فراز و نشیب های تاریخ کشور چین

فراز و نشیب های تاریخ کشور چین بیشمار هستند و این کشور اتفاقات بزرگ و کوچک متعددی را پشت سر گذاشته تا به این کشور کنونی رسیده و به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شده است. تاریخ شرق آسیا به خصوص کشور چین برای ما ایرانیان زیاد شناخته شده نیست و برخلاف کشورهای اروپایی ما چین را بسیار محدودتر می شناسیم.

به عنوان شخصی که قصد نقل مکان و مهاجرت به این کشور را دارد، بهتر است که تاریخچه کشور چین را شناخته و با آن ها آشنا شده باشیم .

فراز و نشیب های تاریخ کشور چین

فراز و نشیب های تاریخ چین یکی از جذاب ترین تاریخ ها در طول زندگی بشر است که قدمت آن به بیش از 50000 سال می رسد. 

فهرست مطالب

به سختی می توان گفت که فرهنگ چینی واقعا چقدر قدیمی است، اما یکی از قدیمی ترین فرهنگ هایی است که هنوز در دنیای مدرن حضور دارد. افسانه ها ادعا می کنند که اولین فرمانروایان چین سلسله شیا از 2100 تا 1600 قبل از میلاد بودند . اما شواهد کمی وجود دارد که این سلسله در واقع وجود داشته است.

در هر صورت تاریخ کشور چین از گذشته تا معاصر دستخوش اتفاقات فراوانی بوده و تاریخ چین قدمتش به 5000 سال می رسد که در این زمان طولانی این سرزمین بستر حوادث و اتفاقات بسیار زیاد و متنوعی بوده و باعث به وجود آمدن و یا تغییر آداب و رسوم و فرهنگ این کشور شده است.

کارشناسان آی مهاجرتی در ادامه این مقاله شما را با فراز و نشیب های تاریخ کشور چین آشنا خواهند نمود؛ ضمنا مقاله مهاجرت به چین اطلاعات کارآمدی در رابطه با انواع روش ها به شما ارائه می نماید.

نخستین تمدن های چین

نخستین تمدن های چین در حاشیه رودهای یانگ تسه و رود زرد شکل گرفت. یافته های مربوط به 5000 سال پیش از میلاد نشان می دهد که انسان هایی در دره یانگ تسه ساکن شده و به کشاورزی پرداخته اند. آنان آبادی هایی را پدید آوردند و برنج کاری را توسعه دادند، اما در دره رود زرد «خوانگ خه» ارزن کاشته می شد، زیرا هوای شمال چین برای کشت برنج بسیار سرد بود.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما
فراز و نشیب های تاریخ کشور چین

در این منطقه فرهنگی سر برآورد که آن را به افتخار روستایی از استان خی نن، فرهنگ یانگ شائو نامیده‌اند؛ زیرا در سال 1921 میلادی، بقایای سکونت انسان ها در این منطقه به دست آمد. دوران اوج و شکوفایی این فرهنگ بین سال های 5000 تا 3000 پیش از میلاد بود.

در اواسط قرن بیستم، باستان شناسان روستای 6000 ساله بانپو را از زیر خاک بیرون آوردند. در این منطقه، پایه های تعداد زیادی ساختمان، محلهای روشن کردن آتش، انبارهای مواد غذایی، ظروف سفالی و چندین گور حاوی اسکلت شناسایی شد.

وجود ساختمان عمومی مدوری که خانه های مسکونی در اطراف آن قرار داشتند نیز حاکی از آن بود که زندگی گروهی-اجتماعی سازمان یافته ای در این منطقه وجود داشته‌ است. طغیان های عظیم دو رود یانگ تسه و خوانگ خه، تمدن های باستانی چین را از بین برد.

آغاز سلطنت شوین در چین

آغاز سلطنت شوین در چین

در میانه قرن بیست و سوم پیش از میلاد، نبیره امپراتور زرد به نام یائو در شانزده سالگی به سلطنت نشست. یائو نیز، مانند نیای پر آوازه اش، به سبب فرمانروایی توأم با خردمندی و مهربانی از عشق و احترام مردم برخوردار شد. اما بعدها، در دوران سلطنت یائو، سیل و طوفان آن سرزمین را ویران کرد و سبب آشفتگی شد و خطر فروپاشی امپراتوری را پیش آورد.

یائو به دلیل تعریف و تمجید هایی که از شوین شنیده بود وی را به عنوان دستیار خود برگزید و این باعث شده که در چین به طور همزمان دو امپراتور وجود داشته باشد، این آغاز سلطنت شوین بود اما در واقع یائو امپراتور اصلی بود. همین که شوین به پادشاهی منصوب شد، به سرعت مشکلات مربوط به مهار سیل را حل کرد و به نقاطی که بیش از همه آسیب دیده بود، سفر کرد تا از نزدیک نتایج کار را ببیند.

سلسله شیا، نخستین پادشاهی چین را «یو» پایه‌گذاری کرد. یو امپراتوری افسانه ای بود که بر سیلاب ها فرمان می راند. برای مدتی در زمان «شیانگ» یکی از امپراتوران شیا، جنگ داخلی کشور را فرا گرفت. آخرین امپراتور شیا، «جی» نام داشت. او ظلم و ستم زیادی به مردم می کرد و سرانجام حکومت شیا به دست یک کشاورز شورشی به نام «تانگ» از بین رفت.

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

سلسله شانگ در عصر برنز

سلسله شانگ در عصر برنز از سال 1766 تا 1122 پیش از میلاد حکومت می کرد که این دوران، عصر برنز نام داشت. در این امپراتوری، شهرها داخل حصارهایی بلند قرار داشتند و از نوعی خط هم استفاده می شد. آثار هنری برنزی این دوره سبب شهرت آن فرهنگ شده است. پادشاهان شانگ، بر منطقه پهناور شمال چین حکومت می کردند و پایتخت این سلسله، شهر «یین» بود.

در آغاز قرن بیستم، در حفاری های شهر آن یانگ، بقایای شهر یین، کشف شد. آرامگاه یازده تن از دوازده فرمانروای شانگ، در این منطقه قرار دارد. اجساد این فرمانروایان را درون تابوت های چوبی لاک خورده به خاک سپرده بودند. هر گور تا ۱۲ متر عمق داشت. زیر تابوت ها، دیگ های بزرگ برنزی و بقایای ارابه هایی کشف شد که به اسکلت اسب ها و انسان ها متصل بودند. سنت قربانی کردن اطرافیان پادشاه پس از مرگ «وی» که از اخلاف شانگ بود، منسوخ شد.

سلسله جو در سرزمین های چین

وو، رئیس سلسله جو، در سال 1122 پیش از میلاد، زمانی که ارتش شانگ برای یک نبرد، خارج از پایتخت بود، به یین حمله کرد و پادشاه شانگ را شکست داد. سرانجام پادشاه شانگ در آتش خودکشی کرد. سلسله جو تا سال 221 پیش از میلاد و بیش از هر سلسله دیگری بر چین حکومت کرد.

مشکل وو شاه اعضای فراری خاندان شانگ بود که ارتشی را تشکیل داده بودند و خواهان احیای سلسله شانگ بودند. پس از مرگ وو شاه، برادرش ملقب به فرماندار جو، نایب السلطنه چانگ وانگ، پسر وو شد. فرماندار جو توانست ارتش شانگ را شکست دهد و فرماندهان آن ها را دستگیر کند.

پیش از ادامه به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم که مقاله اطلاعات شهرهای کشور چین را مطالعه نمایید تا با برخی از مهم ترین ویژگی های چند شهر مهم و اصلی چین آشنا شده و اگر قصد مهاجرت و یا سفر را دارید بهتر و دقیق تر مقصد خود را برگزینید.

سلسله جو در سرزمین های چین

دوران آشوب و هرج و مرج در چین

با وجود اقتدار آغازین، سلسله جو به مرور ضعیف شد و سرزمین چین هر روز به واحدهای کوچک سیاسی تجزیه می شد که آغاز دوران آشوب و هرج و مرج در چین بود. در دوره «بهار و پاییز» از سال 722 تا حدود 475 پیش از میلاد، بیش از 170 دولت خودمختار در چین به وجود آمدند. در عصر دولت های جنگ طلب از حدود سال 475 تا 221 پیش از میلاد، نیز فقط هشت یا نه دولت بزرگ وجود داشتند.

در این دوران سرزمین چین گرفتار جنگ هایی سلطه جویانه بود. این جنگ ها اغلب در حاشیه رود زرد رخ می دادند. کانگ فو یا استاد کانگ که بعدها در غرب با نام کنفسیوس شناخته شد، در استان شاندونگ در شرق چین، به دنیا آمد. او چند سالی را در دربار شاندونگ گذراند سپس وطنش را ترک کرد و 13 سال را در شمال چین به سرگردانی گذراند.

کنفوسیوس دوران آغازین جو را عصر طلایی می دانست که هماهنگی های اجتماعی در آن به حد کمال رسیده بود. کنفوسیوس در سال 479 پیش از میلاد، در سن 72 سالگی درگذشت.

دودمان چین

در نهایت «دودمان چین یا دودمان کین» که هر روز قدرتمندتر می شد، دولت های دیگر را مغلوب کرد و بر آن ها مسلط گردید. نام امروزی سرزمین چین از نام همین سلسله گرفته شده است. در سال 246 پیش از میلاد، پادشاه نه ساله چین، چین شی هوانگ بر تخت نشست. او با حمایت مشاوران برجسته اش، خود را فرمانده ارتش نامید و دولت های پراکنده را یکی پس از دیگری مغلوب کرد.

وی در سال 221 پیش از میلاد، حکومتی مرکزی تأسیس کرد و خود را نخستین امپراتور چین نامید. او پس از دو حادثه ننگ آور شهرت بدی یافت که به همین خاطر دستور داد تعداد بسیار زیادی از کتاب های تاریخی و همین طور آثار کنفسیوس را در آتش بسوزانند.

تاریخچه پادشاهی چین می بایست به خواست او، از زمان تاجگذاریش به بعد نوشته می شد. همچنین شی هوانگ دی، دستور داد 460 نفر از دانشمندانی را که در برابر کتاب سوزی مقاومت کرده بودند، در دره ای بیرون از شهر، زنده به گور کنند.

در خلال این مطلب اطلاع از شرایط اقتصادی نیز می تواند در شناخت کشور و همچنین جهت کار و اهداف سرمایه گذاری بسیار مفید و کمک کننده باشد؛ کارشناسان آی مهاجرتی عنوان دانستنی های اقتصاد کشور چین را به رایگان در دسترس شما قرار داده اند.

خدمات و اقدامات شی هوانگ دی

شی هوانگ دی دستور داد که در سرتاسر قلمرو اش با خطی واحد که شامل 3000 نشانه بود نگارش شود. بدین ترتیب، در سراسر چین کتیبه های یادبود و سنگ نوشته هایی با خط واحد ساخته شد. 

همین کتیبه ها و نشانه ها اساس خط امروزی چین را پدید آورده اند. همچنین امپراتور برای سرتاسر سرزمین چین، مقررات لازم الاجرایی وضع کرد.

خدمات و اقدامات شی هوانگ دی بسیارند مثلا به دستور او، واحد پول، واحدهای اندازگیری طول و وزن و حتی اندازه پهنای وسایل نقلیه یکسان شد. 

شی هوانگ دی در پایتخت خود، شین یانگ، مستقر شد که در نزدیکی شیان، در استان شان شی بود. 

امپراتور فرمان داد جاده‌هایی ساخته شود که همه بخش های کشور را به پایتخت متصل کنند. این جاده مستقیم 50 متر عرض و 900 کیلومتر درازا داشته و به طرف شمال تا مرکز دشت مغولستان پیش روی داشته است.

ساخت دیوار بزرگ چین

ساخت دیوار بزرگ چین

وی دستور داد دیوار بزرگ چین را بسازند تا او بتواند امپراتوریش را از تجاوز بیابان نشینان شمالی حفظ نماید. بدین منظور، او حصارها و خاکریزهای دفاعی عریض را به صورت قلعه ای یکپارچه درآورد که حدود 5000 کیلومتر امتداد داشت و مرزهای شمالی و شرقی چین را دربرداشت.

برج‌های دیوار، پایگاه هایی نظامی بودند که انبارهای مهمات و محل سکونت سربازان در آن ها قرار داشت. از داخل برج ها می توانستند با کمک آتش، دود یا علامت های صوتی خاصی، اخبار مهم را تا فاصله ای دور مخابره کنند. 

شی هوانگ تی دژی به طول 5000 کیلومتر با 25000 برج نگهبانی در مرز شمالی چین شکل داد .برای ساخت این دیوار افراد زیادی به بیگاری گرفته شدند که بسیاری از آن ها در هنگام کار جان سپردند. این دیوار بعدها در زمان سلسله مینگ باز سازی شد و طول آن به 7000 کیلومتر رسید.

پیش از بررسی و ادامه فراز و نشیب های تاریخ کشور چین باید بگوییم که چین کی از بهترین مقاصد حال حاضر جهان جهت تحصیل می باشد . پس حتما عنوان تحصیل در چین را مطالعه نموده و چگونگی جذب از طریق دانشگاه های این کشور و مدارک و شرایط موردنیاز آن را بشناسید.

با مطالعه مقالات زیر کشور چین را هر چه بهتر بشناسید:

فروپاشی و سقوط سلسله چین

شی هوانگ دی در سال 210 پیش از میلاد در سفری اکتشافی درگذشت. مرگ او را ابتدا مخفی نگه داشتند، به طوری که حتی همراهان وی نیز متوجه مرگ او نشدند. صفوف ملازمان و خادمان همراه با جسد امپراتور از سراسر چین گذشتند. تابستان گرمی بود و جسد کم‌کم داشت می‌پوسید.

به همین دلیل دوستان و آشنایان نزدیک امپراتور ارابه‌ای را پر از ماهی گندیده کردند و همراه خود به راه انداختند تا بوی آن ها، بوی تعفن جسد را بپوشاند. پس از دو ماه، مراسم خاکسپاری نخستین امپراتور چین در پایتخت و با چنان شکوهی برگزار شد که تا آن زمان سابقه نداشت.

کارکنان سیاهپوش دربار و جنگجویان مسلح کنار ورودی دروازه شرقی آرامگاه ایستادند. هدایت مشایعت کنندگان بر عهده راهبی بود که باید ارواح و شیاطین را از آنجا دور می کرد و تابوت چوبی را در عمق 50 متری قرار می داد . در این قسمت نیز، راهبانی به انتظار ایستاده بودند تا مراسم خاکسپاری را اجرا کنند. سوماچین مورخ نوشته‌است: «بعد از آنکه نخستین امپراتور در گور جای گرفت و فضای داخل مقبره مسدود شد، دروازه‌های بیرونی و میانی را مهر و موم کردند.

بعد از مرگ شی هوانگ دی، آشوب و ناآرامی سراسر کشور را فرا گرفت. زی پینگ آخرین شاه سلسله چین، از کشاورزی به نام «لیوبانگ» رهبر شورشیان، شکست خورد و با پیروزی لیوبانگ عصر تازه ای در تاریخ چین آغاز گشت.

امپراتوری هان

لیوبانگ نام «هان گائو زو» را برای خود برگزید و توانست ۷ سال سلطنت کند. پس از وی، پسرش «هودی» بر تخت سلطنت نشست، اما در آن زمان کلیه قدرت اصلی و اجرایی با مشت آهنین در دست «لو ژی» امپراتریس یا همان همسر امپراتور گائوزو بود. او کلا 16 سال سلطنت کرد و قدرت مطلق را بصورت شهوانی به تنهایی در حکومت اعمال می کرد.

در آن زمان حکومت هان دوران آغازین و طلایی خود را می گذراند. پس از مرگ هوی، 8 سال از مرگش را در عمل حکومت مادرش لو ژی بود و بعد، ون هان بر تخت سلطنت نشست. او مالیات ها را کاهش داد و هان دوران شکوفایی خود را آغاز کرد. پسرش جینگ، امپراتوری هان را به اوج عظمت خود رساند.

امپراتوری هان

حکومت ون و جینگ، یکی از شکوفاترین اعصار چین از نظر هنر، توسعه روابط دوستانه و رفاه اجتماعی بود. سلسله هان در دوره 53 ساله «وو دی» از سال 141 تا 87 پیش از میلاد به اوج عظمت خود رسید. در این دوره چینی ها به آسیای مرکزی هجوم بردند و حتی به کره و اندونزی رسیدند. 

اساس چنین رفاه و توسعه، مبادلات فرهنگی و تجاری با کشورهای آسیایی و هند بود. در همین دوره، جاده ای برای رفت و آمد کاروان‌ها ساخته شد که به جاده ابریشم معروف است.

نگاهی به روش های مهاجرتی و چالش های پیش رو

ضمن شناختن کشور چین خوب است که روش های مهاجرتی به این کشور را نیز بررسی نموده و بدانید که با توجه به راه های ممکن کدام گزینه برای شما مناسب تر می باشد.

در این وبینار کارشناس ارشد مهاجرتی ما روش های مهاجرتی به همراه پالش های پیش روی هر کدام را بررسی نموده و شما عزیزان می توانید پس از تماشای آن تا انتها در صورتی که سوالی در این زمینه دارید با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل نمایید.

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار روش های مهاجرتی و چالش های پیش رو

فروپاشی امپراتوری هان غربی

هنگامی که دوران عظمت هان به پایان رسید، شخصی به نام «وانگ مانگ» بر ضد حکومت شورش کرد. او در سال 8 میلادی سلطنت را از آن خود کرد و با این اتفاق، دوران امپراتوری هان غربی پایان یافت و تا 17 سال بعد حکومت «شین» بر چین حکومت می کرد.

«لیو شیو» با کمک ارتش لولین، قدرت را در سال 25 میلادی تصاحب کرد و وانگ مانگ را شکست داد. او سلسله هان شرقی را تأسیس کرد و نام خود را به «گوان وو دی» تغییر داد و شهر «لویانگ» را پایتخت خود قرار داد. در دوران هان شرقی پیشرفت علم و دانش و رفاه از سلسله هان غربی هم بیشتر شد.

در این دوران کاغذ برای اولین بار به وجود آمد. اولین دستگاه زلزله نگاری در این دوران به وجود آمد و برای اولین بار در تاریخ جهان، «هوا توا» پزشکی بود که از بی حسی برای عمل جراحی استفاده کرد. در اواخر سلطنت هان شرقی، شورش های متعدد دهقانی، حکومت را فلج کرده بود و حتی ارتش امپراتوری هم، قادر به سرکوب شورشیان نبود. سرانجام، آخرین امپراتور هان شرقی، از مقام خود کناره گیری کرد و با استعفای او سلسله هان شرقی و دوران چین باستان به پایان رسید.

ضمنا مقاله هزینه های زندگی در چین شما را با مخارج اصلی که برای اقامت در این کشور نیاز دارید، طبق جدیدترین و آخرین اطلاعات آشنا می سازد.

تشکیل حکومت خلق چین

تشکیل حکومت خلق چین

اول اکتبر 1949 میلادی جمهوری خلق چین به رهبری مائوتسه تونگ رسمیت یافت و این روز به عنوان روز ملی این کشور نامگذاری شد. با تسلیم ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم، ارتش این کشور مناطق اشغالی چین را تخلیه کرد و عقب نشینی نمود.

از آن پس نواحی آزاد شده به رهبری مائو تسه‌تونگ تحت تسلط کمونیست ها قرار گرفت و این امر آتش جنگ داخلی چین را شعله ور ساخت.

در این جنگ، قوای کمونیست مائو بر نیروهای ملی‌گرای چیان کای چک پیروز شده و رژیم وی را ساقط کردند. چیانگ کای چک به جای اینکه به کانتون، پایتخت موقت چین در جنوب این کشور برود، به جزیره تایوان رفت و دولت چین ملی را در آن جا تشکیل داد.

فرار چیان کای چک به تایوان از نومیدی کامل او در جلوگیری از سقوط چین به دست کمونیست ها حکایت می کرد . این امر روحیه باقی مانده نیروهای دولتی چین را به شدت تضعیف کرد و کمونیست ها در مدتی کمتر از چهارماه، باقی‌مانده خاک چین را بدون مقاومت زیادی به تصرف خود درآوردند.

در نهایت در اول اکتبر 1949 تشکیل حکومت خلق چین به رهبری مائو در پکن اعلام گردید و روز اول اکتبر سالروز تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 به عنوان روز ملی این کشور نام‌گذاری شد.

13 سلسله حاکم بر چین

جهت آشنایی بهتر و بیش تر با فراز و نشیب های تاریخ کشور چین در انتهای این مطلب به ترتیب 13 سلسله حاکم بر چین را و بازه حکم فرمایی آن ها را مشاهده خواهید نمود:

نام سلسلهسال های حکمرانی
سلسله شیا2070 تا 1600 پیش از میلاد
سلسه شانگ1600 تا 1050 پیش از میلاد
سلسه ژو1046 تا 256 پیش از میلاد
سلسه کین221 تا 206 پیش از میلاد
سلسله هان206 پیش از میلاد تا 221 پس از میلاد
دوران 6 سلسله221 تا 581 میلادی
سلسله سوئی581 تا 618 میلادی
سلسله تانگ618 تا 906 میلادی
دوره پنج سلسله، ده پادشاهی907 تا 960 میلادی
سلسله سونگ960 تا 1279 میلادی
سلسله یوان1279 تا 1368 میلادی
سلسله مینگ1368 تا 1644 میلادی
سلسله چینگ1644 تا 1912 میلادی

در این مطلب به طور خلاصه و اجمالی فراز و نشیب های تاریخ کشور چین را برای شما شرح دادیم. برای کسب اطلاعات بیش تر و یا مشاوره در زمینه مهاجرتی می توانید با مشاورین آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل نمایید.

سوالات پرتکرار فراز و نشیب های تاریخ کشور چین

ضمن مطالعه سوالات پرتکرار در صورتی که سوالی در این زمینه برایتان وجود دارد با مشاورین ما از طریق بخش دیدگاه در ارتباط باشید.


در رابطه با شناخت و بررسی فراز و نشیب های تاریخ کشور چین بهتر است که اگر قصد مهاجرت به این کشور وزندگی در آن را دارید، به عنوان محل زندگی و خانه خود تا حدودی تاریخ آن را بدانید که این هم اطلاعات شما را بالا برده و هم باعث خوشحالی و جذب شهروندان چینی می شود.

طبق آنچه در تاریخ به ثبت رسیده است، 13 سلسه بر این سرزمین حکمرانی کرده اند.

حکومت خلق چین به رهبری مائوتسه تونگ در سال 1949 آغاز شد.

نام امروزی کشور چین از دودمان چین یا دودمان کین که در دوران پیش از میلاد بر این سرزمین حکومت داشته اند برگرفته شده است.

این حکومت از سال 1949 میلادی شروع به حکمرانی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه