حقوق و دستمزد در آلمان: تحلیلی از میزان پرداختی‌ها و شرایط مالی

میزان حقوق و دستمزدها در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی در شرایط بسیار بهتر و مناسب‌تری قرار دارد. اقتصاد کشور آلمان در حال حاضر چهارمین اقتصاد بزرگ جهان شناخته می شود که این باعث شده شرایط اشتغال و کاریابی در این کشور وهمچنین میزان درآمد در مقایسه با اکثر کشورهای جهان در شرایط مناسب تری قرار گرفته و مهاجرین بسیاری سالانه خواهان مهاجرت و زندگی در این کشور باشند.

باید توجه داشته باشید که باتوجه‌به مشاغل و تخصص‌های مختلف و همچنین سایر شرایط نظیر محل اقامت و کار، میزان تحصیلت، میزان تجربه، کارفرما و غیره نمی‌توان برای تمامی مشاغل یا حتی برای یک حوزه کاری مشخص رقم دقیقی را در نظر گرفته یا اعلام کرد. 

حقوق و دستمزد در آلمان: تحلیلی از میزان پرداختی‌ها و شرایط مالی

میزان حقوق و دستمزدها در آلمان به نحوی است که می توانید با داشتن یک درآمد متوسط سطح زندگی خوبی را برای خود بسازید.

فهرست مطالب

همواره با توجه‌ به میزان آمار به‌دست‌آمده از شاغلین در این کشور می‌توان رقمی را به طور متوسط اعلام نمود یا بازه‌ای را برای آن در نظر گرفت. در ادامه این مطلب تیم مشاورین آی مهاجرتی برای آشنایی بیش‌تر و بهتر مشاغل پر درآمد، مشاغل کم‌درآمد و برخی از عوامل تأثیرگذار بر میزان مزد و حقوق شهروندان آلمانی را شرح خواهیم داد.

ضمناً فراموش نکنید که شناخت مشاغل موردنیاز آلمان نیز می‌تواند در جهت یافتن شغلی مناسب با درآمدی خوب نیز برای شما در این کشور بسیار مؤثر باشد، حتماً مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

حداقل دستمزد در سال 2024 در آلمان

کشور آلمان از آن دسته کشورهایی است که همواره مقداری را به‌عنوان حداقل مزد و حقوق دریافتی در کشور خود اعلام می‌کند و هیچ کارفرمایی نباید تحت هیچ عنوان مزدی کمتر از آن را به کارگر خود پرداخت نماید. اگر کارفرمایی اقدام به چنین کاری نماید، قطعاً از سوی دولت با برخورد قانونی و جریمه مواجه می‌شود.

صفحه اصلی
تماس با ما
تصویر ویزاها
اعتبار سنجی آی مهاجرتی
رضایت مشتریان
وبینار مهاجرت
فرم ارزیابی شرایط
درباره ما

ویدیو حقوق و دستمزد در آلمان + پادکست

دریافت حقوق و دستمزد بالا در کشور آلمان هر فردی را ترغیب به مهاجرت به این کشور می نماید که در این ویدیو مونا از شرایط آن برای شما می گوید.

مشاورین ما نیز آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در این زمینه هستند.

نمایش ویدیو درباره کاور ویدیو حقوق و دستمزد در آلمان
حقوق و دستمزد در آلمان: تحلیلی از میزان پرداختی‌ها و شرایط مالی

در حال‌حاضر و در سال 2023 حداقل درآمد دریافتی در این کشور 12 یورو به ازای هر ساعت کار تعیین شده است که این حداقل دستمزد در سال 2024 در آلمان قرار است به 12.41 یورو به ازای هر ساعت کار افزایش یابد. حداقل دستمزد در آلمان قرار است طی دو مرحله از 12 یورو فعلی به 12.82 یورو در ساعت افزایش یابد. اولین افزایش به 12.41 یورو در سال 2024 انجام می‌شود و دومین افزایش آن در سال 2025 انجام می‌شود.

این حداقل حقوق برای تمامی افراد بالای 18 سال باید در آلمان به کار گرفته شود. همچنین از آن‌جایی که یک کارگر تمام وقت 41 ساعت در هفته و یک کارگر پاره‌وقت 19.5 ساعت در هفته کار می‌کند، حداقل حقوق دریافتی در آلمان برای سال 2024 باید به شرح زیر باشد:

مدت‌زمان کار هر ساعت هفتگی (پاره‌وقت) هفتگی (تمام‌وقت) ماهانه (پاره‌وقت) ماهانه (تمام‌وقت)
میزان حقوق 12.41 یورو 241.995 یورو 508.81 یورو 967.98 یورو 1613.3 یورو

آشنایی با مشاغل کم‌درآمد در آلمان

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند و در نهایت خواهان اشتغال در این کشور هستند، همواره در جست‌وجوی اطلاع از میزان درآمدها در مشاغل و حوزه‌های کاری مختلف می‌باشند تا به‌ نوعی خود را از آن‌ها دور نموده و به سمت مشاغل پر درآمد بروند.

در این‌جا باید اشاره بکنیم که همواره انجام کار سیاه در آلمان کم‌ترین درآمدها را دارد، البته این نوع مشاغل قانونی نبوده و علاوه‌بر درآمد پائین معایب بسیار دیگری را نیز شامل می‌شود که درباره آن در عنوان مربوطه کاملا توضیح داده‌ایم.

اما علاوه‌بر این مشاغل باید بگوییم که اکثر مشاغل کم‌درآمد در آلمان مربوط به مشاغل خدماتی هستند که نیاز به داشتن تخصص یا دانش خاص و بالایی ندارند و اکثر افراد جامعه می‌توانند از پس آن برآیند. 

در ادامه برخی از مشاغل کم‌درآمد در آلمان را به همراه میزان درآمد آن‌ها برای شما مثال خواهیم زد:

شغل میزان درآمد سالانه
کارگر آشپزخانه 21037 یورو
آرایشگری 23032 یورو
پیشخدمت 23619 یورو
پذیرش 25372 یورو
صندوق‌دار 26572 یورو
آشپز 27195  یورو
دستیار دندانپزشک 27993 یورو
راننده 28636 یورو
اپراتور تماس‌های تلفنی 29548 یورو

شناخت مشاغل پر درآمد در آلمان

همان‌طور که با مشاغل کم‌درآمد در آلمان آشنا شدیم، شناخت مشاغل با درآمد بالا نیز می‌تواند کمک شایانی به شما در کسب تخصص و دانش موردنیاز نماید تا بلکه بتوانید خود را در این کشور به درآمدهای بالایی برسانید. قطعا باید بگوییم که اکثر مشاغل پر درآمد در آلمان نیاز به کسب مدرک دانشگاهی و تحصیلات آکادمیک خواهد داشت.

البته نباید از میزان تاثیر تجربه و سابقه کاری نیز چشم‌پوشی کرد، اما تاثیر آن به‌طور کل بر روی متوسط درآمد این مشاغل نیست، چون این مشاغل به طور کلی درآمدی بالاتر از سطح متوسط جامعه دارند. پس کسب تجربه و سابقه کار درآمد شما را بالاتر برده و میزان رفاه بیش‌تری برایتان به ارمغان می‌آورد. با این‌که شما با ورود به‌این حوزه‌ها از همان اول هم می‌توانید درآمدهای مناسبی کسب نمایید.

توصیه ما این است که شما ابتدا از راهنمای جامع بررسی هزینه ها و شرایط زندگی در آلمان به‌طور کامل مطلع شوید تا در ادامه بدانید که میزان درآمد چقدر می‌تواند بر کیفیت زندگی و رفاه شما تاثیر گذار باشد. در ادامه پردرآمدترین مشاغل در سال 2024 را در آلمان مشاهده خواهید کرد:

راه درست و مطمئن مهاجرت

مشاوره رایگان مهاجرت

برای ارزیابی رایگان و اولیه شرایط، شماره خود را درج نمایید

کارشناسان آی مهاجرتی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آی مهاجرتی را در

اینستاگرام

دنبال کنید.

5 عامل مؤثر بر درآمد در آلمان

این‌که هر‌فردی در آلمان چه میزان درآمدی به دست می‌آورد به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت و معمولا نمی‌توان اکثر افراد را دارای شرایط یکسان و دقیقی در نظر گرفت. اما این امر فقط مختص به کشور آلمان نمی‌باشد، بلکه در اکثر کشورهای جهان کارفرمایان باتوجه‌به شرایط مختلفی میزان حقوق و دستمزد کارگران یا کارمندان خود را تعیین می‌کنند.

قطعا شرایط کار در آلمان برای هر حوزه کاری با یکدیگر متفاوت خواهد بود و این خود می‌تواند بر میزان درآمدها تاثیر گذار باشد. در ادامه مهم‌ترین 4 عامل مؤثر بر درآمد در آلمان را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد:

میزان تحصیلات افراد

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر مقدار درآمد افراد در آلمان میزان تحصیلات آنان است. افرادی که در این کشور موفق به دریافت مدرک دانشگاهی می‌شوند، می‌توانند به‌طور متوسط ماهانه 5 هزار یورو درآمد کسب کنند که در مقایسه با افراد بدون تحصیلات دانشگاهی که ماهانه 3379 یورو درآمد به دست می‌آورند 48% بیش‌تر است.

جنسیت افراد

با این‌که معمولا تلاش می‌شود از تاثیر این عامل کاسته شود، اما هنوز هم در جامعه آلمان مردان می‌توانند 20% تا 25% درآمدی بیش‌تر از زنان به دست آورند.

شهر، منطقه و ایالت محل کار

یکی از عوامل بسیار مهم بر درآمد در آلمان، شهری است که در آن کار می‌کنید. مثلا در حال‌حاضر منطقه بادن-وورتمبرگ در آلمان بالاترین نرخ درآمد را دارد. همچنین میزان درآمدها در منطقه آلمان غربی 32% از آلمان شرقی بیش‌تر است. همانطور که بیش‌ترین مقدار درآمدها مربوط به کلان شهرها و شهرهای مهم و اصلی کشور است. بهترین شهرهای آلمان برای کار را بررسی کرده تا این موضوع را بهتر بشناسید.

داشتن تجربه و سابقه کار

علاوه‌بر میزان تحصیلات و داشتن مدرک دانشگاهی، تجربه و سابقه کار تاثیر مستقیمی بر میزان درآمد افراد در آلمان دارد. به‌طوری که برخی افراد با تجربه‌کاری بالا اما بدون مدرک دانشگاهی می‌توانند درآمد برابر با افراد تحصیل کرده به‌دست آورند. 

به‌طور متوسط افراد باکمتر از 1 سال سابقه کار ماهانه 2816 یورو درآمد دارند، در صورتی‌که با داشتن تجربه‌کاری 3 تا 5 سال می‌توان به درآمدی 3579 یورویی در ماه و با سابقه‌کاری 10 تا 25 سال می‌توان به درآمدی ماهانه در حدود 4350 یورو رسید.

نوع محل کار و کارفرما

طبق آمار در کشور آلمان، کارفرمایان بزرگ حقوق بالاتری را هم به کاگران خود می‌دهند، در صورتی که کارفرمایان کوچک‌تر با درآمد کم‌تر مزد کم‌تری را هم به کارگران خود می‌دهند. 

برای مثال کارفرمایان دارای بیش از 5 هزار کارگر به‌طور متوسط ماهانه حقوقی بیش از 5927 یورو می‌پردازند، با این‌که کارفرمایان با 50 تا 500 کارگر، ماهانه مزدی در حدود 44163 یورو به کرگران خود می‌پردازند.

Examining the average income in different German cities

بررسی متوسط درآمد در شهرهای مختلف آلمان

همانطور که در بخش بالایی به آن اشاره کردیم، متوسط درآمد در شهرهای مختلف آلمان با یکدیگر متفاوت می باشد. البته نباید فراموش کرد که همان‌طور که میزان درآمدهای متفاوت است، میزان مخارج و هزینه ها نیز در شهرهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. پس اگر می خواهید که در شهرهای بزرگ و مرفه تر این کشور دوام آورید، باید بتوانید شغل پردرآمدی برای خود دست و پا کرده تا از پس هزینه ها برآیید.

به طور کلی گفتیم که درآمد افراد در آلمان غربی می تواند بیش تر از نواحی شرقی باشد. همچنین چند شهر اصلی و پر جمعیت این کشور به طور متوسط بالاترین میزان درآمد را برای خود به ثبت رسانده اند. 

البته دلیل اصلی این امر وجود تعداد بسیار بالای شرکت ها و صنایع بزرگ و کوچک داخلی و بین المللی در این شهرها است.

در ادامه طبق آخرین آماری که به دست آوردیم، متوسط درآمد در چند شهر مهم آلمان در سال 2024 می تواند به شرح نمودار باشد:

متوسط درآمد سالانه در شهرهای مهم آلمان 2024 به یورو

با مطالعه عناوین زیر کشور آلمان را هرچه بهتر بشناسید:

شرایط دریافت حقوق بیکاری در آلمان

یکی از مزیت‌های اشتغال در آلمان امکان بهره‌مندی از حقوق بیکاری در آلمان در صورت اخراج و یا از دست دادن شغل خود می‌باشد که می‌تواند به تامین مخارج و هزینه‌های فرد تا زمان یافتن یک شغل جدید کمک بسیار بزرگی نماید. بیمه بیکاری یک بیمه اجباری در اداره کار فدرال آلمان در نظر گرفته شده است.

طبق قوانین بیمه بیکاری در آلمان تمامی کارکنان، کارآموزان، جوانان دارای معلولیت و سایر افراد مشمول بیمه اجباری مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند. برای دریافت این بیمه باید شخصا خودتان به اداره کار در این کشور مراجعه نموده و شرایطتان را برای آنان شرح دهید.

طبق قوانین بیمه بیکاری، معمولا اداره کار در آلمان تا یک سال بیمه بیکاری به افراد پرداخت می‌کند که این امر برای افراد مسن می‌تواند تا 24 ماه نیز برسد. البته فراموش نکنید که این امر بستگی به‌مدت زمانی که حق بیمه پرداخت کرده‌اید و سن بازنشستگی نیز بستگی بسیاری دارد.

همچنین طبق قوانین بیمه بیکاری در آلمان افراد بدون فرزند تا 60 درصد از حقوق و افراد دارای فرزند تا 67 درصد از حقوق خالصی که به ازای هر ساعت کارشان در طی 12 ماه پیش از شروع بیکاری دریافت کرده‌اند را به دست آورده و دریافت می‌کنند.

نرخ بیکاری در آلمان

نرخ بیکاری در آلمان

یکی از عوامل بسیار مهمی که برای اطلاع از بازار کار و شرایط کاری در یک کشور می‌توان به آن اتکا نمود، نرخ بیکاری می‌باشد. همچنین نرخ بیکاری به‌طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند نشان دهنده عوامل دیگری نظیر قدرت اقتصادی، میزان اشتغال، فرصت‌های کاری و غیره نیز باشد . پس اگر قصد دارید به هر کشوری برای کار و اشتغال مهاجرت کنید، حتما نرخ بیکاری آن را نیز در کنار دیگر عوامل مهم مورد بررسی و شناخت دقیق قرار دهید. نرخ بیکاری در آلمان نیز نشان‌دهنده بازار کار و فرصت های شغلی در این کشور می‌باشد که باید بگوییم در حال حاضر و در ابتدای سال 2024 میلادی با کمی افزایش مواجه شده است.

نرخ‌بیکاری در کشور آلمان در ابتدای سال 2023 برابر با 3.7 درصد اعلام شده بود که در مقایسه با جمعیت 84 میلیونی آن رقم مناسب و خوبی می‌باشد. اما از ابتدای سال این میزان رشد قابل توجهی را تجربه کرده و تا ابتدای سال 2024 به 5.7 درصد رسیده است. البته باتوجه به شرایط اقتصادی جهان افزایش نرخ بیکاری در این کشور پیش‌بینی شده بود.

اما این میزان افزایش بالاتر از حد پیش بینی‌ها بود و این برای دولت این کشور کمی نگران کننده بود و آنان را به تلاش واداشته تا بتوانند تا انتهای سال 2024 آن را کاهش دهند. طبق آمار تغییرات منطقه‌ای همچنان ادامه دارد و مناطق برمن و برلین بالاترین نرخ بیکاری را دارند، در حالی که بایرن و بادن-وورتمبرگ همچنان پایین ترین نرخ ها را به خود تعلق داده‌اند.

ضمنا اگر برای تحصیل نیز قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارید، حتما عنوان شرایط کار دانشجویی در آلمان را مطالعه نمایید، تا از شرایط و چگونگی یافتن شغلی پاره وقت در این کشور مطلع شده و در حین تحصیل خود بتوانید در شغلی مناسب استخدام شده و از هزینه های زندگی و تحصیل خود بکاهید.

وبینار بررسی شرایط مهاجرت کاری به آلمان

با تماشای این وبینار شرایط مهاجرت کاری به کشور آلمان و روش‌های رسیدن به درآمد بالا را به خوبی شناخته و می‌توانید از طریق تماس با مشاورین ما بهترین مسیرهای ممکن را برای خود برگزینید.

آلمان یکی از بهترین مقصدهای کاری در اروپا و جهان بوده و می توان با اقدام به شیوه صحیح، به بهترین درآمد و سطح شغلی رسید.

نمایش ویدیو درباره کاور وبینار مهاجرت کاری به آلمان

در این مطلب تیم مشاورین خبره آی مهاجرتی تلاش نموده تا شما را از میزان و مبلغ حقوق و دستمزدها در آلمان مطلع ساخته و اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر و یا دریافت مشاوره‌های خصوصی می‌توانید به‌صورت تلفنی و یا حضوری با کارشناسان ما در دفاتر غرب و مرکزی در تهران و یا دفتر شیراز در ارتباط باشید.

سوالات پر تکرار میزان و مبلغ حقوق و دستمزدها در آلمان

در پایان نیز برخی از سوالات متداولی که در این زمینه وجود دارد را برایتان جمع آوری نموده ایم و در صورتی که به دنبال جزئیات دقیق تری هستید، با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

بله، کشور آلمان یکی از مناسب‌ترین سطوح درآمد و مزد را در قاره اروپا دارد و میزان حقوق در این کشور مناسب هستند.

میزان و مبلغ حقوق و دستمزدها در آلمان به میزان تحصیلات، تجربه و سوابق کاری، جنسیت، شهر، منطقه و ایالت محل کار و در نهایت نوع کارفرما بستگی دارد.

کم درآمدترین مشاغل در آلمان در سال 2024 شامل: کارگر آشپزخانه، آرایشگری، پیشخدمت، پذیرش، صندوق‌دار، آشپز،و دستیار دندانپزشک می شود.

در حال حاضر در سال 2024 پردرآمدترین مشاغل در آلمان شامل: پزشکی و جراحی، قضات، وکلا، مدیران عامل، مدیران فروش، مدیران بانک، خلبانان، اورتودنتیست و استاد دانشگاه می شود.

حداقل درآمد در آلمان برای سال 2024 برابر با ساعتی 12.41 یورو و برای سال 2025 برابر با ساعتی 12.81 یورو تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه