، اما اقدام در حین تحصیل بسیار محتمل‌تر خواهد بود.

بررسی شرایط اخذ بورسیه فول فاند در مقطع کارشناسی ارشد

به طورکل شرایط اخذ بورسیه فول فاند در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان فراهم‌تر از دوره کارشناسی است و موسسات و مراکز متعددی در حال اعطای این کمک هزینه‌های تحصیلی به دانشجویان هستند. برای دریافت بورسیه فول فاند در این دوره نیز باید دارای سوابق تحصیلی درخشان و قوی در طول دوره کارشناسی خود بوده باشید.

داشتن پژوهش، مقالات و هرگونه فعالیت‌های بین‌المللی بسیار در دریافت بورسیه تاثیرگذار خواهد بود. البته نباید نمرات و معدل دوره تحصیلی قبل خود را نیز دست کم بگیرید. ضمنا لازم ذکر است که ارائه مدرک زبان آلمانی در سطوح بالا نیز می‌تواند امتیاز مثبتی در دریافت بورسیه برای شما باشد.

شرایط دریافت بورسیه فول فاند در مقطع دکترا

یکی از بهترین مقاطع تحصیلی برای دریافت بورسیه‌های فول فاند در کشور آلمان دوره‌های دکترا خواهد بود که اکثر همراه با بورسیه‌های مختلف به خصوص به صورت فول فاند ارائه خواهند شد. این امر در راستای جذب افراد با دانش به دانشگاه‌ها و همچنین در ادامه به بازار کار این کشور صورت می‌پذیرد.

در دوره‌های دکترا معمولا راه‌های مختلفی برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود که آنان بتوانند به نوعی هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند و با مشکل مالی در حین تحصیل مواجه نشوند. مثلا مشاغلی مرتبط با امور تحصیلی به دانشجویان در دانشگاه واگذار خواهد شد و در قبال آن حقوقی به آنان پرداخت می‌شود.

معمولا دوره دکترا پذیرش از بالاترین اهمیت برخوردار بوده و هزینه‌ها از سوی دانشگاه‌ها و یا اساتید راهنما پوشش داده می‌شوند. اما تمامی این موارد بازهم به شرایط دانشگاه و متقاضی بستگی خواهد داشت.

اگر به دنبال بررسی شرایط خود جهت دریافت یکی از بورسیه‌های فول فاند آلمان هستید و یا سوال و ابهامی در این‌باره دارید، مشاورین آی مهاجرتی همه روزه در دفاتر غرب و مرکزی تهران و همچنین دفتر شیراز به صورت تلفنی و حضوری آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. پیشنهاد ما این است که حتما مقاله مهاجرت تحصیلی به آلمان را نیز مطالعه کرده و چگونگی پذیرش در دانشگاه‌های آلمان را بشناسید.

سوالات پرتکرار بورسیه فول فاند آلمان چیست و چه شرایطی دارد؟

سوالات متداولی که در این زمینه وجود دارد، می‌تواند پاسخ برخی از پرسش‌های شما عزیزان نیز باشد و در صورت هرگونه ابهام با مشاورین ما در بخش دیدگاه در ارتباط باشید.

 

بورسیه‌های فول فاند به آن دسته از بورس‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی اتلاق می‌شود که علاوه بر شهریه و هزینه تحصیل، هزینه‌های اقامت و زندگی دانشجویان را نیز پوشش دهد.

این بورسیه تحصیلی از 4 هزار یورو تا 12 هزار یورو به دانشجویان کمک مالی می‌نماید.

بله متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی سطح B2 یا DSH2 را ارائه کنند.

بورسیه بنیاد هانریش بول برای مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته شده است.

این بورسیه تحصیلی ماهانه مبلغ 850 یورو را به دانشجویان کمک مالی می‌کند که برای بورسیه شایستگی به 1000 یورو در ماه می‌رسد.

بله، برای دریافت این بورسیه تحصیلی باید حداقل 18 سال و حداکثر 30 سال سن داشت.

این بورسیه یک اتاق در خوابگاه دانشجویی، ماهانه 480 یورو کمک هزینه مالی، پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه ثبت‌نام و کمک هزینه سفر به برلین برای اولین‌بار و کمک هزینه سفر برای برگشت به خانه پس از اتمام تحصیلات را برای دانشجویان پوشش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه