خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان

خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان یکی از زبان های خاص و پیچیده بوده که زبان آموزان را به چالش می کشد. به صورت کلی یادگیری این زبان در خود کشور مجارستان بسیار آسان تر شده و شما می توانید با قرار گیری در محیط و فرهنگ مجاری، در کم ترین مدت زمان ممکن این زبان خاص و فوق العاده را فرا بگیرید.

با توجه به این که یادگیری و داشتن اطلاعات کافی در مورد یک زبان، معیاری مهمی برای مهاجرت بوده، در این مقاله خط و زبان مجاری را مورد بررسی قرار می دهیم.

خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان

خط نوشتاری و زبان مردم مجارستاندارای بیش از 13 میلیون سخنور بوده و علاوه بر مجارستان در الواکی، رومانی، اتریش و کرواسی  نیز صحبت می شود.

فهرست مطالب

مجارستانی عضوی از خانواده زبان های اورالیک بوده و این زبان بزرگترین زبان اورالیک از نظر تعداد سخنوران و تنها زبان رایج در اروپای مرکزی می باشد. نزدیک ترین خویشاوندان این زبان، مانسی و خانتی بوده که در واقع دو مورد از زبان های اقلیت روسیه، هستند. چنانچه قصد داشته تا در این کشور دوره زبان مجارستانی بگذارنید، حتما از طریق راه های ارتباطی با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید.

یکی از مهم ترین مزایای یادگیری زبان مردم مجارستان، یافتن شغل های پر درآمدتر در آینده بوده زیرا در حال حاضر مجاری، زبان اصلی بسیاری از شرکت‌ ها و صنایع مختلف از جمله فناوری اطلاعات، رسانه‌ های جمعی، گردشگری، هوانوردی، آموزش و غیره بوده و از همین رو با یادگیری این زبان فرصت های شغلی بی نظیری در اختیارتان قرار می گیرد.

شما می توانید با لمس عنوان مهاجرت کاری به مجارستان و اخذ ویزای کار، تا حد زیادی با شرایط کاری در این کشور آشنا شوید.

تاریخچه زبان مردم مجارستان

زبان مجارستانی ریشه در قوم مجاری داشته که ابتدا بین رودخانه ولگا و کوه های اورال در روسیه فعلی زندگی می کردند، اما به مرور زمان حدود 500 سال پس از میلاد به غرب مهاجرت کرده و در نهایت در منطقه ای که امروزه به نام مجارستان شناخته شده، ساکن شدند.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیوخط نوشتاری و زبان مردم مجارستان + پادکست

خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان توسط 13 میلیون نفر در سراسر جهان استفاده می شود و حتی در اتریش نیز افرادی از این زبان استفاده میکنند.

صحبت های مونا اطلاعات خوبی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار داده و در صورت علاقه به دریافت اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در آی مهاجرتی در ارتباط باشید.

نمایش ویدیو درباره خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان
خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان

در این مهاجرت به سمت غرب، خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان به شدت تحت تاثیر مردم دیگر قرار گرفت. تاریخچه زبان مردم مجارستان به حدود 3000 سال پیش بازگشته اما این زبان در طول دوره های مختلف دچار تغییرات زیادی شده است.

تقسیم بندی تاریخچه زبان مجاری

دوره مجارستان اولیه

از حدود 1000 قبل از میلاد تا 896 پس از میلاد

دوره مجارستان قدیم

896 تا 1526

دوره مجارستان میانه

1526 تا 1772

دوره مجارستان مدرن

از 1772 تا کنون

به صورت کلی به دوره ای که، مجاری به عنوان زبانی مستقل اعلام نشده بود، دوره پیش مجارستان اولیه گفته می شود. دوره اولیه مجارستان نیز با جدایی از جامعه زبان اوگریک شروع شد، با فتح حوضه کارپات به پایان رسید.

در این دوره بیشتر غنی سازی واژگان مد نظر بوده و اجداد مجارستانی با زبان های ترکی باستان، ایرانی باستان و سایر زبان ها آشنا شده اند. در دوره مجارستان قدیم مردم این کشور با آلمانی ها آشنا شده و برخی از کلمات این زبان به مجاری وارد شد.

دوره میانه نیز باعث گسترش صنعت چاپ و اصلاحات شد. مهم ترین مورد دوره مدرن نیز جنبش نوسازی زبان بود که توسط کازینچی در سال 1805 آغاز شد.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

پراکندگی زبان مردم مجارستان در دنیا

خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان که با نام مجاری نیز شناخته شده، توسط بیش از 13 میلیون نفر در سراسر جهان استفاده می شود. هر چند مجارستانی عمدتاً در مجارستان صحبت شده اما مردمی که در اسلواکی، رومانی، اتریش، کرواسی و اسلوونی زندگی می کنند نیز از آن استفاده می کنند.

امروزه مجارستان یکی از کشورهای بسیار محبوب برای زندگی و مهاجرت به شمار رفته و در این محبوبیت داشتن زبانی خاص و جذاب، فرهنگی غنی و همچنین هزینه های پایین زندگی تاثیر گذار بوده؛ جهت آشنایی بیشتر با برآورد هزینه ها، حتما به مقاله صفر تا صد هزینه مهاجرت و زندگی در مجارستان مراجعه فرمایید.

خط و زبان مجاری یکی از زبان های رسمی اتحادیه اروپا بوده و پراکندگی زبان مردم مجارستان در دنیا بسیار زیاد است و جمعیت قابل توجهی از مجار زبانان در رومانی، جمهوری چک و اسلواکی، یوگسلاوی سابق، اوکراین، اسرائیل و ایالات متحده وجود دارد.

مجارستانی توسط 9840000 نفر در مجارستان صحبت شده و بر اساس سرشماری های انجام شده از این تعداد 9،827،875 نفر (98.9٪) این زبان را به عنوان زبان مادری خود و حدود 68،458 نفر (0.7٪) به عنوان زبان دوم صحبت می کنند. حدود 2.2 میلیون سخنور دیگر نیز در مناطق دیگر جهان زندگی کرده و از این زبان استفاده می کنند.

کشور

تعداد سخنوران

کشور

تعداد سخنوران

مجارستان

9.8 میلیون

اوکراین (عمدتا زاکارپاتیا)

150.000

رومانی (عمدتاً ترانسیلوانیا)

1.2 میلیون

ایالات متحده

4 میلیون

اسلواکی

462،175

کانادا

350.000

صربستان (عمدتاً ویوودینا)

241,164

اسرائیل

70.000

اتریش (عمدتا بورگنلند)

22.000

استرالیا

20.883

کرواسی

16.500

اسلوونی

9.240

 

گویش های زبان مردم مجارستان

با توجه به در نظر گرفتن تمایز قوم شناسی گویش های زبان مردم مجارستان وجود داشته، نکته حائز اهمیت این بوده که هر چند تعداد زیادی گویش وجود دارد، اما تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. به صورت کلی زبان استاندارد مجارستانی بر اساس بوده که در پایتخت بوداپست صحبت می ‌شود.

اگرچه استفاده از گویش استاندارد اجباری شده اما خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان دارای تعدادی گویش شهری و روستایی بوده که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند.

  • آلفولد
  • غرب
  • دانوب غربی
  • دانوب-تیسا
  • کینگز پاس مجارستانی
  • شمال شرقی مجارستان
  • شمال غربی مجارستان
  • Székely
  • سانگو مجارستانی
  • مجارستان غربی
  • اوبروارت در اتریش

محبوب ترین گویش در خط و زبان مردم مجارستان، سانگو بوده و این گویش از قرون وسطی سرچشمه می گیرد و در طول قرون حفظ شده است. جالب است بدانید گویندگان زبان مجارستانی استاندارد در درک گویش اوبروارت که در اتریش صحبت می شود و گویش سانگو که در رومانی صحبت می شود، مشکل دارند.

در حال حاضر تعداد زیادی از افراد بین کشورهای دنیا مجارستان را برای زندگی انتخاب می کنند، با توجه به این که داشتن اطلاعات کامل در مورد راه های مهاجرتی نکته بسیار مهمی بوده و تاثیر زیادی در روند مهاجرتی شما داشته، مشاورین این مجموعه مقاله ای با عنوان سیر تا پیاز مهاجرت به مجارستان را تدوین کرده و تمامی اطلاعات لازم را در این مقاله قرار داده اند، از همین رو مطالعه آن را به هیچ عنوان از دست ندهید.

The Language Of The Hungarian People

با مطالعه مقالات زیر می توانید با خط و زبان های دیگر کشورهای جهان نیز آشنا شوید:

الفبای زبان مردم مجارستان

یادگیری الفبای زبان مردم مجارستان در واقع مهم ترین بخش یادگیری این زبان بوده و به مرور زمان که شروع به تشخیص کلمات و نمادها کنید، یادگیری برای شما لذت بخش می شود. خط نوشتاری مردم مجارستان با الفبای لاتین نوشته شده و در مجموع دارای 44 حرف می باشد.

در مجاری صامت های ترکیبی کمی وجود داشته که ترکیبی از دو یا سه حرف بوده و برای نشان دادن صداهای خاص مانند gy، dz، یا dzs استفاده می شود. مجموعا 14 مصوت جداگانه وجود داشته که با 5 حرف اصلی لاتین (a, e, i, o, u) ترکیب می شوند. عموما این حروف صدادار á، é، í، ó، ú نشان ‌دهنده مصوت‌ های بلند هستند.

حرف

کلمه نمونه

حرف

کلمه نمونه

A a

alma

NY ny

nyak

Á á

ág

O o

hol

B b

bokor

Ó ó

CS cs

csók

Ö ö

föl

D d

darál

Ő ő

DZ dz

edző

P p

pörkölt

DZS dzs

dzseki

Q q

Aquincum

E e

egy

R r

raz

É é

négy

S s

sarok

F f

fodor

SZ sz

szám

G g

gaz

T t

taska

GY gy

gyalog

TY ty

tyúk

H h

határ

U u

Hun

I i

lift

Ú ú

út

Í í

híd

Ü ü

süt

J j

jég

Ű ű

K k

kastély

V v

vad

L l

leány

W w

vécé

LY ly

hely

X x

Alexandra

M m

mag

Y y

Báthory

N n

nap

Z z

zongora

ZS zs

zsiráf

واژگان در زبان مردم مجارستان

زبان مجارستانی در واقع زبانی منحصر به فرد بوده و واژگان اصلی آن منشا اورالی خود را منعکس می کنند. عموما واژگان در زبان مردم مجارستان دارای تعداد بی‌ شماری واژه‌ های قرضی بوده که در طول تاریخ خود و با توجه به شرایط انتخاب شده اند.

  • واژگان ترکی: کلمات این زبان عموما قبل از ورود قبایل مجارستانی به حوضه کارپات، تا حدی به لطف تهاجم ترکیه در قرون وسطی وارد زبان مجاری شدند.
  • واژگان لاتین: تا سال 1844 زبان رسمی مجارستان بوده و تاثیر زیادی بر کلمات مجاری گذاشت.
  • واژگان آلمانی: به لطف روابط نزدیک مجارستان با امپراتوری مقدس روم، و حضور خانواده هابسبورگ بر تاج و تخت مجارستان و خارج از آن از قرن پانزدهم تا پس از جنگ جهانی اول، زمانی که سلطنت اتریش-مجارستان لغو شد و هابسبورگ ها از تخت سلطنت خلع شدند.

علاوه بر این از آن جایی که بیشتر همسایگان این کشور به زبان های اسلاوی صحبت می کنند، در خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان نیز واژه‌ های قرضی اسلاوی زیادی وجود دارد. علاوه بر این در سال های اخیر با توجه به افزایش تاثیر زبان انگلیسی، میزان واژگان انگلیسی وارد شده به این زبان نیز افزایش یافته است.

ترتیب کلمات معمولی در مجارستان به صورت فاعل، فعل و مفعول بوده، در عین حال، ترتیب کلمات با موضوع و نظر نیز تعیین می شود. از همین رو عموما ترتیب کلمات مجارستانی ثابت نبوده و توابع دستوری بر اساس پسوندهای خاصی شناسایی می شوند و از ترتیب کلمات برای تأکید بر کلمات استفاده می شود.

زبان و خط نوشتاری در مجاری

زبان و خط نوشتاری در مجاری

زبان و خط نوشتاری در مجاری در گذشته دارای سیستم خاصی بود که امروزه از آن به عنوان خط مجارستانی قدیمی نام برده می شود. حدوداً پیش از قرن یازدهم بود که مجارستانی ها الفبای لاتین را پذیرفتند و آنچه امروز ما الفبای مجارستانی می نامیم، در واقع اساس لاتین است که برای مطابقت با ویژگی های زبان مجارستانی گسترش یافته است.
جالب است بدانید در حال حاضر مجارستانی زبان رسمی این کشور بوده و از همین رو زبان رسمی آموزشی نیز مجارستانی می باشد. این زبان به صورت رسمی در تمامی موسسات آموزشی و اداری استفاده شده اما اقلیت ‌های قومی و ملی (مانند آلمانی، رومانیایی، اسلوونیایی، صرب و کرواتی) دارای موسسات آموزشی اقلیت‌ ها بوده که در این موسسات زبان‌ های خودشان به عنوان زبان اول یا دوم آموزش، در سطوح ابتدایی و متوسطه تدریس می ‌شوند.

چنانچه قصد داشته تا در بهترین دانشگاه های این کشور به تحصیل در رشته مورد علاقه خود بپردازید، توصیه می کنیم حتما مقاله تحصیل در مجارستان را که توسط کارشناسان همین مجموعه تدوین شده را مطالعه نمایید. همچنین برای اطلاع از جزئیات بیش تر در زمینه خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز، با مشاورین آی مهاجرتی در تماس باشید و اطلاعات لازم را اخذ نمایید.

سوالات پر تکرار خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان

خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان در این مقاله مورد بحث ما بود که برای افراد متقاضی مهاجرت به این کشور می توانید پر کاربرد و مورد بحث باشد، شما اگر برنامه ریزی برای مهاجرت به مجارستان را انجام می دهید سوالات پرتکرار در این زمینه را حتما مطالعه کنید و آنچه را در ذهنتان بعنوان سوال دارید، از کارشناسان شرکت آی مهاجرتی بپرسید.

مجارستانی عضوی از خانواده زبان های اورالیک بوده و این زبان بزرگترین زبان اورالیک از نظر تعداد سخنوران و تنها زبان رایج در اروپای مرکزی می باشد.

رومانی، جمهوری چک و اسلواکی، یوگسلاوی سابق، اوکراین، اسرائیل و ایالات متحده

به چهار بخش دوره مجارستان اولیه، دوره مجارستان قدیم، دوره مجارستان میانه و دوره مجارستان مدرن تقسیم می شود.

طبق اطلاعات به دست آمده از خط نوشتاری و زبان مردم مجارستان کلمات این زبان عموما در قرون وسطی وارد زبان مجاری شدند.

با مشاهده ویدیوهای زیر درخواهید یافت که مجارستان یک مقصد ساده برای متخصصان آی مهاجرتی است:

نمایش ویدیو درباره کاور پرهام درفکی
نمایش ویدیو درباره کاور محمد شهپری
نمایش ویدیو درباره کاور هومن تختکشا
نمایش ویدیو درباره آیناز صیادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه